Jos mua lähestyy vapaana juoksenteleva koira niin en vastaa seurauksista. En aio odottaa että se purisi minua.
Miksi pidätte koiria vapaana?
37
773
Vastaukset
- serpporppi
Minä annan koirani juoksennella maalla ja metsissä vapaana, koska se on erittäin ystävällinen niin ihmisille kuin muille koirille. Rodultaan koirani on länsigöötanmaanpystykorvan (äidin äiti), beaglen (äidin isä), staffordshirenterrierin (isän äiti) ja skyenterrierin (isän isä) sekoitus.
- kirahvi|
En kyllä ymmärrä noita ihmisiä, jotka ovat kauhusta kankeina kun vapaana oleva koira tulee vastaan. Itse olen metsässä kävellessäni törmännyt melko monta kertaa vapaana olevaan koiraan eikä mieleenikään ole tullut että se aikoo hyökätä kimppuuni ja purra. Ymmärrän, jos joillain ihmisillä on huonoja kokemuksia koirista, esim. koira on purrut aikaisemmin, mutta onko heitä todella näin paljon? Tuskin kukaan koiranomistaja on edes niin idiootti että päästää vähänkään agressiivisen koiran vapaaksi missään muualla kun aidatulla alueella.
- dfasdfasdfasdf
kirahvi| kirjoitti:
En kyllä ymmärrä noita ihmisiä, jotka ovat kauhusta kankeina kun vapaana oleva koira tulee vastaan. Itse olen metsässä kävellessäni törmännyt melko monta kertaa vapaana olevaan koiraan eikä mieleenikään ole tullut että se aikoo hyökätä kimppuuni ja purra. Ymmärrän, jos joillain ihmisillä on huonoja kokemuksia koirista, esim. koira on purrut aikaisemmin, mutta onko heitä todella näin paljon? Tuskin kukaan koiranomistaja on edes niin idiootti että päästää vähänkään agressiivisen koiran vapaaksi missään muualla kun aidatulla alueella.
Mistä ne vastaantulevat ihmiset voivat tietää onko koirasi vaarallinen vai ei? Vähän samantapainen asia jos osotat ihmistä ladatulla aseella ja sanot että et aio ampua. Ei kovin kiva tilanne. Aina sillon tällön niitä puremistapauksia kuitenkin tulee.
- ei kaikki tietenkään
dfasdfasdfasdf kirjoitti:
Mistä ne vastaantulevat ihmiset voivat tietää onko koirasi vaarallinen vai ei? Vähän samantapainen asia jos osotat ihmistä ladatulla aseella ja sanot että et aio ampua. Ei kovin kiva tilanne. Aina sillon tällön niitä puremistapauksia kuitenkin tulee.
Toivottavasti astuu esiin laki, joka kieltää rottweilereiden, bullmastiffien, dobermannien ja muiden aggressiivisten koirien vapaana pidon rangaistuksen uhalla. Älä rupea yleistämään kaikista koirista, vaan ensin on lajiteltava vaarallisemmat ja turvallisemmat rodut.
- kirahvi|
Yleensä koiran agressiivisuuden voi todeta koiran elekielestä. On varmasti eri asia jos koira lähestyy sinua hampaat irvessä matalasti muristen, kuin iloisesti häntä heiluen ja kieli ulkona roikkuen.
Syy, miksi jotkut ihmiset pitävät koiraa vapaana esim. juuri metsässä on se, että harvalla ihmisellä on omaa metsätonttia, missä koira saisi juosta. Yleensä ihminen, joka on koiransa vapaaksi päästänyt (ainakin toivon mukaan) tuntee koiransa luonteen ja käyttäytymisen ja tietää, jos koira on agressiivinen toisia kohtaan. Luulen, että jos koira käy kiinni täysin vieraaseen ihmiseen, joka ei käyttäydy koiraa kohtaan mitenkään hyökkäävästi, koira on jotenkin luonnevikainen, huonosti kohdeltu tms. ja sellaista koiraa tuskin kukaan on päästänyt tahallaan vapaaksi. - asdfasfdfasfdasfd
ei kaikki tietenkään kirjoitti:
Toivottavasti astuu esiin laki, joka kieltää rottweilereiden, bullmastiffien, dobermannien ja muiden aggressiivisten koirien vapaana pidon rangaistuksen uhalla. Älä rupea yleistämään kaikista koirista, vaan ensin on lajiteltava vaarallisemmat ja turvallisemmat rodut.
Vaarallisia rotuja ei pitäisi sallia edes hihnassa kuljetettavina. Jos isolla koiralla päässä napsahtaa niin ei voi olla varma että omistaja saisi sen kuriin. Jos vaaralliset rodut sallitaan niin miksi ei sitten yhtä hyvin voisi sallia vaikka kesytettyjä villieläimiä kuten leijonia tai karhuja? Varsinkin pienen lapsen ollessa kyseessä iso dobermanni voi olla ihan hyvinkin pelottava otus.
- koirat hihnaan
kirahvi| kirjoitti:
Yleensä koiran agressiivisuuden voi todeta koiran elekielestä. On varmasti eri asia jos koira lähestyy sinua hampaat irvessä matalasti muristen, kuin iloisesti häntä heiluen ja kieli ulkona roikkuen.
Syy, miksi jotkut ihmiset pitävät koiraa vapaana esim. juuri metsässä on se, että harvalla ihmisellä on omaa metsätonttia, missä koira saisi juosta. Yleensä ihminen, joka on koiransa vapaaksi päästänyt (ainakin toivon mukaan) tuntee koiransa luonteen ja käyttäytymisen ja tietää, jos koira on agressiivinen toisia kohtaan. Luulen, että jos koira käy kiinni täysin vieraaseen ihmiseen, joka ei käyttäydy koiraa kohtaan mitenkään hyökkäävästi, koira on jotenkin luonnevikainen, huonosti kohdeltu tms. ja sellaista koiraa tuskin kukaan on päästänyt tahallaan vapaaksi.Ei tota "lakia" voi laittaa vain tiettyihin koiriin, joka rodussa on niitä aggressiivisia. Koirat pidetään kiinni paikoissa joissa liikkuu muita ihmisiä, ku ei sitä ikinä voi tietää mitä sen eläimen päässä liikkuu. Meillä pidetään koiraa vapaana metsällä, mutta aina jos muita tulee vastaan, niin koira menee fleksiin.
- kirahvi|
koirat hihnaan kirjoitti:
Ei tota "lakia" voi laittaa vain tiettyihin koiriin, joka rodussa on niitä aggressiivisia. Koirat pidetään kiinni paikoissa joissa liikkuu muita ihmisiä, ku ei sitä ikinä voi tietää mitä sen eläimen päässä liikkuu. Meillä pidetään koiraa vapaana metsällä, mutta aina jos muita tulee vastaan, niin koira menee fleksiin.
Meilläkin koira saa olla vapaana vain metsässä vaikka onkin luonteeltaan kiltti ja lapsirakas. Kaksi kertaa tässä parin vuoden aikana on metsässä tullut marjanpoimija/sienestäjä metsäpolulla vastaan ja kummallakin kerralla koira on ollut minusta noin parin metrin päässä. Ollaan huomattu vastaantulija samaan aikaan. Olen sanonut koiralle "paikka" ja laittanut kiinni. Sitten kun ihminen on mennyt ohi, olen päästänyt koiran taas vapaaksi. Oma koirani on paimenkoira, joten se ei edes lähde niin kauas, että en näkisi sitä, koska sekin tavallaan pitää silmällä minua:) Minustakaan tuota agressiivisuutta ei voi sitoa mihinkään tiettyyn rotuun. Vaikka tietysti sen ymmärrän, että metsässä vapaana vastaan juokseva lihaksikas rotikka saattaa säikäyttää enemmän kuin kultainen noutaja.
- ei kaikki tietenkään
koirat hihnaan kirjoitti:
Ei tota "lakia" voi laittaa vain tiettyihin koiriin, joka rodussa on niitä aggressiivisia. Koirat pidetään kiinni paikoissa joissa liikkuu muita ihmisiä, ku ei sitä ikinä voi tietää mitä sen eläimen päässä liikkuu. Meillä pidetään koiraa vapaana metsällä, mutta aina jos muita tulee vastaan, niin koira menee fleksiin.
meinaatko muka, että vaikka kultainennoutaja saattaa puraista vierasta ihmistä, mutta rottweilerilta sellainen on täysin mahdotonta? Koirista ollaan huolellisesti ja tarkasti jalostettu kymmenien sukupolvien mittaa tietyn luonteisia. Rottweilereilla on tarpeen vaatiessa esiinnyttävä aggressiota, jotta ne pärjäisivät suojelutehtävissä, mutta kultaisillanoutajilla ei saa esiintyä minkään laista aggressiota, mikäli meinataan päästä jatkamaan sukua jalostuksessa.
Itse omistan kultaisennoutajan jo kolmannen kerran, joten tiedän kyllä, että on aivan turhaa kieltää kultseja olemasta maastossa tai edes julkisilla paikoilla vapaana ihmisten turvallisuuden kannalta. rottweilereista ei sen sijaan voi taata mitään. Monta kertaa olen itse nähnyt remmissä rähjäävän rottweilerin.
On osattava myös tuomita nöyrästi tietyt rodut vaarallisiksi, jos tarve vaatii.
Kokemus hankilökohtainen kertoo totuuden varmimmin... - kirahvi|
ei kaikki tietenkään kirjoitti:
meinaatko muka, että vaikka kultainennoutaja saattaa puraista vierasta ihmistä, mutta rottweilerilta sellainen on täysin mahdotonta? Koirista ollaan huolellisesti ja tarkasti jalostettu kymmenien sukupolvien mittaa tietyn luonteisia. Rottweilereilla on tarpeen vaatiessa esiinnyttävä aggressiota, jotta ne pärjäisivät suojelutehtävissä, mutta kultaisillanoutajilla ei saa esiintyä minkään laista aggressiota, mikäli meinataan päästä jatkamaan sukua jalostuksessa.
Itse omistan kultaisennoutajan jo kolmannen kerran, joten tiedän kyllä, että on aivan turhaa kieltää kultseja olemasta maastossa tai edes julkisilla paikoilla vapaana ihmisten turvallisuuden kannalta. rottweilereista ei sen sijaan voi taata mitään. Monta kertaa olen itse nähnyt remmissä rähjäävän rottweilerin.
On osattava myös tuomita nöyrästi tietyt rodut vaarallisiksi, jos tarve vaatii.
Kokemus hankilökohtainen kertoo totuuden varmimmin...Itsekin olen omistanut kultaisennoutajan, mutta sekin sai olla vain metsässä vapaana. Tämä lähinnä siitä syystä, että koiramme oli ns. ylisosiaalinen. Kaikki ihmiset, lapset, toiset koirat olivat niin mielenkiintoisia ja olisi halunnut mennä tervehtimään kaikkia. Piti ottaa huomioon se, että kaikki ihmiset eivät pidä koirista, vaikka olisivat kuin kilttejä. Tietysti jos koira tulee luokse heti pyydettäessä vaikka olisi ihmisiä ympärillä niin se onkin sitten eri juttu. En tarkoittanut ollenkaan sitä mitä luulit, vaan että kyllä niitä agressiivisia yksilöitä löytyy myös vähemmän dominoivista roduista. Eli ei voi yleistää, että ihan joka ikinen maan päältä löytyvä kultainennoutaja, mäyräkoira tai vaikkapa dalmatialainen olisi ihmisrakas ja täysin vailla mitään agressiivisia ominaisuuksia:) Tietenkään agressiivisuuden ei pitäisi kuulua kultsin perusominaisuuksiin, mutta esim. huonot kokemukset voivat saada senkin käyttäytymään tietyissä tilanteissa hyökkäävästi.
- jolle vastasit...
kirahvi| kirjoitti:
Itsekin olen omistanut kultaisennoutajan, mutta sekin sai olla vain metsässä vapaana. Tämä lähinnä siitä syystä, että koiramme oli ns. ylisosiaalinen. Kaikki ihmiset, lapset, toiset koirat olivat niin mielenkiintoisia ja olisi halunnut mennä tervehtimään kaikkia. Piti ottaa huomioon se, että kaikki ihmiset eivät pidä koirista, vaikka olisivat kuin kilttejä. Tietysti jos koira tulee luokse heti pyydettäessä vaikka olisi ihmisiä ympärillä niin se onkin sitten eri juttu. En tarkoittanut ollenkaan sitä mitä luulit, vaan että kyllä niitä agressiivisia yksilöitä löytyy myös vähemmän dominoivista roduista. Eli ei voi yleistää, että ihan joka ikinen maan päältä löytyvä kultainennoutaja, mäyräkoira tai vaikkapa dalmatialainen olisi ihmisrakas ja täysin vailla mitään agressiivisia ominaisuuksia:) Tietenkään agressiivisuuden ei pitäisi kuulua kultsin perusominaisuuksiin, mutta esim. huonot kokemukset voivat saada senkin käyttäytymään tietyissä tilanteissa hyökkäävästi.
No tietystihän se on mahdollista, että kultsejakin ehkä tuhmia löytyy ja vain pieni osa rotikoistakin on tuhmia. Taisin olla liian kriittisen ja ajattelemattoman kuuloinen, kun olen niin monta kertaa täällä palstoilla itse kokenut valtavaa nöyryytystä. koko ajan täällä vain raivotaan pelottavan kuuloisesti toisille. Ehkä en ole kestänyt sellaista ja nyt purin tunteitani täällä itse. Sinä kuulostit hyvin kiltiltä ja se sai minut ymmärtämään, että itse en tainnut kuulostaa kuin tuomitsevalta. Kumpa täällä keskusteltaisiin sosiaalisemmin, niin ei tarvitsisi itse jatkuvasti puolustaa itseään kriittisilla keskustelutavoillaan. Kaiken rotuisista koirista tosiaan löytyy kilttejä ja tuhmia yksilöitä, olet siinä asiassa oikeassa. Mutta samoin täältä palstoilta löytyy kilttejä ja tuhmia keskusteöijoita...
- kirahvi|
jolle vastasit... kirjoitti:
No tietystihän se on mahdollista, että kultsejakin ehkä tuhmia löytyy ja vain pieni osa rotikoistakin on tuhmia. Taisin olla liian kriittisen ja ajattelemattoman kuuloinen, kun olen niin monta kertaa täällä palstoilla itse kokenut valtavaa nöyryytystä. koko ajan täällä vain raivotaan pelottavan kuuloisesti toisille. Ehkä en ole kestänyt sellaista ja nyt purin tunteitani täällä itse. Sinä kuulostit hyvin kiltiltä ja se sai minut ymmärtämään, että itse en tainnut kuulostaa kuin tuomitsevalta. Kumpa täällä keskusteltaisiin sosiaalisemmin, niin ei tarvitsisi itse jatkuvasti puolustaa itseään kriittisilla keskustelutavoillaan. Kaiken rotuisista koirista tosiaan löytyy kilttejä ja tuhmia yksilöitä, olet siinä asiassa oikeassa. Mutta samoin täältä palstoilta löytyy kilttejä ja tuhmia keskusteöijoita...
Juu, on itselläkin monta kertaa meinannut hermot mennä, kun on kysynyt jotain ja saa vaan suoraan sanottuna haukkumista vastaukseksi. Noh, kai jotkut ihmiset innostuu siitä kun saa anonyyminä täällä keskustelupalstoilla toisia arvostella ja raivota. Toivon tosiaan että ne jotka täällä agressioitaan purkaa ovat vielä lapsia, eivätkä aikuisia joiden pitäisi pystyä rakentavaan ja asialliseen keskusteluun.
- xyxx
kirahvi| kirjoitti:
Juu, on itselläkin monta kertaa meinannut hermot mennä, kun on kysynyt jotain ja saa vaan suoraan sanottuna haukkumista vastaukseksi. Noh, kai jotkut ihmiset innostuu siitä kun saa anonyyminä täällä keskustelupalstoilla toisia arvostella ja raivota. Toivon tosiaan että ne jotka täällä agressioitaan purkaa ovat vielä lapsia, eivätkä aikuisia joiden pitäisi pystyä rakentavaan ja asialliseen keskusteluun.
Laissa taitaa olla että alle 5kk pentu saa olla vapaana, joten huoletta pidän pentuni metsässä vapaana. Pentua kun ei saa lenkittää asvaltilla vaan metsässä touhuaminen on aivan parasta liikunta pennulle ja juuri sitä vapaana touhuamista. Koira on näkö etäsyydellä ja jos menee liian kauas kutsun takaisin. Ihmisiä ei mennä tervehtimään jos kyseinen ihminen ei halua. Toisia koiria on myös varottava vaikka oma olisi kiltti ei voi tietää siitä toisesta. Jos minulla olisi aggressiivinen koira en tietenkään pitäisi missään irti.
Tämä on jotenkin niin iso asia täällä Suomessa entä ulkomailla siellä sekä kodittomat sekä ihan perheissä asuvat koirat kulkee usein vapaan. Esim. Skottlanissa kun olin niin linnan alapuolella oli nainen lenkittämässä upeaa rotikka urosta, nätisti se juoksenteli pienellä nurmikolla. Muutenkin euroopassa kun on tullut oltua niin vapaana koirat liikkuu (myös pk rotuset) ovat liikkuneet ihan keskellä kaupunkia ja eivät kyllä edes nuuhki ihmisiä hyvin tottelevaisia. - Koira kuin
asdfasfdfasfdasfd kirjoitti:
Vaarallisia rotuja ei pitäisi sallia edes hihnassa kuljetettavina. Jos isolla koiralla päässä napsahtaa niin ei voi olla varma että omistaja saisi sen kuriin. Jos vaaralliset rodut sallitaan niin miksi ei sitten yhtä hyvin voisi sallia vaikka kesytettyjä villieläimiä kuten leijonia tai karhuja? Varsinkin pienen lapsen ollessa kyseessä iso dobermanni voi olla ihan hyvinkin pelottava otus.
koira on vaarallinen väärissä käsissä. Dobermannia upeampaa koiraa saa hakea. Kyse on vain siitä että MITÄÄN KOIRIA EI SAISI MYYDÄ KUSIPÄILLE IHMISILLE JOTKA EIVÄT YMMÄRRÄ KOIRAN PIDOSTA YHTÄÄN MITÄÄN!
- konna2
Onko se ystävällinen myös luonnonvaraisille eläimille..?
- saa huvia kerrakseen tästä foorumista
asdfasfdfasfdasfd kirjoitti:
""""""""""asdfasfdfasfdasfd13.9.2009 23:18
Vaarallisia rotuja ei pitäisi sallia edes hihnassa kuljetettavina. Jos isolla koiralla päässä napsahtaa niin ei voi olla varma että omistaja saisi sen kuriin. Jos vaaralliset rodut sallitaan niin miksi ei sitten yhtä hyvin voisi sallia vaikka kesytettyjä villieläimiä kuten leijonia tai karhuja? Varsinkin pienen lapsen ollessa kyseessä iso dobermanni voi olla ihan hyvinkin pelottava otus. """"""
Pakko kommentoida tätä. Miten luokittelet varrallisen rodun??? Ilmeiseti iso koko on yksi perusteesi? Itse soisin kyllä jos joskus lapsia siunautuu jättää lapseni mastiffin hoiviin kuin esim. pienen terrierin.
(Tosin en kyllä koskaan jättäisi lasta ja koiraa yksin). Kyllä terrierit useimmiten hanakammin hampaitaan käyttävät, niillä ei ole massaa millä osoittaa oma voimansa vaan niiden täytyy toimia jotenkin osoittaakseen mielipiteensä. Tarkoitan siis tilanteita joissa koira yleensä lähtisi toimimaan. Koira kun ei normaalisti, oli mikä rotu tahansa sitten kyseessä, käy hyökkimään päälle tuosta noin vain.
Aika lapsellista lähetä vetämään villieläimet tähän asiaan. Tosiaan kun leijonatkin ovat kissaeläimiä ja hui hitto että pelkään niitä välillä. Niitä kun on vaikea kouluttaa. Ja vielä enemmän minua pelottaa tuollaiset ihmiset jotka ajattelevat noin. Kaikki ongelmanuoret pitäisi kieltää kokonaan, jos ne kerran saavat kulkea kaupungilla vapaana, eikö olisi sama päästää kaikki vaaarallisimmat vangit vapaaksi?
Niin ja muistakaahan sitten lukea tekstiä sillä pienellä sarkasmin sävyllä maustettuna... - ajatellut tätä?
saa huvia kerrakseen tästä foorumista kirjoitti:
""""""""""asdfasfdfasfdasfd13.9.2009 23:18
Vaarallisia rotuja ei pitäisi sallia edes hihnassa kuljetettavina. Jos isolla koiralla päässä napsahtaa niin ei voi olla varma että omistaja saisi sen kuriin. Jos vaaralliset rodut sallitaan niin miksi ei sitten yhtä hyvin voisi sallia vaikka kesytettyjä villieläimiä kuten leijonia tai karhuja? Varsinkin pienen lapsen ollessa kyseessä iso dobermanni voi olla ihan hyvinkin pelottava otus. """"""
Pakko kommentoida tätä. Miten luokittelet varrallisen rodun??? Ilmeiseti iso koko on yksi perusteesi? Itse soisin kyllä jos joskus lapsia siunautuu jättää lapseni mastiffin hoiviin kuin esim. pienen terrierin.
(Tosin en kyllä koskaan jättäisi lasta ja koiraa yksin). Kyllä terrierit useimmiten hanakammin hampaitaan käyttävät, niillä ei ole massaa millä osoittaa oma voimansa vaan niiden täytyy toimia jotenkin osoittaakseen mielipiteensä. Tarkoitan siis tilanteita joissa koira yleensä lähtisi toimimaan. Koira kun ei normaalisti, oli mikä rotu tahansa sitten kyseessä, käy hyökkimään päälle tuosta noin vain.
Aika lapsellista lähetä vetämään villieläimet tähän asiaan. Tosiaan kun leijonatkin ovat kissaeläimiä ja hui hitto että pelkään niitä välillä. Niitä kun on vaikea kouluttaa. Ja vielä enemmän minua pelottaa tuollaiset ihmiset jotka ajattelevat noin. Kaikki ongelmanuoret pitäisi kieltää kokonaan, jos ne kerran saavat kulkea kaupungilla vapaana, eikö olisi sama päästää kaikki vaaarallisimmat vangit vapaaksi?
Niin ja muistakaahan sitten lukea tekstiä sillä pienellä sarkasmin sävyllä maustettuna..."Kaikki ongelmanuoret pitäisi kieltää kokonaan, jos ne kerran saavat kulkea kaupungilla vapaana, eikö olisi sama päästää kaikki vaaarallisimmat vangit"
- Oletko ajatellut kuinka paljon silloin olisi ongelmia meillä jos nykyisten vapaana riehuvien ongelmanuorten lisäksi olisi vapaalla jalalla kaikki vangit, alkaen sakkovangeista päätyen talousrikollisten ja huumekauppiaiden kautta murhaajiin ja muihin valjakkaloihin ja murasiin... - hippidippi
ajatellut tätä? kirjoitti:
"Kaikki ongelmanuoret pitäisi kieltää kokonaan, jos ne kerran saavat kulkea kaupungilla vapaana, eikö olisi sama päästää kaikki vaaarallisimmat vangit"
- Oletko ajatellut kuinka paljon silloin olisi ongelmia meillä jos nykyisten vapaana riehuvien ongelmanuorten lisäksi olisi vapaalla jalalla kaikki vangit, alkaen sakkovangeista päätyen talousrikollisten ja huumekauppiaiden kautta murhaajiin ja muihin valjakkaloihin ja murasiin...Niin ja muistakaahan sitten lukea tekstiä sillä pienellä sarkasmin sävyllä maustettuna...
- parrpurr
Oletpa paranoidinen sössö. Vapaana liikuvat koirat purevat ihmisiä äärimmäisen harvoin. Siitä huolimatta tommoset paranoidiset ihmiset hysterisoivat asialla aivan kuin joku ongelma olisi olemassa. Sehän on olemassa vain hysteerikon omassa päässä. Semmoseen turhamaiseen paskaleikkiin tätä yhteiskuntaa ei pidä alistaa. Eihän täällä kohta voi kukaan asua kun tommoset hullut ovat kimpussa keksittyine fobioineen, kieltoineen ja uhkauksineen.
- niin tiesitkö
konna2 kirjoitti:
Onko se ystävällinen myös luonnonvaraisille eläimille..?
että koira on eläin joka tarvitsee lihaa pysyäkseen elossa? Koira ei ole kasvissyöjä, etkä sitä voi sellaiseksi saada. Siksi yksikään koira ei luontaisesti ja lähtökohtaisesti ole "ystävällinen" luonnonvaraisia eläimiä kohtaan. Koirista voi kyllä vähentää niiden metsästyksen tarvetta sekä jalostamalla(vaihtelevalla menestyksellä), sekä kouluttamalla(vaihtelevalla menestyksellä), ja hyvin ruokkimalla(paras tapa). Koira ei tapa huvikseen. Vain ruokaa saadakseen ja hengissä pysyäkseen. Näin on näkäräiset hyvä konna2
- konna2
niin tiesitkö kirjoitti:
että koira on eläin joka tarvitsee lihaa pysyäkseen elossa? Koira ei ole kasvissyöjä, etkä sitä voi sellaiseksi saada. Siksi yksikään koira ei luontaisesti ja lähtökohtaisesti ole "ystävällinen" luonnonvaraisia eläimiä kohtaan. Koirista voi kyllä vähentää niiden metsästyksen tarvetta sekä jalostamalla(vaihtelevalla menestyksellä), sekä kouluttamalla(vaihtelevalla menestyksellä), ja hyvin ruokkimalla(paras tapa). Koira ei tapa huvikseen. Vain ruokaa saadakseen ja hengissä pysyäkseen. Näin on näkäräiset hyvä konna2
"koira on eläin joka tarvitsee lihaa pysyäkseen elossa?"
Joo ,kyllä tiesin...
Kysyinkin sitä juuri sen takia ,että myös niiden luonnoneläinten takia koirat pitäisi pitää kiinni. Ja kyllä meidän mäyris varmasti tappaisi ihan huvikseenkin ,jos tilaisuuden saisi. Tiesitkös sitä?
- Kävelyttäjä.
Jos et odottele, että se puree niin saattaa olla että puree odottamatta. Toisaalta se voi myös purra jos rupeat sitä potkimaan. Tosin silloin minäkin putkin takaisin.
Nähdään! - sakemaanikko
et tule meitä vastaan. Mene levittämään soopaasi takaisin Iltalehden foorumille.
- Koirakuisk.
Noh noh. Kirjoitin sulle toiseen ketjuun, dobberiketjuun, tähän kuin nappi takinläpeen sopivan jutun pelon kohtaamisesta ja itsensä ylittämisestä. Rauhallisesti eteenpäin ja mukavia energioita...
- who let the dogs out?
On hassua miten paljon on ihmisiä jotka tuijottelevat vain omaa napaansa. "minun koira" "Minä tiedän"...
Eiköhän me kaikki koiranomistajat tiedetä (jotka ovat tutustuneet vähän muihinkin kuin omaan rotuunsa) että oli sitten rodusta kuin rodusta kyse niin koulutus on avain onneliseen elämään koiran kanssa. Itse pidän todella monesta koirarodusta villakoirista molosseihin että en lähde rotuja arvostelemaan. Itse olen sitä mieltä että jokaiselle rodulle on olemassa se oma tietynlainen koulutustapansa ja käyttöominaisuutensa mistä lähdetään liikkeelle. palveluskoiraa koulutetaan vähän eri tavalla kuin seurakoiraa. Minun koirani juoksevat metsässä vapaana silloin kun katson ajan ja paikan olevan sopiva. Koirani ovat saaneet koulutuksen ja ne ovat sosiaalistettu.Tiedän myös että koskaan en voi mennä 100% takuuseen koirasta, mutta sellaista elämä on, koskaan ei voi olla varma mistään. Silti sitä on vain uskaltauduttava ovesta ulos pelkäämättä että taivas tippuu päälle tai naapurin koira hyökkää kimppuun. Itsehän pelkään enemmän, näin naisihmisenä, kulkea pimeällä kaupungissa. Luotan kyllä enemmän koiriin kuin ihmisiin. Enemmän nuo ihmiset tekevät pahaa toisilleen...liekkö sielläkin päässä syy sitten kasvatuksessa. Sitten asia erikseen on tietysti häiriintyneet ihmiset ja koirayksilöt mutta siitä ei sen enempää.
Pakko vielä vaikka ei kuulu hyviin käytöstapoihin kommentoida näitä täällä kirjoittaneita kultsin omistajia. Pidän itse noutajista joten tämä ei sitten kohdistu koirarotuun. Ihmiset kirjoittelevat että esim. dobermmanin, rotikan, jonkun molossin etc. ottavat ihmiset jotka haluavat pönkittää egoaan ja jonkun muun rodun sitten ne joilla on terve itsetunto ja järkeä päässä (varmastui näin joissakin tapauksissa). Hmm. Miksi minusta tuntuu että niin kovin usein otetaan esim. kultsi kun "se on niin helppo" ja koiralle sitten vähän niin kuin jää antamatta peruskoulutus. Enemmän olen törmännyt hyvin koulutettuihin niin sanottuihin vaativiin rotuihin kuin näihin "helppoihin". Kuten joku jo aiemmin sanoi, otsikoihin pääsevät ne joiden maine on jo mustattu. Itse olen kyllä törmännyt ongelmallisiin tapauksiin niin noutajissa, seurakoirissa yms. en vain näissä "tappajissa". Kun katsoo asiaa laajemmin niin samanlaista ajattelua on muuallakin.. katsokaa jo pelkkää lehtien kirjoittelua esim ulkomaalaisten tekemistä rikoksista. ne otsikoidaan suurin elkein mutta kun suomalainen mies hakkaa vaimonsa saat luke pienellä präntillä kirjoitetun laatikon.
Joo oli varmaan niin aiheen vierestä kun voi vaan olla mutta en ole poitkään aikaan avannut sanaista arkkuani ja oli tylsä hetki. mukavaa syksyn odotusta KAIKKILLE roduille ja niiden omistjille. Koira on ihmisen paras ystävä ihan millaisella kuontalollaan vaan. - Mikä tahansa koira voi olla
who let the dogs out? kirjoitti:
On hassua miten paljon on ihmisiä jotka tuijottelevat vain omaa napaansa. "minun koira" "Minä tiedän"...
Eiköhän me kaikki koiranomistajat tiedetä (jotka ovat tutustuneet vähän muihinkin kuin omaan rotuunsa) että oli sitten rodusta kuin rodusta kyse niin koulutus on avain onneliseen elämään koiran kanssa. Itse pidän todella monesta koirarodusta villakoirista molosseihin että en lähde rotuja arvostelemaan. Itse olen sitä mieltä että jokaiselle rodulle on olemassa se oma tietynlainen koulutustapansa ja käyttöominaisuutensa mistä lähdetään liikkeelle. palveluskoiraa koulutetaan vähän eri tavalla kuin seurakoiraa. Minun koirani juoksevat metsässä vapaana silloin kun katson ajan ja paikan olevan sopiva. Koirani ovat saaneet koulutuksen ja ne ovat sosiaalistettu.Tiedän myös että koskaan en voi mennä 100% takuuseen koirasta, mutta sellaista elämä on, koskaan ei voi olla varma mistään. Silti sitä on vain uskaltauduttava ovesta ulos pelkäämättä että taivas tippuu päälle tai naapurin koira hyökkää kimppuun. Itsehän pelkään enemmän, näin naisihmisenä, kulkea pimeällä kaupungissa. Luotan kyllä enemmän koiriin kuin ihmisiin. Enemmän nuo ihmiset tekevät pahaa toisilleen...liekkö sielläkin päässä syy sitten kasvatuksessa. Sitten asia erikseen on tietysti häiriintyneet ihmiset ja koirayksilöt mutta siitä ei sen enempää.
Pakko vielä vaikka ei kuulu hyviin käytöstapoihin kommentoida näitä täällä kirjoittaneita kultsin omistajia. Pidän itse noutajista joten tämä ei sitten kohdistu koirarotuun. Ihmiset kirjoittelevat että esim. dobermmanin, rotikan, jonkun molossin etc. ottavat ihmiset jotka haluavat pönkittää egoaan ja jonkun muun rodun sitten ne joilla on terve itsetunto ja järkeä päässä (varmastui näin joissakin tapauksissa). Hmm. Miksi minusta tuntuu että niin kovin usein otetaan esim. kultsi kun "se on niin helppo" ja koiralle sitten vähän niin kuin jää antamatta peruskoulutus. Enemmän olen törmännyt hyvin koulutettuihin niin sanottuihin vaativiin rotuihin kuin näihin "helppoihin". Kuten joku jo aiemmin sanoi, otsikoihin pääsevät ne joiden maine on jo mustattu. Itse olen kyllä törmännyt ongelmallisiin tapauksiin niin noutajissa, seurakoirissa yms. en vain näissä "tappajissa". Kun katsoo asiaa laajemmin niin samanlaista ajattelua on muuallakin.. katsokaa jo pelkkää lehtien kirjoittelua esim ulkomaalaisten tekemistä rikoksista. ne otsikoidaan suurin elkein mutta kun suomalainen mies hakkaa vaimonsa saat luke pienellä präntillä kirjoitetun laatikon.
Joo oli varmaan niin aiheen vierestä kun voi vaan olla mutta en ole poitkään aikaan avannut sanaista arkkuani ja oli tylsä hetki. mukavaa syksyn odotusta KAIKKILLE roduille ja niiden omistjille. Koira on ihmisen paras ystävä ihan millaisella kuontalollaan vaan.vihainen, jos sitä on kohdeltu huonosti. Ja silloin sillä on siihen oikeuskin, tyhmähän se muuten olisi. Älkää syyttäkö koiria, vaan OMISTAJIA, jotka eivät osaa ja viitsi huolehtia koiristaan kunnolla ja oikein. Oman kokemukseni mukaan ärhäkimmät koirat löytyvät pineistä roduista, eivät isoista. Moni pelkää koiria koon perusteela, mikä on älytöntä. Eikös lihavat ihmisetkin ole yleensä "lupsakoita".
- dd8uyhd8d717
Mikä tahansa koira voi olla kirjoitti:
vihainen, jos sitä on kohdeltu huonosti. Ja silloin sillä on siihen oikeuskin, tyhmähän se muuten olisi. Älkää syyttäkö koiria, vaan OMISTAJIA, jotka eivät osaa ja viitsi huolehtia koiristaan kunnolla ja oikein. Oman kokemukseni mukaan ärhäkimmät koirat löytyvät pineistä roduista, eivät isoista. Moni pelkää koiria koon perusteela, mikä on älytöntä. Eikös lihavat ihmisetkin ole yleensä "lupsakoita".
Kyllähän sen nyt koiran eleistä ja käytöksestä huomaa, miten se suhtautuu ihmisiin ja muihin eleisiin. Huonosti koulutettu koira voi olla huonokäytöksinen, mutta kyllä se koirasta yleensä huomataan, jos se saattaa olla aggressiivinen.
Mistä lie ihmisten päähänpistot, että >>koirien aggressiivisuudesta ei koskaan tiedä>>? Uutistenko perusteella? Emmehän me edes tunne niitä uutisten tappajakoiria ja niiden omistajia...
Minulla ei ainakaan ole omien koirieni käytöstavoista mitään epäselvyyksiä, olen kasvattanut ne pennusta saakka. Jotkut vain eivät taida ymmärtää sitäkään, että koira ei aina käyttäydy niin kuin >>toivottaisiin>>.
Kyllä koiran aggressio esiin tulee yleensä ennen vahinkoa, mutta onhan olemassa niitä tyhmiä ihmisiä.
- äölkäölkäölkäölk
Jos mua lähestyy vapaana juoksenteleva ihminen niin en vastaa seurauksista. En aio odottaa että se löisi/potkisi/raiskaisi/puukoittaisi/ampuisi minua.
- Jessuittaa
Joo-o.. Tajuatko, että tuo sinun uhkaava asenne yllyttää koiraa? Koirat ovat erittäin taitavia tulkitsemaan tilanteita ja saattavat sinunkaltaista (tämä on vain oletusta) karjuvaa ja hyökkäävää ihmistä purrakkin, itsepuolustukseksi tai puolustaakeen omistajaansa, vaikka onkin muuten säyseästi käyttäytyvä.
Itse pidän koiraani vapaana ja pidän sen näköetäisyydellä. Aina kun näen vastaantulijan, kytken koirani kiinni. thats it. Ja niin aijon jatkaakin, koska minusta olisi julmaa pitää energistä koiraa kahden metrin hihnassa metsäpoluilla tai maalla.- on keksitty
"Ja niin aijon jatkaakin, koska minusta olisi julmaa pitää energistä koiraa kahden metrin hihnassa metsäpoluilla tai maalla."
Samaa mieltä, mutta oletko miettinyt että fleksit ja liinatkin on keksitty? Etkä riko lakia, etkä aiheuta pelkoa koirattomissa/koiria pelkäävissä.
Käytä siis sellaista, flexiä löytyy ainakin 12 metriin saakka. Meillä tosin 8 m(koen helpommaksi hallita kun tullaan sivistyksen pariin). - jessess
on keksitty kirjoitti:
"Ja niin aijon jatkaakin, koska minusta olisi julmaa pitää energistä koiraa kahden metrin hihnassa metsäpoluilla tai maalla."
Samaa mieltä, mutta oletko miettinyt että fleksit ja liinatkin on keksitty? Etkä riko lakia, etkä aiheuta pelkoa koirattomissa/koiria pelkäävissä.
Käytä siis sellaista, flexiä löytyy ainakin 12 metriin saakka. Meillä tosin 8 m(koen helpommaksi hallita kun tullaan sivistyksen pariin).Juup. Minulla on liina. Mutta ei se ole tarpeeksi tuolle juoksialle. Ja sanoinhan, että kytken koirani kiinni aina kun havaisten ihmisen, joten ne koiria pelkäävät ihmiset ei tarvitse pelätä minun koiraani. Ymmärrän kyllä hyvin niitä, jotka valittavat koiran vapaana pidosta, mutta minusta siinä ei ole mitään väärää, jos tuntee oman koiransa oikut ja pitää sitä silmällä sen vapaana riehuessaan. Ne, jotka päästävät koiransa menemään vieraan ihmisen luokse lenkillä ollessaan ovat vastuuttomia omistajia. Oli se oma puppe kuinka kiltti ja leikkisä, vieras ihminen ei aina osaa tulkita koiraa ydstävälliseksi ja sitten tulee juuri näitä typeriä viestejä nettiin tai kuuloluuriin. Koira täytyy olla joka tilanteessa hallinnassa. Ja minä voin sanoa kaikella luottamuksella, että koirani kyllä tulee luokseni vaikka vastaantulija olisi makkaralla höystetty kissa.
- täytyy...
aina olla "maastossa"...
53 §
Koiran pitäminen toisen alueella
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
...edellämainittu lupa koiran irtipitoon...oli koira yhden päivän vanha tai kakskäät vuotta!
Sitten tulee ajallinen määre kyseisen luvan voimassa ollessa...
8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.
Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.
...Eli jos et ole saanut maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa, niin koiran linkkua ei napsaista auki. - vapaa juoksu
Koiria pidetään vapaana siitä syystä, että monet rodut vaatii vapaata liikuntaa. Toki jää omistajan vastuulle missä koiraansa vapaana pitää. Ja paras vaihtoehtohan on tietenkin koirapuisto, mutta jos sitä ei ole, tai siellä ei jostain syystä voi koiraansa käyttää jää vaihtoehdoksi esim. kaupungin metsät. Meillä koira kulkee vapaana juuri näissä metsissä, mutta yleensä hiljaiseen aikaan, eikä kuntopolulla, vaan syrjäisemmällä reitillä.
En itsekään voi käsittää koiranomistajia jotka pitävät koiraansa vapaana julkisilla kävelyreiteillä, oletuksena se että koira on niin kiltti, ei sitä tarvitse pelätä. On kuitenkin paljon ihmisiä jotka juuri pelkäävät irrallaan juoksevaa koiraa tai koiria noin ylipäättän. On itsekästä olettaa muiden myös pitävän koirista, jos itse niistä pitää. En minäkään pidä pikkulapsista, joten miksi muiden olisi pidettävä koirastani, vain siksi että se on mielestäni niin lutuinen. Ei kaikista kuitenkaan.
Tiedän, että moni tuomitsee meidänkin vapaana lenkit, vaikka melkein umpimetsässä ne teemmeekin. Tähän en voi edes kommentoida mitään muuta kuin sen, että jos ei irrallaan juoksevista koirista pidä on turvallisempi kulkea juuri näitä ohjattua kuntoreittejä. Toisaalta eihän sekään aina takaa mitään. Monet tuntemani koiranomistajat pitävät koiraansa vapaana yhteisllä juoksulenkeillä, mutta toisaalta, heillä koira pysyy tiukasti jalkojen vieressä. Mutta vastaan tuleva lenkkeilijähän ei voi tätä tietää...- mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
pelkäsin ennen kaikkia koiria,nykyään olen ison koiran omistaja.Syytä pelkäämiseen en tiedä mutta jos pelkää siinä ei omistajan vakuuttelut auta yhtään. Itse annan koiran olla vapaana metsässä ja syrjemmässä mutta otan hihnaan heti. Pitää osata koiraihmisten ja tietysti muidenkin myös ajatella muita liikkujia .
- sitten..
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:
pelkäsin ennen kaikkia koiria,nykyään olen ison koiran omistaja.Syytä pelkäämiseen en tiedä mutta jos pelkää siinä ei omistajan vakuuttelut auta yhtään. Itse annan koiran olla vapaana metsässä ja syrjemmässä mutta otan hihnaan heti. Pitää osata koiraihmisten ja tietysti muidenkin myös ajatella muita liikkujia .
pitäisi ajatella myös lakia ja noudattaa sitä!
- turhan lain uhri
sitten.. kirjoitti:
pitäisi ajatella myös lakia ja noudattaa sitä!
Lakia noudatetaan vain, jos iiitä on jotain hyötyä! Aina ei kannata noudattaa lakia, kokemus kertoo...
- Anonyymi00037
Täällähän on ihan älytön rikollisten ketju. Hävetkää! Sinisilmäisesti kerrotaan kuinka on oikein rikkoa lakia ja pitää koiria vapaana taajama alueella. Olen itse pienen havannan koiran omistaja ja pidän koiraani aina kiinni kävelylenkillä. Useamman kerran olen havainnut, että jotkut koirat alkavat "uhittelemaan" koiralleni. Kerran vapaana ollut koira juoksi äkillisesti koirani luokse ja puri koiraani useamman kerran. Tämä tapahtui vain koska kävelyttäjä ei pitänyt koiraansa kiinni niin kuin laki määrää. Koirapuistot ja maaseudut ovat vapaana pitoa varten, eivät taajamat. Lakatkaa rikkomasta lakia. Seuraavan kerrankin kun jonkun vapaana oleva koira juoksee koiraani kohti. Potkaisen sen hengiltä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi423057Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452877100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502495Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472317Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks302081Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451759
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä381600- 461525
- 261361