Mökkini on rakennettu -74 ja siinä on ehjä peltikatto. Taitaa olla sinkittyä ja sitten siinä on panssarimaali päällä. Nyt ollaan tekemässä katettua terassia niin, että vanhaa peltikattoa pitäis jatkaa. Kukahan myy tallaista peltiä saaristomeren alueella? Minkähän ikäisiä peltikatot yleensä on? Kannattaisiko laittaa koko koko katto samalla uusiksi, koska onhan sillä ikää(huopa). Se tietenkin maksaa eikä tässä rahassa kylvetä muutenkaan, joten jättäisin sen vielä tulevaisuuteen. Olen kiitollinen kaikesta tiedosta.
peltikatto
5
301
Vastaukset
- ...........,.,......,
Peltikatto on ehjä. Miksi suotta vaihtaa ehjää kattoa ehjään kattoon?
Katon ikää ei voi ennustaa. Itsellä samanikäinen mökki. Galvanoitu katto, ei maalattu. Kattelin tuoss kesällä, että piipun seudussa on ruskeaa, siis ruostetta. Pitää keväällä tutkailla, onnistuuko hioa ruosteet pois ja laittaa sinkkiä ja maalia, vaiko haeskelenko jostain pikkaisen peltiä ja vaihdan ruostuneet paikat. Uutta samaprofiilista tuskin löytyy, mutta puretuista katoista voi löytyäkin.
Irseasiassa koitin pari vuotta sitten ostaa kaverilta vanhan katon aittaan, kun se muutti kattoa muutenkin. Ei myynyt, laittoi sen navettaansa.
Kattopeltiä saa kaikista rautakaupoista. Halvemmaksi voi tulla ostaa jostain alan firmasta, soittele ja kysele. Kattopelti ei ole edes kovin kallista, sehän on vain kattopeltiä. Johonkin terassiin ei paljoa mene, melkein se ja sama mistä ostat.
Uutta peltikattoa ei muuten kannata maalata useampaan vuoteen. Galvanoinnin pitää ensin hapettua tai jotain. Muistelen että viisi vuotta. Maalaa sitten koko katto, tulee vanha siinä sivussa kunnostettua ja väri tulee sama. Pienet erot profiilissa ei sen jälkeen pistä kenenkään silmiin.
Ainiin, mun mielestä ei kannata naulata, ne nousee kuitenkin. Ite oon muutaman vuoden jälkeen käynyt vasaran kanssa katolla kopistelemassa... Laita ruuveilla.- peltikatto
Kyllä, mutta "timpurini" meinasi, että laitetaan koko katto samalla. No, luulen, että se rahastaa vaan koska asia ei ole akkuutti. Sinne menisi taa muutama tonni timpurin liiveihin. Siksi kysyn, ja nyt asiaa selvitettyäni luulen, että täräytän vain terassille uuden katon.
Millähän periaatteella peltikatto kannattaa nykyään tehdä? Onko siitä mielipiteitä ja tietoa?
- Perax
Sinulla on meri suoloineen lyhentämässä peltikaton ikää ilman maalausta tms. mutta kotitalossani, vähän merestä sisämaahan päin, on 60-luvulla tehtyjä aaltopeltikattoja, eikä niissä ole ruostetta kuin jiireissä, mutta se jiiriruoste onkin jo toinen juttu.
- katontekija
Älä missään nimessä lähde vanhaa kattoa purkamaan ja uusimaan. 70- luvulla kattopelleissä vielä käytettiin oikeaa pltiä, joten sen takia sinunkin katto on vielä hyvässä kunnossa vaikka onkin vanha. Nämä uudet pellit tehdään niin ohuesta materiaalista, että jos vähänkin pääsee pinnoitteen läpi kosteus(esim jos leikkaat peltiä etkä heti maalaa leikkauskohtaa) pellin pinnalle niin se syöpyy puhki yhdessä vuodessa, ehkä nopemmin vielä noin merellisissä olosuhteissa? Jos se profiili on ura- tai aalto niin kyllä sillä muodolla tekee peltifirmat nykyäänkin. Aines vain on huonompaa joten joutunet sen terassiosan uusimaan 10 vuoden päästä kun se vanha katto on edelleenkin kunnossa!! Vaan miksi et laittaisi terassiin valokatetta?
- peltikatto
No on sen verran metsän siimeksessä mun mökki joten pelkään, että se kate harmanee ja sammaloituu havunneulasia täynnä koko katto. Katon putsaus vaikeata noissa olosuhteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145