Vaihteisto ongelma Ford 3000

Pekka Pellari

Tuppaa menemään vaihteisto sekaisin Ford 3000 vm 1966, siirtäjä jumittaa ja pitää avata aina kansi ja vääntää siirtäjä kohdalleen, pelaa taas hetken ja taas sama juttu. Näyttäs, ettei mitään olisi rikkoutunut, mutta ei vaan toimi kunnolla. Missähän vika?

7

3265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeemusta

      Minulla sama ongelma Ford 2000,vaihdevivusta irronnut pieni sokka ja silloin keppi pääsee pyörimään.

      • Anonyymi

        HelutteleN KULLIANI ikkunasta ja mummot säikähtää

        Ongelmani on SUURI KULLI MINULLA SISI SIS


    • koneharrastaja

      Minulla on myös kolmetonninen vuosimallia -67 ja siinä on sama ongelma. Vaihdekepin alapään pallo oli niin kulunut, että pääsi pois siirtäjien koloista. Korjaantui hitsaamalla tavaraa palloon.

      • Pekka Pellari

        Olen korjannut tuon Ford 3000 traktorin vaihteiston kannen sittemmin, kuten aloituksesta näkyy, apua ei täältä juuri löytynyt tuolloin...

        Vinkiksi muille Fordien kanssa saman ongelman parissa painiville, että tuosta vaihteiston kannesta näyttää kuluvan tuo hahlo sekä kolo, johon vaihdekepin varsinainen pallo on laakeroitu (siis se kuppi), itse vaihdekeppi näyttää olevan niin kovaa ainetta, että se ei varsin helposti kulu ja ei ainakaan tuossa meidän Ford 3000 mitään sokkaa ollut eikä se myöskään ollut kulunut.

        Purin koko kannen "atomeiksi" ja olisin voinnut vaihtaa sen kupin siihen jostain toisesta kannesta kertojapuolelta, kun se harvoin kuluu niin paljon, mutta täytin kuluman peltiliuskalla hitsaten. Tuon peltiliuskan vasarsin oikeaan muotoon tuota vaihdekepin palloa hyväksi käyttäen. Kannen niittaukset korvasin 8mm pulteilla ja nyloc muttereilla. Nyt vaihteet taas pelittää, kuten varmaan aivan uutenakin on pelittäneet.

        Seuraavaksi kunnostan Ford 4000, jossa on samaa vaivaa ja vaihdekeppi pyörähtää melkoisesti, mutta ei pomppaa vielä siirtäjistä. Nyt hieman viisatuneena yritän ostaa jostakin purkaamolta risan vaihteiston kannen, josta puran tuon kertojapuolen vähän kuluneen kupin, enkä ala hitsailemaan mitään ja korvaan vain niittaukset pulttaamalla em. tavalla.

        Kiitokset kuitenkin kaikille osanotosta. Vaan vaivaahan tuohon Ford 3000 vielä jäi, kun nostolaite ei nosta kunnolla, pitää korjata hydrauliikkapumppu, ostin siihen korjaussarjan, kun en löytänyt mistään uutta hydraulikkapumppua.


      • Jurre
        Pekka Pellari kirjoitti:

        Olen korjannut tuon Ford 3000 traktorin vaihteiston kannen sittemmin, kuten aloituksesta näkyy, apua ei täältä juuri löytynyt tuolloin...

        Vinkiksi muille Fordien kanssa saman ongelman parissa painiville, että tuosta vaihteiston kannesta näyttää kuluvan tuo hahlo sekä kolo, johon vaihdekepin varsinainen pallo on laakeroitu (siis se kuppi), itse vaihdekeppi näyttää olevan niin kovaa ainetta, että se ei varsin helposti kulu ja ei ainakaan tuossa meidän Ford 3000 mitään sokkaa ollut eikä se myöskään ollut kulunut.

        Purin koko kannen "atomeiksi" ja olisin voinnut vaihtaa sen kupin siihen jostain toisesta kannesta kertojapuolelta, kun se harvoin kuluu niin paljon, mutta täytin kuluman peltiliuskalla hitsaten. Tuon peltiliuskan vasarsin oikeaan muotoon tuota vaihdekepin palloa hyväksi käyttäen. Kannen niittaukset korvasin 8mm pulteilla ja nyloc muttereilla. Nyt vaihteet taas pelittää, kuten varmaan aivan uutenakin on pelittäneet.

        Seuraavaksi kunnostan Ford 4000, jossa on samaa vaivaa ja vaihdekeppi pyörähtää melkoisesti, mutta ei pomppaa vielä siirtäjistä. Nyt hieman viisatuneena yritän ostaa jostakin purkaamolta risan vaihteiston kannen, josta puran tuon kertojapuolen vähän kuluneen kupin, enkä ala hitsailemaan mitään ja korvaan vain niittaukset pulttaamalla em. tavalla.

        Kiitokset kuitenkin kaikille osanotosta. Vaan vaivaahan tuohon Ford 3000 vielä jäi, kun nostolaite ei nosta kunnolla, pitää korjata hydrauliikkapumppu, ostin siihen korjaussarjan, kun en löytänyt mistään uutta hydraulikkapumppua.

        Minulla oli myös Ford 3000 vm. 1966:n nostolaiteongelma. Heti kun oli kuuraa maassa, niin nostolaite alkoi mietteliääksi ja sittenkin tuli pilkkien ylös. Tyhjensin entiset öljyt ( lootassa 13 v.), laskin kaksi kertaa 10 litraa lamppuöljyä vaihteiston läpi, jälkimmäisellä kerralla pidin lamppuöljyä yön yli lootassa ja sitten uudet Ambrat 10w-30 sisään, pumpun ilmaus ja toimii kuin uutena. Katsoin niiden melkein pohjalla olevien suodattimien vaihdon/puhdistuksen niin työlääksi, että kokeilin onneksi tätä ensin.


    • Selegtamatik 990

      Koneharrastajalla oikee diaknoosi ja lääke

    • Poppa konsti

      35 Ferkussa oli sama ongelma, auttoi kun aina vaihdekeppiä liikuttaessa painoi keppiä alaspäin, niin pelasi aika hyvin. Pienikin nostava liike sotki vaihteet. 5000 Fordissa jäi kerran vaihteet päälle kun lainasin sitä, enkä muistanut sanoa, että paina keppiä vaihtaessa. On kai jäänyt selkäytimeen painaminen, kun itsellä ei Foodin vaihteet seonnut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe