Agressiivisuus tyypillistä collielle?

...?

Koirani on sekarotuinen. Siinä on collieta ja puolet kultaistanoutajaa. Haluaisin tietää että missä määrin collie on agressiivinen? Joskus kun koiraltani "palaa pinna" eikä se saa tahtoaan läpi se ns. sekoaa. Se alkaa hyppimään ja puremaan eikä lopeta millään. Mitkään koiraa niskasta kiinni ja maahan- temput eivät todellakaan auta, vaan se innostuu vain lisää. Se lopettaa kohtauksensa yleensä yhtäkkiä, jonkun aikaa riehuttuaan. Ei ole kiva olla käsivarret mustelmilla ja naarmuilla.. Muita ihmisiä kohtaan se ei ole ollut koskaan hyökkäävä, vaan pikemminkin todella kärsivällinen, kiltti ja ihmisrakas kuten kultaisetnoutajat yleensä. Oudointa on että koira on muutenkin luonteeltaan melko arka, eikä siis mitenkään dominoiva, ellei noita "kohtauksia" lasketa. Nuo kohtaukset eivät ole mitenkään jokapäiväisiä vaan melko harvinaisia.
Kyselen täältä colliepalstalta sen tähden, että kultaisennoutajan luonnetta tunnen paremmin kuin collien. Koira on tosin vähän yli vuoden ikäinen, joten voisiko se johtua ns. "murrosiästä"? Koiran tämän hetkinen käytös viittaisi muutenkin siihen..

33

1921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perunakko

      En ole koskaan tavannut lyhytpinnaista collieta, mutta toisaalta kaikki kultit ovat olleet säyseitä. Koska koirasi on sekarotuinen, saatta olla että piilossa olevia alleeleja on tullut koirassasi esiin (käytän väärin termiä mutta tajuat kai mitä meinaan). Toisaalta kun vertaa, colliet ovat kultteja rauhallisempia ja toisinaan "arempia" ja ei niin vahvaluonteisia.... Apuva.. Mutta tuo käytös ei ole mitenkään puhtaasti collien puolelta. Collien leikki on yleensä paimentavaa ja juoksentelua, ei käsissä renkkumista. Hepulin saadessaan koiraa pitää vaan yrittää rauhoittaa jotenkin. Älä ainakaan yllytä eli leikki jääpi lyhyeksi.

      • Hukka-Musti

        Älä ainakaan yllytä eli leikki jääpi lyhyeksi.

        -Tuo oli hyvä sanonta. Nuo aloittajan mainitsemat väkivaltaotteet ovat suurimpia yllytyskeinoja. Tulee yrittää vain olla, eikä antaa koiralle aihetta jatkaa kilpailua >>vallalla>>. Kun koira huomaa omistajan olevan kuin jähmettynyt, niin se rauhoittuu kyllä. Ellei koira sitten ole turhautunut liian vajaisesta liikunnasta ja pura täten energiaansa turhaa kohden?

        Aggressiivinen kasvatus/koulutus on yleisimpiä syitä koiran aggressiivisuuteen. Koira tulee kouluttaa tavoillekin lempeän määrätietoisesti, eikä aggressiolla.

        Mutta epäilen koiran viettävän murrosikäänsä. Kyllä se siitä vielä aikuiseksi kypsyy.


      • ...?

        Itse en mielellään käytä kovia otteita, mutta noissa tilanteissa niihin on pakko turvautua, sillä mitkään käskyt tai paikalta pois lähteminen ei auta. Koira hyppää ja nappaa käsivarresta, paidasta ja hypähtää alas. Sitten se sama toistuu ja toistuu ja toistuu..Eikä siinä voi oikein pureskeltavanakaan seistä, kun se tosiaan sattuu. Aina koiran ei tarvitse edes menettää hermojaan, riittää jos se innostuu oikein kovasti esim. keppiä heittäessä. Olen miettinyt myös josko johtuisi liiasta väsymisestä tms? Kun joskus tekee noin pitkän lenkin päätteeksi kun leikitään. Mutta joskus ihan ilman pitkiä lenkkejäkin joten tuskin siitä on kyse.


    • Idiootti!

      yleensä koiran kokemuksista eli onko sille sattunut jotakin negatiivista, jo varhaisiässä esim?

      Niskaotteet, selätykset ym EIVÄT TOIMI! LOPETA! Käytä järkeviä keinoja! Koira, etenkin älykäs collie, menee entistä enemmän sekaisin väkivallan käytöstä, jota se ei voi ymmärtää. Tuollainen on erittäin anteeksiantamoatonta ja tyhmää, ala-arvoista eläintä kohtaan.

      Jos todella haluat tilanteen paranevan, suosittelen että luet esim. T Kaimion kirjoja, opit miten koiraa koulutetaan tai ota yhteys koirakouluttajaan. Kukaan järkevä ihminen ei käytä tuollaisia idioottimaisuuksia ja sitten vielä ihmettele, kun eivät toimi! Ei tietenkään ne toimi! Älä usko, jos joku naapurin ukko väittää, että toimivat. Se on väkivaltaa, collie on älykäs. Mietihän oikein ajan kanssa ja rauhassa. Taatusti tulee tulosta muilla keinoin.

      Jos koiraa kohdellaan huonosti, ei ole ihme että siitä tulee agressiivinen, monet koirat sekoavat kun ihmiset yrittävät käyttää tuollaisia keinoja ja tekevät sen vielä väärin, eivät ajoita oikein yms, koirat EIVÄT YMMÄRRÄ tuollaista EIKÄ NIIDEN TARVITSEKKAAN. Miten luulisit ihmisen reagoivan, jos se peloissaan tekisi jotain ja siitä hyvästä käytäisiin käsiksi ja päälle väkisvalloin.

      HANKI APUA ITSELLESI! Sen jälkeen voit alkaa kouluttaa koiraasi. Jos et pysty muuhun kuin väkivallabn käyttöön luovu siitä, jokainen eläin on ansainnut parempaa.

      • ...?

        Et oikein tainnut ymmärtää viestiäni?! Siis en todellakaan ole IKINÄ kouluttanu koiraani väkivalloin eikä ole kukaan muukaan. Mutta siinä tilanteessa kun iso koira hyppää päälle useita kertoja ja todella puree, eikä siihen auta mikään, niin mitä suosittelet minun tekevän? Esimerkiksi kesken lenkin? Seison paikallani ja annan purra kunnes kyllästyy?? Kun tosiaan mitään käskyjä tai muita neuvoja koira ei ota tuossa tilanteessa kuuleviin korviinsa. Tai namupalan heilutuksia nenän edessä. Ja toistan että tämä edellä mainittu käytös ei voi johtua väkivaltaisesta kasvattamisesta sillä sitä en ole koiraani käyttänyt ennen näitä kohtauksia.


      • ...?
        ...? kirjoitti:

        Et oikein tainnut ymmärtää viestiäni?! Siis en todellakaan ole IKINÄ kouluttanu koiraani väkivalloin eikä ole kukaan muukaan. Mutta siinä tilanteessa kun iso koira hyppää päälle useita kertoja ja todella puree, eikä siihen auta mikään, niin mitä suosittelet minun tekevän? Esimerkiksi kesken lenkin? Seison paikallani ja annan purra kunnes kyllästyy?? Kun tosiaan mitään käskyjä tai muita neuvoja koira ei ota tuossa tilanteessa kuuleviin korviinsa. Tai namupalan heilutuksia nenän edessä. Ja toistan että tämä edellä mainittu käytös ei voi johtua väkivaltaisesta kasvattamisesta sillä sitä en ole koiraani käyttänyt ennen näitä kohtauksia.

        ..ja lisäisin vielä, että koira sai näitä "kohtauksia" jo ihan pienenä pentuna, kun oli juuri tullut meille. Sillon koira oli helppo napata syliin ja laittaa hetkeksi "jäähylle" toiseen huoneeseen. Käytös loppui joksikin aikaa ja on palannut taas. Tuon kokoista koiraa kun on vähän hankalaa laittaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan ainakaan kesken lenkin..


      • KOULUTTAJALLE!
        ...? kirjoitti:

        ..ja lisäisin vielä, että koira sai näitä "kohtauksia" jo ihan pienenä pentuna, kun oli juuri tullut meille. Sillon koira oli helppo napata syliin ja laittaa hetkeksi "jäähylle" toiseen huoneeseen. Käytös loppui joksikin aikaa ja on palannut taas. Tuon kokoista koiraa kun on vähän hankalaa laittaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan ainakaan kesken lenkin..

        On voinut kokea negatiivista kohtelua hyvin pienenä (ei välttämättä sinun kauttasi), kyllä tuollainen sellaisesta yleensä on lähtöisin. Luonnevikaisuus ja siihen liittyvä agres näkyisi useammin ja muissakin tilanteissa. Koirasi pelästyy jotakin (sinä et sitä aina välttämättä huomaa, se voi olla pieni ele, ääni tms) ja käyttäytyy sen mukaisesti.

        Teet todellakin täysin väärin niskaotteilla ym, koiran mielessä tilanne silloin vain pahenee, ymmärtänet? Kuvittele itsesi koiran tilalle, sinut paiskataan maahan ym, tottakai koira riehaantuu siitä lisää ja yrittää puolustautua, päästä irti. Sehän olisi tyhmä muuten, eikö niin!?

        Tuolla vain pahennat asiaa, sitä on entistä vaikeampi kouluttaa pois mitä pidemmälle menee ja mitä enemmän sinä sekoitat koirasi päätä, tekemällä sitä kohtaa todella väärin. Se ei luota sinuun eikä sen pidäkään, kun kohtelet noin.

        Hakeudu kouluttajalle. Kouluttaja tarkkailee ja tutustuu koiraasi. Tällää saat neuvoja laidasta laitaan, kaikkia et voi kokeilla, kaikki eivät sovi kaikille ja niiden kokeiluun kuluisi vuosi. Kouluttaja osaa neuvoa heti tarkkailtuaan oikeasti, sen teille sopivan koultavan ja sitä sitten treenaatte kuukausia. Mikään koulutustapahana ei koskaan (asia mikä tahansa) toimi viikossa tai parissa. Mitä enemmän odotat, sitä pitempään kouutus tulee kestämään. Nettipalstojen apu ei taatusti ole paras, kuka ehdottelee mitäkin ja sinä uskot ketä nyt satutkaan uskomaan.


      • Hukka-Musti
        KOULUTTAJALLE! kirjoitti:

        On voinut kokea negatiivista kohtelua hyvin pienenä (ei välttämättä sinun kauttasi), kyllä tuollainen sellaisesta yleensä on lähtöisin. Luonnevikaisuus ja siihen liittyvä agres näkyisi useammin ja muissakin tilanteissa. Koirasi pelästyy jotakin (sinä et sitä aina välttämättä huomaa, se voi olla pieni ele, ääni tms) ja käyttäytyy sen mukaisesti.

        Teet todellakin täysin väärin niskaotteilla ym, koiran mielessä tilanne silloin vain pahenee, ymmärtänet? Kuvittele itsesi koiran tilalle, sinut paiskataan maahan ym, tottakai koira riehaantuu siitä lisää ja yrittää puolustautua, päästä irti. Sehän olisi tyhmä muuten, eikö niin!?

        Tuolla vain pahennat asiaa, sitä on entistä vaikeampi kouluttaa pois mitä pidemmälle menee ja mitä enemmän sinä sekoitat koirasi päätä, tekemällä sitä kohtaa todella väärin. Se ei luota sinuun eikä sen pidäkään, kun kohtelet noin.

        Hakeudu kouluttajalle. Kouluttaja tarkkailee ja tutustuu koiraasi. Tällää saat neuvoja laidasta laitaan, kaikkia et voi kokeilla, kaikki eivät sovi kaikille ja niiden kokeiluun kuluisi vuosi. Kouluttaja osaa neuvoa heti tarkkailtuaan oikeasti, sen teille sopivan koultavan ja sitä sitten treenaatte kuukausia. Mikään koulutustapahana ei koskaan (asia mikä tahansa) toimi viikossa tai parissa. Mitä enemmän odotat, sitä pitempään kouutus tulee kestämään. Nettipalstojen apu ei taatusti ole paras, kuka ehdottelee mitäkin ja sinä uskot ketä nyt satutkaan uskomaan.

        Varsinkin sinun tekstiesi perusteella. Lienetköhän itse ottanut mallia aggressiivisesta koirastasi? Huutomerkkejä vain lisää yksi toisensa jälkeen. Jos sinusta raivoaminen ei auta koulutuksessa mitään, niin miksi sitten koitat kouluttaa täällä kyselijöitä raivoamalla?


      • .....
        KOULUTTAJALLE! kirjoitti:

        On voinut kokea negatiivista kohtelua hyvin pienenä (ei välttämättä sinun kauttasi), kyllä tuollainen sellaisesta yleensä on lähtöisin. Luonnevikaisuus ja siihen liittyvä agres näkyisi useammin ja muissakin tilanteissa. Koirasi pelästyy jotakin (sinä et sitä aina välttämättä huomaa, se voi olla pieni ele, ääni tms) ja käyttäytyy sen mukaisesti.

        Teet todellakin täysin väärin niskaotteilla ym, koiran mielessä tilanne silloin vain pahenee, ymmärtänet? Kuvittele itsesi koiran tilalle, sinut paiskataan maahan ym, tottakai koira riehaantuu siitä lisää ja yrittää puolustautua, päästä irti. Sehän olisi tyhmä muuten, eikö niin!?

        Tuolla vain pahennat asiaa, sitä on entistä vaikeampi kouluttaa pois mitä pidemmälle menee ja mitä enemmän sinä sekoitat koirasi päätä, tekemällä sitä kohtaa todella väärin. Se ei luota sinuun eikä sen pidäkään, kun kohtelet noin.

        Hakeudu kouluttajalle. Kouluttaja tarkkailee ja tutustuu koiraasi. Tällää saat neuvoja laidasta laitaan, kaikkia et voi kokeilla, kaikki eivät sovi kaikille ja niiden kokeiluun kuluisi vuosi. Kouluttaja osaa neuvoa heti tarkkailtuaan oikeasti, sen teille sopivan koultavan ja sitä sitten treenaatte kuukausia. Mikään koulutustapahana ei koskaan (asia mikä tahansa) toimi viikossa tai parissa. Mitä enemmän odotat, sitä pitempään kouutus tulee kestämään. Nettipalstojen apu ei taatusti ole paras, kuka ehdottelee mitäkin ja sinä uskot ketä nyt satutkaan uskomaan.

        Sinäkö sen koulutuksen sitten maksat?


      • kolme collieta omist
        ...? kirjoitti:

        ..ja lisäisin vielä, että koira sai näitä "kohtauksia" jo ihan pienenä pentuna, kun oli juuri tullut meille. Sillon koira oli helppo napata syliin ja laittaa hetkeksi "jäähylle" toiseen huoneeseen. Käytös loppui joksikin aikaa ja on palannut taas. Tuon kokoista koiraa kun on vähän hankalaa laittaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan ainakaan kesken lenkin..

        Moni saattaa tosin vierastaa, mutta on toiminut monilla koirilla. Eli kuonokoppa, joka estää puremisen, jolloin voit sitten käyttää niitä muita keinoja. Meidän ylienergiselle yksilölle oli hyvä rauhoituskeino se, että käänsin selkäni, enkä kiinnittänyt mitään huomiota riekkumiseen, vaan vasta sitten, kun se hämmentyi uudesta tilanteesta ja rauhoittui. Meillä se ei purrut, siksi en joutunut käyttämään mitään estoja siihen. Tiedän kuitenkin, että jotkut ovat niitä käyttäneet. Eli sinun on estettävä se varrallinen käytös, mutta samalla jollakin tavoin muokattava sitä. Aika nopeasti viisas collie oppii tavoista pois. Se myöskin valitettavasti oppii älykkäänä myös nopeasti keinoja, joilla saa tahtonsa läpi.

        Mutta etenkin collien kanssa varoisin liiallisia fyysisiä pakotteita. Minulla on ensimmäinen koira tullut purevana aikuisena, ja tuo johtui selkeästi siitä, että sitä oli kohdeltu kaltoin. Ainakin lyöty ja potkittu. Ajan mittaan se tosiaan oppi taas luottamaan ihmisiin, ja siitä tuli loistava kumppani. Valitettavasti se ei kuitenkaan ikinä oppinut sietämään juopuneita. Minä sain ottaa oluen tai pari, sen se hyväksyi, mutta jos joku meille humalassa yritti tulla kylään, se varautui välittömästi.


    • voi olla

      Mielestäni tuo ei ainakaan kuulosta agressiiviselta käyttäytymiseltä vaan hieman rajummalta leikiltä.
      Ei tuossa kyllä tosiaankaan auta jähmettyminen paikoilleen, ehkä siitä olisi ollut apua, jos olisi heti alussa reagoitu siten.
      Itse ottaisin tiukan otteen molemmin puolin poskista, katsoisin koiraa ja tiukasti kieltäisin, kun olisi rauhallinen irroittaisin, ja toistaisin mikäli käytös toistuu.
      Haluan kuitenkin painottaa, ettei koiraa satuteta vaan lempeästi pidetään kiinni, ja tämä on vain oma mielipiteeni, ei välttämättä toimi kaikilla.
      Jotenkin tulee myös mieleen, että aloittaja on ehkä nuori henkilö jota koira testailee.
      Jos teilläpäin on kokeneita koiraihmisiä, kysy reippaasti neuvoa, heidän on helpompi sanoa mistä on kyse, kun näkeevät tapauksen.

    • nnnnnnnnnnniiiiiiiia

      Olen tavannut myös kultaisen noutajan joka on kovanluonteinen ja toisenkin joka purrut lasta joten en sanoisi että collieperimästä olisi niinkään kiinni..siinä kun yleensä myös on pehmeäluonteisia ennemmin kuin kovaluonteisia kuten kultaisellakin..eli normaali perimä pitäisi tulla ja ei niin kovaluonteinen mutta kaikki on yksilöitä ja hormonit voi hallita myös ja sinun tapasi kouluttaa etc.

      Sekoitus(laajempi geenikartta) tekee aina enemmän variaatioita myös luonteeseen kuten ulkonäköönkin eli voi lisätä tempperamenttia tai tasoittaa etc....kuin homogeenisempi jalostettu kultsi tai collielinja, jossa sekä emo että siitäjä on linjaltaan samantyyppinen joko samanlainen paimenkoira tai sitten samalaien metsästyskoira/lintukoira kuten kultsi.. nythän on kuitenkin erityyppiset rodut kyseessä eikä esim kaksi erilaista paimenkoiraa tai kaksi erilaista lintukoiraa...jolloin tulos arvattavampi myös luonteen osalta. Tosin silloinkin kun kaksi erilaista paimenkoiraa risteytetään ei tulos ole niin arvattava kuin jos sekä emo että siittäjä on collie. Ja varsin samanlainen tasaisempi pentutulos tulee tiukalla linjasiitoksella tai peräti lähisisäsiitoksella mikä ei ole kuitenkaan suotavaa koska vahvistaa tuolloin myös piileviä ei toivottuja ominaisuuksia.

    • johtuvaa

      Mulla oli ennen collie ja nyt kultainen noutaja. Collie oli uros ja tosiaan muistan että tuo murrosikä oli vähän omituinen vaihe. Sopivia kurinpitokeinoja sai tosiaan hakea. Itse harrastin välillä kotitekoista holding-terapiaa eli pidin koirasta välillä kiinni.Toinen kurinpitokeino oli viedä koira vähäksi aikaa kuistiin rauhoittumaan. En myöhemminkään tiedä oliko näistä mitään apua, mutta n. puolen vuoden aikana koira rauhoittui ja oli sitten seuraavat 11 vuotta itse rakkaus. En koskaan kuullut sen edes murisevan. Nyt kun mulla on sitten tää kultsun pentu, niin en oikein tiedä että tohtiiko tätä edes komentaa kun se on NIIN kiltti koko ajan (on tosin narttu).

      • ...?

        Olen yrittänyt pitää koirasta vain kiinni noina hetkinä. Olen laittanut hänet jalkojeni väliin, pitänyt kiinni ja sanonut rauhallisella ja matalalla äänellä "ei." Sitten koira onkin näyttänyt rauhoittuvan, mutta heti kun päästän irti niin sama juttu jatkuu.. Olen kokeillut myös tota poskista kiinni pitämistä, ei siis mitään repimistä vaan ihan kiinni pitämistä ja yrittänyt tuolla tavalla rauhoittaa tilanteen. Pihalla ollessa olen vain poistunut paikalta sisälle ja leikki on loppunut siihen. Mielestäni se on ihan hyvä "rangaistus" että jos alkaa riehua niin leikki loppuu. Lenkillä tuo on vaan hieman monimutkaisempaa kun ei tosiaan voi jättää koiraa yksin siihen.
        En kyllä uskoisi että koira on joutunut kokemaan väkivaltaa pentukodissaan. Ainakin kasvattaja vaikutti mielestäni todella sympaattiselta ja eläinrakkaalta, mutta enhän tietysti tuntenut ihmistä sen paremmin. Itsekin uskon enemmän tuohon murkkuikään koska olen kuullut joiltain ihmisiltä, että heillä samanlaisia kokemuksia juuri tuohon ikään päästyä ja muuten koira tosiaan on itse ihanuus. Edellisellä koirallamme oli myös tuossa iässä noita rajuja hetkiä, mutta uskoi helpommin ja rauhoittui kyllä aina kun piti kiinni, katsoi silmiin ja sanoin tiukasti ei.


      • mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
        ...? kirjoitti:

        Olen yrittänyt pitää koirasta vain kiinni noina hetkinä. Olen laittanut hänet jalkojeni väliin, pitänyt kiinni ja sanonut rauhallisella ja matalalla äänellä "ei." Sitten koira onkin näyttänyt rauhoittuvan, mutta heti kun päästän irti niin sama juttu jatkuu.. Olen kokeillut myös tota poskista kiinni pitämistä, ei siis mitään repimistä vaan ihan kiinni pitämistä ja yrittänyt tuolla tavalla rauhoittaa tilanteen. Pihalla ollessa olen vain poistunut paikalta sisälle ja leikki on loppunut siihen. Mielestäni se on ihan hyvä "rangaistus" että jos alkaa riehua niin leikki loppuu. Lenkillä tuo on vaan hieman monimutkaisempaa kun ei tosiaan voi jättää koiraa yksin siihen.
        En kyllä uskoisi että koira on joutunut kokemaan väkivaltaa pentukodissaan. Ainakin kasvattaja vaikutti mielestäni todella sympaattiselta ja eläinrakkaalta, mutta enhän tietysti tuntenut ihmistä sen paremmin. Itsekin uskon enemmän tuohon murkkuikään koska olen kuullut joiltain ihmisiltä, että heillä samanlaisia kokemuksia juuri tuohon ikään päästyä ja muuten koira tosiaan on itse ihanuus. Edellisellä koirallamme oli myös tuossa iässä noita rajuja hetkiä, mutta uskoi helpommin ja rauhoittui kyllä aina kun piti kiinni, katsoi silmiin ja sanoin tiukasti ei.

        ei se tarkoita että se toimisi kaikilla. Koiran kannalta tuo ei ole fiksu tapa. Mutta näköjään et suostu kuuntelemaan muita vaihtoehtoja. Sääli koiran kannalta.


      • ..?
        mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        ei se tarkoita että se toimisi kaikilla. Koiran kannalta tuo ei ole fiksu tapa. Mutta näköjään et suostu kuuntelemaan muita vaihtoehtoja. Sääli koiran kannalta.

        Eli mielestäsi pahoinpitelen koiraani kun pidän siitä kiinni? Koiraan ei ilmeisesti saisi koskea ollenkaan? Mitä sinä tekisit silloin kun koirasi olisi esim. juoksemassa kanin perässä vilkaalle autotielle? Et voi ainakaan ottaa kiinni nopeasti, vaikka olisi vieressä sillä sehän on mielestäsi väkivalta...


      • .....
        ..? kirjoitti:

        Eli mielestäsi pahoinpitelen koiraani kun pidän siitä kiinni? Koiraan ei ilmeisesti saisi koskea ollenkaan? Mitä sinä tekisit silloin kun koirasi olisi esim. juoksemassa kanin perässä vilkaalle autotielle? Et voi ainakaan ottaa kiinni nopeasti, vaikka olisi vieressä sillä sehän on mielestäsi väkivalta...

        Näin nopeasti mietittynä ja koko ketjua ihan tarkoin lukematta ... Voisikohan koiran "ohjata" muuhun kun "kohtaus" tulee . Meillä ainakin toimi lelu joka ei ollut kuin lenkeillä mukana . Eli kun alkaa hyppiä kaivat lelun esiin ja alat sen varjolla ohjata koiran mielenkiintoa pois sinusta ja kun rauhoittuu niin kehut päälle . En tarkoita että koiran kanssa aletaan leikkiä vaan pyydetään esim istumaan ja kun istuu niin antaa lelun hetkeksi ja laittaa sen taas sitten pois .


      • lkjhlkjh

        Oma kultsu toimi aivan samalla tavalla. Parhaiten auttoi kun jämerästi itse kiihtymättä kävin vain istumaan koiran päälle (ja tähän lisään en täydellä painollani ennen kuin joku sitä alkaa heti siunailemaan). Sen verran että koira tiesi olevansa kiikissä ja rauhoittui. Saattoi aloittaa uudestaan parikin kertaa heti kun laskin irti, joten saman toisto. Pistin sen maahan, istuskelin siinä koiran jalkojen välissä ja haastelin rauhallisesti että eiköhän jo riitä (ohikulkijat varmaan kierisivät kaukaa), vähän kuin osoittaakseni että ei mulla pinna mene, tää on pikkujuttu mulle, ihan turha yrittää haastaa. Koira on nyt kolmivuotias ja oikein mukava ja kiltti, murrosikä oli ja meni. Se oli vain jonkinlaista hyvin raisua leikkiä, jossa haettiin vähän sijaa laumassa. Leikki saattoi kääntyä hyvinkin kovaksi ja haastavaksi, kädet saattoivat olla mustelmilla ja naarmuilla. "Pehmeämpi" koira ei ehkä tuollaiseen johtajan haastamiseen lähde, ei ainakaan toistuvasti.

        Aika kultaa muistot, mutta muistelen kyllä epätoivon hetkiä olleen kun mikään ei tuntunut menevän perille ja vietin aikaa koiran päällä istuen. :)


    • :)

      Collien ei pitäisi olla juurikaan agressiivinen, kultaisillanoutajille on valitettavasti jonkin verran agressiivisuutta, vaikka kyseisen rodun pitäisi olla lähes päinvastainen.

      Myös murrosikä saattaa hieman vaikuttaa, mutta yleensä ei murrosiässäkään agressiivisesti kättäydytä.

    • Luonnevikainen collie meilläpäin.

      Olen kuullut joskus että luonnevikaisuus on yleistä collielle. Äitini uros collie on luonnevikainen; agressiivinen ja lyhytpinnainen.
      Se hyökkäsi kerran ystäväni kimpuun kun olin yläasteella, paita repeytyi täysin mutta iholle ei tullut kuin naarmuja, onneksi. Syytä tälle ei keksitty, ystäväni ei käyttäytynyt mitenkään erikoisesti.
      Se ei pidä vieraista yhtään mutta tottuu useimpien vieraiden läsnäoloon pian, päätä se ei anna rapsuttaa muiden kuin "omien" eikä aina niidenkän. Se on myös kova ärsyyntymään, esim jos työnnän varvasta pikkuhiljaa kohti sitä, se alkaa murisemaan ja irvistelemään. Se puree aika usein muttei kuitenkaan vaarallisen kovasti.

      • ....

        Ja lisään vielä että mitään tuollaisia kohtauksia ei koirallamme ole koskaan ollut ja samanlainen luonne sillä on ollut ihan pennusta asti, tosin ei noin voimakas, se on pahentunut iän myötä ja sitten vakiintunut.


    • jullikka 12345678

      Vaikka aina sanotaan että collie on lempeä ja ystävällinen , ei se pidä pakkaansa
      vanhenmiten Colliet tulevat yleensä vihaisiksi ( 8v) no ei tietenkkää kaikki
      minulla on ollut 2 collieta uros sekä narttu ja kumpikin on tulleet vihaiseksi vanhemmiten , vaikka narttu oli todella lempeä nuorena.

      • koiraa kasvatetaan

        kohdellaan jne.


    • Justiina täti

      Collie on agressiivinen, riippuu ihan perimästä.
      vaikka ei sitä uskoisi

      • Ei enää koiria sulle

        "yleensä koiran kokemuksista eli onko sille sattunut jotakin negatiivista, jo varhaisiässä esim?

        Niskaotteet, selätykset ym EIVÄT TOIMI! LOPETA! Käytä järkeviä keinoja! Koira, etenkin älykäs collie, menee entistä enemmän sekaisin väkivallan käytöstä, jota se ei voi ymmärtää. Tuollainen on erittäin anteeksiantamoatonta ja tyhmää, ala-arvoista eläintä kohtaan.

        Jos todella haluat tilanteen paranevan, suosittelen että luet esim. T Kaimion kirjoja, opit miten koiraa koulutetaan tai ota yhteys koirakouluttajaan. Kukaan järkevä ihminen ei käytä tuollaisia idioottimaisuuksia ja sitten vielä ihmettele, kun eivät toimi! Ei tietenkään ne toimi! Älä usko, jos joku naapurin ukko väittää, että toimivat. Se on väkivaltaa, collie on älykäs. Mietihän oikein ajan kanssa ja rauhassa. Taatusti tulee tulosta muilla keinoin.

        Jos koiraa kohdellaan huonosti, ei ole ihme että siitä tulee agressiivinen, monet koirat sekoavat kun ihmiset yrittävät käyttää tuollaisia keinoja ja tekevät sen vielä väärin, eivät ajoita oikein yms, koirat EIVÄT YMMÄRRÄ tuollaista EIKÄ NIIDEN TARVITSEKKAAN. Miten luulisit ihmisen reagoivan, jos se peloissaan tekisi jotain ja siitä hyvästä käytäisiin käsiksi ja päälle väkisvalloin.

        HANKI APUA ITSELLESI! Sen jälkeen voit alkaa kouluttaa koiraasi. Jos et pysty muuhun kuin väkivallabn käyttöön luovu siitä, jokainen eläin on ansainnut parempaa."



        Ihme vauhkoaja taitaa olla omassa koulutuksessasi paljon vikaa?? Moinen teksti viittaa ainakin ktsumaani "ylijumala olen minä" asenteeseen ja perus puudelinpaskattajaan. Ei oikein jaksaisi moista lukea. Jos ei ole muuta sanottavaa niin painu vaikka tunkiolle hakkaamaan koiraasi...


      • ap
        Ei enää koiria sulle kirjoitti:

        "yleensä koiran kokemuksista eli onko sille sattunut jotakin negatiivista, jo varhaisiässä esim?

        Niskaotteet, selätykset ym EIVÄT TOIMI! LOPETA! Käytä järkeviä keinoja! Koira, etenkin älykäs collie, menee entistä enemmän sekaisin väkivallan käytöstä, jota se ei voi ymmärtää. Tuollainen on erittäin anteeksiantamoatonta ja tyhmää, ala-arvoista eläintä kohtaan.

        Jos todella haluat tilanteen paranevan, suosittelen että luet esim. T Kaimion kirjoja, opit miten koiraa koulutetaan tai ota yhteys koirakouluttajaan. Kukaan järkevä ihminen ei käytä tuollaisia idioottimaisuuksia ja sitten vielä ihmettele, kun eivät toimi! Ei tietenkään ne toimi! Älä usko, jos joku naapurin ukko väittää, että toimivat. Se on väkivaltaa, collie on älykäs. Mietihän oikein ajan kanssa ja rauhassa. Taatusti tulee tulosta muilla keinoin.

        Jos koiraa kohdellaan huonosti, ei ole ihme että siitä tulee agressiivinen, monet koirat sekoavat kun ihmiset yrittävät käyttää tuollaisia keinoja ja tekevät sen vielä väärin, eivät ajoita oikein yms, koirat EIVÄT YMMÄRRÄ tuollaista EIKÄ NIIDEN TARVITSEKKAAN. Miten luulisit ihmisen reagoivan, jos se peloissaan tekisi jotain ja siitä hyvästä käytäisiin käsiksi ja päälle väkisvalloin.

        HANKI APUA ITSELLESI! Sen jälkeen voit alkaa kouluttaa koiraasi. Jos et pysty muuhun kuin väkivallabn käyttöön luovu siitä, jokainen eläin on ansainnut parempaa."



        Ihme vauhkoaja taitaa olla omassa koulutuksessasi paljon vikaa?? Moinen teksti viittaa ainakin ktsumaani "ylijumala olen minä" asenteeseen ja perus puudelinpaskattajaan. Ei oikein jaksaisi moista lukea. Jos ei ole muuta sanottavaa niin painu vaikka tunkiolle hakkaamaan koiraasi...

        Voisitko ystävällisesti kertoa minulle, mitä minun tulisi tehdä, kun iso koira käy täysillä päälle? Puree, hyppii jne.. Niin ja kun nyt tunnet tietäväsi koirista aivan kaiken, niin voisin korjata, että meidän koira ei ole saanut agressiivista kohtelua, sitä ei ole potkittu, lyöty tms. Koiramme käytös ei siis johdu siitä, että sitä olisi kohdeltu agressiivisesti. Monet muut koiranomistajat ovat sanoneet käytöksen olevan tyypillistä murkkuikäisen koiran käytöstä. Tämä viittaa myös siihen, että koira käyttäytyy näin silloin KUN EI SAA TAHTOAAN LÄPI.
        Ilmeisesti olet ymmärtänyt myös tuon mitä tarkoitin niskasta kiinni- tempulla aivan päin hel*ettiä. En tarkoita että nappaisin koiraani lennossa niskasta ja heittäisin maahan. Tämä olisi minulta jo fyysisesti aivan mahdotonta melko hentona naisena. Kun koira on ottamassa uutta loikkaa minua kohti ja on maassa, otan koirasta kiinni ja estän hypyn. Pidän koiraa paikoillaan ja sanon ei. En anna koiran nousta ennen kuin se on rauhoittunut. Tämäkään ei siis auta. Tuossa ei siis missään vaiheessa käytetä väkivaltaa VAAN PIDETÄÄN KOIRASTA KIINNI. Toivottavasti ymmärsit edes tämän..
        Ja nyt sitten voisit varmasti kertoa, että mitä minun tulisi tehdä kun koirani saa tämän kohtauksen. Herkkuja on kokeiltu, samoin huomion kiinnittämistä muualle, koiran huomiotta jättämistä ja pois lähtemistä..


      • Eikös se

        sosiaalinen ympäristö muokkaa ihmisiäkin aika lailla? Miksi ei siis koiria? Kannattaa vähän miettiä mitä laukoo...


      • ap
        Eikös se kirjoitti:

        sosiaalinen ympäristö muokkaa ihmisiäkin aika lailla? Miksi ei siis koiria? Kannattaa vähän miettiä mitä laukoo...

        Vaikka tänne palstalle kirjoittaisi: "Hei, mitä ruokaa syötätte koirallenne? Minä syötän pedigreetä." Niin sieltä tulisi vastaukseksi: "Sinä syötät AIVAN väärää merkkiä!!!1111 Tyhmä!!11" Sinänsä ihan huvittavaa...En nyt jaksa tämän jälkeen enää yrittää, kun ei taida mennä perille niin ei mene..Juu, kyllä ympäristö muokkaa niin ihmistä kuin koiraakin, mutta en tiedä että missä välissä koiraamme on ehtinyt se ympäristö muokata, kun edelleen käyttäytyi noin jo tullessaan meille aivan pentuna..Jos mielenne siitä kohenee, niin kuvitelkaa toki että hakkaan koiraani saappaalla päähän viidesti päivässä, en anna ruokaa ja olen muutenkin kamala eläinrääkkääjä ja pahoinpitelijä.

        Noh, se siitä sitten..täällä puhuminen on kuin takoisi päätään seinään..yhtä turhaa ja turhauttavaa..


      • tietyssä

        mielessä ruuti tynnyri...

        Syttyy hetkessä taisteliaksi... toisaalta kotoani löytyy myös toinen ääripää, eli collie joka ei syty mistään....


      • rottweilerinomistaja
        tietyssä kirjoitti:

        mielessä ruuti tynnyri...

        Syttyy hetkessä taisteliaksi... toisaalta kotoani löytyy myös toinen ääripää, eli collie joka ei syty mistään....

        Hei, siskollani on lyhytkarvainen collie ja siitä syystä käyn myös täällä foorumilla lukemassa viestejä. Itselläni on 1 v rottweilernarttu joka käyttäytyy samalla tavalla kuin sinun koirasi. Koirani on voimakas joten tiedän miten vaikeaa on ottaa tuollainen purkaus vastaan.

        Itse tässä tilanteessa kiellän koiraa kun se alkaa reuhkomaan ja sitten käännään koiralleni selän ja ristin käsivarteni rinnalle, ettei koira ota minua kädestä. Tämä on tehonnut meillä. Toinen keino on ihan reilusti viedä koira esim. vessaan, kylpyhuoneeseen hetkeksi rauhoittumaan. Toki siinä pitää välillä käyttää vähän voimia (ei väkivaltaa) kun vien koiraa rauhoittumaan toiseen huoneeseen, tämäkin on toiminut ja muutaman minuutin päästä huoneesta on tullut takaisin erittäin kiltti tyttö.

        Älä edes yritä kellistää (alistaa) koiraasi, siinä teet vain karhunpalveluksen sekä koiralle että myöskin itsellesi.

        Pitkää pinnaa, rauhallisia liikkeitä, määrätietoisuutta ja ennenkaikkea RAKKAUTTA.

        Kaikkea hyvää sinulle ja koirallesi


      • kaaahlua
        rottweilerinomistaja kirjoitti:

        Hei, siskollani on lyhytkarvainen collie ja siitä syystä käyn myös täällä foorumilla lukemassa viestejä. Itselläni on 1 v rottweilernarttu joka käyttäytyy samalla tavalla kuin sinun koirasi. Koirani on voimakas joten tiedän miten vaikeaa on ottaa tuollainen purkaus vastaan.

        Itse tässä tilanteessa kiellän koiraa kun se alkaa reuhkomaan ja sitten käännään koiralleni selän ja ristin käsivarteni rinnalle, ettei koira ota minua kädestä. Tämä on tehonnut meillä. Toinen keino on ihan reilusti viedä koira esim. vessaan, kylpyhuoneeseen hetkeksi rauhoittumaan. Toki siinä pitää välillä käyttää vähän voimia (ei väkivaltaa) kun vien koiraa rauhoittumaan toiseen huoneeseen, tämäkin on toiminut ja muutaman minuutin päästä huoneesta on tullut takaisin erittäin kiltti tyttö.

        Älä edes yritä kellistää (alistaa) koiraasi, siinä teet vain karhunpalveluksen sekä koiralle että myöskin itsellesi.

        Pitkää pinnaa, rauhallisia liikkeitä, määrätietoisuutta ja ennenkaikkea RAKKAUTTA.

        Kaikkea hyvää sinulle ja koirallesi

        Colliet on yllättävän usein kärsimättömiä=lyhyt pinna! Sen asian kanssa vaan on elettävä.

        Tosin näistä kuudesta, joista osa lk, osa pk, on osa jo ehtoopuolella. Ei kyllä aggressiota seniorilla.
        Muuten tuntuu, että oisko sitten tuo lyhytkarvainen versio hiukka sähkösempi.

        Mutta jokaisen itse pitäisi tietää, millä otteilla koiransa kanssa toimii.

        Jos ei ole synnynnäistä taitoa lukea ja puhua koiraa (lainausmerkit), ei noita opi kuin murto-osan.

        Sitte vaan ilman koiraa tai joku mahd helppo...??? Mikä onkaan, riippuu ihmisestä sekä siitä omistajasta ja rodusta ja sen sisällä vielä yksilöstä/sukupuolesta.


    • Anonyymi

      COLLIE ON MAAILMAN LEMPEIN ROTU! Koska kultainennoutaja on äkäinen koiran äkäisyys tulee siitä koska oli kultaisennoutajan ja collien sekoitus. Minulla on ollut niin paljon koiria että tiedän.Varoitan että EI KANNATA OTTAA KULTASTANOUTAJAA !
      OTTAKAA COLLIE!❤️❤️❤️😀

    • Anonyymi

      Eiköhän se ole siellä hihnan toisessa päässä vika,naapurissa ollut useampi collie eikä yksikään ollut vihainen.Koira tarvitsee oli sitten mikä tahansa rotuinen pitkäjänteistä paneutumista ja ohjaamista.Ja että kultainennoutaja äkäinen (?) höpö,höpö alkaa olemaan näitä pas*a juttuja nämä kommentoijat varmaan omistavat pölykoiria.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe