Kuka muistaa -
asuntopula oli vaikea 1950 luvun Helsingissä -
oli voimassa tämä laki jonka mukaan piti ottaa alivuokralaisia jos oli tietyn kokoinen asunto - muistaako joku mitään siitä ja oliko kellään ns alivuokralaisia?
vaikea asuntotilanne 1950 luvulla
20
984
Vastaukset
- asuntopula.
En muista tuota viiskytlukua, huomattavasti myöhemminkin oli vielä kova asuntopula. Omakotitalojen yläkerrathan oli usein vuokralla, samaten oli pihamökeissä asukkaita monessakin paikassa, ainakin kaupunkiseuduilla. Kerrostaloasunnoista saattoi monetkin vuokrata yhden huoneen. Jotain tämmöistä tuossa mieleeni tuli.
- Ei vielä dementia
Siitä on kuuskyt vuotta. Monikohan kuuskymppinen silloin lainoitteli asuntojaan? otappa lääkkeesi ja muistelmisen sijaan aattele vaikka huomista pinkoreissua.
- 1943
alkupuolellakin oli Helsingissä kova asuntopula. Etsin asuntoa opiskelijoiden asuntovälityksen kautta ja kerralla sai yhden osoitteen. Kampissa oli pitkä jono kadulla. Tarjolla oli mm. makuupaikka yöksi perheen olohuoneessa, muulloin oli pysyteltävä poissa. Sain alivuokralaisasunnon Punavuorenkadulta, keittiö ja kylpyhuone oli yhteinen vuokraemännän kanssa. Yhdessä vaiheessa tulin kotiin välillä ja sanoin vanhemmilleni, etten lähde opiskelemaan, kun asunnon saanti on niin vaikeaa. Äiti ajoi takaisin sanoen, että kun paikan olet saanut, niin lähdet. Sittemmin minulla oli onnea, kun sain paikan ylioppilaskylästä. Vuokraan kuului siivous ja vuodevaatteet. Sen koommin en olekaan pidempiä aikoja asunut hotellimukavuuksilla.
- kansanhuolto?
en tosin Helsingissä, vaan Kuopiossa. Asuimme kaksiosiossa. Eteisen toisella puolella oli kammari ja toisella puolella oli huone, jossa oli alkovi ja keittokomero. Meitä oli neljä henkeä. Minä olin vajaa 10 vuotias. En määräyksistä tiennyt. Mutta kun siskoni kuoli (jäi auton alle) vuonna 1953, meille jonkin ajan kuluttua ilmaantui joku mies sinne kammariin asumaan. Onneksi hän oli isän työkaveri. Luulenpa, että hänet oli pakko ottaa asumaan, kun yksi henkilö oli vähentynyt. Kiire heillä oli (joku kansanhuolto?). Kun äitini kuoli kuusi vuotta sitten hänen jäämistössään oli kirje tuolta taholta, jossa käskettiin ylimääräiset kupongit palauttaa välittömästi. Kirje oli tullut hyvin nopeasti siskon kuolemasta. 1953 oli ainakin kahvi vielä kortilla, muuta en muista, olin 8 vanha. Varmaan tämä asukas oli tullut myös aika nopeasti sisareni kuoleman jälkeen. Sitä en muista kuinka kauan asui siinä, mutta me muutimme pois vuonna 1955 aivan toiselle paikkakunnalle. Siellä ainakaan ei tarvinnut enää ketään ylimääräistä ottaa asumaan!
Silloin 50- luvulla salissa asui yksi perhe, joka huoneessa perhe. Oli yhteiskeittiö.
Saunakamarissa asui 6henkinen perhe ja yläpytingissä asui yhteensä 4 perhettä.Kaikilla oli lauma lapsia.
Pimeellä mentiin ja tultiin koulu oli iltavuoroinen minun kohdalla.
Helsingissä 60-luvun alussa, asuin milloin alkoovissa, keittiönnurkassa, sänky olohuoneessa. Päivät piti olla pois, ei vieraita,omaisuus kulki mukana kassissa. Ei mahdollisuutta ruan valmistukseen.
Nyt on pelit sun pensselit, eikä silti olla tyytyväisiä.- 1943
maagikko kirjoitti:
Silloin 50- luvulla salissa asui yksi perhe, joka huoneessa perhe. Oli yhteiskeittiö.
Saunakamarissa asui 6henkinen perhe ja yläpytingissä asui yhteensä 4 perhettä.Kaikilla oli lauma lapsia.
Pimeellä mentiin ja tultiin koulu oli iltavuoroinen minun kohdalla.
Helsingissä 60-luvun alussa, asuin milloin alkoovissa, keittiönnurkassa, sänky olohuoneessa. Päivät piti olla pois, ei vieraita,omaisuus kulki mukana kassissa. Ei mahdollisuutta ruan valmistukseen.
Nyt on pelit sun pensselit, eikä silti olla tyytyväisiä.on tehnyt rahakkaita keikkahommia eri puolilla Suomea 1950-luvulla. Silloin oli yleistä, että perheet majoittivat keikkamiehiä ja tarjosivat ruuankin. Emännänkin sai joskus viereensä samaan hintaan.
- Sylvia..
1943 kirjoitti:
on tehnyt rahakkaita keikkahommia eri puolilla Suomea 1950-luvulla. Silloin oli yleistä, että perheet majoittivat keikkamiehiä ja tarjosivat ruuankin. Emännänkin sai joskus viereensä samaan hintaan.
Onpa arvot sinulla järjestyksessä.
Ei väliä jos mies on rahakkaissa hommissa vaikka toisen muijan vieressä.
Hyi helvata tuota ahneutta.
Muistan tuon ajattelumallin. Ei miehille kannata kaikkee kertoa?? - 1943
Sylvia.. kirjoitti:
Onpa arvot sinulla järjestyksessä.
Ei väliä jos mies on rahakkaissa hommissa vaikka toisen muijan vieressä.
Hyi helvata tuota ahneutta.
Muistan tuon ajattelumallin. Ei miehille kannata kaikkee kertoa??on minun arvojeni kanssa tekemistä? Kyseinen henkilö oli nuori, naimaton mies. Täysin vapaa. On kertonut, että maailmalla oli paljon terveempää puuhata naisten kuin viinapullon kanssa. Tuohon viimemainittuun moni sortui keikkatöissä. Minua on ihmetyttänyt se, miten helposti naiset ovat hypänneet viereen. Itse olen ollut paljon varautuneempi. Ja kyseinen mies on erittäin fiksu, pitää kuin kukkaa kämmenellä.
Olen kuullut kerrottavan siitä. Itsekin asuimme stadissa, jossain yhden huoneen puutaloasunnossa Malmilla. Silloin oli ollut joku kaupungin virasto joka oli tutkinut asinoloja ja jos katsottiin että tähän sopii enemmänkin porukkaa, piti ottaa vuokralaisia, alivuokralaisia.
Nyt puhutaan että näin ja näin paljon pitää olla asunnossa nelijöitä tämän kokoiselle perheelle, jokaisella oma huone jne jne... Toista oli ennen, pienissäkin asunnoissa pystyi olemaan ja elämään kun olim pakko.
Vasta kuuskytluvulla on aloitettu rakentamaan lähiöitä kun maaltapako kaupunkiin alkoi.- QQ
ainakin Maunula ja Herttoniemi tulee heti mieleen.
niihin rakennettiin sekä omistus-aravia sekä stadin kämppiä.
2 muksua piti olla, saadakseen 2h keittiön, joko ostaa, tai vuokrata.
Ja neliöitä oli 50-60.
- Reino´
Vanhempani erosivat sodan aikana ja sodan päätyttyä äitini muutti Pohjanmaalta Helsinkiin. Hän oli onnistunut saamaan alivuokralaisasunnokseen hellahuoneen puutalosta.
Huoneen päävuokralainen Aili Kontio asui työnantajansa talossa. Jostakin syystä hän ei halunnut luopua oikeudestaan päävuokralaisena. En tiedä pääsikö hän vetämään välistä itselleen markkoja. Kaikki mahdollinen oli silloin säännösteltyä. Luulen, että Aili ei ehkä paljoa pystynyt rahaa saamaan itselleen.
Lopetettuani koulun vuonna 1952 menin töihin vakuutusyhtiöön. Pomoni yritti saada vakuutusyhtiön talosta minulle ja äidilleni asunnon. Vuokralautakunta ei siihen suostunut.
Menin avioliittoon 1958 ja vuokrasimme vaimoni kanssa "vapailta markkinoilta" pienen kaksion. Siitä maksoimme vuokraa kuukaudessa 22000 markkaa. Elimme äärimmäisessä niukkuudessa. Palkkani oli 45000 markkaa kuukaudessa, josta veroa meni n. 5000 markkaa. Vuokran lisäksi makselin huonekaluista vähittäismaksua 10000 mk kuukaisittain. Siihenkin aikaan piti maksaa sähkö- ym.laskut.Vaatteisiin jäi mitä jäi. Vaimoni maksoi ruokamenot.
Sellaista oli siihen aikaan. - Anonyymi
Kyllä meillä oli. Meitä oli kolme lasta ja vanhemmat, asuntona kaksi huonetta ja keittiö. Meille tuli alivuokralainen, muistan hänet hyvin mutta en muista kauanko hän oli
- Anonyymi
Isovanhemmillani oli kaksi karjalan evakkoa pakkoasutettuna. Toinen toiseen huoneeseen ja toinen toiseen. Muistan, kun kurkkasin toisen huoneeseen, joka oli tapetoitu sanomalehdillä ja ruokaa hän teki nuotiolla lattialla. Toiselta jäi nukke, joka sai asukkaan nimen.
Kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isovanhemmillani oli kaksi karjalan evakkoa pakkoasutettuna. Toinen toiseen huoneeseen ja toinen toiseen. Muistan, kun kurkkasin toisen huoneeseen, joka oli tapetoitu sanomalehdillä ja ruokaa hän teki nuotiolla lattialla. Toiselta jäi nukke, joka sai asukkaan nimen.
Kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa.Muisteletkohan oikein? Ei varmaan kukaan Karjalan evakko kerrostalon lattialla pitänyt nuotiota. Kaikkea sitä ihmiset keksiikin ja vieläpä 60 palstalla.
Olikohan tämä taas sitä suomalaisryhmien vastakkainasettelua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muisteletkohan oikein? Ei varmaan kukaan Karjalan evakko kerrostalon lattialla pitänyt nuotiota. Kaikkea sitä ihmiset keksiikin ja vieläpä 60 palstalla.
Olikohan tämä taas sitä suomalaisryhmien vastakkainasettelua?Miksen muistaisi ja miksi keksisin? Ihan omin silmin näin. Muistan vielä heidän nimensäkin. Se vaan on ne eri kulttuurit. Oli ennenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muisteletkohan oikein? Ei varmaan kukaan Karjalan evakko kerrostalon lattialla pitänyt nuotiota. Kaikkea sitä ihmiset keksiikin ja vieläpä 60 palstalla.
Olikohan tämä taas sitä suomalaisryhmien vastakkainasettelua?Maalta kaupunkiin muuttaneet tekivät kaikenlaista hassua;)
Aloittaja tarkoitti sodanjälkeistä asuntopulaa Helsingissä.
https://www.kvartti.fi/fi/artikkelit/helsinkilaiskodit-sodan-rasitusten-kantajina-1944-1948 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalta kaupunkiin muuttaneet tekivät kaikenlaista hassua;)
Aloittaja tarkoitti sodanjälkeistä asuntopulaa Helsingissä.
https://www.kvartti.fi/fi/artikkelit/helsinkilaiskodit-sodan-rasitusten-kantajina-1944-1948Eihän se asuntopula hetkessä hellittänyt. Jatkui todellakin pidemmälle, kuin vuoteen 1948.
- Anonyymi
50-luku olin viellä lapsi.Miten ihmessä lapsi asian muistaisi tai olisi kinostunnut asiasta?Kai sitä tietoa löytyy ihan varmasti netistä heti jos laitaa selaimeen saman kysymyksen kun sinä teit,tulee useampi tulos. Mutta ei 50-luvun alussa syntyneenä kinosta asia.
- Anonyymi
Lapset ovat kiinnostuneita eri asioista ja muistavat eri asioita. Kyllä ne omakohtaiset kokemukset muistaa, jos tuntee kiinnostusta kyseistä asiaa kohtaan.
Olin lapsena hyvinkin aktiivinen suhteessa politiikkaan ja ihmisten asumiseen ja elinolossuhteisiin yleensä.
Jotkut muistavat, mitä karkkeja söivät ym. Itseäni ei sellainen kiinnostanut ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset ovat kiinnostuneita eri asioista ja muistavat eri asioita. Kyllä ne omakohtaiset kokemukset muistaa, jos tuntee kiinnostusta kyseistä asiaa kohtaan.
Olin lapsena hyvinkin aktiivinen suhteessa politiikkaan ja ihmisten asumiseen ja elinolossuhteisiin yleensä.
Jotkut muistavat, mitä karkkeja söivät ym. Itseäni ei sellainen kiinnostanut ollenkaan.En minäkään 50-luvun puolivälissä syntyneenä muista kuin vasta 60-luvun asuntopulan.
Jotenkin muistelen kun kävimme kerran kummitätini luona kylässä ja heillä oli asunnossaan kaksi makuuhuonetta 5-henkisessä perheessään, niin toinen makuuhuone oli vuokrattu kahdelle opiskelijalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016133
- 2123396
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183315Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2652052
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441636- 61398