Adoptoitu sisarpuoli

Kadonneen jäljillä

Aloitin juuri etsinnän, josko löytäisin 35-vuotiaan sisarpuoleni. En tiedä yhtään miten suuri mahdollisuus minulla on saada tietoa hänestä tai mahdollisesti jopa tavata hänet, mutta ainakin yritän. Sydämessäni on suuri kaipaus...

7

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adopted i am

      Itsekin olen myös pohtinut yhteyden ottamista sisar- ja velipuoliini. Tiedon heistä sain omista adoptiopapereista ja nimen perusteella facebookista mahdollisesti löytänytkin isovelipuoleni. Vielä ei rohkeus riitä siihen, että kirjoittaisin. Jonain päivänä ehkä, mutta minullakin olisi kova halu tutustua "verisukulaiseen". En kyllä tiedä miten näkemättä adoptiopapereita saisi tietoja adoptoiduista sisaruksista. Jos joku tietää, niin minäkin otan kiitollisena tiedon vastaan.

      Mutta hassua on, että itse olen tuollainen kuvaamasi 35v. adoptoitu. :)

      • Kadonneen jäljillä

        Missä kuussa olet syntynyt?


    • RaimoL

      Ei pitäis olla vaikeeta,jos tiedät nimen ja syntymäajan.Yhteys maistraattiin.

      • Vm 66

        Olen samassa tilanteessa ollut ja nyt 36 v jälkeen tavannut täyssisareni jonka äitini antoi pienenä pois. (Äitini oli aiemmin antanut minut pois mutta eri paikkaan..)
        Tämä tapahtui äitini kuoleman jälkeen. Ennen sitä yritin ottaa selvää monta monituista kertaa mutta minulle ei annettu mitään tietoja ilman äitini lupaa eikä äitini antanut lupaa ottaa selvää.... mutta kun äitini kuoli nii sain tiedon sen jälkeen koska tämä sisareni on rintaperillinen. Maistraatistakaan ei millään meinattu antaa osoitetietoja mutta antoivat kun oli kyse virallista asioista.Tavattu on ja ihana ihminen mutta silti on vaan jotenkin sekavat tunteet kun tapaa sittenkin monien vuosien jälkeen kun on aina tiennyt toisen olemassa olosta. Yhteyttä pidetäänja katsotaan mitä aika tuo tullessaan miksi suhteet kehittyy., minulla on myös sisarpuoli mutta hänen kanssaan olen ollut aina tekemisissä.Adoptio on aina suljettu tapaus ja harvoin saa tietoja...muuta kuin siinä tapauksessa että molemmat vanhemmat ovat kuolleet...mutta ei kun yritystä kehiin ja tsemppiä etsintään....


    • hyvät ihmiset!

      Kerran löysin sisarpuoleni ja uhkaavansa käytöksensä vuoksi jätin hänet 4-vuotta myöhemmin. Nyt se kaduttaa. Oli hänellä sentään terveys puolella asiat huonosti->alkoi kaduttaa.
      Kaksi vuotta olen yrittänyt löytää yhteyttä, mutta joka läänissä on monta etu sukunimi-kaimaa etten ole löytänyt häntä vielä tänä päivänäkään.
      Kannattaa olla siis varovainen noitten facebook nimien kanssa, sillä löydän sieltä täydellisiä kaimoja, vaikka monet sukunimeäni ihmettelevät... Aito suomalainen (suomenkielinen) pohjanmaalainen sukunimi?
      Sitäpaitsi, jos sisarpuolesi ei ole koskaan kyseenalaistanut adoptiovanhempiensa biologisuutta, väittäisin että mahdollisuuksia ei paljoa ole.

    • Kadonneen jäljillä

      Olen käynyt käräjäoikeudessa ja kirkkoherranvirastossa, eivät anna mitään tietoja vedoten henkilötietosuojaan, eli nyt tuntuu että olen umpikujassa... Mitä voin enää tehdä???

    • mikko_n_75

      Jos se vanhemmistasi (äiti tai isä), joka antoi sisarpuolesi adoptioon, on elossa, niin on mahdollista, että adoptio olisi edelleen heikko (vahvistettu 70-luvulla). Hän saattaa kyetä perustelemaan tiedonhaun paremmin. Jos taas kyseinen vanhempi on kuollut, niin voit perustella tiedonhakua itse siten, että adoptio saattaa olla heikko ja sillä merkitystä pesänjaon kannalta. Jos tiedät, millä paikkakunnalla sisarpuolesi on annettu adoptioon, niin saatat kyetä selvittämään adoptionjärjestäjän. Tällöin (kuten jotkut täällä ovat mainostaneet), adoptionjärjestäjältä voisi epävirallisesti kysyä adoption jälkipalvelua, ja jättää yhteydenottopyynnön. On epätodennäköistä, että adoptionjärjestäjä olisi valmis esittelemään adoptioasiakirjoja. Adoptiopaikkakunnan tietämyksen perusteella on mahdollista tutkia myös, kuinka paljon sikäläisen käräjäoikeuden tiedoista on julkisia.

      Adoptiotietoja ei voi ymmärrettävästi avata kovinkaan monien ihmisten katseltavaksi, mutta adoptoidulla itsellään pitäisi ehdoton tiedonsaantioikeus ainakin olla jatkossakin. Biologisia vanhempia tai sisaruksia varten tulisi adoptiouudistuksissa saada kehiteltyä säädelty välimiesmenettely, jolla luottamuksellisten tietojen tarkastaminen ja yhteydenottopyynnöt voisi saada mahdollisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe