Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Minkä värinen?

Tuleva omistaja

Eli en yhtään tiedä minkä värisen collien haluaisin. Tiedän on ehkä turha tulla tänne kyselemään jne mutta en kerta kaikkiaan tiedä.

Trikki: Erittäin komea
Soopeli: Ihanan Lämmin
Blue Merle: Tyylikkään erilainen

Tiedän että luonteella tietenkin on enemmän merkitystä.. Ehkä pitää vain kattoa netissä ja psyykata itteensä pitämään jostakin väristä hieman enemmän kuin muista :D

Uskokaa tai älkää, olen ehkä vain kerran nähnyt collien (Blue Merle) täällä missä asun.. ja olen sentään asunut jo 21 vuotta eli koko ikäni.

11

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trikki colli

      Mulla on trikki colli, olen aina tykännyt trikki väristä. :) Soopeli ois kyl se "oikea" collie "lassie" väriltään jos semmoisen haluat. Blue merle ei ole oikein koskaan ollut mun makuun :(

      • tosi makee

        Mulla oli Trikki sekä Soopeli , muuta kyllä Soopeli veti pidemmän korren
        kun se viellä oli Mahonkisoopeli.


    • 12vk merlen omistaja

      Meillä on lyhytkarvainen merle joka taas sopii minun silmääni erittäin hyvin. Monet kyselevät koiran rotua, koska tämä nyt ei ihan kauhean yleinen yhdistelmä ole. Siksi varmaan miellyttääkin omistajaa kun on persoonallinen. =)

    • tässä kuussa...

      soopelin värinen collien pentu,narttu. Ensin selvä ihastukseni oli merlen värinen, lueskelin colliekirjoja ja käydessäni koiranäyttelyissä,ihailemassa koiria,mieleni muuttui....soopeli vei voiton!
      Että ihan tunnetta seurasin tässä asiassa, kylläkin muutkin värit ovat ihania! :)

    • feewil

      Niinpä, luonne on tärkein, joten siihen kannattaa keskittyä eniten.
      Itse olen aina tykännyt tricoloreista, mutta nyt lähivuosina blue merlet ovat alkaneet viehättää suunnattomasti. Nättejä. Ei sillä että soopelissakaan mitään vikaa olisi ;)

      • eli et taatusti tule saamaan

        samanlaista mikä on naapurissasi. Varmaan sen ymmärrät, mutta sanoinpahan silti.


    • essali

      Meillä on kaksi merletyttöä ja yksi trikkiuros.
      Vaikka valinta on tosi vaikea, niin merleen päätyisin jos vain yksi väri pitäisi päättää :)

      Naapurissa on myös kertakaikkisen ihana soopeli..

      • Pöööööööh.

        Kuka täällä (muka vielä collienomistaja) väittää, että soopeli olisi se "aito" ja "alkuperäinen" väri? Tricolour on se ensimmäinen, alkuperäinen väri - jopa se mainitsemasi Lassie oli kirjassa "kolmivärinen", mutta kun elokuvaan oli tarjolla tuolloin soopeli, hyvin koulutettava yksilö, se valittiin. Soopeli on jalostuksen tulos, bluemerle mutaatio. Kasvatan collieita. Tälläkin hetkellä hellyttävä pentue tuhisee laatikossaan.


      • minä ja kumppanit
        Pöööööööh. kirjoitti:

        Kuka täällä (muka vielä collienomistaja) väittää, että soopeli olisi se "aito" ja "alkuperäinen" väri? Tricolour on se ensimmäinen, alkuperäinen väri - jopa se mainitsemasi Lassie oli kirjassa "kolmivärinen", mutta kun elokuvaan oli tarjolla tuolloin soopeli, hyvin koulutettava yksilö, se valittiin. Soopeli on jalostuksen tulos, bluemerle mutaatio. Kasvatan collieita. Tälläkin hetkellä hellyttävä pentue tuhisee laatikossaan.

        Onko sillä koiran värillä muka väliä??? EI! Sekö se on tärkeintä koirassa? Esim. jos haluat rauhallisimman soopelin värisen koiran, mutta kasvattaja sanoisikin että ''tämä blue merlen värinen on rauhallisin koko pentueesta''. Jätätkö silloin koiran kokonaan ostamatta, kun sinulle ehdotetaanki blue merlen eikä soopelin väristä? Vai ostatko silti soopelin värisen luonteesta huolimatta, se oisi pentueesta se energisin, vaikka halusit rauhallisimman. Huoh.! Itellä on kaksi pk collieta just soopelin värinen ja blue merlen värinen. Kasvattaja itse katsoi minulle ne sopivat pennut elämäntilanteeni mukaan eli rauhallisimmat pentueesta. :)


      • minä vaan
        minä ja kumppanit kirjoitti:

        Onko sillä koiran värillä muka väliä??? EI! Sekö se on tärkeintä koirassa? Esim. jos haluat rauhallisimman soopelin värisen koiran, mutta kasvattaja sanoisikin että ''tämä blue merlen värinen on rauhallisin koko pentueesta''. Jätätkö silloin koiran kokonaan ostamatta, kun sinulle ehdotetaanki blue merlen eikä soopelin väristä? Vai ostatko silti soopelin värisen luonteesta huolimatta, se oisi pentueesta se energisin, vaikka halusit rauhallisimman. Huoh.! Itellä on kaksi pk collieta just soopelin värinen ja blue merlen värinen. Kasvattaja itse katsoi minulle ne sopivat pennut elämäntilanteeni mukaan eli rauhallisimmat pentueesta. :)

        Minulla on ollut kaikki kolme soopeleita, vaikka Merle on minuakin miellyttänyt eniten. Mutta koira on kuitenkin aina valittu luonteen mukaan, tai oikeastaan ne ovat valinneet minut. Mutta soopeleissa on paljon eri sävyjä. Aikaisemmat ovat tummuneet vuosi vuodelta, mutta tämä viimeisin ei ole muuttunut väriltään miksikään. Joku sanoi, että se on dominanttisoopeli, ja siksi pysyy samansävyisenä. En tiedä, kun en ola asiaan perehtynyt lainkaan.

        Mutta värinä tosiaan merle on kaunein mielestäni, sen perusteella en kuitenkaan pelkästään koiraa valitsisi. Mutta jos tulisi sopiva tilaisuus, eli kaksi yhtä sopivaa yksilöä, joista toinen merle, niin sen ottaisin siinä tapauksessa.


      • pisteet himaan
        Pöööööööh. kirjoitti:

        Kuka täällä (muka vielä collienomistaja) väittää, että soopeli olisi se "aito" ja "alkuperäinen" väri? Tricolour on se ensimmäinen, alkuperäinen väri - jopa se mainitsemasi Lassie oli kirjassa "kolmivärinen", mutta kun elokuvaan oli tarjolla tuolloin soopeli, hyvin koulutettava yksilö, se valittiin. Soopeli on jalostuksen tulos, bluemerle mutaatio. Kasvatan collieita. Tälläkin hetkellä hellyttävä pentue tuhisee laatikossaan.

        Mutta tiedätkö, kuinka monta Collieta kuoli aivan turhaan, näissä vanhoissa musta-valkoisissa Lassie filmauksissa. Ja kuinka montaa eri koiraa noissa kuvauksissa käytettiin...

        Esim. kohtaus jossa Lassie ui kuohuvan kosken poikki, hukkui usea koira.

        Ai niin... värillä ei todellakaan ole väliä, jos vain jostain löytyy rotumääritelmän mukainen Collie.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe