Narvan

Marssi!

Katselin eilen tuota Jalkaväenkenraalin hautajaisia.Hieno ele valtiovallalta kun muistivat suurta miestä näin.Sykähdyttävin hetki oli se kun JR7:n aseveljet kävivät jättämässä jäähyväiset Komentajalleen.Tippa meinas tulla,sykähdyttävä hetki.Jaakko Ryhänen lauloi komean laulun.Mestari parhaimmasta päästä.En yleensä noteeraa tuollaisia oopperalaulajajia mutta eilen kyllä meni kylmät väreet pitkin kroppaa kun mies lauloi.Kiitoksia Ryhänen.Hieno ele.Mutta itse asiaan.Kyllä täytyy myöntää että tuo Narvan Marssi on jotenkin hiljentävä kappale.Todella laittoi kuuntelemaan kun Arkkua tuotiin Tuomiokirkosta.Kaunis sininen taivas,aurinko paistoi ja tuo Narvan Marssi soi.En ole hienompaa tunnetta kokenut.Hiljaiseksi veti aikuisen miehenkin.Kukahan tuon on säveltänyt?Vakuuttava Marssi on,täytyy myöntää.Ja kukas sen parhaiten soittaakaan kuin Puolustusvoimien soittajat.Mukavaa keväänjatkoja kaikille.T:Pekka.

28

3676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Waffen ss

      Todella kaunis tuo marssi on. Sopii hienosti hautajais tunnelmaan.

      Ja muutenkin Aadolfin hautajaiset oli hienosti toteutettu. Kyllä hän ne ansaitsikin.

      Aadolfi kerkisi eläessään moneen kahinaan. Muistan lukeneeni että kolmeen sotaan ja kahteen kapinaan kerkisi, oli kai mäntsälässäkin?

    • wirn ja pyrsk

      että marssin säveltäjä olisi Johan Christian Haeffner.

    • Musiikin ystävä

      Narvan marssi on kansansävelmä. Se lienee irlantilaista alkuperää ja on kulkeutunut Pohjolaan Ruotsiin värvättyjen englantilaisten ja skottilaisten sotilasjoukkojen mukana.

      Kerrotaan, että Narvan marssia soitettiin jo 1700-luvulla, kun kuningas Kaarle XII:n joukot puolustivat voitollisesti Narvan kaupunkia Inkerinmaalla Pietari Suuren piiritysjoukkoja vastaan.

      Tuohon aikaan se ei siis ollut surumarssi, vaan voiton laulu.

      Surumarssi siitä tuli vasta v.1818, jolloin Upsalassa ylioppilaat kunnioittivat sen sävelillä Kaarle XII:n kuoleman satavuotisjuhlaa.

      Narvan marssista on tullut meillä Suomessa valtionpäämiesten ja muidenkin merkkihenkilöiden hautajaisseremonioissa käytetty surumarssi.

      Marssiin on myös kirjoittanut sanat professori ja runoilija Erik Gustav Geijer. Suomennoksia on useita. Tässä Martti Helan suomennos:

      ***
      Hetken haave haipuos, haivu,
      mielen myrky tyyneksi taivu.

      Aatos muistojen yöhön vaivu,
      varjojen virttä nyt laulamme.

      Kerran te nousitte sankari-innoin,
      kaikkenne annoitte kallehin hinnoin.

      Uhrinne muistamme polttavin rinnoin.
      Siunattu olkoon muistonne!

      ***

      Surumarssin vaikuttavuudesta olen kanssasi samaa mieltä! Silmä kostuu ja mieli hiljenee...

      • wirn ja pyrsk

        olemassa toinenkin Narvan marssi? Muistin itsekin että sen sanottiin olevan irlantilaista alkuperää.


      • Musiikin ystävä
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        olemassa toinenkin Narvan marssi? Muistin itsekin että sen sanottiin olevan irlantilaista alkuperää.

        johon vastausta en löytänyt edes Googlesta :)

        Mutta tämä yksikin kyllä riittää, eikö vain...


      • Waffen ss
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        olemassa toinenkin Narvan marssi? Muistin itsekin että sen sanottiin olevan irlantilaista alkuperää.

        Ei toista Narvan marssia ole. Vain tämä yksi ja ainoa.


      • wirn ja pyrsk
        Musiikin ystävä kirjoitti:

        johon vastausta en löytänyt edes Googlesta :)

        Mutta tämä yksikin kyllä riittää, eikö vain...

        ja hieno mies sai arvoisensa hautajaiset.


      • Musiikin ystävä
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        ja hieno mies sai arvoisensa hautajaiset.

        todella kauniita, koskettavia...

        Itse olen joutunut järjestämään elämäni aikana useita hautajaisia.

        Musiikin olen pyrkinyt valitsemaan juuri tuolta ajatuksesi pohjalta: hieno ihminen - hänen arvoisensa hautajaiset.

        Musiikilla on tärkeä sijansa surutyössä.

        Paljon päänvaivaa hautajaismusiikin valinta on minulle kuitenkin aina tuottanut, mutta myös palkinnut.

        Siinä surutyössä nimittäin - lohduttanut enemmän kuin sanat...


      • Waffen ss
        Musiikin ystävä kirjoitti:

        todella kauniita, koskettavia...

        Itse olen joutunut järjestämään elämäni aikana useita hautajaisia.

        Musiikin olen pyrkinyt valitsemaan juuri tuolta ajatuksesi pohjalta: hieno ihminen - hänen arvoisensa hautajaiset.

        Musiikilla on tärkeä sijansa surutyössä.

        Paljon päänvaivaa hautajaismusiikin valinta on minulle kuitenkin aina tuottanut, mutta myös palkinnut.

        Siinä surutyössä nimittäin - lohduttanut enemmän kuin sanat...

        Mikä biisi soi Cisse Häkkisen hautajaisissa?

        Se oli "Honey i,am leaving" . Oli itse toivonut että kyseinen kipale soi hautajaisissa.

        Sopi hänen tyyliinsä.


      • wirn ja pyrsk
        Musiikin ystävä kirjoitti:

        todella kauniita, koskettavia...

        Itse olen joutunut järjestämään elämäni aikana useita hautajaisia.

        Musiikin olen pyrkinyt valitsemaan juuri tuolta ajatuksesi pohjalta: hieno ihminen - hänen arvoisensa hautajaiset.

        Musiikilla on tärkeä sijansa surutyössä.

        Paljon päänvaivaa hautajaismusiikin valinta on minulle kuitenkin aina tuottanut, mutta myös palkinnut.

        Siinä surutyössä nimittäin - lohduttanut enemmän kuin sanat...

        olen myös joutunut valitsemaan sekä musiikkia että psalmeja tms., jotka pappi lukee.

        Mielestäni niiden pitäisi jotenkin koskea vainajan elämää, eikä ottaa niitä tuosta vaan sen mukaan, mitä "yleensä" hautajaisissa käytetään.

        Toivon totisesti, etten koskaan joudu tekemään noita valintoja, kun kyseessä on lapsen kuolema.


      • ZeireeNi
        Waffen ss kirjoitti:

        Mikä biisi soi Cisse Häkkisen hautajaisissa?

        Se oli "Honey i,am leaving" . Oli itse toivonut että kyseinen kipale soi hautajaisissa.

        Sopi hänen tyyliinsä.

        laulun nimi ei sano mulle mitään.. minkähänlainen biisi mahtaa olla kyseessä?


      • Musiikin ystävä
        Waffen ss kirjoitti:

        Mikä biisi soi Cisse Häkkisen hautajaisissa?

        Se oli "Honey i,am leaving" . Oli itse toivonut että kyseinen kipale soi hautajaisissa.

        Sopi hänen tyyliinsä.

        biisin soittaminen Cissen muistolle kertoo juuri siitä tyylitajusta, jota yritän itsekin tässä hapuillen tavoittaa - hautajaismusiikistahan on kysymys.

        Kunnioituksesta, lämpimistä muistoista, arvostuksesta, tyylitajusta...siitähän musiikkivalinnat kertovat.

        Vili Vesterisen Säkkijärven polkka soi mestarihanuristin toivomuksesta hautajaismusiikkina.

        En muista nyt, olivatko hautajaiset hänen vai jonkun toisen mestarihanuristin.

        Säkkijärven polkasta tuli mieleeni, että sitä soitettiin radiossa viikkotolkulla tauotta jatkosodan aikana.

        Näin estettiin Viipurin linnaan sijoitettujen pommien laukaisu radiosignaalilla.

        Tämä kuulunee Aadolfinkin tuntemaan sodankäyntistragediaan... :)


      • Waffen ss
        ZeireeNi kirjoitti:

        laulun nimi ei sano mulle mitään.. minkähänlainen biisi mahtaa olla kyseessä?

        Tuo kyseinen biisi löytyy ganesin levyltä "hanger".

        Taidat sen verran nuorempi olla, ettet noita asioita muista. Cissen varmasti tiedät?


      • Musiikin ystävä
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        olen myös joutunut valitsemaan sekä musiikkia että psalmeja tms., jotka pappi lukee.

        Mielestäni niiden pitäisi jotenkin koskea vainajan elämää, eikä ottaa niitä tuosta vaan sen mukaan, mitä "yleensä" hautajaisissa käytetään.

        Toivon totisesti, etten koskaan joudu tekemään noita valintoja, kun kyseessä on lapsen kuolema.

        Violetta Parra (chileläinen laulajatar, kitarataiteilija, säveltäjä, protestilaulaja) keräsi kotimaansa kansanlauluja ja esitti omia sävellyksiään.

        "Gracias a la vida" (Elämälle kiitos) on hänen tunnetuin laulunsa - niin luulen.

        Se kosketti minua Arja Saijonmaan laulamana Olof Palmen hautajaisissa, joita TV:n välityksellä seurasin.

        Kosketti sisintäni - kuin Narvan Marssi.

        Tässä otteita laulusta:

        ***
        Elämälle kiitos,
        sain siltä paljon

        sain siltä kuulon
        ... liverryksen ja laulun ...
        joilla minua kutsut

        sain siltä äänen
        ... kirjainten muodon...
        ne sanoiksi yhtyy

        sain jalat, joilla kuljin
        ... uuvuttavat matkat ...

        se sydämen antoi, joka ilosta takoo
        ... kun kasvavan huomaan ihmisen taidon...
        kun pahasta irti näen hyvän ja aidon

        sain siltä naurun, sen vierelle itkun
        ... niin erotan selvään onnen ja tuskan...
        jokaisen laulun,läikkyvän pohjan,
        yhteisen laulun, jota itsekin laulan.

        Elämälle kiitos, sain siltä paljon...
        ***

        Yhdyn toivomukseesi - toivottavasti meidän ei tarvitse kohdata lapsemme kuolemaa. Mutta, jos... siitäkin selviydymme.

        Olen siitä varma!


      • wirn ja pyrsk
        Musiikin ystävä kirjoitti:

        Violetta Parra (chileläinen laulajatar, kitarataiteilija, säveltäjä, protestilaulaja) keräsi kotimaansa kansanlauluja ja esitti omia sävellyksiään.

        "Gracias a la vida" (Elämälle kiitos) on hänen tunnetuin laulunsa - niin luulen.

        Se kosketti minua Arja Saijonmaan laulamana Olof Palmen hautajaisissa, joita TV:n välityksellä seurasin.

        Kosketti sisintäni - kuin Narvan Marssi.

        Tässä otteita laulusta:

        ***
        Elämälle kiitos,
        sain siltä paljon

        sain siltä kuulon
        ... liverryksen ja laulun ...
        joilla minua kutsut

        sain siltä äänen
        ... kirjainten muodon...
        ne sanoiksi yhtyy

        sain jalat, joilla kuljin
        ... uuvuttavat matkat ...

        se sydämen antoi, joka ilosta takoo
        ... kun kasvavan huomaan ihmisen taidon...
        kun pahasta irti näen hyvän ja aidon

        sain siltä naurun, sen vierelle itkun
        ... niin erotan selvään onnen ja tuskan...
        jokaisen laulun,läikkyvän pohjan,
        yhteisen laulun, jota itsekin laulan.

        Elämälle kiitos, sain siltä paljon...
        ***

        Yhdyn toivomukseesi - toivottavasti meidän ei tarvitse kohdata lapsemme kuolemaa. Mutta, jos... siitäkin selviydymme.

        Olen siitä varma!

        sanat laitoin erääseen suruaddressiin, olen samaa mieltä sen kauneudesta.

        Eräälle katkeroituneelle vanhukselle valitsin kappelissa soitettavaksi Petri Laaksosen "Täällä Pohjantähden alla" (Turkka Mali), vaikka se saikin eräältä henkilöltä kritiikkiä siitä, että se on iskelmä.

        Niin on moni muukin, eräälle melko nuorena kuolleelle miehelle soitettiin Joel Hallikaisen "Surun pisaroita".

        Onneksi nykyään ei pitäydytä enää niin tarkasti vain virsissä ja hengellisissä lauluissa, koska löytyy todella upeita kappaleita muistakin kategorioista.


      • ZeireeNi
        Waffen ss kirjoitti:

        Tuo kyseinen biisi löytyy ganesin levyltä "hanger".

        Taidat sen verran nuorempi olla, ettet noita asioita muista. Cissen varmasti tiedät?

        oli ja on varmaan vieläkin suuri hurriganes-fani.. samoin kuin mieheni.. ja meillä on kaikki ganesin levyt..

        innostuin etsimään kyseisen biisin netistä ja imutan sitä koneelle.. kunhan se vaan lähtisi imuttaan.. :)


      • Waffen ss
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        sanat laitoin erääseen suruaddressiin, olen samaa mieltä sen kauneudesta.

        Eräälle katkeroituneelle vanhukselle valitsin kappelissa soitettavaksi Petri Laaksosen "Täällä Pohjantähden alla" (Turkka Mali), vaikka se saikin eräältä henkilöltä kritiikkiä siitä, että se on iskelmä.

        Niin on moni muukin, eräälle melko nuorena kuolleelle miehelle soitettiin Joel Hallikaisen "Surun pisaroita".

        Onneksi nykyään ei pitäydytä enää niin tarkasti vain virsissä ja hengellisissä lauluissa, koska löytyy todella upeita kappaleita muistakin kategorioista.

        Kari Rydmanin kaunis ja herkkä laulu
        "niin kaunis on maa" on sävelletty erään lapsen hautaisiin.

        Todella tunnelmallinen esitys. Tiedät varman laulun?


      • wirn ja pyrsk
        Waffen ss kirjoitti:

        Kari Rydmanin kaunis ja herkkä laulu
        "niin kaunis on maa" on sävelletty erään lapsen hautaisiin.

        Todella tunnelmallinen esitys. Tiedät varman laulun?

        ja sitä soitetaankin usein juuri lapsen hautajaisissa.

        Itse valitsisin luultavasti sen toisen Täällä pohjantähden alla, siis kansansävelmän tai sitten Maan korvessa, jota varmasti myös usein soitetaan.


      • Waffen ss
        ZeireeNi kirjoitti:

        oli ja on varmaan vieläkin suuri hurriganes-fani.. samoin kuin mieheni.. ja meillä on kaikki ganesin levyt..

        innostuin etsimään kyseisen biisin netistä ja imutan sitä koneelle.. kunhan se vaan lähtisi imuttaan.. :)

        Hey guess whos come to town
        It´s Mister x and he´s looking for foxes
        And when he find that fox
        He´s gonna have him some fun...


        Tuosta nappasin nikkini aikoinaan. Siis sen jota chatissa liikuessa käytän. Liityy erääsen ganes biisin.


      • Musiikin ystävä
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        sanat laitoin erääseen suruaddressiin, olen samaa mieltä sen kauneudesta.

        Eräälle katkeroituneelle vanhukselle valitsin kappelissa soitettavaksi Petri Laaksosen "Täällä Pohjantähden alla" (Turkka Mali), vaikka se saikin eräältä henkilöltä kritiikkiä siitä, että se on iskelmä.

        Niin on moni muukin, eräälle melko nuorena kuolleelle miehelle soitettiin Joel Hallikaisen "Surun pisaroita".

        Onneksi nykyään ei pitäydytä enää niin tarkasti vain virsissä ja hengellisissä lauluissa, koska löytyy todella upeita kappaleita muistakin kategorioista.

        musikaalista "Viulun soittaja katolla", olen kuullut laulettavan ja soitettavan tämän.

        Hämmästyttävää, että sopii niin häihin kuin hautajaisiinkin.

        Sellainen on "Tevje, maitomiehen" filosofia.

        Sopii niin iloon kuin suruunkin.

        Musiikkia yli rajojen...


      • ZeireeNi
        Musiikin ystävä kirjoitti:

        musikaalista "Viulun soittaja katolla", olen kuullut laulettavan ja soitettavan tämän.

        Hämmästyttävää, että sopii niin häihin kuin hautajaisiinkin.

        Sellainen on "Tevje, maitomiehen" filosofia.

        Sopii niin iloon kuin suruunkin.

        Musiikkia yli rajojen...

        akselin ja elinan häävalssi on todella kaunis laulu.. tuli ny vaan häistä mieleen.. :)


      • Musiikin ystävä
        Waffen ss kirjoitti:

        Kari Rydmanin kaunis ja herkkä laulu
        "niin kaunis on maa" on sävelletty erään lapsen hautaisiin.

        Todella tunnelmallinen esitys. Tiedät varman laulun?

        Musiikinopettaja, säveltäjä ja trubaduurikin - sellainen hän on, Kari Rydman.

        Jostain olen lukenut, että tämän laulun/sävelmän hän teki suojatiellä kuolleen pienen oppilaansa muistoksi.

        Pikku Tean koulutoverit omivat tämän laulun ensin omakseen - ja sitten me kaikki...

        ***
        Aika on herätä, nousta ja lähteä
        kohdata ystävä kallehin

        Aika on naurun ja leikin ja riemun
        mukana ystävä kallehin

        Aika on eron ja jäähyväisten
        poissa on ystävä kallehin

        Niin kaunis on maa, niin korkea taivas
        soi lintujen laulusta kukkiva kunnas

        Ja varjoisat veet, niin varjoisat veet...


    • uskomaton

      esitys, soittivat sitä liki 10 minuuttia koko sen ajan kun arkku tuotiin ulos ja siirrettiin autoon.

      Musiikki alkoi aivan vaimeana ja voimistui sitten. Tuo toistui useita kertoja. Kellojen soitto ei paikan päällä kuulunut likikään niin voimakkaana päälle kuin mitä maikkarin klo 18 tiivistelmässä.

      Elämyksenä aivan samaa luokkaa kuin mitä on Ylioppilaslaulajien Finlandia aina 6.12 naapuriportailla. Missään ikinä en ole kuullut sitä laulettavan samalla tavalla kuin siellä kun se RÄJÄHTÄÄ täyteen voimaan ja vaimenee...

      • Musiikin ystävä

        uskomatonta...

        mutta totta!

        :)))


    • Musiikin ystävä

      sitä mielessäni kysyn.

      Sotilas, joka osoittaa tunteita - ajatuksia, pohdintoja isänmaallisuudesta...

      Sekö yhdistää meidät yli ikärajojen, puoluerajojen?

      Vai yhdistääkö?

      Erottaako?

    • Musiikin ystävä

      taidan kirjoittaa.

      Antanette anteeksi... kirjoitan ensi kertaa tälle palstalle.

      Mutta sen sai aikaan Kenraali!!!

      :)))

      • wirn ja pyrsk

        niin tänne kirjoittavat muutkin, ja ilman kenraalin aikaansaannosta.

        Kun luet muita ketjuja, niin huomaat...


      • Musiikin ystävä
        wirn ja pyrsk kirjoitti:

        niin tänne kirjoittavat muutkin, ja ilman kenraalin aikaansaannosta.

        Kun luet muita ketjuja, niin huomaat...

        ja *wirn&pyrsk* totesin...

        Eipä taideta kenraaleja tällä palstalla keskustelun aikaansaamiseksi tarvita.

        Se näet pyörii sittenkin ( se keskustelu nimittäin ) ... kuten maailmammekin ( se pallon muotoinen )

        :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe