Holsku alaikäiselle?

Katony

Haluaisin paimenkoiran, olen jo ihastunut seefferiin ja malinoisiin, mutta holsku kiinostaa myös. Olen kouluttanut temperamenttisen corgiuroksen ja kasvanut koirien keskellä. Olen pian 14, mikä on erittäin nuori ikä, valitettavasti. Mutta minulta on kyselty menenkö lukioon vai amikseen, yms. ja luullaan koko ajan ikäistäni vanhemmaksi. Olen täysin valmis koiraan (mukaan lukien liikunnantarpeeseen)mutta, voisiko joku kertoa holskun peruskoulutettavuudesta? Onko se vaikeampi kuin käyttölinjainen malinois tai seefferi? Tai tarvitseeko se monen vuoden kokemuksen koirien koulutuksesta? Kiitos jo etukäteen

P.S. Koiran kanssa harrastettaisiin pk-lajeja ynnä muuta.

19

1493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farkku

että 14-vuotias jaksaisi kilpailla koiran kanssa pk-lajeissa.. On se niin vaativa laji ja muutenkin koirasta kiinni.

• sormetrikki

Saanko kuulla perustelut tuohon?

• holskuttaja
        sormetrikki kirjoitti:

Holskujen luonteet vaihtelevat suuresti yksilöittäin. Meidän lyhytkarvainen on avoin vieraille ja viihtyy toisten koirien seurassa, mutta holsku tarvitsee ehdottomasti paljon sekä ruumiillista että älyllistä tekemistä. Meidän holsku on lapsirakas, avoin ja toisten koirien seurassa viihtyvä, eikä se hauku turhia. Mutta kunnon peruskoulutuksen hollanninpaimenkoira kyllä vaatii, joka asian hallitsevalle ei ole vaikeaa. Hollanninpaimenkoira on erittäin miellyttämisenhaluinen, joten se on helposti koulutettavissa eri tehtäviin.

Ensimmäiseksi koiraksi tosin holskua en suosittele, kuten saksan- tai belgianpaimenkoiraakaan, mutta sinullahan on koirista kokemusta... suosittelisin hankkimaan hollanninpaimenkoira, sillä holskut ovat ihania luonteiltaan ja sopivat liikunnallisille ja aktiivisille koiraharrastajille.

Saksan- ja belgianpaimenkoiria minulla tosin ei ole ollut.

• farkku
        sormetrikki kirjoitti:

näkee pk puolella alle 18-vuotiaita.. :)

Itse koulutukseenkin menee niin kauan aikaa. Nimim. 4 vuotta BH-kokeeseen harjoitellut.

• -....
        farkku kirjoitti:

näkee pk puolella alle 18-vuotiaita.. :)

Itse koulutukseenkin menee niin kauan aikaa. Nimim. 4 vuotta BH-kokeeseen harjoitellut.

Sitten laittaa miettimään miksi siihen meni 4 vuotta ? Kyllä 2 vuotiaan saa oikealla koulutuksella BH Kokeenläpi heittämällä koska mitään ihmeitä siinä ei vaadita.
        14 vuotias ei mitenkään voi tietää mitä elämältään tahtoo ja vaikka nyt tuntuu että sitä aikaa on niin onko sitä 15 vuotta eteenpäin vai jääkö koira kenties vanhemille kun muutto omaan tulee . Ehkä kannattaisi odotella kuitenkin tai ottaa koira perheen yhteisellä päätöksellä niin että jos jotain tulee niin koira voi jäädä vanhemmilesi .

• .----.sdfs
        -.... kirjoitti:

Sitten laittaa miettimään miksi siihen meni 4 vuotta ? Kyllä 2 vuotiaan saa oikealla koulutuksella BH Kokeenläpi heittämällä koska mitään ihmeitä siinä ei vaadita.
        14 vuotias ei mitenkään voi tietää mitä elämältään tahtoo ja vaikka nyt tuntuu että sitä aikaa on niin onko sitä 15 vuotta eteenpäin vai jääkö koira kenties vanhemille kun muutto omaan tulee . Ehkä kannattaisi odotella kuitenkin tai ottaa koira perheen yhteisellä päätöksellä niin että jos jotain tulee niin koira voi jäädä vanhemmilesi .

meni 3½ vuotta että saatiin BH-koe läpi :D Tosin rotu oli kyllä eri kuin holsku. Koira oli äärettömän kovapäinen, mutta kuitenkin sen verran herkkä että ääntä ei saanut korottaa mutta pakotteita sai käyttää.
        Ja koiria olen kouluttanut 15 vuotta.

• poromiessd
        .----.sdfs kirjoitti:

meni 3½ vuotta että saatiin BH-koe läpi :D Tosin rotu oli kyllä eri kuin holsku. Koira oli äärettömän kovapäinen, mutta kuitenkin sen verran herkkä että ääntä ei saanut korottaa mutta pakotteita sai käyttää.
        Ja koiria olen kouluttanut 15 vuotta.

niin vähän, onnea :)

• konkari jo
        poromiessd kirjoitti:

niin vähän, onnea :)

Ikä ei ole este. Itse olen aloittanut naapurien koirien (collie, airedalenterrieri, saksanpaimen) ulkoiluttamiset ja hoitamiset 12-vuotiaana. Oman koiran sain 14-vuotiaana.
        Olen myynyt useammalle rippikouluikäiselle saksanpaimenkoiria, ja nuo nuoret ovat olleet todella hyviä koiriensa omistajia ja kouluttajia. Käyhän monet nuoret ratsastamassakin, ja onhan se hevonen paljon haasteellisempi käsiteltävä, jo pelkän ominaispainonsakin takia. En näe ikää esteenä harrastamiselle. Tosin vanhempien tuki olisi hyvä olla ja monesti kisapaikalle tarvitaan autokyyti, junalla tai linja-autolla on hankalaa päästä kokeisiin/maastoon.
        Jos löydät mieleisen koiran, osta se ja iloitse yhteisestä taipaleestanne.
        Älä anna epäilijöiden lannistaa sinua.
        Kaikista nuorista ei ole vastuuntoisiksi koiran omistajiksi, mutta ei ole kaikista aikuisistakaan!

• kaatony
        -.... kirjoitti:

Kun sanoit että 14 vuotias ei voi mitenkään tietää mitä elämältään haluaa(harva muuten tietääkään..) voin sanoa että olen suunitellut tasan tarkkaan mitä aion elämälläni tehdä. Kuka tietää toteutuuko suunitelmat, mutta varmaa on se, että koiraharrastuksesta en luovu. Koira tulee olemaan rinnalla niin pitkään kun pääsee penkistä ilman apuja ylös. Ja käytin aivojani halujen sijasta ja ajattelin asiaa koiran kannalta ja päädyin siihen tulokseen että hankin koiran vasta kun muutan pois. Asun maalla ja kuvitella miten vaikeaa koiran olisi sopeutua vilkkaaseen liikenteeseen ja jokapäiväisiin bussimatkoihin. Näihin tottakai opettaisin, asuin vaikka korvatunturilla mutta mielestäni se olisi liian iso muutos 2 vuotiaan koiran elämään.

• hi8
        kaatony kirjoitti:

Kun sanoit että 14 vuotias ei voi mitenkään tietää mitä elämältään haluaa(harva muuten tietääkään..) voin sanoa että olen suunitellut tasan tarkkaan mitä aion elämälläni tehdä. Kuka tietää toteutuuko suunitelmat, mutta varmaa on se, että koiraharrastuksesta en luovu. Koira tulee olemaan rinnalla niin pitkään kun pääsee penkistä ilman apuja ylös. Ja käytin aivojani halujen sijasta ja ajattelin asiaa koiran kannalta ja päädyin siihen tulokseen että hankin koiran vasta kun muutan pois. Asun maalla ja kuvitella miten vaikeaa koiran olisi sopeutua vilkkaaseen liikenteeseen ja jokapäiväisiin bussimatkoihin. Näihin tottakai opettaisin, asuin vaikka korvatunturilla mutta mielestäni se olisi liian iso muutos 2 vuotiaan koiran elämään.

Mitähän tuo yksi sinusta oikein kuvittelikaan: että muka yhtäkkiä haluatkin luopua koirasta ikääntyessäsi:-/ Ei herran jumala, ei kai nyt kukaan omasta koirastaan luopuisi! Että kun on tyhmä tuo yksi;-D

• kaatony
        hi8 kirjoitti:

Mitähän tuo yksi sinusta oikein kuvittelikaan: että muka yhtäkkiä haluatkin luopua koirasta ikääntyessäsi:-/ Ei herran jumala, ei kai nyt kukaan omasta koirastaan luopuisi! Että kun on tyhmä tuo yksi;-D

Voi niitä ihmisiä riittää maailmassa. Tavataan joku kiva ihminen ja annetaan sille kaikki aika => Koira jää huomiotta => tekee tuhojaan, jonka moni tietämätön omistaja tulkitsee häiriökäyttäytymiseksi => annetaan pois kun ei osata/jakseta hoitaa asiaa alta pois.

• miksei?
        kaatony kirjoitti:

Voi niitä ihmisiä riittää maailmassa. Tavataan joku kiva ihminen ja annetaan sille kaikki aika => Koira jää huomiotta => tekee tuhojaan, jonka moni tietämätön omistaja tulkitsee häiriökäyttäytymiseksi => annetaan pois kun ei osata/jakseta hoitaa asiaa alta pois.

en näe syytä miksei iästä huolimatta holsku soveltuisi sinulle.karvan muunnoksissa on eroja kuten eri sukujen luonne/käyttöominaisuuksissakin.itse aloitin 12v.koiraien kouluttamisen ja samana vuonna kisasin tokossakin.Ikä ei ole este,vaan se tekeekö koiran kanssa todella töitä saaden sen yhteiskuntakelpoisekseksi alusta asti ja ajasta/kavereista tinkimäti.Ei holsku ole sen vaikeampi kun muutkaan koirat.

• Perhanan kersat!
        miksei? kirjoitti:

en näe syytä miksei iästä huolimatta holsku soveltuisi sinulle.karvan muunnoksissa on eroja kuten eri sukujen luonne/käyttöominaisuuksissakin.itse aloitin 12v.koiraien kouluttamisen ja samana vuonna kisasin tokossakin.Ikä ei ole este,vaan se tekeekö koiran kanssa todella töitä saaden sen yhteiskuntakelpoisekseksi alusta asti ja ajasta/kavereista tinkimäti.Ei holsku ole sen vaikeampi kun muutkaan koirat.

Mun mielestä nämä on niin ärsyttäväiä kysymyksiä että mikä koira nyt sopii alaikäisille. Ja voin sanoa että ei se koira kuiteskaan kauaa kinnosta ja sitte sulla on kauhean vaativa koira nurkissa pyörimässä.. ja tommonen koirahan on vaativa...

Että kannataisi miettiä muutaman kerran.. Helpopiakin koria on..

• Kukkahatuton setä
        Perhanan kersat! kirjoitti:

Mun mielestä nämä on niin ärsyttäväiä kysymyksiä että mikä koira nyt sopii alaikäisille. Ja voin sanoa että ei se koira kuiteskaan kauaa kinnosta ja sitte sulla on kauhean vaativa koira nurkissa pyörimässä.. ja tommonen koirahan on vaativa...

Että kannataisi miettiä muutaman kerran.. Helpopiakin koria on..

Ei tuo ikä PK-harrastusta pois sulje, mutta 14-vuotiaana 99.9 % nuorista ei tiedä mitä tekee muutaman vuoden päästä saati sitten seuraavan 10 vuoden ajan jonka se koira sitten on nurkissa pyörimässä ja hyvin usein koira sitten jää vanhempien hoitoon tai vastuulle, kun suurin innostus menee ohi. Kun käyt katsomassa koulutuskentän laidalla koiria, jotka toimivat kuin ajatus, niin toivottavasti ymmärrät että sen eteen on tehty uskomattoman paljon töitä vuosien ajan.

Aloitusviestistä on jo niin kauan aikaa, että hankinnat on varmaan jo tehty, mutta jos on hankkinut käyttö/sekalinjaisen koiran niin siinäpä sitä onkin pohtimista, kuka koiran päivät täyttää liikunnalla ja aktivoinnilla, jos koiran hoito ei enää vuoden päästä kiinnostakaan. Tietysti, jos vanhemmat ovat innolla mukana ja ymmärtävät mihin ryhtyvät ja sen, että edessä on pitkä projekti niin mikäs siinä sitten, vaikka tuon ikäinen alkaisi koiran kanssa harrastamaankin.

Käytännössä se kyllä vaatii kuitenkin 110 %:sen tuen.

• et näin...

Itse olen nähnyt useita 13-15v. jopa pk-kisoissa kilpailemassa.

• Kami-

Itse sain ensimmäisen koirani ollessani 13v, saksanpaimenkoirasekotuiksen.. Vanhempani eivät ole koiraihmisiä eivätkä osallistu millään lailla koirieni koulutukseen tai hoitoon. 15 vuotiaana sain tokan koirani holskun. Eikä mitään ongelmia ole ollut(muita kuin terveydellisiä holskulla), Molempien kanssa olen harrastanut ja kilpaillut tokossa, lisäksi agility seropilla ja haku holskulla ovat olleet harrastuksiamme. Kyllä 14v voi ottaa ihan hyvin vastuun omasta koirasta, ja pärjätä sen kanssa. Mulla on nyt ollut koira(t) 4 vuotta enkä ole vieläkään kyllästynyt niihin eikä innostus ja kiinnostus koiria kohtaan ole yhtään laantunut. Ei tarvi yleistää tuota että että ulkoilutus ja hoito jäisi vanhemmille nuorilla, ei kaikki ole sellaisia.

• tassutellentaivasall

Mulla eka oma koira, kohta 2v uros holsku. Ikää 30v. 20v olin liian nuori hommaamaan koiran ja vielä 25 olin liian nuori. Mutta ihan hyvin meillä menee, nyt kun olen tarpeeksi vanha.
      Toiset on kypsempiä nuorempana, toisilla on vähän ongelmia.
      Tsemii Katony holskusi kanssa, jos sellaisen hommasit. Mikäli et niin toivottavasti joskus moisen otuksen saat .. On ihana, ihan näin ensikoiraksikin, yhdessä opetellaan ja sählätään ja hyvin silti menee.

• Belgi93

Mulla alkaa aina keittää nämä ikäkysymykset. Olen tällä hetkellä 17 vuotias aktiivinen koiran harrastaja. Koiria meillä on aina ollut syntymastani asti ja niin tulee aina olemaan. Ensimmäisen "oman" koirani sain aloittaessani ala-asteen. (haukkukaa vain vanhempiani vastuuntunnottomiksi kun lapselle koiran antavat). Sovimme äitini kanssa jakavamme hoitovastuun yhdessä. Käytännössä minä lenkitin koiran 3 päivässä muu touhuilu, äiti antoi sapuskat. Koulutin myös koirani itse ele kieltä käyttäen, hän kun oli kuuro syntymästään saakka. Hyvin totteli. Kyseessä oli spanielirotu.

Seuraavan koirani sain 12 vuotiaana. Käyttölinjaisen belgin. Geri on upea uros, jonka kanssa olen harrastanut pk-lajeja, agilitya sekä omia hassutuksiamme. Mainio harraste koira.

Viime syksynä tämä pieni spanielini kuoli vanhuudensairauksiin ja tunsin kun olisin itse kuollut sisältä. Kasvoimme yhdessä ja hän opetti minulle paljon semmoista, mitä ihmiset eivät voi koskaan tarjota. Seuraava koira tulikin melkein heti, sillä geri suri silminnähden ystävänsä puuttumista.

Suunnitelmani ovat muuttuneet vuosien myötä, luonnollisesti, mutta se on varmaa, että koirani menevät aina kaiken edelle ja se ei siitä muutu. Ja jos vaitatte etten tiedä ajankaytosta, olen kilpairheilija ja treenaan päivittäin. Koirani ovatkin tuttu näky niin jalkapallokentilla kuin kavereideni bileissä.

Koiriani en ole koskaan vanhemmilleni sysannyt, mutta ainahan se on koko perheen hanke. Meillä on aina ollut koiria ja ne ovat perheenjaseniamme joita koko perhe rakastaa. Kokemusta itselläni on rotikoista sylihauvoihin. Paimenkoirat vain veivät sydämeni.

Mitä tulevaisuuden tuuliin tulee, ensimmäinen kysymykseni nykyiselle poikaystavalleni oli pidätkö koirista. Saankin usein nauraa heidän leikeilleen kippurassa.

Olen auttanut kouluttamaan myös muutamia ongelmakoiria, joten kokemukseni ei rajoitu omiin "valioyksiloihini".

Sanoisinkin vain, onnea matkaan ja kärsivällisyyttä, paimenkoirastasi saat upean kumppanin kun uhraat sille aikaasi. Koira on kuitenkin aina iso päätös, joten mieti muutamaan kertaan. Jos ongelmia tulee koulutuksessa, älä pelkää kysyä apua.

Tuleva kasvattaja/koirapoliisi

• mara95

Ikä ei ole mikään ongelma,vaan se kuinka vastuuntuntoinen tuleva koiranomistaja on,esim itse olen aina ollut vastuuntuntoinen ja huolehtinut kotona olevista koiristamme,vaikka olisin ollut ulkona ja vaikka kuinka olisi ollut kivaa niin aina olen kotiin lähtenyt koiria viemään.Mutta kaikki eivät sitä ole ja olen joiltakin kuullut että haluaisi hankkia koiran ja olen aina huomauttanut että jaksaisitko muka viedä sitä kolmesti päivässä ja olla sen kanssa muutenkin.Olen ajatellut hankkia holskun, ja vaikka mitä muutoksia elämässäni tulisikin niin menisin aina koiran ehdoilla!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe