Minun lapseni 3,5v poika ja 2 v tyttö on molemmilla puheeviivästystä ja nyt syytän itseäni koko ajan kauheesti kun olin niin laiska kun olivat vauvoja että istuivat babysitterissa telkkarin edessä koko ajan. Toki saivat rakkautta ja syliä ylenmäärin ja normaalin perheymäristön muuten mutta onko tuo syynä että kumpikaan ei puhu kunnolla. 2 vuotias ei ollenkaan ja 3,5 muutamia sanoja vasta (isi, ota, kato, mitä,kakka,vaippa ja äitä). Ohjelmina tuli mitä millonkin esim. lasten rakastamaa huumaa monen monta kertaa päivässä nauhalta ja samojen nauhotuksia jatkuvalla syötöllä ja minä istuin netissä. Enää ei ole vuoteen katsottu kuin lastenohjelmia ja muutenkin telkkarin katsominen on vähentynyt radikaalisti mutta aiheuttiko kehitysviivästymää nyt sitten tuo vauva aika kun 1-2 vuotiaaksi molemmat elänyt liikaa telkkaria katsellen?????
Jos olenkin nyt syypää tai ainakin edesauttanut kaikkea niin kertokaa miten voin nyt paikata tätä asiaa ja kiriä kiinni kehityksessä. Puheterpiaa saavat mutta täällä maalla missä asun on pitkät jonot ja neuvolassa sanotaan että ei vielä hätää että kyllä se puhe tulee!
Kertokaa neuvoja! Onko muilla samaa kokemusta?
Kertokaa miulle!
3
500
Vastaukset
- teevee-mamma
Meillä vähän samanlainen tilanne, telkkaria on katottu paljon, ehkä n. 3 tuntia päivässä joskus enemmänkin. Ja puhe on takkuillut. Nyt ikää melkein 4 v. ja osaa puhua, mutta puhe alkoi vasta 3-vuotiaana. Nytkin katsoo telkkaria aamulla ja iltapäivällä päiväkodin jälkeen n. 3 tuntia yhteensä. Onko se liikaa?
- sanna26
No mutta positiivista kuulla että se puhe tuli sitten ja vissiin ilman isompia apuja? Onko ollut muuten kehittynyt koko ajan ikätason mukaisesti? Musta kun tuntuu että muukin kehitys tulee jotenkin viiveellä ja ymmärryskin alkoi vasta 2 vuoden jälkeen olemaan siinä pisteessä että ymmärsi kehotuksia ja nyt reilu 3 vuotiaana paljonkin ymmärtää mutta en tiedä onko kuitenkin hieman perässä siinäkin. Voikohan toi telkkari ja liian virikkeetön ympäristä sitten aiheuttaa tämmöstä? leluja ja kaikkea on yllinkyllin ja rakkautta mutta en jaksa laulaa ja leikkiä ja lukea kirjoja niin paljon kuin pitäisi.
- Killeri88
sanna26 kirjoitti:
No mutta positiivista kuulla että se puhe tuli sitten ja vissiin ilman isompia apuja? Onko ollut muuten kehittynyt koko ajan ikätason mukaisesti? Musta kun tuntuu että muukin kehitys tulee jotenkin viiveellä ja ymmärryskin alkoi vasta 2 vuoden jälkeen olemaan siinä pisteessä että ymmärsi kehotuksia ja nyt reilu 3 vuotiaana paljonkin ymmärtää mutta en tiedä onko kuitenkin hieman perässä siinäkin. Voikohan toi telkkari ja liian virikkeetön ympäristä sitten aiheuttaa tämmöstä? leluja ja kaikkea on yllinkyllin ja rakkautta mutta en jaksa laulaa ja leikkiä ja lukea kirjoja niin paljon kuin pitäisi.
Mikäköhän tossa Huumassa on ku lapset siitä niin tykkää että kattois koko ajan. Meillä kans mukulat tujottanut huumaa miljoona kertaa nauhalta ees taas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381