löytyykö mistään hyviä puolijärkkäreitä? olen hankkimassa uutta kameraa ja pokkaria enkä varmaan ihan järkkäriäkän haluasi niin onko olemassa siis hyviä puolijärkkäreitä?
Hyviä puolijärkkäreitä?
13
1981
Vastaukset
- joopajootaas...
Mikä on puolijärkkäri? Kamera josta objektiivin saa irti, mutta sitä ei voi vaihtaa? Kamera joko on järkkäri tai sitten ei.
Vai tarkoitatko Olympus E-P1, jossa ei ole TTL (through the lens) etsintä?- tietämätön....
en muista niiden nimeä, mutta siis onko ne joitain bridge vai kompaktikameroita vai mitä?
- mika2
.... löytyypi. Puolijärkkäreistä yleensä noi valmistajiensa lippulaivamallit on niitä parhaita. Itse pidän erityisen kiinnostavana Fujifilmin FS100 mallia. Canon G-sarja lienee aika takuuvarma valinta tässä luokassa etc. Olympus pen ja Panasonicin GH1 ovat sitten jo kokojärkkäreitä, mutta varsin lupaavia kapineita varsinkin lähes rajaton objektiivivalikoima kiehtoo (sovitteet näyttää vain olevan sikakalliita suomessa ainakin). Hinnaltaan nuo puolijärkkärit asettuu samalle tasolle kuin halvimmat järkkäritkin, mutta niissä toisaalta ei tule objektiivikuluja. Niin Sigma DP1:tä ei saa unohtaa.
- plööts
Bridge kamera on yleensä semmonen jossa on superzoom ja obejtiiviä ei voi irrottaa. kompakti on digitaalikamera esim canonin ixukset
- mika2
plööts kirjoitti:
Bridge kamera on yleensä semmonen jossa on superzoom ja obejtiiviä ei voi irrottaa. kompakti on digitaalikamera esim canonin ixukset
Nämä on vähän mutkikkaita asioita eivätkä käsitteet ole lainkaan vielä vakiintuneita. Siksi onkin hyvä, että me ajoittain vähän määrittelemme mitä milläkin termillä tarkoitamme. Olen kuullut kodinkonekauppiaitten käyttävän tuota "puolijärkkäri" nimitystä ja siksi ajattelin, että on yksinkertaisinta hyväksyä se ja samasta asiastahan tässä kuitenkin puhutaan. Sitäpaitsi itse en pidä puolijärrkäriä semanttisesti ongelmallisena nimityksenä. Kysehän on lähinnä siitä minkälaisten ominaisuuksien perusteella teemme sitä luokittelua.
Olen itse kuullut ja lukenut käytettävän ainakin seuraavanlaisia nimityksiä: puolijärjestelmä-, kompakti-, silta(englantilaiset puhuvat bridgestä)-, hybridikamera. Kaikilla noilla tarkoitetaan jokseenkin samaa kameratyyppiä. Itse lasken Ixukset sun muut taskuun mahtuvat kamerat taskukameroiksi eli pokkareiksi. Kaikki ns. pitkäzoomiset kamerat eivät mielestäni ansaitse puolijärkkäri tai siltakameranimitystä koska vaatimattomimmat niistä eroavat pokkareista vain kokonsa ja zoomin pituuden puolesta. Itse olen koittanut tehdä luokittelua kameran liitettävyyden perusteella. Eli ulkoisen salaman liittämismahdollisuus objektiivilisäkkeiden käyttömahdollisuus (esim suodatinkierre) etc. ominaisuudet tekevät mielestäni enemmän eroa pokkarin ja puolijärkkärin välille. Nyt sitten vielä tuleva Leica X1 ja Sigman DP asettavat laatukriteerit vielä ihan toiselle tasolle.
No tosiasiassahan järkkäreissäkin on todella valtavasti eroja liitettävyyden em. ominaisuuksien osalta ettei niitäkään voi mitenkään pitää minään kovin yhtenäisenä ryhmänä. Yksinkertaisimmillaan niissä voidaan vaihtaa vain se objektiivi ja mutkikkaimmillaan lähes kaikki on vaihdettavaa tähyslaseja ja etsimiä myöten.
En jaksaisi kylläkään aloittaa tästä mitään semanttista sanasotaa, vaan hyväksyn kyllä että voimme käyttää asioista eri termejä kunhan vaan välillä valoitamme tai muulla tavoin pysymme kärryillä mitä kukanenkin milläkin termillä tarkoittaa. - Huonosti löytyy
Kiinteäobjektiivinen ei ole järjestelmä.
- Mika...
Huonosti löytyy kirjoitti:
Kiinteäobjektiivinen ei ole järjestelmä.
.... mutta jos lukisit nuo pari edellistä viestiä, niin asia selviäisi sinulle.
- Anonyymi
Mika... kirjoitti:
Järjestelmäkamera on selkeä ja vakiintunut käsite. Ks. esim.:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Järjestelmäkamera
Sitä EI OLE SYYTÄ hämärtää millään markkinamiesten kotkotuksilla, kuten "puolijärjestelmäkamera".
Missä se "puoli" niissä on? - Anonyymi
Mika... kirjoitti:
Kun itse vähän ajattelisit niin asia olisi pihvi.
Puolijärkkäri on sitä Wokea, jolla kaikki selvät asiat sotketaan. Jo itse puolijärkkäri on lapsellinen ilmaisu, kuten monet muut slangilyhenteet. Niin käy, kun kansan älykkyystaso laskee sosiaalisen median myötä.
Olisi hauska nähdä jäejestelmän puolikas, mutta kun sellaisia ei ole, kuin tapaturman sattuessa.
Järjestelmä on aina sellainen, johon saa objektiivit vaihdettua ja niin on halvimmassa karvahattumallissakin. Yleensä voi lisätä muutakin krääsää. Irrallinen salama on yleensä "moste" jos noita kansan sanontoja halutaan käyttää..
Mikään kiinteäobjektiivinen ei voi olla järjestelmä, koska siihen ei voi mitään lisätä, ellei sitten erillistä salamaa.
- puolipokkari
Ei löydy, koska sellaisia ei ole olemassa. Järjestelmäkameran näköisiä valtavilla zoom-kertoimilla löytyy, mutta ne eivät ole edes neljäsosajärkkäreitä.
- Anonyymi
Näin on!
- Anonyymi
Mitään puoli järjestelmää ei ole, sillä noihin Brdge kameroihin ei voi laittaa mitään lisää, paitsi mahdollisen erillisen salaman suuremman valotehon saamiseksi.
Vielä vähemmän niistä voi irruttaa mitään. Kokonaisuus on kiinteö klumppi.
Ulkonäkö voi kyllä hämätä luulemaan niitä järjestelmiksi pitkälle sojottavan objektiivin vuoksi.
Tuollaiset kamerat on hyvin helppoja rikkoonkumaan, koska objektiivi on herkkä kolhuille. Jo zoomaaminen ahtaassa paikassa voi rikkoa mekanismin, jos objektivi törmää esteeseen zooattaessa, tai tarkennettaessa.
Sama voi tapahtua myös halvoissa järjestelmä objektiiveissa jos tarkennusrenkaan pyöriminen tai objektiivin venyminen estyy.
Mikähän mainosmies termin puolijärkkäri on keksinyt?
Osittaa suurta asinatuntemattomuutta. Itse sain hiljakkoin henkilökohtaisen mainoksen "Nimeni, siirry sinäkin järjestelmä kameraan".
Mainosti uutta peilitöntä mallia. Antoi siis kuvitelman, että vain peilitön järjestelmä olisi järjestelmä.
Kuitenkin mimulla on ollut järjestelmäkamera jo 50 vuotta ja yritys tietää sen, mutta..- Anonyymi
15 vuotta saimme tätä aivopierua odottaa.
Mikään ei ole niin helppoa kuin jälkiviisaus. Nyt pystyy hidasälyisempikin esittämään fiksua, kun ennustaa tulevaisuutta vuodesta 2009 eteenpäin.
15 vuotta sitten maailma oli kovin erilainen. Digijärkkärit olivat aikamoisia möhköleita ja myös kalliita sellaisia. Myös objektiivivalikoimissa oli vielä puutteita. Huomattavasti kompaktimmat peilittömät olivat tuohon aikaan vasta tulossa markkinoille ja niiden kanssa tietysti alkuun vieläkin enemmän tuskaa objektiivivalikoiman kanssa.
Koska järkkärit olivat tuohon aikaan möhkäleitä, minäkin käytin sellaisen ohessa kevyempänä vaihtoehtona "bridge" kameraa. Jossa pystyi osin hyödyntämään samoja varusteita (salama, lankalaukaisin, akku, muistikortit) järkkärin kanssa. Varsinaiset pokkarit ei kiinostaneet, samasta syystä kuin ei kiinnosta kännykät - kunnollinen etsin puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1187566- 545678
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa693177Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72723Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101648Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081523Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2521131Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3291127Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321021