Mitä mieltä olette hyppykiikusta? Oletteko käyttäneet ja minkä ikäisenä olette laittanut lapsen siihen?
Hyppykiikusta
9
375
Vastaukset
- maria.v
en lapselleni hanki, mutta yleensähän vauvat kyllä tykkäävät tosi paljon siinä pomppia. Jos sellaisen haluaa hankkia, niin sitten vasta laittaisin vauvan siihen, kun varaa jaloilleen varvistamatta ja istuu (tuettuna) selkä suorassa. Silloinkin pitäisin vain ihan viitisen minuuttia kerrallaan pari kertaa päivässä korkeintaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että hyppykiikku on melko turha vehje kävelytuolin ohella.
- ...............
Tarkoitus oli kokeilla ja v almiiksi ostettiinkin, mutta jäi kokonaan käyttämättä. Sen sijaan meillä oli kovassa käytössä sellainen kävelytuoli(auto), siinä poika eka istuskeli ja sitten pikkuhiljaa körötteli eteenpäin noin 5-6-kk iästä lähtien.
Hyppykiikkua ei neuvoloissa enää suositella lainkaan. Pomppiminen voi olla lapsesta superkivaa, mutta se voi liaallisessa käytössä vaurioittaa vauvan selkää ja lonkkia. Tärkeää olis, että vauva varaisi jo kunnolla jaloilleen, istuisi jo tuetta, ja tietenkin tukee niskaansa. Kiikun käyttö saattaa viivästyttää kävelemään oppimista ja aiheuttaa varvistamista, mutta niin saattaa tehdä se kävelytuolikin. Tosin näin maalaisjärjellä ajatellen se pomppiminen ja hytkyminen voisi ehkä ollakin lonkille haitallisempaa kuin tuolissa istuminen ja sen kanssa kävely...tiedä sitten...
Ainakaan alle 4-kuista ei saa kiikkuun laittaa. Edellytyksenä tosiaan se istuminen, jaloille varaaminen...
Saas nähdä tuleeko tämän toisen lapsen kanssa kiikkua käytettyä sitten. Siellä se paketissa vieläkin on....- maria.v
Minä taas uskon, että kävelytuoli saattaa olla nimenomaan lonkille haitallisempaa kuin hyppiminen kiikussa. Hyppykiikussahan jalat ovat kuitenkin ns. sammakkoasennossa ja menevät koukkuun hyppiessä. Kävelytuolissa taas jalat ovat enemmän suorassa, joka ei ole luonnollinen asento vauvan lonkille. Näin ainakin niissä kävelytuoleissa, mitä minä olen nähnyt.
- miiuu
Kyllä minun ymmärtääkseni kävelytuoli on huonompi vaihtoehto kuin hyppykiikku. Kumpaakaan meillä ei ole käytetty, eikä tulla käyttämään. Hyppykiikun saimme jostain lahjaksi, mutta se jouti mummolan varastoon samantien.
Joidenkin tutkimusten (ja oman maalaisjärkeni) mukaan kävelytuoli todella viivästää ja vaikeuttaa kävelemään oppimista. Siinä "kävely"asento on täysin epäluonnollinen, ja lihakset on ihan eri tavalla käytössä kuin kävellessä. Sitä paitsi lapset, jotka nostetaan aina kävelytuoliin, eivät opi nousemaan itse.
Ja ennenkuin joku ehtii sanomaan, että "ei pidä paikkaansa, ei meillä ainakaan": Tietenkään kaikilla lapsilla ei ole noin, mutta kyllä se erittäin mahdollista on. - lknlkjl
miiuu kirjoitti:
Kyllä minun ymmärtääkseni kävelytuoli on huonompi vaihtoehto kuin hyppykiikku. Kumpaakaan meillä ei ole käytetty, eikä tulla käyttämään. Hyppykiikun saimme jostain lahjaksi, mutta se jouti mummolan varastoon samantien.
Joidenkin tutkimusten (ja oman maalaisjärkeni) mukaan kävelytuoli todella viivästää ja vaikeuttaa kävelemään oppimista. Siinä "kävely"asento on täysin epäluonnollinen, ja lihakset on ihan eri tavalla käytössä kuin kävellessä. Sitä paitsi lapset, jotka nostetaan aina kävelytuoliin, eivät opi nousemaan itse.
Ja ennenkuin joku ehtii sanomaan, että "ei pidä paikkaansa, ei meillä ainakaan": Tietenkään kaikilla lapsilla ei ole noin, mutta kyllä se erittäin mahdollista on.Meillä oli kävelytuoli käytössä toisinaan. Siinähän ei ole tarkoitus pitää lasta tuntikaupalla vaan esim. sen aikaa kun itse käy vessassa tai laittaa tiskit. Meidän lapsi otti ekat askeleet 9kk ikäisenä ja nyt 10kk ikäisenä kävelee jo melko hyvin. Jos tuo kävelytuoli viivästää kävelemään oppimista niin sitten tuli meillä kyllä tarpeeseen koska tuo 9kk oli jo mielestäni vähän turhain aikainen alkaa sitä opettelemaan.
- jopa haitallinen
Meille ei ole näitä hyppykiikkuja ja kävelytuoleja tullut ollenkaan, koska ne eivät ole millään lailla tarpeellisia, ja niiden haitallisuudesta on aika vahva näyttö.
En minä kyllä ole yhtään hyppykiikkua nähnyt jossa lapsi olisi sammakkoasennossa. Sammakkoasento tarkoittaa että selkä on pyöreänä ja lonkat voimakkaasti koukistuneet niin että peppu on polvien tasolla tai alempana. Missään hyppykiikussa ei lapsi sellaisessa asennossa ole, eihän siinä asennossa hyppimään pysty!- maria.v
että mielestäni hyppyiikussa lonkkien asento on kuitenkin parempi kuin kävelytuolissa. Olen tosin vain yhden hyppykiikun nähnyt ja siinä lonkkien asento oli mielestäni sammakkoasennon kaltainen. Mutta siis samaa mieltä olen, että eivät ole tarpeellisia kummatkaan noista kapistuksista. Joskaan en usko, että haittaa tulee muutaman minuutin käytöstä silloin tällöin. Omalle en kuitenkaan hanki lainkaan.
- maria.v
maria.v kirjoitti:
että mielestäni hyppyiikussa lonkkien asento on kuitenkin parempi kuin kävelytuolissa. Olen tosin vain yhden hyppykiikun nähnyt ja siinä lonkkien asento oli mielestäni sammakkoasennon kaltainen. Mutta siis samaa mieltä olen, että eivät ole tarpeellisia kummatkaan noista kapistuksista. Joskaan en usko, että haittaa tulee muutaman minuutin käytöstä silloin tällöin. Omalle en kuitenkaan hanki lainkaan.
Pikainen kuvahaku googlella osoitti, että ainakin suurimmassa osassa hyppykiikkuja sammakkoasennosta ei ole tietoakaan. Samanlaiselta vaikuttaa kuin kävelytuolissakin.:)
- turhaan
maria.v kirjoitti:
Pikainen kuvahaku googlella osoitti, että ainakin suurimmassa osassa hyppykiikkuja sammakkoasennosta ei ole tietoakaan. Samanlaiselta vaikuttaa kuin kävelytuolissakin.:)
Meillä on sekä hyppykeinu ja kävelytuoli, mutta kumpainenkaan ei lasta kiinnosta. Hyppykeinuun kun laittaa, rupee kitisemään altayksikön ja kävelytuolissa kun on niin vähän rattia taputtaa ja nappia painaa ja tahtoo pois sen jälkeen. Eli meijän kannalta molemmat ostot oli täysin turhia, jotkut viihtyy jotkut ei. Mutta hyppykeinu on se vähempi kiinnostus täälä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275