3 m x 4m kehikko pitäisi nostaa alahirsien vaihtoa varten. Mikä olisi hyvä tunkki/tunkit tarkoitukseen, ja mistä hommaisin ja mitä maksaapi? Onko muita hyviä vinkkejä miten tehdä homma?
Remonttiin tunkit?
4
1049
Vastaukset
- Tunkkari
10 t pullotunkki 2kpl. teet i tai u palkista L muotoisen raudan minkä takapuolelle hitsaat palasen mihin tunkin pää tukeutuu ja nostaa.Hyvin toimi savusaunan hirsien vaihdossa meillä tuollaiset nostovälineet.
- mAsentelija
Olen käyttänyt tuossa hommassa vanhoja mekaanisia traktoritunkkeja. Mekaanisia siksi kun hydrauliset tahtovat aina vähän vuotaa, eikä talo pysy ylhäällä jos remontti pitkittyy.
Noin pieni mökki nousee melkein millä tahansa tunkilla. On nimittäin yleensä uskomattoman kevyitä nuo hirsitalot.- perrää
Kevyesti nousee noin pieni kehikko. Melkein vipuvarrella vipuamalla ihan fysiikalla. Anyway, leveään lattaan voi hitsata esim. sentin pätkän pyöreää ja tarpeeksi leveää putkea. Ei tunkki painu hirteen eikä lipsahtele. Muutenkin kannattaa noston yhteydessä pitää pölkkyjä tms. alla ettei tule vahinkoja rakenteille eikä rakentajille. Ei kantsi pelkän tunkin varassa työskennellä. Suattaap tulla alas koko paska. Ei hyvä..
Mistä noita traktoritunkkeja voi etsiä? Aitta pitäs kengittää ja ihan oikealla, vanhalla mekaanisella kengitystunkilla nousee talokin kevyesti.
- Tunkkari ;-)
Olen nostanut vanhan torpan kivijalan maahan vajonneita kiviä mitä erilaisimmilla tunkeilla. Pullotunkit ovat hyviä, mutta vaativat korkean tilan mahtuakseen ja eivät nosta kovin korkealle. Niissä on kyllä nostovoimaa. Autopurkaamoilta saa edullisesti mitä ihmeellisimpiä auton tunkkeja. Noilla mekaanisilla tunkeilla voi veivata myös hallitusti alaspäin jos on nostanut liikaa. Pullotunkeilla taas ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865