Web-ohjelmoija

IT-tradenomi

Mitä pitää osata jos haluaa Web-ohjelmoijaksi?
Meillä koulussa opetataan HTML:llä, PHP:ta ja MySQL:llä ja olio-ohjelmoinista opeteltiin Java:a.
Opettaja sanoi ettei JavaScriptiä opetata paljoakaan kun sillä ei voi tehdä tietokanta ohjelmia.

23

3787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IT-tradenomi

Ainiin yksi oppilas kysyi opettajalta osaako se paljon CSS:ää johon opettaja ei vastannut paljon mitään. Mikä on CSS?

• ewewewwewe

SOFTWARE DEVELOPER (Web) , Other System Development
        Helsinki (Finland) Announced date: 2009-09-24
        Apply before: ASAP

Projektikuvaus: Kehitys on käyttöliittymäkehitystä Web-ympäristössä. Työ keskittyy selainpuolelle.

Vaadittava osaaminen:
        - JavaScript
        - ExtJS-kirjasto
        - Html/CSS

Seuraava osaaminen katsotaan eduksi:
        - Ruby

Aloitus: Lokakuun alussa
        Kesto: 2 kk (jatko mahdollinen)
        Työn määrä: 100%
        Sijainti: Pääkaupunkiseutu
        Työkieli: Suomi ja englanti

Start date: ASAP
        End date: Open

lähde eWork 24.9.2009

• ootpa fiksu

Sun pitää osata paljon enemmän ja olla konkreettista näyttöä taidoistasi ja yritystoimintaan liittyvien prosessien ymmärtämistä.

Pidän lähinnä viestiäsi hauskana provona. Noilla taidoilla ei vielä välttämättä työtä heru vaan pitää olla sitä omaa aktiivisuutta ja harrastuneisuutta mukana. Sun pitäs itse osata lukea englanninkielisiä dokumentaatioita frameworkeistä ja kielistä ja samalla kehittää käytännön osaamista. Koulussa et opi riittävästi.

Ota itse selvää mikä on CSS ja opettele tekemään sillä jotain.

Itseasiassa töitä et saa pelkästään sillä että osaat jotain kieltä vaan sillä pitäisi osata tehdä jotain konkreettista. Tradenomina varmaan sun pitäisi osata tehdä kartoitus alan yrityksistä, heidän tuotteistaan ja miksi ne haluaisi palkata sut töihin tekemään jotain. Sittenpä ala pohtimaan sitä, miksi työstä yleensä palkkaa maksetaan niin valaistut. Se on moro!

• it-tradenomi

Meillä ei koulussa opetata Linux-palvelimien ylläpitoa kun koulun pitää pitää joku fokus.. kyselin opettajalta miten voisi koodata J2EE:tä kun se kuulema on niin kingi Web-kehityksessä mutta se ei tiennyt mitään.
        HTML:n opettaja ei ollut kuullut koskaan tästä http://validator.w3.org/ Kuulin eräältä kolun koodaushakalta että sitä tarvitaan HTML-koodin validointiin.
        Eikä ollut kuullut CSS:tä.. joten miten saan CSS:stä tietoa?

• it-tradenomi

Tein asiakkaalle koulutyönä WWW-sivustot.. nyt siellä on, joku sellanen että koneeni AVG Free valittaa jostain HTML/Framer-viruksesta ja sivuilla on joku Googlen ilmoitus, että sivusto jakaa haittaohjelmia.
        Miä mun pitäs tehdä kun Frontpagella teen näitä WYSYIWYG-tilassa..???????

• 234872324234
        it-tradenomi kirjoitti:

Tein asiakkaalle koulutyönä WWW-sivustot.. nyt siellä on, joku sellanen että koneeni AVG Free valittaa jostain HTML/Framer-viruksesta ja sivuilla on joku Googlen ilmoitus, että sivusto jakaa haittaohjelmia.
        Miä mun pitäs tehdä kun Frontpagella teen näitä WYSYIWYG-tilassa..???????

tunget sen frontpagen perseeseen ja opettelet merkkaamaan hooteeämällää. kysyttäviä? jatkakaa.

• web-guru

Moikka,

Kuulostaa aika surkealta. Mikä amk on kyseessä, voisin hakea opettajaksi...10 vuoden kokemus webbisovelluksista ja olio-ohjelmoinnista...

Ja tosiaan, jos todella haluat oppia asioita, niin unohda kaikki wysiwyg-editorit. Niistä voi joskus saada ihan hyviä apuja, mutta paras tulos syntyy ihan perinteisesti käsipelin koodaamalla.

• it-tradenomi

Kovin toisissaan jengi ottaa tämän.
        Todellisuudessa osaan PHP:lla tehdä oikeita laajempiakin ohjelmia, jotka on modulaarisia jne.
        Osaan vähän tehdä J2EE:llä plugineita 1 velmiiseen ohjelmaan.
        Osaan tehdä WordPress ja Joomla-leiskoja valmiista PSD-tiedostoista ja laajoja Joomla-lisäosia..
        Osaan Linux Ubuntu ja Debian ylläpidon ja vähän CentOS:ää.
        Osaan asentaa MySQL:n ja PHP:n ja vaikka Tomcatin ja posti ja ftp-palvelimen.
        Osaan mys sen verran ActionScriptiä että pystyn modaamaan valmiita Flash-projekteja ja laittaa graafikon PSD-tiedostojen graffat paikalleen.
        Pää paino on kuitenkin koodaus ja en usko osaavaani grafiikkaa koskaan luovasti.. vähän osaan mutta se siitä.
        Se mitä koulussa pystytään opettamaan on melko perusteita ja niillä ei töihin pääse..
        Töissä olen monessa eri IT-firmassa yhtäaikaa määräaikaisilla soppareilla ja täysin etätyönä.. kotoa kun voi olla vaikka 10-firmassa töissä ja koodailla mitä milloinkin.

• it-tradenomi

oikeastaan mun liikevaihtotulee PHP/MySQL-koodauksesta niiden firmojen osalta joilla itsellä ei ole palkattua PHP/MySQL/Joomla/Drupal--- tms.. työvoimaa mutta heidän on huomioitava kuitenkin että asiakkailla on syynsä tilata tämän puolen töitä J2EE sijasta.. PHP ja MySQL alkaa lyömään markkinoita vahvasti J2EE:n vedoten isoisssa yrityskuvioissa. Teen töitä alihankijana yrityksille jotka myy projekteja maailman suurimmille brändeille tai sitten vain pikkufirmoille joilla on itsellä isot asiakkaat. Olen siis jo melkoinen ammattilainen ja asiakkaideni tapa tehdä rahaa joissakin asioissa on käyttää alihankijaa palkkatyöläisen sijasta. Oikeaa palkkatyötä olen tenyt aika vähän.. n. 2000 EUR edestä eläessäni.
        En viitsi paljastaa itteeni ja mitään tarkempia että mitä ja kenelle teen..
        Halusin lähteä tähän vain tekeytymällä alan kokemattomaksi ja etenkin kyseenalaistaa alan koulutusta.. sillä esim. videokuvausta ja editointia opetetaan opetussuunitelman mukaan kouluissa datanomeillja ja tradenomeille joiden luovuus ei riitä koskaan hyödyntämään ks. asiaa rahallisesti työelämässä.. mitä on hyötyä opettaa multimedia CD:n tekoa koulussa sellaisille jotka tekee sekunda musiikkia ja ääniefektejä ja ihan paskaa graffaa joilla ei ole potentiaalia toimia edes multimedia koodarina..

• it-tradenomi

Kaikki AMK:t sama juttu.. ei niissä pysytä opettamaan syvällisesti kaikkea mm. todellisen ohjelmistokehityksen saloista joissa mm. 12 kk projektissa laskutetaan asiakkaalta 5 koodarin ja 3 johtajan palkkaan vaaditut rahat.
        Eli
        5 x koodarin palkka 1500-2300 EUR / kk brutto
        3 johtajan palkka 2300-4000 EUR / kk brutto
        Eli n. 3000-8000 EUR ALV / kk että yrityksellekkin jää jotain.
        Eli siis projektista laskutetaan 1 milj EUR. jos ilman kunnon laskentaa arvioin kuvion.
        Asiakkaalle koodataan vain jokin laaja PHP/MySQL/Ubuntu- tai J2EE/Oracle/Solris-järjestelmä.. ei muuta.

• it-tradenomi
        it-tradenomi kirjoitti:

Kaikki AMK:t sama juttu.. ei niissä pysytä opettamaan syvällisesti kaikkea mm. todellisen ohjelmistokehityksen saloista joissa mm. 12 kk projektissa laskutetaan asiakkaalta 5 koodarin ja 3 johtajan palkkaan vaaditut rahat.
        Eli
        Eli siis projektista laskutetaan 1 milj EUR. jos ilman kunnon laskentaa arvioin kuvion.
        Asiakkaalle koodataan vain jokin laaja PHP/MySQL/Ubuntu- tai J2EE/Oracle/Solris-järjestelmä.. ei muuta.

3000-8000 EUR ALV / kk siis titenkin per työn tekijän työpanos..

• Laadukasta koulutusta :)
        it-tradenomi kirjoitti:

oikeastaan mun liikevaihtotulee PHP/MySQL-koodauksesta niiden firmojen osalta joilla itsellä ei ole palkattua PHP/MySQL/Joomla/Drupal--- tms.. työvoimaa mutta heidän on huomioitava kuitenkin että asiakkailla on syynsä tilata tämän puolen töitä J2EE sijasta.. PHP ja MySQL alkaa lyömään markkinoita vahvasti J2EE:n vedoten isoisssa yrityskuvioissa. Teen töitä alihankijana yrityksille jotka myy projekteja maailman suurimmille brändeille tai sitten vain pikkufirmoille joilla on itsellä isot asiakkaat. Olen siis jo melkoinen ammattilainen ja asiakkaideni tapa tehdä rahaa joissakin asioissa on käyttää alihankijaa palkkatyöläisen sijasta. Oikeaa palkkatyötä olen tenyt aika vähän.. n. 2000 EUR edestä eläessäni.
        En viitsi paljastaa itteeni ja mitään tarkempia että mitä ja kenelle teen..
        Halusin lähteä tähän vain tekeytymällä alan kokemattomaksi ja etenkin kyseenalaistaa alan koulutusta.. sillä esim. videokuvausta ja editointia opetetaan opetussuunitelman mukaan kouluissa datanomeillja ja tradenomeille joiden luovuus ei riitä koskaan hyödyntämään ks. asiaa rahallisesti työelämässä.. mitä on hyötyä opettaa multimedia CD:n tekoa koulussa sellaisille jotka tekee sekunda musiikkia ja ääniefektejä ja ihan paskaa graffaa joilla ei ole potentiaalia toimia edes multimedia koodarina..

Äläs nyt aliarvioi datanomia, it-tradenomeja ja muuta alan koulutusta. Todellista luovuuttahan ei mikään koulutus voi opettaa. Ja kyllä Suomessa on kamalasti ylikoulutusta suoraan kortistoon, kun porukka ei ole tarpeeksi sitkeää. Sen siitä saa jos opiskelee kaupalliselle tuotannolliselle alalle...

Olet oikeassa, että jos ei osaisi kaupallistaa oppimaansa tai liikeideaa, eikä näe työlleen markkinoita on nykyaikana heikoilla työelämässä. Palkkatyötä ei näet juuri kamalasti ole tarjolla. Suomessa työntekijän palkkaaminen on kamalan kallista; meillä on eläkeyhtiö mafiat sun muut ja tottahan toki kulut juoksevat, tulipa tulosta tai ei.

Koulutuksessa on huono juttu se, ettei siellä osata antaa oikeita eväitä työelämään. Joskus maalataan jopa epärealistinen kuva alan työnsaantimahdollisuuksista.

Kyllähän alalla on aikamoista vipeltäjää. Niitä jotka luulevat osaavansa ja sit niitä todellisia osaajia. Hassu "pomo" oli yksi joka mielsi joomlan olevan yhtäkuin php mysql ja valmiskoodeilla se vain räpelsi, mitään se ei itse osannu koodata, ehkä muutaman iffin. Muuten saa koodarit puskea työtä hiessä pikku bolagissa, jos on kaksi johtajaa. (sarkasmia)

Mitä nyt alalle aikoville evästykseksi, että töitä ei tipu, jos pomon silmiin ei tule dollarikuviot ja kassakone kilahda kohdallasi. (kuten jossain piirretyssä)

PHP Mysql saattaa kuulostaa kivalta, mutta aikamoista makkarakoodia ja tietoturva-aukkoja saa aikaseks, jos ei käytä mitään frameworkkiä.

Opettajaksi voisi tähdätä. Siihen hommaan ei tartte olla kaupallinen; vaan riittää että jaksaa tahkota kuin automaatti asiat juurtajaksaen uunoille. Pystyisi varmaan näkemään kenessä on ainesta. Ainut homma on, etten kyllä jaksaisi istua sitä koulutusputkea läpi kysymättä, että onko tässä mitään järkeä...

• it-tradenomi
        Laadukasta koulutusta :) kirjoitti:

Äläs nyt aliarvioi datanomia, it-tradenomeja ja muuta alan koulutusta. Todellista luovuuttahan ei mikään koulutus voi opettaa. Ja kyllä Suomessa on kamalasti ylikoulutusta suoraan kortistoon, kun porukka ei ole tarpeeksi sitkeää. Sen siitä saa jos opiskelee kaupalliselle tuotannolliselle alalle...

Olet oikeassa, että jos ei osaisi kaupallistaa oppimaansa tai liikeideaa, eikä näe työlleen markkinoita on nykyaikana heikoilla työelämässä. Palkkatyötä ei näet juuri kamalasti ole tarjolla. Suomessa työntekijän palkkaaminen on kamalan kallista; meillä on eläkeyhtiö mafiat sun muut ja tottahan toki kulut juoksevat, tulipa tulosta tai ei.

Koulutuksessa on huono juttu se, ettei siellä osata antaa oikeita eväitä työelämään. Joskus maalataan jopa epärealistinen kuva alan työnsaantimahdollisuuksista.

Kyllähän alalla on aikamoista vipeltäjää. Niitä jotka luulevat osaavansa ja sit niitä todellisia osaajia. Hassu "pomo" oli yksi joka mielsi joomlan olevan yhtäkuin php mysql ja valmiskoodeilla se vain räpelsi, mitään se ei itse osannu koodata, ehkä muutaman iffin. Muuten saa koodarit puskea työtä hiessä pikku bolagissa, jos on kaksi johtajaa. (sarkasmia)

Mitä nyt alalle aikoville evästykseksi, että töitä ei tipu, jos pomon silmiin ei tule dollarikuviot ja kassakone kilahda kohdallasi. (kuten jossain piirretyssä)

PHP Mysql saattaa kuulostaa kivalta, mutta aikamoista makkarakoodia ja tietoturva-aukkoja saa aikaseks, jos ei käytä mitään frameworkkiä.

Opettajaksi voisi tähdätä. Siihen hommaan ei tartte olla kaupallinen; vaan riittää että jaksaa tahkota kuin automaatti asiat juurtajaksaen uunoille. Pystyisi varmaan näkemään kenessä on ainesta. Ainut homma on, etten kyllä jaksaisi istua sitä koulutusputkea läpi kysymättä, että onko tässä mitään järkeä...

Hei,
        Olen kyllä nähnyt joidenkin IT-tradenomien tuotantoa ja niissä näkyy luovuus. Samuli Torssonen oli kuulema tradenomi ja se teki Star Wrekin joka on luovinpia esimekkejä. Se mikä minua on hämännyt niin opettajilla ei ehkä ole antaa esimerkkejä oikealla tavalla mikä on toimiva liikeidea ja miten käytännössä ja miksi ja sitten koulusta ei saa mitään tietoa siitä mikä on mm. XXS ja mikä Code Inculsion

PHP-puolella minä käytän kyllä Frameworkkia mutta jos niitä käytetään ohjeen vastaisesti säätämällä omaa koodia.. niin tietoturvaaukkoja tulee (esim. että SQL Inculsion on mahdollinen tai tehdyn sivuston leiskaa voidaan muuttaa seuraavasti index.php?locale=english''haitallinen XXS). PHP on helppo ja nopea oppia mutta monia heikkouksia on. Oikeastaan Frameworkit joita suosin on Symphony, Zend ja CodeInger ja AJAX-puolella jQuery tai ExtJS. Mut joo mulla on vielä paljon opisekeltavaa näistä.

J2EE on taas mielestäni laaja ja sillä tulee sellasta koodia mikä näyttää oikeasti kauniilta ja kehittyneeltä Olio-koodilta.. muutujat pitää olla jotain tyyppia kuten Int tai String. Koodin testaamiseen on paljon työkaluja kuten että onko koodausstandardit oiken.

Se vaan on kyllä vähän niinkin että ilman kunnon tutkintoa uralla etenemisessä ja muutekin pidemmällä tähtäimellä voi tulla ongelmia ja ylläreitä.

• it-tradenomi
        it-tradenomi kirjoitti:

Hei,
        Olen kyllä nähnyt joidenkin IT-tradenomien tuotantoa ja niissä näkyy luovuus. Samuli Torssonen oli kuulema tradenomi ja se teki Star Wrekin joka on luovinpia esimekkejä. Se mikä minua on hämännyt niin opettajilla ei ehkä ole antaa esimerkkejä oikealla tavalla mikä on toimiva liikeidea ja miten käytännössä ja miksi ja sitten koulusta ei saa mitään tietoa siitä mikä on mm. XXS ja mikä Code Inculsion

PHP-puolella minä käytän kyllä Frameworkkia mutta jos niitä käytetään ohjeen vastaisesti säätämällä omaa koodia.. niin tietoturvaaukkoja tulee (esim. että SQL Inculsion on mahdollinen tai tehdyn sivuston leiskaa voidaan muuttaa seuraavasti index.php?locale=english''haitallinen XXS). PHP on helppo ja nopea oppia mutta monia heikkouksia on. Oikeastaan Frameworkit joita suosin on Symphony, Zend ja CodeInger ja AJAX-puolella jQuery tai ExtJS. Mut joo mulla on vielä paljon opisekeltavaa näistä.

J2EE on taas mielestäni laaja ja sillä tulee sellasta koodia mikä näyttää oikeasti kauniilta ja kehittyneeltä Olio-koodilta.. muutujat pitää olla jotain tyyppia kuten Int tai String. Koodin testaamiseen on paljon työkaluja kuten että onko koodausstandardit oiken.

Se vaan on kyllä vähän niinkin että ilman kunnon tutkintoa uralla etenemisessä ja muutekin pidemmällä tähtäimellä voi tulla ongelmia ja ylläreitä.

PHP:n erillisellä Suhosin patchillä saadaan PHP:hen melkoisesti lisää asetuksia tietoturvaan kuten:
        -lähetetyn emailin esitarkistus
        -upload-tiedosojen rajoituksia (ei voi uploadata mm. exec-tiedostoja tai komentorivin .sh-scriptejä)
        -salatutevästeet
        -salatutsessiot
        -monia Code Inclusionin estämis menetelmiä

Tosin Suhosin saattaa aiheuttaa ongelmia esim. ettei SWF-upload tiedostojen Flash-pohjainen monilataus yldellä klikkauksella toimi koska jotkin Suhosinin asetukset luulee SWF-uploadia höykäykseksi.
        Sama jos eAccelator on asennettu niin Flash-pohjaiseen uploadiin tulee kiva piene tietoturva uhka.. siis että PHP-koodi ei tunnista siirrettävien tiedostojen mime-typeä jolloin ei voida estää että mm. PHP tiedostoja ei voi uppia.

• it-tradenomi
        it-tradenomi kirjoitti:

Hei,

Oikeastaan mua harmittaa että en osaa kuin JavaScriptin perusteet ja AJAX-koodauksen vaatimukset on joskus Windows XP -like -käyttöliitymä jolloin ainoa mahis on ExtJS jotta ei tarvii koodaa omaa AJAX-frameworkkia.. mutta asiakaan vatimus voi olla että ExtJS:n kaltainen Framework käyttöliitymän tekoon pitää osata koodaa itse ilman valmista pohjaa esim. tekijänoikeussyistä.. tällaisessa joudun myymään EI OOTA. Ekä myöskään osaa tarpeeksi JavaScriptiä että voisin mitä tahansa ExtJS:llä toteuttaa jos liioitellaan että selain käyttöinen MS Access tai Excel..

• it-tradenomi
        it-tradenomi kirjoitti:

Oikeastaan mua harmittaa että en osaa kuin JavaScriptin perusteet ja AJAX-koodauksen vaatimukset on joskus Windows XP -like -käyttöliitymä jolloin ainoa mahis on ExtJS jotta ei tarvii koodaa omaa AJAX-frameworkkia.. mutta asiakaan vatimus voi olla että ExtJS:n kaltainen Framework käyttöliitymän tekoon pitää osata koodaa itse ilman valmista pohjaa esim. tekijänoikeussyistä.. tällaisessa joudun myymään EI OOTA. Ekä myöskään osaa tarpeeksi JavaScriptiä että voisin mitä tahansa ExtJS:llä toteuttaa jos liioitellaan että selain käyttöinen MS Access tai Excel..

Pahimpia on että asiakas kysyy et osanko tehdä IBM Lotus Notes -integration tuotteesen XYZ tai pitäisi osta Solaris-käyttis ja Oracle-tietokanta.. Millä muutun pystymetsätä näiden osaajaksi sekunnissa? Eli myyn taas EI OOTA.

• it-tradenomi
        it-tradenomi kirjoitti:

Pahimpia on että asiakas kysyy et osanko tehdä IBM Lotus Notes -integration tuotteesen XYZ tai pitäisi osta Solaris-käyttis ja Oracle-tietokanta.. Millä muutun pystymetsätä näiden osaajaksi sekunnissa? Eli myyn taas EI OOTA.

Puhun vain asioista jotka on julkisesti netissä esillä niin että ne voi kaivaa ja päätellä itse.
        Mitään kongreetista en paljasta ja minkälaisia super-osaamista vaativia työsuorituksia olen tehnyt etten riko mitään NDA:ta..

• sdgsdggddsg
        Laadukasta koulutusta :) kirjoitti:

>> Kyllähän alalla on aikamoista vipeltäjää.
        >> Niitä jotka luulevat osaavansa ja sit niitä todellisia osaajia.
        >> Hassu "pomo" oli yksi joka mielsi joomlan olevan yhtäkuin php mysql ja valmiskoodeilla
        >> se vain räpelsi, mitään se ei itse osannu koodata, ehkä muutaman iffin.
        >> Muuten saa koodarit puskea työtä hiessä pikku bolagissa, jos on kaksi johtajaa. (sarkasmia)..

Ohan noita nähty.. tehdään kakkapalkalla Adobe Contributella päivitettävää Joomla saittia kun pomo käskee mini asiakkaalle ja pomolla on kovat paineet saada edes sen nyrkkipajan kotari loppuun ja projektin oikein tekemisestä se ei tajua mitään.

• IT-dude
        it-tradenomi kirjoitti:

Eli

Ymmärrätkös laskelmissasi sen että työntekijä maksaa yritykselle 1,6x palkkansa verran, koska yrityksen on maksettava työeläke- sekä vakuutusmaksut. Miljoonan liikevaihdolla noista maksimipalkoista tuolla väkimäärällä tulisi firmalle melkein 200k tappiota, eikä vielä lasketa edes muita kuluja joita yrityksellä mahdollisesti on, kuten vuokra ja sähkö.

Ja onnea vain jos kuvittelet jostain löytäväsi J2EE koodarin tekemään jotain muuta kuin kaivamaan nenäänsä 2300e/kk. Johan J2EE perusteiden oppimiseen menee 3 vuotta, ja toiset kaksi vielä ennenkuin oikeasti osaat sillä mitään tehdä.

• Janne Ansaharju

Web-guru on oikeassa, että koodaaminen täytyy ensin opetella käsipelillä. Kun alkeet on hallussa, voi käyttää editoreja ja muita apuna.

On tosiaan aika mahdotonta sanoa, mitä pitäisi opetella. Kukaan ei voi osata kaikkea, mutta yhden ohjelmointikielen opittua seuraava on jo helpompi. Katsele vaikka työpaikkahakemuksia (http://www.mol.fi) niissä on usein listattu, millaisia taitoja hakijoilta edellutetään, mistä saa lisäpisteitä.

CSS:ään on paljon ohjeita. Hae Googlella. Yksi hyvä sivusto on w3schools.com, http://www.w3schools.com/css/default.asp

* * *
      http://www.ansaharju.net

• it-tradenomi

Sinä näytät olevan minun kilpailija.. no ei se mitään.. Olet oikeassa siinä miten työ pitää oppia.. ei näitä koulussa opi vaan siltä perusteet ja loput työn tai itseopiskelun kautta.

• mä sain duunia

No minä sain noilla samoilla opeilla projektiluontoista työtä jota voi tehdä iltaisin. Ei ollut aiempaa kokemusta. Eli tein HTML-sivuja joihin sitten vähän PeeHooPeetä sekaan. En tosin pidä projektiluontoisesta työstä = ei välttämättä ole joka päivälle hommia ja tunteja ei tule paljoa. Lopetin ne hommat sitten, kun vaihdoin täyspäivätyötä jossa on iltavuoroja = ei ollut aikaa tehdä projektityötä.

• web-ohjelmoija :>

En jaksa lukea näit vastauksia, mutta yksinkertaista: Osaat tehdä nettisivuja, vaikka tällasen suomi24:n kun väännät, niin oot pätevä hommassas :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3077
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2904
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2479
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1406
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13