tuuli anturi

toivo2

tietäskö joku minkälainen signaali tulee purjeveneissä käytetyssä NMEA standardin mukaisista antureista ja itä käyttöjännitettä tarvitaan anturiin menee kolme johtoa suoja

8

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huollossa..
    • NMEA kaapeloitsija

      Mikähän NMEA on kyseessä ja mikä laite. Uusi NMEA 2000 verkko on marine käyttöön luotu CAN-väylän versio. Vanhemman NMEA 0183 eri versiot vastaa RS232 / RS422 sarjaporttia. Näissä voi kokeilla vaikka hyperterminaalilla mitä sieltä tulee. Mutta kannattaa varmaan laittaa joku MAX232 tyypin puskurointi väliin ja selvittää oikeat asetukset. Jos se nyt olis vaikka lowrance on niissä ollu johdot keltainen/TX1, oranssi/RX1, sininen/TX2 ja suoja/maa. Osa tuuliantureista kytketään sovittimella nmea verkkoon.

      • toivo2

      • MNEA kaapeloitsija
        toivo2 kirjoitti:

        päältä päin tällainen vekotin iästä ei tietoo.ei kuitenkaan aivan uusi tuli veneen mukana mutta tuulianturi puuttuu
        http://www.vestek.fi/vene/huolto/manuaalit/nexus multi.pdf

        Arvaan että silvan tuulianturia 83-20721 ei ole saatavana. Ja et tiedä mikä tilalle. Silvan ohjehan kertoo että mahdollisesti muitakin NMEA-standardin tuuliantureita voidaan käyttää.
        http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=159&gclid=CNf5nYOZ6ZwCFQpgZwodSXb5iw
        Varmista myyjältä käykö esim. Nexus NX2


      • NMEA kaapeloitsija

      • toivo2
        NMEA kaapeloitsija kirjoitti:

        http://www.aquastore.fi/store/product.php?m=68aa8a3b5a&g=fc50239cb3&p=0ffbf7d4f8

        anturin osaisin rakentaa. Prosessorikortti löytyy ja siihen anturi esim 4mm indutiiviraja tuulen nopeudelle ja kuulalaakeroitu 360 asteen potikka tuulen suunnalle. Ohjelman kirjotus prosessorille on hallinnassa.Englanninkielen taitoa ei ole. Siksi kyselen jos joku sattuis tietään liikennöinnistä anturin ja näytönvälillä.Uuteen anturiin en ainakaan vielä ole halukas 400 sijottaan kun olis yli 10% prosenttia koko veneprojektin arvosta.


      • NMEA kaapeloitsija
        toivo2 kirjoitti:

        anturin osaisin rakentaa. Prosessorikortti löytyy ja siihen anturi esim 4mm indutiiviraja tuulen nopeudelle ja kuulalaakeroitu 360 asteen potikka tuulen suunnalle. Ohjelman kirjotus prosessorille on hallinnassa.Englanninkielen taitoa ei ole. Siksi kyselen jos joku sattuis tietään liikennöinnistä anturin ja näytönvälillä.Uuteen anturiin en ainakaan vielä ole halukas 400 sijottaan kun olis yli 10% prosenttia koko veneprojektin arvosta.

        Kristallipallo huollossa viestin kirjoittajan linkistä löytyy NMEA sanoman muoto. Katso esim. kohdasta MDA.
        MWD tuulensuunta ja nopeus
        MWV suhteellinen tuulennopeus ja tuulikulma.

        NMEA0183 datanopeus: 4800 bps tarkista näytön valikosta onko jotain muuta.
        Näyttö syöttää anturijohtoon 12v (9 - 16vdc).

        NMEA 0183 lausekkeet:
        $GPDTM . . . .Datum
        $GPGGA . . . .GPS Fix Data
        $GPGLL . . . .Sijainti — Latitude and Longitude
        $GPGSA . . . .GNSS DOP ja aktiiviset satelliitit
        $GPGSV . . . .Näkyvissä olevat satelliitit
        $GPRMC . . . .Suositeltu minimi GNSS
        $GPVTG . . . .COG ja SOG
        $GPZDA . . . .Aika ja päiväys
        $HCHDG . . . .Suunta, eranto ja eksymä
        $HCHDT . . . .Tosisuunta
        $TIROT . . . ..Käännösnopeus
        $WIMDA . . . .Meteorologinen yhdistelmä
        $WIMWD . . .Tuulen suunta ja nopeus
        $WIMWV . . ..Tuulen nopeus ja kulma
        $WIVWR . . . .Relatiivinen tuulen suunta ja nopeus
        $WIVWT . . . Todellinen tuulen suunta ja nopeus
        $YXXDR . . . .Anturimittaukset

        Hintaa tulee kyllä itse rakentamalla mutta onhan se kehittävää. Tuleehan anturiisi GPS moduli että anturi tietää asentonsa ja nopeutensa. Viritä se hyperterminal siihen näyttöön niin voit seurata miltä viestit näyttää muilta antureilta ja voihan sillä emuloida viestejä.


      • MNEA kaapeloitsija kirjoitti:

        Arvaan että silvan tuulianturia 83-20721 ei ole saatavana. Ja et tiedä mikä tilalle. Silvan ohjehan kertoo että mahdollisesti muitakin NMEA-standardin tuuliantureita voidaan käyttää.
        http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=159&gclid=CNf5nYOZ6ZwCFQpgZwodSXb5iw
        Varmista myyjältä käykö esim. Nexus NX2

        Siihen käy nuo uudemmat NEXUS twinfin anturit ihan heittämällä, ei tarvi alkaa säätämään mitään muuta kun wind speed calibration arvo 1,5:stä' 1,7:n

        http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=1336


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe