Ohennussakset vai trimmaussakset

Coton-pojan äippä

Olebn hankkimassa saksia koirani turkin hoitoon. En oikein tiedä mikä ero on pelkillä trimmaussaksilla ja sitten ohennussaksilla. Oletan (onko oikein), että ohennussaksista ei jää selviä leikkausjälkiä?? Onko niillä muuta eroa. Kyseessä on coton de tulear rotu, jonka turkin pidän lyhkäisenä. Tähän asti on käynyt ammattitrimmaajan luona, mutta eilen lyhensin turkin itse. Käytin ihmisten hiuksille tarkoitettuja halpis saksia. Tulos oli tyydyttävä ja osittain se tietysti johtui saksista. Jäi ikäviä leikkauslinjoja tai muuten sekavan näköisiä kohtia. Eli olisiko nuo ohennussakset parhaat tällaiseen turkkiin?

7

5661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiria trimmannut

Hyväksi trimmaajaksi ei tulla yhdessä yössä. Saa leikata satoja kertoja ennen kuin oppii tietyt niksit. Parhaat vinkit saisit varmaan koirasi kasvattajalta. Boit myös googlettaa: coton de tulearin turkin hoito. Ennen kuin alat leikkaamaan koirasi turkkia, sinun pitää harjata ja kammata se täysin takuttomaksi. Sitten pestä ja kuivata hiustenkuivaajalla samalla harjaten. Vasta sitten voit ruveta leikkelemään turkkia. Epätasainen jälki johtuu usein takkuisesta turkiksta. Se kun ei asetu suoraksi vaikka kuinka leikkelisit.

• coton-pojan äippä

Siis koirani pidän aina takuttomana ja puhtaana. Pesu vähintään 2 viikon välein ja aina kuivaan puhaltimella samalla harjaten. Vielä sitten kampaan turin ja laitan tietysti suihketta ja käytän laadukkaita shampoita.
        Ja nythän olen kokeillut jo sitä turkin leikkaamista, kuten mainitsin. Mestarihnäyte se ei ollut, mutta välttää. Tietysti taito karttuu, mitäuseammin on turkin leikannut.
        Nyt haluaisin vain tietää, että kummatko sakset hankkisin.

• Ei ne
        coton-pojan äippä kirjoitti:

Siis koirani pidän aina takuttomana ja puhtaana. Pesu vähintään 2 viikon välein ja aina kuivaan puhaltimella samalla harjaten. Vielä sitten kampaan turin ja laitan tietysti suihketta ja käytän laadukkaita shampoita.
        Ja nythän olen kokeillut jo sitä turkin leikkaamista, kuten mainitsin. Mestarihnäyte se ei ollut, mutta välttää. Tietysti taito karttuu, mitäuseammin on turkin leikannut.
        Nyt haluaisin vain tietää, että kummatko sakset hankkisin.

paljon maksa. Voit sitten vertailla kummilla tulee parempi jälki, ja kertoa meillekin = ) !

• coton-pojan äippä
        Ei ne kirjoitti:

paljon maksa. Voit sitten vertailla kummilla tulee parempi jälki, ja kertoa meillekin = ) !

Sen varran tutkailin nettiä, että päätin ensin hommata molemmat sakset halpoina versioina (esim. Karlie). Noilla varmaankin muutamia kertoja leikkaa. Ilmeisestikin on toimittava niin, että ensin noilla "tavallisilla" trimmaussaksilla leikkaa turkin melko lyhyeksi ja sitten siistii ohennussaksilla. Ohennussakset eivät plajon lyhennä turkkia, mutta niillä voi sitten siistiä, kun jää niitä leikkauslinjoja näkyviin sekä ottaa sellaisista paikoista, joista ei paljoa tarvitse lyhentää. Tai jos joku kohta on epävarma miten tehdään, niin sitten pikkuhiljaa ohennussaksilla. Näin tuumasin. Jos kaikki menee sitten jatkossa mielstäni nappiin, niin sitten panostan kallimpiin saksiin. Nuo Karliet ovat vain jotain kympin kieppeillä/sakset.
        Ai niin, ja parasta kai hankkia onkimieni tietojen mukaan yksipuoleiset ohennussakset eli vain toinen saksien osa on hammastettu ja mahdollisimman tiheä hammastus. Miten sitten lienee hammastukset noissa Karliessa, saa nähdä. Voipi kyllä halpis saksia ostaa molemmin puolin hammastettuinakin vielä lisäksi. Rohkeasti kokeilemaan. Jos menee täysin metsään leikkaus, niin voihan sitten viedä koirulaisen ammattitrimmajalle siistittäväksi ja kertoa, että kovasti ensin yritti itse.

• kampaaja
        coton-pojan äippä kirjoitti:

Sen varran tutkailin nettiä, että päätin ensin hommata molemmat sakset halpoina versioina (esim. Karlie). Noilla varmaankin muutamia kertoja leikkaa. Ilmeisestikin on toimittava niin, että ensin noilla "tavallisilla" trimmaussaksilla leikkaa turkin melko lyhyeksi ja sitten siistii ohennussaksilla. Ohennussakset eivät plajon lyhennä turkkia, mutta niillä voi sitten siistiä, kun jää niitä leikkauslinjoja näkyviin sekä ottaa sellaisista paikoista, joista ei paljoa tarvitse lyhentää. Tai jos joku kohta on epävarma miten tehdään, niin sitten pikkuhiljaa ohennussaksilla. Näin tuumasin. Jos kaikki menee sitten jatkossa mielstäni nappiin, niin sitten panostan kallimpiin saksiin. Nuo Karliet ovat vain jotain kympin kieppeillä/sakset.
        Ai niin, ja parasta kai hankkia onkimieni tietojen mukaan yksipuoleiset ohennussakset eli vain toinen saksien osa on hammastettu ja mahdollisimman tiheä hammastus. Miten sitten lienee hammastukset noissa Karliessa, saa nähdä. Voipi kyllä halpis saksia ostaa molemmin puolin hammastettuinakin vielä lisäksi. Rohkeasti kokeilemaan. Jos menee täysin metsään leikkaus, niin voihan sitten viedä koirulaisen ammattitrimmajalle siistittäväksi ja kertoa, että kovasti ensin yritti itse.

Ohenussakset ei ole varsinaiseen leikkaamiseen, eli niillä ei pysty leikkamaan niin kun tavallisilla saksilla suoraan naps kaikkea pois. Ohennus sakset on tarkitettu massan vähentämiseen paksuista kohdista ja kohdista jotka ei laskeudu kauniisti ja sulaudu joukkoon. ja esim jos leikkaa suoraan poikki karvaan jää helposti jälki että tuosta on leikattu, sellasia "laattoja", niin ohennussaksilla voi käydä näitä läpi ja rikkoa tasapitkääja tönkköä kohtaa jotta se sulautuu helpommin joukkoon. Ohennussaksissa on rakosia joiden kohdalta sakset leikkaavat, mitä suurenpi rakonen, sen enemmän massaa poistuu. Ohennusakset on siis tarvittaessa viimeistelyväline.

• koirakarvari

Olet aivan oikeilla jäljillä. Eli ensin otat pituutta pois tavallisilla saksilla ja sitten voit käydä latvat läpi muotoilusaksilla, jotta leikkuujäljestä tulee luonnollisempi. Muotoilusaksiksi sanotaan niitä toiselta puolelta hammastettuja ja vastaavasti ohennussakset on ne kaksipuoleiset. Niillä sananmukaisesti voi ohentaa paksuja kohtia, ilman, että tulee isoja lovia.

Osta mielummin esim. Eickerin sakset, niitä saa reilulla 30 eurolla ja ovat hinta-laatusuhteelta hyvät ja kestävät. Niillä kympin saksilla noin hienossa turkissa tulee jännetupen tulehdus :D. Toki voit ensin ostaa ne halvat ja taitojen ja vaatimusten karttuessa ostaa kunnon sakset.

• coton-pojan äippä

Hyviä vastauksia tuli. Olen nyt hankkintu ohennussakset, mutten vielä testannut. Jääköön se seuraavaan leikkauskertaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe