Buddhalainen arkkitehtuuri

Sipoon Siddha

Buddhalaiset kulttuurit ovat olleet erittäin ansioituneita arkkitehtuurin alalla. Burman, Thaimaan, Laosin ja Kamputsean temppeleitä voi katsella sivulla:

http://www.terragalleria.com/theravada/index.html

Osa temppelialueista, kuten Jaavan Borobudur on 'uudelleenlöydetty' viidakon alta, mutta yrityksistä huolimatta monet patsaat katoavat taidevarkaiden matkaan. Lisää temppeleitä: http://www.planetware.com/sub/BUDDHA.HTM

Uuttakin rakennetaan, esim. Australiaan nousee kopio Tiibetin Gyantsen kuuluisasta temppelistä:
http://www.stupa.org.au/ ja Intiaan rakennetaan maailman suurin buddhapatsas: http://www.maitreyaproject.org/

10

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomi-lama

tiedätkö missä olis lama/tulku kuvia?

• tco

Oon käynyt tuolla Angkorin temppeleillä Kamputseassa, ja täytyy sanoa ettei ollut kiire pois. Se oli niinkuin aika olis pysähtynyt siellä.
      Siellä oli Budhalaista ja Hindulaista symboliikkaa aika tasaväkisesti.
      Kaikkien patsaiden päät oli tietenkin lähteneet varkaiden matkaan.

• Sipoon Siddha

...Kamputseassa Dharman harjoittamisen kanssa? Onko punaisten khmerien jäljiltä toimivaa Sanghaa?

Katsoin CIA World factbookista, että 95% kansasta on theravada-buddhalaisia, mutta käytännön tilanteen tietää vain paikan päällä ollut.

• tco
        Sipoon Siddha kirjoitti:

...Kamputseassa Dharman harjoittamisen kanssa? Onko punaisten khmerien jäljiltä toimivaa Sanghaa?

Katsoin CIA World factbookista, että 95% kansasta on theravada-buddhalaisia, mutta käytännön tilanteen tietää vain paikan päällä ollut.

Viivyin maassa noin viikon -99, joten vaikea sen perusteella sanoa, mutta ainakin siellä Angkorin temppeleillä näkyi Theravada munkkeja. Muistaakseni viime vuonna Kamputseassa järjestettiin kansainvälinen kokous koskien Buddhalaisuutta. Minulla on sellainen käsitys että Theravada "is going strong" siellä mutta luonnollisesti Khmerit ei auttanut asiaa ja ongelmia on yhä. Ainakaan Buddhalaisuutta ei missään nimessä näy yhtä paljon kuin Thaimaassa

• tco
        tco kirjoitti:

Viivyin maassa noin viikon -99, joten vaikea sen perusteella sanoa, mutta ainakin siellä Angkorin temppeleillä näkyi Theravada munkkeja. Muistaakseni viime vuonna Kamputseassa järjestettiin kansainvälinen kokous koskien Buddhalaisuutta. Minulla on sellainen käsitys että Theravada "is going strong" siellä mutta luonnollisesti Khmerit ei auttanut asiaa ja ongelmia on yhä. Ainakaan Buddhalaisuutta ei missään nimessä näy yhtä paljon kuin Thaimaassa

tietenkin puna-khmerit, Khmer on ilmeisesti nimitys Kamputsealaisista yleensä.

• Sipoon Siddha
        tco kirjoitti:

Ja juuri nyt aamulla löysin tämän artikkelin, joka antaa lisää tietoa:

http://www.buddhistnews.tv/current/cambodia-150304.php

• inkerinekru

tämäm om tyäm artikel

• Oppipoika

Harmi juttu että on taidevarkaita liikenteessä, olisi se vaan hienoa jos ihmiset joskus lakkaisi ahnehtimasta ja takertumasta.

• Sipoon Siddha
    • Tctctctctctct

Thaimaan muinaisarkkitehtuuri on käsittääkseni hindulaista eikä buddhalaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6604
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1598
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1029
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      879
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      871
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe