Keitinpiiraset

kahelin...

Kun keitinpiiras on semmonen lämpönen ja tuore,
niin a vot.

19

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivi-amaldiina

      en ole koskaan maistanutkaan, ....... katsoin ohjeen.

    • suvenkorento*

      olen tehnytkin, sellaisia joissa on riisi-jauhelihatäyte. Ja vasta öljyssä keitettyinä, lämpiminä, ovatkin suurta herkkua. Sen verran niissä on puuhaa, ettei tule niin usein tehtyä, kun nuo lapsetkin ovat jo maailmalla.

    • paapuuri

      Äitini teki usein keitinpiirakoita, tosi hyviä lämpöisinä.
      Itsekin olen niitä valmistanut, nyt olen vähän laiskistunut, jospa tästä aloituksesta saisin uutta intoa.

      • tyrk

        paaaaaljon paljon parempi!


      • 53-v savolaisakka
        tyrk kirjoitti:

        paaaaaljon paljon parempi!

        Sultsinat ne vasta hyviä on:):)


      • 53-v savolaisakka kirjoitti:

        Sultsinat ne vasta hyviä on:):)

        Karjalaisia? Edesmennyt anoppini oli Impilahdelta ja hän näitä herkkuja aina leipoi. Sultsinat on tosi nam, samoin keitinpiiraat. Olettekos maistaneet vatruskoita?
        Itse en osaa tehdä kuin tavallisia karjalanpiirakoita. Ostin miehelleni lahjaksi kirja Juuret Karjalassa. Siinä on näiden karjalaisten herkkujen ohjeita. Aijon joskus kokeilla. Mutta niin hyviä niistä ei varmaan tule kuin oli anopin leipomat!


      • 53-v savolaisakka
        piive kirjoitti:

        Karjalaisia? Edesmennyt anoppini oli Impilahdelta ja hän näitä herkkuja aina leipoi. Sultsinat on tosi nam, samoin keitinpiiraat. Olettekos maistaneet vatruskoita?
        Itse en osaa tehdä kuin tavallisia karjalanpiirakoita. Ostin miehelleni lahjaksi kirja Juuret Karjalassa. Siinä on näiden karjalaisten herkkujen ohjeita. Aijon joskus kokeilla. Mutta niin hyviä niistä ei varmaan tule kuin oli anopin leipomat!

        ja pappa myös. Äitikin kävi siellä syntymässä. Sain pitää mummon 45-vuotiaaksi asti joten kauan sain herkkuja nauttia. Vatruskoita hän ei tehnyt. Mutta sultsinoiden lisäksi tietty karjalanpiirakoita, keitinpiiraita, pyöröjä..Mut sultsinat minusta parhaita. Itsekin muutaman kerran yritin. Kuorien paistaminen hellalla onnistui ihme kyllä. Mutta kääriessäni puuroa kakkaran sisään tulu kakkaranmutumia. Vaikki oikeaoppisesti olevinaan tein. Maku oli hyvä mutta ulkomuoto kuin tekijällään;) Vielä mie yritän...Pitää täyssavolaisen miehen saada karjalaisia herkkuja maistaa.


      • 53-v savolaisakka kirjoitti:

        ja pappa myös. Äitikin kävi siellä syntymässä. Sain pitää mummon 45-vuotiaaksi asti joten kauan sain herkkuja nauttia. Vatruskoita hän ei tehnyt. Mutta sultsinoiden lisäksi tietty karjalanpiirakoita, keitinpiiraita, pyöröjä..Mut sultsinat minusta parhaita. Itsekin muutaman kerran yritin. Kuorien paistaminen hellalla onnistui ihme kyllä. Mutta kääriessäni puuroa kakkaran sisään tulu kakkaranmutumia. Vaikki oikeaoppisesti olevinaan tein. Maku oli hyvä mutta ulkomuoto kuin tekijällään;) Vielä mie yritän...Pitää täyssavolaisen miehen saada karjalaisia herkkuja maistaa.

        Moni savolainen ja muukin on ihastuneet karjalan herkkuihin. Tiedäthän karjalaisen vieraanvaraisuuden? Vieraat kestittiin viimeisen päälle hyvin. Koskaan ei kuivin suin talosta päästetty. Leipomapäivänä naapureille vietiin aina lämpimäisiä. Asuin nimittäin lapsuuteni kylässä jossa oli paljon siirtolaisia. Nuo mainitsemasi pyöröt olivat myös niitä herkkuja. Niitä teki äitikin vaik ei siirtolainen ollutkaan.

        Vaalitaan me perinteitä ja ainakin yritetään leipoa näitä suussasulavia herkkuja! Mitä se haittaa miltä ne näyttää, pääasia on se maku! Ei ne minunkaan piirakat kestä aina katsomista! En ilkeäisi anopille viedä. Mutta yhtä kaikki hyviä ne on.

        Jatka leipomisharrastusta! Aurinkoista maanantaipäivää sinulle!


      • 53-v savolaisakka
        piive kirjoitti:

        Moni savolainen ja muukin on ihastuneet karjalan herkkuihin. Tiedäthän karjalaisen vieraanvaraisuuden? Vieraat kestittiin viimeisen päälle hyvin. Koskaan ei kuivin suin talosta päästetty. Leipomapäivänä naapureille vietiin aina lämpimäisiä. Asuin nimittäin lapsuuteni kylässä jossa oli paljon siirtolaisia. Nuo mainitsemasi pyöröt olivat myös niitä herkkuja. Niitä teki äitikin vaik ei siirtolainen ollutkaan.

        Vaalitaan me perinteitä ja ainakin yritetään leipoa näitä suussasulavia herkkuja! Mitä se haittaa miltä ne näyttää, pääasia on se maku! Ei ne minunkaan piirakat kestä aina katsomista! En ilkeäisi anopille viedä. Mutta yhtä kaikki hyviä ne on.

        Jatka leipomisharrastusta! Aurinkoista maanantaipäivää sinulle!

        Kyllä mummonkin vieraanvaraisuus oli sitä luokkaa että saa kauan etsiä samanlaista. Meidän kylillä asuu, tai ei enää aljon elossa, Karjalan siirtolaisia. Kaikki melkein tutuksi tulivat mummon ja papan myötä.

        Kiitos toivotuksista. Aurinko paistaa, mieli ei kovin aurinkoinen. Kaikkien entisten vaivojen lisäksi vas
        kyynärpää murtui ja on nyt 3 viikkoo kipsissä. Ellei peräti jouduta leikkaamaan. Oikea käsi toimii vain 5-10 min kerrallaan, eli vasemmalla opettelin kaikki tekemään. Nyt sitten:(

        Jääpi leipomiset vähäks aikaa ja moni muu. Mut aurinkoa sinnekin!


    • HTZA

      Jotka tykkäävät sellaisesta naisestakin, mutta niitä on aika vähän.
      Kyllä, höyrytetyn Porkkanasiivun näköinen tyttö olisi kiva.

      • 53-v savolaisakka

        Siis ettäkö jotkut miehet tykkää hajonneen sultsinan näköisestä naisesta, vai sen karjalanpiirakan. Lanttukukko unohtui tuosta herkkujen joukosta, se on kyllä nätti, hyviv voideltu, soikean pullukka, kiiltävä ja kuuma. Siis uunista otettuna. Sisällöstä puhumattakaan.


      • HTZA
        53-v savolaisakka kirjoitti:

        Siis ettäkö jotkut miehet tykkää hajonneen sultsinan näköisestä naisesta, vai sen karjalanpiirakan. Lanttukukko unohtui tuosta herkkujen joukosta, se on kyllä nätti, hyviv voideltu, soikean pullukka, kiiltävä ja kuuma. Siis uunista otettuna. Sisällöstä puhumattakaan.

        enkä aio kirjoittaa vieläkään.
        On NIIN vanha juttu ja aihe ja teinijuttu.
        Taisin muuten noista kirjoittaa, vuosi sitten, tai jotain.


    • saa hyviä lihapiirakoita, meinaan tulee syötyä kerran pari kesässä vety tai atomi-piirakkaa.. Saahan niitä ympäri vuoden, mut ei oikein tuu syötyy, ku kesällä, torilla käydessä. Nams... mitä herkkuu:)))

      • Minämaalta

        Meillä lapsuuskotona tehtiin usein sunnuntaisin sultsinoita.

        Savolaisakalle: Kuori murtuu jos sitä ei voidella. Hellalla paistettu kuori voidellaan voi-vesiseoksella (siis veteen kunnon kimpale voita, seos kiehautetaan). Kuoret laitetaan päällekkäin keoksi, jolloinka ne pehmenevät.
        Muistaakseni voidellaan vain yhdeltä puolelta, ja riisipuurotäyte laitetaan sille "voisemmalle" puolelle, mutta tarttuuhan toiseenkin puoleen rasvaa keossa ollessa.
        Sultsinoissa voi kehitellä eri täytteitä, vaikkapa sienimuhennosta yms., puurokin voi olla riisi-, ohra- tai hirssipuuroa.


      • 53-v savolaisakka
        Minämaalta kirjoitti:

        Meillä lapsuuskotona tehtiin usein sunnuntaisin sultsinoita.

        Savolaisakalle: Kuori murtuu jos sitä ei voidella. Hellalla paistettu kuori voidellaan voi-vesiseoksella (siis veteen kunnon kimpale voita, seos kiehautetaan). Kuoret laitetaan päällekkäin keoksi, jolloinka ne pehmenevät.
        Muistaakseni voidellaan vain yhdeltä puolelta, ja riisipuurotäyte laitetaan sille "voisemmalle" puolelle, mutta tarttuuhan toiseenkin puoleen rasvaa keossa ollessa.
        Sultsinoissa voi kehitellä eri täytteitä, vaikkapa sienimuhennosta yms., puurokin voi olla riisi-, ohra- tai hirssipuuroa.

        Näkyi sen verran lähellä olevan tämä ketju vielä, ett lukaisin uudelleen.

        Kyllä minä ne kuoret voitelin, ihan mummon (ja vielä elossa olevan toisen mummon) ohjeisen mukaan, hautuivat päällekkäin pyyhkeen alla. Oli vielä mummon entinen ko. tarkoituksessa käytetty pyyhe:):)

        Puuron (riisi) levittelin ihan kuumana. Mummo laittoi aina riisipuuroa, jossain päin Karjalaa käytettiiin mannapuuroa. Pyöröissä oli toisinpäin.

        Jospa vielä lötyis joku joka kävis "kädestä pitäen" neuvomassa tämän sultsinan teon, että sais yhtä hyviä ja kauniita. Ois kiva kutsua koko pieni suku syömään.


    • ville...

      keitinpiiraita
      se oli juhlaa

      • Minämaalta

        tarpeeksi vettä. Karjalanpiirakatkin pilaa jotkut sillä, että voidellaan pelkällä voilla, ei niistä silloin pehmeitä tule, vaan kovia kapukoita. Eräs opiskelijatoverini teki kerran näitä kapukkapiirakoita, ihmetteli suureen ääneen missä vika.


      • piirakkamaakari

        ..täällä puhutaan sultsinoista ja karjalanpiirakoista, eikä niillä ole mitään tekemistä
        keitinpiirakoiden kanssa.

        Hyviähän kaikki piirakat ovat, mutta eipäs sekoiteta sortteja.


      • Minämaalta
        piirakkamaakari kirjoitti:

        ..täällä puhutaan sultsinoista ja karjalanpiirakoista, eikä niillä ole mitään tekemistä
        keitinpiirakoiden kanssa.

        Hyviähän kaikki piirakat ovat, mutta eipäs sekoiteta sortteja.

        en tietäisi että ne on eri asioita. Tämän palstan porukasta osaan umpihumalassakin varmasti parhaiten luetella kaikki eri karjalaiset piirakkalajit ja taatusti niitä olen myös eniten valmistanut ja syönyt, myös keitinpiirakoitakin eli sulhaspiirakoita. Joku hyöty on että on kasvanut umpikarjalaisessa korvessa umpikarjalaisin sukujuurin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe