Ior Bock ja muut wannabeet

Chandi

Luin joitakin aikoja sitten Image-lehdestä artikkelin Ior Bockista. Eteeni piirtyi säälittävä tapaus, ihminen joka tunsi itsensä erilaiseksi kuin kaikki muut, ja päätyi väsäämään legendan ja myytin jotta omaa erilaisuutta voisi vaalia ja jumaloida. Tietoisesti vaiko tiedottamasti, en tiedä. Laskelmoivuuttaan vaiko hulluuttaan...

Herää kysymys, kuinka moni meistä jotka vaeltelemme näilläkin Luonnonuskonto-, Magia-, Yliluonnolliset ilmiöt- ym. Huuhaa Humppa -osastoilla haluaa näperrellä näiden asioiden parissa vain koska on jotenkin päähän potkittu reppana? Kuinka moni meistä vain haluaa pönkittää itsetuntoaan kokemalla olevansa jotakin erikoista?

Ollako säälittävä vai ylpeä itsestään?

Ehkäpä ero on siinä touhuaako näitä juttuja kimpassa yleisen hauskanpidon merkeissä vaiko yksinään maailmaa vihaten. Edellinen vaihtoehto on kuitenkin pinnallinen, ja jälkimmäinen on ääliömäinen.

Sitten on tietysti vielä ne, jotka ovat asialla tosissaan. Mutta kuinka moni rehellisesti uskaltaa väittää olevansa the real thing? Voiko sitä itse edes tietää? Vai onko psykologinen profiilimme sittenkin aina kaiken takana; peikko, jolle emme mitään mahda?

10

3248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agwé

      Negatiiviset elämänkokemukset mielestäni antavat sysäyksen maagiseen kehitykseen, mutta pitkällä tähtäimellä pitäisi pystyä ylittämään pikkumaisuudet. Monet päätyvät Ior Bockin tapaan luomaan itsestään legendan, vaikka sitten keksitynkin, koska heille se iänikuinen "ego" on niin tärkeä.

      Minä olen näissä asioissa pyrkinyt mahdollisimman täydelliseen läpinäkyvyyteen. Täällä listalla vedän tällaista hauskaa (joskin silti aika rehellistä) Agwé-showta, koska ei ketään oikeasti edes kiinnosta tietää kuka täällä kirjoittelee, mutta tosielämän yhteistyökumppaneitteni kanssa mitään sijaa naamioleikeille ei ole.

      Niin pinnallisuus kuin ääliömäisyyskin on este Työlle. Minä väitän olevani "the real thing", mutta en minä anna mitään kohtuuttomia lupauksia tai teeskentele osaavani enemmän kuin mihin pystyn. Vanhan paskanaaman sanoin: "Soturi luottaa omaan voimaansa, olipa se suuri tai pieni."

      Oman psykologisen profiilinsa taakse pääsemisessä nimenomaan tosielämän yhteistyökumppanit on se jolla niistä selvitään. Yksin omassa kammiossa voi elättää mitä tahansa suuruudenhulluja harhoja, jotka rikkoutuvat toisten läsnäollessa. The Real Thing ei jää kammioonsa fantasioimaan eikä pelkää kyseenalaistavia finninaamoja, vaikka se sitten hetkellisesti voisikin lannistaa. Maagikkoa kiinnostaa vain se mikä on aitoa, ja jos jokin tuhoutuu hänen katseensa alla, se on tuhonsa ansainnut.

      Yksi "kammiomenetelmä" jolla omaa psykologista profiilia voi yksinkertaistaa on meditaatio, joskin sekään ei toimi jos vain istuu sisällä kaiket päivät. Muuten meditaatio voi salakavalasti muuttua elämänmittaiseksi harjoitukseksi transendentaalissa itsepetoksessa.

      :a:

      • Chandi

        Omakohtaisesti minua näyttää kiinnostavan vain oma itseni, senhän vuoksi minä näitä psykologisiakin pointteja väännän kuin torttua kekoon...

        Sillä taikka (toivottavasti) tällä soturin Tiellä näinä nettisinä aikoina tulee joskus aivan ihmeellisiä, tarpeettomia ongelmia lähinnä itsetärkeys-saralla. Aletaan kilpailla siitä kuka on kaikkein ytimekkäin oman itsensä kimpussa ollessaan. Prosessia on vähän vaikea kuvailla, mutta se johtaa siihen kiistelyyn että kuka osaa olla vaatimattomin ylpeytensä säilyttäen ja eniten itseään täynnä itseironisella tavalla.

        Se häiritsee minua, koska olen niin helposti heti lankeamassa siihen paskatunkioon möyrimään.

        Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois.

        Tiestä tekeekin mielenkiintoisen se, että kun sitä oikein kulkee, kulkeminen ja Tie yhtyvät kulkijan jäädessä taustalle. Vapautuminen tapahtuu sitten kun mikään ei enää pyri vapautumaan... Ei ole muuta muuria kuin minä itse.


      • Agwé
        Chandi kirjoitti:

        Omakohtaisesti minua näyttää kiinnostavan vain oma itseni, senhän vuoksi minä näitä psykologisiakin pointteja väännän kuin torttua kekoon...

        Sillä taikka (toivottavasti) tällä soturin Tiellä näinä nettisinä aikoina tulee joskus aivan ihmeellisiä, tarpeettomia ongelmia lähinnä itsetärkeys-saralla. Aletaan kilpailla siitä kuka on kaikkein ytimekkäin oman itsensä kimpussa ollessaan. Prosessia on vähän vaikea kuvailla, mutta se johtaa siihen kiistelyyn että kuka osaa olla vaatimattomin ylpeytensä säilyttäen ja eniten itseään täynnä itseironisella tavalla.

        Se häiritsee minua, koska olen niin helposti heti lankeamassa siihen paskatunkioon möyrimään.

        Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois.

        Tiestä tekeekin mielenkiintoisen se, että kun sitä oikein kulkee, kulkeminen ja Tie yhtyvät kulkijan jäädessä taustalle. Vapautuminen tapahtuu sitten kun mikään ei enää pyri vapautumaan... Ei ole muuta muuria kuin minä itse.

        >> Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois. >>

        Niin juuri, ja eikun menoksi. Tsemppiä!

        :A:


    • Takiainen

      Itse pyörin näissä kuvioissa yksinkertaisesti koska tuntuu siltä. Mietin pitkään mihin uskon, mihin en, ja vasta sitten kun olin muodostanut maailmankuvani löysin (eli luin) juttuja muista samaan tapaan uskovista. Näitä nyt satutaan kutsumaan pakanoiksi/luonnonuskovaisiksi tms.

      Tiedä sitten häntä, olenko jokin "real thing", psykologiallahan kun voi selittää melkein mitä vaan melkein miten vaan :)

    • Reanne

      On totta, että valtaosa äänekkäistä luonnonuskontoja "harjoittavista" ihmisistä kuuluu joukkoon, joka kokee luonnonuskonnot jollakin lailla erikoisina ja persoonaa kohottavina asioina. Mielestäni uskonnon harjoittamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko siitä pitää meteliä ja miten se näkyy päällepäin. Väitän, että mitä epävarmempi yksilö on uskossaan, sitä suurempaa ääntä hän pitää ja kokee muille todistaessaan saavansa varmuutta omaan uskoonsa. En koe olevani mitenkään "huono" ihminen, vaikka monikaan lähipiirissäni ei tiedä ajatuksistani uskonnon suuntaan. On yleinen käsitys, että olen ateisti, koska en kuulu kirkkoon ja usein saan kuunnella paatosta aiheesta, miten ihmisen on helpompi elää, kun on usko, johon voi turvata. Kukaan ei tule ajatelleeksi sitä, että uskon ei tarvitse olla kristillinen, jotta siitä voisi saada varmuutta elämälleen. Kukaan ei huomaa sitä, että asun kirkossani ja elän elämääni käsikkäin "jumalani" kanssa ottaen huomioon sen vaatimukset ja lahjat. Tämä ei johdu suvaitsemattomuudesta vaan siitä, että ihmiskunta on vieraantunut luonnollisesta ja luonnonläheisestä elämästä, eikä siksi näe jumaluutta luonnossa. Ihmiskunta yleisesti ei tunne edes itseään ja omaa luonnollisuuttaan vaan pystyy sisäistämään ainoastaan uskon, jonka heille tarjoaa "jokin korkeampi" liperit kaulassa ja kirja kädessä. Tässä uskossa on muka helppoa olla vahva, sillä se on kuulemma konkreettista (?), mutta luonnonuskonnot eivät sitä muka ole. No, ihmetellä tätäkin lausetta sopii; siinäpä pähkinä moneksi päiväksi.

      • Maagikko

        Iorin kirjan takia tuohtuneena olen aikoinani istunutpäivän puhelimessa. Otin kaiken mahdollisen selville. Porkkanasta joulupukkiin.
        Tein siitä artikkelin mutta ULTRA lehti ei uskaltanut / halunnut sitä julkaista.
        1898 tanskalaisperäinen nielsen on luonut ensimäisen punanuttuisen joulupukin Coka cola mainokseen. Eikä iorin kaukaiset esi isät sitä korvatunturilla keksineet.
        Porkkana on alunperin välimeren maista valkoinen,
        sieltä se on jalostettu ja 1800 luvulla kartanoiden säätyläisperheiden kautta levinnyt rahvaan joukkoon. Eikä ollut viikinki aikoina täällä nuorten naisten "harjoituskappaleena"
        Suomi sana ei ole johdettu siittimestä, eikä siemensyöksystä vaan suomaasta.
        ---- Paljon tietävämmäksi tulin sen päivän aikana. Ja vaikka Iorilla onkin seuraajia, sekä tarinoihinsa uskovia. Niin joskus täytyisi nähdä totuus tarujen takaa.
        Että tälleen.


      • wiikatemies
        Maagikko kirjoitti:

        Iorin kirjan takia tuohtuneena olen aikoinani istunutpäivän puhelimessa. Otin kaiken mahdollisen selville. Porkkanasta joulupukkiin.
        Tein siitä artikkelin mutta ULTRA lehti ei uskaltanut / halunnut sitä julkaista.
        1898 tanskalaisperäinen nielsen on luonut ensimäisen punanuttuisen joulupukin Coka cola mainokseen. Eikä iorin kaukaiset esi isät sitä korvatunturilla keksineet.
        Porkkana on alunperin välimeren maista valkoinen,
        sieltä se on jalostettu ja 1800 luvulla kartanoiden säätyläisperheiden kautta levinnyt rahvaan joukkoon. Eikä ollut viikinki aikoina täällä nuorten naisten "harjoituskappaleena"
        Suomi sana ei ole johdettu siittimestä, eikä siemensyöksystä vaan suomaasta.
        ---- Paljon tietävämmäksi tulin sen päivän aikana. Ja vaikka Iorilla onkin seuraajia, sekä tarinoihinsa uskovia. Niin joskus täytyisi nähdä totuus tarujen takaa.
        Että tälleen.

        Jo edesmennyt Suomi-lehti (vai mahtoiko olla jo Uuden Ajan Aura?) revitteli aikoinaan näyttävästi tämän huru-ukon tarinoita. Minun käsitykseni mukaan tämä Bok on ilmiselvä _bokononisti_ kuin suoraan Kurt Vonnegutin Kissan kehto -romaanista!
        Siinäkin perusidea oli pilanpäiten luotu huuhaa-uskonto, joka alkoi elää omaa elämäänsä. Ettei vain nimikin olisi sieltä laianattu ja lyhennetty? ;)


      • Lemmin Kyy
        wiikatemies kirjoitti:

        Jo edesmennyt Suomi-lehti (vai mahtoiko olla jo Uuden Ajan Aura?) revitteli aikoinaan näyttävästi tämän huru-ukon tarinoita. Minun käsitykseni mukaan tämä Bok on ilmiselvä _bokononisti_ kuin suoraan Kurt Vonnegutin Kissan kehto -romaanista!
        Siinäkin perusidea oli pilanpäiten luotu huuhaa-uskonto, joka alkoi elää omaa elämäänsä. Ettei vain nimikin olisi sieltä laianattu ja lyhennetty? ;)

        Tässä on se Imagen ja HBL:n artikkeli Bockista: Hurja tarina:

        http://www.magnuslonden.net/artikkelit/haastattelut/iorbock_fin.htm


    • Skeptikko

      Kun ihminen on vailla uskoa itseensä, toisiin ja maailmaan hänestä tulee paradoksin lain mukaan väistämättä uskovainen fanaatikko, jonka ongelmat kärjistyvät yleensä seksuaalisuuteen.
      Ior Bockin hurutukset olivat mielenkiintoinen sotku kielipelejä , sanamagiaa ja erilaisia lainoja eri mytologioista. Vastemielinen piirre hänen "filosofiassaan" oli suhde naisiin. Miehisyyttään epätoivoisesti mystisillä mukarituaaleilla ja valheilla pönkittämään pyrkivät veljet eivät kelpuuttaneet liikkeeseensä sisaria paitsi takahuoneisiin imemään molojaan. Tässä Bock kannattajineen ei juuri eroa muista uskonnollisista fanaatikoista. Hänen puolustuksekseen kuitenkin sanottakoon että hän järjesti huvilallaan hyviä metsäbileitä, joihin kaikki olivat tervetulleita. Kävin itsekin kerran ja meininki oli parempi kuin muilla fanaatikoilla lukuunottamatta sitä, että kaikki olivat paksussa pilvessä. Tappeluita ja helvettiintoivottamisia ei kuitenkaan esiintynyt.

    • niedipa

      Jokainen meistä on se REAL THING. herätys kaikki!?
      Kaikki tahtoo olla onnellisia, ei sen vähempää.
      Joten loppu tommonen toisten mollailu, kun sen ajan voisi käyttää johonkin todellisempaan, josta itsekin tulisi onnelliseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe