3v. tytön kurja kerho kokemus

Tumma silmä

Äidin sydäntä pakko purkaa... Vein tyttöni tänään ekaa kertaa kerhoilemaan. Siis hän jäin ensimmäistä kertaa yksin kerhoon. Iloisin mielin sinne lähti, odotti kovasti ja uskoinkin kaiken menevän mukavasti. 3 h päästä menin hakemaan takasin ja kysäisin miten iltapäivä meni. No, sitten tulikin kerho tädiltä pitkä lista asioita; koko hänen aikansa oli mennyt tytön paimentamiseen, ihmetteli kuinka mahdoton neiti oli ollutkaan... Ei kuulema usko lainkaan aikuisen sanaa, painelee pitkin poikin ym. ym. ym. kerhossa on siis 1 ohjaaja ja 8 kpl 3v. lapsia. Olin aivan hämilläni. Tiedän lapseni olevan menevä ja vilkaskin, mutta tälläistä palutetta ei ole aiemmin juuri tullut. Ohjaaja painotti tytön rikkoneen muiden leikkejä ja korosti kuinka hän ei saanut lapseen mitään kontaktia. Huolestuin aika lailla tästä kaikesta, koska lapseni on yleensä melko solidaarinen ja osaa leikkiä muiden kanssa ikäsellään tavalla. Onka kellään vataavia kokemuksia? Voisikohan kyseessä olla se, että lapseni ei yksinkertaisesti ole vielä kypsä kerhoilemaan? Olen yrittänyt puhua lapseni kanssa kerhopäivästä, mutta hän ei jotenkin osaa vastata edes mitään, vaikka muuten jo aika hyvin asioista osaakin puhua. Itkeskeleli koko alku illan ja oli surkean oloinen vain.

14

3507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 - pienen lapsen isä

      Äidit yleensä ovat näissä varmasti tietävämpiä, mutta ei ekana päivänä välttämättä kaikki voi mennä nappiin kun on intoa ja jännitystä. TIetty minulla herää heti ohjaajaa kohti kysymysmerkkejä, heistä osa kun voisi olla vaikka siivoamassa kauppoja sulkemisajan jälkeen yms. eikä olla tekemisissä ihmisten tai varsinkaan lasten kanssa.
      Kaikkiaan huolestuttaa se, että Hän on ollut itkuinen kun olisi pitänyt olla kiva kerhopäivä!
      Sitten mietin vielä tuota lapsimäärää suhteessa lapsien määrään, eikös pitäisi olla 5:ttä kohden yksi ohjaaja???

      • omenapiirakka

        Vähän voisi tulla mieleen, että lapsi on curling-lapsi, jolle ei ole asetettu rajoja ja lapsi ei ole kokenut, että häntä koskaan kiellettäisiin. Siksi hän oli niin itkuinen, koska oli epäonnistunut. Kiva kerhopäivä tarkoittaa kyllä kaikkien mielestä kivaa kerhopäivää, kiva ei ole sellaista, että saa tehdä mitä haluaa. Lapsi ei ole aikuinen. Aikuiselle kiva on sitä, että saa tehdä mitä haluaa, mutta pieni lapsi ei ymmärrä omaa parastaan.

        Pienet lapset eivät pärjää noin isoissa ryhmissä, elleivät ole helppoja lapsia. Siksi kannattaa suosia esim. perhepäivähoitajaa tuon ikäiselle kuin viedä päiväkotiin. Ilmeisesti lapsella ei siis ole paljonkaan kontaktia muiden lasten kanssa, kun tuo kerho oli jo noin vaikea tilanne.


    • Mäshhh

      Nooh, ei ohjaaja varmaan turhasta sanonut. Lapsesi ei ole kypsä kerhoon jos noin käyttäytyy. Voisitko ensi kerralla vaikka itse jäädä katsomaan miten homma sujuu? Jos ohjaaja ei pärjää lapsesi kanssa, niin muuta vaihtoehtoa ei ole. Joko jäät itse katsomaan perään tai sitten lapsi ei mene kerhoon. Jos siellä on 7 muuta, niin ohjaajalla ei ole aikaa laukata lapsesi perässä, varsinkaan jos hän ei tottele.

      • Tumma silmä

        No, tilanne on se, että sinne ei oikeastaan saa jäädä vanhemmat. Tarkoitus on, että lapset jäävät yksin. Tämä on siis seurakunnan kerho. Itse huolestuin eniten siitä, että lapseni oli näin reagoinnut. Mielikuvitus teki jo silmien eteen vaikka mitä... Yleensä kun totteleekin ja kotona on selkeät säännöt, ei siis mikään ns. vapaan kasvatuksen tulos. Olin kyllä tyytyväinen siihen, että palautetta sain. Otin sen niin, että tyttö ei tosiaan ole ehkä valmis vielä kerhoilemaan ja taidan perua koko paikan. Ellen sitten yön yli nukuttuani vielä päätäkin ensi kerran kokeilla ja katsoa mitä sitten sanotaan. Halusin vain kuulla muiden näkemyksiä, itse kun olen aika vihreä näissä kerhoasioissa.


      • Tumma silmä
        Tumma silmä kirjoitti:

        No, tilanne on se, että sinne ei oikeastaan saa jäädä vanhemmat. Tarkoitus on, että lapset jäävät yksin. Tämä on siis seurakunnan kerho. Itse huolestuin eniten siitä, että lapseni oli näin reagoinnut. Mielikuvitus teki jo silmien eteen vaikka mitä... Yleensä kun totteleekin ja kotona on selkeät säännöt, ei siis mikään ns. vapaan kasvatuksen tulos. Olin kyllä tyytyväinen siihen, että palautetta sain. Otin sen niin, että tyttö ei tosiaan ole ehkä valmis vielä kerhoilemaan ja taidan perua koko paikan. Ellen sitten yön yli nukuttuani vielä päätäkin ensi kerran kokeilla ja katsoa mitä sitten sanotaan. Halusin vain kuulla muiden näkemyksiä, itse kun olen aika vihreä näissä kerhoasioissa.

        Haluan vielä korostaa, että huoleni heräsi tilanteesta, koska lapseni on harrastanut aiemminkin ja vastaavaa ei ole tapahtunut. Häntä on pikemminkin kuvailtu hieman araksi... Muskarissa on käyty sekä erilaisissa uimaryhmissä. Ehkä tilanne ajan kanssa näyttää, oliko kysessä vain huono päivä vai oireileeko hän jotain muuta. Mutta nyt kiinni päivän hommeleihin!


      • .-.k
        Tumma silmä kirjoitti:

        Haluan vielä korostaa, että huoleni heräsi tilanteesta, koska lapseni on harrastanut aiemminkin ja vastaavaa ei ole tapahtunut. Häntä on pikemminkin kuvailtu hieman araksi... Muskarissa on käyty sekä erilaisissa uimaryhmissä. Ehkä tilanne ajan kanssa näyttää, oliko kysessä vain huono päivä vai oireileeko hän jotain muuta. Mutta nyt kiinni päivän hommeleihin!

        Aikoinaan vein myös poikani perhekerhoon, ikää oli just 3-4 vuotta. Poikani on vilkas, mutta kiltti. On rajat kunnossa.
        Kun menin poikaani hakemaan, joka toinen lapsi makasi selällään ja kuulin juuri kerhotädin sanovan "Se oli varmastikin Keijo (poikani), joka tönäsi". Kun on vilkas lapsi, syy on aina pahantekoon tietysti hänen.

        Otin pojan kotiin, eikä tuohon kerhoon enää menty.


      • erilaista käyttäytymistä
        Tumma silmä kirjoitti:

        Haluan vielä korostaa, että huoleni heräsi tilanteesta, koska lapseni on harrastanut aiemminkin ja vastaavaa ei ole tapahtunut. Häntä on pikemminkin kuvailtu hieman araksi... Muskarissa on käyty sekä erilaisissa uimaryhmissä. Ehkä tilanne ajan kanssa näyttää, oliko kysessä vain huono päivä vai oireileeko hän jotain muuta. Mutta nyt kiinni päivän hommeleihin!

        takana nyt vaan se että hän ei sopeutunut porukkaan?
        En usko ohjaajan liioittelevan enkä "kyttäävän" sinun lastasi mutta se
        kieltämättä on ongelmia, jos yksi lapsi vie
        muilta kaiken huomion. Eikö nuo muut "harrastamiset" (että näin
        pienillä tarvii puhuakin tällaisilla sanoilla!!) ollut vanhemman läsnäollessa?


      • Höh????
        .-.k kirjoitti:

        Aikoinaan vein myös poikani perhekerhoon, ikää oli just 3-4 vuotta. Poikani on vilkas, mutta kiltti. On rajat kunnossa.
        Kun menin poikaani hakemaan, joka toinen lapsi makasi selällään ja kuulin juuri kerhotädin sanovan "Se oli varmastikin Keijo (poikani), joka tönäsi". Kun on vilkas lapsi, syy on aina pahantekoon tietysti hänen.

        Otin pojan kotiin, eikä tuohon kerhoon enää menty.

        "kaikki huomio mulle, Jos kerhotäti ihastelee marin piirrosta, täytyy mun esittää heti hienompi. jos miska tönää mua, niin mähän tönään takas ja vähän kovempaa, ja huudan että toi tönii. ja sitten ihan vaan kostoksi meen ja tönään veeraa, petteriä ja samulia."

        Mitä muuten tarkoitit tuolla lauseella tekstissäsi että joka toinen makasi lattialla? Oliko jotenkin poikasi kunniaksi että hän ei niin tehnyt? Vai tarkoitko että muut olivat niin väsyneitä ja poikasi vain jaksoi hienosti? Kumma kyllä kun näiden "vilkkaiden" lasten vanhemmat valittavat että heidän lastaan ei ymmärretä jne... miksi pitäisi vilkkauden varjolla ymmärtää huonoa käytöstä. Itse olen paljon harrastustoiminnassa lasten parissa ja olen hyväksi havainnut konstin, että se joka huutaa "minä eka, minä minä!!" laitetaankin jonon viimeiseksi ja ne hiljaisimmat eteen.... Ja arvaa valittaako vanhemmat että taas mun miskamattituulikki joutui jonon hännille!
        Ei kukaan kyttää mussukkaasi että mitä se taas tekee! On vain turhauttavaa kun useimmiten saa puuttua näiden samojen lasten touhuihin!

        Hyvä kun otit poikasi pois, säästyi kerhotädeiltä monta murhetta ja toisille jäi rauha kerhoon


      • vastaus...
        Tumma silmä kirjoitti:

        No, tilanne on se, että sinne ei oikeastaan saa jäädä vanhemmat. Tarkoitus on, että lapset jäävät yksin. Tämä on siis seurakunnan kerho. Itse huolestuin eniten siitä, että lapseni oli näin reagoinnut. Mielikuvitus teki jo silmien eteen vaikka mitä... Yleensä kun totteleekin ja kotona on selkeät säännöt, ei siis mikään ns. vapaan kasvatuksen tulos. Olin kyllä tyytyväinen siihen, että palautetta sain. Otin sen niin, että tyttö ei tosiaan ole ehkä valmis vielä kerhoilemaan ja taidan perua koko paikan. Ellen sitten yön yli nukuttuani vielä päätäkin ensi kerran kokeilla ja katsoa mitä sitten sanotaan. Halusin vain kuulla muiden näkemyksiä, itse kun olen aika vihreä näissä kerhoasioissa.

        No, seurakunnan kerhossa ei oman kokemukseni mukaan aina ole sellaisia ohjaajia, jotka olisivat ammattitaitoisia siihen hommaan. Mitenkään srk-kerhoja väheksymättä. Samoin tuonikäisten ja tuonkokoisen ryhmän kanssa pitäisi kyllä olla pari ohjaajaa katsomassa perään.
        Mitä palautteenantoon tulee, niin minusta tapa oli siinä mielessä väärä, että nyt ohjaaja syyllisti lapsen. Lapsi oli "viallinen", siksi kaikki meni pieleen. Jos hän olisi vain istunut hiljaa kädet ristissä hartaasti, olisiko se ollut paras vaihtoehto??


      • Neitihoitajatar
        vastaus... kirjoitti:

        No, seurakunnan kerhossa ei oman kokemukseni mukaan aina ole sellaisia ohjaajia, jotka olisivat ammattitaitoisia siihen hommaan. Mitenkään srk-kerhoja väheksymättä. Samoin tuonikäisten ja tuonkokoisen ryhmän kanssa pitäisi kyllä olla pari ohjaajaa katsomassa perään.
        Mitä palautteenantoon tulee, niin minusta tapa oli siinä mielessä väärä, että nyt ohjaaja syyllisti lapsen. Lapsi oli "viallinen", siksi kaikki meni pieleen. Jos hän olisi vain istunut hiljaa kädet ristissä hartaasti, olisiko se ollut paras vaihtoehto??

        Haluaisin kuulla miten mielestäsi syyllisti lapsen.

        Äidillehän hän käsittääkseni kertoi asioita. Joskus voi olla mahdotonta kertoa asioita ilman, että lapsi kuulee, mutta silloin voi vaikka pyytää, että voiko soittaa vanhemmalle. Itse koen tärkeänä kertoa niin hyvät asiat, kuin nekin joissa vielä harjoitusta kaivataan.

        Tosiaankin äidille vinkki, mene vain seuraamaan. Kerhot, päiväkodit, koulut, ovat avointa toimintaa jonne vanhemman on mahdollista mennä seuraamaan. Meilläkin on päiväkodissa käynyt monia vanhempia ja itse olen ollut lapseni koulussa useana vuonna seuraamassa.

        Lapsesi saattoi kyllä jännittää ensimmäistä kertaa, ja siksi unohtaa ohjeiden kuuntelun. Kahdeksan lapsen ryhmä ei kerhoissa ole mikään tavaton lukumäärä. Ainakin itse aikoinani olin sijaisena kerhossa jossa oli 12 kolme vuotiasta. Ei siinä kyllä ihmeitä värkkäilty...

        Kerro myös rehellisesti ohjaajalle, että pahoitit mielesi, voit soittaa hänelle vaikka heti huomenna:) Fiksu ohjaaja miettii omaa käytöstään, ja jos ei auta, voit toki olla yhteydessä myös lapsityönohjaajaan.

        Itse kävin SRK:n kerhoa lapsena 4 vuotta, ja oma lapseni myös muutaman vuoden kuten suurin osa lapsista tällä paikkakunnalla ja kokemukset ovat olleet myönteisiä.

        Älkää vielä heittäkö hanskoja tiskiin.


      • ssssssssssssssssss

        ohjaajia oli 3.


    • yhden kerran perusteella

      Hyvin monenlaisia mielipiteitä olet näköjään saanut vastaukseksi. Oma näkemykseni erityislasten ammattiohjaajana (ei kirkon) on se, että ensimmäisen kerhokerran perusteella ei vielä voi tehdä mitään päätelmiä lapsen käyttäytymisestä. Jännitys voi purkautua yllättävilläkin tavoilla ja pienillä usein vasta 4.-5. kerta uudessa paikassa ilman vanhempien tukea näyttää, kuinka lapsi selviää ryhmässä. Minusta on erittäin epäammattimaista heti ensimmäisellä kerralla listata kaikki lapsen mahdollisesti tekemät "virheet". Samassa tilanteessa olisin itse todennut vain, että on ollut vauhdikasta tms., mutta varmasti myös hyviä asioita olisi ollut kerrottavana. Hyviä puoliakin kuuluu olleen, lapsi on pyrkinyt toisten mukaan leikkiin, vaikka muut ehkä ovat siitä häiriintyneetkin. Tuntevatko lapset toisiaan jo ennestään, oliko omalla lapsellasi tuttuja kerhossa? Tällaisetkin asiat vaikuttavat yllättävän paljon ryhmän toimintaan. Hoitaja ei saanut lapseen kontaktia (voi jestas...), mutta ehkä kaikkia vielä vieraita aikuisia ei tarvitse totellakaan? Normaali, hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi pistää vähän hanttiin, jos vieras aikuinen roikkuu perässä jatkuvasti määräilemässä. Oli se sitten hyvänä pidettyä käytöstä, tai ei! Koko ajan komentava aikuinen voi olla hyvin pelottava pienelle ihmiselle. Auktoriteettiasemansa voi osoittaa lapselle vähän lempeämminkin keinoin, toimii kyllä. Ammatti-ihmiseltä tämä onnistuu luontevasti, eikä lapsen tarvitse jännittää aikuista. Jos vielä viet lapsesi kerhoon, niin mene rohkeasti itse mukaan seuraamaan tilannetta. Saat varmasti vihjeitä siitä, mikä on saanut lapsen tolaltaan kerhossa, vai onko hän tosiaan vielä liian pieni toimimaan ryhmässä. Tsemppiä teille!

    • Neitihoitajatar

      Olisi mukava kuulla, kuinka lapsen kerhoilu on sujunut nyt, vai jatkoitteko?

    • eräs vanhempi Espoo

      Oman lapseni kerhokokemusten mukaan saattaa olla niin, ettei lapsesi naama vain miellytä kerhotätiä eli hän on häirinnyt kerhotädin kahvinjuontia. Tämmöistä ainakin tapahtuu Espoon seurakunnan kerhoissa. Toiset lapset voivat myös kiusata lastasi ja kerhotäti kääntää katseensa pois. Valitettavaa mutta näin Espoossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe