Meidän perhe

Thyme

Ajattelin nyt kirjoitella oman versioni suurperheen moraalisesta puolesta ym.kun aikani lueskelin noita kohtalaisen ilkeitäkin kirjoituksia palstalla laidasta laitaan...

Meillä on 7 lasta enkähän niitä ole varsinaisesti "hamstrannut" tai huonon/olemattoman ehkäisyn takia saanut. Sain ensimmäisen lapseni 22-vuotiaana, sitä ennen olin kokenyt yhden keskenmenon. Tuolloin käytin hormonaalista tukea raskaaksi tulemiseen. Ensimmäisen lapsen jälkeen tutkimuksia tehtiin ja tuolloin todettiin, että tarvitsen lääkkeellistä tukea munasolujen kypsymiseen. Tuon kyseisen lääkkeen avulla sitten sainkin esikoisen jälkeen kaksi lasta melko "helpolla". Siinä vaiheessa lapsiluku tuntuikin sopivalta. Ehkäisyä käytimme kyllä vaikka raskautuminen olikin epätodennäköistä luomuna. Kuitenkin luonto sitten päätti toisin ja tulin raskaaksi ilman lääkitystä ja tuo oli se yksi ainoa kerta kun ehkäisyä ei käytetty. Shokki oli melkoinen kun raskaustesti oli positiivinen, mutta en uskonut että olisin abortin kanssa kyennyt elämään, joten toivotimme vauvan tervetulleeksi.

Muutama vuosi tuon 4. lapsen jälkeen mieheni ilmoitti, että haluaa eron ja elää omaa elämäänsä ilman rajoitteita. Sain hänet perheneuvolaan mukaan vielä yrittämään josko yhteinen elämä olisi voinut jatkua. Mutta ei, näin ei käynyt ja niin minä sitten muutin 4 lapseni kanssa omaan kotiin ja aloitin ns. uuden elämän.

Tapasin nykyisen mieheni suhteellisen nopeasti ja yhtä nopeasti menimme kihloihin ja naimisiin. Lapsista olimme keskustelleet jo paljon siitäkin syystä, että jos halusi elää suhteessa minun kanssani niin samaan pakettiin kuului sitten myös 4 lasta. Ihan kuka tahansa mies ei olisi edes tuohon elämään halunnut mukaan. Hän kuitenkin halusi ja kytevänä toiveena hänellä oli myös biologisesti omien lapsien saaminen. Jätimme ehkäisyn lopulta pois, joskin pian sen jälkeen mieheni kävi tutkimuksissa koska ei aiemassa suhteessan ollut lapsia yrityksestä huolimatta saanut. Tuloksena olikin melko ankeaa kerrottavaa eli ilman lapsettomuushoitoja ei onnistuisi lasten saaminen. Pohdimme ja teimme päätöksen yrittää, niin kallista kun tuo olikin. Eka kerta ei tuottanut tulosta eikä lääkäri kovin kummoisia lupaillut jatkossakaan. Toisen kerran kuitenkin yritimme ja vaikka lähtökohdat olivatkin surkeat, niin saimme kun saimmekin kaksoset. Ja niin oli lapsiluku jälleen täynnä. Elimme 6 lapsen arkea reilusti vuoden päivät kunnes huomasin olevani raskaana. Ehkäisyä emme olleet käyttäneet koska tutkimusten mukaan emme lapsia luomuna olisi saaneet. Jälleen oli shokki tajuta, että elämä ei aina mene niinkuin on suunniteltu. Ja jälleen tiesin, etten pystyisi aborttia tekemään, joten uusi vauva oli tervetullut kotiimme.

Nyt 36-vuotiaana olen siis 7 lapsen äiti. Lapseni olen saanut vaihderikkaiden käänteiden myötä, enkä koe että olisin jättänyt ehkäisystä huolehtimatta ta lisääntynyt harkitsemattomasti. Miehelleni on nyt tehty sterilisaatio, joten lapsiluku on nyt lopullisesti täynnä. Olen toista kertaa naimisissa ja onnellinen. Meillä ei ole sitä uskonnollista vakaumusta vaikka sitä lääkäritkin ovat kyselleet. Meillä ei myöskään ole eläimiä, osin allergian takia, mutta osin myös siksi että koemme ettei aikamme riittäisi enää lasten ohella lemmikeistä huolehtimiseen.

Mieheni on vieraan palveluksessa tavallisena palkansaajana normaalituloilla. Itse olen äitiyspäivärahalla ja joulun tienoilla jään hoitovapaalle. Vakituinen työpaikkakin on odottamassa eli kotiäitiys ei jatku eläkeikään saakka. Lapsilisät tulevat lisäksi ja kahdesta lapsesta ns. vammaisen hoitotuki, ovat ns. erityislapsia. Asumme omakotitalossa, jossa lapset joutuvat jakamaan huoneita siten että max 2 lasta on yhdessä. Kaiketi se on sitten nykymenon mukaan ahtaudesta kärsimistä.. Herroiksi meillä ei todellakaan eletä lapsilisillä tai äitiyspäivärahoilla, tällaistakin väitettä aika usein näkee ja kuulee. Verojakin maksamme tuloistamme.

Isommilla lapsilla on omaan ikäänsä ja kykyynsä nähden kotihommia, roskapussin viemisestä pikkuisten perään katsomiseen esim. kauppareissun ajan. Onko se sitten lasten heitteillejättöä ja isompien eristämistä ikätovereistaan, mene ja tiedä...

Lapsilla on yhteinen tietokone ja pelikonsoli, onko se sitten köyhyydessä elämistä kun ei kaikilla ole omaa. Pari isompaa harrastavat, muut eivät vielä ole niin innostuneet. Ruokaa ja vaatteita kuluu paljon. Vaatteita kierrätetään sen mukaan mitä kestävät, uusia ostetaan alennuksesta ja käytettyjä kirppareilta. Ruoka tehdään lähes kokonaan itse, valmiita eineksiä käytetään harvoin. Poikkeuksena juniori, jolle ostan "huonona ja laiskana" äitinä purkkiruokaa kaupasta.

Kotimme pursuaa tavaraa ja varmaan sitä kaaostakin on havaittavissa, mutta pääsääntöisesti kuitenkin huolehdimme kodistamme parhaan kykymme mukaan emmekä elä "sikalassa"

Jaksaminen ja hermot ovat välillä koetuksella, meillä suututaan ja raivotaan, saatetaan jopa kirosanoja päästää suustamme. Mutta meillä myös pyydetään anteeksi ja halataan. Ja joka päivä syömme iltaisin koko perhe yhdessä ja samalla pohdimme maailman menoa laidasta laitaan.

Tässä ehkä hiukan sekavastikin kerrotussa tekstissä halusin tuoda oman näkökulmani esille niihin lukemattomiin väitteisiin ja uskomuksiin siitä kuinka suurperheet rasittavat yhteiskuntaa, syövät verorahoja, laiskottelevat kotona, elävät herroiksi valtavilla tuilla ja jättävät ne huonosti kasvatetut lapsensa vielä heitteille. Ei se aina ihan niin mene...

3

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manymamma

      ..suurperheeseen; ).En tiedä ihmettelitkö tosissasi josko lapset kärsivät ja heitteillä konsoloitten ja kotihommien kanssa..minusta kuulosti hyvinkin hienosti teillä asioiden olevan.
      Meillä on nyt 6 lasta,ikähaarukalla 8vkoa-11v.Kammareita meillä on 2,minä ja 2 pienintä sekä mies jaamme yhden ja 4 lasta toisen.Tämän lisäksi on tupa ja kesäisin kolmas kammari vintillä.Tämän haluaisimme villata ja laittaa niin että yk saataisiin ympärivuotiseen käyttöön lapsille.Koitan säästää kokoajan.
      Sisävessa löytyy mutta pesulla käymme puulämmitteisessä saunassa pihan toisessa päässä.Tämän vuoden kohokohta oli juoksevan veden saanti karjakeittiöön josta voidaan nyt sitten kantaa vesi saunalle eikä tarvi pumpata kaivosta.
      Syy suurperheeseen..alunperin kaupungissa mukavuuksien luona asuessa(oli kaupat ja viimesimmät pelit ja vehkeet)oli vain halu saada monta lasta.Inhosimme kaupungissa asumista ja siirryimme vanhalle autiotilalle,aloitimme tilanpidon ja sitä myötä omien tuotteiden teon ja myynnin.Lapset ovat mukana kaikessa,mtn harrastuksia tai omia vouhotuksia ei ole eikä kerkiä.Myöhemmällä iällä olemme antaneet lapsiluvun Luojan käsiin,eli olemme lopettaneet ehkäisyn ja otamme vastaan ne lapset joita annetaan.Ja tämähän on kauhistelun aihe.
      Ja se kun meidän elämä on varmasti alkeellista ja vaikeaa.
      Mutta lapset ovat koulun(kin)mukaan onnellisia,iloisia ja hyväkäytöksisiä.Koitamme luotsia heitä tasapainoiseen ja merkitykselliseen omaan elämään,parhaamme mukaan.
      Ja nyt lähdemme ulos puolukkaan koko porukka,mukana seuraa luultavimminkin suuri joukko karvaisia ja karvattomia seuralaisia.Luulen että siinä vaiheessa kun pihasta ei pääse ilman että jopa kanat seuraa mukana niin on onni aikas konkreettista: ).

    • mommydearest

      tapasin mieheni 19 vuotta sitten olimme ystäviä aluksi mutta sitten tuli romantiikkaa sutinaa sun muuta päätimme katsoa miten tämä suhde menisi hyvin meni! ´4 vuooden päästä muutimme yhteen opiskelin sairaanhoitajaksi.Sain kaksospojat Danielin ja Joelin (9) 30 vuotiaana olimme onnemme kukkuloilla! 2 vuoden päästä maailmaan tuli Eemil(7)Emilin olessa 2 vuotias palasin takaisin työelämään 5voutta siinä meni kun tuli vauvakuume saqime kaksospojat Nico ja Nuutti (2) kaksoset olivat suuri yllätys ja isompi yllätys oli tulossa saimme vuoden sisällä toiset kaksoset!!!!!!!! Leonora jaLisbet (1) suuperhe oli meille yllätys naimsiin mennessämme ajattelime 3 lapsista perhettä ja voin sanoa että suurperheen elämä on ihanaa joskus on niitä huonoja ja väsyneitä päiviä kun ei milään jaksa ja ei saa happea sitten kun näkee miten onnellisia lapseni minä ja mieheni ovat se lämmittä sydäntä . P.S. kirjoittakaa lisää lapsi perheen arjedta niitä on mukava lukea :)

      • suurperheitsekeskeisesti

        Vuonna 2008 maailmassa kuoli 8,8 miljonaa alle viisivuotiasta lasta. Yleiseimmät lasten kuolinsyyt olivat keuhkokuume ja ripuli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe