Nettiruukkumikko

Simplicitas

Tilastoa ja analyyttistä kritiikkiä Nettiruukun "Raamattupiiri"-palstasta:

Aloituksia 15, joista 13 Mikko L.:n ja 2 Antti L:n.

- Mikko, "maman" foorumille kutsuma kommentaattori - "keittiöteologi", aina - mielestään (ja "maman") oikeassa. Mikko kaataa ja "mama" nuolee.
- Mikon opponenteista varteenotettavin "norppa", joka on muidenkin, kuin itsensä mielestä varsin usein - juuri raamatullisen hengellisessä mielessä - oikeilla jäljillä.

Tiivistelmä edellisestä:

- Mikko L - kritisoimansa yhteisön ulkopuolisena ja historiaa tuntemattomana, "avautuu" varsin hanakasti - mene ja tiedä miksi - juuri esikoisten vioista ja niiden kapeasta funktionaalisuudesta omaan - mielestäni myöskin kapeaan, jopa tuomitsevaan - käsitykseensä evankelisesta kristinuskosta.

Minusta omasta uskonkäsityksestä poikkeavaa uskovaa kristittyä ei pidä lyödä Raamatulla, kuin vierasta sikaa vain siksi, että hän suorittaa kilvoitustaan kohti samaa päämaalia eri tavoin, kuin "luterilaisesti oikeassa olevat". Minusta usko ja pelastuminen Kristuksen tähden on raamatullinen, sen todistaman Jumalan Sanan mukaan, eikä vähäisimmässäkään määrin funktionaalinen sen selittäjän suhteen.
Näin ollen - käsittääkseni - on varsin arveluttavaa tuomita kanssaan eri tavoin uskovien ja omasta poikkeavat hengelliset viitekehykset ikäänkuin automaationa harhaopeiksi.

Nimimerkki:
Esikoislestadiolaisuudesta saamastaan hengellis-eettis-moraalisesta perinnöstä Jumalaa kiittävä ex-lessu.

53

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina autuas

      Erittäin hyvin kuvailit vallitsevan tilanteen.

      Vastapuolen vakaumusta kunnioittaen voidaan toki olla opillisista asioista eri mieltä.
      Vuosikymmeniä liikkeessä olleena ja edelleen olevana tunnen liikkeen pääasialliset
      ongelmat, ja moni muukin liikkeen piirissä elävä tuntee ja tietää niistä. Jokaisen tulisi
      mielestäni ymmärtää, ettei voi neuvoa toista sellaisissa asioissa joita ei itse tunne hyvin.
      Esikoislestadiolaisten asioista tietää vain sellaine henkilö joka on itse sisällä ja ollut
      siellä riittävän pitkään. Tällaisia henkilöitä on liikkeessämme paljon, ongelma ei ole
      siis oikean tiedon tiedon puute, vaan se ettei nykyinen johto ole kiinnopstunut
      kuuntelemaan niitä joilla tietoa on ja vankka koulutus alalle. Liike on sillä tavoin
      sisäänpäin rakentunut, että ulkopuolelta tuleva ohjeistus (yritykset siis) koetaan
      suureksi uhkaksi.

      Jokainen joka on yrittänyt silittää sikeästä unesta havahtunutta siiliä (kuten minä, tosin puukepillä, en käsin),
      tietää miten itsensä uhatuksi kokeva siili käyttäytyy. Milenkiintoinen havainto kyseisestä siilistä oli se, että kun puhuin sille hiljaa lempeästi, ja rapsuttelin sen piikkejä (vaimoni todistaessa tapahtumaa), siilin piikit alkoivat laskeutua takaisin pitkin selkää. - Se havaitsi etten ollutkaan sille uhka.

      • Essu Lahdesta

        Mikon avaukset ova taas erittäin hyviä. On hyvä, että muutamia essujen tapoja ja opetuksia vähän pöyhitään ns herätysliikkeen ulkopuolelta.
        Kauan sisäpiirissä ja umpiossa olleet monet vääristyneet käsitykset saavat Mikolta tuuletusta.
        Itsekin olen ollut herätysliikkeessä useampia kymmeniä vuosia ja olen usein ihmetellyt joidenkin opetusten perusteluja, kun en ole omasta raamatustani niille löytänyt perusteita.
        Suosittelen seuraamaan Mikon ja myös AnttiL:n kirjoituksia avoimella mielellä.
        Se, että ruukussa on opponentteja lienee pelkästään hyvä asia, se virkistää kirjoittelua...
        Jos joku kokee Mikon kirjoittelun uhkaksi uskolleen, on se mielestäni vain hyvä asia, silloin tulee tarpeelliseksi selvittää itselleen oman uskonsa perusteet, onko rakentanut risuista ja oljista vaiko on käyttänyt kestävämpiä aineksia.


      • Essu Lahdesta kirjoitti:

        Mikon avaukset ova taas erittäin hyviä. On hyvä, että muutamia essujen tapoja ja opetuksia vähän pöyhitään ns herätysliikkeen ulkopuolelta.
        Kauan sisäpiirissä ja umpiossa olleet monet vääristyneet käsitykset saavat Mikolta tuuletusta.
        Itsekin olen ollut herätysliikkeessä useampia kymmeniä vuosia ja olen usein ihmetellyt joidenkin opetusten perusteluja, kun en ole omasta raamatustani niille löytänyt perusteita.
        Suosittelen seuraamaan Mikon ja myös AnttiL:n kirjoituksia avoimella mielellä.
        Se, että ruukussa on opponentteja lienee pelkästään hyvä asia, se virkistää kirjoittelua...
        Jos joku kokee Mikon kirjoittelun uhkaksi uskolleen, on se mielestäni vain hyvä asia, silloin tulee tarpeelliseksi selvittää itselleen oman uskonsa perusteet, onko rakentanut risuista ja oljista vaiko on käyttänyt kestävämpiä aineksia.

        Vaikka onkin totuttu sellaiseen kulttuuriin, että toisiajattelvaa pitää lyödä, kuin tuntematonta sorkkaeläintä, hedelmät ovat olleet huonoja.

        Jeesus käski opettaa, ei hakata siniseksi.


      • kysyn vaan
        vihne kirjoitti:

        Vaikka onkin totuttu sellaiseen kulttuuriin, että toisiajattelvaa pitää lyödä, kuin tuntematonta sorkkaeläintä, hedelmät ovat olleet huonoja.

        Jeesus käski opettaa, ei hakata siniseksi.

        sanoisi.
        siellä toisella foorumilla kuitenkin tuo lyöminen näyttää olevan enempi tapa.
        kaksi kovasanaista ja kaverusta N ja A lyövät siellä toisia ja eivät tunnu hyväksyvän muita kuin oman mielipiteensä


      • teu
        kysyn vaan kirjoitti:

        sanoisi.
        siellä toisella foorumilla kuitenkin tuo lyöminen näyttää olevan enempi tapa.
        kaksi kovasanaista ja kaverusta N ja A lyövät siellä toisia ja eivät tunnu hyväksyvän muita kuin oman mielipiteensä

        Minusta kaikkia pitää kuunnella , asioita kauniisti keskustella , vaikken minä siihen ohjeeksi riitä ,
        meillä on monta muutakin , jotka polttavat hihansa alta aika yksikön .
        Sitten nätisti tuoda esiin ne seikat joita pitää oikeina .


      • aina autuas
        Essu Lahdesta kirjoitti:

        Mikon avaukset ova taas erittäin hyviä. On hyvä, että muutamia essujen tapoja ja opetuksia vähän pöyhitään ns herätysliikkeen ulkopuolelta.
        Kauan sisäpiirissä ja umpiossa olleet monet vääristyneet käsitykset saavat Mikolta tuuletusta.
        Itsekin olen ollut herätysliikkeessä useampia kymmeniä vuosia ja olen usein ihmetellyt joidenkin opetusten perusteluja, kun en ole omasta raamatustani niille löytänyt perusteita.
        Suosittelen seuraamaan Mikon ja myös AnttiL:n kirjoituksia avoimella mielellä.
        Se, että ruukussa on opponentteja lienee pelkästään hyvä asia, se virkistää kirjoittelua...
        Jos joku kokee Mikon kirjoittelun uhkaksi uskolleen, on se mielestäni vain hyvä asia, silloin tulee tarpeelliseksi selvittää itselleen oman uskonsa perusteet, onko rakentanut risuista ja oljista vaiko on käyttänyt kestävämpiä aineksia.

        Millaisiin faktoihin tuollainen väite perustuu? Luultavasti siihen ettet tunne liikettä riittävästi sisältä päin.

        Tosiasiassa tuollaisessa ulkopuolisten toimijoiden sekaantumisessa ei ole mitään hyvää, koska liikkeen sisällä on jo tarvittavat asiantuntijat, opillista arvostelukykyä on siis omasta takaa riittävästi. Ulkopuolisten henkilöiden haaliminen es.lest. liikkeen arvostelijoiden kuoroon INTERNETISSÄ saa aikaan vain lisää eristäytymistä muista kristityistä.


      • kysyn vaan kirjoitti:

        sanoisi.
        siellä toisella foorumilla kuitenkin tuo lyöminen näyttää olevan enempi tapa.
        kaksi kovasanaista ja kaverusta N ja A lyövät siellä toisia ja eivät tunnu hyväksyvän muita kuin oman mielipiteensä

        kun se juna ikäänkuin koukkasi???


      • teu
        vihne kirjoitti:

        kun se juna ikäänkuin koukkasi???

        (muuta) , se juna ikkäänkuin koukkas joo, Ja sitten Valde ajoi mutkassa metsään , poliisit tuli hetipaikalle
        Valden vaimo sanoi , kyllä Valde ajoi sooraan mutta tiessä oli mutka !


      • Roineenfilosofi

        "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asoissa, joita ei itse tunne".

        Mitä ne sellaiset asiat ovat, joita MikkoL ei tunne?
        Tapparakadun rukoushuoneen rakennusbudjetti?
        OM:n veljenpojan ammatti?

        Kirkon sisäinen herätysliike, joka sanoo oppinsa perustuvan Raamattuun ja "Lutherin oppiin" - sitäkö
        ei tämän saman kirkon pappi voi siis tuntea?
        Onko lestadiolaisuus joku vapaamuurarien kaltainen salaseura, joka ei julkisesti opeta Raamatun mukaisesti, ja jonka ópetusta ei voi Raamatun perustalta avostella?
        "Aivan, nauhoitus ja valokuvaaminen kielletty". Julkisissa koukouksissa!

        En ole nähnyt Mikon vastustajien paljoakaan Raamattua käyttäneen. Yleensä sellaista venkurointia.


      • Roineenfilosofi
        vihne kirjoitti:

        Vaikka onkin totuttu sellaiseen kulttuuriin, että toisiajattelvaa pitää lyödä, kuin tuntematonta sorkkaeläintä, hedelmät ovat olleet huonoja.

        Jeesus käski opettaa, ei hakata siniseksi.

        Sinun pitäisi ensin itse toteuttaa tätä vaatimaasi linjaa ja saada sen verran voimia, ettei jokaisesta keskustelusta tule valtapeliä omasta kunniasta.


      • MustiMalmilta
        aina autuas kirjoitti:

        Millaisiin faktoihin tuollainen väite perustuu? Luultavasti siihen ettet tunne liikettä riittävästi sisältä päin.

        Tosiasiassa tuollaisessa ulkopuolisten toimijoiden sekaantumisessa ei ole mitään hyvää, koska liikkeen sisällä on jo tarvittavat asiantuntijat, opillista arvostelukykyä on siis omasta takaa riittävästi. Ulkopuolisten henkilöiden haaliminen es.lest. liikkeen arvostelijoiden kuoroon INTERNETISSÄ saa aikaan vain lisää eristäytymistä muista kristityistä.

        Ulkopuolinen toimija, mikä se sellainen on?

        Paavalin mukaan "te olette Kristuksen kirje".
        Nyt on saman seurakunnan pappi lukenut tätä Kristuksen kirjettä yhteisön tasolla.
        Lähetyskirjeet ja Nilivaaran kirjeet voi koko maailma lukea ja todeta, mitä esikoisten oppi on.
        Koko maailma lukee näitä samoja kirjeitä ja katsoo tätä samaa lapinluottamusta ja puolivillaisuutta, miten se kestää Jumalan sanan rinnalla.
        Arvostele ihmeessä Mikon kirjoituksia, mutta tee se asiapohjalla. Alä jää oman itsesi vangiksi. Sinuakin aikanaan pahasti neuvottiin, eikä ihan ilman syytä.


      • teu
        Roineenfilosofi kirjoitti:

        "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asoissa, joita ei itse tunne".

        Mitä ne sellaiset asiat ovat, joita MikkoL ei tunne?
        Tapparakadun rukoushuoneen rakennusbudjetti?
        OM:n veljenpojan ammatti?

        Kirkon sisäinen herätysliike, joka sanoo oppinsa perustuvan Raamattuun ja "Lutherin oppiin" - sitäkö
        ei tämän saman kirkon pappi voi siis tuntea?
        Onko lestadiolaisuus joku vapaamuurarien kaltainen salaseura, joka ei julkisesti opeta Raamatun mukaisesti, ja jonka ópetusta ei voi Raamatun perustalta avostella?
        "Aivan, nauhoitus ja valokuvaaminen kielletty". Julkisissa koukouksissa!

        En ole nähnyt Mikon vastustajien paljoakaan Raamattua käyttäneen. Yleensä sellaista venkurointia.

        No ei se ihme kun harvoin käy ,kai sen asian kuitenkin sittenekkin kaikitenkin tajuu.


      • Kellot kaikuu
        aina autuas kirjoitti:

        Millaisiin faktoihin tuollainen väite perustuu? Luultavasti siihen ettet tunne liikettä riittävästi sisältä päin.

        Tosiasiassa tuollaisessa ulkopuolisten toimijoiden sekaantumisessa ei ole mitään hyvää, koska liikkeen sisällä on jo tarvittavat asiantuntijat, opillista arvostelukykyä on siis omasta takaa riittävästi. Ulkopuolisten henkilöiden haaliminen es.lest. liikkeen arvostelijoiden kuoroon INTERNETISSÄ saa aikaan vain lisää eristäytymistä muista kristityistä.

        Raamattu on ainoa opas, kai sinäkin sen myönnät? Sanassa on Jeesus. Mikko on hyvin tietoinen esim Lapin opetuksista. Hän on aivan yksityiskohtaisesti käynyt niitä läpi Raamatun sanaan verraten. Tulos on musertava ja tosi. Kuka haluaa pitää niistä kiinni ja palvoa heitä, tietäköön, että on syytä ottaa raamattu käteen ja alkaa tutkia mikä on totuus.


      • aina autuas
        Kellot kaikuu kirjoitti:

        Raamattu on ainoa opas, kai sinäkin sen myönnät? Sanassa on Jeesus. Mikko on hyvin tietoinen esim Lapin opetuksista. Hän on aivan yksityiskohtaisesti käynyt niitä läpi Raamatun sanaan verraten. Tulos on musertava ja tosi. Kuka haluaa pitää niistä kiinni ja palvoa heitä, tietäköön, että on syytä ottaa raamattu käteen ja alkaa tutkia mikä on totuus.

        On se ihmeellistä ettet näytä ymmärtävän mitään. Me seurakuntalaisina kärsimme tällaisista narsisti-Mikoista.
        Eristäytymistä kiristetään kirkkoa ja pappeja haukutaan yhä pontevammin, kun näitä jumal-Mikkoja raahataan esikoislestadiolaisten näkyville. Meistä kukaan ei hyödy himpunkaan vertaa nimeltä mainitusta henkilöstä, emme opillisesti, emmekä uskon esikuvana. Tämä on totuus.

        Te jotka pidätte häntä arvostettuna hengellisenä opettajananne, niin pitäkää toki. Mutta älkää koskaan tuoko tämänkaltaisia henkilöitä esikoislestadiolaisten näkyville arvostettuina opettajina. Ei heidän sydämensä ole koskaan särkynyt Jeesuksen verihaavoja katsellessa, joita he itse ovat aiheuttaneet. Heillä ei ole tarvetta omakohtaiseen parannukseen, on vain kova tarve toisten opettamiseen asiassa joka on itseltä vielä kokematta.
        Usko on aivan muuta kun tietämistä, se on asettumista ITSE HEIKKONA JA puuttuvaisena toisen heikon rinnalle, kirkastamaan Kristusta henkilökohtaisena vapahtajanamme.

        Ylpeä ei tule syntiseksi, se on varma este Jeesuksen luokse tulemisessa, vaikka hallitsisi raamatun teoriassa se ei hyödytä mitään. VAIN toisen vertaisena voi kohdata hänet, ja Kristuksen meidän vapahtajanamme.


      • aina autuas
        Roineenfilosofi kirjoitti:

        "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asoissa, joita ei itse tunne".

        Mitä ne sellaiset asiat ovat, joita MikkoL ei tunne?
        Tapparakadun rukoushuoneen rakennusbudjetti?
        OM:n veljenpojan ammatti?

        Kirkon sisäinen herätysliike, joka sanoo oppinsa perustuvan Raamattuun ja "Lutherin oppiin" - sitäkö
        ei tämän saman kirkon pappi voi siis tuntea?
        Onko lestadiolaisuus joku vapaamuurarien kaltainen salaseura, joka ei julkisesti opeta Raamatun mukaisesti, ja jonka ópetusta ei voi Raamatun perustalta avostella?
        "Aivan, nauhoitus ja valokuvaaminen kielletty". Julkisissa koukouksissa!

        En ole nähnyt Mikon vastustajien paljoakaan Raamattua käyttäneen. Yleensä sellaista venkurointia.

        Vaikka olikin kummallista, niin totta oli, valitettavasti. :-)))

        Ellei kyseinen henkilö itse vaivaudu kirjoittamaan täällä, niin älä sinä ryhdy hänen tulkikseen.
        Kun lopetamme nyt tähän niin se on kaikken etu.


      • edelleen tällä kaverilla
        aina autuas kirjoitti:

        On se ihmeellistä ettet näytä ymmärtävän mitään. Me seurakuntalaisina kärsimme tällaisista narsisti-Mikoista.
        Eristäytymistä kiristetään kirkkoa ja pappeja haukutaan yhä pontevammin, kun näitä jumal-Mikkoja raahataan esikoislestadiolaisten näkyville. Meistä kukaan ei hyödy himpunkaan vertaa nimeltä mainitusta henkilöstä, emme opillisesti, emmekä uskon esikuvana. Tämä on totuus.

        Te jotka pidätte häntä arvostettuna hengellisenä opettajananne, niin pitäkää toki. Mutta älkää koskaan tuoko tämänkaltaisia henkilöitä esikoislestadiolaisten näkyville arvostettuina opettajina. Ei heidän sydämensä ole koskaan särkynyt Jeesuksen verihaavoja katsellessa, joita he itse ovat aiheuttaneet. Heillä ei ole tarvetta omakohtaiseen parannukseen, on vain kova tarve toisten opettamiseen asiassa joka on itseltä vielä kokematta.
        Usko on aivan muuta kun tietämistä, se on asettumista ITSE HEIKKONA JA puuttuvaisena toisen heikon rinnalle, kirkastamaan Kristusta henkilökohtaisena vapahtajanamme.

        Ylpeä ei tule syntiseksi, se on varma este Jeesuksen luokse tulemisessa, vaikka hallitsisi raamatun teoriassa se ei hyödytä mitään. VAIN toisen vertaisena voi kohdata hänet, ja Kristuksen meidän vapahtajanamme.

        Hurja on vihasi mikkoa kohtaan ja muita pappeja kohtaan.

        Alemmuudentunnon kanssa on kovaa elää, ja varsinkin läheisille se on rankkaa.

        Ei ole mitään realismia oman toiminnan kanssa tällä tapauksella


      • mennen tullen
        aina autuas kirjoitti:

        Vaikka olikin kummallista, niin totta oli, valitettavasti. :-)))

        Ellei kyseinen henkilö itse vaivaudu kirjoittamaan täällä, niin älä sinä ryhdy hänen tulkikseen.
        Kun lopetamme nyt tähän niin se on kaikken etu.

        Onkos sinulla jokin yksinoikeus mielipiteiden ilmaisuun täällä?

        Mitä ihmettä sinulle kuuluu, mitä ja kuka kirjoittelee tällä palstalla tai jollain muulla?


      • Simplicitas
        Roineenfilosofi kirjoitti:

        "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asoissa, joita ei itse tunne".

        Mitä ne sellaiset asiat ovat, joita MikkoL ei tunne?
        Tapparakadun rukoushuoneen rakennusbudjetti?
        OM:n veljenpojan ammatti?

        Kirkon sisäinen herätysliike, joka sanoo oppinsa perustuvan Raamattuun ja "Lutherin oppiin" - sitäkö
        ei tämän saman kirkon pappi voi siis tuntea?
        Onko lestadiolaisuus joku vapaamuurarien kaltainen salaseura, joka ei julkisesti opeta Raamatun mukaisesti, ja jonka ópetusta ei voi Raamatun perustalta avostella?
        "Aivan, nauhoitus ja valokuvaaminen kielletty". Julkisissa koukouksissa!

        En ole nähnyt Mikon vastustajien paljoakaan Raamattua käyttäneen. Yleensä sellaista venkurointia.

        Esität lainauksena minun väittämänäni "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asioissa, joita ei itse tunne".
        Näin en ole kuitenkaan missään kirjoittanut, saatikka sanallisesti väittänyt.
        Enkä ole muutoinkaan missään, enkä milloinkaan väittänyt Mikko L.:n olevan opillisesti väärässä, toisin kuten esikoislestadiolainen virallinen lapinvanhimmisto. Näinhän on toki kaikissa muissakin uskonsuunnissa ja herätysliikkeissä. Käykö Mikko yhtä angstisesti kaikkien heidänkin palstoillaan kertomassa, miten väärässä he ovat?
        Jos muutama kymmenen miljoonaa kärpästä tykkää kakasta, minusta vain on kornia mennä väittämään niille, että se on väärin ja kakkahan on pahaa.
        Eli minusta vain on väyrystelyä ja pään seinään lyömistä, mennä Nettiruukussa kertomaan mm. esikoislestadiolaisille, miten kamalan väärässä he muiden mielestä ovat. Oikea paikkahan olisi Jellivaara ja siellä "lapinvanhimmat".
        Oikeassa oleminen ja väärässäolojoiden ojentaminen juuri tällä saralla on niin vaikea laji, että ojentaessaan osaa väärässäolijoista, Mikkokin joutuu priorisoimaan valintansa mm. luterilaisten herätysliikkeiden, islamin, buddhismin, ortodoksien, katolilaisuuden, ym. eri uskontokuntien välillä.


      • autuas aina
        edelleen tällä kaverilla kirjoitti:

        Hurja on vihasi mikkoa kohtaan ja muita pappeja kohtaan.

        Alemmuudentunnon kanssa on kovaa elää, ja varsinkin läheisille se on rankkaa.

        Ei ole mitään realismia oman toiminnan kanssa tällä tapauksella

        Jos sinulla on viha minua kohtaan, niin tee parannus. Sinulla ei ole oikeutta valehdella minusta, sellaista toimintaa vihaan todella.

        Tämänkin palstan avaaja on tuonut tosiasiat esiin asiallisesti ilman kiihkoa. Jo herra (X) ensimmäinen kirjoitus nettiruukussa oli aivan pöyristyttävä, insestiepäilyineen. Henkilöä en ole tavannut.

        Jos tarvitsen neuvoja hengellisissä asioissa niin kysyn, ja osaan valita keneltä kysyn. Pidä vastedes arvailusi omana tietonasi.


      • aina autuas
        mennen tullen kirjoitti:

        Onkos sinulla jokin yksinoikeus mielipiteiden ilmaisuun täällä?

        Mitä ihmettä sinulle kuuluu, mitä ja kuka kirjoittelee tällä palstalla tai jollain muulla?

        Mikäs mainospelle sinä olet?

        Minä tiedän mitä kutsumattomat "konsulttinne" saa aikaan liikkeessä. Sen tähden toivotan kaltaisillesi mainosmiehille terve menoa.


      • aina autuas
        Simplicitas kirjoitti:

        Esität lainauksena minun väittämänäni "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asioissa, joita ei itse tunne".
        Näin en ole kuitenkaan missään kirjoittanut, saatikka sanallisesti väittänyt.
        Enkä ole muutoinkaan missään, enkä milloinkaan väittänyt Mikko L.:n olevan opillisesti väärässä, toisin kuten esikoislestadiolainen virallinen lapinvanhimmisto. Näinhän on toki kaikissa muissakin uskonsuunnissa ja herätysliikkeissä. Käykö Mikko yhtä angstisesti kaikkien heidänkin palstoillaan kertomassa, miten väärässä he ovat?
        Jos muutama kymmenen miljoonaa kärpästä tykkää kakasta, minusta vain on kornia mennä väittämään niille, että se on väärin ja kakkahan on pahaa.
        Eli minusta vain on väyrystelyä ja pään seinään lyömistä, mennä Nettiruukussa kertomaan mm. esikoislestadiolaisille, miten kamalan väärässä he muiden mielestä ovat. Oikea paikkahan olisi Jellivaara ja siellä "lapinvanhimmat".
        Oikeassa oleminen ja väärässäolojoiden ojentaminen juuri tällä saralla on niin vaikea laji, että ojentaessaan osaa väärässäolijoista, Mikkokin joutuu priorisoimaan valintansa mm. luterilaisten herätysliikkeiden, islamin, buddhismin, ortodoksien, katolilaisuuden, ym. eri uskontokuntien välillä.

        Mainitsemasi filosofi on jonkin asteen vainoharhainen, luulee kaikkia viestejä saman henkilön kirjoittamiksi.

        Mutta itse asiasta kirjoitit hyvin totuudenmukaisesti. Kysymyksessä on psyykkisessä milessä samantapainen ilmiö, kun ateistien esiintymisessä uskovien palstojen asiantuntijoina.


      • Kaltimon Kalle
        Simplicitas kirjoitti:

        Esität lainauksena minun väittämänäni "Ei voi neuvoa toista sellaisissa asioissa, joita ei itse tunne".
        Näin en ole kuitenkaan missään kirjoittanut, saatikka sanallisesti väittänyt.
        Enkä ole muutoinkaan missään, enkä milloinkaan väittänyt Mikko L.:n olevan opillisesti väärässä, toisin kuten esikoislestadiolainen virallinen lapinvanhimmisto. Näinhän on toki kaikissa muissakin uskonsuunnissa ja herätysliikkeissä. Käykö Mikko yhtä angstisesti kaikkien heidänkin palstoillaan kertomassa, miten väärässä he ovat?
        Jos muutama kymmenen miljoonaa kärpästä tykkää kakasta, minusta vain on kornia mennä väittämään niille, että se on väärin ja kakkahan on pahaa.
        Eli minusta vain on väyrystelyä ja pään seinään lyömistä, mennä Nettiruukussa kertomaan mm. esikoislestadiolaisille, miten kamalan väärässä he muiden mielestä ovat. Oikea paikkahan olisi Jellivaara ja siellä "lapinvanhimmat".
        Oikeassa oleminen ja väärässäolojoiden ojentaminen juuri tällä saralla on niin vaikea laji, että ojentaessaan osaa väärässäolijoista, Mikkokin joutuu priorisoimaan valintansa mm. luterilaisten herätysliikkeiden, islamin, buddhismin, ortodoksien, katolilaisuuden, ym. eri uskontokuntien välillä.

        Simpicitas on aina ollut niitä miehiä, jotka huutavat: Väärin sammutettu!
        Luther meni siis naulaamaan teesinsä Pietarin Kirkon oveen Roomassa?
        Laestadius lähti käännyttämään arkkipiispaa Upsalassa ja saarnaamaan siellä?
        Pietari rupesi käännyttäään Hannasta ja Kaifasta?


      • aahab
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Simpicitas on aina ollut niitä miehiä, jotka huutavat: Väärin sammutettu!
        Luther meni siis naulaamaan teesinsä Pietarin Kirkon oveen Roomassa?
        Laestadius lähti käännyttämään arkkipiispaa Upsalassa ja saarnaamaan siellä?
        Pietari rupesi käännyttäään Hannasta ja Kaifasta?

        Lutheria, Pietaria tai Lestadiusta tähän asiaan. Näillä ei ole mitään tekemistä tämän sairaan ihmispalvonnan kanssa, mitä täällä on harjoitettu jo jonkun aikaa. Kuinka kehtaat tuoda nimeltä mainitun henkilön nimimerkillä tänne, ellet sitten ole peräti sama henkilö?


      • Simplicitas
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Simpicitas on aina ollut niitä miehiä, jotka huutavat: Väärin sammutettu!
        Luther meni siis naulaamaan teesinsä Pietarin Kirkon oveen Roomassa?
        Laestadius lähti käännyttämään arkkipiispaa Upsalassa ja saarnaamaan siellä?
        Pietari rupesi käännyttäään Hannasta ja Kaifasta?

        Jos lähimuistisi ei kovin pahasti pätki muistanet, että juuri minä taannoin N-ruukussa käytin tuota väärin sammutettu-esimerkkiä esikoslestadiolaista "oikealla tavalla uskomista" käsiteltäessä. Silloinhan minua pidettiin hyvinkin kerettiläisenä kertoessani omasta uskostani, että yksin uskosta , yksin armosta Kristuksen tähden ihminen tulee autuaaksi, eikä siihen Raamatun todistaman armon evankeliumin - Jumalan Sanan - mukaan tarvita muuta välimiestä kuin Kristus.
        En toki syytä siitä sinua, Kalle-veli, mutta funktio käydyn mielipiteenvaihdon suhteen, noiden sarkastisten kysymystesi Lutherin teeseistä, sekä Lestadiuksen ja Pietarin käännytyskohteista, jäi minulle jotenkin epäselväksi.

        PS.
        Jatkaakseni linjallasi, Kalle, esittäisin viimeisen kysymyksesi seuraavassa muodossa:
        "Pietari rupesi käännyttämään Hannahia ja Kaifasta."
        Yläviistosta ojentaessaan, on ojentajalle vähintäänkin eduksi olla itse virheetön. ;-)

        Syd. rakk. terv. Simplicitas


    • Elizztsa

      Mama sun muut nauttii, kun Mikko tekee likaisen työn ja kaataa laskiämpärin täynnä oksennustaan.

      • aina autuas

        Siis mainitsemasi "mamat", sun muut. Mainittu keskustelupalsta meni pilalle jo "alkumetreillä" uskossa ja opissa rakentumattomien ryhdyttyä sotkemaan palstaa, - silloin kun siellä ei ollut rekisteröitymispakkoa. Kuulemani mukaan palsta on nykyisin kehittynyt muutaman nimimerkin vääntöpalstaksi.


      • torventörähdys

        Mikko pysyy raamatun Sanassa perinne ja harhaoppeja vastaan. Olen erittäin kiitollinen hänen vaivannäöstään. On todella syytä tutkistella itseään, millä pohjalla seisoo ja miten rakentaa.
        Ei Mikko tuuleen huido, hän on hyvin selvillä esikoisten opillisista sekavuuksista, joita lappilaisten kiertue hämmentää entisestään. Elizzalle terveiset: Avaa silmäsi ettei tarvitse huitoa luuloteltuja.


      • essu, myös lahdesta
        torventörähdys kirjoitti:

        Mikko pysyy raamatun Sanassa perinne ja harhaoppeja vastaan. Olen erittäin kiitollinen hänen vaivannäöstään. On todella syytä tutkistella itseään, millä pohjalla seisoo ja miten rakentaa.
        Ei Mikko tuuleen huido, hän on hyvin selvillä esikoisten opillisista sekavuuksista, joita lappilaisten kiertue hämmentää entisestään. Elizzalle terveiset: Avaa silmäsi ettei tarvitse huitoa luuloteltuja.

        Torventörähdyksen kanssa samaa mieltä. Mikko tekee arvokasta työtä.
        Hän ei ole kaatamassa sitä, mikä esikoisten opetuksessa on oikeaa. Lisäksi hän perustelee Raamatulla kaikki väitteensä, hän ei todellakaan huido tuuleen, kuten ruukun puolella mm norppa toisinaan tuntuu tekevän adjutanttina aurooran kanssa.
        Näiden kahden jyrkkä asenne erilailla ajattelevia kohtaan usei ihmetyttää. Aivankuin he olisivat tuomassa Paavalin mainitsemaa "toisenlaista evankeliumia"..
        Ja turha syyttää Mikkoa "ulkopuoliseksi", hänhän kuuluu Kristuksen kirkkoon kuten myös muut uskovat. Myös lestadiolaiset. Lestadiolaiseen herätysliikkeeseen Mikko kuitenkaan ei tiettävästi kuulu, mutta julkisista lähteistä hän tietonsa on hankkinut, eihän lestadiolaisuus mikään salaseura ole, vaikka yritystä siihen suuntaan on varsinkin tuolta lapin suunnasta.
        Pitää muistaa, että lestadiolainen herätysliike on kirkon sisällä toimiva herätysliike eikä mikään erityinen seurakunta tai kirkko.


      • aina autuas
        torventörähdys kirjoitti:

        Mikko pysyy raamatun Sanassa perinne ja harhaoppeja vastaan. Olen erittäin kiitollinen hänen vaivannäöstään. On todella syytä tutkistella itseään, millä pohjalla seisoo ja miten rakentaa.
        Ei Mikko tuuleen huido, hän on hyvin selvillä esikoisten opillisista sekavuuksista, joita lappilaisten kiertue hämmentää entisestään. Elizzalle terveiset: Avaa silmäsi ettei tarvitse huitoa luuloteltuja.

        Siehä vasta sälli oot. Kiittele muualla mutta älä tee sitä täällä!

        Meillä on nimittäin Jeesus, häntä ainoata me kiitämme ylistämme palvomme ja kunnoitamme.


      • aina autuas
        essu, myös lahdesta kirjoitti:

        Torventörähdyksen kanssa samaa mieltä. Mikko tekee arvokasta työtä.
        Hän ei ole kaatamassa sitä, mikä esikoisten opetuksessa on oikeaa. Lisäksi hän perustelee Raamatulla kaikki väitteensä, hän ei todellakaan huido tuuleen, kuten ruukun puolella mm norppa toisinaan tuntuu tekevän adjutanttina aurooran kanssa.
        Näiden kahden jyrkkä asenne erilailla ajattelevia kohtaan usei ihmetyttää. Aivankuin he olisivat tuomassa Paavalin mainitsemaa "toisenlaista evankeliumia"..
        Ja turha syyttää Mikkoa "ulkopuoliseksi", hänhän kuuluu Kristuksen kirkkoon kuten myös muut uskovat. Myös lestadiolaiset. Lestadiolaiseen herätysliikkeeseen Mikko kuitenkaan ei tiettävästi kuulu, mutta julkisista lähteistä hän tietonsa on hankkinut, eihän lestadiolaisuus mikään salaseura ole, vaikka yritystä siihen suuntaan on varsinkin tuolta lapin suunnasta.
        Pitää muistaa, että lestadiolainen herätysliike on kirkon sisällä toimiva herätysliike eikä mikään erityinen seurakunta tai kirkko.

        Ellei ole, niin lopettakaa tällainen sairas ihmispalvonta.


      • 1+9 j 1+9
        aina autuas kirjoitti:

        Ellei ole, niin lopettakaa tällainen sairas ihmispalvonta.

        Sinun asenteesi on sairas, ei mikään muu.


      • teu
        torventörähdys kirjoitti:

        Mikko pysyy raamatun Sanassa perinne ja harhaoppeja vastaan. Olen erittäin kiitollinen hänen vaivannäöstään. On todella syytä tutkistella itseään, millä pohjalla seisoo ja miten rakentaa.
        Ei Mikko tuuleen huido, hän on hyvin selvillä esikoisten opillisista sekavuuksista, joita lappilaisten kiertue hämmentää entisestään. Elizzalle terveiset: Avaa silmäsi ettei tarvitse huitoa luuloteltuja.

        Minusta se on firmassa jossa minen yhteydessä = LTD se tarkoittaa , likainen työ ja duuni .


      • autuas aina
        1+9 j 1+9 kirjoitti:

        Sinun asenteesi on sairas, ei mikään muu.

        Näytäs lipojahessu vähän kieltäs? :-)))) (Tää menee vähän arvailun puolelle, mutta ettet olis ihan itte!?)

        Menköön sen piikkiin, joka nämä asiattomat mainokset on tänne nimimerkin suojassa tuonut.


      • et tunne itseäsi
        autuas aina kirjoitti:

        Näytäs lipojahessu vähän kieltäs? :-)))) (Tää menee vähän arvailun puolelle, mutta ettet olis ihan itte!?)

        Menköön sen piikkiin, joka nämä asiattomat mainokset on tänne nimimerkin suojassa tuonut.

        kirjoitat!!!!


    • olkipaaliko

      Voi sinuas, kirjoititpa tökerösti viisastelemalla.
      Kukaan ei kiistä monia hienoja asioita essuperinteessä. Mutta kun opetus on suurimmalta osaltaan sekavaa, eikö ole tärkeää, että totuus paljastetaan?
      Mikko tekee sen Sanalla selittäen monipuolisesti ja kansantajuisesti. Se on hieno lahja Jumalalta, kiitos Hänelle.

      • teu

        estä etteikö mikkoo voi arvostella. Jos sekin on totta että häntä voisi arvostaa,tietyissä asioissa
        ne sit keskenään sotii siitä kumpi on voitolla . Kaikki ei ole yksioikoisen pysyvää .


      • aina autuas

        Jos lestadiolaisuus on sinun mielestäsi sekavaa, niin mainittu henkilö ei sitä ainakaan yhtään paranna.


      • ??juu
        aina autuas kirjoitti:

        Jos lestadiolaisuus on sinun mielestäsi sekavaa, niin mainittu henkilö ei sitä ainakaan yhtään paranna.

        ei myöskään lapin omatekoiset teologit sitä kyken selvittämään, sotkevat vain lisää.
        Vain jos Jumala opettajien silmät avaa, niin jotain voi tapahtua.
        Ja Jumala käyttää Pyhän hengen saaneita ihmisiä tähän työhön.


      • MustiMalmilta
        ??juu kirjoitti:

        ei myöskään lapin omatekoiset teologit sitä kyken selvittämään, sotkevat vain lisää.
        Vain jos Jumala opettajien silmät avaa, niin jotain voi tapahtua.
        Ja Jumala käyttää Pyhän hengen saaneita ihmisiä tähän työhön.

        Jumalan sana on se, joka tekee kaiken työn. Ei mikään muu.
        Pyhän Hengen saaneilla opettajilla ei siihen ole osaa eikä arpaa. Eivätkö ne ole samoja "Pyhän Hengen saaneita opettajia", jotka ovat tämän kaiken sotkun saaneet aikaan?

        Niin kauan sekasotku jatkuu, kun ratkaisun avain - Jumalan sana - on kadoksissa. Harva teistäkään näyttää antavan sille sitä arvoa, mikä sille kuuluu.
        Olkaa hyvät sitten, ja rakentakaa edelleen risuista ja oljista. Älkää ihmtelkö, jos torninne jonkun
        Mikon puhalluksesta kaatuu....


      • teu
        ??juu kirjoitti:

        ei myöskään lapin omatekoiset teologit sitä kyken selvittämään, sotkevat vain lisää.
        Vain jos Jumala opettajien silmät avaa, niin jotain voi tapahtua.
        Ja Jumala käyttää Pyhän hengen saaneita ihmisiä tähän työhön.

        Että heillä oli silloin joskus Pyhä Henki kun he on nimityksen saanut , tai sitten ei . Vertaan siihen joka
        MUTTI NIMENSÄKIN ENSIN , että saattoi tulla valituksi , siis sellaisia ihmis oppi teolokia he on jotka
        ei huomaa missä mennään/menevät . kirjoitan joskus lisää , se autokauppias kuitenkin vuotaa.


      • Simplicitas

        En ole sanallakaan puuttunut Mikon opillisuuteen. Esikoislestadiolaisesta opista ja opetuksesta lienemme - niin sinä, kuin Mikkokin - täysin samaa mieltä. Kirjoitin Roineenfilosofille tuolla edellä, miksi yleensä otin kantaa koko asiaan.
        Olen täysin samaa mieltä kanssanne, että niin oppi, kuin opetuskin pitää pystyä mittaamaan Raamatun todistamalla Jumalan Sanalla - ei ihmisten keskenään Jellivaarassa "suuressa yksimielisyydessä hyväksi koetulla yhteisellä ymmärryksellä" .


      • aina autuas
        Simplicitas kirjoitti:

        En ole sanallakaan puuttunut Mikon opillisuuteen. Esikoislestadiolaisesta opista ja opetuksesta lienemme - niin sinä, kuin Mikkokin - täysin samaa mieltä. Kirjoitin Roineenfilosofille tuolla edellä, miksi yleensä otin kantaa koko asiaan.
        Olen täysin samaa mieltä kanssanne, että niin oppi, kuin opetuskin pitää pystyä mittaamaan Raamatun todistamalla Jumalan Sanalla - ei ihmisten keskenään Jellivaarassa "suuressa yksimielisyydessä hyväksi koetulla yhteisellä ymmärryksellä" .

        Ollut jo yli 20 vuotta, liikkeen johdolla on ongelma. Tärkeintä on ymmärtää, että tämän opillisen virheen korjaamiseen tarvittava tietotaito on liikkeen sisällä. Kutsumattomat konsultit aiheuttavat toiminnallaan vain lisää ongelmia (eristäytymistä).


      • aina autuas
        ??juu kirjoitti:

        ei myöskään lapin omatekoiset teologit sitä kyken selvittämään, sotkevat vain lisää.
        Vain jos Jumala opettajien silmät avaa, niin jotain voi tapahtua.
        Ja Jumala käyttää Pyhän hengen saaneita ihmisiä tähän työhön.

        Esikoislestadiolaiset ry:llä on tehtäväänsä valitut henkilöt johtajina. Sinulla ei ole edellytyksiä ohjailla Pyhää Henkeä, - vaikka kovin paisuneelta vaikutatkin. Liikettä ei voi ohjailla sen ulkopuolelta, Jumala tietää ilman sinun neuvojasi, miten hän ohjaa lestadiolaisia.


    • Paulus

      2. Tim 2:23-26
      Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
      Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään; hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

      Syystä, jota Simplicitas, Vihne ja tämän palstan nimimerkkimestari itse eivät ilmeisesti tunnista, on perkele onnistunut vangitsemaan monet esikoiset tahtoansa tekemään ja taistelemaan Jumalan työtä vastaan.

      Jumala käyttää työhönsä ketä tahtoo, eikä ollenkaan kysy onko henkilö tai aika ja hetki sopiva tai sopimaton. Esikoisten omat asiantuntijat ovat olleet hiljaa kesän alun järkyttävästä julistuksesta. Lähetysmiehet yksi toisensa jälkeen ovat vahvistaneet lapin vanhimpien opetuksen.

      Silti Jumalan sana vaikuttaa. Siitä voimme kiittää Jumalaa.

      • Kaltimon Kalle

        Paulus kirjoittaa hyvin, näin asia juuri on!
        Kaksi kavereista, jotka katsovat kaikkea vain oman kunniansa näkökulmasta, eivät tule milloinkaan näkemään totuutta - ellei itsetunto-ongelma ensin ratkea.
        Se on niin monta kertaa täällä nähty, etteivät kavereiden vastaukset edes sivua tosiasioita.


      • apashi
        Kaltimon Kalle kirjoitti:

        Paulus kirjoittaa hyvin, näin asia juuri on!
        Kaksi kavereista, jotka katsovat kaikkea vain oman kunniansa näkökulmasta, eivät tule milloinkaan näkemään totuutta - ellei itsetunto-ongelma ensin ratkea.
        Se on niin monta kertaa täällä nähty, etteivät kavereiden vastaukset edes sivua tosiasioita.

        Vain sinä tiedät kenen kunniaa sinä etsit, tuomalla nimeltä mainitun henkilön nimimerkillä julkiselle internet palstalle kiisteltäväksi?

        Älä yritä mennä muiden housuihin heidän motiiveillaan spekuloimaan, kun et tunne ihmisiä etkä tiedä heidän motiivejaan. Puhettakaan et kuule yhtään, tuon oman suodattimesi lävitse. Yksinkertaisesti kaiken itsellään täyttävä ihminen ei ole sopiva hengelliseen johtajuuteen, koska siinä maailmassa jokainen ihminen on saman arvoinen ajatuksineen. Olemme Jeesuksen veren hinta.


      • 13. Kuka viisas ja taitava on teidän seassanne, se osoittakaan hyvällä menollansa työnsä viisauden siveydessä.
        14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riita sydämessänne, niin älkäät kerskatko ja älkäät valehdelko totuutta vastaan;
        15. Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen.
        16. Sillä kussa kiivaus ja riita on, siellä on myös sekaseuraisuus ja kaikki paha meno.
        17. Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitte rauhallinen, siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuratoin ja ulkokullatoin.
        18. Mutta vanhurskauden hedelmä rauhassa kylvetään niille, jotka rauhan pitävät.


      • Simplicitas

        "Syystä, jota Simplicitas, Vihne ja tämän palstan nimimerkkimestari itse eivät ilmeisesti tunnista, on perkele onnistunut vangitsemaan monet esikoiset tahtoansa tekemään ja taistelemaan Jumalan työtä vastaan." - Paulus -

        Tuo kommenttisi ja minun liittämisesi siihen pakottaa minut kysymään, luetko sinä kommenttejani lähtökohtaisesti ennakkoasenteisesti, vai miten olet päätynyt tulkintaan, että olen "vangittu esikoisten tahtoa tekemään"? Sinua lainatakseni: Kiittäkäämme Herraa, että lapinvanhimpien ja monien heitä kumartavien lähetysmiesten opetuksesta huolimatta Jumalan Sana vaikuttaa esikoisuudessakin.


      • Kaltimon Kalle
        apashi kirjoitti:

        Vain sinä tiedät kenen kunniaa sinä etsit, tuomalla nimeltä mainitun henkilön nimimerkillä julkiselle internet palstalle kiisteltäväksi?

        Älä yritä mennä muiden housuihin heidän motiiveillaan spekuloimaan, kun et tunne ihmisiä etkä tiedä heidän motiivejaan. Puhettakaan et kuule yhtään, tuon oman suodattimesi lävitse. Yksinkertaisesti kaiken itsellään täyttävä ihminen ei ole sopiva hengelliseen johtajuuteen, koska siinä maailmassa jokainen ihminen on saman arvoinen ajatuksineen. Olemme Jeesuksen veren hinta.

        Täällä on sanottu myönteistä nimimerkki MikkoL:n kirjoituksista. Motiiveista ei ole sanottu mitään.


      • hurskastelun määrää
        vihne kirjoitti:

        13. Kuka viisas ja taitava on teidän seassanne, se osoittakaan hyvällä menollansa työnsä viisauden siveydessä.
        14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riita sydämessänne, niin älkäät kerskatko ja älkäät valehdelko totuutta vastaan;
        15. Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen.
        16. Sillä kussa kiivaus ja riita on, siellä on myös sekaseuraisuus ja kaikki paha meno.
        17. Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitte rauhallinen, siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuratoin ja ulkokullatoin.
        18. Mutta vanhurskauden hedelmä rauhassa kylvetään niille, jotka rauhan pitävät.

        voi kun lukisit tuon joskus itsellesikin!


      • hurskastelun määrää kirjoitti:

        voi kun lukisit tuon joskus itsellesikin!

        Jos mä kirjotan omin sanoin, niin ei ole yhtään Jumalan sanaa.
        Kun mä lainaan raamattua, se on hurskastelua.

        Luetaan kuule porukalla, niin tälläset kannanotot voisi sullekkin alkaa tuntua sopimattomilta. Asioista pitäs keskustella eikä sättiä jotain ihmistä.


      • teu

        Että vaikka lähetysmiehet ovatkin käskystä niin sanoneet , sanottakoon se nyt vaikka vahvistukseksi ,
        olen kuitenkin huomsnnut, että sen jälkeen he ovatkin puhuneet asian niin kuin se pitää ollakin .

        Ja ovat saarnaajat saaneet saman linjan kuin se oli ennen kesälähetystä . Juuri sen takia koska
        Jumala käyttää työhönsä ketä tahtoo , eikä ollenkaan kysy onko henkilö tai aika ja hetki sopiva tai sopimaton


      • Kaltimon Kalle
        vihne kirjoitti:

        Jos mä kirjotan omin sanoin, niin ei ole yhtään Jumalan sanaa.
        Kun mä lainaan raamattua, se on hurskastelua.

        Luetaan kuule porukalla, niin tälläset kannanotot voisi sullekkin alkaa tuntua sopimattomilta. Asioista pitäs keskustella eikä sättiä jotain ihmistä.

        Siteeraa vapaasti Raamattua!
        Lue kuitenkin teksti joskus myös itsellesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      152
      2431
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      76
      1789
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      12
      1587
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      92
      1520
    5. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      89
      1361
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      7
      1276
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      61
      1100
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1034
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      994
    10. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      112
      956
    Aihe