sairaaloissa. On taidettu viimeinkin tehdä virallinen tutkimus miten huonosti vanhuksia hoidetaan muka henkilöstöpulan takia. Asiahan on ollut jo ikuisuuksia tiedossa, mitään ei ole tehty. Suosittelenkin, että vanhat ihmiset hoitavat hommat niin, että joutuvat vankilaan. Siellä heistä huolehditaan hyvin. Ainakin nuoremmilla vangeilla on lokoisat oltavat, on oma yksiö, sänky, telkkari ainakin. Kyllä siellä varmaankin vanhempaa ihmistä hoidettaisiin paremmin kuin sairaalassa!
Vanhusten hoidosta
106
1645
Vastaukset
- Tobias
taitaisi löytyä se vanhuksilta puuttuva subjektiivinen oikeus.
Unohtuu useimmiten myös se tosiasia, että "tuottamattomat" vanhukset maksavat edelleenkin eläkkeistänsä miehekkäästi veroa eivätkä ikäännyttyäänkään lakkaa pyörittämästä yhteiskunnan rattaita mm. kuluttamalla ja erilaisia palveluja käyttämällä, ennen kuin tulevat tokkuraan lääkityiksi!!
Suomi ei todellakaan ole sivistysvaltio!- 1947
Iltasanomat repii otsikoita myyntiä lisätäkseen. Ei tilanne joka puolella tuollainen ole.
Pienelläkin henkilökuntamäärällä voi tehdä hyvää työtä, siis saavat asukkaansa tyytyväisiksi. Toisekseen, aina on hankalia ihmisiä, joille mikään ei ole koskaan hyvin.
Eräskin vanhus sai huoneensa kolme hälytintä rikki jatkuvalla soittamisella. Varsinaista hätää hänellä ei koskaan ollut, vain huomion hakua. Sellainen on kurjaa toisten asukkaiden vuoksi, sillä se aika on muilta pois.
Hoitoisuuden määrää pitää seurata ja sen mukaan valita hoitopaikka.
Erilaisilla toimilla voidaan piristää arkea ja ystävällisyydellä tulee loppusilaus, tyytyväinen asukas.
Ruuan kanssa ei saisi pihistellä. Vanhaa ihmistä ei myös saisi kiusata dieeteillä. Vanhanaikaisia ruokia vain ja sekin auttaa viihtymistä. Lounaaksi vahvempaa ja päivällisellä keitto- tai puurolinjaa.
Omassa yksikössä oli aina mehua tarjolla tiskillä, oli iltapäiväkahvit lämpimien ruokien lisäksi. Kyseltiin toiveita ja yhteinen linja löytyi.
Vanhusten hoitaminen on arvokasta työtä. He ovat aikoinaan rakentaneet meille hyvinvoinnin sotien jälkeen ja me maksoimme palveluna heille viimeisten vuosien hyvinvoinnin.
Paljon on henkilökunnan asenteista kiinni, miten yksikössä asiat sujuvat. - Nähnyt asian
1947 kirjoitti:
Iltasanomat repii otsikoita myyntiä lisätäkseen. Ei tilanne joka puolella tuollainen ole.
Pienelläkin henkilökuntamäärällä voi tehdä hyvää työtä, siis saavat asukkaansa tyytyväisiksi. Toisekseen, aina on hankalia ihmisiä, joille mikään ei ole koskaan hyvin.
Eräskin vanhus sai huoneensa kolme hälytintä rikki jatkuvalla soittamisella. Varsinaista hätää hänellä ei koskaan ollut, vain huomion hakua. Sellainen on kurjaa toisten asukkaiden vuoksi, sillä se aika on muilta pois.
Erilaisilla toimilla voidaan piristää arkea ja ystävällisyydellä tulee loppusilaus, tyytyväinen asukas.
Ruuan kanssa ei saisi pihistellä. Vanhaa ihmistä ei myös saisi kiusata dieeteillä. Vanhanaikaisia ruokia vain ja sekin auttaa viihtymistä. Lounaaksi vahvempaa ja päivällisellä keitto- tai puurolinjaa.
Omassa yksikössä oli aina mehua tarjolla tiskillä, oli iltapäiväkahvit lämpimien ruokien lisäksi. Kyseltiin toiveita ja yhteinen linja löytyi.
Vanhusten hoitaminen on arvokasta työtä. He ovat aikoinaan rakentaneet meille hyvinvoinnin sotien jälkeen ja me maksoimme palveluna heille viimeisten vuosien hyvinvoinnin.
Paljon on henkilökunnan asenteista kiinni, miten yksikössä asiat sujuvat.Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Henkilökunnan asenteista on paljon kiinni, kuinka kiirettä on ja miten vanhuksia hoidetaan. Monilla hoitajilla on kiire saada työt tehtyä pian ja päästä sitten kansliaan tai kahveille istumaan ja juoruamaan. Iltapäivällä äkkiä vaipat, jo heti klo 15 yövaipat viimeistään. Sitten jää koko ilta aikaa olla netissä tai vain viettää luppoaikaa ja seurustella keskenään. Näin se menee se "kiire".
Siellä ne vanhukset makaavat sitten. Ruoka äkkiä suuhun ja ehkä pieni asennonvaihto. Yöllä seuraavan kerran, puolenyön jälkeen vaihdetaan vaipat, jos vielä silloinkaan. Näin on monessa laitoksessa. Sen tietää, miten on ihot painuneet ja vaippa-alue punoittava, kun samassa asennossa ja märät ja ulosteiset vaipat pitkään vaihtamatta. Tämä on karua totuutta. - Tulevaisuuden näkymät
Nähnyt asian kirjoitti:
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Henkilökunnan asenteista on paljon kiinni, kuinka kiirettä on ja miten vanhuksia hoidetaan. Monilla hoitajilla on kiire saada työt tehtyä pian ja päästä sitten kansliaan tai kahveille istumaan ja juoruamaan. Iltapäivällä äkkiä vaipat, jo heti klo 15 yövaipat viimeistään. Sitten jää koko ilta aikaa olla netissä tai vain viettää luppoaikaa ja seurustella keskenään. Näin se menee se "kiire".
Siellä ne vanhukset makaavat sitten. Ruoka äkkiä suuhun ja ehkä pieni asennonvaihto. Yöllä seuraavan kerran, puolenyön jälkeen vaihdetaan vaipat, jos vielä silloinkaan. Näin on monessa laitoksessa. Sen tietää, miten on ihot painuneet ja vaippa-alue punoittava, kun samassa asennossa ja märät ja ulosteiset vaipat pitkään vaihtamatta. Tämä on karua totuutta.Kävin äitiäni katsomassa vanhainkodissa. Olin jo pois lähdössä käytävässä ja näin kun viisi hoitajatyttöä oli tarinoimassa kansliassa. Nauru raikui, mukavaa oli. Samassa summeri soi vastapäisessä huoneessa. Mitään ei tapahtunut. No kohta huoneen ovi aukeni, ja mummo tuli ovenkarmista kiinipitäen ovelle, ja huusi tulkaa hyvät hoitajat viemään vessaan. Mitään ei edelleenkään tapahtunut. Minä ajattelin jo lähteä auttamaan, mutta sitten yksi hoitaja tuli, ja kysyi äkäsesti, että mikä se nyt on. Mummo sanoi, että pitäis päästä vessaan. Hoitaja pyöräytti mummon takaisin huoneeseen. Ja kuulin kun sanoi äkäisesti, teillähän on vaipat, anna tulla vaan.Että tämmöstä, antaa tulla housuun vaan, katotaan sitten yökierroksella. Nauru jatkui kansliassa, kiirettä oli.
- Siinä näkijä missä kokija
Tulevaisuuden näkymät kirjoitti:
Kävin äitiäni katsomassa vanhainkodissa. Olin jo pois lähdössä käytävässä ja näin kun viisi hoitajatyttöä oli tarinoimassa kansliassa. Nauru raikui, mukavaa oli. Samassa summeri soi vastapäisessä huoneessa. Mitään ei tapahtunut. No kohta huoneen ovi aukeni, ja mummo tuli ovenkarmista kiinipitäen ovelle, ja huusi tulkaa hyvät hoitajat viemään vessaan. Mitään ei edelleenkään tapahtunut. Minä ajattelin jo lähteä auttamaan, mutta sitten yksi hoitaja tuli, ja kysyi äkäsesti, että mikä se nyt on. Mummo sanoi, että pitäis päästä vessaan. Hoitaja pyöräytti mummon takaisin huoneeseen. Ja kuulin kun sanoi äkäisesti, teillähän on vaipat, anna tulla vaan.Että tämmöstä, antaa tulla housuun vaan, katotaan sitten yökierroksella. Nauru jatkui kansliassa, kiirettä oli.
Kyllä useissa hoitolaitoksissa on mahdollisuus hyvään hoitoon, hoidon laatu on vain henkilökunnan tahdosta kiinni. Hoitohenkilökunta aivan välinpitämätöntä. Olin käymässä vanhuksen luona ja mennessäni huomasin viereisen huoneen ovi oli auki ja hajut tuli käytävälle saakka. Menin sanomaan kansliaan henkilökunnalle, siellä tarvittaisiin apua on sellainen lemu ilmassa. Minulle sanottiin miksi et hoida asiaa, vastasin se kuuluu sinulle siitähän sinulle maksetaankin.
Huonokuntoiselle annetaan ruuaksi nahkaperuna, pikkuporkkanoita vähän ja kastike karmean väristä litkua ja kahvi kuin ruunan kusta. Kenellä on ruokahalua kun saa huiskin haiskin heitetyn ruoka annoksen eteensä.
Huoneiden seinillä ei ole kelloa, seinäpäivyristä puhumattakaan. Sitten lekuri kysyy mikä viikonpäivä, paljonko kello on? Ei tietenkään ulkomaailmasta eristetty vanhus voi tietää, papereihin vaan merkintä on täysin desorientoitunut vanhus ei tiedä viikonpäivää eikä kellon aikaa. Näyttää yläpäässäkin olevan tiedon- ja huomiokyvyn puutetta.
Paras on hankkiutua vankilaan vanhuutensa päiviksi kuten edellä mainittiin. Vanhustenhoito laitokset ovat maassamme niitä lähtevien laivojen laitureita, kidutuskammioita, odotetaan vain milloin tuokin potkaisee tyhjää. - Koska kävit viimeksi laitoksissa omaistasi katsomassa?
Siinä näkijä missä kokija kirjoitti:
Kyllä useissa hoitolaitoksissa on mahdollisuus hyvään hoitoon, hoidon laatu on vain henkilökunnan tahdosta kiinni. Hoitohenkilökunta aivan välinpitämätöntä. Olin käymässä vanhuksen luona ja mennessäni huomasin viereisen huoneen ovi oli auki ja hajut tuli käytävälle saakka. Menin sanomaan kansliaan henkilökunnalle, siellä tarvittaisiin apua on sellainen lemu ilmassa. Minulle sanottiin miksi et hoida asiaa, vastasin se kuuluu sinulle siitähän sinulle maksetaankin.
Huonokuntoiselle annetaan ruuaksi nahkaperuna, pikkuporkkanoita vähän ja kastike karmean väristä litkua ja kahvi kuin ruunan kusta. Kenellä on ruokahalua kun saa huiskin haiskin heitetyn ruoka annoksen eteensä.
Huoneiden seinillä ei ole kelloa, seinäpäivyristä puhumattakaan. Sitten lekuri kysyy mikä viikonpäivä, paljonko kello on? Ei tietenkään ulkomaailmasta eristetty vanhus voi tietää, papereihin vaan merkintä on täysin desorientoitunut vanhus ei tiedä viikonpäivää eikä kellon aikaa. Näyttää yläpäässäkin olevan tiedon- ja huomiokyvyn puutetta.
Paras on hankkiutua vankilaan vanhuutensa päiviksi kuten edellä mainittiin. Vanhustenhoito laitokset ovat maassamme niitä lähtevien laivojen laitureita, kidutuskammioita, odotetaan vain milloin tuokin potkaisee tyhjää.Jos sinulla on sellainen asenne, että 'tee sinä hoitaja palkkas' eteen hommat', niin et lähimmäisenä ole yhtään sen etevämpi. Onko ehkä tullut mieleen, että kuinka moni vanhus makaa kroonikkona laitoksessa, eikä yksikään omainen käy häntä katsomassa? - Aikoinaan sen näin jo tyelämässäni - joulukortti vaan tuli osastolle toivottamaan 'Rauhallista Joulua'.
- Omainen
Kävin äitiäni katsomassa vanhainkodissa. Olin jo pois lähdössä käytävässä ja näin kun viisi hoitajatyttöä oli tarinoimassa kansliassa. Nauru raikui, mukavaa oli. Samassa summeri soi vastapäisessä huoneessa. Mitään ei tapahtunut. No kohta huoneen ovi aukeni, ja mummo tuli ovenkarmista kiinipitäen ovelle, ja huusi tulkaa hyvät hoitajat viemään vessaan. Mitään ei edelleenkään tapahtunut. Minä ajattelin jo lähteä auttamaan, mutta sitten yksi hoitaja tuli, ja kysyi äkäsesti, että mikä se nyt on. Mummo sanoi, että pitäis päästä vessaan. Hoitaja pyöräytti mummon takaisin huoneeseen. Ja kuulin kun sanoi äkäisesti, teillähän on vaipat, anna tulla vaan.Että tämmöstä, antaa tulla housuun vaan, katotaan sitten yökierroksella. Nauru jatkui kansliassa, kiirettä oli.
Olen nähnyt hoitajien välinpitämättömyyden vanhainkodeissa monia, monia kertoja,
koska olen vieraillut niissä paljon omaisiani tervehtimässä ja auttamassa.
Vanhus oli kaatunut ja huusi apua, yritin kääntää häntä mukavampaan asentoon, että hänen
olonsa vähän helpottuisi ja samalla pyysin hoitajaa avuksi.
Hoitaja tokaisi, että jätä siihen vaan, hän kaatuilee koko ajan kuitenkin, ja käveli pois.
Näin tämän hennon vanhuksen lattialle unohdettuna monta kertaa.
Hän rukoili kuolemaa avuksi, mikä onneksi tulikin ja pelasti kärsivän sydämettömien hoitajien kynsistä.
Omaiseni sanoi varsinkin vanhempien hoitsujen olevan kylmiä ja tylyjä ja siihen tulokseen
olen tullut itsekin. Juuri nämä kokeneet, vanhemmat hoitajat eivät vie vessaan ja vievät viimeisenkin
ihmisarvon rippeen vanhoilta ihmisiltä.
Ulkomailta tulleet hoitajat ovat olleet empaattisia ja auttavaisia, mitä itse olen huomioinut ja niin olen kuullut vanhustenkin sanovan. - kipinöi
Koska kävit viimeksi laitoksissa omaistasi katsomassa? kirjoitti:
Jos sinulla on sellainen asenne, että 'tee sinä hoitaja palkkas' eteen hommat', niin et lähimmäisenä ole yhtään sen etevämpi. Onko ehkä tullut mieleen, että kuinka moni vanhus makaa kroonikkona laitoksessa, eikä yksikään omainen käy häntä katsomassa? - Aikoinaan sen näin jo tyelämässäni - joulukortti vaan tuli osastolle toivottamaan 'Rauhallista Joulua'.
Älä jauha pashaa. Oletko todella sitä mieltä, että tuo hoitajan lausahdus oli oikein?
Älä nyt sekoita kahta eri asiaa. - painaako työvuodet
Omainen kirjoitti:
Olen nähnyt hoitajien välinpitämättömyyden vanhainkodeissa monia, monia kertoja,
Vanhus oli kaatunut ja huusi apua, yritin kääntää häntä mukavampaan asentoon, että hänen
Hoitaja tokaisi, että jätä siihen vaan, hän kaatuilee koko ajan kuitenkin, ja käveli pois.
Hän rukoili kuolemaa avuksi, mikä onneksi tulikin ja pelasti kärsivän sydämettömien hoitajien kynsistä.
Omaiseni sanoi varsinkin vanhempien hoitsujen olevan kylmiä ja tylyjä ja siihen tulokseen
olen tullut itsekin. Juuri nämä kokeneet, vanhemmat hoitajat eivät vie vessaan ja vievät viimeisenkin
Ulkomailta tulleet hoitajat ovat olleet empaattisia ja auttavaisia, mitä itse olen huomioinut ja niin olen kuullut vanhustenkin sanovan.Samat kokemukset minullakin näiden vanhempien hoitajien suhteen. Niitä olen nähnyt kiukkisina, nuoret olleet ihania.
- Hoitaja miekin
painaako työvuodet kirjoitti:
Samat kokemukset minullakin näiden vanhempien hoitajien suhteen. Niitä olen nähnyt kiukkisina, nuoret olleet ihania.
ja kauan työskennelleistä hoitajista on tullut väsyneitä, työhönsä leipääntyneitä hoitajia. Kyynisyyskin on vallanut monet. On särkyjä ja vaivoja, jotka tulleet raskaasta työstä. Se ei kuitenkaan anna lupaa vanhusten huonoon hoitoon ja kohteluun.
Jos ala olisi kunnolla palkattua ja arvostettua, ehkäpä nuoremmatkin hakeutuisivat vanhustenhoitoon. - Omainen
Hoitaja miekin kirjoitti:
ja kauan työskennelleistä hoitajista on tullut väsyneitä, työhönsä leipääntyneitä hoitajia. Kyynisyyskin on vallanut monet. On särkyjä ja vaivoja, jotka tulleet raskaasta työstä. Se ei kuitenkaan anna lupaa vanhusten huonoon hoitoon ja kohteluun.
Jos ala olisi kunnolla palkattua ja arvostettua, ehkäpä nuoremmatkin hakeutuisivat vanhustenhoitoon.Mielestäni näille tylyille hoitajille pitäisi maksaa vähemmän palkkaa tai antaa potkut, koska eivät osaa työtänsä.
- kohta eläkkeelle
Jos ala olisi kunnolla palkattua ja arvostettua, ehkäpä nuoremmatkin hakeutuisivat vanhustenhoitoon.Vanhusten hoito on todella raskasta. Toiset narisevat kaiken aikaa ja omaiset silloin harvoin, kun käyvät yhtyvät samaan. Sitten on niitä ihania vanhuksia, jotka tietävät tilanteen, eivät halua apua, kun tosi hädässä. Hoitajilla on vuoron vaihtuessa palaveri ja heillä on oikeus ruoka- ja kahvitaukoon. Ei tietenkään kaikki lähde yhtäaikaa tauolle, vaan päivystäjiä jää. Niin hauskaa, kun yhdessä tauot pitäminen olisikin. Kaikki vanhukset ovat ansainneet hyvän hoidon ja kunnioituksen. Tämä nykyinen yhteiskunta ei anna siihen mahdollisuutta. Työ on aliarvostettua ja alipalkattua. Raskasta työtä pitää tehdä eläkeikään asti. Ei jaksa. Sairaalasta löytyisi varmaan helpompiakin töitä eläkeikää lähestyville.
- vuorotyötä tekevä
Jos ala olisi kunnolla palkattua ja arvostettua, ehkäpä nuoremmatkin hakeutuisivat vanhustenhoitoon.Ei se totuuden mukainen palkka nyt niin pieni ole. Tuppaa vaan olemaan, että sanotaan se lähtöpalkka ja kerrotaan vuorotyöstä, vaan ei kerrota niistä lisistä :-).
- On kokemusta
vuorotyötä tekevä kirjoitti:
Ei se totuuden mukainen palkka nyt niin pieni ole. Tuppaa vaan olemaan, että sanotaan se lähtöpalkka ja kerrotaan vuorotyöstä, vaan ei kerrota niistä lisistä :-).
Kyllä asia on niin, että moni esim. siivousalalla joutuu tekemään raskasta työtä paljon huonommalla palkalla. Kaupan myyjät ja kassat elävät köyhyysrajalla.
- Omainen
On kokemusta kirjoitti:
Kyllä asia on niin, että moni esim. siivousalalla joutuu tekemään raskasta työtä paljon huonommalla palkalla. Kaupan myyjät ja kassat elävät köyhyysrajalla.
Vanhainkodissa siivoojat kertoivat miten hoitohenkilökunta halveksii heitä ja heidän työtään ja olen sen
omin silminkin todennut.
Kunnolliset soveltuvuustestit pitäisi olla hoitoalalle, ettei nykyisen kaltaista ainesta pääsisi alalle.
Kaikilla tuntemillani ikäsiskoilla, jotka hakeutuivat hoitoalalle, oli ainoastaan yksi motiivi ammattiin
nähden, päästä lääkärin kanssa naimisiin.
Kaikki eivät päässeet ja katkeria olivat, joitakin onnisti lyhyt onni, mikä sekin lopahti. Omainen kirjoitti:
Mielestäni näille tylyille hoitajille pitäisi maksaa vähemmän palkkaa tai antaa potkut, koska eivät osaa työtänsä.
Olen 63w reippaasti ylipainoinen jolle tehtiin rintojen poisto leikkaus 3/9 Töölöön os 5
Olin huoneessa ainoa joka oli liikuntarajoitteinen jo tullessaan. Sänky oli niin korkealla ettei jalat ylttäneet maahan. Enkä sänkyä saanut matalammalle. Kävin itse veskissä rollaattorin avulla. Jouduin sängynreunalla istuen odottamaan joka kerta n½tuntia - Yhdenkin kerran eräs potilas sanoi sille vanhemmalle hoitajalle " Auttakaa nyt tota, sehän pyörtyy kohta" johon hoitaja: Hyvinhän se tuossa pysyy.
Siellä se 3vrk antoi todella ikävän kuvan niistä jo rutinoituneista hoitajista- Nuoret ja ulkolaiset olivat ystävällisiä ja auttoivat, ehkä hekin jonakin päivänä turtuvat, toivottavasti eivät.
Hoitajat istuivat toimistossa ja huutelivat: kohta, kohta. Eikä ollut kiireen kipenettä.
Olisi hyvä kun omaiset puuttuisivat enemmän ja useammin läheisensä kohteluun.
Nyt todella tunsin mitä on olla kirjaton karjaton ja heitteillä.
Kaikki muut heillä kävi omaisia joka päivä, niin hoitajat lirputtelivat näille potilaille omaisten kuullen.
Pääsin vähällä, entä ne jotka ovat pitkäaikais potilaita.
Huomena ke on tikkien poisto / tarkastus. Saas nähdä mitä sanovat.- Se Pinko
Omainen kirjoitti:
Vanhainkodissa siivoojat kertoivat miten hoitohenkilökunta halveksii heitä ja heidän työtään ja olen sen
omin silminkin todennut.
Kunnolliset soveltuvuustestit pitäisi olla hoitoalalle, ettei nykyisen kaltaista ainesta pääsisi alalle.
Kaikilla tuntemillani ikäsiskoilla, jotka hakeutuivat hoitoalalle, oli ainoastaan yksi motiivi ammattiin
Kaikki eivät päässeet ja katkeria olivat, joitakin onnisti lyhyt onni, mikä sekin lopahti.17 vuotta. Mielestäni tein työni hyvin. ja asukkaat olivat ihania minua kohtaan. Sain heiltä jopa pieniä lahjoja. Pyysivät omaisijaan ostamaan. Sai jouluna suklaata, ja posliini enkeleitä ym.pientä, se oli herttaista. Mutta siitä ei muut työntekijät tykänneet. Kysyivät, että maksetaanko sinulle paremmin, kun yrität olla niin erinomainen. Sanoivat, että eikö sinun pitäis vähän rentoutua, ota vaikka joskus pää täyteen. Sain jopa liikanimen Pinko. Pinko tulee iltaan töihin, pinko tulee yököksi. Tehtiin suoranaista kiusaa, levitettiin valheellisia juoruja ym. Aikaa olisi ollut riittävästi tehdä jotain potilaidenkin eteen. Esimerkiksi aamiaisen jälkeen, kun astiat vietiin keittiöön, olisi ollut kovasti aikaa ennen päiväkahvien tarjoilua. mutta silloin porukka istui juoruamassa liinavaatevarastossa. Samoin päiväkahvien jälkeen olisi myös ollut aikaa talutella ihmisiä. tai vaikka lukea heille, mutta eipä ketään kiinnostanut, omia kapakkareissujaan puhuivat.Laittaisivat vaan tarkastajia paikalle, kyllä siellä olis nuijalla töitä. En väitä ettäkö se olis raskastakin, mutta kyllä sitä luppa-aikaa siellä on ihan varmasti. Välittämisestä on kiini. Hyvät ihmiset käykää katsomassa vanhojanne, ottakaa selvää miten heitä hoidetaan, onko heidän viimeiset vuodet ihmisarvolle sopivia.
- Pirre*
maagikko kirjoitti:
Olen 63w reippaasti ylipainoinen jolle tehtiin rintojen poisto leikkaus 3/9 Töölöön os 5
Olin huoneessa ainoa joka oli liikuntarajoitteinen jo tullessaan. Sänky oli niin korkealla ettei jalat ylttäneet maahan. Enkä sänkyä saanut matalammalle. Kävin itse veskissä rollaattorin avulla. Jouduin sängynreunalla istuen odottamaan joka kerta n½tuntia - Yhdenkin kerran eräs potilas sanoi sille vanhemmalle hoitajalle " Auttakaa nyt tota, sehän pyörtyy kohta" johon hoitaja: Hyvinhän se tuossa pysyy.
Siellä se 3vrk antoi todella ikävän kuvan niistä jo rutinoituneista hoitajista- Nuoret ja ulkolaiset olivat ystävällisiä ja auttoivat, ehkä hekin jonakin päivänä turtuvat, toivottavasti eivät.
Hoitajat istuivat toimistossa ja huutelivat: kohta, kohta. Eikä ollut kiireen kipenettä.
Olisi hyvä kun omaiset puuttuisivat enemmän ja useammin läheisensä kohteluun.
Nyt todella tunsin mitä on olla kirjaton karjaton ja heitteillä.
Kaikki muut heillä kävi omaisia joka päivä, niin hoitajat lirputtelivat näille potilaille omaisten kuullen.
Pääsin vähällä, entä ne jotka ovat pitkäaikais potilaita.
Huomena ke on tikkien poisto / tarkastus. Saas nähdä mitä sanovat.jälkeen tilapäisesti osastolla jossa oli syöpäpotilaitakin, kirurgisella oli silloin remontti menneillään. Kuulin kun iäkäs yöhoitaja matki, ilmeisesti kivuliasta potilasta. Potilas huusi ja pyysi kai kipuihinsa lääkettä..ikinä en unoha kuulemaani..
Siihen aikaan ei ilmeisesti annettu tarpeeksi syöpäpotilaille kivunlievitysl ääkeitä, oli vuosi 80 ntä. - 18
kohta eläkkeelle kirjoitti:
Vanhusten hoito on todella raskasta. Toiset narisevat kaiken aikaa ja omaiset silloin harvoin, kun käyvät yhtyvät samaan. Sitten on niitä ihania vanhuksia, jotka tietävät tilanteen, eivät halua apua, kun tosi hädässä. Hoitajilla on vuoron vaihtuessa palaveri ja heillä on oikeus ruoka- ja kahvitaukoon. Ei tietenkään kaikki lähde yhtäaikaa tauolle, vaan päivystäjiä jää. Niin hauskaa, kun yhdessä tauot pitäminen olisikin. Kaikki vanhukset ovat ansainneet hyvän hoidon ja kunnioituksen. Tämä nykyinen yhteiskunta ei anna siihen mahdollisuutta. Työ on aliarvostettua ja alipalkattua. Raskasta työtä pitää tehdä eläkeikään asti. Ei jaksa. Sairaalasta löytyisi varmaan helpompiakin töitä eläkeikää lähestyville.
alipalkattu ja aliarvostettu työ kohtelemaan vanhuksia huonosti?
Millä tavalla yhteiskunta rajoittaa mahdollisuutta hoitaa ja kunnioittaa vanhuksia?
Millä tavalla työsi aliarvostus tuntuu elämässäsi/työssäsi?
Mahtaisiko työ tuntua kevyemmältä jos asenne työhön olisi positiivisempi.
Toivottovasti teistä natisevista hoitajista tulee hiljaisia ja ihania vanhuksia.
Elämä tahtoo maksaa potut pottuina, se tulisi muistaa! - kamalat kivut!
Pirre* kirjoitti:
jälkeen tilapäisesti osastolla jossa oli syöpäpotilaitakin, kirurgisella oli silloin remontti menneillään. Kuulin kun iäkäs yöhoitaja matki, ilmeisesti kivuliasta potilasta. Potilas huusi ja pyysi kai kipuihinsa lääkettä..ikinä en unoha kuulemaani..
Siihen aikaan ei ilmeisesti annettu tarpeeksi syöpäpotilaille kivunlievitysl ääkeitä, oli vuosi 80 ntä.syöpää, mutta oli muita kipuja ja oli melkein tajuton. Aina kun kävin, kuulin kun äitini valitti ääneen kovastikin. Vaippoja hänelle ei vaihdettu ainakaan useasti. Se valitus oli kamalaa. Etsin hoitajia ja pyysin antamaan kipulääkettä. Vasta silloin antoivat. Kerran menin äitiäni katsomaan, olin ilmoittanut mihin aikaan tulen. No, silloin hoitajat olivatkin äitini luona pesemässä häntä ja vaippoja vaihtamassa. Miniäni oli silloin sairaalassa töissä, hän pystyi käymään aina silloin tällöin (ennalta ilmoittamatta) käymässä äitini luona. Hän sanoi, että kipulääkettä ei annettu, oli kuulemma annettu jo tarpeellinen määrä. Tosiasiassa ei koko päivänä ollut kipulääkettä annettu, sen näki papereista. Onko Suomessa kipulääke niin kallista, että siitä pihistetään? Ensin toivoin, että äitini selviäisi sairaudestaan. Pian kuitenkin huomasin, että ei selviä ja silloin aloin toivoa hänen kuolemaansa. Viikon hän valitti kaiket päivät, sitten kuolema korjasi, onneksi! On kamalaa omaisille, kun sairas valittaa, eikä itse pysty tekemään mitään. Monta kertaa etsiskelin hoitajia kysyäkseni kipulääkityksestä. Aina heidät löysi kahvilta, eikä heillä ollut aikomustakaan tulla äitiäni katsomaan. Kerran sattui lääkäri paikalle ja sanoin asiasta hänelle. Välittömästi hän käski yhden hoitajan antaa kipulääke. Vaan muulloin äitini ei saanut, ei ainakaan tarpeeksi!
Jos..siis jos,mummom pääsi ovelle..EIKÄ vessaan on valikoiva avuntarve ?Yleensä eivät laitoshoitoa kolmessa vuorossa tarvitse jotka osaa itse hakea hoitajaa..
- PISSAT HOUSUUN VAAN
kaimaliini kirjoitti:
Jos..siis jos,mummom pääsi ovelle..EIKÄ vessaan on valikoiva avuntarve ?Yleensä eivät laitoshoitoa kolmessa vuorossa tarvitse jotka osaa itse hakea hoitajaa..
JOS EI PYSY PYSTYSSÄ, NIIN KAATUKOON KÄYTÄVÄLLE!
- oli hyvät ajat!
Samat kokemukset minullakin näiden vanhempien hoitajien suhteen. Niitä olen nähnyt kiukkisina, nuoret olleet ihania.
vanhuksia! 60-luvulla, jolloin lapseni syntyivät, oli sairaalassa kätilöitä, sairaala-apulaisia, laitosapulaisia. Kätilöt hoitivat äitejä (synnytyksen jälkeenkin), sairaala-apulaiset kuskasivat alusastioita sellaisille, jotka eivät saaneet nousta sängystä. Kaksi kertaa päivässä laitosapulaiset siivosivat ja pyyhkivät lattian. Saatiin päivällä kahvia ja illalla teetä., Hoito oli hyvää. Silloin ensisynnyttäjiä pidettiin sairaalassa 10 vrk ja tois-ja useampisynnyttäjiä 7 vrk. Varmaan myös vanhusten puolella oli yhtä hyvä hoito. Pikkuhiljaa kaikki on hävinnyt. Ei enää kukaan hoida.
Saako enää sairaalassa päiväkahvia tai iltakahvia/teetä? - sain tarpeekseni
mihin lie hävisi!? Laskutoimituskin oli oikein. Ei jaksa enää, ei toimi, ei. Pitäkööt palstansa Suomi24!
- mörri +
Se Pinko kirjoitti:
17 vuotta. Mielestäni tein työni hyvin. ja asukkaat olivat ihania minua kohtaan. Sain heiltä jopa pieniä lahjoja. Pyysivät omaisijaan ostamaan. Sai jouluna suklaata, ja posliini enkeleitä ym.pientä, se oli herttaista. Mutta siitä ei muut työntekijät tykänneet. Kysyivät, että maksetaanko sinulle paremmin, kun yrität olla niin erinomainen. Sanoivat, että eikö sinun pitäis vähän rentoutua, ota vaikka joskus pää täyteen. Sain jopa liikanimen Pinko. Pinko tulee iltaan töihin, pinko tulee yököksi. Tehtiin suoranaista kiusaa, levitettiin valheellisia juoruja ym. Aikaa olisi ollut riittävästi tehdä jotain potilaidenkin eteen. Esimerkiksi aamiaisen jälkeen, kun astiat vietiin keittiöön, olisi ollut kovasti aikaa ennen päiväkahvien tarjoilua. mutta silloin porukka istui juoruamassa liinavaatevarastossa. Samoin päiväkahvien jälkeen olisi myös ollut aikaa talutella ihmisiä. tai vaikka lukea heille, mutta eipä ketään kiinnostanut, omia kapakkareissujaan puhuivat.Laittaisivat vaan tarkastajia paikalle, kyllä siellä olis nuijalla töitä. En väitä ettäkö se olis raskastakin, mutta kyllä sitä luppa-aikaa siellä on ihan varmasti. Välittämisestä on kiini. Hyvät ihmiset käykää katsomassa vanhojanne, ottakaa selvää miten heitä hoidetaan, onko heidän viimeiset vuodet ihmisarvolle sopivia.
kuinka ihmiset voi noin käyttäityä, kuvailemallasi tavoin?
Aikoinaan itse otin työn vakavasti, ylimielisyys työtäkotaan ei olisi tullut mieleenkään, toivoisi vanhusten saavan asiallinen tarvitsemansa hoito, sillä he maksavat koko eläkkeensä näille laitoksille.
On paha ajatella että raha kelpaa kyllä, mutta sen eteen ei tehdä työtä, todellakin VALVONTAA on lisättävä, ja vaadittava vastuullista käytöstä kaikilta hoito henkilöiltä. - Kriittinen..
kamalat kivut! kirjoitti:
syöpää, mutta oli muita kipuja ja oli melkein tajuton. Aina kun kävin, kuulin kun äitini valitti ääneen kovastikin. Vaippoja hänelle ei vaihdettu ainakaan useasti. Se valitus oli kamalaa. Etsin hoitajia ja pyysin antamaan kipulääkettä. Vasta silloin antoivat. Kerran menin äitiäni katsomaan, olin ilmoittanut mihin aikaan tulen. No, silloin hoitajat olivatkin äitini luona pesemässä häntä ja vaippoja vaihtamassa. Miniäni oli silloin sairaalassa töissä, hän pystyi käymään aina silloin tällöin (ennalta ilmoittamatta) käymässä äitini luona. Hän sanoi, että kipulääkettä ei annettu, oli kuulemma annettu jo tarpeellinen määrä. Tosiasiassa ei koko päivänä ollut kipulääkettä annettu, sen näki papereista. Onko Suomessa kipulääke niin kallista, että siitä pihistetään? Ensin toivoin, että äitini selviäisi sairaudestaan. Pian kuitenkin huomasin, että ei selviä ja silloin aloin toivoa hänen kuolemaansa. Viikon hän valitti kaiket päivät, sitten kuolema korjasi, onneksi! On kamalaa omaisille, kun sairas valittaa, eikä itse pysty tekemään mitään. Monta kertaa etsiskelin hoitajia kysyäkseni kipulääkityksestä. Aina heidät löysi kahvilta, eikä heillä ollut aikomustakaan tulla äitiäni katsomaan. Kerran sattui lääkäri paikalle ja sanoin asiasta hänelle. Välittömästi hän käski yhden hoitajan antaa kipulääke. Vaan muulloin äitini ei saanut, ei ainakaan tarpeeksi!
Joudun olemaan paljon sairaaloissa. Toisissa, varsinkin tässä lähellä olevassa sairaalassa on käsittämätön työmoraali.
8-9 istutaan kahvihuoneessa. Herran jestas, missä työpaikalla on näin pitkät tauot?
Sen jälkeen ruokatauko, ja taas iltapäivällä kahvitauko, ja älkää uskokokaan että se on 10 minuuttia. Puoli tuntia ei riitä.
Juttelin osastonhoitajalle, että tältä osastolta puuttuu kaikenlainen järjestys. Kukaan ei perehdytä, eli esittele osastoa, saatikka henkilökuntaa. Minkäänlaista ohjevihkosta ei ole, jossa kerrottaisiin edes minimissään sairaalasta tai osastosta ja esiteltäisiin edes osaston henkilökunta.
Siihen hän sanoi, että kyllä vastaanottavan hoitajan kuuluu se tehdä. Mutta ei tee. Olen ollut kolmasti lyhyen ajan sisällä tässä sairaalassa, ja sama meno jatkuu.
Sitten tuosta osaston esittelystä mm. kirjasella, niinkuin sairaaloissa potilaspöydän laatikossa on jossa kerrotaan osaston henkilökunnasta, lääkärit esitellään yms. palveluhenkilöt.
Sellaista ei kuulemma kukaan ehdi tekemään. Pitäisi perustaa projekti, jossa joku opiskelija sitten projektin turvin sellaisen teki.
Minulta nousi hiukset pystyyn. Olisin moisen esitteen tehnyt päivässä, eikä se osaston sihteeriltäkään olisi varmaan enempää aikaa vienyt, mutta kahvitunnit olisi joutunut nipistämään normaaleiksi työehtosopimuksen mukaisiksi tauoiksi. Kukas se tunnin kahvitunnista sovinnolla luopuisi?
Jos nuo kahvitunnit vietettäisiin lakisääteisssä ajassa, viikossa olisi kertynyt jo 7 tuntia työaikaa, siinä ajassa jo tu osastonesittelyvihkonen olisi ollut valmis. - hoitoa tarvitseva
mörri + kirjoitti:
Aikoinaan itse otin työn vakavasti, ylimielisyys työtäkotaan ei olisi tullut mieleenkään, toivoisi vanhusten saavan asiallinen tarvitsemansa hoito, sillä he maksavat koko eläkkeensä näille laitoksille.
On paha ajatella että raha kelpaa kyllä, mutta sen eteen ei tehdä työtä, todellakin VALVONTAA on lisättävä, ja vaadittava vastuullista käytöstä kaikilta hoito henkilöiltä.60:senä kun joudun usein olemaan sairaalassa, niin yhdessä sairaalassa, jossa on enemmän vanhuksia, tulevat keskussairaalasta, ovat infarktin kokeneita tai sitten lonkka-polvileikattuja iäkääitä ihmisiä.
Kun oikein hikisenä menin aamulla suihkuun, hoitaja juoksi perästä, että ei ole sinun suihkupäivä. Herran jestas, kerran viikossa saisi pesulla käydä. Jo siinä pillukin lemuasi. Sairaala vesistön rannalla, joten vedestä ei tasan tarkkaan ole puutetta. No suoraan veistöstähän se vesi ei tule, mutta paikkakunnalla ei toden totta vesipulasta kärsitä.
Menin joka tapauksessa suihkuun. Hoitaja kyttäsi verhon takana koko ajan, mutta ei tehnyt elettäkään auttaakseen minua, koska itse en pesempään pystynyt. Mutta pelkkä vedelläkin huuhtelu teki hyvää. Siinä se seisoi, kuin tikku paskassa, ei edes pyyhettä tarjonnut, tai että olisi kuivannut, sillä en pysty käsittelemään isoa pyyhettä.
Tämän jälkeen lähetettiin toiseen sairaalaan, jossa tuli pienen pieni sirpakka nainen esittelemään, että minä olen Sinun hoitajasi, ja nyt mentiin suihkuun. Hän pesi minut päästä varapisiin pyytämättäkin. Kuivasi, ja sen jälkeen tuli laatikon kanssa ja sanoi, että nyt laitetaan rullat päähän. Herran pieksut, ei minulla papiljotteja päässä ole ollut ainakaan 15 vuoteen, sillä kädet eivät nouse niin ylös. Yölläkin kävivät tyynyillä asentoa vaihtamassa, kun sattui niin mielettömästi paikoillaan olo.
Joka aamu hän kävi kysymässä, jos oli työvuorossa, mennääkö taas suihkuun. Niin, täysin vastakkaiset olosuhteet ja suhtautuminen näiden sairaaloiden henkilökunnan välillä. En tiedä, mistä tällainen johtuu. Keskussairaalassa kun ihmettelin, miten ainutlaatuinen hoitohenki vallitsi siellä sairaalassa, niin sanoivat, että se onkin kuuluisa hoitoperinteistään.
Onko niin, että hoitoperinteiden tuhomainen kadottaa samalla hyvän hoidon? - vienotuuli
Ei se totuuden mukainen palkka nyt niin pieni ole. Tuppaa vaan olemaan, että sanotaan se lähtöpalkka ja kerrotaan vuorotyöstä, vaan ei kerrota niistä lisistä :-).
http://www.youtube.com/watch?v=5pk3dMFuEGQ&feature=related
Hoitoalan, ravintola-alan ja pian jopa kaupan työntekijät joutuvat tekemään työtään, ei ns. normaaliessa työn aikataulussa. Ovat siis epämääräiseen aikaan töissä, normaalia työtä tekevä ei ole yöllä, oli kellonaika mitä tahansa työssä. ON VALTAOSA JOTKA MENEVÄT 7, 8, 9 aloittamaan työnsä, entä kun menet vasta klo 22 tai 24 saadaksesi edes 5 tunnin työpäivän?
TE PUHUTTE NIIN SUURELLA TIETÄMYKSELLÄ, VAAN ETTE KÄYTÄNNÖSTÄ TIEDÄ.! Kuka niin hassu on et tekisi noilla kellonajoilla samalla hinnalla kuin päivässä oleva? Lisät ovat korvausta epämääräiseen aikaan tehdystä työstä. Samoin pyhät, juhlapyhät (vappu, juhannus, joulu) kyllä monikin haluaisi olla perheensä kanssa, se vain on työtä silloinkin. Menisitkö itse silloin töihin mielelläsi? Korvaus pitää olla kohdillaan, sen hoitaa liittomme.
sinullekin,
http://www.youtube.com/watch?v=5pk3dMFuEGQ&feature=related - vuorotyötä tekevä
vienotuuli kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=5pk3dMFuEGQ&feature=related
Hoitoalan, ravintola-alan ja pian jopa kaupan työntekijät joutuvat tekemään työtään, ei ns. normaaliessa työn aikataulussa. Ovat siis epämääräiseen aikaan töissä, normaalia työtä tekevä ei ole yöllä, oli kellonaika mitä tahansa työssä. ON VALTAOSA JOTKA MENEVÄT 7, 8, 9 aloittamaan työnsä, entä kun menet vasta klo 22 tai 24 saadaksesi edes 5 tunnin työpäivän?
TE PUHUTTE NIIN SUURELLA TIETÄMYKSELLÄ, VAAN ETTE KÄYTÄNNÖSTÄ TIEDÄ.! Kuka niin hassu on et tekisi noilla kellonajoilla samalla hinnalla kuin päivässä oleva? Lisät ovat korvausta epämääräiseen aikaan tehdystä työstä. Samoin pyhät, juhlapyhät (vappu, juhannus, joulu) kyllä monikin haluaisi olla perheensä kanssa, se vain on työtä silloinkin. Menisitkö itse silloin töihin mielelläsi? Korvaus pitää olla kohdillaan, sen hoitaa liittomme.
sinullekin,
http://www.youtube.com/watch?v=5pk3dMFuEGQ&feature=relatedNaurettavaa höpötystä. Olisit katsonut esim. nikkini, niin olisit säästynyt kirjoitukselta.
PISSAT HOUSUUN VAAN kirjoitti:
Jokaisessa sairaalassa/vanhainkodissa on jonkilainen hälytin,millä hoitajaa pyydetään apuun...Tämä paatoksellinen hoitohenkilökunnan mollaus on kai joidenkin omantunnon peittelyä,sillä näitä palkattomia "pakollisia"ei saa ottaa ketään tilalle..Kun vähästä otetaan vielä pois,on itsestäänselvyys ettei olosuhteet parane.
- Voi niitä aikoja
muuttunut vuosikymmenien saatossa ja jollekin palstalle muistelin n 40 v takaisia muistojani erään kaupungin kroonikkoyksiköstä, jossa yksi hoitaja valvoi yön ja toinen hoitaja kävi kerran tai pari apuna potilaita käännettiin. Kroonikko-osasto oli vielä puurakennus ja kaksikerroksinen ja suurin osa oli liikuntakyvyttömiä. Miten olisi käynyt jos olisi tullut tulipalo? Voi vain kuvitella.Siihen aikaan ei ollut vaippoja tai oli sellainen yksinkertainen josta ei juuri suojaa ollut. Eikä se päivävahvuus ollut sen kummoisempi kuin nykyään. Eikä ole muuttunut miksikään vuosien varrella, mitä olen kuullut ja seurannut keskusteluja. On erittäin hyvä, että vanhustenhoidon tilasta tulee kunnon "haloo". Sen parantamiseen pitää löytyä tahtoa ja varaa. Ylipäätään kaikki korjattavat toimenpiteet tulee hoitaa, niin akuutti kuin pitkäaikaishoidossa.
Ne ajat olivat kauheita monessa mielessä ja nuori parikymppinen sh sai todellisen tulikasteen alalle. Sellaisen, että suuntauduin pelkästään akuuttisairaanhoitoon. Se on/oli erilainen, mutta valtava työpaine ja tekemistä, vastuuta muillekin jaettavaksi. Sai juosta tosissaan, kun oli paljon leikattuja, infuusioiden laittoja/uusimisia, potilasvaihtuvuus suurta, iv-antibiootteja jne...Mutta tykkäsin ja rakastin työtäni. Saattoi käydä niinkin, että ruokatauko jäi pitämättä tai se kesti vain 5 min...Jos ei mennyt syömään ruokalipulla, niin varmaa oli, että osaston kahvihuoneessa ei saanut syödä rauhassa eväitään vaan siitä oli lähdettävä vastaamaan kelloon, puhelimeen jne..Voi niitä aikoja. - Saaperi
Se Pinko kirjoitti:
17 vuotta. Mielestäni tein työni hyvin. ja asukkaat olivat ihania minua kohtaan. Sain heiltä jopa pieniä lahjoja. Pyysivät omaisijaan ostamaan. Sai jouluna suklaata, ja posliini enkeleitä ym.pientä, se oli herttaista. Mutta siitä ei muut työntekijät tykänneet. Kysyivät, että maksetaanko sinulle paremmin, kun yrität olla niin erinomainen. Sanoivat, että eikö sinun pitäis vähän rentoutua, ota vaikka joskus pää täyteen. Sain jopa liikanimen Pinko. Pinko tulee iltaan töihin, pinko tulee yököksi. Tehtiin suoranaista kiusaa, levitettiin valheellisia juoruja ym. Aikaa olisi ollut riittävästi tehdä jotain potilaidenkin eteen. Esimerkiksi aamiaisen jälkeen, kun astiat vietiin keittiöön, olisi ollut kovasti aikaa ennen päiväkahvien tarjoilua. mutta silloin porukka istui juoruamassa liinavaatevarastossa. Samoin päiväkahvien jälkeen olisi myös ollut aikaa talutella ihmisiä. tai vaikka lukea heille, mutta eipä ketään kiinnostanut, omia kapakkareissujaan puhuivat.Laittaisivat vaan tarkastajia paikalle, kyllä siellä olis nuijalla töitä. En väitä ettäkö se olis raskastakin, mutta kyllä sitä luppa-aikaa siellä on ihan varmasti. Välittämisestä on kiini. Hyvät ihmiset käykää katsomassa vanhojanne, ottakaa selvää miten heitä hoidetaan, onko heidän viimeiset vuodet ihmisarvolle sopivia.
Hoitajat ovat iät ja ajat kieltäytyneet velvollisuuksistaan, yksinkertaisesti eivät tee työtään!! Nämä kurjat on saatava tekemään muutakin palkkansa eteen, kuin marista, voi voi kun nyt on niin huono palkka!!! Suurinosa Suomalaisista tekee työtä pienemmällä palkalla!! Ymmärtäisivät edes hävet`? Vaan ei!!!!!!!
- olisi aika hyväksyä
Nähnyt asian kirjoitti:
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Henkilökunnan asenteista on paljon kiinni, kuinka kiirettä on ja miten vanhuksia hoidetaan. Monilla hoitajilla on kiire saada työt tehtyä pian ja päästä sitten kansliaan tai kahveille istumaan ja juoruamaan. Iltapäivällä äkkiä vaipat, jo heti klo 15 yövaipat viimeistään. Sitten jää koko ilta aikaa olla netissä tai vain viettää luppoaikaa ja seurustella keskenään. Näin se menee se "kiire".
Siellä ne vanhukset makaavat sitten. Ruoka äkkiä suuhun ja ehkä pieni asennonvaihto. Yöllä seuraavan kerran, puolenyön jälkeen vaihdetaan vaipat, jos vielä silloinkaan. Näin on monessa laitoksessa. Sen tietää, miten on ihot painuneet ja vaippa-alue punoittava, kun samassa asennossa ja märät ja ulosteiset vaipat pitkään vaihtamatta. Tämä on karua totuutta.armokuolema! Sellaiset vanhukset, jotka eivät tiedä maailman menostä mitään, elävät aivan muissa maailmoissa ja ovat muutenkin kovin sairaita, eikä parannuksesta ole tietoakaan. Heidät voisi nukuttaa ikuiseen uneen! Omaisten suostumuksella tietenkin. Jos olisin itse tällaisessa hoidettavassa tilassa eikä olisi toivoakaan parantumisesta, en haluaisi olla vaippojen orjana. Kyllä minä toivoisin pääseväni pois! Olen lopetuttanut kolme koiraanikin (yksi koira kerralla olemassa) kun tulivat vanhoiksi ja sairaiksi. Yhdellä koiralla oli keuhkot täynnä syöpää, myös maksa ja suolisto, koko koira syöpää täynnä. Jos koira olisi ollut ihminen, koira olisi saanut kärsiä!
Kun erittäin sairaat ihmiset lopetettaisiin, poistuisi heiltä kärsimys ja ei tarvittaisi niin paljon hoitajia! - hyvämuistinen
kohta eläkkeelle kirjoitti:
Vanhusten hoito on todella raskasta. Toiset narisevat kaiken aikaa ja omaiset silloin harvoin, kun käyvät yhtyvät samaan. Sitten on niitä ihania vanhuksia, jotka tietävät tilanteen, eivät halua apua, kun tosi hädässä. Hoitajilla on vuoron vaihtuessa palaveri ja heillä on oikeus ruoka- ja kahvitaukoon. Ei tietenkään kaikki lähde yhtäaikaa tauolle, vaan päivystäjiä jää. Niin hauskaa, kun yhdessä tauot pitäminen olisikin. Kaikki vanhukset ovat ansainneet hyvän hoidon ja kunnioituksen. Tämä nykyinen yhteiskunta ei anna siihen mahdollisuutta. Työ on aliarvostettua ja alipalkattua. Raskasta työtä pitää tehdä eläkeikään asti. Ei jaksa. Sairaalasta löytyisi varmaan helpompiakin töitä eläkeikää lähestyville.
Eihän tästä ole kauan, kun hoitajat Suomessa olivat lakossa tiukasti ja saivat itselleen kunnon palkankorotuksen. Silloin hoitajien liiton johtaja melskasi, että hyvä hoito on kiinni nyt juuri siitä, että palkkoja nostetaan. Niitä nostettiin, mutta mikään ei ole muuttunut. Ei se palkkojen nosto ainakaan vanhustenhoidossa ole parempaa hoitoa tuonut.
- Hoitajia pelkäävä
1947 kirjoitti:
Paljon on henkilökunnan asenteista kiinni, miten yksikössä asiat sujuvat.Hyvä se on jos iltapäivälehdet puuttuvat epäkohtiin, joita sinäkin kaunistelet.
En ole ystävällistä hoitajaa tavannut . - Pirre*
Hoitajia pelkäävä kirjoitti:
Hyvä se on jos iltapäivälehdet puuttuvat epäkohtiin, joita sinäkin kaunistelet.
En ole ystävällistä hoitajaa tavannut .ja montakin ystävällistä sairaanhoitajaa, enkä yhtään (omakohtaisesti) epäystävällistä, muutaman epäystävällisen lääkärin sitävastoin olen kohdannut, mutta ei siitä sen enempää.
- yks, vanhus
Koska kävit viimeksi laitoksissa omaistasi katsomassa? kirjoitti:
Jos sinulla on sellainen asenne, että 'tee sinä hoitaja palkkas' eteen hommat', niin et lähimmäisenä ole yhtään sen etevämpi. Onko ehkä tullut mieleen, että kuinka moni vanhus makaa kroonikkona laitoksessa, eikä yksikään omainen käy häntä katsomassa? - Aikoinaan sen näin jo tyelämässäni - joulukortti vaan tuli osastolle toivottamaan 'Rauhallista Joulua'.
Käyn useamman kerran viikossa vanhusten luona, hoitohenkilöt ovat aina kaikki yhdessä huoneessa, "kokouksessa", nyt kun julkisuuteen on tullut häly vanhusten huonosta hoidosta, on henkiläkunta hajaantulut, löytyy usein vanhsten parista, JOTEN HÄLY ON TEHNYT HITUSEN HYVÄÄ , kuhan vaan jatkuisi, ettei vaan ole silmänpalvontaa, sillä heillä on valvonta kamerat, näkevät aina myös vierailioitten tulon.
- matkalainen*
yks, vanhus kirjoitti:
Käyn useamman kerran viikossa vanhusten luona, hoitohenkilöt ovat aina kaikki yhdessä huoneessa, "kokouksessa", nyt kun julkisuuteen on tullut häly vanhusten huonosta hoidosta, on henkiläkunta hajaantulut, löytyy usein vanhsten parista, JOTEN HÄLY ON TEHNYT HITUSEN HYVÄÄ , kuhan vaan jatkuisi, ettei vaan ole silmänpalvontaa, sillä heillä on valvonta kamerat, näkevät aina myös vierailioitten tulon.
ja muka kiire,siellä vaan istutaan kahvihuoneessa koko ryhmä ja ollaan kiusaantuneita kun mennään kysymään jotain.Tiedän vuoden kokemuksesta isäni asioita hoitaessani.Ensin oli tuplalääkitykset,ukko houraili sekaboltsina,vailla minkäänlaista järkeä,sitten jatkuvan tarkkailun ja kyselyn avulla ruvettiin tiputtamaa lääkkeitä pois,oli tutkimuksissa käyntejä ja lopulta minimilääkityksellä isäni voi olosuhteisiin nähden "hyvin".
Mutta hoitajien kiirettä ei ole näkynyt kertaakaan.Mitä se sitten on,pitäisi kai olla vuorokausi katsomassa heidän toimiaan.
Omaiset,olkaa hereillä! - Anonyymi
Nähnyt asian kirjoitti:
Siellä ne vanhukset makaavat sitten. Ruoka äkkiä suuhun ja ehkä pieni asennonvaihto. Yöllä seuraavan kerran, puolenyön jälkeen vaihdetaan vaipat, jos vielä silloinkaan. Näin on monessa laitoksessa. Sen tietää, miten on ihot painuneet ja vaippa-alue punoittava, kun samassa asennossa ja märät ja ulosteiset vaipat pitkään vaihtamatta. Tämä on karua totuutta.Tälläinen käytäntö jota kuvasit ei onnistu vanhusten kanssa. Karu totus on aivan toinen. Jos yksikin vanhus on liikeellä omilla jaloilla. On täysi hälyytys päällä.Vanhus voi työntää tv alle paperia kun kysyt mitä teet keitän sulle kahvia. Siis ei voi vain olla. Jokaisesta pitää kirjata. Takuulla osastolla on asukkaita joita hoidetaan muutenkin kuin vain vaipan vaihto. Siis hoidetaan esim. imu on käytössä ja tippa ym. ruoka annetaa annostelijan kautta kipupumppu ym. on paljon muuta kuin osaat edes kuvitella. Tolasta osastoa ei ole. mitä kuvasit.En ymmärrä täista keskustelua ain a negatiivisen kautta yleistäen.Tosi on,että asukkaissa ja omaisissa on valittajia. mutta on niitä jotka antaa kiitosta ja sen muistaa pitkään.
- Anonyymi
Paras on hankkiutua vankilaan vanhuutensa päiviksi kuten edellä mainittiin. Vanhustenhoito laitokset ovat maassamme niitä lähtevien laivojen laitureita, kidutuskammioita, odotetaan vain milloin tuokin potkaisee tyhjää.Olen ihmeissäni. Pitääkö hoitajien kustaa kaikkiin huoneisiin kellot ym. Sitten tiedät kun tuot omalle omaiselle esim. voi olla,ettei sitä seuraavalla kerraalla ole. On näit vanhuksia jotka käy toisten huoneissa ja laittaa omaan kaappiin kaiken minkä irti saa. Tai omaisesi vie kaikki tavart minne sattuu
- Anonyymi
Paras on hankkiutua vankilaan vanhuutensa päiviksi kuten edellä mainittiin. Vanhustenhoito laitokset ovat maassamme niitä lähtevien laivojen laitureita, kidutuskammioita, odotetaan vain milloin tuokin potkaisee tyhjää.Miten niin ulkomaailmasta eristetty vanhus. Mitä sinä teet sen eteen. Onko niin,että kun vanhus tuodaan laitokseen. Kaikki vastuu kuuluu henkilökunnalle. Ei hoitajat voi puhua niinkuin omainen. Hyvä omainen soita ja kerro,että soitat taas torstaina. Niin vanhuksella on tarve tietää päivät. Tiedän kun kuulun kun vanhus kertoi toiselle vanhukselle,että poika tulee torstaina katsomaan Siinä sitten kaverukset yhdessä odottivan poikaa kylään. Tiedätkö syntyy sellaisia yhteisiä tuttuja vanhusten ja omaisten kesken.. Tiedätkö miltä tuntuu kun muilla käy vieraita ja joku katsoo vierestä.Vanhus häpee kun kukaan ei käy.Postikorteja< kulkee rollan istuilaudalla.. Kyllä mulle tulee postia tyyliin.Miten hoitajat voim viedä ulos kun ei ole sopivia ulkoilu vaatteita...
- Anonyymi
Omainen kirjoitti:
Ulkomailta tulleet hoitajat ovat olleet empaattisia ja auttavaisia, mitä itse olen huomioinut ja niin olen kuullut vanhustenkin sanovan.Olen nähnyt kun potilas kävi tupakkahuoneessa ja painoi hälyytynappia ja pakeni paikalta. Tätä hän teki kymmeniä kertoja se tunnin aikana kun olin osastolla.Tää on tälläistä häiriö käyttäytmistä joka ei vieraile aukea ei kuulu kertoa. miksi hän tekee näin. Näitkö muuten kävi sitä vanhusta kukaan omainen katsomassa. Yleensä tälläin käytös muuttuu kun omaiset välittävät tässä yksi näkökulma. Siis kaikki mitä näit on vain yksi näkökulma.Juuri tälläinen häiriö käyttäyminen on tosi raskasta hoitajille kun joutuvat keskettämään työnsä.Toiset potilaat kärsii.Hoitajien työ keskeytyy ja tauko keskytyy. ym. Ihmis arvon rippeet menee siinä kun laitokseen astuu. Syy pelko astuu esiin tääkö on kuoleman portti. Siksi on tärkeää käyttää omaista kotonaan jos se ei ole mahdollista niin edes torilla ym. kyllä niitä paikkoja löytyy kun on halua rokesti vaan ja kysykää hoitajjlta. lääkäriltä..i
- Anonyymi
Lisät tulee siitä kun sulta vedetään kaikki irti mitää saa. Olet iltavuorossa ja sitten aamuun. paljon edit nukkua.Tai teet kaksi vuoroa putkeen. voi olla että jäät vielä yövuoroon.Voi lähteä koittaa haluuko siitä korvauksen.
- Anonyymi
Omainen kirjoitti:
omin silminkin todennut.
Kaikki eivät päässeet ja katkeria olivat, joitakin onnisti lyhyt onni, mikä sekin lopahti.Hoitoalalle pitää olla soveltuvuus testi siivojasta lääkäriin saakka.Rikosrekisteri pitää tutkia heti. Ennen testiä. Olen tuntenut paljon hoitajia joitka hakia hoitajaksi koska halusivat olla hyviä ja potilasta kuuntelevia hoitajia.Kuulin erikoisen selityksen,että potilaita ei saa kysyä mitä tutkimuksia he haluavat. Tietää kustamuksia.Tästäpäästäänkin siihen,että mitä ovat hoiva alan yritykset varsinkin ulkomaalasen yritykset.Ulkomailla on kultuuri erilainen. Hoitaja on vain sellainen pelinappula jota saa haukkua mennen tullen ja palatessa.
- Anonyymi
PISSAT HOUSUUN VAAN kirjoitti:
Omainen asuu yksin kuka käy katsomassa. kotihoito. Omaisia ei kukaan. Missä on lapset lapsenlapset. Sisarukset muut sukulaiset. Kotihoitoa hakutaan kun vanhus ei pääs ulos ym.Ostakaa edes vanhukselle jalkahoito ym. virikettä.Soittakaa tehkää rinki kuka soittaa milloinkin. Vanhuksella voi olla pöydällä lappu josta katsoo kuka seuraavaksi soittaa.
- Anonyymi
mörri + kirjoitti:
On paha ajatella että raha kelpaa kyllä, mutta sen eteen ei tehdä työtä, todellakin VALVONTAA on lisättävä, ja vaadittava vastuullista käytöstä kaikilta hoito henkilöiltä.Olen senkin nähnyt kun omainen haukkuu henkilökuntaa. Omainen ei itse käy edes joka vuosi katsomassa äitiään. Mutta kyllä oli asiaa miten äitiä pitää hoitaa. esim. muistan haukkui kuinka äidille on tänään latettu tuollainen mekko ja kengät. äitiä hävetti aivan hirveästi kun hoitaja sai syyn. Äiti oli itse valinnut vaatteet. Sävy sävyyn. Olisi kelvannut vaikka valukuvaan. Valukuvaa ei tietenkään otettu.
- Anonyymi
hoitoa tarvitseva kirjoitti:
60:senä kun joudun usein olemaan sairaalassa, niin yhdessä sairaalassa, jossa on enemmän vanhuksia, tulevat keskussairaalasta, ovat infarktin kokeneita tai sitten lonkka-polvileikattuja iäkääitä ihmisiä.
Kun oikein hikisenä menin aamulla suihkuun, hoitaja juoksi perästä, että ei ole sinun suihkupäivä. Herran jestas, kerran viikossa saisi pesulla käydä. Jo siinä pillukin lemuasi. Sairaala vesistön rannalla, joten vedestä ei tasan tarkkaan ole puutetta. No suoraan veistöstähän se vesi ei tule, mutta paikkakunnalla ei toden totta vesipulasta kärsitä.
Menin joka tapauksessa suihkuun. Hoitaja kyttäsi verhon takana koko ajan, mutta ei tehnyt elettäkään auttaakseen minua, koska itse en pesempään pystynyt. Mutta pelkkä vedelläkin huuhtelu teki hyvää. Siinä se seisoi, kuin tikku paskassa, ei edes pyyhettä tarjonnut, tai että olisi kuivannut, sillä en pysty käsittelemään isoa pyyhettä.
Tämän jälkeen lähetettiin toiseen sairaalaan, jossa tuli pienen pieni sirpakka nainen esittelemään, että minä olen Sinun hoitajasi, ja nyt mentiin suihkuun. Hän pesi minut päästä varapisiin pyytämättäkin. Kuivasi, ja sen jälkeen tuli laatikon kanssa ja sanoi, että nyt laitetaan rullat päähän. Herran pieksut, ei minulla papiljotteja päässä ole ollut ainakaan 15 vuoteen, sillä kädet eivät nouse niin ylös. Yölläkin kävivät tyynyillä asentoa vaihtamassa, kun sattui niin mielettömästi paikoillaan olo.
Joka aamu hän kävi kysymässä, jos oli työvuorossa, mennääkö taas suihkuun. Niin, täysin vastakkaiset olosuhteet ja suhtautuminen näiden sairaaloiden henkilökunnan välillä. En tiedä, mistä tällainen johtuu. Keskussairaalassa kun ihmettelin, miten ainutlaatuinen hoitohenki vallitsi siellä sairaalassa, niin sanoivat, että se onkin kuuluisa hoitoperinteistään.
Onko niin, että hoitoperinteiden tuhomainen kadottaa samalla hyvän hoidon?Eri osastoilla on erityyli. Ensiavussa olet niit,et saa syödä koko päivänä eikä kukaan edes kysy onko naälkä.
- Laritsa M
Mikähän olisi sopiva rikos? En haluaisi loukata kenenkään oikeushyvää. Ehkäpä huumeiden tai viinan trokaaminen trokaaminen tulisi kyseeseen.
Tosiasia kuitenkin on, että vanhuksia kohdellaan huonosti. Kävin muutaman kerran tapaamassa Pohjanmaalla palvelutalossa yli 90-vuotiasta isääni. Eräänä iltapäivänä oli isäni haisevissa kusivaipoissa. Äärimmäistä kidutusta selväjärkiselle isälleni.- puhtaissa vaipoissa on kivempi olla
Laritsa, vaihdoitko ensitöiksesi kusivaipan puhtaaseen?
- pii*
puhtaissa vaipoissa on kivempi olla kirjoitti:
Laritsan asiako se olisi ollut vaihtaa ??? Ehkäpä joku, jolle oli hommasta maksettu, ei vain hoidellut hommiaan? Sinä siis?
- Laritsa M
puhtaissa vaipoissa on kivempi olla kirjoitti:
Kun vuoron vaihtumaisillaan, vaippoja ei vaihdeta ja vuoroon tuleva hoitaja sitten vaihtaa ne jos vaihtaa. Inhimmillistä mutta jotenkin väärin.
- tienne ..
Laritsa M kirjoitti:
Kun vuoron vaihtumaisillaan, vaippoja ei vaihdeta ja vuoroon tuleva hoitaja sitten vaihtaa ne jos vaihtaa. Inhimmillistä mutta jotenkin väärin.
tienne hoitaja, milloin voi olla itse hoidettavana, että siihen katsoen kannattaisi hoitaakin?
.
- yönkulkija,
Sokkiselvitys: Näin huonosti vanhuksia hoidetaan
08.09.2009 07:49, päivitetty 08.09. 14:33
Vanhustenhoidossa ilmenee suuria puutteita. Tuoreiden selvitysten mukaan vanhuksia sidotaan sänkyihin ja suljetaan lukkojen taakse. He eivät pääse vessaan, kärsivät ruoan puutteesta ja saavat liikaa lääkkeitä.
Asia selviää viiden lääninhallituksen tekemistä selvityksistä. Tuloksista kertovat Nelonen ja YLE Uutiset.
Selvitysten mukaan vanhustenhoidossa on liian vähän henkilökuntaa. Hoitajien puutteen takia vanhuksia sidotaan yöllä ja päivällä sänkyihin ja tuoleihin. Karkaileva vanhus lukitaan huoneeseen ja levottomampi rauhoitetaan lääkkeillä.
"Vanhus on lukittu omaan huoneeseensa ja pimeää pelkäävä pyörätuoliasukas on suljettu komeroon", Länsi-Suomen läänin selvityksessä kerrotaan Nelosen mukaan.
Hoitolaitoksissa vaippoja käytetään yleisesti - jopa hyväkuntoisilla vanhuksilla. Vanhukset eivät välttämättä pääse vessaan, sillä henkilökunta ei ehdi auttaa.
Joissain hoitolaitoksissa kaatumisista johtuneita luunmurtumia ei ole hoidettu tai lääkäriin menoa on pitkitetty viikkoja. Esimerkiksi jotkin yksityiset hoitokodit yrittävät hoitaa vanhuksia liian pitkään, sillä ne pelkäävät menettävänsä maksavan asiakkaan.
Vanhukset pääsevät ulkoilemaan vain harvoin. Myös ruokahuollossa on ilmennyt ongelmia. Vanhuksilla on todettu jopa aliravitsemusta.
"Vanhus ei päässyt suihkuun 1 1/2 viikkoon, häntä ei omaisen mukaan ehditty avustamaan ruokailussa eikä nostamaan istumaan, vaikka vointi olisi sen sallinut", Etelä-Suomen läänin selvityksessä kerrotaan.
Selvitykset käynnistyivät, kun eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio pyysi kesäkuussa selvitystä vanhusten hoidosta.
IS- eskoboy
Tällä palstalla, te ette uskoneet monikaan näin olevan, teille kirjoittelivat ammatissaan olevat henkilöt miten pahoin asiat ovat. Useampikin, mitä sontaa saivat päällensä, jopa vaitiolovelvollisuuksiin vedoten, vaikka minkäänlaisia kaupunkeja, nimiä ei mainittu, vain yleisesti tapahtuneita kokemuksia.
Nyt tämä on tuotu julkisesti esille, miltä teistä tuntuu nyt kaiken tietävät?
Olisiko anteeksipyynnön aika? Ketju kyllä löytyy , jos haluaa tarkistaa omat ilkeilevät mielipiteensä.
Lukekaa hoitajien erilaisuudesta esim. tämänpäivän ilta-sanomista, karmeita kertomuksia. Siitäkin oli kirjoittelussa puhetta, vanhusten hoitoon ei nuoremmat halua, jos on pakko, vaihtoehtona työttömyys, eivät ihan kaikki tunne myötätuntoa työtään kohti. Siitä kirjoitti vanhempi hoitohenkilöstöön kuuluva nainen, useat väittivät ettei ole totta! Nyt on uutisia, todellisia ja voi päivittää tietonsa. - beessi
eskoboy kirjoitti:
Tällä palstalla, te ette uskoneet monikaan näin olevan, teille kirjoittelivat ammatissaan olevat henkilöt miten pahoin asiat ovat. Useampikin, mitä sontaa saivat päällensä, jopa vaitiolovelvollisuuksiin vedoten, vaikka minkäänlaisia kaupunkeja, nimiä ei mainittu, vain yleisesti tapahtuneita kokemuksia.
Nyt tämä on tuotu julkisesti esille, miltä teistä tuntuu nyt kaiken tietävät?
Olisiko anteeksipyynnön aika? Ketju kyllä löytyy , jos haluaa tarkistaa omat ilkeilevät mielipiteensä.
Lukekaa hoitajien erilaisuudesta esim. tämänpäivän ilta-sanomista, karmeita kertomuksia. Siitäkin oli kirjoittelussa puhetta, vanhusten hoitoon ei nuoremmat halua, jos on pakko, vaihtoehtona työttömyys, eivät ihan kaikki tunne myötätuntoa työtään kohti. Siitä kirjoitti vanhempi hoitohenkilöstöön kuuluva nainen, useat väittivät ettei ole totta! Nyt on uutisia, todellisia ja voi päivittää tietonsa.No johan nyt...
Ensinnäkin, tuliko esille jotain, mitä emme kaikki olisi tienneet jo vuosia? Ei minulle ainakaan johtuisi mieleenikään pyytää anteeksi sinulta tai keneltäkään, jos olen jotain kommentoinut johonkin kakkavaipoissa rypevään keskusteluun. En kyllä muista olenko.
Hyvä kysymys tällä hetkellä voisi se, että miksi tämä vasta/juuri nyt nostettiin esille.
Jos joissain kunnissa tai joissain määrätyissä hoitolaitoksissa on ollut vanhusten kohtelu (oikeasti) huonoa, niin silloinhan on valvonta on ollut puutteellista. Se on voinut johtua mm. valvojien osaamattomuudesta tai tahallisesta sivulle katsomisesta.
Nyt varmasti on odotettavissa todellisia huononnuksia, kuntien rahatulojen ehtymisen takia. Saanevat kohta ihan laillisesti tinkiä joistain velvoitteistaan. - eskoboy
beessi kirjoitti:
No johan nyt...
Ensinnäkin, tuliko esille jotain, mitä emme kaikki olisi tienneet jo vuosia? Ei minulle ainakaan johtuisi mieleenikään pyytää anteeksi sinulta tai keneltäkään, jos olen jotain kommentoinut johonkin kakkavaipoissa rypevään keskusteluun. En kyllä muista olenko.
Hyvä kysymys tällä hetkellä voisi se, että miksi tämä vasta/juuri nyt nostettiin esille.
Jos joissain kunnissa tai joissain määrätyissä hoitolaitoksissa on ollut vanhusten kohtelu (oikeasti) huonoa, niin silloinhan on valvonta on ollut puutteellista. Se on voinut johtua mm. valvojien osaamattomuudesta tai tahallisesta sivulle katsomisesta.
Nyt varmasti on odotettavissa todellisia huononnuksia, kuntien rahatulojen ehtymisen takia. Saanevat kohta ihan laillisesti tinkiä joistain velvoitteistaan.Miksi et sitten tullut hoitajien kertoman tueksi, etkö tietänyt? Etkö välittänyt? Ei kosketa sinua ,,,
Koskaan et tiedä milloin itse virut niissä kakkavaipoissa, aluksi saat omaisistasi apua entä jos se jatkuu?
Niin miksi nousi, olisi pitänyt nousta jo aikaisemmin ja ottaa todesta.
Puhut vain omasta käsityskyvystäsi, tässä asiassa se on puutteellinen. Olet niin kaikessa viisas, oletko?
Arvelut ei ketään auta, onko sinulla keinoja auttaa? Viisastelusi naurattaa. - beessi
eskoboy kirjoitti:
Miksi et sitten tullut hoitajien kertoman tueksi, etkö tietänyt? Etkö välittänyt? Ei kosketa sinua ,,,
Koskaan et tiedä milloin itse virut niissä kakkavaipoissa, aluksi saat omaisistasi apua entä jos se jatkuu?
Niin miksi nousi, olisi pitänyt nousta jo aikaisemmin ja ottaa todesta.
Puhut vain omasta käsityskyvystäsi, tässä asiassa se on puutteellinen. Olet niin kaikessa viisas, oletko?
Arvelut ei ketään auta, onko sinulla keinoja auttaa? Viisastelusi naurattaa.mitään omasta käsityskyvystäni, tai viisaudestani. En ole erityisen viisas. Hyvä, jos "viisasteluni" naurattaa, se on saattanut joskus jopa olla tarkoitukseni.
"Arvelut ei ketään auta, onko sinulla keinoja auttaa?" Tuo nauratti minua. Miksi minulla pitäisi olla keinoja ja mihin?
Meillä on kaikilla samanlaiset mahdollisuudet vaikuttaa. Ja vain yhdessä voimme saada jotain aikaan, kuten joku viisaasti tässä tänään jo mainitsikin.
Ammattiryhmien tai jopa yksittäisten työntekijöiden arvostelu, huonojen asioiden liioitteleva yleistäminen ja lapselliset kauhutarinat tuskin parantavat vanhusten olosuhteita. - lakeuksilta (m)
beessi kirjoitti:
mitään omasta käsityskyvystäni, tai viisaudestani. En ole erityisen viisas. Hyvä, jos "viisasteluni" naurattaa, se on saattanut joskus jopa olla tarkoitukseni.
"Arvelut ei ketään auta, onko sinulla keinoja auttaa?" Tuo nauratti minua. Miksi minulla pitäisi olla keinoja ja mihin?
Meillä on kaikilla samanlaiset mahdollisuudet vaikuttaa. Ja vain yhdessä voimme saada jotain aikaan, kuten joku viisaasti tässä tänään jo mainitsikin.
Ammattiryhmien tai jopa yksittäisten työntekijöiden arvostelu, huonojen asioiden liioitteleva yleistäminen ja lapselliset kauhutarinat tuskin parantavat vanhusten olosuhteita.Soot kiaro ihiminen, sen oon minäkin nähäny. Ees oot niin kivaa, vaan räkyytät selään takana.
Musiikkia mää tulin kuuntelemahan, samaalla kurkistin tänne sivuulle, käyyn lueskelemas, netiin salaat ollu vasta pualisen vuatta. Toki mää ikäästeni kirijootukset katton, ku ei oo muutakaa tekemientynkää, suruullinen oon, niin ootta riitaasta sakkia. Naiset ovaat miähelle niin tärkehiä, täälä on miähäksi niitäki jokka kuvitteloo olovansa viä täskinijäs ittiänsä nuareeksi poijaaksi? Millaanen oon miäs joka akoolle vitt...o.?
Sillon kopaas purut kuivanu liikaa. Akaat on miehälle torella tarpehen, tarkootan ny miähiä.
Ei sunkaa soo kaikkien naarahitten syy , jonsei omaansa oo pystyny pitämähä?
Ittekki leskenä ollu jo vuasia, hyviin mää kestän, ehtoot vaan tuloo niin pitkääksi.
Kyä sunkin kannattaas miättiä piilotetussa sanaalussasi notta havaittu oo, emmä pidä tuallaasesta.
Sää luulet jottei huamata, niinku justihin kirijoottamassasi ketä tarkootat, palijonko saat ilua tuasta?
Ookko sä saanu moittehia? Ekkö sää tykkää reheellisistä ihimisistä? Oon huamannu jotta moniki luuloo kirijoottajaa johonkin toisehen, mutta ei sillä oo munaa korijata vittuuluamistaan. - kantaa,
beessi kirjoitti:
mitään omasta käsityskyvystäni, tai viisaudestani. En ole erityisen viisas. Hyvä, jos "viisasteluni" naurattaa, se on saattanut joskus jopa olla tarkoitukseni.
Ammattiryhmien tai jopa yksittäisten työntekijöiden arvostelu, huonojen asioiden liioitteleva yleistäminen ja lapselliset kauhutarinat tuskin parantavat vanhusten olosuhteita.(sana)sota ei.
- beessi
lakeuksilta (m) kirjoitti:
Soot kiaro ihiminen, sen oon minäkin nähäny. Ees oot niin kivaa, vaan räkyytät selään takana.
Musiikkia mää tulin kuuntelemahan, samaalla kurkistin tänne sivuulle, käyyn lueskelemas, netiin salaat ollu vasta pualisen vuatta. Toki mää ikäästeni kirijootukset katton, ku ei oo muutakaa tekemientynkää, suruullinen oon, niin ootta riitaasta sakkia. Naiset ovaat miähelle niin tärkehiä, täälä on miähäksi niitäki jokka kuvitteloo olovansa viä täskinijäs ittiänsä nuareeksi poijaaksi? Millaanen oon miäs joka akoolle vitt...o.?
Sillon kopaas purut kuivanu liikaa. Akaat on miehälle torella tarpehen, tarkootan ny miähiä.
Ittekki leskenä ollu jo vuasia, hyviin mää kestän, ehtoot vaan tuloo niin pitkääksi.
Kyä sunkin kannattaas miättiä piilotetussa sanaalussasi notta havaittu oo, emmä pidä tuallaasesta.
Sää luulet jottei huamata, niinku justihin kirijoottamassasi ketä tarkootat, palijonko saat ilua tuasta?
Ookko sä saanu moittehia? Ekkö sää tykkää reheellisistä ihimisistä? Oon huamannu jotta moniki luuloo kirijoottajaa johonkin toisehen, mutta ei sillä oo munaa korijata vittuuluamistaan.Onpa mukavaa, että on saatu sinun kaltaisesi rehti ja suoraluonteinen pohjalaismies tänne.
Mitä pahaa minä olen sinulle tehnyt, sitä en nyt kyllä ymmärrä? Sanot minua kiaroksi ihmiseksi, joka on edessä hyvää ja räkyttää selän takana? Eikö se ole aika ikävästi sanottu? Minä en harrasta piilotettua sanaalua (?) ja kestän kyllä itseeni kohdistuvan suoran puheen, kerro siis suoraan mitä olen sinulle tehnyt.
Nyt on kiire, lähden työpaikan virkistypäiville. Piti varta vasten keskeyttää pieni Tukholman lomaseni, että pääsen työkavereiden kanssa illalla Baltic Princessille pitämään hauskaa. Tule sinäkin! - tammikuunlikka-51
Soot kiaro ihiminen, sen oon minäkin nähäny. Ees oot niin kivaa, vaan räkyytät selään takana.
Ookko sä saanu moittehia? Ekkö sää tykkää reheellisistä ihimisistä? Oon huamannu jotta moniki luuloo kirijoottajaa johonkin toisehen, mutta ei sillä oo munaa korijata vittuuluamistaan.Taira olla tua murre aiva aitoa pohojalaasta, mutta kyllä se harjootus teköö mestariksi :))
Eri hoitopaikkojen hintaa,yksityinen,omaishodon väli melko suuri..Jokainen meistä kylläkin lukkojen takana.
- höpööttäjä
tammikuunlikka-51 kirjoitti:
Taira olla tua murre aiva aitoa pohojalaasta, mutta kyllä se harjootus teköö mestariksi :))
Soon niin aitua ku sunkin, mitä sä tuut siihen hasajamahan? Pirä mölyyt mahassas, kun mulle puhut!
Meillä puhutahan nuan, jo 50km väliillä sanaat ovaat muuttunehet. Jos ajaattelet Lapuan ja Kurikan murtehien eroja , noon toreella suuret! - beessi
Ookko sä saanu moittehia? Ekkö sää tykkää reheellisistä ihimisistä? Oon huamannu jotta moniki luuloo kirijoottajaa johonkin toisehen, mutta ei sillä oo munaa korijata vittuuluamistaan.Kivaa oli. Olin aika pettynyt, kun et ollut vastannut ja kertonut minulle, mitä pahaa olen sinulle tehnyt.
En yhtään ymmärrä tuotakaan "Ookko sä saanu moittehia" kysymystäsi, mutta annan nyt sinulle moittehia, kun et vastaa. Ja kyllä minä todellakin pidän rehellisistä ihmisistä, joten vastaa ihan rehellisesti. - kulkee.
beessi kirjoitti:
Kivaa oli. Olin aika pettynyt, kun et ollut vastannut ja kertonut minulle, mitä pahaa olen sinulle tehnyt.
En yhtään ymmärrä tuotakaan "Ookko sä saanu moittehia" kysymystäsi, mutta annan nyt sinulle moittehia, kun et vastaa. Ja kyllä minä todellakin pidän rehellisistä ihmisistä, joten vastaa ihan rehellisesti.Anna tulla lunta tupaan, ja jäitä porstupaan.
Minä olen aina tykännyt sinun kirjoituksistasi. Sanot sanottavasi, suoraan ja selvästi, lipomatta ja lällättelemättä. Tiedät paljon, ihan itse.
. - beessi
kulkee. kirjoitti:
Anna tulla lunta tupaan, ja jäitä porstupaan.
Minä olen aina tykännyt sinun kirjoituksistasi. Sanot sanottavasi, suoraan ja selvästi, lipomatta ja lällättelemättä. Tiedät paljon, ihan itse.
.tulla lunta tupaan, taitaa olla minulla sellainen asenne yleensäkin. Nytkin ajattelin, että tulisiko sitä vielä lisää, ikään kuin samasta raosta... Ei se kivaa silti ole. Ja tuo asennekin minulla on oikeastaan enemmänkin elämää kohtaan.
Kiitos sanoistasi. En minä muuten läheskään aina sano selvästi. Sitä vaan ei aina itse heti siinä kirjoittaessa huomaa, kun asia on itselle selvä.
En myöskään niin kovin paljoa tiedä, monet aihepiirit ovat aivan vieraita. Mutta saahan täällä kai mielipiteensä sanoa aiheesta kuin aiheesta, vaikka ei nyt ihan väitöskirjaa siitä pystyisikään tekemään.
- Reino´
...pitää riittää niin kauan kun sitä löytyy Fortumin optioihinkin.
- 1947
Hyvä, Reino! Ovat nyt sentään säätäneet palkkioiden ylärajaksi 40% palkasta. Kunhan koskisi heti ja kaikkia...
Tietysti nostavat palkat pilviin... Siihenkin yläraja.
Mutta osasyyllisiä on valintakriteerit, millä hoitajia on muutama vuosikymmen valittu. Tietoisesti kylmiä ihmisiä.
Se nyt näkyy ja kuuluu osastoilla.
Olen kyllä sitä mieltä, että vaipoissa pitkään pitäminen ei ole oikein. Jotenkin en voi ymmärtää tuota välinpitämättömyyttä. Uudet testit vaan jokaiselle, ja ellei läpäise, henk. kunta vaihtoon. Jospa sitten alkaisi jotakin tapahtua, oikeaa välittämistä. Pelkästä rahasta sitä ei jaksa. Esimiehelläkin olisi tehtävää organisoinnin kanssa. Ja on niitä laiskojakin hoitajia. Joku viihtyisi lehteä lukemassa tms. Siis pidempään, kuin kahvitauko olisi. Toisen työtahti on aina hidas jne. Sekin menee, jos muuten hoitaa työn ok.
On siinä sarkaa, olla väleissä ja seurata ja ohjailla työtä...
Mutta sen sanon, että kiitoksella autetaan hoitajia jaksamaan. Muutama sellainen omaisporukka, ja kummasti kestää ne kenkut hoidettavat ja omaiset, sillä niitäkin on. Eikä hekään aina kenkkuile.
Kyllä kiitollisin mielin muistelen omaa hoitaja-aikaani. Meillä oikeasti välitettiin vanhuksista. Särö tulee niistä kateellisista hoitajista, jotka yrittivät paikalleni. Kaikkea maa päällään kantaa.
Nyt sairaalassa ollessani voin vain kehua hoitajia ja leikannutta lääkäriä. Kaikki olivat huomaavaisia.
Apua sain, kun pyysin. Nopsaan pääsin kotiin, leikkausta seuraavana päivänä. Ehkä olen heti liikkeellä siihen malliin, että uskalsivat päästää.
Tämä on hyvä, että asioihin kiinnitetään huomiota. Muutosta pitää myös tulla. - ei vain vanhukset kärsi nykymenossa
1947 kirjoitti:
Hyvä, Reino! Ovat nyt sentään säätäneet palkkioiden ylärajaksi 40% palkasta. Kunhan koskisi heti ja kaikkia...
Mutta osasyyllisiä on valintakriteerit, millä hoitajia on muutama vuosikymmen valittu. Tietoisesti kylmiä ihmisiä.
Olen kyllä sitä mieltä, että vaipoissa pitkään pitäminen ei ole oikein. Jotenkin en voi ymmärtää tuota välinpitämättömyyttä. Uudet testit vaan jokaiselle, ja ellei läpäise, henk. kunta vaihtoon. Jospa sitten alkaisi jotakin tapahtua, oikeaa välittämistä. Pelkästä rahasta sitä ei jaksa. Esimiehelläkin olisi tehtävää organisoinnin kanssa. Ja on niitä laiskojakin hoitajia. Joku viihtyisi lehteä lukemassa tms. Siis pidempään, kuin kahvitauko olisi. Toisen työtahti on aina hidas jne. Sekin menee, jos muuten hoitaa työn ok.
Mutta sen sanon, että kiitoksella autetaan hoitajia jaksamaan. Muutama sellainen omaisporukka, ja kummasti kestää ne kenkut hoidettavat ja omaiset, sillä niitäkin on. Eikä hekään aina kenkkuile.
Kyllä kiitollisin mielin muistelen omaa hoitaja-aikaani. Meillä oikeasti välitettiin vanhuksista. Särö tulee niistä kateellisista hoitajista, jotka yrittivät paikalleni. Kaikkea maa päällään kantaa.
Nyt sairaalassa ollessani voin vain kehua hoitajia ja leikannutta lääkäriä. Kaikki olivat huomaavaisia.
Apua sain, kun pyysin. Nopsaan pääsin kotiin, leikkausta seuraavana päivänä. Ehkä olen heti liikkeellä siihen malliin, että uskalsivat päästää.
Tämä on hyvä, että asioihin kiinnitetään huomiota. Muutosta pitää myös tulla.Jokaisen pitäisi pystyä pärjäämään itsellisesti. Kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut ajetaan alas ja saatavuus huononee tai kallistuu kohtuuttomasti. Lapset, nuoret, perheet, jopa työikäiset sekä vanhukset ovat enenevässä määrin ulkona yhteiskunnan asialistalta. Ongelmat kasaantuvat joka saralla ja 'eliitti ja rikkaat' eristäytyvät omaan maailmaansa. Tavallinen ihminen saa tulla yksin ja itsekseen toimeen vauvasta-vaariin, jos ei oma lähipiiri ole turvana. - Ei vain vanhusten kohtelu ole huonoa, mielestäni nykyajan politiikot kohtelevat huonosti tavallista ihmistä. Poliitikon palkka on niin hyvä ja edut myötä, joten harva siellä ajattelee tämän päivän lapsiperheitä, lapsia tai nuoria, työttömiä tai työssäkäyviä, eläkeläisiä ja hoivattavia vanhuksia. Raha se vaan ratkaisee ja oma hyvinvointi. Johan sen näkee noista tuosta verotusjutustakin ja muidenkin asioiden käsittelystä eduskunnassa.
- pörri"
1947 kirjoitti:
Tämä on hyvä, että asioihin kiinnitetään huomiota. Muutosta pitää myös tulla.Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaatia ansaitsemattomien palkkioitten ja optioitten saaneitten rahat takasisin maksuun TAANNEHTIVASTI ja suunnatta ne vanhusten hoidon laadun parantamiseen, tulee lisätä henkilökuntaa.
On VÄÄRIN joillekkin maksaa päätähuimaavat palkat ja palkkiot "harhaan johtamisesta" , suomeen otetaan miljaardien velka, ja se maksatetaan tavallisella kansalla. --- VANHUKSET KÄRSII HOIDON PUUTTEESTA ------
On syytä kansalaisten tarkkailla rahavirtoja, kuinka miljaardit jaetaan!!
Ylisuuret palkat ja palkkiot tehtävä rikolliseksi toiminnaksi. ei vain vanhukset kärsi nykymenossa kirjoitti:
Jokaisen pitäisi pystyä pärjäämään itsellisesti. Kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut ajetaan alas ja saatavuus huononee tai kallistuu kohtuuttomasti. Lapset, nuoret, perheet, jopa työikäiset sekä vanhukset ovat enenevässä määrin ulkona yhteiskunnan asialistalta. Ongelmat kasaantuvat joka saralla ja 'eliitti ja rikkaat' eristäytyvät omaan maailmaansa. Tavallinen ihminen saa tulla yksin ja itsekseen toimeen vauvasta-vaariin, jos ei oma lähipiiri ole turvana. - Ei vain vanhusten kohtelu ole huonoa, mielestäni nykyajan politiikot kohtelevat huonosti tavallista ihmistä. Poliitikon palkka on niin hyvä ja edut myötä, joten harva siellä ajattelee tämän päivän lapsiperheitä, lapsia tai nuoria, työttömiä tai työssäkäyviä, eläkeläisiä ja hoivattavia vanhuksia. Raha se vaan ratkaisee ja oma hyvinvointi. Johan sen näkee noista tuosta verotusjutustakin ja muidenkin asioiden käsittelystä eduskunnassa.
Romaanivanhuksia ei hoidossa ole,hoitavat kunniottavasti vanhempansa itse..
- Pirre*
ei vain vanhukset kärsi nykymenossa kirjoitti:
Jokaisen pitäisi pystyä pärjäämään itsellisesti. Kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut ajetaan alas ja saatavuus huononee tai kallistuu kohtuuttomasti. Lapset, nuoret, perheet, jopa työikäiset sekä vanhukset ovat enenevässä määrin ulkona yhteiskunnan asialistalta. Ongelmat kasaantuvat joka saralla ja 'eliitti ja rikkaat' eristäytyvät omaan maailmaansa. Tavallinen ihminen saa tulla yksin ja itsekseen toimeen vauvasta-vaariin, jos ei oma lähipiiri ole turvana. - Ei vain vanhusten kohtelu ole huonoa, mielestäni nykyajan politiikot kohtelevat huonosti tavallista ihmistä. Poliitikon palkka on niin hyvä ja edut myötä, joten harva siellä ajattelee tämän päivän lapsiperheitä, lapsia tai nuoria, työttömiä tai työssäkäyviä, eläkeläisiä ja hoivattavia vanhuksia. Raha se vaan ratkaisee ja oma hyvinvointi. Johan sen näkee noista tuosta verotusjutustakin ja muidenkin asioiden käsittelystä eduskunnassa.
päättävät nyt he jotka sinne on demokraattisilla vaaleilla äänestetty, ja äänestys tuloksesta päätellen ei köyhiä meillä ollut.
kaimaliini kirjoitti:
Romaanivanhuksia ei hoidossa ole,hoitavat kunniottavasti vanhempansa itse..
Hertsikan sairaalassa samassa huoneessa viereinen peti oli manne mummu.
Heimoveljet ja sisaret kävivät auttamassa, ulkoiluttamassa ja raamattua lukemassa. Mummu puhui vastoin sukulaistensa tietoa, että sisar hänet hoitaa- sisar ei olisi kesken hoidon halunnut ottaa vastuuta, vaan mikäs auttoi.
Melkein kokoajan oli joku heistä mummun sängyn vieressä, antamassa apuaan.
Kumpa valkolaislapsetkin toimisivat noin.
Minulla on vaipat ollut 11v ja sairaalassa ollessani en ole antanut tyttäreni niitä vaihtaa se kuuluu hoitajalle. Tämä ei ole ilkeyttä vaan ihmisarvoni haluan säilytttää....
Kyllä hoitajien pitää hoitaa, antaa lääkkeitä ja tulla tarvittaessa.
Onneksi ei olla Kotkan sairaalassa siellä kaikki nkäy viiveellä ja potilas on harjoituskappale useimmiten.
meidän ruveta osallistumaan itsekin hieman enemmän vanhustemme hoitoon.
- lööppejä
lukiessani, juolahti mieleen, jospa jostain kroonikkosairaalasta tehtäisiin 24/7-ohjelma.
Löytyisiköhän katselijoita.
Ei tarvi sanoa, tiedän ettei se ole mahdollista.
Muistelen, voin muistaa väärin, että joskus, jossain, oli vanhemmilla halutessaan suora nettiyhteys päiväkotiin.
En muista, oliko faktaa vai fiktiota.
.- tervetuloa vanhaksi
yleisesti retuperällä, sanottiin uutisissa. siis yleisesti.
- kyllä minä
tervetuloa vanhaksi kirjoitti:
sen tiedän muutenkin, kuin uutisten lööpeistä. Tuntuukin kummalta, eikö meidän ikäisillä ole jo omakohtaisia kokemuksia asioista, vaan pitää ne jostain nähdä ja kuulla.
Kyllä asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Muistan mummoni 1970-luvulta vanhainkodin sairasosastolla. Nurkassa monen päivän kahvikupit, sängyn vieressä paskaämpäri. Laitos oli suuressa kaupungissamme.
Ja käytiin katsomassa, kun lähellä asuttiin.
Kyllä on hyviäkin hoitolaitoksia. Käykää niissä, tutustukaa asioihin, älkää vain jääkö äimistelemään mainoslööppejä.
. - sudet ja lampaat
kyllä minä kirjoitti:
sen tiedän muutenkin, kuin uutisten lööpeistä. Tuntuukin kummalta, eikö meidän ikäisillä ole jo omakohtaisia kokemuksia asioista, vaan pitää ne jostain nähdä ja kuulla.
Kyllä asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Muistan mummoni 1970-luvulta vanhainkodin sairasosastolla. Nurkassa monen päivän kahvikupit, sängyn vieressä paskaämpäri. Laitos oli suuressa kaupungissamme.
Ja käytiin katsomassa, kun lähellä asuttiin.
Kyllä on hyviäkin hoitolaitoksia. Käykää niissä, tutustukaa asioihin, älkää vain jääkö äimistelemään mainoslööppejä.
.Ja tehkää oma osuutenne: autatte ruokailussa, viette hieman kävelylle ulos tai käytävälle riippuen vanhuksen voinnista. - Minusta turha täällä on joidenkin mollata koko hoitohenkilökunta syyllisiksi vanhusten huonoon kohteluun. Minun sukulaiseni on sairaanhoitaja ja kyllä hän ja kollegansa tekevät täydellä sydämellä tuota raskasta työtä. - Ja tuosta aikaisemmasta keskusteluketjusta - siellä eräs hoitoalan ihminen kirjoitti oman työalansa asioista ja työtovereistaan kuin pahin juoruakka. - Naisvaltainen hoiva-ala: kyllä naiset ovat aika susia toisilleen joskus.
- vanhusten ja
sudet ja lampaat kirjoitti:
Ja tehkää oma osuutenne: autatte ruokailussa, viette hieman kävelylle ulos tai käytävälle riippuen vanhuksen voinnista. - Minusta turha täällä on joidenkin mollata koko hoitohenkilökunta syyllisiksi vanhusten huonoon kohteluun. Minun sukulaiseni on sairaanhoitaja ja kyllä hän ja kollegansa tekevät täydellä sydämellä tuota raskasta työtä. - Ja tuosta aikaisemmasta keskusteluketjusta - siellä eräs hoitoalan ihminen kirjoitti oman työalansa asioista ja työtovereistaan kuin pahin juoruakka. - Naisvaltainen hoiva-ala: kyllä naiset ovat aika susia toisilleen joskus.
kroonikoiden hoito on yksi vaativimpia hoitoalan tehtäviä, niin fyysisesti, kuin psyykkisestikin.
Siellä pettää hoitajilta itseltääkin vuosikymmenien saatossa selät, samoin, siellä ei yleensä näe partannuksen iloa asiakkailla, mitä muissa hoitopaikoissa saa työnsä tulokseksi.
Siellä on yritettävä ymmärtää dementikkoa, vahtia häntä vahingoittamasta itseään ja muita.
Mutta kun yksi ihminen ei voi repiä itseään moneen paikkaan. Itse en ole nähnyt niitä täällä mainostettuja kansliakekkereitä, joista täällä monet puhuvat, vaikka monesti olen omaisiani laitoksessa käynytkin tervehtimässä.
Tuntuu vain, että tämä aika saa ihmiset entistä yksinäisemmiksi. Sukulaiset, jos heitä on, ovat kaukana.
Ja, kaikilla ei kertakaikkiaan ole lähisukulaisia. Silti en hyväksy sitäkään, että hoidon taso saisi olla kiinni siitä, ketä käydään katsomassa.
Yhteistyö antaa parhaan tuloksen tässäkin asiassa, ei toisensa syyttely.
Tosin, aina pitää puuttua, jos on laittomuutta, ja hoitovirheitä.
Ei näitä asioita hoideta toisia moittimalla, vaan yhteisesti miettimällä, miten parannus saadaan aikaan.
Mutta, yhteiskunta ei saa unohtaa asiaa, päin vastoin. Kaikista tulee vanhuksia, jos niin suodaan.
Asennemuutos olisi myös paikallaan. Nykyisin se vain tuntuu menevän huonompaan suuntaan. :(
. - eskoboy
Ja tehkää oma osuutenne: autatte ruokailussa, viette hieman kävelylle ulos tai käytävälle riippuen vanhuksen voinnista. - Minusta turha täällä on joidenkin mollata koko hoitohenkilökunta syyllisiksi vanhusten huonoon kohteluun. Minun sukulaiseni on sairaanhoitaja ja kyllä hän ja kollegansa tekevät täydellä sydämellä tuota raskasta työtä. - Ja tuosta aikaisemmasta keskusteluketjusta - siellä eräs hoitoalan ihminen kirjoitti oman työalansa asioista ja työtovereistaan kuin pahin juoruakka. - Naisvaltainen hoiva-ala: kyllä naiset ovat aika susia toisilleen joskus.
Sitä sinun kaunosielusiko ei kestänyt? Mikään ei estä kirjoittamasta hoiva-alasta , hyvistä tai huonoista puolista, kunhan ei asiakkaan nimeä mainitse! Usko nyt enemmän paskan kirjoittelua.
Kyllä sinun myös kannattaa lukea nyt noi uutiset monilta netin sivuilta, jotta voit päivittää pääsi!
Olit todennäköisesti yksi jota pisti sydämeen oman huonon välittämisen kautta, ja mieluimmin moitit hoitohenkilöä kun näet itsessäsi vikaa.
Seurasin palstaa, ja se oli uskomatont tämänikäisten mielipiteistä. Kolahtiko kovin omaantuntoon kun ei viitsi käydä vanhuksia katsomassa, ja jos, niin silloinkin vain arvostelemassa.
Kukaan siellä aikaisemmassa ketjussa ei ole valehdellut, jos luet tämänpäivän keskustelut eri lehdistä , tai netistä uutispalstoilta.
Kun sait sanallisesti takaisin, aloit halventamalla kirjoittamaan hoitoalan ihmisen perässä, ihan turha toisin väittää. Oletko mies vai ?
Vaikutat hyvin katkeralta, vanhalta mieheltä. Kamala olit sielläkin ketjussa, sattuiko?
Tämä hoitaja kertoi miten on tänäpäivänä, te ette uskoneet, lukekaa, lukekaa ehkä ymmärrätte vihdoin!
Asiat eivät parane ellei niitä tuoda päivänvaloon, tiesitkö? - 1+1=3
eskoboy kirjoitti:
Sitä sinun kaunosielusiko ei kestänyt? Mikään ei estä kirjoittamasta hoiva-alasta , hyvistä tai huonoista puolista, kunhan ei asiakkaan nimeä mainitse! Usko nyt enemmän paskan kirjoittelua.
Kyllä sinun myös kannattaa lukea nyt noi uutiset monilta netin sivuilta, jotta voit päivittää pääsi!
Olit todennäköisesti yksi jota pisti sydämeen oman huonon välittämisen kautta, ja mieluimmin moitit hoitohenkilöä kun näet itsessäsi vikaa.
Seurasin palstaa, ja se oli uskomatont tämänikäisten mielipiteistä. Kolahtiko kovin omaantuntoon kun ei viitsi käydä vanhuksia katsomassa, ja jos, niin silloinkin vain arvostelemassa.
Kukaan siellä aikaisemmassa ketjussa ei ole valehdellut, jos luet tämänpäivän keskustelut eri lehdistä , tai netistä uutispalstoilta.
Kun sait sanallisesti takaisin, aloit halventamalla kirjoittamaan hoitoalan ihmisen perässä, ihan turha toisin väittää. Oletko mies vai ?
Vaikutat hyvin katkeralta, vanhalta mieheltä. Kamala olit sielläkin ketjussa, sattuiko?
Tämä hoitaja kertoi miten on tänäpäivänä, te ette uskoneet, lukekaa, lukekaa ehkä ymmärrätte vihdoin!
Asiat eivät parane ellei niitä tuoda päivänvaloon, tiesitkö?Rauhoitu jo nainen!
- tämä, kuten
1+1=3 kirjoitti:
Rauhoitu jo nainen!
moni muukin asia tulee kuntoon yhteistyöllä, ei katkeruudella ja kaunalla, ei haukkumalla, ei nimittelemällä.
. - eskoboy
1+1=3 kirjoitti:
Rauhoitu jo nainen!
Haluatko haistaa, tai muuta ? Olen 61v mies, ja seuraillut palstan kirjoituksia , harvoin vastaillen. Vanhuus on ovella, ja tylyys on uskomatonta. Vedä sinä nyrkkikyllikkiä ellet muuta saa.
- sama vaan jatkuu
tervetuloa vanhaksi kirjoitti:
kun on eduskunnankin "tietoisuudessa", että jotain parannusta tulisi, niin kyllä erehdytään! Mitään ei tapahdu, eduskunta voivottelee, että huonosti on asiat. Tuo lainausmerkeissä oleva sana tarkoitaa sitä, että eduskunta ei MUKA aikaisemmin ole asiasta tiennyt! Se on kukkua!
- arjucha
Otan nyt kans hieman kantaa vanhusten hoitoon hoivakodeissa ja vanhainkodeissa.Täällä on tullut asiaa laidasta laitaan,mutta paikoissa on todella eroja.Olin harjoitusjaksoilla harjoittelussa kahdessa kohteessa ja vielä eri osastoilla ja täytyy sanoa,että ainakin näissä pidettiin hyvä huoli vanhuksista.Itsekin sain heitä syöttää,jotka eivät sängystä voineet nousta..Siinä tuli kyyneleet silmiin väkisin ja samlla myös ajatus,millaiseksi itse tulen vanhana,syötetäänkö minuakin ym.
Äitini oli kaksi vuotta hoivakodissa,hän kuoli nyt keväällä sairauteen.Me kävimme päivittäin häntä katsomassa ulkoilutettiin(ei hoitajat ehdi)Meitä on monta sisarusta,joten jaettiin siis käynnit,että melkis aina kävi joku,näin myös osattiin seurata sitä hoitoa mitä siellä rahan vastineeksi saadaan.Ruuasta tingittiin,laskuja ei muistettu antaa,lääkärissä käynnit "unohdettiin".Kyllähän me "pökköä"pesään laitettiin,eli sanottiin aina ja käytiin palavereissa ja kyllä se äidin osalta auttoi.Mutta,mutta miten muiden vanhusten laita,joilla ei ole omaisia tai eivät välitä käydä katsomassa.Eivät he osaa vaatia hyvää hoitoa,jos ei ole ketään..Kyllä hoitajat lipsuu,kun vain mahdollista,miten päästä helpolla.Ei sellasta hoitoa soisi kenellekään tarjottavan,mitä äitini hoivakodissa oli.Olenkin jo pojalleni alustavasti kertonut tulevaisuudesta(ainoa lapseni)jos ja kun joudun jonnekin,niin valitsisi hyvän paikan minulle.Näistä asioista on hyvä jo etukäteen puhua,jos sit ei enää "muista".Toivon kaikille,että käytte katsomassa omaisianne hoitolaitoksissa,se on mieluinen asia ja piristää myös itseä.Kaikille jaksamista vanhustyössä.
- non-rec
Olen sitä mieltä, että nämä inhottavat pitkäaikaissairaiden hoitajat ovat juuri niitä pahimpia kiusaajiamme alaluokilta. Äly ei riittänyt "parempiin" hommiin, ja nyt ollaan niiiin katkeria että piinataan hoidokkeja vanhoissa vaipoissa, vaikka pienellä kävelylenkillä olisi tämä itse halustaan tehnyt asiansa pönttöön. Ei helkutti! Olen mintä tätä vähän nähnyt, vaan en kovin yleiseksi uskonut. Onneksi omat vanhemmat kuolivat onnellisesti kotona. Minäkin haluaisin kovasti että kuolema tulisi kotona, omassa sängyssä. On tämä keskustelu sen verran avannut silmiä. Vaikka kuinka esille olisi tullut vain karrikoiduimmat tapaukset.
Eihän perusilkeät koulukaverit ole mitään parannsuta tehneet, vaikka koulun jälkeen niistä eroon päästiinkin. Valitettavasti tyyppejä on jokaisessa ikäluokassa, niinkuin koulukiusaamisen tultua julkiseksi olemme kaikki ymmärtäneet.- olet unohtanut,
meidän ikäisiemme nuoruudessa sairaanhoitajakouluun oli monen, monenlaiset soveltuvuuskokeet.
Sinne oli monesti vaikeampi päästä, kuin lääkäriksi lukemaan.
Soisi soveltuvuuskokeiden olevan vieläkin voimassa, mutta kun tällaisten yleistyshaukkumisten takia yhä harvempi hakeutuu raskaalle uralle.
Tervetuloa vain, ulkolaiset työntekijät.
Jospa joskus opitte kielemmekin.
. olet unohtanut, kirjoitti:
meidän ikäisiemme nuoruudessa sairaanhoitajakouluun oli monen, monenlaiset soveltuvuuskokeet.
Soisi soveltuvuuskokeiden olevan vieläkin voimassa, mutta kun tällaisten yleistyshaukkumisten takia yhä harvempi hakeutuu raskaalle uralle.
.vieläkin käytössä, ainakin psygiatrian hoitajiksi aikoville.
- psykiatria
Pirrejuupas kirjoitti:
vieläkin käytössä, ainakin psygiatrian hoitajiksi aikoville.
varmaan pitää tarkat testit tehdä. kyllä pitää joittenkin koettaa esittää hienoa, hyi helvetti!
- Pirre*
psykiatria kirjoitti:
varmaan pitää tarkat testit tehdä. kyllä pitää joittenkin koettaa esittää hienoa, hyi helvetti!
sairaanhoitaja hoitaa heitä jotka sairastuvat henkisesti, jos et tiennyt..
P.s. kirjoitin "psykiatrian" kuin se puhuttaessa kuulostaa, eli ei mitään tarkoitusta hienostella..elä turhaan kiukuttele. - kaikkea sitä kuulee
Pirre* kirjoitti:
sairaanhoitaja hoitaa heitä jotka sairastuvat henkisesti, jos et tiennyt..
P.s. kirjoitin "psykiatrian" kuin se puhuttaessa kuulostaa, eli ei mitään tarkoitusta hienostella..elä turhaan kiukuttele.vain typerien hienostelijoitten suussa. ja minä kyllä tiedän , mitä psykiatria tarkoittaa, ja mitä siinä pullistelet, osataan sinut luokitella mihin kuulutkin!
kaikkea sitä kuulee kirjoitti:
vain typerien hienostelijoitten suussa. ja minä kyllä tiedän , mitä psykiatria tarkoittaa, ja mitä siinä pullistelet, osataan sinut luokitella mihin kuulutkin!
nousit ylös, otapa uusiksi? :))
P.s. en rupea kanssasi kinastelemaan pitemmästi, joten oikein mukavaa päivänjatkoa, - on ihanan kirkas syyskuinen ilma, kurkista vaikka verhon raosta :)- olet unohtanut
Pirrejuupas kirjoitti:
vieläkin käytössä, ainakin psygiatrian hoitajiksi aikoville.
ihan perushoitoalalle pyrkivien soveltuvuustesteistä, en erikoistuvista.
. - Pirre*
olet unohtanut kirjoitti:
ihan perushoitoalalle pyrkivien soveltuvuustesteistä, en erikoistuvista.
.enpä tiennyt, että ne on jo kokonaan lakkautettu sillä linjalla.
Tytär vaan haki tuohon kys linjalle, ja hän vain kertoi että testit kestivät kokonaisen päivän.. - ne ihan
Pirre* kirjoitti:
enpä tiennyt, että ne on jo kokonaan lakkautettu sillä linjalla.
Tytär vaan haki tuohon kys linjalle, ja hän vain kertoi että testit kestivät kokonaisen päivän..ovat poistuneet, mutta tuskin yhtä perusteellisia, kuin aikoinaan.
. - non-rec
olet unohtanut, kirjoitti:
.Nykyhetken tilannetta en tiedä, mutta ainakin jokunen vuosi sitten l"naapurissa" sijainnut oppilaitos koulutti lähihoitajia. Siellä oli oppilaspula - eipä siinä varmaan kummemmin testattu hakijoita, pääasia että saatiin oppilaspaikat täyteen ja valtionavut sitä mukaa. Tuntui kuin kaikki ns. elämässään epäonnistuneet tai muuten ilman koulutuspaikkaa jääneet opiskelivat em. "tittelin". Tuskin vanhusten hoitajissa kovin montaa sairaanhoitajaa on, eiköhän he ole lähihoitajia tms.(entisiä sairaala-apulaisia?).
Mutta ihmisestähän se on kiinni, miten lähimmäistään kohtelee. Tosin koulutus ja oma äly merkitsevät paljon. Ja toisaalta - jos on pirullinen luonne, niin koulutus ei sellaiselle ihmiselle empatiakykyjä tuo. Jos laitokseen on pesiytynyt sadistinen ilmapiiri, niin useimmat uudet työntekijät valitettavasti uivat mukaan systeemiin. Eivät uskalla toimia omien periaatteidensa mukaan. Edellä olikin yksi hyvä esimerkki asiasta.
Olen niin pieneltä paikkakunnalta, että luulen paikallisen vanhaintoitolaitoksen olevan ihan ok. Mutta jo lähikaupungissa makuuttaavat vanhuksia isoissa 4-6 hengen huoneissa. Ja voi jestas miten äreitä hoitajia siellä oli, kun edesmenneen äitini vanhaa ystävää kävin tapaamassa. Syvällä sängyn pohjalla makasi, ennen niin ryhdikäs fiksu vanha nainen. Tuskin sieltä edes vessaan, saati ulkoilemaan ikinä nostettiin. Puistattaa kun ajattelenkin, että ko. laitos voisi olla minunkin kohtaloni joskus.
Uskon että ihania hoitajia on myös. Ja soisin heille lisää tukea ja resursseja perustyöhön eli vanhuksien olon helpottamiseen, jopa virikkeitä antavaan toimintaan. Onko liikaa pyydetty? Onneksi (kai?) laki vanhustehoidosta on tulossa, nythän homma on ollut vain ohjeistuksen varassa. - ei hoitsu,,
non-rec kirjoitti:
Nykyhetken tilannetta en tiedä, mutta ainakin jokunen vuosi sitten l"naapurissa" sijainnut oppilaitos koulutti lähihoitajia. Siellä oli oppilaspula - eipä siinä varmaan kummemmin testattu hakijoita, pääasia että saatiin oppilaspaikat täyteen ja valtionavut sitä mukaa. Tuntui kuin kaikki ns. elämässään epäonnistuneet tai muuten ilman koulutuspaikkaa jääneet opiskelivat em. "tittelin". Tuskin vanhusten hoitajissa kovin montaa sairaanhoitajaa on, eiköhän he ole lähihoitajia tms.(entisiä sairaala-apulaisia?).
Mutta ihmisestähän se on kiinni, miten lähimmäistään kohtelee. Tosin koulutus ja oma äly merkitsevät paljon. Ja toisaalta - jos on pirullinen luonne, niin koulutus ei sellaiselle ihmiselle empatiakykyjä tuo. Jos laitokseen on pesiytynyt sadistinen ilmapiiri, niin useimmat uudet työntekijät valitettavasti uivat mukaan systeemiin. Eivät uskalla toimia omien periaatteidensa mukaan. Edellä olikin yksi hyvä esimerkki asiasta.
Olen niin pieneltä paikkakunnalta, että luulen paikallisen vanhaintoitolaitoksen olevan ihan ok. Mutta jo lähikaupungissa makuuttaavat vanhuksia isoissa 4-6 hengen huoneissa. Ja voi jestas miten äreitä hoitajia siellä oli, kun edesmenneen äitini vanhaa ystävää kävin tapaamassa. Syvällä sängyn pohjalla makasi, ennen niin ryhdikäs fiksu vanha nainen. Tuskin sieltä edes vessaan, saati ulkoilemaan ikinä nostettiin. Puistattaa kun ajattelenkin, että ko. laitos voisi olla minunkin kohtaloni joskus.
Uskon että ihania hoitajia on myös. Ja soisin heille lisää tukea ja resursseja perustyöhön eli vanhuksien olon helpottamiseen, jopa virikkeitä antavaan toimintaan. Onko liikaa pyydetty? Onneksi (kai?) laki vanhustehoidosta on tulossa, nythän homma on ollut vain ohjeistuksen varassa., eiköhän he ole lähihoitajia tms.(entisiä sairaala-apulaisia?). Kovin on sinulla hatarat tiedot , kannattaisiko ottaa selvää? Entinen apuhoitaja perushoitaja = lähihoitaja. Siivoojat on erikseen!
Miksi ette ota selvää asioista ennenkuin tää faktaanne kerrotte?
Minua usein naurattaa nämä "minä tiedän" kommentit, kun se on alueillamme niin erilaista. - non-rec
ei hoitsu,, kirjoitti:
, eiköhän he ole lähihoitajia tms.(entisiä sairaala-apulaisia?). Kovin on sinulla hatarat tiedot , kannattaisiko ottaa selvää? Entinen apuhoitaja perushoitaja = lähihoitaja. Siivoojat on erikseen!
Miksi ette ota selvää asioista ennenkuin tää faktaanne kerrotte?
Minua usein naurattaa nämä "minä tiedän" kommentit, kun se on alueillamme niin erilaista.En todellakaan! Nimikkeet eivät tulleet ykskaks mieleen, siksi laitoinkin kysymysmerkin kun epäilin itsekin. Elä turhaan mokomasta hermostu. Miksi minun olisi pitänyt faktat kaivaa esille, kun asia ei edes ollut tässä keskustelussa oleellisin asia. Ja eikö siivoojakin voi paljolti vaikuttaa hoidokkien elämään laitoksissa, vaikk'ei hänellä varsinaista hoitotehtävää olekaan?
IHMINEN on hoitoalalla, ja varsinkin siellä, tärkeämpi kuin nimike. Ihmisyys siis; ystävällisyys, joustavuus, empaattisuus...
- t.l.
On erittäin hyvä, kun vanhusten hoidosta puhutaan, kuten on puhuttu kaikista muistakin hoitomuodoista ajallaan. Totta, on huonoa hoitoa ja hyvää hoitoa. Huono hoito saattaisi olla ajattelemattomuudesta lähtöisin ehkä väsymyksen tai "leipääntymisen" vuoksi. Mikä tähän sitten auttaisi? Ei varmastikkaan reilusti korotettu palkka, nimittäin ei se raha ongelmia korjaa muussa asiassa kuin omassa taloudessa.
Yksi mahdollisuus asioitten korjaamiseen on se, että työyksikköön haettaisiin kunnollinen osaava työnohjaaja ja kaikki työntekijät osallistuvat näihin kokoontumisiin. Ei se auta jos yksi tai kaksi menee osastolta. Työnohjaus on siitä "ihmeellistä" ettei siinä syyllistetä ketään vaan ongelmiin päästään muilla keinoilla. Itse olen olut tällaisissa kokoontumisissa ja kyllä se tuotti tulosta moniksi vuosiksi eteenpäin. Toki, työntekijöitten vaihtuessa se pitää uusia.
Silloin, kun työntekijä/t voivat hyvin se vaikuttaa koko työyhteisöön ja sitä kautta asiakkaisiin/vanhuksiin ja myös heidän omaisiinsa. Hyvällä ololla on valtava merkitys kokonaisuuteen.
Sitten, myös koulutuksella on suuri merkitys alaan aikoville ja silloin toivoisi opettajien olevan asiantuntijoita alallaan ja sitä kautta työpaikoilla olevien ohjaajien, jotka ohjaavat opiskelijaa.
(Valitettavasti itselläni aikoinaan oli tosi kelju ohjaaja ja näkyi joka paikassa ja -asiassa, niin opiskelijaa kohtaan kuin asiakastakin). Ei tarvitse olla kuin yksi ihminen, joka saa harmia aikaan, vaikka kaikki muut olisivat kuinka hyviä tahansa.
Eli, me kaikki alalla olevat niin lasten, nuorten kuin vanhusten kanssa työtä tekevät, katsokaamme miten omalla kohdallamme toimimme. Siitä se lähtee, hyvä ja kunnioittava kasvatus ja hoito lähimmäisiämme kohtaan. - äiti ja mummo
Mitä jos asioista puhuttaisiin oikeilla sanoilla?
Eli julkisuuteen ne hoitopaikat jossa hoitajat ovat jäänteitä natsi-Saksasta?
Kehotus vanhukselle, että anna tulla vaipaan vaan on - epäinhimilinen!
Kun syytetään " resurssipulaa" pitäisi suomeksi sanoa että hoitajilla on paha, paha asennevamma.
Eivät omaiset voi hoitaa vanhuksiaan laitoksissa, monet ovat yhä työelämässä, on lapsia ja sitä rataa.
Hoitajat, miksi hakeutua työhön, jota ilmiselvästi inhoatte?
Ette voi edes koskettaa vanhusten kättä, jos hän on ahdistunut?
Lykkäätte lisää diapamia, oxepamia, serenase naamaan avuttomalle vanhukselle.
Se, jos mikään - on rikos ihmisyyttä vastaan!- miettikäähän
Johan se kävi ilmi tällä palstalla hygieniakeskustelussa, että toisia tai toisten koskettamia paikkoja tämän päivän ihminen ei mieluusti koskettele. Kyllä se hygieenisyys on istutettu jo syvälle kansaan. Ja hoitajat ovat siinä samassa veneessä.
- avoimin mielin elämän ehtoopuoleen
miettikäähän kirjoitti:
Johan se kävi ilmi tällä palstalla hygieniakeskustelussa, että toisia tai toisten koskettamia paikkoja tämän päivän ihminen ei mieluusti koskettele. Kyllä se hygieenisyys on istutettu jo syvälle kansaan. Ja hoitajat ovat siinä samassa veneessä.
Olisikohan yksi asia meille kaikille ennen avuttoman vanhuuden tuloa ainakin se, että pitdämme läheisistämme huolta puolin ja toisin. Että emme erakoituisi omaan kuolemattomaan itsekkyyteemme, vaan pitäisimme yhteyttä omaan 'turvaverkkoomme' myös vanhetessamme. - Siihenkin pitää satsata ja siinä on myös velvollisuuksia - emme voi vaan vaatia. Vanhakin voi osallistua omalla tavallaan ja olla iloksi ja hyödyksi kanssaihmisilleen ja läheisilleen.
avoimin mielin elämän ehtoopuoleen kirjoitti:
Olisikohan yksi asia meille kaikille ennen avuttoman vanhuuden tuloa ainakin se, että pitdämme läheisistämme huolta puolin ja toisin. Että emme erakoituisi omaan kuolemattomaan itsekkyyteemme, vaan pitäisimme yhteyttä omaan 'turvaverkkoomme' myös vanhetessamme. - Siihenkin pitää satsata ja siinä on myös velvollisuuksia - emme voi vaan vaatia. Vanhakin voi osallistua omalla tavallaan ja olla iloksi ja hyödyksi kanssaihmisilleen ja läheisilleen.
Mielelläni olisin heidät pitänyt.
Toivon jokaisen hoitajan millä alalla tahansa muistavan että, koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Jonakin päivänä saattavat olla samassa tilanteessa kuin hoidettavat.- se on.
maagikko kirjoitti:
Mielelläni olisin heidät pitänyt.
Toivon jokaisen hoitajan millä alalla tahansa muistavan että, koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Jonakin päivänä saattavat olla samassa tilanteessa kuin hoidettavat.Joillekin tuntuu olevan ihan outo ajatus, ettei kaikilla kertakaikkiaan ole lähisukulaisia.
Minua koskee monesti sydämeen, kun kehoitetaan käymään katsomassa laitoksissa sukulaisia, jotta näitä hoidettaisiin paremmin.
Kuka käy, kun ketään ei ole käymässä.
Ei minusta hoidon taso saa olla siitä kiinni, käydäänkö vai ei katsomassa.
. - mami -
se on. kirjoitti:
Joillekin tuntuu olevan ihan outo ajatus, ettei kaikilla kertakaikkiaan ole lähisukulaisia.
Minua koskee monesti sydämeen, kun kehoitetaan käymään katsomassa laitoksissa sukulaisia, jotta näitä hoidettaisiin paremmin.
Kuka käy, kun ketään ei ole käymässä.
Ei minusta hoidon taso saa olla siitä kiinni, käydäänkö vai ei katsomassa.
.jättää huonokuntoinen ihminen hoitamatta siitä syystä, ettei ole ketään joka kävis katsomassa, KYLLÄ KAIKISTA AINA ja JOKATAPAUKSESSA ON PIDETTÄVÄ HYVÄÄ HUOLTA, sillä yksinäisetkin on ihmisiä.
- t.l.
"Lupaan tehdä työni ihmisyyttä kunnioittaen ja salassapitovelvollisuuteni muistaen. Päämääräni on elämänhallinnan edistäminen; terveyden ylläpitäminen, sairauksien ehkäiseminen ja hoitaminen sekä inhimillisten kärsimysten lievittäminen. Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon ja oman ammattini kehittämiseen". Suomen lähi- ja perushpoitajaliitto
Näin minä lupasin reilu yhdeksän vuotta sitten valmistuessani lasten ja nuorten suuntavilta opinnoilta lähihoitajaksi. Ja näin lupaavat kaikki muutkin lähihoitajiksi valmistuvat ja todennäköisesti myös sairaanhoitajat.
Toteutuessaan kaikkialla missä ihmsiä on hoidettavana, tilanne on ihanteellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211240
- 113951
Työttömät risusavottaan
Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus274683- 42680
- 15610
- 59597
Väsynyt odottamiseesi, M.
Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym38495- 36491
- 59485
- 54470