Velkajärjestely / toimeentulotuki

Aloittaja

Tuli mieleen tuollainen kuvitteelinen tilanne:

Hakija on velkajärjestelyssä ja toimeentulotuella. Hakija saa jostain repäistyä rahat velkojen maksuun (esim. 10.000e). Tekisikö tuen saaja virheen maksaessaan velkansa pois? Voisi kuvitella että sossun näkökulmasta rahat tulisi käyttää elämiseen toisinsanoen rahat katsottaisiin kylmästi tuloksi.

Mitä mieltä? Olen itse velkajärjestelyssä ja ei sitä koskaan tiedä jos lotosta tms. pamahtaisi rahaa..

10

4846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ''''''''''''''''''''''''''''''

      Saako velkajärjestelyssä oleva toimeentulotukea? Ei ainakaan ennen saanut, koska velkajärjestelyn ulkopuolelle pitäisi jäädä sen verran tuloa, että tulee toimeen ilman toimeentulotukea. Muuten ei ainakaan ennen velkajärjestelyä myönnetty.

      Jos näin on, niin silloin kysymyksesi on vain teoreettinen eikä voi realisoitua.

      • Aloittaja

        Työtön ja esim. toimeentulotuella oleva voi päästä nykyisin velkajärjestelyn piiriin (kuten minä).


      • Loukutin
        Aloittaja kirjoitti:

        Työtön ja esim. toimeentulotuella oleva voi päästä nykyisin velkajärjestelyn piiriin (kuten minä).

        Ikuinen loukku. Minua ei otettu velkajärjestelyyn koska ei ole muita tuloja kuin toimeentulotuki. Prosenttivelat kasvaa kuitenkin kovempaa vauhtia kun kuvitteellinen maksukyky.


      • Titseg

        Perheemme on velkasaneerauksessa. Perheen tulot on laskettu huomattavasti tiukemmin kuin mitä sosiaalitoimi laskisi. Esim elämisvarat lapsille ovat 50% sosiaalitoimen ohjeisiin ja vuokra on lakelmia todellisuudessa 300 e kalliimpi.

        Tarkoittaa sitä, että ilman sosiaalitoimen tukea ei voi selviytyä.

        Tämä toimintamalli aiheuttaa täysin turhaa sosiaalitoimen kuormitusta, mutta velkasaneerauksessa ei olla päivitetty tietoja aikoihin.


    • Petu...

      Jos velkajärjestelyssä oleva henkilö saa ylimääräisiä tuloja, kuten esi. perinnön, niin hänen pitää käyttää rahat velkojen maksamiseen.

      Mielestäni rahat eivät tuolloin ole henkilön "vapaasti käytettävissä" jos hän noudattaa lakia. Eli perintöä tms. tuloa ei saa ottaa tulona huomioon jos se on käytetty velkajärjestelyssä olevien velkojen maksamiseen.

    • 18+7

      Vanha ilmeisesti toi aloitus, mutta hei toimeentulotulotukilaki: sosiaalitoimisto ei myönnä eikä osallistu toimeentulotukiasiakkaiden velkojen maksamiseen sentilläkään, joten sosiaalitoimistoin valvonnan piiriin ei kuulu sanoa tahi valvoa, mihin asiakkaat käyttävät yksityisiä saamiaan rahoja. Heidän tehtävänsä on plussailla ja miinustella asiakkaan saamia YHTEISKUNNAN TUKIA normimäärissä, jotta vähinmäisnormi inhimilliset elinkustannukset täyttävälle elintasolle täyttyy. Piste. Tarkoitttaa, että sosialitoimisto voi tulona asiakkaalle ottaa huomioon lakien puitteissa oman harkintansa varaisesti vaikkapa sellaista, jos toimeentulotukea hakemaan joutunut saa rahaa yksityisestä lähteestä, mutta sosiaalitoimisto ei voi katsoa sellaisia summia tuloksi toimeentulotuen hakijalle vähentämällä toimeentulotuen perusnormista, jos lakipykäliä alettais viilata.


      Jos siis vaikka toimeentulotuen hakijan - esimerkki teoreettinen- vaikka oma mummo tai oma lapsuudenperhe auttaa omaansa, sossu ei saa tilittää sellaista tuloksi itselleen. Kirjaimellisesti toimeentulotulotukilaki sanoo, että että YHTEISKUNNAN pitää kustantaa jokaiselle vähimmäiselintaso. Tosin kokkarit toivovat innokkaana, että pääsisivät nyhtämään ihmisiä. No minä hakisin siinä tapauksessa valtiolta yhdeksältä vuodelta takautuvasti työttömyyskorvausta käräjien kautta, jos sossu ei lopeta vainoamistaan minua kohtaan. Tosin uskon, että vainoavat nyt vain sen verran, etten kertakaikkiaan enää heidän asiakkaakseen menisi. Minua Suomen valtio sais kiittää, minua ja lapsuudenperhettäni: olen yli yhdeksän vuotta elänyt lähinnä oman perheeni avulla ja hakematta lähes mitään yhteiskunnan tukea paitsi yleisen asumislisän ( jonka ilmeisesti köyhä perheetönkin saa, kiitti vitusti valio, sillä ei elä), koska Suomen laki sanoo, että jos ihminen on opiskelija ja käyttänyt opintotukensa ja ottanut opintolainansa, ei ole oikeutettu mihinkään yhteiskunnan tukeen- ja sitäkään ei katsottu miksikään,että opintoni pitkittyivät fyysiseen sairauteen sairastumisen vuoksi. enkä mitään tukia paitsi 65% lääkekorvauksen ole saanut.

      Tosin: en lähde käräjille.,vaan opin tästä sen, että koskaan ei pidä luottaa Suomen valtioon, ei koskaan. Sossukin varmasti jättää jossakin vaiheessa minut rauhaan, kun enää ei toimeentulotukihakemusta tipu.Jää historiaan se kyykytys ja helvetti. Jota tosin en unohda niin kauan kuin elän.

    • Anonyymi

      Moikka. Saanko toimeentulotukea jos olen velkajärjestelyssä ja töissä? Haluan selkeen vastauksen eli saako vai ei? Jos ei saa niin sit ei kannata järjestelyyn mennä jos tukea saa vaik olis töissä ja tulot ei riitä ku vuokran maksuun . Eli saako tukea jos on velkajärjestelyssä ja töissä? Kiitos.

      • Saa tai ainakin pitäisi saada jos normilaskelma näyttää miinusta. Vain hakemalla tuo selviää aivan varmasti mutta jos hylky tulee niin kannattaa hakea muutosta "tappiin asti" eli oikaisuvaatimus, hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus.


    • Anonyymi

      Tuoltahan tuo vasataus löytyy Kelan ohjeista

      Velkajärjestely ei yleensä vaikuta toimeentulotuen laskelmaan. Velkajärjestelyssä velkojille tulevat suoritukset on laskettu siten, että velalliselle on varattu jokapäiväiseen elämiseen tarvittava suojaosa. Toimeentulotukea arvioitaessa tulona käytetään perheen nettotuloja eikä velkajärjestelyn perusteella lyhennettävillä veloilla ole merkitystä laskelmaan. Velkajärjestelyasiakkaalle tulee tehdä normaali laskelma

    • Anonyymi

      Minä ainakin maksaisin velkani jos saisin sellainen summan rahaa, mikä kattaisi velan. Minusta se on ihan selvä asia.
      Ihan samana päivänä kun raha kilahtaisi tilille velka olisi kuitattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe