Miksi Geokätköily

Nupustelijainen

Minkä ihmeen takia aikuiset ihmiset leikkivät tämmöistä aarteenetsintäpeliä? Eikös tämä ole eskari-ikäisten ajanvietettä?

Liikunta on hyvästä ja luonnossa liikkuminenkin, mutta enpä kehtaisi myöntää itseäni lasten leikkipelin harrastajaksi. Metsästys, kalastus, suunnistus ja muu aikuisten harrastus on asia erikseen.

On myönnettävä, että naiset toki voivat harrastaa tämmöisiä ilmanaikuisia asioita, mutta että miehet! Tietysti on mahdollista, että kun ei uskalla taittaa kalalta niskoja nurin tai pelkää pyssyn pamausta, niin pitää keksiä tämmöisiä joutavuuksia. Mutta että aarteenetsintää! Voih! Mikä onkaan seuraavaksi vuorossa? Ehkäpä sotasilla olo tahi kymmenen tikkua laudalla. Hahhah...että piti vielä tämmönenkin tyhjänaikanen kotkotus nähdä!

Nämä taitaa olla semmosia nössöjen hommia. Empä jaksa uskoa, että tosimies lähtisi tämmöseen tyhmyyteen.

29

1923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ronkkeli

      "Tietysti on mahdollista, että kun ei uskalla taittaa kalalta niskoja nurin tai pelkää pyssyn pamausta, niin pitää keksiä tämmöisiä joutavuuksia"

      Miksi kaikki harrastaminen pitäisi olla tappamista?

      • Jorkkalo

        "Miksi kaikki harrastaminen pitäisi olla tappamista?", kysyy pelkäävä raukkis, joka on kotona tossun alla, töissä päähänpotkittavana, heikko ja onneton luuseri joka vaatii seksiä vain kerran viikossa peiton alla, saunapuhtaalla pilillä joka on pienennäppi!


      • kyseisestä

        touhusta olemassa videoita? Olis kiva tietää mistä on kyse.
        Linkkejä!!!


      • pelkäävä raukkis
        Jorkkalo kirjoitti:

        "Miksi kaikki harrastaminen pitäisi olla tappamista?", kysyy pelkäävä raukkis, joka on kotona tossun alla, töissä päähänpotkittavana, heikko ja onneton luuseri joka vaatii seksiä vain kerran viikossa peiton alla, saunapuhtaalla pilillä joka on pienennäppi!

        Miksi kiivastut?

        Miksi kaikkien pitää toimia juuri kuten itse haluat?

        Mitä siitäkin tulisi jos kaikki maailman geokätköilijät alkais ampua sorsia ja hirviä sun takametsissäs?
        Eihän sulle jäis mitään ammuttavaa. Ole onnellinen että se ei kaikkia kiinnosta. Lienet kyllä aikamoinen "esa saarinen" kun yhdestä viestistä osasit noin täydellisen kuvauksen minusta analysoida. Samalla tosin annoit itsestäsi (ja edustamastasi harrastajaryhmästä) myös tietynlaisen kuvan :-)


      • Polkkiois
        kyseisestä kirjoitti:

        touhusta olemassa videoita? Olis kiva tietää mistä on kyse.
        Linkkejä!!!

        Tästä paskasta vielä videoita, huh huh. Sitähän jaksaisi katsoa mielellään, kun nörtti viilettää aarteenetsinnässä pitkin metsiä. Ymmärtäkää nyt, että tuo homma on naurettavaa, eikä kukaan arvosta sitä!


      • videoita riittää
        kyseisestä kirjoitti:

        touhusta olemassa videoita? Olis kiva tietää mistä on kyse.
        Linkkejä!!!

        Katso vaikka:

        www.youtube.com/watch?v=PBjuPko2tog


      • jopas jotakin
        Polkkiois kirjoitti:

        Tästä paskasta vielä videoita, huh huh. Sitähän jaksaisi katsoa mielellään, kun nörtti viilettää aarteenetsinnässä pitkin metsiä. Ymmärtäkää nyt, että tuo homma on naurettavaa, eikä kukaan arvosta sitä!

        Polkkiois, unohdit miniläppäris metsään. Ei pitäis olla löydöstään niin innoissaan!

        http://www.youtube.com/watch?v=c8ar6h59yYA&feature=related


      • Kylykkynä
        pelkäävä raukkis kirjoitti:

        Miksi kiivastut?

        Miksi kaikkien pitää toimia juuri kuten itse haluat?

        Mitä siitäkin tulisi jos kaikki maailman geokätköilijät alkais ampua sorsia ja hirviä sun takametsissäs?
        Eihän sulle jäis mitään ammuttavaa. Ole onnellinen että se ei kaikkia kiinnosta. Lienet kyllä aikamoinen "esa saarinen" kun yhdestä viestistä osasit noin täydellisen kuvauksen minusta analysoida. Samalla tosin annoit itsestäsi (ja edustamastasi harrastajaryhmästä) myös tietynlaisen kuvan :-)

        Te puusilmät ette osuisi yhtenkään sorsaan. Huahahhhaahhaa! Menisi olkapää vain sijoiltaan....

        En muuten harrasta metsästystä!


      • Uusi harrastus
        Polkkiois kirjoitti:

        Tästä paskasta vielä videoita, huh huh. Sitähän jaksaisi katsoa mielellään, kun nörtti viilettää aarteenetsinnässä pitkin metsiä. Ymmärtäkää nyt, että tuo homma on naurettavaa, eikä kukaan arvosta sitä!

        Oon pitkään miettiny, alkaisinko geokätköilyhommiin. Kun luin tämän, ihan taatusti alan!

        Ja houkuttelen mukaan metsästävän, motocrossia ajavan, enduron kanssa pelleilevän perheeni.

        Jep, tämä selvisi tällä.


    • yxz

      Tämä on taas se sama vanha tuttu tyyppi. Sen harrastuksena on toisten harrastusten mollaaminen. Sehän vasta onkin hieno ja arvostettu harrastus. Ihan turha vastata näihin provoihin mitään; tämä kaveri ei valitettavasti parane sillä tavalla.

      • se ja se

        Kaverin pitäis kiireesti löytää koordinaatit lähimpään lääkäriin. Tuolla nenolla ei verisuoni kauaa enää kestä.


    • sju_

      ei ole tervettä aikuisen hommaa. kyllä ainakin itse mieluummin istun kotona ruutukalsarit jalassa kännäämässä ja tekemässä postauksia suomi24:ään. siinä sentään on jotain järkeä!

    • ...

      No mikäs se suunnistus on??? Juostaan leimasimien perässä ympäri metsää ja vielä kilpaa. Entäs metsästys.
      Sellainen väline urheilu että!!! Kun se hirvi on kaadettu ja tulee aika vetästä vatsa auki ja sisukset ulos, niin kuinka moni oikeasti pystyy tähän :-)

      Kunnioitan kaikkia em. harastuksia. kuhan vaan aattelin.

      • ...

        ainiin! entäs se kaatoryyppy. Puolet tuoretta lämmintä verta suoraan suonesta ja puolet kossua... Kuullostaa pahalta, mutta maistuu lähinnä raudalta. jos tämä aloittaja näkis koko homman alusta loppuun niin veikkaan että heittää laatan jos toisen :-)

        ups. meni aiheen vierestä


    • winku

      No tokihan tämä voi olla vain "eskari-ikäisten ajanvietettä", mutta sitten minua ainakin lapsettaa pahasti - ja olen ylpeä siitä. Minusta tälläinen aarteenetsintä tuo enemmänkin mieleen merirosvot kuin pienet lapsoset, joten minusta tämä on mukavaa peliä vaikka joskus hangessa kahlaaminen vaatiikin hermoja.

      "mutta enpä kehtaisi myöntää itseäni lasten leikkipelin harrastajaksi"

      Suunnistus on kuitenkin ihan miesten laji, mutta tämä ei? Hmm, hetkinen, tämähän on suunnistusta ja rastien etsimistä. Onkos geokätköily sittenkin miesten laji vai onko suunnistus kokonaan lasten leikkimistä? Minusta tämä ei eroa niin paljon suunnistamisesta, että voisi kokonaan puhua omasta liikuntamuodostaan. Tämä on lähinnä vain suunnistuksen alalaji vaikka kaikki eivät tietenkään ole minun kanssani samaa mieltä.

      Ja mikä riemu tuleekaan kun löytää vihdoin sen kätkön ja saa raapustaa oman merkkinsä muiden joukkoon. Tämä on hienoa on. Voittajafiilistä!

      Minun kokemuksista lisää blogissani.
      http://harrastus.org/aihe/geocaching/

      • pari neuvoa

        Lueskelin blogiasi (kivasti kirjoitettu). Pari neuvoa tuli mieleen:

        - tee itsellesi tunnukset geocache.fi'hin (sama tunnus ja salasana kuin geocaching.com'iin!)
        - asenna puhelimeesti Trimlen Geocache Navigator (nykyisin maksullinen mutta vanhoja ilmaisia versioita voi löytää netistä) tai sitten Geocaching Live (ilmainen, löytyy tuolta suomalaiselta sivustolta)
        - kiinnitä huomiota kätkön talviatribuuttiin


      • winku
        pari neuvoa kirjoitti:

        Lueskelin blogiasi (kivasti kirjoitettu). Pari neuvoa tuli mieleen:

        - tee itsellesi tunnukset geocache.fi'hin (sama tunnus ja salasana kuin geocaching.com'iin!)
        - asenna puhelimeesti Trimlen Geocache Navigator (nykyisin maksullinen mutta vanhoja ilmaisia versioita voi löytää netistä) tai sitten Geocaching Live (ilmainen, löytyy tuolta suomalaiselta sivustolta)
        - kiinnitä huomiota kätkön talviatribuuttiin

        Hei neuvoja, ja kiitos neuvoista.

        Minulla on tunnus suomalaisessa sivustossa, mutta heidän kikkareensa eivät toimi minun N900 kanssa yhteen. Viime vuoden lopussa koitin asennella sitä, mutta eihän siitä mitään tullut, koska puhelimeni ei vain tue tuota. Taisi olla tuo suomalaisten tekemä Live kokeilussa. Trimleä en ole kokeillut, mutta jos toteutus on samalla pohjalla niin ei varmaan toimi minulla. Enkä tietenkään ole valmis mistään maksamaankaan. :D

        Tuo lähellä ollut kätkö oli oikeastaan todella helppo kun tarpeeksi päivällä kävi sitä katsomassa. Tällä hetkellä vasta kolme löydettynä kun en halunnut lähteä pakkasella tai liian lumisella tarpomaan metsään. Nyt kun kevät tulee niin alan jälleen aktiivisemmin harrastamaan tätäkin.


      • geokätköiliä

        Oikeastaan lodjauksen alalaji ja/tai suunnistuksen.


    • juhata

      kyllä tähän harrastukseen JOS HYVIN perehtyy, on vaarassa jäädä koukkuun. Niinku kävi myös allekirjottaneelle... viime syksynä ja kohta 100 kätköä käyneenä ;) Kätkötettynä yleensä paikkoja joissa et muuten tod.näk.kävisi (komeita näkymiä ja mielenkiintosia paikkoja).. sääliks käy nykynuoria, jotka vaan tietokoneella istuu kotona kun on tällainen harrastus!!!

    • Ei koskaan enää kosk

      Kyllä geokätköily on paljon terveellisempi harrastus kuin esim. viinanjuonti. Vaikka navigaattori olikin kallis ostaa, niin olen säästänyt vuoden aikana jo 50 koskenkorvapulloa. Ja terveyteni on nyt paljon parempi. Kipeä olkapää ja selkä ei tosin ole parantunut, Mutta uskon, etttä ne eivät olisi parantuneet koskiksellakaan! Eli halpa ja hyvä harrastus tuo geokätkö!

      • Leipälauta

        Vouhan sitä kesällä ottaa terassikierroksen ja smalla hakea kätköjä. Tätä ollaan tehty silloin tällöin. Ei toki liian humalassa, ettei purkin etsintä tai palautus herätä huomiota.


    • Tuntematon tapaus

      Minusta geokätköily on mukavaa koko perheen puuhaa. Samalla kun retkeillään lasten kanssa niin voidaan etsiä aarretta. Varsinkin lapset tykkäävät tästä, koska heistä on mukavaa etsiä aarteita.

      Harrastus käy aina joskus myös kuntoilusta jos sattuu valitsemaan kätkön mikä ei olekkaan polun varrella. Ja kätköjä on myös kalliokiipeilijöille ja sukeltajille sekä tietenkin mysteereistä ja pulmista pitäville. Eiköhän jokaiselle löydy jotain.

      Löysin hyvän videon mikä kiteyttää koko homman.
      http://www.youtube.com/watch?v=-4VFeYZTTYs

      Ja sitten löysin myös hyvän sivuston aiheesta.
      http://www.harrastus.org/geocaching/

      Jaa kappas täällä onkin jo joku kirjoitellut aikaisemminkin tästä sivustosta. No, jääkööt tuohon osoite kuitenkin.

    • rayno

      Ne kaverit, jotka ovat tarponeet Norjaan pohjoisimmille kätköille ovat aika kaukana lapsesta.

      Ja tosiaan itse harrastan kalastusta siinä, missä geokätköilyäkin. Vaikka olen joutunus sen yhteydessä tappamaan kalan :S

      • Anska134545

        Maailmassa on varmasti yli 2 miljoonaa geokätköilijää. Ovatko ne kaikki lapsellisia kun etsivät "aarretta"? EI! Geokätköily on paljon parempi harrastaus kun sohvalla makoilu tai tietokoneella pelailu.


    • 12+11

      ja saakelin paljon on jo kotikaupungin ympäristöstäkin tullut nähtyä paikkoja, joissa ennen ei
      koskaan ole käyty.
      Ei voi tällä kokemuksella sanoa muuta kuin positiivista.
      Monet piilot on juuri laitettu paikkoihin joissa on jotain erikoista/hienoa katsottavaa.

      Ipanat varsinkin on tykänneet ja saavatpahan liikkua luonnossa monenlaisissa paikoissa tietokoneen/konsolin sijaan.

      Monet kerrat on eväät mukana ja makkaranpaistopaikat kohteiden lähellä.
      Ei montakaan kertaa olisi tullut retkeiltyä lähimaastoissa, aivan uusissa paikoissa ilman tätä....

      • Itsekkin tykkään geokätköilystä. Lähden joskus isän mukaan työreissulle, ja etsin kätköjä sillä aikaa kun isä on palaverissa. Geokätköilyssä saa liikuntaa, ja löytämisen iloa.


    • Niin..

      Mistäs tiedät kun et ole koskaan kokeillut?
      Aika monta "tosimiestä" olen ainakin tavannut.
      Tyhmyyttä on vaan turhanpäiväiset kommentit.

      • Sp -57

        Itse olen joskus muutama vuosi hakenut muutaman kätkön, mutta aktiiviseksi aloin tänä kesänä, kun ostin Nokian E52 puhelimen, jossa on gps. Nyt on haettuna tasan 150 kätköä ja väittäisin, että into sen kun vaan lisääntyy. Itse kaipaan haasteita...ei tulisi mieleenikään lähteä pelkästään vaan lenkille tai suunnistamaan.
        Olen nähnyt jo tässä kotiseutuni lähellä niin paljon uusia mielenkiintoisia kohteita, joihin en olisi ilman tätä harrastusta eksynyt. Sitä paitsi, yleensä jokaisesta kohteesta on netissä mielenkiintoinen selostus, joten yleistietous kohenee väkisinkin ja moniin kätköihinhän ei anneta suoraan koordinaatteja, vaan pitää laskea, miettiä, hallita pallotrigonometriat sun muut, englanti ja päättelykyky. Väittäisin, että tähän harrastukseen ei vähän tyhmempi edes pääse sisään. Ja lisäksi, joka reissulla tulee liikuttua ihan huomaamatta muuta kilometri...ihanaa vastapainoa päivän sisällä ololle. Ja minä kyllä myös kalastan, mutta se ei anna aivoille työtä..........eli tämä on dementian ehkäisyä tällaiselle viiskymppiselle naiselle :)


    • wentiz

      "Nämä taitaa olla semmosia nössöjen hommia", joopa joo. Yksikään nössö ei uskalla kiivetä 90 asteen kalliolla ja vaarantaa henkeänsä yhden askeleen varaan. Tai mennä syvään kaivoon tms. Geokätköily on mielestäni paljon parempaa hommaa kuin esim. tietokoneella kököttäminen ja penkkiurheilu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe