Miksi kannattaisi muuttaa Vaasaan?

Tuleva Vaasalainen?

Olen tässä etsimässä Vaasasta työpaikkaa ja muuttamassa sinne miehen työn perässä. Lueskelin tätä palstaa ja negatiivisuuden määrä on hurja! Onko siellä oikeasti näin surkeaa? Kertokaa nyt joku edes jotain positiivista Vaasasta, miksi sinne kannattaisi muuttaa?

21

1065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaasassa

on se että Laihia on niin lähellä :)

• Älä kuule muuta sano

Ei tarvi ruottia yrittää vääntää, osaa sen tai ei. Hyvä paikka asua ! Vaasaan pääsee hyvin esim. linja-autolla ja junalla joka päivä.

• kannata muuttaa

Muutimme aikoinaan Vaasaan töiden perässä. Molemmat olimme hyvin koulutettuja, joten kuvittelimme että kyllä sieltä toinenkin työtä saa. Mutta niin ei käynytkään. Töitä ei toiselle löytynyt, koska ruotsin kielen osaaminen oli vain hyvä, ei erinomainen. Aina löytyi se täydellistä ruotsia puhuva työnhakija. Se oliko se sitten suomenruotsalainen, sitä en osaa sanoa.

Reilu vuosi Vaasassa asuttiin ja toinen oli yhä ilman töitä. Asuntokuumeen iskiessä päätimme muuttaa pois. Vaasassa asunnot oli surkeita ja kalliita. Muutimme Vähäkyröön ja kas kummaa välittömästi löytyi toisellekin työpaikka, missä ammattitaitoa arvostettiin enemmän kuin kielitaitoa. Täällä olemme viihtyneet hyvin, rakentaneet talon ja olleet erittäin tyytyväisiä. Työmatka Vaasaankaan ei ole liian pitkä.

Vaikka toinen on yhä töissä Vaasassa emme ikinä enää palaisi sinne asumaan. Niin paha maku jäi suuhun tuosta kyläpahasesta ja sen kehittymättömyydestä.

Meidän kokemuksemme on toki jo viiden vuoden takaa, joten siitä miten nyt uusia tulokkaita kohdellaan, meillä ei ole tietoa.

Mutta muuttakaa toki Vaasaan jos siltä tuntuu ja pääseehän sieltä pois jos ei viihdy. Niin moni on sieltä pettyneenä pois muuttanut.

• hyvin:::

.

jos on perinyt ns. "wanhaa rahaa" tai voittanut lotossa, muuten on pelkkää paskaa

.

• vaasaan muuttoa
        hyvin::: kirjoitti:

.

jos on perinyt ns. "wanhaa rahaa" tai voittanut lotossa, muuten on pelkkää paskaa

.

toki voitte muuttaa vaasaan, mutta en varsinaisesti suosittele. on tämä niin periferia-aluetta. vaasa on liian kaukana etelä-suomesta. siellä se elämä on, vaasassa on enimmäkseen vain taantumuksellisuutta ja alasajoa. ja toki voitte kokeilla miltä kaupunki tuntuu, pääseehän täältä pois. moni vanha ex-vaasalainenkin joka on jo aikoinaan muuttaanut vaasasta pois, on jossain vaiheessa käynyt kokeilemassa, miltä elämä vaasassa vielä tuntuisi, mutta pois ovat lähteneet hekin. homma ei vaan oikein onnistu vaasassa, liian pysähtynyt ilmapiiri. mutta jos tulette niin tsemppiä vaan! on vaasassa jotain hyvääkin: lyhyet etäisyydet. paikallisliikenne taas on todella huonoa.

• Tuleva Vaasalainen?

Kiitokset saamistani vastauksista. Poikaystäväni on asunut Vaasassa jo vuoden töiden takia ja olen siis koko tämän ajan etsinyt itse töitä sieltä. Ei vain näytä noita töitä löytyvän. Mietin itse että ongelma on tuo ruotsinkielisyys, osaan ihan hyvin ruotsia, mutta kun se ei ole äidinkieleni niin minua ei valita. Huoh... Sinänsä ruotsinkieliset tai ulkomaalaiset eivät minua häiritse.

Olen kuitenkin käynyt nyt vuoden aikana kymmenisen kertaa Vaasassa ja näin ulkopuolisen silmin kaupunki on kaunis (ainoastaan tori on aivan käsittämättömän ruma...), merellisyys on tosi hyvin esillä (paljon paremmin kuin muualla rannikkokaupungeissa) ja vanhat rakennukset ovat todella hienoja.

Jos nyt löytäisin tässä sieltä työpaikan (kymmenen hakemusta on vetämässä) niin missä siellä tutustuisi toisiin ihmisiin? Lähinnä kaipaisin uusia kavereita (en siis tunne sieltä ketään poikaystäväni lisäksi) noin kolmekymppisistä naisista?

Tämän keskustelun perusteella olettaisin että työllistyisin siis paremmin Vaasan ulkopuolelle, kokonaan suomenkielisiin kuntiin? Kannattaisiko minun siis lähetellä noihin ympäryskuntiin paremminkin työhakemuksia? Olen tähän asti hakenut töitä vain Vaasasta.

Jos joku vaivautuu vastaamaan niin olisin oikein kiitollinen.

• Selittelijä

tulossa.Meitä on täällä paljon ,ja kaikki lähes töissä.
      Vaasalaiset on ihan kivoja ja suvaitsevaisia.
      Täällä pärjää hyvin pitseeria yrittäjänä, tai ruusun myyjänä.

Kannattaa muuttaa auttajia löytyy.

• toiverikas

Sydämellisesti tervetuloa, jos olette suomalaisia! Tehdään yhdessä Vaasasta vielä suomalaisempi seutu asua ja elää. Vaasan asukkaista on enää nippa nappa 20% ruotsalaisia, toki liikaa sekin.

• opettaja taas
        toiverikas kirjoitti:

Sydämellisesti tervetuloa, jos olette suomalaisia! Tehdään yhdessä Vaasasta vielä suomalaisempi seutu asua ja elää. Vaasan asukkaista on enää nippa nappa 20% ruotsalaisia, toki liikaa sekin.

Ei täällä ole kuin Suomalaisia !! Suomenkieliä on kaksi (2) ( två) älähän ajattelakkaan mitään muuta !

Olet varmaankin joskus kuullut että Ruotsalaiset ovat ja asuvat RUOTSISSA !!

Ota järki käteen !

• on hurrit
        opettaja taas kirjoitti:

Ei täällä ole kuin Suomalaisia !! Suomenkieliä on kaksi (2) ( två) älähän ajattelakkaan mitään muuta !

Olet varmaankin joskus kuullut että Ruotsalaiset ovat ja asuvat RUOTSISSA !!

Ota järki käteen !

Vaasan SUURIN MIINUSPUOLI on se että täällä on liikaa RUOTSINKIELISIÄ. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

• vitsauksensa :::
        on hurrit kirjoitti:

Vaasan SUURIN MIINUSPUOLI on se että täällä on liikaa RUOTSINKIELISIÄ. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

.

valitettavasti

.

• opiskelija..

Itse muutin Vaasaan vuosi sitten opiskelemaan ja mielestäni Vaasa on kaupunkina ihan mukava. Vaasasta löytyy lähes kaikki tarpeellinen ilman että on turhan suuri kaupunki. Tietenkin jos bileiden perässä juoksee niin Vaasa jää selvästi esimerkiksi Tampereen jalkoihin ja eihän täällä muita tapahtumiakaan ole juurikaan.

Vaasa on kuitenkin meren rannalla ja on näin ollen kaunis kaupunki kesäisin. Vaasassa on paljon vihreää ja ainakin pyörällä täällä on helppo ja mukava liikkua. Negatiivisena puolena on alueen tuulisuus varsinkin talvella.

Suurin negatiivinen puoli Vaasassa on minunkin mielestäni ruotsinkielisyys ja myös maahanmuuttajien määrä. Monissa töissä tunnutaan vaativan ruotsinkielentaitoa. Esimerkiksi itse en voi kuvitellakaan jääväni tänne kesätöihin asiakaspalvelutehtäviin, koska ruotsini on heikko.

Mielestäni maahanmuuttajien määrän ja ruotsinkielisten takia Vaasa on hyvin omiin piireihinsä jakautunut. Suomenruotsalaiset ovat keskenään, maahanmuuttajat keskenään ja suomeapuhuvat keskenään. Sitten kun pitää keskenään kommunikoida niin se on vaivalloista, koska siihen ei olla totuttu. Esimerkiksi maahanmuuttaja naapurin kanssa on huomattavasti vaikeampi tulla toimeen kuin suomalaisen naapurin kanssa jo kielenkin takia puhumattakaan kulttuurisista eroista.

Itse pidän Vaasaan ihan hyvänä paikkana opiskella, mutta en halua jäädä tänne töihin opiskelun jälkeen. Niinkuin tältäkin palstalta tulee ilmi niin kaupungissa on liian paljon ennakkoluuloja ja kireyttä eri "ryhmien" kesken.

• "merellisyyttään"

.

jatkuvalla syötöllä mutta miten Vaasa on hyödyntänyt kyseisen asian, ei mitenkään

.

• Vaazalainen

on hieno kaupunki! paljon mamuja ja nähtävyyksiä, esim vapaudenpatsas ja vanhan vaasan rauniot!

• mukana ::: :=)
        Vaazalainen kirjoitti:

on hieno kaupunki! paljon mamuja ja nähtävyyksiä, esim vapaudenpatsas ja vanhan vaasan rauniot!

.

monessakaan paikassa ei esitellä mitään savuavia raunioita

Ehkä savuavat rauniot kuvastaa kaupungin taloudellista tilaa, onko se nyt 8 miljoonaa miinuksella

.

• Joo eihän täällä ole pakko asua.

Kyllä noita on muuallakin, et sä niitä pakoon pääse. Minua ei häiritse, koska ne ei ole tehny mulle henkilökohtaisesti yhtään mitään. Pääsee paljon helpommalla, kun yrittää edes tulla toimeen ihmisten kanssa. Kai hekin nälvii takas jos heitä nälvitään. Vaasalaiset ovat todellakovia yleistämään tuossakin asiassa, ei he mitään lauma sieluja ole, niinkun ei mekään olla. Kukin oma yksilönsä joku voi "sekoilla" tuola, mutta se on vaan yksittäinen henkilö. Tuskin hän on maahanmuuttajien "presidentti", joka edustaa kaikkia maahanmuuttajia. Yksittäinen henkilö.

• mut aina pääsee pois
        Joo eihän täällä ole pakko asua. kirjoitti:

Kyllä noita on muuallakin, et sä niitä pakoon pääse. Minua ei häiritse, koska ne ei ole tehny mulle henkilökohtaisesti yhtään mitään. Pääsee paljon helpommalla, kun yrittää edes tulla toimeen ihmisten kanssa. Kai hekin nälvii takas jos heitä nälvitään. Vaasalaiset ovat todellakovia yleistämään tuossakin asiassa, ei he mitään lauma sieluja ole, niinkun ei mekään olla. Kukin oma yksilönsä joku voi "sekoilla" tuola, mutta se on vaan yksittäinen henkilö. Tuskin hän on maahanmuuttajien "presidentti", joka edustaa kaikkia maahanmuuttajia. Yksittäinen henkilö.

Hieman huvittavaa kun maahanmuuttajat istuskelevat Vapaudenpatsaalla päivisin:) Suomen itsenäisyyden kunniaksi pystytetyn patsaan juurella. No, on kai se sitten niitäkin varten tämä itsenäinen Suomi aikoinaan sotilaiden kalliilla verellä lunastettu. Maassa pitäisi olla vaan maan tavalla.

• Anonyymi

Vaasasta puhuttaessa mainitaan useasti suomen ruotsalaiset joka on yksi niistä älyttömyyksistä, eihän Vaasassa ole ruotsalaisia vaan ruotsinkielisiä suomalaisia, miettikääpä, asut suomessa vöyrillä, ainut kieli jota puhut on ruotsi, lähde siitä sitten Jyväskylä Tampere Seinäjoelle niin kovin on avutonta, ainut paikka jonne meet on närpiö etkä sieläkään ruotsin kielellä pärjää se kun on aivan oma saareke kielellisesti.

• Anonyymi

On vaasassa surkeaa. En vain viihtynyt. Sisäänpäinlämpiäviä, suvaitsemattomia nämä vaasalaiset. Yksi parhammista päätöksistä on ollut muuttaa tampereelle. Olisin voinut muutta jo paljon aiemmin. Ei sekään mikään täydellinen paikka ole mutta enemmän pidän.

• Anonyymi

Tampere ei pärjää Vaasalle kuin jääkiekossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tampere ei pärjää Vaasalle kuin jääkiekossa.

Ei liity aiheeseen.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe