Olen aloittamassa tänään AMK opiskelut iltaopiskeluna.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, kuinka opiskelut on edennyt ja onko ollut raskasta opiskella työn ohessa.
Ilmeisesti kotitehtäviä tulee paljon, jos neljän vuoden aikana iltaopiskeluna suoritetaan sama määrä opintoja kuin samassa ajassa päiväopiskeluna.
AMK iltaopiskelu
10
3911
Vastaukset
- ai
Itse opiskelin tradenomiksi iltaopiskeluna. Onhan opiskelu tietysti rankkaa, kun istuu tunneilla useampana iltana viikossa vielä töiden lisäksi. Toisaalta ei urakka kuitenkaan mahdoton ole, selvisinhän minäkin siitä. Muutama hyvä neuvo:
- Älä tähtää viitosiin, vaan ota tavoitteeksi vain kurssien suorittaminen. Usein esim. kolmosen saa kohtuullisen pienellä työmäärällä, mutta viitosen saaminen voi vaatia työtä 3 kertaa enemmän.
- Kysele pitempään opiskelleilta, millaisia kursseja eri opettajat pitävät. Jotkut teettävät kotitöitä ihan tolkuttomasti, jotkut eivät lainkaan. Itse valitsin lähinnä jälkimmäiseen ryhmään kuuluvien opettajien kursseja.
- Suorita kursseja, joiden asiat jo tunnet mahdollisimman hyvin. Itse teen työkseni markkinointia ja viestintää, joten valitsin kaikki niihin aloihin liittyvät kurssit, jolloin kurssin voi suorittaa usein pelkästään tentissä käymällä.
- Älä lue oppikirjoja. Opettajat kysyvät tenteissä omissa monisteissaan esiintyviä asioita, koska ovat ne valinneetkin niihin sen takia, että kokevat ne tärkeiksi. Itse en lukenut tradenomin tutkintoa varten ainuttakaan kirjaa. - Attimo di Pace
Ei kyllä mun mielestä kannata mennä siitä mistä aita on matalin.
Yksi asia on selvä: mitä huonompi arvosana, sitä vähemmän opit. Sinä itse määrittelet sen tason, jonka mukaan aiot opiskella.
Itse aion tehdä päivisin osa-aika työtä muutamana päivänä viikossa. Nimittäin myös iltaopiskeluun voi saada opintotukea ja asumislisää. Minä pärjään yksinasuvanakin niillä tuloilla, aina voi ottaa lainaa ja kahdella pankkitilillä on sen verran massia, että opiskelu on turvattu.
Kaikilla näillä keinoilla saan järjestettyä itselleni enemmän aikaa opiskeluun. Henkilökohtaisesti en halua olla huono, enkä mielelläni keskinkertainenkaan. Haluan olla vähintään hyvä ja joskus kiitettäväkin.
Sama juttu se on työelämässä. Minulle tulee hyvä fiilis siitä, että olen tehnyt työni hyvin. Jos taas tiedän, että olen alisuoriutunut työstä, omatunto kyllä muistuttaa parempaan suoritukseen seuraavalla kerralla.- 2. kunnianhimoinen
Minäkin olen aika kunnianhimoinen opintojeni suhteen. Opiskelen siis tällä hetkellä aikuispuolella AMK:ssa. Sitä vain ei aina voi olla niin kovin kunnianhimoinen tai muuten joutuu tekemään toistenkin työt! Nimittäin turhanpäiväisiä (anteeksi nyt vain!) esitelmiä ja projekteja joutuu ryhmätöinä vääntämään lähes joka kurssilla. Jos muita ryhmäläisiä ei arvosana/oppiminen kiinnosta, niin siinähän sitten teet muidenkin osuuden. Joillain kursseilla vieläpä kaikki saman ryhmätyön tehneet saavat saman arvosanan... Reiluako? En ajatellut, että aikuispuolella enää olisi tällaista leikkimistä, mutta näin se vaan on.
Minäkin haluan oppia enkä mennä siitä, missä aita on matalin. Tosin ruotsinkurssilla suon sen itselleni :D - Attimo di Pace
2. kunnianhimoinen kirjoitti:
Minäkin olen aika kunnianhimoinen opintojeni suhteen. Opiskelen siis tällä hetkellä aikuispuolella AMK:ssa. Sitä vain ei aina voi olla niin kovin kunnianhimoinen tai muuten joutuu tekemään toistenkin työt! Nimittäin turhanpäiväisiä (anteeksi nyt vain!) esitelmiä ja projekteja joutuu ryhmätöinä vääntämään lähes joka kurssilla. Jos muita ryhmäläisiä ei arvosana/oppiminen kiinnosta, niin siinähän sitten teet muidenkin osuuden. Joillain kursseilla vieläpä kaikki saman ryhmätyön tehneet saavat saman arvosanan... Reiluako? En ajatellut, että aikuispuolella enää olisi tällaista leikkimistä, mutta näin se vaan on.
Minäkin haluan oppia enkä mennä siitä, missä aita on matalin. Tosin ruotsinkurssilla suon sen itselleni :DOlen täysin samaa mieltä kanssasi, mitä ryhmätöihin tulee.
Nykyään opiskelussa suositaan ryhmätyöskentelymallia, koska sitä pidetään työelämälähtöisenä. Ok, perustelu on sinänsä hyvä eikä työelämässäkään voi aina kollegojansa valita - erilaisten ihmisten kanssa on vain osattava työskennellä.
Ei kysymys ole siitä, ettenkö tulisi ihmisten kanssa toimeen.
Työyhteisöissä korostetaan henkilöstön hyvinvoinnista ja viihtyvyydesta huolehtimista, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta.
Ryhmätöissä tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus on kaukana. On paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä, miten ryhmässä tulisi työskennellä. Kymmenistä ryhmätöistä huolimatta opetuksessa ei kiinnitetä huomiota ryhmätyötaitoihin. Tutkimuksia ryhmätyöskentelystä on tehty paljon.
Kerran tätä asiaa pohdittuani mieleen tuli amerikkalainen Diili. Donald Trump hakee ohjelmassaan johtajia. Johtajuutta testataan projektipäällikön tehtävässä. Juuri johtajan puute on ongelma ryhmätyötilanteessa.
Yhteistyössä ryhmän kanssa saatetaan sopia aihe, kuka tekee mitäkin... mutta kenellä on vastuu siitä, että työt tulee tehtyä ja tietyn tason mukaisesti. Jos joku menee vikaan, kuka on se, joka päättää miten tilanne korjataan? Kenelläkään ei ole viime käden vastuuta mistään. Jos yksi ihminen hoitaa annetun tehtävän ala-arvoisesti, hän ratsastaa muiden ahkeralla työllä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koko ajatus ryhmätyöskentelystä on pelkästään idealistinen, eikä sen toteutusta ole mietitty loppuun asti. Vaikka työelämässä pitääkin osata työskennellä erilaisten ihmisten kanssa, se ei ole sama asia kuin ryhmätyö. Tokikin alasta ja työtehtävästä riippuu, mutta suuri osa työtehtävistä on itsenäistä työtä, joka linkittyy yhteistyöksi kollegojen kanssa.
Yhteistyö ja ryhmätyö on kaksi täysin eri asiaa.
On todella surku niille, jotka haluavat menestyä, että pitää kantaa riippakivenä alisuoriutujia. Hyvä esimerkki siitä, että oppilaitokset eivät kohtele opiskelijoita yksilöinä, vaan yhtenä massana, joka kulkee sisään ja ulos. - 2. kunnianhimoinen
Attimo di Pace kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, mitä ryhmätöihin tulee.
Nykyään opiskelussa suositaan ryhmätyöskentelymallia, koska sitä pidetään työelämälähtöisenä. Ok, perustelu on sinänsä hyvä eikä työelämässäkään voi aina kollegojansa valita - erilaisten ihmisten kanssa on vain osattava työskennellä.
Ei kysymys ole siitä, ettenkö tulisi ihmisten kanssa toimeen.
Työyhteisöissä korostetaan henkilöstön hyvinvoinnista ja viihtyvyydesta huolehtimista, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta.
Ryhmätöissä tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus on kaukana. On paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä, miten ryhmässä tulisi työskennellä. Kymmenistä ryhmätöistä huolimatta opetuksessa ei kiinnitetä huomiota ryhmätyötaitoihin. Tutkimuksia ryhmätyöskentelystä on tehty paljon.
Kerran tätä asiaa pohdittuani mieleen tuli amerikkalainen Diili. Donald Trump hakee ohjelmassaan johtajia. Johtajuutta testataan projektipäällikön tehtävässä. Juuri johtajan puute on ongelma ryhmätyötilanteessa.
Yhteistyössä ryhmän kanssa saatetaan sopia aihe, kuka tekee mitäkin... mutta kenellä on vastuu siitä, että työt tulee tehtyä ja tietyn tason mukaisesti. Jos joku menee vikaan, kuka on se, joka päättää miten tilanne korjataan? Kenelläkään ei ole viime käden vastuuta mistään. Jos yksi ihminen hoitaa annetun tehtävän ala-arvoisesti, hän ratsastaa muiden ahkeralla työllä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koko ajatus ryhmätyöskentelystä on pelkästään idealistinen, eikä sen toteutusta ole mietitty loppuun asti. Vaikka työelämässä pitääkin osata työskennellä erilaisten ihmisten kanssa, se ei ole sama asia kuin ryhmätyö. Tokikin alasta ja työtehtävästä riippuu, mutta suuri osa työtehtävistä on itsenäistä työtä, joka linkittyy yhteistyöksi kollegojen kanssa.
Yhteistyö ja ryhmätyö on kaksi täysin eri asiaa.
On todella surku niille, jotka haluavat menestyä, että pitää kantaa riippakivenä alisuoriutujia. Hyvä esimerkki siitä, että oppilaitokset eivät kohtele opiskelijoita yksilöinä, vaan yhtenä massana, joka kulkee sisään ja ulos.Aivan. Minusta työelämä on muutenkin aivan eri asia kuin koulu. Työelämässä ensinnäkin kai yleensä tehdään ryhmätöitä työaikana, eli kaikki ovat paikalla. Ei tarvitse erikseen sumplia, että ehditäänkö jossain vaiheessa koulun ulkopuolella tavata vai hoidetaanko asia VAIN sähköpostilla. Lisäksi jokainen kai haluaa olla hyvä työssään ja pitää työpaikastaan kiinni, joten työpaikoilla yleensä ihmiset tekevät ahkerasti "ryhmätyönsä". Koulusta taas ei fuduja saa sillä, että antaa muiden tehdä työt... Jos tavoite on vain saada "paperit", niin miksi sellaiset ihmiset näkisivät yhtään ylimääräistä vaivaa?
Minusta ryhmätöihin tulisi aina liittää vielä jokin raportti, jossa kerrotaan työnjako ryhmäläisten kesken. Minulle on käynyt esim. niin, että minä olin ainoa, joka hankki kaiken materiaalin ryhmällemme kirjastosta omalla ajallani ja suunnittelin esitelmämme rakenteen (koska muita ei tuntunut kiinnostavan tehdä asian eteen mitään). Esitelmän jälkeen sitten vain ryhmämme puheliain henkilö sai kehuja muilta kurssilaisilta. Minusta hän vähän jopa sooloili esityksemme aikana ja teki asioita, joista ei oltu yhdessä sovittu etukäteen ja joista me muut emme edes tienneet. Kyllä ketutti. Ja turhautti.
Onhan se kai hyvä, että tiimitaitoja harjoitellaan jonkin verran, mutta pitääkö niitä nyt JOKA saamarin kurssilla harjoitella? Olemme sentään aikuisia ihmisiä ja meillä on varmasti kaikilla jo jonkin verran kokemusta ryhmätyöskentelystä.
- Rouva 40+
Olen toista vuotta amkissa tradenomiopiskelijana aikuislinjalla. Ekana vuonna sain kokoon 92 opintopistettä ja loput suoritan ensi kevääseen mennessä. Lopputyön jätän seuraavalle syksylle, ja aion valmistua 2,5 vuodessa.
Omat kurssivalintani teen sen mukaan, että otan valinnaisiksi kaikki ne itselleni vaikeimmat kurssit, enkä missään nimessä sellaisia, joita hallitsen jo työni puolesta. Oma työni on myynnin ja markkinoinnin saralla, ja minulla on tutkintoja näistä jo olemassa. Sen sijaan suoritan kaikki talousohjauksen ja kirjanpidon sekä henkilöstöoikeuden ja palkkahallinnon kurssit. Minulle todistuksella ei ole suurta merkitystä, vaan uuden oppimisella ja oman osaamisen laajentamisella.
Arvosanoistani yksi on kolmonen, muut nelosia ja vitosia. Kolmonen on alin arvosana jonka itselleni kelpuutan.- Attimo di Pace
Ai ei todistuksen takia, muttet kelpuuta alle kolmosta? Kyllä aika arvosanakeskeiseltä ajattelulta vaikuttaa. Ja jos osasit yhtään tulkita, kirjoitin aiemmin, että arvosana ja oppiminen kulkee käsi kädessä.
Tarkoituksesi oli ilmeisesti tuoda esille, että olet samaa mieltä kanssani?
Ei ole erikoista suorittaa opintoja suositeltua aikataulua nopeammin. Aikuisopiskelu antaa siihen erinomaiset mahdollisuudet ja varmasti valtaosa käyttää hyväkseen mahdollisuuden valmistua mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Kirjoitin myös, että ihminen itse määrittää oman oppimisen tason, niin sinäkin olet tehnyt, eli tässäkin asiassa olet siis samaa mieltä.
Ja nyt tulee se asia, miksi edes vaivauduin sinulle, hyvä Rouva 40 , vastaamaan:
Minulla on tähtäimessä työpaikka valtiolla. Suomen laissa määritellään, että valtion ja kuntien virkoihin on valittava pätevin ja ansioitunein hakija. Jos siis ollaan siinä tilantessa, että useampi hakija on samalla viivalla, niin pätevyyttä pohdittaessa katseet varmasti kääntyvät myös opintomenestykseen.
Myös aiemmissa työpaikoissa olen saanut positiivisia kommentteja hyvistä todistuksista. Jos siis väheksyt opintomenestyksen merkitystä, niin olet mennyt metsään. - Rouva 40+
Attimo di Pace kirjoitti:
Ai ei todistuksen takia, muttet kelpuuta alle kolmosta? Kyllä aika arvosanakeskeiseltä ajattelulta vaikuttaa. Ja jos osasit yhtään tulkita, kirjoitin aiemmin, että arvosana ja oppiminen kulkee käsi kädessä.
Tarkoituksesi oli ilmeisesti tuoda esille, että olet samaa mieltä kanssani?
Ei ole erikoista suorittaa opintoja suositeltua aikataulua nopeammin. Aikuisopiskelu antaa siihen erinomaiset mahdollisuudet ja varmasti valtaosa käyttää hyväkseen mahdollisuuden valmistua mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Kirjoitin myös, että ihminen itse määrittää oman oppimisen tason, niin sinäkin olet tehnyt, eli tässäkin asiassa olet siis samaa mieltä.
Ja nyt tulee se asia, miksi edes vaivauduin sinulle, hyvä Rouva 40 , vastaamaan:
Minulla on tähtäimessä työpaikka valtiolla. Suomen laissa määritellään, että valtion ja kuntien virkoihin on valittava pätevin ja ansioitunein hakija. Jos siis ollaan siinä tilantessa, että useampi hakija on samalla viivalla, niin pätevyyttä pohdittaessa katseet varmasti kääntyvät myös opintomenestykseen.
Myös aiemmissa työpaikoissa olen saanut positiivisia kommentteja hyvistä todistuksista. Jos siis väheksyt opintomenestyksen merkitystä, niin olet mennyt metsään.Minäkin "vaivaudun" vastaamaan sinulle, koska en alun perin ole vastannut juuri sinun kommenttiisi, vaan alkuperäiselle, ja sitä seuraavalle kirjoittajalle, joka ohjeisti ap:ta ottamaan osan kursseita läpihuutojuttuna.
Totta hemmetissä aion hankkia hyvän todistuksen. Olen kuitenkin realisti, ja uskon että kukaan työnantaja ei tule edes vilkaisemaan tulevaa tradenomintodistustani, joten on siinä mielessä se ja sama komeileeko siellä kolmosia tai viitosia. Minulla on jo yli 20 vuoden työura takana, ja se on minun ikäiselleni suurin meriitti. Cv.stäni näkee että olen suorittanut työn ohella 2000-luvulla kolme tutkintoa, erittäin hyvillä arvosanoilla.
Olen tälläkin hetkellä ihan kohtuullisen hyvin palkatussa työssä, ja ansaitsen n. 1300 € enemmän kuin opiskelukaverini kunnallisella puolella. Siinä mielessä voin rehellisesti sanoa opiskelevani ihan omasta kehittymisenhalusta.
- savonialainen
Syksyllä aloitimme AMK -opiskelun ja suurimpana yllätyksenä meille on ollut opetuksentaso. Vähän vanhempana opiskelijana opettajien (ei onneksi kaikkien) asenne vaikuttaa omituiselta. Iltaopiskelussa tunteja on vähän, joten opetuksen laatu on tärkeää.
Muutamat opettajat tulevat tunnille sen enempää valmistautumatta, rämpivät tunnin läpi sekoillen opintomateriaaliensa kanssa ja lähtevät tunnin päätyttyä kävelemään. Kun kuulijana on aikuisia ihmisiä, osa vanhempia kuin opettaja itse, olisi kohtuullista suhtautua työhönsä vähän vakavammin.
Joillakin on myös ihastuttava tapa vastata asialliseen kysymykseen vääntämällä savolaisittain vitsiksi koko homma. Itsekin savolaisena sitä johonkin asti kuuntelee, mutta mitta tulee täyteen jos oikeasti haluaa asiaan vastauksen. Tietoa hankitaan paljon muista lähteistä (mikä ei tietenkään ole paha asia ja kuuluu kaiketi nykyiseen opiskeluun), joskus kaipaisi kuitenkin mahdollisuutta keskusteluun ja asioiden pohtimiseen.
Iltaopiskelussa tunteja on todella vähän ja asiat pitää selvitellä omin päin ja etsiä tietoa ympäriinsä, ei voi tuudittautua siihen, että pelkkä tunneilla istuminen riittää.- Joonatan1
Meillä täällä Hämeessa sama juttu. Jotkut opettajat tulevat miten sattuu ja opetuksen taso on sitä sun tätä. Mutta onneksi joukosta löytyy myös tosi hyviä opettajia. Jotkut opettajat eivät meinaa millään ymmärtää että aikuisopiskelijalla on myös muitakin tärkeitä juttuja. Mut kyl tää tästä, itsehän sitä on opiskelemaan hakenut :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1162768SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän241761Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621744Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2721638Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --151594Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue281291Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.281164Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?971098Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411082RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041032