Vauva on käsillään "sukinut" päätään lähes alusta saakka. Raapii välillä samalla päähänsä jälkiä kuin kynsittäisi. Tätä tapahtuu lähinnä öisin ja yleensä vähän ennenkuin herää itkemään ja juomaan maitoa. Voiko tämä olla vain tapa vai onko se automaattisesti pään kutiamisesta johtuvaa allergiaa?
Vauvan pään sukiminen
6
1932
Vastaukset
- 1224788
Ainakin jos ei mitään ihottumaa näy?
- ..........
Minkä ikäinen vauva? Eihän ne tajua käsiensä olemassaoloa alkuun ja kynnet pitää leikata joka toinen päivä suunnilleen... käytä viilaa jos ei ole äippäpakkauksen hyviä saksia.
- meillä näin...
meillä sukinut alusta alkaen (nyt 6kk) molemmilla käsillään korviaan. on monet kerrat tutkittu lääkärissä, onko tulehtuneet, mutta lääkärin mukaan ehkä joko vaikku kutiaa, tai yksinkertaisesti vauvan tapa tutkia korviaan (onhan niitä korvaläpysköitä mukava räpeltää).
tapaan ei liity itkua, vaan päinvastoin mietteliästä touhua, hymyilee, ja kuin keskittyisi opettelemaan käsiensä koko ajan parantuvaa hallintaa. aluksihan käsien koordinaatio oli vastasyntyneellä vielä heikko, joten kädet sohivat korvia miten sattuu. nyt sukii korviaan ja ohimoitaan selkeämmin. kun olen joskus tissiteltäessä antanut oman käteni huitovaan käteen, ei vauva ole moksiskaan vaan ottaa kädestäni kiinni ja alkaa heiluttaa kättäni. siis eli korvat ei varmaankaan kutise, koska tällöin varmaan ilmaisisi halunsa jatkaa korvien räpeltämistä/sukimista.
ja tätä sukimista tapahtuu, jos ei nyt ihan joka päiväkään, mutta usein, kun vauva makoilee sängyssään, tai lattialla (jollei ole ryömimässä mihinkään). vaikuttaisi, kuin tekisi tätä vain jotain tehdäkseen.
luulen, että teidänkin "sukiminen" voisi ollaj otain samantapaista. :) - ---
Minun vauva myös sukii/paijaa itseään päästään. Välillä hän silittelee hiuksiaan ja välillä räpelöi korvaansa. Olen monesti miettinyt josko päänahka kutisee (siellä on karstaa), tai olisiko korva kipeä mutta kun ei ole mitään korvatulehduksen oireita kuten itkua makuuasennossa tms. ja tapa on ollut vauvalla niin pitkään kuin muistan. Nyt hän on 3 kk. Hänen hiuksensa kyllä ovat ihanan silkkiset ja olen ajatellut, että vauvasta vaiin tuntuu hyvältä kosketella pehmoisia hiuksiaan. Saattaa paijata hiuksiaan myös imetyksen aikana ja usein unilta herättyään silloin kun ei erityisemmin halua "seurustelua" vaan keskittyy itseensä.
- alkuperäinen..
Kiitos vastauksista. Vauva on 3kk. Maitoallergiaepäilyjäkin minulla on, koska hänellä on välillä kuivahko iho ja vaihtelevasti kroheaa ihottumaa poskissa ja käsivarsissa. Muuten on hyväntuulinen, nukkuu hyvin, eikä valveillaollessa ainakaan kynsi itseään tai kutia. Joten voihan olla, että tuo itse sukiminen on siltikin vaan jonkinlainen tapa. Maitoaltistukseen olemme kuitenkin menossa.
- mimmi_ä
meilläkin on kuvaamasi pää sukimista, lisäksi suolisto ja iho oireilee, maitoaltistuksessa ei kuitenkaan todettu maitoallergiaa, vaikka lääkäri oli lähes varma että maitoallergia löytyy. Meillä oireita tosin ei helpottaneet mitkään apteekin erityiskorvikkeetkaan (näin kai silloin kun se maito ei ole pahis, vaan joku muu lisäaine aiheuttaa oireet). Useampaa merkkiä testattiin, niin ja vain maitoa syötiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264