Oliko Buddha olemassa?

pohtija,

Viimeaikoina on tullut suosituksi kyseenalaistaan Jeesuksen olemassaole, mutta mites on Sidharta Gautaman laita? Ymmärtääkseni Gautamasta ei ole aikalaistodisteita, vaan ensimmäiset buddhallaiset tekstit ovat yli sata vuotta Buddhan oletetun kuoleman jälkeen, siis myöhäisempiä kuin esim. evankeliumien tekstit.

tämän lisäski Gautamaan liitetään ties mitäs legendoja ja myyttejä, että onko siis Buddha sen "realistisempi" kuin Jeesus?

12

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on on on

      Buddha on ollut olemassa aivan varmasti ja siitä on paljon näyttöä. Ja paras näyttö on sisälläsi. Jos harjoitat buddhalaisuutta, tulet huomaamaan, ovatko ne tekstit oikeassa. On olemassa pyhäinjäännöksiä ja olen nähnyt niistä kirlian-kuvia. Ei voi olla vakuuttumatta kun niitä näkee. Mutta vakuuttelu ei muuta mitään. Et sinä rupea harjoittamaan buddhalaisuutta sen takia, että joku todistaa Buddhan eläneen.

      • ....

        pitäisi unohtaa ja lopullisesti! Hän ei olisi itsekään tahtonut tulla palvotuksi epäjumalana,vaan oli vain yksi taon kulkijoista ja sai kohtuuttoman paljon huomiota pelkästään syntyperänsä takia... Taon kulkija/etsijä ei tarvi, eikä kaipaa idoleita,vain Taon!!!


      • Moelempiin tutustunut
        .... kirjoitti:

        pitäisi unohtaa ja lopullisesti! Hän ei olisi itsekään tahtonut tulla palvotuksi epäjumalana,vaan oli vain yksi taon kulkijoista ja sai kohtuuttoman paljon huomiota pelkästään syntyperänsä takia... Taon kulkija/etsijä ei tarvi, eikä kaipaa idoleita,vain Taon!!!

        Luulenpa että olet aloittelija Taon tiellä, koska suhtaudut noin ylimielisesti Buddhaan.
        Mutta onnea ja menestystä Taon opiskeluun.


      • lyijyilmalaiva
        Moelempiin tutustunut kirjoitti:

        Luulenpa että olet aloittelija Taon tiellä, koska suhtaudut noin ylimielisesti Buddhaan.
        Mutta onnea ja menestystä Taon opiskeluun.

        ei kuulu mihinkään uskontoon,kaikkein vähiten Zenismiin... Siddharta Gautama Buddha ei halunnut tulla palvotuksi henkilönä,vaan tahtoi ajatustensa jäävän eloon ajatuksina,joista kaikki saavat vapaasti ammentaa tarpeensa mukaan oppia ja lohdutusta elämän kolhuihin,ilman häneen itseensä kohdistuvaa henkilöpalvontaa,mutta mikäs minä olen Teitä tuomitsemaan,tahdoin vain muistuttaa...


    • Todisteita on.......

      Buddha oppi ja kykeni ajattelemaan elämästä "tieteellisesti",jo 2500v sitten. HUOM.
      saavutus jonka hän siirsi tuleville sukupolville,suurmies.
      Aikalaistodisteet elävät varhaisimmissa buddhalaisissa teksteissä,ekat 300 vuotta meni suullisen perimän kantamana, ne kerättiin yhteen ,siitä tuli tripitaka ,kolme koria,rikas perinne idässä,jaettavissa moneen
      buddhalaisuuden ala-lahkoon.Ja lisäksi muut versiot.
      "Voi tunkea kyrpänsä kobran suuhun," Ärähti Buddha aikalaisilleen kun oppi ei ollut kovin kiinnostava lähiomaisille.
      esimerkiksi,Lainaus vuosien takaa.
      Legendaa ja myyttiä (tulkinnanvaraisuutta)tuli vuosien jälkeen ,paljon.
      Realistisesti,kuka pääsi ekana alitajuntaan?
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Alitajunta
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Dharma

      http://www.aretalogia.com/profeetta/alitajunta.html
      Järkemme tyyssija?,tieteellinen haaste josta munkeilla2500v kokemukset?

      • Chetas

        on huvittava...näissä fiiliksissä minäkin oln ollut viime aikoina, et Buddha ollut todellinen ihminen, vaikkakin valaistunut. On helpompaa lukea tekstejäkin, jos ne eivät ole jotain yliluonnollista Jumalan sanaa, vaan käytännön neuvoja.


        Ihmiset tekee uskonnon aina, ja pistää opettajansa jalustalle, josta sitten voivat lopulta kiskoa heitä tikarien kera alas.


      • lyijyilmlaiva

        Ei siis halunnut itse tulla palvotuksi!!! Huom. Huom. Huom.,Vaan Hän(huom.isolla...)tahtoi ajatustensa jäävän eloon,ilman että huomio kohdistuisi n.s vääriin asioihin(kuten henkilönpalvonta,,Häneen Itseensäkin!kohdistuva siis...Ja muut epäoleelliset asiat,mistä en viitsi tässä jankata.Jatketaan siis Kaikki nöyrinä harjoituksia,että löydämme edes tien (taon)jota seurata,tai olla seuraamatta,jokaisen oma valinta,jota tulee kunnioittaa,kuin omaansa!!


      • vittumaisesta elämäs
        lyijyilmlaiva kirjoitti:

        Ei siis halunnut itse tulla palvotuksi!!! Huom. Huom. Huom.,Vaan Hän(huom.isolla...)tahtoi ajatustensa jäävän eloon,ilman että huomio kohdistuisi n.s vääriin asioihin(kuten henkilönpalvonta,,Häneen Itseensäkin!kohdistuva siis...Ja muut epäoleelliset asiat,mistä en viitsi tässä jankata.Jatketaan siis Kaikki nöyrinä harjoituksia,että löydämme edes tien (taon)jota seurata,tai olla seuraamatta,jokaisen oma valinta,jota tulee kunnioittaa,kuin omaansa!!

        shangharaksita:valaistumisen ihanne ,283,kirjastoissa.
        Pasilan kirjaston kirjoista (n2001vuonna)oli revitty sivuja,tarkistin muista kirjastoista ,joku ei ehkä diggaa valaistumisen huippuominaisuuksia,no,tavallaan persoonallisuuden muutoksesta joka yleisesti unohdetaan puhuttaessa meditaatiosta,fakta.
        Oletko valmis muutokseen sisimmässäsi?
        Siinä kynnys dharman ytimeen.
        "Kouluta,tyynnytä mielesi,"T:"ISO BUDDHA"n. 2500v sitten,se on historiaa,opettele?
        http://www.fwbo.fi/buddhalaisuus/sammadithi-sutta/
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalo_kahdeksanosainen_polku


      • Okkei
        vittumaisesta elämäs kirjoitti:

        shangharaksita:valaistumisen ihanne ,283,kirjastoissa.
        Pasilan kirjaston kirjoista (n2001vuonna)oli revitty sivuja,tarkistin muista kirjastoista ,joku ei ehkä diggaa valaistumisen huippuominaisuuksia,no,tavallaan persoonallisuuden muutoksesta joka yleisesti unohdetaan puhuttaessa meditaatiosta,fakta.
        Oletko valmis muutokseen sisimmässäsi?
        Siinä kynnys dharman ytimeen.
        "Kouluta,tyynnytä mielesi,"T:"ISO BUDDHA"n. 2500v sitten,se on historiaa,opettele?
        http://www.fwbo.fi/buddhalaisuus/sammadithi-sutta/
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalo_kahdeksanosainen_polku

        jonkun aikaa eräässä buddhalaisessa lahkossa niin näkemäni kaltainen persoonallisuuden muutos ei kiinnosta. Ei vaikuttanut terveeltä. Mielenkiintoista, että esim. tiiviissä psykoanalyysissä tai -terapiassakaan ei aleta muuttamaan peroonallisuutta ja koko ajatus on eettisesti vähintäänkin arvelluttavana. Edellämainituissa on sentään koko ajan joku henkilö joka opastaa tai kontrolloi tilannetta. Ajatus siitä, että tekstien, meditaatioiden ja harvakseltaan toteutettujen opettajatapaamisten pohjalta lähetään muuttamaan koko persoonallisuus vaikuttaa mielestäni melko kyseenalaiselta.


      • Chetas
        Okkei kirjoitti:

        jonkun aikaa eräässä buddhalaisessa lahkossa niin näkemäni kaltainen persoonallisuuden muutos ei kiinnosta. Ei vaikuttanut terveeltä. Mielenkiintoista, että esim. tiiviissä psykoanalyysissä tai -terapiassakaan ei aleta muuttamaan peroonallisuutta ja koko ajatus on eettisesti vähintäänkin arvelluttavana. Edellämainituissa on sentään koko ajan joku henkilö joka opastaa tai kontrolloi tilannetta. Ajatus siitä, että tekstien, meditaatioiden ja harvakseltaan toteutettujen opettajatapaamisten pohjalta lähetään muuttamaan koko persoonallisuus vaikuttaa mielestäni melko kyseenalaiselta.

        En tiedä missä lahkossa olet ollut, mutta jonkun toisen henkilön peroonaan kajoaminen saati sen muuttaminen on arveluttavaa. Tällaisesta buddhalaisuudesta en ole kuullut koskaan.

        Omassa "lahkossani" on tärkeätä, että tulet itse tietoiseksi itsestäsi, alitajunnastasi, kehostasi jne jne. Tiedostaminen, tiedostaminen on se avain, jokainen on uniikki itsessään. Opettaja ja/tai ohjaaja on lopulta vain peili, jokaisen on itse kannettava vastuu omasta kasvustaan. Tämä myös vapauttaa.

        Vaikkakin luottaminen opettajaan on itsessään kasvattavaa (luottamisen kokeminen sinänsä), opettajiin ripustautuminen on sen sijaan riippuvaisuutta. Muutosta ei tarvitse oikeastaan hakea, koska silloin saattaa sortua vain egon kultivointiin. Itselleni ne muutokset riittävät, jotka tapahtuvat itsestään.


      • kuulla
        Chetas kirjoitti:

        En tiedä missä lahkossa olet ollut, mutta jonkun toisen henkilön peroonaan kajoaminen saati sen muuttaminen on arveluttavaa. Tällaisesta buddhalaisuudesta en ole kuullut koskaan.

        Omassa "lahkossani" on tärkeätä, että tulet itse tietoiseksi itsestäsi, alitajunnastasi, kehostasi jne jne. Tiedostaminen, tiedostaminen on se avain, jokainen on uniikki itsessään. Opettaja ja/tai ohjaaja on lopulta vain peili, jokaisen on itse kannettava vastuu omasta kasvustaan. Tämä myös vapauttaa.

        Vaikkakin luottaminen opettajaan on itsessään kasvattavaa (luottamisen kokeminen sinänsä), opettajiin ripustautuminen on sen sijaan riippuvaisuutta. Muutosta ei tarvitse oikeastaan hakea, koska silloin saattaa sortua vain egon kultivointiin. Itselleni ne muutokset riittävät, jotka tapahtuvat itsestään.

        Nuo perusperiaatteethan menevät hyvin saman suuntaisesti kuin esim. psykodynaamisessa psykoterapiassa. Eli terapeutti ei sinänsä ole mikään ihmeidentekijä vaan pyrkii juuri niinkuin mainitsitkin, peilaamaan sinun, usein tiedostamattomia tai automaattisia ajatuksiasi ja valitojasi, jotta tulisit niistä tietoisemmaksi ja pystyisit mahdollisesti muuttamaan niitä. Olipas pitkä lause :)

        Oman kokemukseni minua ihmetytti se miten yleiset arvot liittyen esim. omaan reviiriin ja itsemääräämisoikeuteen nähtiin huonona asiana. Sitä perusteltiin sillä, että se on "ylpeydestä" kiinnipitämistä vaikka kysessä on mielestäni ihmisen perusoikeus eikä millään tavalla este valaistumiselle.


      • Chetas
        kuulla kirjoitti:

        Nuo perusperiaatteethan menevät hyvin saman suuntaisesti kuin esim. psykodynaamisessa psykoterapiassa. Eli terapeutti ei sinänsä ole mikään ihmeidentekijä vaan pyrkii juuri niinkuin mainitsitkin, peilaamaan sinun, usein tiedostamattomia tai automaattisia ajatuksiasi ja valitojasi, jotta tulisit niistä tietoisemmaksi ja pystyisit mahdollisesti muuttamaan niitä. Olipas pitkä lause :)

        Oman kokemukseni minua ihmetytti se miten yleiset arvot liittyen esim. omaan reviiriin ja itsemääräämisoikeuteen nähtiin huonona asiana. Sitä perusteltiin sillä, että se on "ylpeydestä" kiinnipitämistä vaikka kysessä on mielestäni ihmisen perusoikeus eikä millään tavalla este valaistumiselle.

        ovat todella tärkeitä, jos lähdet tekemään terapiaa tai meditaatioita. Niitä on hyvä rikkoa tietenkin niin paljon kuin mahdollista (siis mun mielestä), mutta siten että sen pystyy itse kantamaan....(olen tosin ollut rähmälläni minäkin, eteen ja taaksepäin)... älä siitä välitä mitä joku sanoo, se on suurimmaksi osaksi vain täyttä roskaa. Toisaalta, jos sama kommentti tulee usealta taholta, sitä on syytä tutkia. Ja mitä väliä sillä on vaikka olisitkin "ylpeä"? Ole ylpeä siitä:)

        Olisipa meillä kaikilla pakollinen tunti terapiaa (mitä tahansa terapiaa) kerran viikossa. Olisi maailma hauskempi paikka olla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe