12v lapselta löytyi sixpack sängyn alta

Äiti73

Löysin siis 12v poikani sängyn alla olevasta pahvilaatikosta keskiolut sixpackin. Raivosimme pojalle, teimme asian selväksi, että olutta ei juoda ala-ikäisenä ja rankaisimme vielä takavarikoimalla puhelimen, vähentämällä koneella olemista, lopettamalla viikkorahan muutamaksi viikoksi ja antamalla arestia. Kysyimme myös, mistä hän sai sixpackin. Osti kuulemma joltakin yläasteelaiselta pojalta. Mitenkäs toimimme tämän pojan kanssa sitten?

Kertokaa myös omia kokemuksianne samantapaisista tapauksista.

25

3207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipo- nipo

      KUSAHTI!
      Nyt sitten vaan kyselemään sen yläaste-ikäisen nimeä, reksille ja vanhemmille soitto jne.
      Tuttava kertoi poikansa tutun "päivystävän" kaupalla...se hakee kaljaa tälle tappiosastolle!
      Kehoitin kusauttamaan...mutta luuseri ei uskalla!!
      Eikä kerro pojan nimeä, kusauttaisin itse!

    • Saku.

      poika niin pitkään arestiin että voitte ottaa tarkan selon kaveri ja oleilu jutuista.Itse jos tänään voisin
      vielä vaikuttaa en päästäisi minnekään kuin varmasti tietäen touhut,teillä on siihen oikeus ja velvollisuus.
      Ja kotiintulo aika myös viikonloppuisin,eikä kavereille yöksi nyt,ei edes niille "turvallisille".
      SAARNAT on hyviä ja tarpeelisia mutta eivät enää riitä.Kotiintulo aika on hyvä pitää vielä pitkään,ei se tee
      lapsessta mitenkään nössöä.

    • yks poika vaan

      vielä saatte pojan arestiin.Mutta tulee aika jollon se haistattaa paskat teidän arestille.Ja puh.pois. ottamiselle myös..sittehän ette tiä ollenkaan mis luuraa kundi.Ja aina hakee joku bissee ..aina ette mahda mitään!!

    • Kasvatustietoutta

      Mihinkään arestiin tai muihin rankaisuihin ei ole mitään syytä! Puhukaa jätkälle järkeä, siis että TE ette tykkää keskioluesta. Eihän kepu mitään myrkkyä ole, mutta parasta olisi, jos perehdyttäisitte jätkän viinikulttuuriin. Ei tietenkään hetkessä mutta vähän kerrallaan.
      Ties mikä intellektuelli jätkästä tulee. Kepun kanssa läträtessä jätkän tie johtaa suoraan puliukoksi ja sellainen hänestä tulee siinäkin tapauksessa että niuhotatte pienistä asioista.

    • wadf

      miksi ihmeessä haluat tehdä pojastasi sosiaalisen hylkiön??? ainut tapa saada kavereita on juoda!

      • tätä mieltä tästä asiasta

        Aivan,niin fiksua on tämä meininki.Kaikki vaan läträämään viinan kanssa,niin hyvä tulee!Jos nuorella on hyvä itsetunto ja oma mielipide asioista,ei tarvitse kulkea muiden talutusnuorassa ja silti voi olla kavereita.
        Nuorena liikuin porukassa jossa kaverit välillä hommasivat pullon jostain ja osa polttikin.Koskaan minua ei pakotettu samaan.Ravintoloissa olen kulkenut aikuisiällä tanssimassa,selvinpäin.Asia ei ole ollut suuri ongelma kenellekään.
        Kauhistuttaa seurata kuinka holtittomasti jotkut käyttävät alkoholia.Ollaan niin reteetä että,mutta kuinkas sitten suu pannaan kun alkoholi hallitseekin koko elämää ja kaikki muut asiat on perseellään (olipas rumasti sanottu).Ehkä tästä tekstin pojasta kehittyisikin hylkiö vasta näillä sinun opeillasi,että kavereita saa vain juomalla viinaa-


      • ei olutta lapsille

        Ei pidä paikkaansa. Kaljoitteluun osallistuu vain osa koululaisista. Omat poikani jakoivat kouluokkansa "alkoholisteihin" ja "ei-alkoholisteihin". Näitä jälkimmäisiä oli paljon enemmän, mutta heitä ei katukuvassa huomata. Lapsille on puhuttava järkeä hyvissä ajoin ja saatava heidät ymmärtämään käytöstavat, mukaan lukien oluen tai alkoholin juonti. Vanhempien on oltava myös lapsilleen esimerkkinä. Jos itse juot, niin on suuri vaara että lapsesikin juo.

        Minun poikani eivät ole olleet kaljaporukoissa, heillä oli kouluaikana paljon samanlaisia ystäviä. Jotain kai kertoo sekin, että koko tämä "kolliporukka" pääsi jatkamaan opintojaan yliopistoon, siis jokainen. Hyvä ystäväpiiri vahvistaa ja kannustaa, huono vetää mukanaan alaspäin.


      • oi niitä aikoja.....
        ei olutta lapsille kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Kaljoitteluun osallistuu vain osa koululaisista. Omat poikani jakoivat kouluokkansa "alkoholisteihin" ja "ei-alkoholisteihin". Näitä jälkimmäisiä oli paljon enemmän, mutta heitä ei katukuvassa huomata. Lapsille on puhuttava järkeä hyvissä ajoin ja saatava heidät ymmärtämään käytöstavat, mukaan lukien oluen tai alkoholin juonti. Vanhempien on oltava myös lapsilleen esimerkkinä. Jos itse juot, niin on suuri vaara että lapsesikin juo.

        Minun poikani eivät ole olleet kaljaporukoissa, heillä oli kouluaikana paljon samanlaisia ystäviä. Jotain kai kertoo sekin, että koko tämä "kolliporukka" pääsi jatkamaan opintojaan yliopistoon, siis jokainen. Hyvä ystäväpiiri vahvistaa ja kannustaa, huono vetää mukanaan alaspäin.

        mulla on poika nyt 15 ja kertoilee joskus koulukavereista myös, toiset on sitä porukkaa jotka juo kaljaa, häntä ei kiinnosta ja on samoissa porukoissa muiden samoin ajattelevien kanssa.

        Hyvä juttu, sillä itse kun olin sen ikäinen, kännättiin jatkuvasti, aina joku viininlitkuja ja kaljaa toi...

        Ei minusta silti alkoholistia tullut, nyt haluan olla esimerkkinä aikuisesta, joka juo harvoin.


    • joo... .

      Senkun rankasette sitä nyt niin paljo ku haluatte mutta se ei mitään auta. Ei pennut ota opikseen jostain arestista.
      Ja varsinkin jos jo 12vuotiaana oli kaljaa niin odottakaapas kun teini-ikä alkaa.
      Vanhemmat ei pysty kontrolloimaan nuorten juomista millään lailla. Ja se on hyväksyttävä. Ellette sitten lukitte sitä kellariin.

      AINA löytyy joku joka hakee.

    • lapsi.on.peili

      Sillä mitä teitte on kaksi vaikutusta:
      1. Poikanne on jatkossa paljon huolellisempi sixpackien kätkemisessä.
      2. Poikanne tietää, että te "ette ymmärrä mitään", ei käänny teidän puoleenne ongelmissa eikä kerro teille totuutta omista yksityisasioistaan.

      Oluen juominen on aivan luontainen osa suomalaista kulttuuriamme eikä poika tässä tee sen kummempaa kuin omaksuu elinympäristönsä tapoja. Miksi olette hänelle vihaisia?

      Järkytyksen, huolen, yms. ilmaisu on tietenkin oikein ja välttämätöntä eikä teidän tule antaa noin nuorelle "lupaa" juoda alkoholia; mitään sen suuntaista en tietenkään aja takaa. Kuitenkaan suuttumisella ja rangaistuksilla ei ole sitä vaikutusta, jonka haluaisitte, eli että poika lopettaisi oluen juomisen (jos nyt on aloittanutkaan) ja ymmärtäisi siihen liittyviä riskejä. Paremmin "tavoitatte" hänen mielensä, kun olette ymmärtäväisiä, tunnustatte hänen kiinnostuksensa olueen (ym. aikuisten juttuihin) ja kerrotte rehellisesti mitä mieltä siitä olette. Loppuun ette voi vaikuttaa eli pojan varsinaisiin alkoholikokeiluihin, mutta ainakin välinne ovat säilyneet ja olette antaneet hänelle parhaan mahdollisen mallin/opetuksen.

      Kysyittekö edes mitä sillä sixpackillä oli aikomus tehdä?

    • 1977

      On kyse 12-vuotiaasta... ok, joskus ehkä lapsenne oli vielä täysin teidän vietävissä, ei ole enää. Ette te herranjestas voi kertoa lapselle mitä hän voi tehdä ja mitä ei voi tehdä. Tuon ikäinen tykkää mahdollisesti käyttää jo omia aivojaankin (tietenkin mikäli olette antaneet hänelle kehittyä sellaisten, ettekä ole aina vain antaneet valmista käytösmallia).

      Hyvää kiihkotinta valistus materiaalia on netti ja kaikki muut tahot tulvillaan. Sinää et yksinkertaisesti pysty määräämään mitä lapsesi tekee elämällään (je selkäsi takana), mutta kasvattajana sinun tehtäväsi on antaa hänelle parhaat mahdolliset tiedot ja taidot joilla hän tekee itse omia parhaita päätöksiään elämänsä suhteen.

      Tutustu esimerkiksi seuraavaan, jonka pohjalta pidä nuorellesi valistusta. Hanki tietoa päihteiden haitoista je kerro niistä, ihan sillä mielellä, että annat hänelle itselleen vapaat kädet valita aikooko hän tehdä elämälleen tuollaista. Kerro siitä kuinka pettynyt itse olet jos hän valitsee päihteet ja kerro siitä kuinka te huoltajina edelleen tulette tekemään nuoren elämänsä tuhoamisen käytännössä edelleen mahdollsimman hankalaksi (vaikka arestit ja muut eivät mitenkään estäkään lapsen kokeiluja, jos hän oikeasti jokatapauksessa tahtoo lähteä radalle...). Älä lähde rankaisun tielle, sillä todellakin aiheutat vain sen, että jos lapsi esimerkiksi mokaa joskus ja tarvitsisi aikuisen tukea, sinä et ole se keneltä hän sitä tukea hakee.
      http://www.vaestoliitto.fi/murkun_kanssa/paihteet_ja_laittomuudet/

      • näin sanottiin

        Mitä nopeammin vaarallisella tiellä kulkevalle tulee vanhemman asettama raja vastaan,sen helpompi suuntaa on korjata.Niinhän siinä sanottiin.Eli mielestäni aivan selvästi,että vanhemmat asettaa rajat,jos 12-vuotiaan ei kuulu juoda olutta se ei ole nuoren oman päätöksen vallassa,vaan vanhemmilla on oikeus se kieltää,jos nuori ei itse ole tarpeeksi kypsä tekemäään oikeita valintoja.
        Mielestäni 12-vuotiaalle voi ihan selvästi sanoa,mitä hän ei voi tehdä,se on vanhemman oikeus,herranjestas.Ja kokemusta on sen verran,että viisi lasta on saatu ohittamaan murrosikä ja sille suunnalle,että päihteet ei ole mikään välttämättömyys ja elämän ykkösasia.
        Ja nähty on sekin mitä siitä seuraa,jos vanhempien asenne on se,että juovat jos juovat,kaikkihan sitä tekee jne.Kolmekymppisiä alko-ongelmaisia on omien lasteni tuttavapiirissä ihan useampia.


      • 1977
        näin sanottiin kirjoitti:

        Mitä nopeammin vaarallisella tiellä kulkevalle tulee vanhemman asettama raja vastaan,sen helpompi suuntaa on korjata.Niinhän siinä sanottiin.Eli mielestäni aivan selvästi,että vanhemmat asettaa rajat,jos 12-vuotiaan ei kuulu juoda olutta se ei ole nuoren oman päätöksen vallassa,vaan vanhemmilla on oikeus se kieltää,jos nuori ei itse ole tarpeeksi kypsä tekemäään oikeita valintoja.
        Mielestäni 12-vuotiaalle voi ihan selvästi sanoa,mitä hän ei voi tehdä,se on vanhemman oikeus,herranjestas.Ja kokemusta on sen verran,että viisi lasta on saatu ohittamaan murrosikä ja sille suunnalle,että päihteet ei ole mikään välttämättömyys ja elämän ykkösasia.
        Ja nähty on sekin mitä siitä seuraa,jos vanhempien asenne on se,että juovat jos juovat,kaikkihan sitä tekee jne.Kolmekymppisiä alko-ongelmaisia on omien lasteni tuttavapiirissä ihan useampia.

        ...jos et opeta lapsiasi käyttämään omia aivojaan, vaan kerrot heille aina mitä pitää tehdä, niin mitäpä luulet; alkoholisoituvatko he sitten kun sinä kuolet, eivätkä enää tiedä, että päihteitä ei saa käyttää, kun kukaan ei ole sanomassa heille sitä? Kukaan ei kerro heille viisikymppisinä, että tänäänkään ei saa viinaa ottaa?

        Sinuna olisin huolissani enimmäkseen niistä omista murrosikäisistä ja ylittäneistäkin. Jos unohdat sanoa joku päivä, että viinaa ei kannata ottaa, niin kolmekymppisenä tie voi olla jo vaikka miten ojan pohjalla...

        Älkää hyvät ihmiset pitäkö lapsia ihan tyhmänä! Kyllä lapsille voi ihan pienestä asti antaa tietoa ja kiihkotonta valistusta asioista. Jos olet opettanut lapsesi kunnioittamaan itseään ja hakemaan itselleen vain parasta, niin alkoholin käytön välttämiseksi riittää se, että näytät tilaston siitä millaista tuhoa alkoholi saa aikaan elimistössä ja yhteiskunnassa. Jos et ole opettanut lasta taas kunnioittamaan itseään (arvokkaana aivollisena yksilönä) ja omaa hyvinvointiaan, niin sitten sinun täytyy yrittää väkisin estää lasta koskemasta päihteisiin, sen voit tehdä niin kauan kun lapsi on vaikutuspiirissäsi, sen jälkeen on vaara, että se alkaa ajatella itse...


      • lapsi.on.peili
        näin sanottiin kirjoitti:

        Mitä nopeammin vaarallisella tiellä kulkevalle tulee vanhemman asettama raja vastaan,sen helpompi suuntaa on korjata.Niinhän siinä sanottiin.Eli mielestäni aivan selvästi,että vanhemmat asettaa rajat,jos 12-vuotiaan ei kuulu juoda olutta se ei ole nuoren oman päätöksen vallassa,vaan vanhemmilla on oikeus se kieltää,jos nuori ei itse ole tarpeeksi kypsä tekemäään oikeita valintoja.
        Mielestäni 12-vuotiaalle voi ihan selvästi sanoa,mitä hän ei voi tehdä,se on vanhemman oikeus,herranjestas.Ja kokemusta on sen verran,että viisi lasta on saatu ohittamaan murrosikä ja sille suunnalle,että päihteet ei ole mikään välttämättömyys ja elämän ykkösasia.
        Ja nähty on sekin mitä siitä seuraa,jos vanhempien asenne on se,että juovat jos juovat,kaikkihan sitä tekee jne.Kolmekymppisiä alko-ongelmaisia on omien lasteni tuttavapiirissä ihan useampia.

        Kun luki vähän eteenpäin, niin siellä sanottiin:
        "Nuorten päihteidenkäytön ehkäisy on asennekasvatusta, jonka tavoitteena on nuoren terve itsetunto, hyvät ongelmanratkaisutaidot ja kielteinen asenne päihteisiin."

        Siellä sanottiin myös:
        "Nuori joutuu ratkaisemaan oman suhteensa sekä tupakointiin että alkoholinkäyttöön."

        Nämä ovat faktoja ja komppaan täysin nimimerkkiä 1977.
        Kuten itsekin sanoin, ei vanhempien tule "sallia" nuorten alkoholinkäyttöä, mutta käytännössä he eivät pysty asiaa lapsen puolesta päättämään. Juuri tuo yllämainittu asennekasvatus on monin verroin arvokkaampaa kuin pelkät kiellot ja rangaistukset.

        Vielä sanottiin:
        "Nuoren tekemisiä on valvottava niin, että kiinni jäämisen riski on todellinen. Jos nuori tietää että tupakan tai alkoholin kokeilusta on seuraamuksia, kokeilutilanteiden lukumäärä ja nautitun päihteen määrä jää todennäköiseksi vähäisemmäksi. Tämä vähentää riippuvuusriskiä."

        Epäilemättä tekemisten valvomisella ja seuraamuksilla saadaan alkoholikokeilujen määrää vähennettyä, mutta en ole täysin vakuuttunut siitä, että tämä on ainoa tai paras tapa toimia. Itsellä on aina ollut sellainen syvälle juurtunut periaate, että vaikka ulkona sattuisi mitä ja olisi tehnyt mitä, niin KOTIIN PITÄÄ AINA VOIDA TULLA. Televisiossa julisti eräs äiti, että pojalla 17v. ei ole kotiin mitään asiaa juovuksissa. Se pisti ajattelemaan. Kumpi tapa nyt sitten on oikein suhtautua humalaiseen nuoreen: saako tulla kotiin vai pitääkö etsiä yösija muualta? Mistä? Kumpi on turvallisempaa? Kumpi on suurempaa välittämistä?


      • vastailen vielä
        1977 kirjoitti:

        ...jos et opeta lapsiasi käyttämään omia aivojaan, vaan kerrot heille aina mitä pitää tehdä, niin mitäpä luulet; alkoholisoituvatko he sitten kun sinä kuolet, eivätkä enää tiedä, että päihteitä ei saa käyttää, kun kukaan ei ole sanomassa heille sitä? Kukaan ei kerro heille viisikymppisinä, että tänäänkään ei saa viinaa ottaa?

        Sinuna olisin huolissani enimmäkseen niistä omista murrosikäisistä ja ylittäneistäkin. Jos unohdat sanoa joku päivä, että viinaa ei kannata ottaa, niin kolmekymppisenä tie voi olla jo vaikka miten ojan pohjalla...

        Älkää hyvät ihmiset pitäkö lapsia ihan tyhmänä! Kyllä lapsille voi ihan pienestä asti antaa tietoa ja kiihkotonta valistusta asioista. Jos olet opettanut lapsesi kunnioittamaan itseään ja hakemaan itselleen vain parasta, niin alkoholin käytön välttämiseksi riittää se, että näytät tilaston siitä millaista tuhoa alkoholi saa aikaan elimistössä ja yhteiskunnassa. Jos et ole opettanut lasta taas kunnioittamaan itseään (arvokkaana aivollisena yksilönä) ja omaa hyvinvointiaan, niin sitten sinun täytyy yrittää väkisin estää lasta koskemasta päihteisiin, sen voit tehdä niin kauan kun lapsi on vaikutuspiirissäsi, sen jälkeen on vaara, että se alkaa ajatella itse...

        Oletan nyt kuitenkin että elämänkokemuskin on jo hiukan erilainen 12-vuotiaalla ja viisikymppisellä.Tarkoitin sitä,että aikuisen velvollisuus on varjella omaa alaikäistä lastaan,joka ehkä itse ei kuitenkaan osaa tehdä oikeaa valintaa kaikesta valistuksesta huolimatta.Jos kaksitoistavuotias juo kaljaa vaikka olet näyttänyt kaikki faktat ja ollut oikeanlaisena esimerkkinä,sopiiko se silloin sinulle?Minulle se ei sovi ja estän lastani niin kauan että henkisesti kasvaa ja aikuistuu,isompana päättää itse omasta elämästään.


      • Tapoja itse kullakin
        1977 kirjoitti:

        ...jos et opeta lapsiasi käyttämään omia aivojaan, vaan kerrot heille aina mitä pitää tehdä, niin mitäpä luulet; alkoholisoituvatko he sitten kun sinä kuolet, eivätkä enää tiedä, että päihteitä ei saa käyttää, kun kukaan ei ole sanomassa heille sitä? Kukaan ei kerro heille viisikymppisinä, että tänäänkään ei saa viinaa ottaa?

        Sinuna olisin huolissani enimmäkseen niistä omista murrosikäisistä ja ylittäneistäkin. Jos unohdat sanoa joku päivä, että viinaa ei kannata ottaa, niin kolmekymppisenä tie voi olla jo vaikka miten ojan pohjalla...

        Älkää hyvät ihmiset pitäkö lapsia ihan tyhmänä! Kyllä lapsille voi ihan pienestä asti antaa tietoa ja kiihkotonta valistusta asioista. Jos olet opettanut lapsesi kunnioittamaan itseään ja hakemaan itselleen vain parasta, niin alkoholin käytön välttämiseksi riittää se, että näytät tilaston siitä millaista tuhoa alkoholi saa aikaan elimistössä ja yhteiskunnassa. Jos et ole opettanut lasta taas kunnioittamaan itseään (arvokkaana aivollisena yksilönä) ja omaa hyvinvointiaan, niin sitten sinun täytyy yrittää väkisin estää lasta koskemasta päihteisiin, sen voit tehdä niin kauan kun lapsi on vaikutuspiirissäsi, sen jälkeen on vaara, että se alkaa ajatella itse...

        Johan minäkin valistin poikiani jo ihan 9v alkaen kumin käytöstä ja mainitsin etten vähään aikaan vielä mummuksi halua ja sama kaljan ja viinan vaaroista mitä se voi terveydelle aiheuttaa ja muitakin ikäviä asioita. Niin ovat lapset osanneet arvostaa sitä että vanhempana valistin heitä saivat tehdä ns.oman ratkaisunsa ja sen että tiesivät että olin asioista varoittanut ja tiesivät etten leikilläni asioita helle esille tuonut. Nyt aikuisia ja kunnollisia kansalaisia ja vanhin saattaa ottaa sauna kaljan vaan ei enenmpää ja nuorimmat eivät juo edes sauna kaljaakaan. Lapsia ei vielä ole siunaantunut mutta mielestäni sillä ei nyt ole kiire vaan työ ja opiskelut ovat nyt etu sijalla.


    • hauskadr.

      No tietenkin teidän täytyy piestä poikanne henkihieveriin ja sen jälkeen suppilon ja letkun avulla n. 3,5dl raakaa koskenkorvaa mahaan ja seuraavana aamuna uuden pieksennän jälkeen kysytte että haluaako vielä ottaa kuppia. Eikä muuten varmasti tee mieli vähään aikaan.

      ps. jos sama toistuu niin ottakaa käsittely uusiksi.

      • bdfbhbhbhb

        kyllä erittäin tiukka linja vaan tuossa nii menee jakeluun!
        Jos mua ja mun kaveria ei oltais vkasvatettu tiukassa EI menetelmssä nii me oltas varmasti juotu ja poltettu enemmän salaa. Molemmat ruvettiin kokeileen noita vasta 18-vuoden korvilla. Ku äiti ja iskä vahtii tosi paljon nii ei se lapsi viiti enää kohta kotiarestin sun muiden rangaistusten uhalla lähteä rikkomaan sääntöjä. Ei se oo sen arvosta ja jos lapsi sen oppii nii siitä tietää, et on olul hyvä äiti ja isä. Kieltäkää viimeseen asti ! se on täysin oikeun ja me ollaan teille vanhemmille kiitollisia ku suojelette meitä, ettekä oo löyhämoraalisia ääliöitä, joiksi me ite ei ikinä haluta kasvaa.


      • dfsdhshhhb
        bdfbhbhbhb kirjoitti:

        kyllä erittäin tiukka linja vaan tuossa nii menee jakeluun!
        Jos mua ja mun kaveria ei oltais vkasvatettu tiukassa EI menetelmssä nii me oltas varmasti juotu ja poltettu enemmän salaa. Molemmat ruvettiin kokeileen noita vasta 18-vuoden korvilla. Ku äiti ja iskä vahtii tosi paljon nii ei se lapsi viiti enää kohta kotiarestin sun muiden rangaistusten uhalla lähteä rikkomaan sääntöjä. Ei se oo sen arvosta ja jos lapsi sen oppii nii siitä tietää, et on olul hyvä äiti ja isä. Kieltäkää viimeseen asti ! se on täysin oikeun ja me ollaan teille vanhemmille kiitollisia ku suojelette meitä, ettekä oo löyhämoraalisia ääliöitä, joiksi me ite ei ikinä haluta kasvaa.

        "Televisiossa julisti eräs äiti, että pojalla 17v. ei ole kotiin mitään asiaa juovuksissa. Se pisti ajattelemaan. Kumpi tapa nyt sitten on oikein suhtautua humalaiseen nuoreen: saako tulla kotiin vai pitääkö etsiä yösija muualta? Mistä? Kumpi on turvallisempaa? Kumpi on suurempaa välittämistä? "

        miten kuvittelet olevasi turvallinen äiti jos hyväksyt, että lapsesi kännissä seikkailee pitkin katuja. Muistatko viime vapun oulussa? ystäväni kidutettiin kuoliaaksi kerrostalo alueella. Häneltä revittiin hiuksia suurina tuoppina päästä, häntä hakattiin, puukotettiin, hänen simänsä kaivettiin irti. Aamulla hänet löydettiin letkupuistosta oulun keskustasta.
        Syy miksi hänet pahoin pideltiin on sitten eri juttu. Hän oli toisen alkoholia runsaasti käyttävän velkaantuneen nuoren kaveri. Toiset pojat halusivat näyttää velkaiselle, että ovat tosissaan kiduttamalla kuoliaaksi tämän pojan. Tuskin hänenkään vanhempansa aamulla ajattelivat, että illalla poika kidutetaan ku se tänää pari bissee ottaa. Kuka sellasta voi käsittää tai edes ajatella? kuka voi?
        Tommonen harva tapaus so what? No se olis voinu olla minä tai joku muu, mutu tää kaveri sattu olemaan niin kännissä pihalla matkalla kotiin, et hänet oli helppo napata mukaan.

        Missä on vaasalainen poika joka katos humalassa?
        kuka ajo skootterilla limingassa kolarin ja kuoli..humalassa?
        Muistakaa, että ää on mahollisuuksia ja ne voi käydä kelle vaan ja teijän tehtävä on suojella.
        Kuka sai mennä kotiin päissään kempeleessä keväällä 2008, mutta jäi junan alle kotimatkalla? no se minun toinen ystäväni.
        Se vahinko voi sattua myös koti matkalla a kaikkea voi tapahtua, vaikka vanhemmat antais lapsen juodu joskus, kunhan tulee illaksi kotiin.

        ei paljoo naurata...oon 18-vuotias tyttö ja liian moni nuori lähteny täältä ja oon vihanen ku teillä vanhemmilla on nykyään niin löyhämoraali. Tälläki herrajumala 12-vuotiaan juomista pidetään normaalina. mua itkettää


      • Roopevieno
        dfsdhshhhb kirjoitti:

        "Televisiossa julisti eräs äiti, että pojalla 17v. ei ole kotiin mitään asiaa juovuksissa. Se pisti ajattelemaan. Kumpi tapa nyt sitten on oikein suhtautua humalaiseen nuoreen: saako tulla kotiin vai pitääkö etsiä yösija muualta? Mistä? Kumpi on turvallisempaa? Kumpi on suurempaa välittämistä? "

        miten kuvittelet olevasi turvallinen äiti jos hyväksyt, että lapsesi kännissä seikkailee pitkin katuja. Muistatko viime vapun oulussa? ystäväni kidutettiin kuoliaaksi kerrostalo alueella. Häneltä revittiin hiuksia suurina tuoppina päästä, häntä hakattiin, puukotettiin, hänen simänsä kaivettiin irti. Aamulla hänet löydettiin letkupuistosta oulun keskustasta.
        Syy miksi hänet pahoin pideltiin on sitten eri juttu. Hän oli toisen alkoholia runsaasti käyttävän velkaantuneen nuoren kaveri. Toiset pojat halusivat näyttää velkaiselle, että ovat tosissaan kiduttamalla kuoliaaksi tämän pojan. Tuskin hänenkään vanhempansa aamulla ajattelivat, että illalla poika kidutetaan ku se tänää pari bissee ottaa. Kuka sellasta voi käsittää tai edes ajatella? kuka voi?
        Tommonen harva tapaus so what? No se olis voinu olla minä tai joku muu, mutu tää kaveri sattu olemaan niin kännissä pihalla matkalla kotiin, et hänet oli helppo napata mukaan.

        Missä on vaasalainen poika joka katos humalassa?
        kuka ajo skootterilla limingassa kolarin ja kuoli..humalassa?
        Muistakaa, että ää on mahollisuuksia ja ne voi käydä kelle vaan ja teijän tehtävä on suojella.
        Kuka sai mennä kotiin päissään kempeleessä keväällä 2008, mutta jäi junan alle kotimatkalla? no se minun toinen ystäväni.
        Se vahinko voi sattua myös koti matkalla a kaikkea voi tapahtua, vaikka vanhemmat antais lapsen juodu joskus, kunhan tulee illaksi kotiin.

        ei paljoo naurata...oon 18-vuotias tyttö ja liian moni nuori lähteny täältä ja oon vihanen ku teillä vanhemmilla on nykyään niin löyhämoraali. Tälläki herrajumala 12-vuotiaan juomista pidetään normaalina. mua itkettää

        Meillä tämä poika olisi joutunut arestiin ilman kännykkää, tietokonetta ja rahaa, kunnes olutta hänelle tuoneen nimi alkaisi muistua mieleen. Jatkotoimista olisimme sitten päättäneet, mutta ihan varmasti niitä kyllä olisi tullut, ensimmäisenä tieto poliisille.

        Se, mikä ei ole sallittua, on kiellettyä ja kieltojen rikkomisesta tulee sanktioita. Ihan selvä peli.


      • toista mieltä
        Roopevieno kirjoitti:

        Meillä tämä poika olisi joutunut arestiin ilman kännykkää, tietokonetta ja rahaa, kunnes olutta hänelle tuoneen nimi alkaisi muistua mieleen. Jatkotoimista olisimme sitten päättäneet, mutta ihan varmasti niitä kyllä olisi tullut, ensimmäisenä tieto poliisille.

        Se, mikä ei ole sallittua, on kiellettyä ja kieltojen rikkomisesta tulee sanktioita. Ihan selvä peli.

        onks teiljoku ongelma lapsil annetaa tasan tarkkan sitä mitä hän haluaa. muuten lapsi voi viillellä itteään tai tehä itsemurhan. aatelkaa.sit teil onpaha mieli ku lapsi on delannu, vain sen takia ku TE ETTE ANTANU sille sitä mitä se halus.


      • dsfdfsfssfsf
        toista mieltä kirjoitti:

        onks teiljoku ongelma lapsil annetaa tasan tarkkan sitä mitä hän haluaa. muuten lapsi voi viillellä itteään tai tehä itsemurhan. aatelkaa.sit teil onpaha mieli ku lapsi on delannu, vain sen takia ku TE ETTE ANTANU sille sitä mitä se halus.

        Ihna skeidaapaskaa tuo!" TE ETTE ANTANU sille sitä mitä se halus. "
        >ja olettepa myöhässä jos vasta nyt alatte kiinnostua hänen tekemisistään...


    • Mitä pelleilyä...

      Sun toimintas on ihan liioteltua ylireagointia!

      Se, että raivoot pojalles tälläsestä asiasta, ei auta yhtään mitään. Parempi vaihtoehto on puhua alkoholista ja sen käytöstä pojan kanssa.

      Ja jos luulet, että raivoomiseses estää juomisen, niin ei todellakaan. Jos poika on jo noin nuorena menny ITSE ostamaan toiselta tyypiltä sixpackin, niin ette voi todellakaan edes kuvitella, että pystyisitte pitämään hänet erossa seuraavat 6 vuotta. Kyllähän se on selvää, että pojan ensilärvit tulee seuraavan kolmen vuoden aikana.

      Rangaistus on ainakin ihan yliliioiteltu! Jos te todella haluatte eristää lapsenne sosiaalisesta ympäristöstä, niin lähettäkää hänet Pohjoisnavalle. Tuskin poikanne yksin sitä sixpackkia oli juomassa, vaan joidenkin kaverien kanssa. Peruutitte siis hänen treffinsä, gj. Ja mitäs vielä, laitatte poikanne kotiarestiin, jolloin hän ei voi olla kavereidensa kanssa. Sitten otatte vielä puhelimenkin pois. Jos tämä toiminta jatkuu vielä, niin pojastanne tulee epäsosiaalinen TEIDÄN takianne.

      Ja olkaa te muut nyt niistä vítun poliiseista ja rangaistuksista hiljaa. Yläastelainen poika oli saanu sixpackin ja myi sen eteenpäin 12v pojalle. Kuinkakohan moni tekopyhä páska siellä ruudun takana oikein puhuu, kun itse on mennyt ostamaan omalle tytölleen/pojalleen alkoholia hänen täyttäessään 16 tai 17? Ette te oikeesti voi syyttää toista alaikästä poikaa siitä, että oma alaikänen poikanne meni ostamaan häneltä alkoholia.

    • joo-o.--

      Mitä enemmän rangaistuksia niin sitä huonommat kommunikointivälit. Itse en saanut lapsena yhtään rangaistusta mistään, ajatuskin sellaisesta olisi tuntunut absurdilta ja olisin nauranut vanhemmat suohon. Sängyn alla ei myöskään ollut kaljoja, itseasiassa niitä en juonut ollenkaan.

      Jokainen lapsi on tietysti omanlaisensa ihminen mutta kaikki huuto&agressiivisuus&rangaistukset linjat voi ampua pahasti takaisin kuin poika tulee siihen ikään että heittää äiskän ovesta ulos niin halutessaan.

      Minä yrittäisin ainakin selittää, MIKSI alkoholia ei pidä juoda, varsinkaan siinä iässä. Mihin ongelmiin voi törmätä kun humaltuu, mihin aikaisin aloitettu alkoholinkäyttö yleensä johtaa. Jokin roolimalli miehestä, joka ei ryypiskellyt nuorena.

      Asioista pitää sopia, 12vee ei ole enää vauva, mutta ei tietenkään aikuinenkaan, vanhemmat asettavat elämiselle rajat. Jos rajoja ei ole, on vain ajan kysymys koska poliisien paku tuo pojan kotiin.

    • LivinFullFilledLive25v

      Itse kasvoin tämmöisessä ympäristössä jossa noin 90% ihmisistä alkoholisteja. Laillisten ja laittomien huumausaineiden myyntiä alaikäisille oli melkein kohtalo, vieläkin joskus tuntuu, että on. Silti onnistuin kiertämään tämän tien ja olen nykyään täyttynyt elämästäni ihan täysraittiina.

      Paras tapa kouluttaa lapsi tai yrittää saada lapsi kouluttamaan itse itsensä pois tästä kierteestä on kertomalla hänelle henkiset ja elämän laatuun vaikuttavat vaarat huumausaineista.

      Myös tässä tapauksessa sosiaalisoitumisen vaarat esim peer pressure, sosiaalisen virkistäymisen liika käyttö, halu kuulua joukkoon ja seksi on todella todella tärkeää opettaa laajasti tässä vaiheessa.

      Jos lapsi kasvaa huonossa ympäristössä ilman kunnollista koulutusta näistä asioista, todennäköisesti lapsestanne tulee keskituloinen ansiotyön tekijä joka ei pysty henkisesti ilmaisemaan itseään millään lailla joten kotiin tultuaan käyttää huumausaineita tai sosiaalista virkistystä (joskus myös molempia samanaikaisesti) paetakseen sitä, että hän ei pysty täyttämään elämäänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe