Juna- ja bussilippujen varaaminen

Sampo224

Hei!


Tällainen kysymys olisi: Miten Kiinasta voi varata juna- ja bussilippuja etukäteen. Jossain puhutaan matkatoimistoista ja hotelleista. Onko jollakulla kokemusta lippujen varaamisesta?

Hakusessa olisi bussiliput Shanghai - Tunxi (Huangshan)
ja junaliput Tunxi - Peking

Kiitokset jo etukäteen!

5

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouname123

      Itse olen tällä hetkellä Shanghaissa ja tällaisia huomioita olen tehny:

      Junalippuja saa erillisistä junayhtiön matkatoimistoista (seinässä lukee jotain junalipuista eikä tästä toimistosta muita lippuja myydä. Junalippuja saa myös tottakai juna-asemilta. Myöskin useat hostellit ja hotellit auttavat asiakkaitaan lippujen varaamisessa.

      Sama koskee myös lentolippuja. Itse kävimme tänään China East (näin paljon oli ovessa suomeksi. Mahdollisesti lentoyhtiön matkatoimisto) matkatoimistossa kysymässä lentolippujen hintoja Shanghai-Beijing välille.

      Toimistoissa joissa itse kävin (sekä juna enttä lentoliput) ei puhuttu englantia. Lisäksi junalippuja ei voinut ostaa luottokortilla. Lisäksi lentolippuja toki saa netin välityksellä. Junalippuja ei sieltä saa.

    • täälläkin harrasteta
    • Jussi T

      Junalippuja myydään juna-asemalla josta juna lähtee, mutta niitä ei yleensä voi ostaa yli viikkoa pitemmälle. Myöskään paluulippua ei voi ostaa lähtöasemalta. Juna-asemilla palvelu on yleensä vain kiinaksi ja kannattaa varautua pitkiin jonoihin, ei siis viime hetkessä juna-asemalle. Muistan kerrankin jonottaneeni yli puoli tuntia. Mutta jono menee nopeasti. Lisäksi junalippua ostaessa pitää tietää minä päivänä matkustat ja mikä on junan numero. Lisäksi pitää tietää haluatko kovan penkin/sängyn vai pehmeän. Pehmeä toki on kalliimpi. Ulkomaalaisille yleensä yritetään myydä pehmeää. Yleensä kiinaksi maininta "halvempi" (pianyingde) selventää että sulle riittää rahvaan luokka. Hinta voi olla puolet halvempi. Tosin makuupaikkana pehmeä on aika kiva, koska siinä on ovi sinne makuuosastolle, kun taas halvassa luokassa vain oviaukko (muista varautua varkaisiin molemmissa luokissa).
      Huomioi myös että juna-asemalla et yleensä pääse laiturille, jos sinulla ei ole juuri siihen junaan sopivaa lippua. Lippuja ei yleensä (~koskaan) makseta takaisin jos niitä ei käytetä. Laituriportit suljetaan muutama minuutti ennen lähtöä, joten ole ajoissa paikalla. Yleensä laituriporteilla on pitkät "jonot" eli avohärdellit, jotka kyllä vetävät ainakin Beijingissä hyvin ja nopeasti. Ole kuitenkin asemalla vähintään vartti ennen lähtöä. Junat lähtevät yleensä täsmällisesti ja ovat vain satunnaisesti myöhässä pitkiä aikoja. Ole kuitenkin tarkkana oikean lähtölaiturin suhteen koska se voi vaihtua kesken kaiken. Tarkkaile lähtöportilla paikallisten liikkeitä.
      Junassa saatetaan kaupata paluulippuja, mutta ne ovat yleensä (aina?) vain samalle päivälle ja tiettyihin juniin. Junahenkilökunta ei yleensä puhu englantia. Junasta ostettu paluulippu on (tai sen pitäisi olla) samanhintainen kuin asemalta ostettuna, eli mitään lisämaksua ei siinä ole. Lisämaksuja voivat periä matkatoimistot, hotellit ja junayhtiön sivukonttorit (tosin jälkimmäisen lisämaksu on minimaallinen, lähinnä periaatteellinen, mutta yleensä pikkurahalla säästät pitkät jonot ja häslingin, myyjällä on yleensä enemmän aikaa keskittyä sinuun - tietenkin kiinaa puhuen :-) ).

      Pidempää bussimatkailua ei suosisi, koska kuskit tekevät ympäripyöreää päivää ja ajavat kolareita vähän väliä. Tosin jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitten. Paikalliset bussit, jotka tekevät päivämatkaa ovat ihan ok.
      Huomaa tosiaan että yleensä kukaan ei osaa englantia juurikaan. Hotellit ja matkatoimistot voivat olla siis kiinaa puhumattomalle hyvä paikka varata lippuja. Heillä voi olla myös erikoisoikeuksia etukäteisvarauksiin.

      • kiinatar

        Meilläpäin Kinassa junalipun voi ostaa korkeintaan viikkoa etukäteen ja samalla kertaa voi ostaa menopaluulipun. Juniin saa eritasoisia paikkoja ja hinnat on halpoja, vaikka kalleimman paikan ottaisi! Koskaan ei ole ollut ongelmaa lippuja ostaessa, aina vain netistä katsottu junan numero, päivämäärä (vuosi - kuukausi - päivä) muodossa lapulle ja kellonaika. Aina saatu oikeat liput oikeaan junaan! Kerran jäi junalippu käyttämättä, mutta saatiin se vaihdettua seuraavan päivän vuoroon maksutta. Myös junalipun vaihto toiseen junaan on onnistunut ilman ongelmia ja isoa kiinakielentaitoa.


      • zepalus12345

        Junalipun voi palauttaa ja siitä saa muistaakseni 80% hinnasta takaisin. Minulle ei ikinä ole yritetty myydä lippua pehmeään luokkaan, ellen ole sitä erikseen pyytänyt. Joskus voi olla vaikeuksia ostaa seisoma paikkaa yöjunaan, koska virkailia ei usko että ulkomaalainen ymmärtää kuinka kamala niin on matkustaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe