Eli onko teillä tetoa tai keinoja, miten saisi lehmän poikimaan hieman ennen laskettua aikaa luonnonmukaisesti, eli ei piikeillä tms?
Lehmän poikimisen nopeuttaminen
14
2507
Vastaukset
- Emäntö
Miksi ihmeessä lehmän pitäisi poikia normaalia aikaisemmin? Eihän se vasikka ole valmis. Tiesitkös, että esim. keuhkot kehittyvät vasikalle viimeisenä? Älä puutu luonnon normaaliin kiertokulkuun. Ja sitä paitsi poikiminen piikeillä tekee sen, että eläin poikii ns. luistaan, eli paikat ei ole auenneet kunnolla. Olipa kyllä omituinen kysymys. Valaisepa hiukan asiaa, miksi yleensä tällaisia mietit.
- Sej
En keksi, miksi pitäisi saada poikimaan ennen aikojaan. Jos utare täysi ja luut auki, olen kyllä joskus ajanut utarekarvat, niin useimmat poikii siitä kahden vuorokauden sisällä.
Olisi ne tosin voineet poikia samassa ajassa muutenkin :)- lomailija
mutta ainakin minä olen joskus toivonut, että lehmä poikisi ennen lomallelähtöä, ettei lomittajien tarvitsisi päivystää.
- Entinen emäntä
lomailija kirjoitti:
mutta ainakin minä olen joskus toivonut, että lehmä poikisi ennen lomallelähtöä, ettei lomittajien tarvitsisi päivystää.
Jos lehmä menee yli määränkin.Meillä on
kuollut eräskin vasikka sisään tai poikimisessa,kun tulevat
liian suuriksi.
Jos lehmällä on jo utareet kasvaneet,kutsu vaan piikki
niin pääset lomalle.luonnonmukaista keinoa en tiedä. - järkeä mukaan
Entinen emäntä kirjoitti:
liian suuriksi.
niin pääset lomalle.luonnonmukaista keinoa en tiedä.kantaa yli kaksi viikkoa, hieho viikon. Ei eläinlääkäri anna piikkiä lehmälle sen takia, että joku pääsis ajoissa lomalle. Eikä kovin herkästi anna piikkiä varsinkaan hieholle. On teillä jutut, Pankaa painoa jalostussuunnitteluun, niin ei tule yli-isoja vasikoita. Itse käytän hiehoille pelkästään valiosonnia, poikimiset onnistuu pääsääntöisesti hyvin, ensikoitten vasikat jätän kaikki itselle, tullut hienoja lypsylehmiä ja hyviä sukuja sitä kautta navettaan.
- entinen emäntä
järkeä mukaan kirjoitti:
kantaa yli kaksi viikkoa, hieho viikon. Ei eläinlääkäri anna piikkiä lehmälle sen takia, että joku pääsis ajoissa lomalle. Eikä kovin herkästi anna piikkiä varsinkaan hieholle. On teillä jutut, Pankaa painoa jalostussuunnitteluun, niin ei tule yli-isoja vasikoita. Itse käytän hiehoille pelkästään valiosonnia, poikimiset onnistuu pääsääntöisesti hyvin, ensikoitten vasikat jätän kaikki itselle, tullut hienoja lypsylehmiä ja hyviä sukuja sitä kautta navettaan.
Kerran siementäjä laittoi jotakin carolaista
tai herefordia ja vasikka saatiin ulos -kuolleena
-vain tunkilla.Oli se kauheaa touhua.
Jälkeenpäin kuulin,että jalostusyhdistys olisi maksa-
nut eläinlääkärinkäynnin,jos olisi ollut eläinlääkärin
todistus.Lieneekö perää?
Kyllä vanhemmat lehmät,etenkin riski-iässä olevat,
noin nejännen/viidennen kerran poikivat tahtovat
halvaantua,jos antaa mennä sen kaksi viikkoa ylitse.
Itse ainakin rupesin varomaan loppusuoralla kar-
janpitourallani. entinen emäntä kirjoitti:
todistus.Lieneekö perää?
janpitourallani.Lypsä lehmää niin kyllä pian poikii.
- NO HALOO!!!
hannat kirjoitti:
Lypsä lehmää niin kyllä pian poikii.
poikii ja voi myös halvaantua. Keskustelehan eläinlääkärin kanssa asiasta, hän kyllä kertoo sinulle faktat.
- -Lehmänainen-
NO HALOO!!! kirjoitti:
poikii ja voi myös halvaantua. Keskustelehan eläinlääkärin kanssa asiasta, hän kyllä kertoo sinulle faktat.
...halvaantuu sen takia, että sen maksassa on jotakin vikaa, esim. rasvoittumista. Tällöin lehmän aineenvaihdunta ei toimi kunnolla. Lypsyn aloittaminen ennen poikimista on ihan hyvä toimenpide, jos A) eläin vuotaa maitoa alleen tai B) eläin halutaan poikimaan hiukan aikaisemmin (ei kyllä toimi, jos vasikka ei ole valmis).
Itse olen lypsänyt useampia kymmeniä lehmiä ennen poikimista. Yksikään ei ole halvaantunut ja poikimiset ovat sujuneet hyvin. Edellä olleissa viesteissä tulikin jo ilmi, että jalostukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hiehot kannattaa todellakin siementää valiosonneilla, jotka periyttävät helppoja poikimisia, jos karjassa on hiehoilla poikimavaikeuksia.
Kiinnittäkää huomiota hiehojen ja ummessaolevien ruokintaan. Syöttäkää hyvälaatuista, mutta erittäin kuitupitoista rehua, esim. kokoviljasäilörehua, jottei eläimet liho tiineysaikana. Eläimen tulee olla poikimahetkellä maksimissaan vain hiukan pyöreä. Huolehtikaa myös kivennäisten ja hivenaineiden saannista. Erityisesti tulee huolehtia seleenistä ja E-vitamiinista.
Karjaonnea kaikille karjankasvattajille!!! - agronimi-mv
NO HALOO!!! kirjoitti:
30 vuoden kokemuksella voin sanoa että jos poikiminen viivästyy niin lypsämällä lehmä saadaan poikimaan.ei ole halvaantunut lehmiä tämän vuoksi.
- .....
agronimi-mv kirjoitti:
30 vuoden kokemuksella voin sanoa että jos poikiminen viivästyy niin lypsämällä lehmä saadaan poikimaan.ei ole halvaantunut lehmiä tämän vuoksi.
Prostoglandinilla(pg) eli, hormoonilla jolla lehmä tulee kiimaan. Jos pg:tä laittaa esim. kuukauden tiineydessä, lehmä luo. sama on 9kk:n tiineydessäkin, mutta vasikka syntyy elävänä vuorokauden sisällä piikin antamisesta. Mutta silloin jälkeiset jävät helpommin.
- dgh
..... kirjoitti:
Prostoglandinilla(pg) eli, hormoonilla jolla lehmä tulee kiimaan. Jos pg:tä laittaa esim. kuukauden tiineydessä, lehmä luo. sama on 9kk:n tiineydessäkin, mutta vasikka syntyy elävänä vuorokauden sisällä piikin antamisesta. Mutta silloin jälkeiset jävät helpommin.
Minulla on tapana käydä aamulla peräsuolen kautta kokeilemassa, missä vasikka on tulossa. Yritän näin saada aikaa polttoja, jotta lehmä poikisi päivän aikana. VArsinkin jos se on kantanut yli. Silloinkin tarkistan tilanteen, kun on pakko lähteä tilalta pois, onko vasikka tulossa oikein päin. Näin ne vanhat gynekologit teki mulle. ;=)
Mutta kesäaikaan lehmät ja hiehot poikivat laitumelle omia aikojaan. - löpös
entinen emäntä kirjoitti:
todistus.Lieneekö perää?
janpitourallani.Missäs se talonväen eli omistajan vastuu on mitä sonnia lehmälle laitetaan?!
Ei kaikki aina ole ulkopuolisen syytä. - lomari
Entinen emäntä kirjoitti:
liian suuriksi.
niin pääset lomalle.luonnonmukaista keinoa en tiedä.Älkää hyvät ihmiset laittako piikkiä vain siksi, että haluatte lehmän poikivan ennen lomaanne.Lomittajana olen nähnyt näitä surkuhupaisia yrityksiä useita.Liian aikaisin laitetaan piikki ja sitten menee vasikka ja saattaa mennä koko elukka, ainakin ongelmia tulee.Jokin vastuu näistä "lomapiikeistä" myös eläinlääkäreille.Annetaan se piikki vain sellaselle eläimelle, mikä sen todella tarvitsee.Minä en jätä lehmää lomitusjaksollani valvomatta, mutta vielä vähemmän haluan tapella koko viikon eläimen kanssa, joka on piikitetty liian aikaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565