Kysymys tulikin jo otsikossa, eli mitä töitä ihan käytännössä sosionomit tekevät? Tuntuu olevan vähän epämääräinen ala tuo. Tiedän eri suuntautumisvaihtoehdoista kyllä, ja niistä minua kiinnostaa lähinnä kuntoutus- ja mielenterveystyö, ei niinkään lastentarhatyö. Mutta jos joku osaisi siis sanoa, mitä noin konkreettisesti työt yleensä pitävät sisällään, niin olisin kiitollinen. Edes alan oppilaitoksesta ei kovin selvää kuvaa nimittäin saa. Jotenkin kovin ympäripyöreää ja epämääräistä tuntuu olevan. Sen tiedän, että varmaan aika monenlaista hommaa voi tehdä, mutta minkälaisia hommia? Käytäväkeskusteluista nimittäin tulee mieleen lähinnä lähihoitajan työt ja vastaavat, joten ihmetyttää että mikä on se sosionomien "paikka". Jos täällä on valmistuneita, työelämässä olevia sosionomeja, niin kuulisin mielelläni sellaisia havainnollisia esimerkkejä työnkuvasta. Myös palkka kiinnostaa jonkin verran. Pääseekö edes kahteen tonniin?
Kiitos, jos asiasta tietävät viitsivät vastata! Olisi tärkeää tietää...
mitä sosionomi tekee?
3
829
Vastaukset
- Saarulainen
Moikka!
Itse olen reilun vuoden verran, vajaa puolitoista, opiskellut sosiaalialaa.
Sosionomi (AMK) sijoittuu työkentällä hyvin kirjavasti eri tehtäviin.
Erilaisia sijainteja ovat lastenhoitotehtävät, lastensuojelu, kuntoutus ja
erilaiset hallinnolliset tehtävät ja esim. Kelassa voi työskennellä sosionomin
koulutuksella tietyissä tehtävissä.
Erona terveysalan koulutukseen on se, että sosionomi ei juurikaan saa osallistua
hoidollisiin tehtäviin hoitoalan työpaikoissa, nämä tehtävät tekevät koulutuksen saaneet.
Tässä yksi linkki sosionomin työtehtäviin liittyen:
http://www.talentia.fi/sosiaalipedagogit/index.php?m=4&id=2321 - Aikuisopiskelijaksi vielä
Se, mitä sosionomi tekee töissä, riippuu ihmisestä ja suuntautumisesta koulutusaikana. Itse opiskelin päihde- ja mielenterveystyön syventävät ja keskityin erityisesti työttömiin kaikissa harjoitteluissa ja projekteissa. Harjoittelin työvoimatoimistossa, päihdeklinikalla ja mielenterveystyössä. Nyt johdan mielenterveyspuolella päivätoiminnan yksikköä ja minulla on kolme alaista ja yli 80 asiakasta. Yhdestä opiskelukaverista tuli koulukuraattori, toinen on sosiaalitoimistossa ohjaajana, yksi johtaa päiväkotia jne. Tutkinto ei siis yksin kerro, mitä teet sitten töissä.
Mutta lähihoitajan palkalla ei kannata lähteä näihin hommiin. Minä saan 2.600 ja rapiat päälle. Valmistuin jokunen vuosi sitten ja alla oli jo työura toisella alalla. Suoritin myös johtamisen erikoisammattitutkinnon työn ohessa, se valmistui tänä vuonna.
Keskity opinnoissa siihen, mitä haluat tehdä työssä. Suuntaudu, tarkenna opintojasi, sitä kannattaa todella miettiä. Ei kantsi napsia sieltä täältä kaikkea kivaa, ehdit kokeilla uusia uria myös työelämässä. Liian ympäripyöreä tutkinto ei anna työnantajallekaan käsitystä osaamisestasi. Valitse teema tai enintään kaksi ja liitä kaikki opinnoissa niihin, niin valmistuessa voit osoittaa, että olet oikeasti esim. päihdetyön tai mielenterveystyön osaaja. Itse suoritin myös yliopisto-opintoja amk:n aikana ja liitin ne tutkintoon vapaavalintaisina. Tähtäsin johtamishommiin.
Ja mieti myös, keskitytkö nuoriin vai aikuisiin, siinäkin on eroa. Minä valitsin aikuiset ja nyt on asiakkaina aikuisia mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia.
terv. aikuisena sosionomiksi - alkuper
Kiitos vastauksistanne! Minua kiinnostaisi erityisesti VIELÄ konkrettisemmin, mitä työ pitää sisällään. Olen siis paljon kuullut sanoja ohjaaja, projektityöntekijä, hallinnolliset jne, mutta nuo sanat eivät vielä kerro käytännön tasosta paljoa. Työhän ei kuitenkaan ole (missään suuntautumisessa) hoitotyötä, joten vaippojen vaihtelun sun muut kai hoitaa joku muu? On tullut jotenkin sellainen aika hoitoalatyyppinen vaikutelma alasta, ja siksi alavalinta nyt hiukan hämmentää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103297GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys451200- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja541116Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601007
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27900- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872