Helsinki

ilmasta

Voiko Helsinkiä Ilmakuvien perusteella sanoa ainakaan rakentamisen tilankäytön ja kerrostalojen sijoituksen perusteella kehua kauniiksi.

1

537

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veppi

      Pidän alkuperäisistä helsinkiläisistä, koska he ovat niin hiljaisia ja vaatimattomia omassa rehellisyydessään.
      Jo 60-luvulla sisä-suomessa, tutustuin erääseen helsinkiläiseen kaveriin, joka oli maalla sukuloimassa.
      Kaveri asui Helsingissä josefatinkadulla ja alppikadulla, lähellä Linnanmäkeä. Kuulemma.
      Hän ei koskaan esiintynyt mahtailevasti nuorten keskellä, eikä puhunut stadinlangia pyydettäessä.
      Eräänä päivänä, uimarannalla, hän näytti henkisen vahvuutensa.
      Maalaisjärven suositulla uimarannalla, oli kylän isotpojat (pahikset) valloittaneet rannan läheisyydessä olevan nuorten suosiman uimahyppykiven. Sen laakealle pinnalle pahikset olivat levittäneet viltin ja estivät toisia nousemaan kivelle. Kaksi isokokoista kaveria hallitsi tilannetta.
      Helsinkiläinen ystävämme moitti meitä ja pyyti meitä tekemään jotakin. Puolustakaa omaa uimakiveänne, hän sanoi. Kukaan ei uskaltanut tehdä mitään.
      Mutta Hän teki, puolustaessaan meitä. Hän kahlasi kivelle ja sen nähdessään, pahikset valpastuivat.
      Rohkean röyhkeästi nousi hän märkänä ja vettä valuvana viltin päältä, kiven toiselle sivulle ja sukelti pois.
      Pahikset jäivät suut ammollaan aivan tönköiksi, eivätkä edes pystyneet suuta soittamaan moiseen röyhkeyteen.
      Kyseisen tapauksen muistan ikäni ja jälkeenpäin ajatellen, Hänen henkinen vahvuutensa juontui asuinympäristöstä.
      Suurissa asutuskeskuksissa lapset oppivat käyttäytymään muita kohtaan jo lapsesta asti.
      Jos olet ylimielinen ja mukamas kovis, se pitää todistaa muille. Viisas kasvaa vaatimattomaksi ja hiljaiseksi peittäen oman vahvuutensa. Ei saa mokata, jos pitää olla vahvempi muita.
      Maalaisidyllissä taas lapsi kasvaa suojattua elämää ja kasvattaa omaa itsetuntoaan rauhassa.
      Sitä vaan ei pääse testaamaan niin usein, kestääkö kantti.
      Jälkeenpäin, nykyään olen vieraillut Helsingissä, sukulaisissa useinkin ja helsinkiläisyyden ihanteet ovat täysin samat, mistä olen edellä kertonut.
      Ainoastaan uushelsinkiläisissä, muuttajissa, jotka ovat ensimmäistä sukupolvea, olen huomioinut mahtailua ja leveilyä. He eivät ole vielä oppineet "tavoille".
      Myöskin Suomen Kauppalaivastossa, jossa on suljettu työyhteisö, kasvatetaan ihmisiä tavoille samanlailla, kuin suurasutuksen kasvatteja.
      Se siitä ja hyvää syksyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe