Pureva kissa

Päivi

Heipä hei!

Minulla on kohta 2-vuotias tyttökissa, joka on vuosi sitten leikattu. Kissa tuli minulle vähän alle vuoden ikäisenä. Ongelmana (lisääntyneenä) on kissan ajoittain jopa aggressiivinen hyökkääminen ja kova pureminen. Silittämisestä ei juurikaan tykkää vaan saattaa yht`äkkiä puraista ja tosi kovasti. Kädet onkin verinaarmuilla jatkuvasti. En tiedä, mistä johtuu? Siitäkö, kun kissa tuli vanhempana minulle, muutosta vaiko jostain muusta? Kova vatsa näkyy myös vaivaavan. Antakaapa hyviä neuvoja/kommenttia, että mitä teen?

24

17667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Lizzy-

Mun nuorin kisu on kans semmonen et se kehrää ensin ja sitte yhtäkkii kätee kiinni. Seki tuli mulle vuoden ikäsenä, ja on nyt kohta 8v. Nyt se on rauhottunu pikkasen vuoden aikana, ainaki mulla, mut jos joku muu perheestä silittelee ni, auts... Kannattaa ehkä vähä näyttää sille et niin ei saa tehdä.Mut mun kisu on ollu pomoileva, jo aiemmassa kdissaan veljeään kohtaan...

• Sissy

yksi syy on se, että se on ehkä erotettu liian aikaisin emostaan. tai ehkä kissaa on kohdeltu huonosti edellisessä paikassa. toivottavasti saatte kisut oppimaan ettei ruokkivaa kättä saa purra :)

• Jansku

Heip

Ensinnäkin: hanki ihmeessä kisulle rohtoja ummetukseen, apteekista saa ilman reseptiä. A:lla muistaakseni alkaa..kyllä siellä tietävät.
      Ei kukaan tykkää jos vatsa on kovalla..

Mulla on 2 kisua, ja itse asiassa hankin tämän toisen herrasen juuri tuon ongelman takia. Mulle neuvottiin Felinassa että luultavasti mun pikkuherran, ensimmäisen pureminen johtui turhautuneisuudesta, ja ylimääräisestä energiasta-se kaipasi leikkikaveria. Tää eka kisu rupesi vasta 6kk ikäisenä puremaan..ja mä todella huolestuin-se ei oo tosiaankaan normaalia kissan käytöstä. Muuten, ethän koskaan leiki sormilla? Monet ihmiset teke sen virheen..sit saakin syyttää itseään! Ei sormilla KOSKAAN leikitä, houkutella jne. Aina lelulla. Kissan pitää oppia ettei käsiä saa repiä tai purra, ne on VAIN hellyyttä varten=)

Yritä alkajaisiksi tätä:
      Kun kisusi puree sua, sihise kuin kissa!
      Tai vingu kuin kisu vinkuisi kun tekee kipeää. Tee näin joka kerta. Kissa saattaa oppia jo tuosta.
      Jollei auta..voitko kuvitella hankkivasi sille kaverin..mikäänhän ei korvaa laitoveria, vaikka ihminen ihan jees korvike olisikin:)

Mun kohdalla täytyy sanoa että paras päätös mitä olen tehnyt oli kyllä tuo toisen kisun hankkiminen-ovat jotenkin enemmän kissoja yhdessä! Leikkivät, halivat ja nuolevat ja painivat keskenään. Oikeaa kissanelämää=)

Tsemppiä ja toiv. asiat selviää!
      t.Jansku

• Päivi

Hei! Kiitokset teille jokaiselle hyvistä neuvoista! Kävinkin tässä yksi päivä kissan kanssa eläinlääkärillä ja vuodatin siellä myös kissan ongelmat, jotka tietenkin koskettaa emäntääkin.

Ruokavalion vaihdoksella kissan maha alkoi toimimaan heti paremmin. Ostin lemmikkieläinliikkeestä erilaista kuivamuonaa nimeltään Iams (kanaa). Näkyy maistuvan hyvin kissalle. Lääkäri kehotti myös kasvattamaan kauran ituja, joita kissa saa pureskella. Parafiini on sitten viime käden vinkki ja sekin vain kuulemma hätätapauksessa.

Tuohon kissan puremiseen ei osannut muuta oikein suositella kuin sitä, että jättää kissan huomiotta silloin kun alkaa puremaan. Muutenkaan kaikkiin oikkuihin ei kannata lähteä vastaamaan. Kissa on kuulemma muuten ihan terve, tosin kovin vilkkaan ja tempperamenttisen vaikutelman siitä saa.

Tuota ehdotusta toisen kissan hankkimiseksi jään miettimään. Olisihan se kiva omistaa toinenkin kissa, mutta nähtäväksi jäisi, mitä tämä nykyinen kisukka siihen suhtautuisi.

Terveisin: Päivi

• Jansku
        Päivi kirjoitti:

Hei! Kiitokset teille jokaiselle hyvistä neuvoista! Kävinkin tässä yksi päivä kissan kanssa eläinlääkärillä ja vuodatin siellä myös kissan ongelmat, jotka tietenkin koskettaa emäntääkin.

Ruokavalion vaihdoksella kissan maha alkoi toimimaan heti paremmin. Ostin lemmikkieläinliikkeestä erilaista kuivamuonaa nimeltään Iams (kanaa). Näkyy maistuvan hyvin kissalle. Lääkäri kehotti myös kasvattamaan kauran ituja, joita kissa saa pureskella. Parafiini on sitten viime käden vinkki ja sekin vain kuulemma hätätapauksessa.

Tuohon kissan puremiseen ei osannut muuta oikein suositella kuin sitä, että jättää kissan huomiotta silloin kun alkaa puremaan. Muutenkaan kaikkiin oikkuihin ei kannata lähteä vastaamaan. Kissa on kuulemma muuten ihan terve, tosin kovin vilkkaan ja tempperamenttisen vaikutelman siitä saa.

Tuota ehdotusta toisen kissan hankkimiseksi jään miettimään. Olisihan se kiva omistaa toinenkin kissa, mutta nähtäväksi jäisi, mitä tämä nykyinen kisukka siihen suhtautuisi.

Moi vielä!

Hyvä että masu toimii ;)

Vielä siitä kahden kissan asiasta halusin sanoa, että mä aluksi vierastin kauheesti ajatusta -kääkk kaksi kissa hirvee homma ja meteli jne.-
        Mutta voin ilokseni sanoa että 'samassa syssyssä' ne tuossa menee..on jopa helpompaa tavallaan, kun ei kisu oo NIIN riippuvainen kuin aikaisemmin emännästään =)
        Ja jos oikein ymmärsin ei kisusi oo kovin vanha, silloin pitäis sopeutuminenkin onnistua! Meillä muristiin 3 pvää, sen jälkeen kuin paita ja peppu!!
        Useimmiten kuitenkin kisut tottuvat ja hyväksyvät toisensa-aina ei niistä parhaita kaveruksia tule, mutta uskallan väittää että kisut kuitenkin kaipaavat sitä toista kattia jonka kanssa temmeltää ja purkaa 'kisuenergiaa'=)

Jos päätät ottaa kisukaverin, kerro siitä täällä niin saat multa hyväksu todettuja vinkkejä sopeuttamisesta! On tietyt rituaalit mitä kantsii noudattaa kun uusi kisu tulee ens. kerran toisen reviirille. Nää opin kasvattajilta, ja olivat erittäin viisaat neuvot.

Kevättä sinulle ja kissallesi!!

t.Jansku & The Hairy Guys

• miukumauku
        Päivi kirjoitti:

Hyvin SUURI haitta iamsin ruuissa on se, että ostamalla ko.tuotteita, tuet samalla äärettömän julmia ja turhia eläinkokeita. Niin, aika absurdia että eläinruokia valmistava yhtiö tekee eläinkokeita. joten suosittelen merkin vaihtoa ja välittömästi.

• miumau123

sihinä autta , kisu pelästys samatei . ja jos vinku , itellan puol vuotias tosi leikkisä , mut ei kiva ko se pure . ny koiti tota , kiiitos sä fiksu typpi !

• minnali

Luulen että puremisesta on tullut kissallesi paha tapa,ja siitä on paras yrittää päästä eroon ja nopeasti.Meilläkin kissa puree miestäni,mutta ei ikinä minua.Tämä johtuu siitä,että mieheni leikkii kissan kanssa käsillään,minä en.En yritä silittää kissaa jos se alkaa puremaan takaisin.Ja jos kesken silittämisen kissa puree,lopetan silittämisen kokonaan ja poistun paikalta. Toruminen tai "itkeminen" tai muukaan ei meillä ole auttanut.Kissa ei vain jotenkin ymmärrä että pureminen sattuu,vaan sille pureminen on kivaa leikkiä.

Meillä kissa on aivan pennusta saakka ollut samanlainen kuin teillä.Eli ei juurikaan pidä silittelystä.Tosin nykyään antaa rapsutella enemmän kuin pentuna (silloin ei antanut tehdä sitä lainkaan).

• thapsus

Meilläkin kissa puree ja potkii käsiä. Sille se on vain hauska leikki, kuten myös miehelleni. Pureminen tulee siis tuskin loppumaan, kun sitä ei järjestelmällisesti kielletä. Täytyy vaan yrittää muistaa varoittaa kaikkia vieraita.

• eläintenystävä

Itse veikkaisin tuollaisen käytöksen syyksi joko liian aikaisen luovutuksen, jolloin kissa ei tiedä, miten silittävään ihmiseen pitäisi suhtautua tai pahan, opitun tavan. Tuossa tuli jo muiltakin hyviä vinkkejä tavan kitkemiseen :)

• sade

kissa puree ja varsinkin kehrätessä ja muutenkin kiehnätessä vieressä. Mutta pureminen ei ole aggressiivista vaan pientä näykkimistä, kuin kissa tietäisi että kovaa pureminen sattuu. Lisäksi se nuolee samaa kohtaa kun puree. Tämä tapahtuu hyvin usein kun kissa on sylissä taqi vieressä silitettävänä, se hieroo poskiaan ja itseään käteen ja siinä samalla näykkii hellästi. Olen kuullut että kissa osoittaa sillä jotenkin että sen on hyvä olla ja se nauttii olostaan. Mutta itse uskon sen johtuvan liian aikaisesta vieroituksesta.

• Jane

Auttaa ainakin sardiini, se kuulemma löysentää. Ja eräs aivan kotikonsti on ananasmehu, jos vaan mitenkään saat sitä lusikalla kissasi kurkusta alas... Tai sitten lääkeruiskulla, päivittäin...

Mulla on kissa myös hieman pureskeluun taipuvainen. Se tosin antaa silitellä ja helliä ja puree silloin, ja jos antaa sen vaan purra, se muuttuu hyvin pian näykkimiseksi ja nuolemiseksi. Jos taas ottaa käden pois se yrittää haukata uudellee. Leikkiessä se puree välillä todella kovasti, mutta silloin se onkin sallittua...
      Eli ei siitä mitään ongelmaa ole..
      Kuulemma kissa puree silloinkin, jos sillä on oikein hyvä olo, ja se ikäänkuin tasaa fiiliksiään puremalla...

• mistereks

Opeta sille, että jos se käy kukkoileen ni annat kunnolla piiskaa!

• mie vaan...

minunkin kissa puree! Se on kerrassaan mahdoton kun kädeton aina verillä. Nyt on jo vanhemmat miettinyt että: "Minne me tuo kissa laitetaan" ja "kukahan tuttu tuon kissan haluais"... Minä itse en haluaisi kissastamme luopua mutta nyt tuntuu homman olevan vaakalaudalla...

• mie vaan...

Nyt se tuli! Huomenna jotkuttulee hakemaan meidän purevan kissan jollekkin maatilalle!!! No, kun vanhemmat laittoi ilmoituksen nettiin, niin parissa päivässäkissa lähtee. VAROITAN! Jos laitat nettiin ilmoituksen, niin kisu lähtee pois yllättävän äkkiä... Kannattaa siis harkita monesti ennenkuin tekee lopullisen päätöksen! Me olemme kyllä harkinneet,mutta tuli se silti äkkiä.
        Hankimme kai uuden kisun, mutta voinko rakastaa sitä yhtä paljonkuin vanhaa??? LAITTAKAAMULLE NEUVOJA!

• raah

Mäidänkin (toinen) kissa puree. Se on about vuoden ikäinen.
      Joskus vaan, kun silittelee kaikessa rauhassa sitä ja se kehrää, niin yhtäkkiä se yrittää amputoida käden irti. -___-
      Ymmärrän kyllä, että jos se ei tykkää jostain mitä teen, niin voi haukkaista vähän, mutta miksi ihmeessä se puree, jos se selvästikin nauttii silityksestä?

Lisäksi tämä samainen kissa myös hyökkäilee perheenjäsentemme varpaiden kimppuun yöllä. Se saattaa yhtäkkiä vain ruveta raastamaan varvastani irti.

• kiskis1

Meidänkin kissa puree, äskenkin se kiipesi jalkojeni päälle ja puri..onneksi se ei tee sitä niin kovaa, olen sen aina ajanut tiehensä jos se puree..myös yöllä on kiva hyökkäillä varpaisiin, onneksi se kyllä nukkuu aika hyvin yöt kuitenkin. :) välillä kun sitä silittelee niin se saattaa purra, mutta ei silloinkaan kovaa..olen kuullut että kissat purevat kun kiintyvät ihmisiin tai muuten tykkäävät, tiedä sitten onko siinä perää.. :D

• vanha rouva
        kiskis1 kirjoitti:

Meidänkin kissa puree, äskenkin se kiipesi jalkojeni päälle ja puri..onneksi se ei tee sitä niin kovaa, olen sen aina ajanut tiehensä jos se puree..myös yöllä on kiva hyökkäillä varpaisiin, onneksi se kyllä nukkuu aika hyvin yöt kuitenkin. :) välillä kun sitä silittelee niin se saattaa purra, mutta ei silloinkaan kovaa..olen kuullut että kissat purevat kun kiintyvät ihmisiin tai muuten tykkäävät, tiedä sitten onko siinä perää.. :D

Meillä vanhuuden myötä on rouva alkanut puremaan. Se tekee juuri niin, että ensin kehrää ja kiehnää, sitten yht äkkiä kuin kobra puree. Se voi olla,että kissa ei enään kaipaa niin hellyyttä, vaan haluaisi jo nukahtaa tai olla rauhassa, mutta ei osaa muuten kertoa sitä. Minä nykyään osaan jo lukea kissan ilmeestä, että milloin käsi pitää laittaa pois. Kannattaa tarkkailla kissaa.
        Toki kannattaa muistaa, että kehrääminen voi kohtua myös kivusta ja pureminen voi tarkoittaa, että kissaan koskee, eli jos aina tietysti kohdasta silittää ym. ja kissa puree, kohta voi olla kipeä..

Mutta osalla kissoista käy niin, että kun ne vanhenee, niistä tulee vähän äksympiä.. kaipaavat omaa rauhaa ja lepoa.. siihen kun tunget käden sitten, niin huonosti käy :D

• Olahi
        vanha rouva kirjoitti:

Meillä vanhuuden myötä on rouva alkanut puremaan. Se tekee juuri niin, että ensin kehrää ja kiehnää, sitten yht äkkiä kuin kobra puree. Se voi olla,että kissa ei enään kaipaa niin hellyyttä, vaan haluaisi jo nukahtaa tai olla rauhassa, mutta ei osaa muuten kertoa sitä. Minä nykyään osaan jo lukea kissan ilmeestä, että milloin käsi pitää laittaa pois. Kannattaa tarkkailla kissaa.
        Toki kannattaa muistaa, että kehrääminen voi kohtua myös kivusta ja pureminen voi tarkoittaa, että kissaan koskee, eli jos aina tietysti kohdasta silittää ym. ja kissa puree, kohta voi olla kipeä..

Mutta osalla kissoista käy niin, että kun ne vanhenee, niistä tulee vähän äksympiä.. kaipaavat omaa rauhaa ja lepoa.. siihen kun tunget käden sitten, niin huonosti käy :D

Osku on 13v. ja "purremiskaudet" näyttäisivät keskittyvän enemmänkin hormooneihin. Herra on purrut pienestä asti ja kovaa. Pureminen on hyvin yllätyksellistä. Puree kaikkia liikkuvia käsiä ja jalkoja. Omia ja vieraita. Silloin kun tahtoo ruokaa tai ulos, talutettavaksi. Jos toiletti ei ole siivottu. Yöllä saattaa nukkua ihan rauhassa kainalossa, jostain syystä yht´äkkiä käy käsivarteen kiinni... siis kunnolla. Niin suloinen kun voikin olla, niin ja viattoman näköinen etten koskaan voi tehdä mitään pahaa. Kulkee kanssamme autossa, marjareissut, pitää autoa kotinaan. Juoksee autoon turvaan, eli maailman ihanin koi.... ei kun kissa, jos ei pureskelisi!

• kissa ekspertti.

kannattaa viedä kissa lääkäriin.kyl sitä voi olla kohdeltu muutenkin väärin ennen sulle saapumista.tai sit se leikkii mulla on kissa joka puree kovaa yhtäkkii vaikka se onki leikkiä.se kissa kannattaa kattoo koska sillä voi olla myös päässä vikaa.yhel tutulla on kissa joka on melkei purru sitä kaulaan yöllä.viimeinen vaihto ehto on lopettaa se mut ensin lääkärii.; )

• kissafani01

kun nukun tai huulia ja kyllä myös käsiä välillä kun silitän sitä. oon rääkässy kunnolla kun puree niin on säikähtäny mut ei vielä ainakaaan lopettanu puremista. nenää/huulia se ei onnex kauheen kovaa pure ja nuoleekin niitä ja vaan sillon ku nukun niin herättää silleen!!=)) ihimetelly et mistä se sen tavan on oppinu ku kukaan muu mun kissoista ( 3kpl) ei tee sitä.

• Mimi-kisu 6kk

Sellaisilla kissoilla, jotka monesti sylissä siliteltävänä ollessaan saattavat yhtäkkiä purra, voi olla hyväilyaggressio. Hyväilyaggressio johtuu siitä ettei kissa oikein tiedä miten suhtautua koskettamiseen: toisaalta silitteleminen on mukavaa ja toisaalta taas vieraat kissat eivät kosketa toisiian kuin tappelessaan ja paritellessaan. Ja tuollaiset sekavat tunteet sitten saavat kissan rauhattomaksi ja se saattaa yhtäkkiä vain purra, vaikka sillä ihan äsken vielä näytti olevan mukavaa ja se vaikutti levolliselta. Tästä reaktiosta on hyvin vaikea päästä eroon ilman että kissan ja omistajan välinen suhde kärsii, joten kannattaa antaa kissan määrätä tapahtumien kulku mikäli epäilet että sillä on hyväilyaggressio. Eli jos se puree lopetat vaikka silittelyn ja annat sen vain olla sylissä.

• pikuli

no meidän ihana kisuliini on kylläherra talossa ei voi koiraa tuoda kylään äsken juoksi kovaa menin silittää niin kynsi kiinni kädessä onneksi oli tiskirätti kädessä sain hädisteltyä pois sitten kävi jalkaan kiinni ja nyt kuin ei mitään olisi ollut illalla kun rupean nukkumaankädet peiton allepiiloon mulla on vesi suihke pullo kun siitä antaasuihkeet varmaan loppuu tykkää olla sylissä ja antaa leikata kynnet jos saa olla ulkona vapaasti ei pure kyllä kissan täytyy päästä vähän uloskin en minäkään jaksa olla sisällä saati kissa monta viikkoa

• supisuomalainen

Selvää suomenkieltä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      80
      14218
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      96
      7129
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      82
      3899
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      25
      2917
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      41
      2534
    6. 78
      2076
    7. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      90
      2009
    8. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      36
      1910
    9. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      105
      1881
    10. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      13
      1729
    Aihe