3 m x 4m kehikko pitäisi nostaa alahirsien vaihtoa varten. Mikä olisi hyvä tunkki/tunkit tarkoitukseen, ja mistä hommaisin ja mitä maksaapi? Onko muita hyviä vinkkejä miten tehdä homma?
Remonttiin tunkit?
4
1073
Vastaukset
- Tunkkari
10 t pullotunkki 2kpl. teet i tai u palkista L muotoisen raudan minkä takapuolelle hitsaat palasen mihin tunkin pää tukeutuu ja nostaa.Hyvin toimi savusaunan hirsien vaihdossa meillä tuollaiset nostovälineet.
- mAsentelija
Olen käyttänyt tuossa hommassa vanhoja mekaanisia traktoritunkkeja. Mekaanisia siksi kun hydrauliset tahtovat aina vähän vuotaa, eikä talo pysy ylhäällä jos remontti pitkittyy.
Noin pieni mökki nousee melkein millä tahansa tunkilla. On nimittäin yleensä uskomattoman kevyitä nuo hirsitalot.- perrää
Kevyesti nousee noin pieni kehikko. Melkein vipuvarrella vipuamalla ihan fysiikalla. Anyway, leveään lattaan voi hitsata esim. sentin pätkän pyöreää ja tarpeeksi leveää putkea. Ei tunkki painu hirteen eikä lipsahtele. Muutenkin kannattaa noston yhteydessä pitää pölkkyjä tms. alla ettei tule vahinkoja rakenteille eikä rakentajille. Ei kantsi pelkän tunkin varassa työskennellä. Suattaap tulla alas koko paska. Ei hyvä..
Mistä noita traktoritunkkeja voi etsiä? Aitta pitäs kengittää ja ihan oikealla, vanhalla mekaanisella kengitystunkilla nousee talokin kevyesti.
- Tunkkari ;-)
Olen nostanut vanhan torpan kivijalan maahan vajonneita kiviä mitä erilaisimmilla tunkeilla. Pullotunkit ovat hyviä, mutta vaativat korkean tilan mahtuakseen ja eivät nosta kovin korkealle. Niissä on kyllä nostovoimaa. Autopurkaamoilta saa edullisesti mitä ihmeellisimpiä auton tunkkeja. Noilla mekaanisilla tunkeilla voi veivata myös hallitusti alaspäin jos on nostanut liikaa. Pullotunkeilla taas ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835