Aurauskulmat

Passat 06 tdi

Tarkistutin auraus ja kaikki muut kulmat ja ne oli kaikki ok, mutta kuitenkin renkaat kuluu sisäreunaltaan huomattavasti enempi, onko muilla samoja kokemuksia ja oletteko laittaneet tuosta toleranssista enempi aurausta, ja kuinka paljon? Itse arvelin että jos 1-1,5mm kokeilis aluksi sekin jo varmaan auttais?

12

3252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - Luxline -

      Kyllä tässä on uuden mallin passatin aurauksia ja ajettavuutta on koetettu saada kohdalleen, mutta aivan helppoa se ei näytä olevan...

      Merkkiliikkeessä laittoivat millin aurausta tuohon minun autoon, se ilmeisesti sitten on se oikea arvo. Kyllä kai se sellainen juttu on, että mikäli oikeilla arvoilla kuluu renkaat jotenkin oudosti, niin sitten siellä etupäässä on jotakin muuta vikaa. Ei liene pelkästään aivan tuulesta temmattu huhu, että passatin alatukivarsien puslat eivät olisi sieltä kestävimmästä päästä. Sehän on kuitenkin sellainen juttu, että jos ne puslat menevät löysiksi, niin sitten auraukset eivät kyllä pysy kohdallaan.

      Tuollainen kokemusperäinen tieto on syntynyt, että passatti on äärimmäisen tarkka vanteiden offsetille. Alkuperäinen peltivanteiden offset on 42 ja merkkiliikkeen aluvanteissa offset on 45. Eli noissa rajoissa pitää offsetit olla tai muuten on ongelmia mm. ajettavuudessa ja renkaiden kulumisessa.

      • Aloittaja

        Voiko se olla niin että nuo puslat olis jotenkin kuitenkin"löysät" vaikka juuri katsastuksessa niitä erityisesti seurattiin siinä kun niitä ravistettiin ja hyvässä kunnossa kuulemma olivat.
        Tuo ET luku on 42mm ja alkuperäisillä peltivanteilla, tiedän kokemuksesta että esim, Mondeo 02 (edellinen auto) se on tarkka 52,5mm ja jos siitä poikkeaa liikaa sen huomaa ohjauksessa mutta tuolla alkuperäisillä aivan mahtava ohjaus, paras minulla on koskaan ollut.

        Minkähänlainen vaikutus olisi jos vaihtais nuo 215-55-16 renkaat 205-55-16 malliin?


      • - Luxline -
        Aloittaja kirjoitti:

        Voiko se olla niin että nuo puslat olis jotenkin kuitenkin"löysät" vaikka juuri katsastuksessa niitä erityisesti seurattiin siinä kun niitä ravistettiin ja hyvässä kunnossa kuulemma olivat.
        Tuo ET luku on 42mm ja alkuperäisillä peltivanteilla, tiedän kokemuksesta että esim, Mondeo 02 (edellinen auto) se on tarkka 52,5mm ja jos siitä poikkeaa liikaa sen huomaa ohjauksessa mutta tuolla alkuperäisillä aivan mahtava ohjaus, paras minulla on koskaan ollut.

        Minkähänlainen vaikutus olisi jos vaihtais nuo 215-55-16 renkaat 205-55-16 malliin?

        Mulla on nuo 205 -leveät renkaat - en usko sen tuohon renkaiden kulumiseen vaikuttavan. Jostakin syystä auton valmistaja laittaa kahdenlaisia renkaita, minkähän vuoksi? Tuskin noissa hintaeroakaan on. Sellainen ero voisi olla, että kun kapeampi on myös hiukan halkaisijaltaan pienempi, niin pienimmällä koneella varustettuun autoon se tekee aavistuksen pirteyttä lisää.

        Millainen se sinun autosi on ajettavuudeltaan? Tuntuisi, että jos auraukset ovat niin paljon pielessä, että renkaat kuluvat epätasaisesti, niin pitäisi sen jo tuntua ajossakin.


      • Passatti 06
        - Luxline - kirjoitti:

        Mulla on nuo 205 -leveät renkaat - en usko sen tuohon renkaiden kulumiseen vaikuttavan. Jostakin syystä auton valmistaja laittaa kahdenlaisia renkaita, minkähän vuoksi? Tuskin noissa hintaeroakaan on. Sellainen ero voisi olla, että kun kapeampi on myös hiukan halkaisijaltaan pienempi, niin pienimmällä koneella varustettuun autoon se tekee aavistuksen pirteyttä lisää.

        Millainen se sinun autosi on ajettavuudeltaan? Tuntuisi, että jos auraukset ovat niin paljon pielessä, että renkaat kuluvat epätasaisesti, niin pitäisi sen jo tuntua ajossakin.

        Ihmettelin tuota itsekkin että miksi on kahdenlaisia renkaita, mutta onkohan nuo kapeammat vähän äänettömämmät, niin jotku sanovat?
        Tuota ajettavuutta en kyllä voi alakaa moittimaankaan se on aikalailla tuota em; mondeon tasoa, mutta jos pitäis valita niin tykkäsin kyllä enempi mondeon ajettavuudesta, ja siinä kuluivat renkaatkin kyllä tasaisesti, joku ihme häikkä tuossa passatin renkaan kulumisessa kyllä on.


      • - Luxline -
        Passatti 06 kirjoitti:

        Ihmettelin tuota itsekkin että miksi on kahdenlaisia renkaita, mutta onkohan nuo kapeammat vähän äänettömämmät, niin jotku sanovat?
        Tuota ajettavuutta en kyllä voi alakaa moittimaankaan se on aikalailla tuota em; mondeon tasoa, mutta jos pitäis valita niin tykkäsin kyllä enempi mondeon ajettavuudesta, ja siinä kuluivat renkaatkin kyllä tasaisesti, joku ihme häikkä tuossa passatin renkaan kulumisessa kyllä on.

        Jos auto kerran on hyvä ajaa ja pyöränkulmat ovat kohdallaan, niin eipä taida sitten auttaa muu renkaiden kierrättäminen etu- ja taka-akselin välillä. Sitten kun kuluvat loppuun, niin saa uudet renkaat...

        Kapeammat renkaat ovat myös matalammat ("ohuemmasti kumia vanteen päällä"), joten en usko niiden olevan yhtään hiljaisemmat...

        Minkä merkkiset on muuten nuo sisäreunalta kuluvat renkaat?


      • renkaat
        - Luxline - kirjoitti:

        Jos auto kerran on hyvä ajaa ja pyöränkulmat ovat kohdallaan, niin eipä taida sitten auttaa muu renkaiden kierrättäminen etu- ja taka-akselin välillä. Sitten kun kuluvat loppuun, niin saa uudet renkaat...

        Kapeammat renkaat ovat myös matalammat ("ohuemmasti kumia vanteen päällä"), joten en usko niiden olevan yhtään hiljaisemmat...

        Minkä merkkiset on muuten nuo sisäreunalta kuluvat renkaat?

        Nuo renkaat ovaat Nokian Hakka V, ja ne kuluvat aika kapealta alueelta sisältä, myös vasen takarengas näyttäis kuluvan samaan malliin, vaikka siis kaikki kulmat ovat kohillaan, (nelipyöräsuuntaus tehty merkkiliikkeessä).


      • - Luxline -
        renkaat kirjoitti:

        Nuo renkaat ovaat Nokian Hakka V, ja ne kuluvat aika kapealta alueelta sisältä, myös vasen takarengas näyttäis kuluvan samaan malliin, vaikka siis kaikki kulmat ovat kohillaan, (nelipyöräsuuntaus tehty merkkiliikkeessä).

        Outo juttu - ei taida oikein rengaspaineistakaan johtua...

        Kyllä kai nokialaiset aivan hyviä renkaita nykyään ovat, mutta minä itse olen vuosien varrella ajanut nokialaiskiintiöni täyteen. Tämä on vaan minun mielipide (jokainenhan meistä saa olla asioista mitä mieltä haluaa) ja kyllähän mallitkin on noista ajoista (kun mulla nokialaiset oli) muuttuneet moneen kertaan. Enpä usko, että rengasmerkillä olisi tuohon kulumiseen vaikutusta.

        Onko tuo auto ollut sulla kauan. Ajattelin vain, että jos renkaat ovat kuluneet sisäreunaltaan jo edellisen omistajan aikana. Sitten on tehty nelipyöräsuuntaus. Renkaiden epänormaali kuluminen näkyy kulutuspinnassa loppuun saakka, vaikka renkaat kuluisivatkin jatkossa tasaisesti.


      • Renkaat
        - Luxline - kirjoitti:

        Outo juttu - ei taida oikein rengaspaineistakaan johtua...

        Kyllä kai nokialaiset aivan hyviä renkaita nykyään ovat, mutta minä itse olen vuosien varrella ajanut nokialaiskiintiöni täyteen. Tämä on vaan minun mielipide (jokainenhan meistä saa olla asioista mitä mieltä haluaa) ja kyllähän mallitkin on noista ajoista (kun mulla nokialaiset oli) muuttuneet moneen kertaan. Enpä usko, että rengasmerkillä olisi tuohon kulumiseen vaikutusta.

        Onko tuo auto ollut sulla kauan. Ajattelin vain, että jos renkaat ovat kuluneet sisäreunaltaan jo edellisen omistajan aikana. Sitten on tehty nelipyöräsuuntaus. Renkaiden epänormaali kuluminen näkyy kulutuspinnassa loppuun saakka, vaikka renkaat kuluisivatkin jatkossa tasaisesti.

        Tuo passat on ollut minulla viime joulukuusta lähtien ja huomasin sitten vasta kun laittelin kesärenkaita alle ja katsoin tarkemmin ja ei se silloin kovin pahalta vielä näyttänyt sitten kyllä suuntautin heti kulmat mutta se sama kuluminen on vaan jatkunut selvästi, olen nyt ajanut sillä 11th,km ja rengaspaineet usein tarkistettu kun on oma kompura ja kunnon mittari, jospa laittatan sitten tuon ainakin 1mm;n enempi aurausta ja seuraan mitä tapahtuu, renkaat menee vaihtoon tämänkesän jälkeen.
        Ps: autolla ajettu vasta 74th,km.


      • - Luxline -
        Renkaat kirjoitti:

        Tuo passat on ollut minulla viime joulukuusta lähtien ja huomasin sitten vasta kun laittelin kesärenkaita alle ja katsoin tarkemmin ja ei se silloin kovin pahalta vielä näyttänyt sitten kyllä suuntautin heti kulmat mutta se sama kuluminen on vaan jatkunut selvästi, olen nyt ajanut sillä 11th,km ja rengaspaineet usein tarkistettu kun on oma kompura ja kunnon mittari, jospa laittatan sitten tuon ainakin 1mm;n enempi aurausta ja seuraan mitä tapahtuu, renkaat menee vaihtoon tämänkesän jälkeen.
        Ps: autolla ajettu vasta 74th,km.

        Minä melkein sanoisin, että jos se auto on kerran hyvä ajaa, niin älä tee niille aurauksille yhtään mitään. Se millikin on aurauksessa yllättävän paljon ja millin muutoksen huomaa aivan selvästi auton ajettavuudessa. Sitten kun vaihdat toiset renkaat, niin tarkkailet, miten ne rupeavat kulumaan - säätää sitten jos on tarpeen.


      • omistaja123

        Sähköisessä ohjaustehstimessa on myös ollut ongelmia jonkin verran. Minulla oli ajettavuus ongelmia, puoltamista yms. Nelipyöräsuuntaus voi mennä myös merkkiliikkessä joskus pieleen. Paras suuntauslaite on niin sanottu laser-suuntaus, jossa autoa ei nosteta ylös sillon kun anturat asetetaan pyöriin. Uudet mittauslaitteet antavat mitat asteina. Ihanne arvo passatissa on 0°06' per pyörä, joka ilmeisesti vastaa noin puolta milliä. Autolla ajettu 51tkm ja ensimmäistä kertaa ohjaus todella kunnossa. Tänään asennettiin uusi ohjelma sähköiseen ohjaustehostimeen. Ohjaus muuttui heti tasapainoisemmaksi ja keskialueen tahmeus lieveni. Jos voin auttaa voi ottaa yhteyttä sähköpostiini [email protected] ja sitä kautta vaikka puhelimitse.


      • Alottaja
        omistaja123 kirjoitti:

        Sähköisessä ohjaustehstimessa on myös ollut ongelmia jonkin verran. Minulla oli ajettavuus ongelmia, puoltamista yms. Nelipyöräsuuntaus voi mennä myös merkkiliikkessä joskus pieleen. Paras suuntauslaite on niin sanottu laser-suuntaus, jossa autoa ei nosteta ylös sillon kun anturat asetetaan pyöriin. Uudet mittauslaitteet antavat mitat asteina. Ihanne arvo passatissa on 0°06' per pyörä, joka ilmeisesti vastaa noin puolta milliä. Autolla ajettu 51tkm ja ensimmäistä kertaa ohjaus todella kunnossa. Tänään asennettiin uusi ohjelma sähköiseen ohjaustehostimeen. Ohjaus muuttui heti tasapainoisemmaksi ja keskialueen tahmeus lieveni. Jos voin auttaa voi ottaa yhteyttä sähköpostiini [email protected] ja sitä kautta vaikka puhelimitse.

        Huomasin tuon viimesyksyisen viestini putkahtavan täällä esiin, sen verran nyt tiedän lisää että kun auto oli tässä alkutalvesta nosturilla ja otin oikeanpuoleisesta renkaasta kiinni ns, klo 9ja klo3,n kohdilta ja aloin puisteleen niin siellä oli välystä selvästi juuri kuin olis ollut raidetangon nuppi väljä, mutta ei ollut, ei ulommainen eikä sisimmäinen, vaan sitten kun tarkemmin syynättiin niin se välys onkin siellä hammastangossa joka kolahtelee ikävästi kolosella tiellä, (kolinaa kuulunut koko ajan mitä auto mulla ollut), merkkiliikkeessä silloin kun tuossa edellä mainitsin, teetätin tuon suuntauksen totesivat tuon välyksen ja luulivat että sisimmäinen nuppi on väljä ja vaihtoivat sen eikä se tietenkään kummennut.

        Katsastin auton loppukesällä ja mainitsin sielläkin että katsotaanpa erityisen tarkkaan löytyiskö mistään välystä mikä voisi aiheuttaa tuota kolinaa, mutta kaikki oli katsastajankin mukaan oikein hyvässä kunnossa.

        Vielä täytyy mainita että kun auton käynnisti siinä nosturilla niin tuo välys pieneni kyllä selvästi johtuen tuosta tehostuksesta (kai).


      • hammastanko
        Alottaja kirjoitti:

        Huomasin tuon viimesyksyisen viestini putkahtavan täällä esiin, sen verran nyt tiedän lisää että kun auto oli tässä alkutalvesta nosturilla ja otin oikeanpuoleisesta renkaasta kiinni ns, klo 9ja klo3,n kohdilta ja aloin puisteleen niin siellä oli välystä selvästi juuri kuin olis ollut raidetangon nuppi väljä, mutta ei ollut, ei ulommainen eikä sisimmäinen, vaan sitten kun tarkemmin syynättiin niin se välys onkin siellä hammastangossa joka kolahtelee ikävästi kolosella tiellä, (kolinaa kuulunut koko ajan mitä auto mulla ollut), merkkiliikkeessä silloin kun tuossa edellä mainitsin, teetätin tuon suuntauksen totesivat tuon välyksen ja luulivat että sisimmäinen nuppi on väljä ja vaihtoivat sen eikä se tietenkään kummennut.

        Katsastin auton loppukesällä ja mainitsin sielläkin että katsotaanpa erityisen tarkkaan löytyiskö mistään välystä mikä voisi aiheuttaa tuota kolinaa, mutta kaikki oli katsastajankin mukaan oikein hyvässä kunnossa.

        Vielä täytyy mainita että kun auton käynnisti siinä nosturilla niin tuo välys pieneni kyllä selvästi johtuen tuosta tehostuksesta (kai).

        Omaani vaihdettiin juuri hiljattain tuo hammastanko. Oireili siten että kun paikallaan auton käydessä heilutteli rattia edes takas niin kuului kolinaa ja kolina tuntui myös kuskin jalkotilassa. Vika oli ollut autossa ilmeisesti uudesta asti ja sen takia auto oli ollut hieman vempula ajettava vaikka pyöränkulmat sun muut oli säädetty jo pariin otteeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe