hei! Mistään ei tunnu löytyvän mitään tietoa siitä että mitä tarvitaan siihen että 17-vuotias saa matkustaa yksin ulkomaille? Oletettavasti kyseessä olisi jonkinlainen äkkilähtö matka kaverin kanssa. Nekun on sen verran edullisia että yksin asuvalla opiskelijallakin olisi varaa. Vanhempani ovat eronneet ja toiselta vanhemmalta saisin luvan, mutta toinen ei ole koskaan osallistunut pahemmin elämääni ja kieltää kaiken ennen kuin olen ehtinyt edes kysyä. siksi olisi tärkeää tietää se että tarvitsenko kirjallisen luvan, riittääkö vain toisen vanhemman lupa ja mistä mahdollisia kaavakkeita saisin missä vanhempani antaa luvan matkustaa?
Kiitoksia jo vastauksistanne :)
alaikäisen matkustaminen ulkomaille
5
3468
Vastaukset
- vierastäti
Ainakin (luulisi myös muiden matkatoimistojen) Finnmatkat ja Aurinkomatkat vaativat alaikäisen matkustajan huoltajan luvan. Aurinkomatkojen sivulla Hyvä tietää -osiossa: Mikäli alle 18-vuotias matkustaa ilman huoltajaa, on hänen matkaa varatessaan esitettävä huoltajansa allekirjoittama kirjallinen suostumus.
AM:n sivulta löytyy myös lomake.
Kannattaa asia varmistaa siitä matkatoimistoimistosta, josta aiot varata matkan ja varmistus ennen varaamista, ettei tule yllätyksiä.- Samaa pohtiva!
Riittääkö yhden vanhemman lupa vai pitääkö olla molemmilta lupa?
- tervemenoa =)
Samaa pohtiva! kirjoitti:
Riittääkö yhden vanhemman lupa vai pitääkö olla molemmilta lupa?
..siis siitä onko vanhemmillasi yksin- vaiko yhteishuoltajuus.
Tytär lähytee ulkomaille ja exällä ja minulla on yhteishuoltajuus aikanaan laitettu niin tarvitsee kirjallisen luvan molemmilta ettei toinen pääse sanomaann poikkiteloisia sanoja tms myöhemmin taikka toinen esim.viedä lapsen salaa maasta - kaikkea tapahtuu.. mutta tosiaan matkatoimistosta selviää josko olisi helpotusta jo asiaan kun olet 17v, oma tyttelini on 15v ja tarvitsee ainakin vielä suostumusta isältäänkin kysellä.
Hyvää matkaa sinulle! - juliia
tervemenoa =) kirjoitti:
..siis siitä onko vanhemmillasi yksin- vaiko yhteishuoltajuus.
Tytär lähytee ulkomaille ja exällä ja minulla on yhteishuoltajuus aikanaan laitettu niin tarvitsee kirjallisen luvan molemmilta ettei toinen pääse sanomaann poikkiteloisia sanoja tms myöhemmin taikka toinen esim.viedä lapsen salaa maasta - kaikkea tapahtuu.. mutta tosiaan matkatoimistosta selviää josko olisi helpotusta jo asiaan kun olet 17v, oma tyttelini on 15v ja tarvitsee ainakin vielä suostumusta isältäänkin kysellä.
Hyvää matkaa sinulle!kun sanoit että tyttäresi on 15, olen itse samanikäinen ja harkitsen lähtöä ulkomailla asuvan kaverini luokse. Minne tyttäresi mahtaa matkustaa? mietin vaa sitä omaa matkustamistani ja kaikkia lupia ja muita joita vanhempani sitten joutuvat kirjottamaan.
- turhautunut asd
Tämä on jo hieman vanha ketju, mutta ehkä joku lukee tätä vielä. olen 16 ja koulussa olisi suunnitteilla 4päivän reissu saksaan. Vanhempani ovat eronneet, mutta edelleen yhteishuoltajuudessa noin virallisesti. Tarvitsenko lupalapun matkustaessani koulun kanssa? Ja jos tarvitsen, riittääkö vain yhden vanhemman allekirjoitus? Isä kun ei muutenkaan ole elämässäni ollut kuin kokoajan vaikeuttamassa kaikkea tahallaan jos elämääni lainkaan osallistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161