Tapahtuipa kerran Tukholmassa 2009

uskokaa tai älkää

Kävinpä tässä hiljattain Tukholmassa. Kun korttia on tottunut käyttämään, en turhaan vaihtanut sen enempää kruunuja Forexissa. Vanhoja kolikkoja oli parin kahvilakäynnin verran, sen enempää en tarvinnut.
Näin ainakin ajattelin.

Mutta kerrotaanpa tässä nyt aika outo kokemus NK-tavaratalosta. Ostin sieltä kodinosastolta lahjaksi yhden design-kannun. se sattui olemaan tarjouksessa. Tiesin yhden ystäväni katselleen sitä jo pitkään ja hänellä on pian merkkipvä, eli siis loistava tilaisuus yhdistää edullinen tarjous mieluisa lahjatoive.
Sitten kannun kanssa kassalle. Ja kannu lahjapakettiin. Kaikki siis hyvin, ojennan Visakortin myyjälle.
Hän kysyy henkkaria, minä ojennan ajokortin (sen vanhanmallisen paperisen, joka minulla on).

Tästä tuleekin "ongelma". Myyjä kysymään, että eikö minulla ole RUOTSALAISTA henkkaria. Minä siihen, että ei ole, koska en ole ruotsalainen, vaan suomalainen ja turistimatkalla vaan käymässä Tukholmassa.
Tämän jälkeen myyjä katselee edelleen epäuskoisesti Visakorttiani ja ihmettelee, miten minulla voi sitten olla RUOTSALAINEN Visakortti. Siihen vastaan, että kortti ei todellakaan ole ruotsalainen, vaan SUOMALAINEN, Nordea-pankin Visakortti. Ja vähän valistan, että Nordea on yhteispohjoismainen pankki, pääkonttori kyllä sijaitsee siellä Tukholmassa.
Myyjä taas tuijottaa korttia ja kysyy, onko minulla passia. Siihen, että ei ole, passia ei tarvita pohjoismaiden välillä kun matkustaa.
Myyjä kutsuu toisen myyjän (esimiehen) paikalle. Tuijottavat yhdessä Visaa ja ajokorttiani ja edelleen tivaavat passia. Kerron, että ei ole passia, eikä edelleenkään sitä ruotsalaista henkkaria.

Vaimo vieressä ehdottaa, että jospa hän maksaa ostokset, hänellä kun on ajokortin (ei paperinen koska on minua pari vuotta nuorempi), lisäksi mukana myös uuden mallinen henkkari.
Mutta tämäkään ei sovi, koska häneltäkin kysytään passia tai sitä RUOTSALAISTA henkkaria.

Elämän kevät, lopulta vaimo sieppaa minun Visakortin ja sanoo menevänsä nostamaan automaatista käteistä rahaa (ihan siinä NK:n pääoven ulkopuolella on yksi automaatti).
Vaimo palaa rahojen kanssa ja ostos saadaan viimein maksettua.

Edelleen on epäselvää, miksi luottokortilla maksaminen ei onnistunut. Kortti siis toimii ok ja maksajan henkilöllisyys tulisi todistettua.
Kannun hinta oli muuten tarjouksessa alle 40 euroa, ei siis edes mikään "tuhatlappusten ostos".
Yritän edelleen kysyä, mikä heillä on ongelmana, onko kortin lukijalaitteessa jotain vikaa, jota eivät voineet tunnustaa, vai missä. Eikö heillä ole selkeää ohjesääntöä eri maista tuleville turisteille. Emmehän olleet ostamassa mitään taxfree-tuotetta, joissa tietenkin pitää näyttää passia ja täyttää kaavake ja sen jälkeen ostoskassi sinetöidään jne jne.

Minulle lopulta myyjä esimies sanoo, että ilman passia eivät voi myydä EU:n ulkopuolisiin maihin luottokortilla. Siis mitä helve***! Tuohon on sitten jo pakko hörähtää nauramaan ja kertoa, että anteeksi, Suomikin on by the way EU:n jäsen ja passivapaus ollut Pohjoismaiden välillä jo 50-luvulta lähtien.

No, kotiin päästyämme lähetimme ihan ystävällisen mailin NK:n tavaratalon johdolle. Vielä ei ole tullut vastausta.

Mutta mielenkiintoista ystävät, näinkin voi käydä Tukholman keskustan kaupassa vuonna 2009.
Ja kyllä, olen jopa ruotsin taitoinen, kyse ei ollut mistään "väärin" ymmärryksestä tai tulkinnasta.

33

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku tolkku

      Erittäin hyvä, että tämä tapahtui jollekkin, joka on huumorimiehiä. Itse olisin ottanut nollasta sataan jo tuossa vaiheessa ja hoitanut vastaavan johtajan haukuttavaksi saman tien - ja tiedän osaavani sen myös ruotsiksi erittäin tehokkaasti.

      Tiedän myös, ettei Ruotsin koululaitos viimevuosina ole oikein onnistunut, mutta että myyjinä on täydellisiä ääliöitä, on yllätys. He sekoittivat koulujärjestelmänsä vieläpahemmin kuin me.

    • Ruotsissa kävijä

      Aloittajalta hyvä ja valaiseva kirjoitus. Oliko NK:n henkilökunta "aitoa" ruotsalaista vai mamuja?
      Katsokaapa Ylen lähettämää sarjaa nimeltä Ruotsin ysiluokka. Sen näkee myös Ylen Areenalta (netistä) kategoriasta "asiaohjelmat". Sarjaa on tullut vasta kaksi jaksoa. En tiedä itkenkö vai nauranko. Ohjelma on kuitenkin TOTTA!!!

      Sitä katsottuanne, on helppo tajuta, miksi nykyruotsalaiset eivät tiedä mistään mitään. Ysiluokkalaisista moni ei tiedä Lontoon sijaintia. Luulevat jotain merimailia eläimeksi jne.

      Matematiikka taitaa olla huonoiten heillä hallussaan. Yliopistoon päässeille pitää järjestää peruskoulun matematiikan preppausta yms.

    • hassua tosiaan

      Johan oli sattuma. Kyllähän minä tiedän, että ruotsalaiset eivät tiedä Suomesta ja suomalaisista juuri mitään, ei esim. sitä, että Suomikin kuuluu EU:n, mutta kun muuallakaan maailmassa ei joudu Visan kanssa tuollaisiin ongelmiin. No tokihan silloin on passi mukana, mutta kuitenkin...

      Itse olen kyllä Tukholmassa, tosin en NK:lla, useinkin maksanut Visalla kaupoissa ilman mitään ongelmia.

    • ...

      Varmaan 6 tai 7 vuotta sitten oltiin ostoksilla Tukholmassa, ostettiin lapsille jokin värityskirja ja muuta pientä, ja multakin kysyttiin henkkarit, kun maksoin Nordean Visalla "har du ngn legitimation?".
      Kaivoin esille suomalaisen ajokorttini, jolloin myyjä pahoitteli "förlåt", kun huomasi, etten ollutkaan ruotsalainen. Ostosten hinta euroina varmaan alle 20 egee.

      • viranomaisilla

        Jörn Donner (Suomen ruotsalainen) asui joskus ennen monta vuotta Tukholmassa. Hän kertoi saaneensa kaiken viranomaispostin suomeksi. Hän oli yrittänyt vakuuttaa Ruotsin viranomaisia, että hän on syntyjään Suomen ruotsinkielinen, mutta ei ollut mennyt. Viranomaiset eivät olleet tienneet, että Suomessa on äidinkielenään ruotsia puhuvia. Viranomaisposti oli tullut loppuun saakka Suomen kielellä, vaikka Donner olisi halunnut saada sen ruotsiksi.

        Valistuneita byrokraatteja Ruotsissa!


      • ruotsi on ruotsi on ruotsi
        viranomaisilla kirjoitti:

        Jörn Donner (Suomen ruotsalainen) asui joskus ennen monta vuotta Tukholmassa. Hän kertoi saaneensa kaiken viranomaispostin suomeksi. Hän oli yrittänyt vakuuttaa Ruotsin viranomaisia, että hän on syntyjään Suomen ruotsinkielinen, mutta ei ollut mennyt. Viranomaiset eivät olleet tienneet, että Suomessa on äidinkielenään ruotsia puhuvia. Viranomaisposti oli tullut loppuun saakka Suomen kielellä, vaikka Donner olisi halunnut saada sen ruotsiksi.

        Valistuneita byrokraatteja Ruotsissa!

        Olin kesätöissä 80-luvulla Tukholmassa, ja vaikka kielitaitoni (omasta mielestäni) ei ollut mitenkään poikkeavan hyvä, luultiin minua lähes aina ruotsalaiseksi. Nyt ylläolevan perusteella oletan sen johtuvan siitä että osasin ruotsia !!!
        Monet kerrat selitin työpaikkani (ruotsalainen vanhainkoti) potilaiden omaisille, että olen suomalainen opiskelija kesätöissä Ruotsissa, ja he olettivat minun olevan Ahvenanmaalta, kun kerran en ollut Gotlannista tai Norrlannista. Ja kerroin aina tästä Suomen kielipolitiikasta. Se herätti silloinkin kummastusta.
        Jälkeenpäin olen aiheuttanut kiusallisia tilanteita etelänmatkoilla, kun ruotsalaiset keskustelevat keskenään ruotsiksi mitä milloinkin, ja olen jossakin kohtaa kommentoinut tai vastannut jonkun ilmaan heittämään kysymykseen. Ovat sitten todenneet että pitää varoa sanojaan, kun kerran joku muukin ymmärtää ruotsia kuin heidän oma porukkansa.


      • swedu++
        viranomaisilla kirjoitti:

        Jörn Donner (Suomen ruotsalainen) asui joskus ennen monta vuotta Tukholmassa. Hän kertoi saaneensa kaiken viranomaispostin suomeksi. Hän oli yrittänyt vakuuttaa Ruotsin viranomaisia, että hän on syntyjään Suomen ruotsinkielinen, mutta ei ollut mennyt. Viranomaiset eivät olleet tienneet, että Suomessa on äidinkielenään ruotsia puhuvia. Viranomaisposti oli tullut loppuun saakka Suomen kielellä, vaikka Donner olisi halunnut saada sen ruotsiksi.

        Valistuneita byrokraatteja Ruotsissa!

        Ruotsissa, Tukholmassa ainakaan ei tule mitään "viranomaispostia" suomeksi...


    • Ihmettelevä...

      henkilökuntaa ei voi kaikesta syyttää. He tekivät vain työtänsä kysyessään henkilöllisyyttäsi maksaessasi Visa kortilla. Ihmetyttää vain miten se maksaminen siinä kassalla oli ei toiminut kuin pitäisi. Eihän sinun tarvi siihen näppäillä muuta kuin kortin tunnusluku, vai etkö muistanutkaan sitä?
      Kuinka vaimosi voi tietää tunnusluvun kortistasi?
      Kuinka kauan Suomessa on voimassa paperinen ajokortti? Eikö se ole sielläkin väliaikainen (korkeintaan pariviikkoa) kun olet suorittanut ajotutkinnon taikka uudistanut ajokorttisi. Vai oliko ajokorttisikin vanhentunut ja näin ollen henkilöllisyytesi epäilyttävä.

      • donnak.....

        Tiedoksi sinulle, että Suomessa on ajokortit voimassa kunnes täyttää 70-vuotta. Eli olen saanut oman pahvikorttini 80-luvulla ja se on edelleen voimassa yli 20-vuotta. Ne ovat aivan voimassa olevia kapineita. Kokonaan eri asia on, kelpaako ne enää henkilöllisyyden todistamiseen, sillä esim omassani on yli 25 -vuotta vanha valokuva.


      • gurra

        myyjiä on monenlaisia NK:llakin, niin myös asiakkaita. Tyttäreni oli siellä töissä koulujen lomilla ja vaikein asiakas oli prinsessa Lilian. Tyttö kysyi henkilöllisyystodistusta ja hän kieltäytyi, hän kieltäytyy myös puhumasta ruotsia, tämä englantilainen entinen strippari, valitti kovasti kuinka paljon vaivaa pienistä leivoksista-.
        Ei ole aina helppoa olla asiakas mutta myyjilläkin saattaa joskus räjähtää, palvelet kaikenlaisia asiakkaita jotka ovat aina oikeassa ja teet sen orjan palkalla,
        Vinkki muuten teille joilla on aikaa- Menkää Gustavsbergiin siellä on lasi ja porsliinimyymälöitä outlethintoihin. Bussit lähtee Slussenin siltojen alta ( 70-luvun nostalgiaa=) en muista numeroita, sanokaa vaan Gustavsberg porslinsfabrik tai muuta vastaavaa, siellä on Iittalan tuotteita esimerkiks ja kaikenlaisia Orrefors Sarpaneva ja sieltä löytää myös vanhoja kappaleita jos puuttuu astiastosta.
        Meri on lähellä ja kahviloita joissa voi piipahtaa.
        Slussen on kaks asemaa T.Centraalista ja otetaan viimeinen vaunu ja raput alas niin olette bussiasemalla.
        hyvää matkaa. seija.


    • tukholmalaistunut

      Kertoo karua kieltään ruotsalaisten yleissivistyksestä... ;) Juu, ja tuohon syyllistyy ihan medelsvenssonkin, ei tarvitse olla mamu...

      Ruotsalaista ID-korttia kysytään, koska siitä ilmenee asiakkaan personnummer, eli ruotsalainen henkilönumero. Siksi suomalainen passi ei periaatteessa kelpaa näissä yhteyksissä henkilöllisyyden todistamiseen.

      Itse olen tosin pärjäillyt loistavasti jo pari vuotta ilman ruotsalaista ID-korttia; kieltäydyin hankkimasta sitä, sillä sen saamiseksi minun pitää mennä pankkiin mukanani RUOTSALAINEN, joka todistaa minut kansalaisuutensa suomalla uskottavuudella juuri minuksi.

      Yleensä pankkikortti toimii koodilaitteella, jolloin henkkareita ei tarvitse näyttää. Paikallisen pankkikortin tietoihin minulla on merkitty, että suomlainen passi kelpaa henkkarina, eli ruotsalaista ID-korttia ei tarvita. Suomalaisella Visa-kortilla maksettaessa ei toisaalta todellakaan tarvitse näyttää ruotsalaista henkkaria; yleensä ovat sanoneet, ettei henkkaria tarvitse näyttää ollenkaan...

    • NK:n tavaratalon johto ei ole vielä vastannut

      Kiitos kaikille kokemukseni jakaneille ja vastanneille.
      Vielä muutamaan kommenttin vastauksia ja tarkennuksia.

      Kyllä, ilman muuta se on täysin OK, että kysytään henkilöllisyystodistus kun maksaa luottokortilla.
      Näinhän tehdään joka paikassa, Suomessakin aina, jos ostosten summa ylittää 50 euroa.
      Minä ja vaimoni molemmat esitimme ja todistimme henkilöllisyytemme.

      Mutta säännöt ja laki sanoo, että Pohjoismaiden välillä riittää jopa se ajokortti, ei tarvita passia tai sitä uutta suomalaista ID-korttia.
      Jos matkustaa Pohjoismaiden ulkopuolelle, esim Viroon tai vaikkapa Saksaan, pitää olla mukana passi ja/tai uudenlainen henkilöllisyyskortti. Ajokortti ei näissä maissa riitä.

      NK:n kodinosaston kassalla EI ollut PIN-koodilla toimivaa korttilaitetta.
      Kyse ei siis todellakaan ollut siitä, ettenkö minä olisi osannut kyseistä laitetta käyttää tai muistanut omaa PIN-koodiani. Kortissani ei myöskään ollut mitään vikaa, eikä siitä puuttunut katetta.
      Eli tavaratalolla oli käytössään mangneettiraitaa käyttävä lukijalaite, näin ollen henkkarin kysyminen oli sinänsä täysin OK.

      Kyse onkin siitä, miten voi Tukholman keskustan liikkeessä, jossa taatusti käy päivittäin useita satoja turisteja, olla töissä kassalla näin uunoja ja taukkeja tyyppejä :)
      Luulisi, että tavaralo antaisi myyjilleen jonkinlaisen peruskoulutuksen?
      Ja myyjistä kumpikaan ei ollut myöskään "mamu", ensimmäinen myyjä hyvinkin ruotsalaisen näköinen 20 ja perusblondi, hänen esimiehensä miespuolinen, siinä 30-vuotias.

      Kellään turistilla ei todellakaan voi olla ruotsalaista ID-korttia, eikä sellaista voi vaatia. Myöskään toiselta Pohjoismaalaiselta ei tarvita muuta kun ajokortti henkilöllisyyden varmentamiseen.
      Lisäksi aika suuria aukkoja jopa tämän esimiehen sivistyksessä, jos ei myyjänä tiedä näitä perusasioita.
      Eläköön siis suomalainen koululaitos!

      Ja joku epäili, että minulla on jokin väliaikainen ajokortti.
      Suomessa myönnettiin vielä pitkälle 1989 asti osassa kuntia vaalenapunaisia pahvisia ajokortteja. Vasta 1990-luvulta eteenpäin ajokortti on ollut aina kaikilla laminoitu läpyskä.

      Minulla on tälläinen vaalenapunainen pahvikortti ajokorttina ja se on voimassa kunnes täytän 70 vuotta.
      Vaimollani on laminoitu ajokortti.
      Ja vaimollani siis on ihan oma Visa-korttinsa, hän siis tarjoutui maksamaan laskun. Ja hänellä on käytössään tuo laminoitu ajokortti ja lisäksi vielä uuden mallinen suomalainen henkilöllisyystodistus.

      Eli NK:n kassalle oli tarjolla kaikki vaihtoehdot asiakkaan henkilöllisyyden varmistamiseksi, paitsi niitä passeja.

      Mutta siis edelleen odotamme vastausta NK:n tavaratalon johdolta, lähetin sinne uuden mailin eilen.

      • 30 vuotta Ruotsissa

        Ei ruotsalainen vastaa.
        Olen asunut täällä yli 30 vuotta ja olen oppinut tuntemaan ruotsalaisen kansanluonteen.
        Ruotsalainen vastaa, jos siitä on hyötyä itselle, muuten ei vaivaudu suomalaisiin.

        Kansa on "barbaareja" ja tyhmää. Poikkeuksia on.

        Ai että miten selviän?
        Käytän intialaista sananpartta: "Jos asut joessa, niin jos aiot selvitä niin tule ystäväksi krokotiilin kanssa".

        Mitä on olla ruotsinsuomalainen?

        Ruotsalaiset vähät välittää ja suomalaiset välittää hiukkasen. Me itse pärjäillään täällä. Kuka mitenkin.


      • kokenut saman kuin aloittaja
        30 vuotta Ruotsissa kirjoitti:

        Ei ruotsalainen vastaa.
        Olen asunut täällä yli 30 vuotta ja olen oppinut tuntemaan ruotsalaisen kansanluonteen.
        Ruotsalainen vastaa, jos siitä on hyötyä itselle, muuten ei vaivaudu suomalaisiin.

        Kansa on "barbaareja" ja tyhmää. Poikkeuksia on.

        Ai että miten selviän?
        Käytän intialaista sananpartta: "Jos asut joessa, niin jos aiot selvitä niin tule ystäväksi krokotiilin kanssa".

        Mitä on olla ruotsinsuomalainen?

        Ruotsalaiset vähät välittää ja suomalaiset välittää hiukkasen. Me itse pärjäillään täällä. Kuka mitenkin.

        Hei aloittaja,
        Laitathan sitten vastausta, jos sellaisen NK:lta saat?
        Itselleni tapahtui vastaavanlainen tilanne muutamia vuosia sitten Göteborgissa Femmanin H&M:llä. Asuin silloin tosin ruotsissa ja minulla oli ruotsalainen personnummer, mutta tätähän ei myyjä voinut tietää.

        Olin ostamassa muutamalla satasella vaatteita ja yritin maksaa suomalaisella Visalla, myyjä tietysti kysyi henkkaria ja ojensin ajokortin. Ajokortti oli ihan tämä uudenmallinen luottokortin kokoinen ja kuvakin oli melko tuore. Tähän hän tuumasi ettei kelpaa vaan hän tarvitsee ruotsalaisen todistuksen. Heittäydyin tässä vaiheessa ihan turistiksi ja kerroin, ettei minulla turistina sellaista voi olla ja että korttini on suomalainen Osuuspankin kortti. Vaatteet jäivät kassalla, myyjä ei niitä suostunut minulle myymään. Jännä juttu, että tälläista on tapahtunut muillekin.


    • Uskokaa tai älkää

      Eipä ole tosiaan tullut mitään vastausta maileihin, eikä soittopyyntöön.
      Jos sellaisen saan, laitan kyllä tänne siitä infoa.
      Ehkä ne nyt pitää NK:ssa palaveria ja ruotsalaiseen tapaan kukaan ei osaa tai uskalla tehdä päätöksiä. :)

      Kiinnostavaa kuulla, että jollain muullakin oli käynyt näin, mm Göteborgin H&M.ssa.
      En usko, että Suomessa mikään kauppa kieltäytyy myymästä mitään ostovoimaisille turisteille.
      Vähän sama, kun Stocca kieltäytyisi jatkossa myymästä ruotsalaisille mitään.

    • kortinkäyttäjä

      tuolla raha ja talouspalstalla että mikä ero on ruotsalaisella korttisysteemillä mutta ei kukaan Suomessa sitä ymmärrä. Suomi on ainoa maa mailmassa jolla on oma ja erikoinen systeeminsä. Missään muussa maassa ei ole Luottokuntaa. Suomalaisten on pakko omistaa luottokortti jos aikovat lähteä ulkomaille tai tilata lentoja esimerkiksi netistä jne. Jos ei sitten käytä käteistä kortin sijasta. Ruotsalaiset voivat käyttää ja käyttävätkin pankkikorttejaan (=käteistä) ulkomailla ja netissä.

      Ruotsalainen pankkikortti on kaikista kätevin kaupoissakin. Ei tarvitse muuta kuin napsauttaa koodi toosaan ja siinä se, eikä tarvitse tehdä velkaa eikä maksaa korkoja. Lisämaksuakaan ei siitä ole. Sitä paitsi pankkikortit toimivat aina. Pankkikortit ovat luonnollisestikkin sidottu Visaan tai Masten Gardiin. Pankkikorttia käyttävä on suoraan yhteydessä sekunnin nopeudella omaan pankkitiliinsä pankissa jopa ulkomaillakin, ilman välikäsiä (Luotokuntaa). Hyvin on pelannut ulksomaillakin. Ei ikinä oel ollut mitään katkoja tai ongelmia.

      Suomesta olen kuullut että kortit eivät aina pelaa ja on ongelmia vaikka minkälaisia korttien ja pankkien kanssa. Suomessa saa jopa kassaneiti ottaa pois kortin asiakkaalta, joka olisi rikos Ruotsissa. Se olisi sama kuin joku varastaisi kortin. Täällä Ruotsissa ei ole ollut ongelmia lainkaan, ei korttien eikä pankkien kanssa. Ainoa ongelma on luottokorttihuijaukset täällä.

      Ruotsissa suurin osa ihmisistä käyttää pankkikorttia. Luottokortteja käytettiin Ruotsissa paljon -80-luvulla. Ruotsalainen pankkikortti on aivan eri asia kuin suomalainen. Pankkikortti on sama asia kuin käteinen. Kassoilla ei ole mitään tekemistä, eikä saa puuttuakkaan millään lailla asiakkaiden pankkikortteihin, kuten Suomessa saavat. Pankkikorttia käytettäessä ei koskaan vaadita henkkaria. Ajokortti ei ole aikaisemmin kelvannut Ruotsissa henkkarina missään mutta ehkä nykyiset ajokortit kelpaavat. Passitkaan eivät aikaisemmin kelvanneet henkilöllisyystodistuksena mutta nekin ovat yhtä varmoja nykyään kuin henkkarit.

      Ruotsalaiset poliisit vaativat jo 80-luvulla että kassat vaativat henkkarin kaikilta jotka ostavat luottokortilla. Syys siihen oli kasvava luottokorttirikollisuus.

      Luottokorttirikollisuus siitä huolimatta kukoistaa Ruotsissa. Pankkikortteja ei voikkaan käyttää juuri lainkaan rikolliseen toimintaan. Luuottokorttirikollisuus on nykyään kansainvälisen rikollisuuden hommia. Varastettuja ulkomaalaisia luottokortteja myydään jopa netissä.

      Malmö on se kaupunki maailmassa jossa tehdään eniten luottokorttirikoksia koko maailmassa. Noin puolen miljardin Ruotsin kruunun edestä viime vuonna. Kuvitelkaa mikä summa rahaa ja yksitään Malmössä. Aivan varmasti samanlaisia rikosliigoja löytyy myös Tukholmasta ja Göteborgistakin.

      Lukekaapas tämä:
      http://sydsvenskan.se/sverige/article538109/Svart-att-komma-at-de-stora-bedragarna.html

      • ihan puuta heinää

        Miten tämä sepustuksesi nyt liittyy avaukseen? Joka on muutenkin täyttä puuta heinää ja joltain 50-luvulta kaikki luulotaudit :)))

        Miten juttusi liittyy siihen, että turistille ei myyty tuotetta isossa tavaratalossa tai H&M:ssa?
        Entä jos olisi ollut vaikkapa Usalainen turisti, eivät he käytä myöskään Ruotsalaista pankkikorttia?

        Ja korjaus luuloihisi, että kortit ovat Suomessakin ns. debit/credit-kortteja, joista valitaan kumpaa käytetään näppäillään PIN koodi tai jos kauppiaalla vanha mangneettiraitakone, allekirjoitetaan kuitti.


      • Tukholmassa syntynyt
        ihan puuta heinää kirjoitti:

        Miten tämä sepustuksesi nyt liittyy avaukseen? Joka on muutenkin täyttä puuta heinää ja joltain 50-luvulta kaikki luulotaudit :)))

        Miten juttusi liittyy siihen, että turistille ei myyty tuotetta isossa tavaratalossa tai H&M:ssa?
        Entä jos olisi ollut vaikkapa Usalainen turisti, eivät he käytä myöskään Ruotsalaista pankkikorttia?

        Ja korjaus luuloihisi, että kortit ovat Suomessakin ns. debit/credit-kortteja, joista valitaan kumpaa käytetään näppäillään PIN koodi tai jos kauppiaalla vanha mangneettiraitakone, allekirjoitetaan kuitti.

        Näköjään useimmat tässä ketjussa ottivat siltä kannalta että ei kelvannut ajokortti legitimationa koska kyseessä oli suomalainen henkilö. Ei ole ollut kyse rasismista vaan kaikilla aikuisilla pitää olla ID kortti Ruotsissa mukanaan kun liikuu. Apteekista ei saa receptilääkkeitä ulos ilman ID korttia eikä postipakettiakaan. Tein Cinderella risteilyn ja satamassa oli ensin näyettävä ID korttinsa muuten ei päässyt edes hakemaan lippujaan.

        Ruostalainen pankkikortti ei ole debit/credit kortti. Eiköhän kaikilla Ruotsissa ole pankkikortti kukkarossaan jolla he maksavat jokapäiväiset kauppaostoksena. Siltä se ainakin näyttää kassajonoissa. Pankkikortti toimii erittän hyvin ulkomaillakin oman kokemukseni perusteella. Hyvin toimii netissäkin ostetaessa lentolippuja tai varatessa hotelleja. Ottaa bacomatista rahaa aina tarpeen tullen. Pankkikortin käyttö on paljon halvenpaakin ulkomaillakin kuin luottokortin. Ravintoloissa suosittelen kyllä käytettäksi käteistä niin Ruotsissa kuin ulkomaillakin.

        Eikö Suomessa tarvita ID korttia missään vai kuinka se siellä toimii.


      • Tukholmalaistunut
        Tukholmassa syntynyt kirjoitti:

        Näköjään useimmat tässä ketjussa ottivat siltä kannalta että ei kelvannut ajokortti legitimationa koska kyseessä oli suomalainen henkilö. Ei ole ollut kyse rasismista vaan kaikilla aikuisilla pitää olla ID kortti Ruotsissa mukanaan kun liikuu. Apteekista ei saa receptilääkkeitä ulos ilman ID korttia eikä postipakettiakaan. Tein Cinderella risteilyn ja satamassa oli ensin näyettävä ID korttinsa muuten ei päässyt edes hakemaan lippujaan.

        Ruostalainen pankkikortti ei ole debit/credit kortti. Eiköhän kaikilla Ruotsissa ole pankkikortti kukkarossaan jolla he maksavat jokapäiväiset kauppaostoksena. Siltä se ainakin näyttää kassajonoissa. Pankkikortti toimii erittän hyvin ulkomaillakin oman kokemukseni perusteella. Hyvin toimii netissäkin ostetaessa lentolippuja tai varatessa hotelleja. Ottaa bacomatista rahaa aina tarpeen tullen. Pankkikortin käyttö on paljon halvenpaakin ulkomaillakin kuin luottokortin. Ravintoloissa suosittelen kyllä käytettäksi käteistä niin Ruotsissa kuin ulkomaillakin.

        Eikö Suomessa tarvita ID korttia missään vai kuinka se siellä toimii.

        Et tainnut tajuta pointtia itse? Tietääkseni missään ruotsalaisessa laissa ei vaadita, että Ruotsissa liikkuvilla aikuisilla tulee olla RUOTSALAINEN ID-kortti, kansalaisuudesta riippumatta. :D Tämähän tässä oli ongelmana.

        Oman kokemukseni mukaan ruotsalaiset käyttävät huomattavasti enemmän käteistä ja suhteessa maksavat vähemmän kortilla kuin suomalaiset.

        Bacomat? Tarkoittanee Bankomat? ;)


      • Modern Euro
        Tukholmalaistunut kirjoitti:

        Et tainnut tajuta pointtia itse? Tietääkseni missään ruotsalaisessa laissa ei vaadita, että Ruotsissa liikkuvilla aikuisilla tulee olla RUOTSALAINEN ID-kortti, kansalaisuudesta riippumatta. :D Tämähän tässä oli ongelmana.

        Oman kokemukseni mukaan ruotsalaiset käyttävät huomattavasti enemmän käteistä ja suhteessa maksavat vähemmän kortilla kuin suomalaiset.

        Bacomat? Tarkoittanee Bankomat? ;)

        Ruotsalaiset pelaa yhä sen keskiaikaisen kruununsa kanssa. Taitaa torikaupassa Tukholmassa oravannahkakin olla käypää vaihtokaupassa ainakin joulutoreilla.

        Ei ole ihme, jos luottokortit, eurot yms nykyaikaisuudet aiheuttavat hämminkiä Tukoholmassa ja Ruotsissa ylipäätään. Tosin muutamissa rajakuntien kaupoissa hyväksytään aito valuutta eli euro.

        Kyllä valistuneita (niitäkin on) svenssoneita harmittaa iänikuinen kruunuilla pelleileminen. Sen huomaa heidän vaikka Suomessa käydessä. Käsittelevät haikeina euroja.


      • Brommakille
        Modern Euro kirjoitti:

        Ruotsalaiset pelaa yhä sen keskiaikaisen kruununsa kanssa. Taitaa torikaupassa Tukholmassa oravannahkakin olla käypää vaihtokaupassa ainakin joulutoreilla.

        Ei ole ihme, jos luottokortit, eurot yms nykyaikaisuudet aiheuttavat hämminkiä Tukoholmassa ja Ruotsissa ylipäätään. Tosin muutamissa rajakuntien kaupoissa hyväksytään aito valuutta eli euro.

        Kyllä valistuneita (niitäkin on) svenssoneita harmittaa iänikuinen kruunuilla pelleileminen. Sen huomaa heidän vaikka Suomessa käydessä. Käsittelevät haikeina euroja.

        En usko aloittajan tarinaa vaan siinä oli loppujen lopuksi takana joku yritys vaan mollata ruotsalaisia. Ensinnäkin, Ruotsi on pankkiteknologiassa varmaan kymmenen vuotta edellä Suomea ja kaikki kaupat käyttää chippiä eli sitä sirukorttia ja niinkuin tiedätte niin sirukortti kuitataan pin-koodilla eikä todellakaan millään henkkareilla. Itse olen asunut nyt tällä kertaa yli vuoden Ruotsissa ja olen joutunut näyttämään henkkarit ostoksen yhteydessä yhden kerran kun Stadiumin kortinlukija ei huolinut korttiani. Silläkin kerralla kassaneiti vain katsoi henkkareitani ja ei sanonut yhtään mitään, vaikka henkkarit olivat suomalaiset, sillä en ole saanut aikaiseksi vielä hankkia ruotsalaista henkkaria. Etenkin NK:ssa kaikki putiikit käyttää chippiä joten ei siellä mitään henkkareita kysellä varsinkaan tuollaisista pikkuostoksista.

        Mutta ihan hyvä yritys kauttarantain tuoda ruotsivihaansa esille..


      • Loismaa
        Brommakille kirjoitti:

        En usko aloittajan tarinaa vaan siinä oli loppujen lopuksi takana joku yritys vaan mollata ruotsalaisia. Ensinnäkin, Ruotsi on pankkiteknologiassa varmaan kymmenen vuotta edellä Suomea ja kaikki kaupat käyttää chippiä eli sitä sirukorttia ja niinkuin tiedätte niin sirukortti kuitataan pin-koodilla eikä todellakaan millään henkkareilla. Itse olen asunut nyt tällä kertaa yli vuoden Ruotsissa ja olen joutunut näyttämään henkkarit ostoksen yhteydessä yhden kerran kun Stadiumin kortinlukija ei huolinut korttiani. Silläkin kerralla kassaneiti vain katsoi henkkareitani ja ei sanonut yhtään mitään, vaikka henkkarit olivat suomalaiset, sillä en ole saanut aikaiseksi vielä hankkia ruotsalaista henkkaria. Etenkin NK:ssa kaikki putiikit käyttää chippiä joten ei siellä mitään henkkareita kysellä varsinkaan tuollaisista pikkuostoksista.

        Mutta ihan hyvä yritys kauttarantain tuoda ruotsivihaansa esille..

        Miten Ruotsi voi pankkimaailmassa olla edellä Suomea ainakin 10 vuotta, jos se yhä käyttää oravannahkaista krunuuaan valuuttanaan? Ruotsi kruunu ja Viro kruunu kuuluvat samaan sarjaan isossa maailmassa.

        Miten Ruotsi voi olla demokratia, jos siellä pelleilee vallassa jokuloisiva kuningaspari jälkeläisineen?


      • Tukholmassa 2,5 v.
        Brommakille kirjoitti:

        En usko aloittajan tarinaa vaan siinä oli loppujen lopuksi takana joku yritys vaan mollata ruotsalaisia. Ensinnäkin, Ruotsi on pankkiteknologiassa varmaan kymmenen vuotta edellä Suomea ja kaikki kaupat käyttää chippiä eli sitä sirukorttia ja niinkuin tiedätte niin sirukortti kuitataan pin-koodilla eikä todellakaan millään henkkareilla. Itse olen asunut nyt tällä kertaa yli vuoden Ruotsissa ja olen joutunut näyttämään henkkarit ostoksen yhteydessä yhden kerran kun Stadiumin kortinlukija ei huolinut korttiani. Silläkin kerralla kassaneiti vain katsoi henkkareitani ja ei sanonut yhtään mitään, vaikka henkkarit olivat suomalaiset, sillä en ole saanut aikaiseksi vielä hankkia ruotsalaista henkkaria. Etenkin NK:ssa kaikki putiikit käyttää chippiä joten ei siellä mitään henkkareita kysellä varsinkaan tuollaisista pikkuostoksista.

        Mutta ihan hyvä yritys kauttarantain tuoda ruotsivihaansa esille..

        Älä viitsi, olet näköjään käynyt Ruotsissa korkeintaan risteilyllä. Esim. Östermalmilla sijaitsevan Fältöverstenin putiikeista käytännössä yhdessäkään ei ole chip-lukijaa, korkeintaan magneettinauhan lukija. Sama yleensä Ica-kaupoissa.


      • bara undrar
        Tukholmassa 2,5 v. kirjoitti:

        Älä viitsi, olet näköjään käynyt Ruotsissa korkeintaan risteilyllä. Esim. Östermalmilla sijaitsevan Fältöverstenin putiikeista käytännössä yhdessäkään ei ole chip-lukijaa, korkeintaan magneettinauhan lukija. Sama yleensä Ica-kaupoissa.

        Viikko sitten Tukholmassa. Maksoin Visalla ostoksiani, koska kurssi niin edullisin. Missään kaupoista ei pyydetty PIN-koodia lukijaan - monessa lukijoita, mutta teipattu korttikohta kiinni. Kortti vedettiin vanhaan malliin viereisen lukijan läpi. Tulipahan pidettyä tarkasti Visasta huolta, koska katoaminen olisi ollut tavallista suurempi juttu. Ravintolat toimivat sitten normaaliin tapaan PIN-koodia pyytäen.

        On tullut vähän maailmaa nähtyä ja tälläista ei ole tapahtunut edes missään tuppukylissä Etelä-Euroopassa paitsi kerran Saksassa, jolloin sain tarkan selvityksen toimintatavasta.

        Ruotsi on aika jännä maa - jossain asioissa ollaan tosi pitkällä mutta joissakin tuntuu kuin palaisi 50-luvulle.


      • Brommakille
        Tukholmassa 2,5 v. kirjoitti:

        Älä viitsi, olet näköjään käynyt Ruotsissa korkeintaan risteilyllä. Esim. Östermalmilla sijaitsevan Fältöverstenin putiikeista käytännössä yhdessäkään ei ole chip-lukijaa, korkeintaan magneettinauhan lukija. Sama yleensä Ica-kaupoissa.

        Onpa kumma kun meillä on niin erilaiset ostopaikat, että noin paljon eroaa käytäntö. Olen tämän päivän aikana maksanut muutamat ostokset Swedpankin kortilla: Rissnen Statoililla, Bromman Shellillä, Rissnen Willysissä, Fridhemsplanin Pressbyråssa, Parit kahvit Fridhemsplanin ympäristössä ja ainoastaan Ravintola Dovasissa olen joutunut allekirjoittamaan kuitin. Muissa paikoissa asia hoituu pin-koodilla.


      • Tukholmassa 4 vuotta
        Brommakille kirjoitti:

        Onpa kumma kun meillä on niin erilaiset ostopaikat, että noin paljon eroaa käytäntö. Olen tämän päivän aikana maksanut muutamat ostokset Swedpankin kortilla: Rissnen Statoililla, Bromman Shellillä, Rissnen Willysissä, Fridhemsplanin Pressbyråssa, Parit kahvit Fridhemsplanin ympäristössä ja ainoastaan Ravintola Dovasissa olen joutunut allekirjoittamaan kuitin. Muissa paikoissa asia hoituu pin-koodilla.

        Nyt kyseessä oli magneettinauhan lukija vs. mikrosirun lukija. Noita sirukorttia lukevia ei ole, höylättäviä vehkeitä kyllä...


      • virkamies too
        Tukholmassa 4 vuotta kirjoitti:

        Nyt kyseessä oli magneettinauhan lukija vs. mikrosirun lukija. Noita sirukorttia lukevia ei ole, höylättäviä vehkeitä kyllä...

        Suomalais Ruotsalainen pankki. Eiköhän nämä korttiasiat ole jokseenkin samalla mallilla. Ruotsissa vaan taitaa olla pankki ja luottokortit erikseen niinkuin Suomessa 1970 luvulla, Suomessa ne on samalla läpyskällä. Valitaan vain kumpaa käyttää maailmankielellä debit vai kredit, eli luotto vai pankkikortti. Suomalainen kortti käy siis maksamiseen, luotolla maksamiseen ja automaatista nostamiseen. Viimeiset siruttomat kortit vaihtuu tämän vuoden aikana sirullisiin.


    • Kummastunut

      Onko Ruotsissa yhä joku kruunu käytössä kuten Virossakin? Kaksi kruunumaata. Hih!

      • tiedottomalle11

        On, ja Britanniassa on punta ja USA:ssa dollari, eli kyllä sitä ilman sitä Ecuakin pärjäilee,
        Suomenhan piti vaan näyttää, että nyt ollaan vapaa maa Neuvostoliitosta, otetaan Euroopan valuuttakin niin ollaan vielä vapaampia...


      • ei nimimerkkiä
        tiedottomalle11 kirjoitti:

        On, ja Britanniassa on punta ja USA:ssa dollari, eli kyllä sitä ilman sitä Ecuakin pärjäilee,
        Suomenhan piti vaan näyttää, että nyt ollaan vapaa maa Neuvostoliitosta, otetaan Euroopan valuuttakin niin ollaan vielä vapaampia...

        Euro eikä EU keskusteluun mielestäni, ei ole verrattavissa.


    • Voih

      Hirveää, jos olisi jäänyt 40e:n kannu ostamatta ja olisi pitänyt ehkä maksaa 60e. Voin kuvitella, kuinka paljon kertomastasi oli totta ja kuinka paljon ei, ja vaikka kaikki olisi ollut totta niin olitpa huolellinen kun tänne kirjoittelit. Oikeastaan ainoastaan ruotsalaiset pystyvät yleensä samaan, joskus yhdysvaltalaiset myös.

    • kaxkytkaks

      Aika huonoa palvelua saa Ruotsissa. Lähetin vuosi sitten erääseen puutavaraliikkeeseen kyselyn s-postilla vähän eksoottisemmista tarjolla olevista sahatavaroista. Mitään vastausta ei koskaan tullut, vaikka itse kotisivullaan kehottavat kyselemään tuotteista.

      Liike on entinen Fanerkompaniet, nykyinen DLH Sweden Gärdetissä. En ole tämän vastaamattomuuden jälkeen edes harkinnut käymistä tuossa firmassa.

    • Oravannahka rules

      Ruotsalaiset taitavat ymmärtää vain oravannahkojen ja keskiaikaisen kruununsa päälle.

      Eikö siellä jossakin museossa ole maailman painavin metalliraha? Painoa monta kymmentä kiloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe