Aloitin juuri etsinnän, josko löytäisin 35-vuotiaan sisarpuoleni. En tiedä yhtään miten suuri mahdollisuus minulla on saada tietoa hänestä tai mahdollisesti jopa tavata hänet, mutta ainakin yritän. Sydämessäni on suuri kaipaus...
Adoptoitu sisarpuoli
Kadonneen jäljillä
71614
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Itsekin olen myös pohtinut yhteyden ottamista sisar- ja velipuoliini. Tiedon heistä sain omista adoptiopapereista ja nimen perusteella facebookista mahdollisesti löytänytkin isovelipuoleni. Vielä ei rohkeus riitä siihen, että kirjoittaisin. Jonain päivänä ehkä, mutta minullakin olisi kova halu tutustua "verisukulaiseen". En kyllä tiedä miten näkemättä adoptiopapereita saisi tietoja adoptoiduista sisaruksista. Jos joku tietää, niin minäkin otan kiitollisena tiedon vastaan.
Mutta hassua on, että itse olen tuollainen kuvaamasi 35v. adoptoitu. :)
Missä kuussa olet syntynyt?
Ei pitäis olla vaikeeta,jos tiedät nimen ja syntymäajan.Yhteys maistraattiin.
Olen samassa tilanteessa ollut ja nyt 36 v jälkeen tavannut täyssisareni jonka äitini antoi pienenä pois. (Äitini oli aiemmin antanut minut pois mutta eri paikkaan..)
Tämä tapahtui äitini kuoleman jälkeen. Ennen sitä yritin ottaa selvää monta monituista kertaa mutta minulle ei annettu mitään tietoja ilman äitini lupaa eikä äitini antanut lupaa ottaa selvää.... mutta kun äitini kuoli nii sain tiedon sen jälkeen koska tämä sisareni on rintaperillinen. Maistraatistakaan ei millään meinattu antaa osoitetietoja mutta antoivat kun oli kyse virallista asioista.Tavattu on ja ihana ihminen mutta silti on vaan jotenkin sekavat tunteet kun tapaa sittenkin monien vuosien jälkeen kun on aina tiennyt toisen olemassa olosta. Yhteyttä pidetäänja katsotaan mitä aika tuo tullessaan miksi suhteet kehittyy., minulla on myös sisarpuoli mutta hänen kanssaan olen ollut aina tekemisissä.Adoptio on aina suljettu tapaus ja harvoin saa tietoja...muuta kuin siinä tapauksessa että molemmat vanhemmat ovat kuolleet...mutta ei kun yritystä kehiin ja tsemppiä etsintään....
Kerran löysin sisarpuoleni ja uhkaavansa käytöksensä vuoksi jätin hänet 4-vuotta myöhemmin. Nyt se kaduttaa. Oli hänellä sentään terveys puolella asiat huonosti->alkoi kaduttaa.
Kaksi vuotta olen yrittänyt löytää yhteyttä, mutta joka läänissä on monta etu sukunimi-kaimaa etten ole löytänyt häntä vielä tänä päivänäkään.
Kannattaa olla siis varovainen noitten facebook nimien kanssa, sillä löydän sieltä täydellisiä kaimoja, vaikka monet sukunimeäni ihmettelevät... Aito suomalainen (suomenkielinen) pohjanmaalainen sukunimi?
Sitäpaitsi, jos sisarpuolesi ei ole koskaan kyseenalaistanut adoptiovanhempiensa biologisuutta, väittäisin että mahdollisuuksia ei paljoa ole.
Olen käynyt käräjäoikeudessa ja kirkkoherranvirastossa, eivät anna mitään tietoja vedoten henkilötietosuojaan, eli nyt tuntuu että olen umpikujassa... Mitä voin enää tehdä???
Jos se vanhemmistasi (äiti tai isä), joka antoi sisarpuolesi adoptioon, on elossa, niin on mahdollista, että adoptio olisi edelleen heikko (vahvistettu 70-luvulla). Hän saattaa kyetä perustelemaan tiedonhaun paremmin. Jos taas kyseinen vanhempi on kuollut, niin voit perustella tiedonhakua itse siten, että adoptio saattaa olla heikko ja sillä merkitystä pesänjaon kannalta. Jos tiedät, millä paikkakunnalla sisarpuolesi on annettu adoptioon, niin saatat kyetä selvittämään adoptionjärjestäjän. Tällöin (kuten jotkut täällä ovat mainostaneet), adoptionjärjestäjältä voisi epävirallisesti kysyä adoption jälkipalvelua, ja jättää yhteydenottopyynnön. On epätodennäköistä, että adoptionjärjestäjä olisi valmis esittelemään adoptioasiakirjoja. Adoptiopaikkakunnan tietämyksen perusteella on mahdollista tutkia myös, kuinka paljon sikäläisen käräjäoikeuden tiedoista on julkisia.
Adoptiotietoja ei voi ymmärrettävästi avata kovinkaan monien ihmisten katseltavaksi, mutta adoptoidulla itsellään pitäisi ehdoton tiedonsaantioikeus ainakin olla jatkossakin. Biologisia vanhempia tai sisaruksia varten tulisi adoptiouudistuksissa saada kehiteltyä säädelty välimiesmenettely, jolla luottamuksellisten tietojen tarkastaminen ja yhteydenottopyynnöt voisi saada mahdollisiksi.