Hyvä konekirjoitusnopeus?

tuleva inssi

Hei! Olen pian valmistuva insinööri, merkonomikin aikoinaan. Väitin tänään harjoittelupaikan kahvipöytäkeskustelussa pärjääväni keskivertotekstinkäsittelijälle, kun kirjoitan n. 2900 merkkiä/10 minuuttia, mutta sitten aloin ajatella, että onko tuo tietokoneella kuitenkaan hyvä? Sillä vanhanaikaisella kirjoituskoneella, ilman sähköä, kirjoitin yläasteella testissä reilun 7700/30 minuuttia ja sain konekirjoituksesta kympin, se ilmeisesti silloin oli hyvä. Mikä on hyvä nopeus tietokoneella? Käsittääkseni nopeuteni on insinöörille erinomainen, mutta mikä on hyvä ammattilaisen tekstinkäsittelynopeus? Tuo on ihan testitulos, mutta tein silloin virheitä vähän liikaa, sallituissa rajoissa kylläkin, joten en saanut erinomaista arvosanaa.

10

8581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minimissä

jos joku miniminopeus on asetettu se on 7500/30 min tai 2500/10 min, eli sinun 2900/10 min tai 8700/30 min ei ole mikään huippusuoritus, keskiverron alakantimissa. Hyvä on noin 9500/30 min, erinomainen alkaa olla jo pitkälti yli 10000/30 min.

Enpä tiedä mitä väliä näillä nopeuksilla itse asiassa on. Ei edes tekstinkäsittelijältä monessakaan paikassa vaadita sitä nopeustodistusta enää, tosin joitakin paikkoja on, ei ole pätevä jos ei todistusta ole, mutta näitä taitaa olla vähemmän kuin vapaamielisempiä paikkoja. Sitä paitsi se, että on nopea, ei tarkoita sitä, että tekee töitä. Tosin tietysti, jos tulee pakkotilanne, nopeudella purkaa aika paljon tekstiä jos vain haluaa! Eri asia sitten haluaako, kun ei siitä nopeudesta palkita ja palkat ovat surkeita! Senpä takia motto onkin niissä töissä: Tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä!

• Faktanen

Pitäisin, että jo 250 on hyvä kirjoitusnopeus. Mutta kyllä maailman huipulla kirjoittavat noin 370-420 merkin tahdilla. Oleellista työssä on se, että jaksaa kirjoittaa sen 15h päivä. Siis palkansaannin kannalta. Muuten sillä ei sen suurempia väljä ja usein vaaditaan, että pystyy tuottamaan tekstiä päälle 300 merkin tahdilla. Se onkin huomattavasti vaikeampaa.

• hulaq
        Faktanen kirjoitti:

Pitäisin, että jo 250 on hyvä kirjoitusnopeus. Mutta kyllä maailman huipulla kirjoittavat noin 370-420 merkin tahdilla. Oleellista työssä on se, että jaksaa kirjoittaa sen 15h päivä. Siis palkansaannin kannalta. Muuten sillä ei sen suurempia väljä ja usein vaaditaan, että pystyy tuottamaan tekstiä päälle 300 merkin tahdilla. Se onkin huomattavasti vaikeampaa.

tuolta vaan kokeilemaan, itse pyörin siellä noin 500-540 lyönnin paikkeilla 2minuutin suomalaiset lauseet testissä.

250 on hyvä kirjoitusnopeus mutta 400merkkiä ei riitä huipuksi :)

• Insinöörikakkonen
        hulaq kirjoitti:

tuolta vaan kokeilemaan, itse pyörin siellä noin 500-540 lyönnin paikkeilla 2minuutin suomalaiset lauseet testissä.

250 on hyvä kirjoitusnopeus mutta 400merkkiä ei riitä huipuksi :)

Onneksi on sihteeri joka hoitaa tuon puolen.

• fhjsgisisjisjis

Olisiko kirjoitusnopeutta tärkeämpää kuitenkin se, millaista tekstiä kirjoittaa? Jos aikoo kirjoittaa hyvän tekstin, täytynee myös miettiä vähän, mitä kirjoittaa.

• kaikkea_kanssa

Nopeus insinöörille erinomainen? Kirjoitat olevasi merkonomi? Siihen sinun pitää noita saavutuksiasi peilata.
      Ja kuten joku jo kirjoitti: Mitä ihmettä noilla nopeuksilla teet? Meinaatko, että et ehdi kirjoittaa niin nopeasti kuin jotakin insinöörinä suunnittelisit? Jos noin on, niin osta sanelukone. Niitä saa aika hyvillä ominaisuuksilla ja halvalla nykyään.

• QWERTY_10sormi

Ideahan 10-sormi järjestelmässä on, että ei tarvitse katsella sormiansa ja näppäimistöä kirjoittaessa, vaan itse kirjoitustyötä. Kontenttia. Keskittyminen on huimasti parempi kun katse on aina oikeassa paikassa. Ihan hyvä taito kehittää. Itsekin olen vanhan liiton yo-merkonomi , koneinssi ja tietotekniikan DI. Ei nykyään ole puhtaaksikirjoittajia ja sihteereitä. Tietokone ja älypuhelin on korvannut sihteerit. Itse ne sihteerin hommat on tehtävä. Jos on nopea kirjoittaja (10-sormi tai muu systeemi) niin jää aikaa tehdä jotain muuta. Se 20/80 sääntö pätee tässäkin. Ja ura menee eteenpäin.

• negaatiot

Siis kirjoitat miten? Suollat tekstiä omasta päästäsi vai onko sinulla paperilla tai tietokoneen näytöllä teksti, jota naputtelet näppäimistön kautta koneelle? Jossakin järjestetään vielä nopeuskokeita kilpailumielessä, tästä ei ole kovinkaan pitkä aika kun sellaisten tulokset jossakin näin. Voittaja oli poika ja kirjoitusnopeus oli kyllä huikeasti tuon sinun vaivaisen 2900 merkkiä kymmenessä minuutissa ylittävä, tosin kilpailussa kirjoitusaikakin on pitempi kuin 10 minuuttia. Ihminen myös väsyy näpytellessään...

Itse kirjoitan kymmenessä minuutissa 3500 nettomerkkiä. Eli minulla tuo puolen tunnin merkkimäärä on haarukassa 10500-11000, sinulla jää muutaman tonnin vähemmäksi.
      Tuolla sinun luvullasi tosin pääsisi esim. tekstinkäsittelijän töihin, sillä jos jotain nopeusrajaa on asetettu (suurimmassa osassa tehtäviä ei ole asetettu mutta joissakin vielä vaaditaan todistus) niin alaraja lähtee 7500 merkistä puolessa tunnissa, nettomerkistä.

Ai vitsi, nyt mä vasta huomasin, että aloitus on vuodelta 2009. Kuka tämän on nostanut ylös ja miksi?

Ahaa, QWERTY_10sormi
      No, idea ei alun perin kyllä ole ollut se, että voi katsella kontenttia. Sillä miten katselet kontenttia, eli omaa kirjoitusjälkeäsi, kun aikoinaan nopeuskokeet (kirjoituskoneella) tehtiin tuijottamalla sitä paperia, josta teksti luettiin ja naputeltiin sitten siihen koneen telalla olevalle paperille. Nopeammin se kirjoitus sujui, jos ei tarvinnut nostaa katsetta ylös lainkaan. Siis sokkokirjoitusta.

Mutta oikeassa kyllä ollaan, kun sanotaan, että nykyään niillä nopeuskokeilla ei ole mitään merkitystä. Sillä jos niitä kirjoittajia vielä on, puhtaaksikirjoittajia, niin tärkeintä on kestävyys eikä kymmenen tai puolen tunnin kokeessa osoitettu nopeus... Ja sihteerit tosiaan ovat koneilla korvattavissa... Mikä on kyllä erittäin harmillista, tunnen itsekin eräitä tosi ammattilaisia konekirjoittajia, jotka ovat tosiaankin olevinaan maailman tärkeimpiä ihmisiä, olen tehnyt tätä työtä kaksikymmentä vuotta ja osaan asiat kyllä hemmetin hyvin... Jep, ja hetken päästä bongaa toinen, joka on töitä tehnyt myös, vaikkakaan ei kahtakymmentä vuotta yhdessä ja samassa hikisessä kuppikunnassa, niin tämä bongaa väärin kirjoitetun termin... No, lapsellista, mutta niinpä se on aika lapsellista se kaksikymmentä yhdessä ja samassa paikassa duunia vääntäneen toimintakin!

• kun_ei_muuta_osaa

Yleensä nämä konekirjoittajat ovat kyllä muuten aika taidottomia, ei heillä ole mitään muuta kuin se äärettömän tarkka iskunopeutensa, joten kai heille on se ilo suotava, että itseänsä maailman tärkeimpinä työntekijöinä pitävät ja kovasti uskovat kun pomot heitä kehuvat...

• hauskaheppu

testitulos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe