Palojonko saa tienata sivutuloja eläkeläinen?
eläketulo ja sivutulo
16
2602
Vastaukset
- tyhjätasku*
Jos sinulla on vanhuuseläke, voit tienata niin paljon kun sielu sietää, kyllä verotus pitää huolen ettei ansiotuloilla pääse rikastumaan.
- Pirre*
ajatella mikä osuus menee veroihin, vaan sitä summaa mikä siitä lisäansiosta jää puhtaaksi - ei ne kaikkia vie.
Turha tuijottaa lisätulon veroennakkoon!
Vuositasolla kaikki summataan ja vero määräytyy sillä pohjalla.
Kunnallisverotusken pystyy jokainen laskemaan itse.
Valtionvero näkyy taulukosta.
Sitä paitsi, sivutulon ennakonpidätyksen pystyy muuttamaan vuositasoa vastaavaksi!
- 1947
Kelan sivuilta sen varmaksi näkee. Tai kysyy soittaen.Tai hakee opasteen Kelan toimistosta. Ei kai suuria kattoja ole, kun vanhuuseläkkeellä ( yli 65v.) on. Jos taas on työttömyyseläkkeellä, ei ne oikein yhteen sovi.
Muistaakseni muutaman satasen saa tienata, mutta tämä on jo vanhaa muistelua. - työkyvyttömyyseläkeläinen
Jos olet alle vanhuuseläkerajan, eli et saa vanhuuseläkettä vaan muuta työkyvyttömyyseläketta, silloin se raja pitää kysyä omalte eläkelaitokseltasi.
Jos taas saat vanhuuseläkettä, sivutulorajaa ei ole.
Minä kysyin eläkelaitokseni nettisivuilla olevan palautelomakkeen kautta, paljonko työkyvyttömyyseläkeläisenä on minun korkein ansiotuoloraja, ettei se vaikuta eläkkeeseen, niin vastaus tuli samana päivänä.
Minulla se on tänä vuotena 458.08 800 euron eläkkeestä, mikä tilille ennakonpidätyksen jälkeen tipahtaa.
Miehelläni on toi ansiotuloraja tuplaten, josko eläkkeen määräkin on melkein tuplat.
Mutta se tosiaan riippuu eläkelaitoksestasi. Kaikilla ei ole samanlaiset oikeudet.
Vanhuuseläkeläisenä saat tienata niin paljon kuin sielu sietää, eikä se syö eläkettä.- eläkeläismummo!
ei eläkelaitoksella ole väliä. Kaikkien niiden pitää noudattaa sitä mitä on määrätty. Esimerkiksi, oli eläkelaitos mikä tahansa, ei alle vanhuuseläkeiän saa olla sivutuloja kuin määrätty määrä. Minä olen vielä 1,5 vuotta työttömyyseläkkeellä ja sitten se vaihtuu vanhuuseläkkeeksi. Nyt työttömyyseläkkeellä saisin tienata jotain yli 500 euroa kuukaudessa. En tiedä tarkkaan, enkä välitä tietääkään. Kukaan ei ole minulle tarjonnut töitä vuodesta 2001 lähtien. Tuo on vain ihan teoreettinen juttu. Jos olisi ollut töitä, en olisi ollut työtön, enkä työttömyyseläkkeelläkään!
- työkyvyttömyyseläkeläinen
eläkeläismummo! kirjoitti:
ei eläkelaitoksella ole väliä. Kaikkien niiden pitää noudattaa sitä mitä on määrätty. Esimerkiksi, oli eläkelaitos mikä tahansa, ei alle vanhuuseläkeiän saa olla sivutuloja kuin määrätty määrä. Minä olen vielä 1,5 vuotta työttömyyseläkkeellä ja sitten se vaihtuu vanhuuseläkkeeksi. Nyt työttömyyseläkkeellä saisin tienata jotain yli 500 euroa kuukaudessa. En tiedä tarkkaan, enkä välitä tietääkään. Kukaan ei ole minulle tarjonnut töitä vuodesta 2001 lähtien. Tuo on vain ihan teoreettinen juttu. Jos olisi ollut töitä, en olisi ollut työtön, enkä työttömyyseläkkeelläkään!
Joo, luulo on luulo, mutta todellisuus aivan toinen. Ei ole samat säännöt. Minulla on tuttavia, jotka eivät saa tienata juuri nimeksikään työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla se taas lasketaan eläkepalkan pohjasta tietty prosentti.
Minulla ja puolisolla on sama eläkelaitos, joten samat määräyksetkin.
Niin, voihan niitä töitä tehdä itsekkin, eli työllistää itse itsensä. Silloin ei tule lama, eikä irtisanomisen uhkaa. - ei sairaseläkeläinen
työkyvyttömyyseläkeläinen kirjoitti:
Joo, luulo on luulo, mutta todellisuus aivan toinen. Ei ole samat säännöt. Minulla on tuttavia, jotka eivät saa tienata juuri nimeksikään työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla se taas lasketaan eläkepalkan pohjasta tietty prosentti.
Minulla ja puolisolla on sama eläkelaitos, joten samat määräyksetkin.
Niin, voihan niitä töitä tehdä itsekkin, eli työllistää itse itsensä. Silloin ei tule lama, eikä irtisanomisen uhkaa.Työkyvyttömyyseläkkeellä voi varmaan tehdä sellaisia töitä, joista ei ole haittaa sairauden suhteen. Ehkäpä joku jalkapuoli voi tehdä kirjoitushommia. Kun taas joku aivoinvalidi ei voi tehdä ollenkaan töitä. Ei se ole eläkelaitoksesta kiinni, vaan ihmisen tilanteesta. Olkoon vaikka kuinka sama eläkeyhtiö! Onko tuttavillasi tasan sama sairaus kuin sinulla? Epäilen!
- hupipalsta
Kuule eiköhän se "sivutulo" minkä eläkkeestä saat riitä.
Vähennä menoja ja muuten vain nautiskelet, annetaan nuorten tehdä töitä.
En tiedä tarkoitatko sivutuloilla palkkatuloja vai niitä suuria pääomatuloja joita sinulle varmaan on kertynyt elämänvarrella koska olet niin ahkera, että vieläkin pyrit työmarkkinoille.
No vitsit sikseen, kyllä tavalliset eläkkeet ovat niin pieniä, että lisäansioita saisi olla.
Oikeita neuvoja olet jo niiden sivutulojen verottamisesta saanut.
Älä kuitenkaan vaihda elämäniloa työniloon. 40 prosenttia saamastasi eläkkeestä saat hankkia vieltä työstä, - nimittäin jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta ns. vanhuuseläkkeellä ei ymmärtääksen ole mitään rajaa sivutulojen määrällä..tietenkin siitä menee veroa sen lisä prosenttisi verran.
- prosenteilla
Minäpä väännän ja käännän;-)))
Niin ja se lisä prosentti "tasaantuu" lopullisessa verotuksessa eli syntyy lopullinen ansiotulojen veroprosentti, kaikista ansiotuloista.
Jos veroprosentti on 32% tai 38% valitse Kossupullo prosentin mukaan.
Jos taas veroprosentti jää 12% - 15% valitse viiniä se on kuitenkin terveellisenpää.
Ja ainahan voi "lantrata" (sekoittaa) juomat oman veroprosentin mukaiseksi. - Pirre*
prosenteilla kirjoitti:
Minäpä väännän ja käännän;-)))
Niin ja se lisä prosentti "tasaantuu" lopullisessa verotuksessa eli syntyy lopullinen ansiotulojen veroprosentti, kaikista ansiotuloista.
Jos veroprosentti on 32% tai 38% valitse Kossupullo prosentin mukaan.
Jos taas veroprosentti jää 12% - 15% valitse viiniä se on kuitenkin terveellisenpää.
Ja ainahan voi "lantrata" (sekoittaa) juomat oman veroprosentin mukaiseksi.verostapa mie puhuin, kai jokaiselle tulee se läpyskä jossa lukee sivuansioitten veroprosentti sitä ja sitä yleensä neljänkymmenen prosentin taippeilla.
- terveisiä
Pirre* kirjoitti:
verostapa mie puhuin, kai jokaiselle tulee se läpyskä jossa lukee sivuansioitten veroprosentti sitä ja sitä yleensä neljänkymmenen prosentin taippeilla.
Joo uskotaan, mutta näin se on vaikka läpyskässä olisi 50%
Lisäansiot vero 40% ja ansiotulot vero 25% lopullinen veroprosentti muodostuu, kun kaikki ansiotulot lasketaan yhteen, asia selviää lopullisesta verotuksesta kuinka suuri se lopullinen vero % on.
Se lisävero on sen vuoksi korkea, että kun lisätulo laitetaan ansiotulon päällä, niin se pahuksen progressiivinen puree siellä yläpäässä.
Kaikella ystävyydellä pahojen asioiden esille tuoja.
löydät esim. menemällä sivulle www.ilmarinen.fi
- sieltä valitset Tietopankki
- vasemmasta reunasta löytyy mm. kohta Ansiotyö eläkkeen rinnalla
- siitä alta voit valita millaista eläkettä saat, klikkaamalla sitä saat ajantasaisen tiedon ansiotulon rajoista.
Verotuksesta antoivat "laiska-lasse" ja "tiedoksi" oikeilla jäljillä olevaa tietoa...se polku meni
www.ilmarinen.fi
---> Tietopankki
-----> Eläkkeensaaja
-------> Ansiotyö eläkkeen rinnalla
..ehdin poistua Ilmarisen sivulta ennen vastaamista..varmuuden vuoksi asiat Varman sivuilta www.varma.fi
Samat asiat löytyivät sieltäkin, mutteivät niin helposti ja selkeästi kuin Ilmariselta. Mutta ihan samat luvut ja prosentit, riippuen siitä mitä eläkettä saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747