Ackermann kulma?

Ackermann

Kysymys johon toivoisin asiallisen vastauksen. Jos haluan suurentaa ackerman kulmaa, siirränkö tukivarren ulointa kiinnitystä olka-akselissa runkoon päin vain ulospäin (poispäin rungosta) ?

(säädät siis olka-akselissa eikä rattitangossa)

8

3885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo jo man

      tietoutta tässä ja Googlaamalla lisää.
      Tässä Vihua:n sivuilta Ackermanista tietoa.
      Ackerman

      Ackermaniksi kutsutaan etupyörien kääntymisen erotusta. Lisäämällä raidetankojen etäisyyttä ohjaustangon kiinnityksessä
      kasvaa pyörien kääntymisen ero, toisin sanoen sisärengas kääntyy enemmän kuin ulkorengas, mikä vaikuttaa myös painon
      siirtoon. Sisäpyörä nousee enemmän kuin ulkorengas laskee. Kääntymiskulmien erotus kasvaa kun tankojen väliä kasvattaa,
      ääriasennossa ulkopyörä jopa kääntyy takaspäin, joka vaikuttaa vahvasti mutkan ulosajovaiheessa.. Jos raidetangot
      kiinnitetään samalle linjalle, on ackerman nolla ohjaustangon kohdalta. Olka-akseleiden varret ovat myös kulmassa, jolloin se
      määrää minimi määrän ackermania jonka voit säätää autoon. Joissakin olka-akseleissa raidetangon kiinnitys ja kuningaspultti
      ovat samassa linjassa, jolloin olka-akselista ei saada ackerman kulmaa ollenkaan. Kun Ackermankulma on nollassa, etupyörät
      kääntyvät tasatahtia. Kun ackerman pidetään ”normaali”-asennossa, niin ulkopyörä suoristuu kun pyöriä käännetään
      ääriasentoon. Tämä auttaa mutkan ulosajovaiheessa. Mutkaisella radalla ackerman-kulmaa pitää lisätä ja suoralla radalla
      vähentää. Siirtämällä raidetankoja lähemmäs ohjausakselia ackerman lisääntyy. Esimerkiksi VM-Karting Centerin sisäradalla
      kellosta saatiin pois yli 0.3 sekuntia siirtämällä raidetangot lähemmäs ohjaustankoa.

      • Tarute

        Nuo löytyvät kerättynä kartingforum.netistä Kimin pikasäätöohjeesta.


      • Hifattu long time ago

      • räikkösfani
        Tarute kirjoitti:

        Nuo löytyvät kerättynä kartingforum.netistä Kimin pikasäätöohjeesta.

        kuka kimi? kimi räikkönen?


      • Ackermann
        räikkösfani kirjoitti:

        kuka kimi? kimi räikkönen?

        joo - kysymykseni oli yksinkertainen. Proffan ja sena kautta kopsatut jutu on luettu 10 kertaa. Kukaa ei vain osaa vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseen...


      • 313
        Ackermann kirjoitti:

        joo - kysymykseni oli yksinkertainen. Proffan ja sena kautta kopsatut jutu on luettu 10 kertaa. Kukaa ei vain osaa vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseen...

        sun tukivarsi = raidetanko, jos on, niin noi tekstit ja kuvat kertois sen, että Ackerman kulma lisääntyy kun siirryt sisempiin reikiin (joudut lyhentämään samalla raidetankoa) Onko toi sun suurentaminen = lisätä kulmaa? Tuolla myös jotain opastusta asiasta.
        http://www.rc-truckncar-tuning.com/ackerman.html


      • Prost
        313 kirjoitti:

        sun tukivarsi = raidetanko, jos on, niin noi tekstit ja kuvat kertois sen, että Ackerman kulma lisääntyy kun siirryt sisempiin reikiin (joudut lyhentämään samalla raidetankoa) Onko toi sun suurentaminen = lisätä kulmaa? Tuolla myös jotain opastusta asiasta.
        http://www.rc-truckncar-tuning.com/ackerman.html

        eli lyhyellä raidetangolla iso ackermann. Pitkällä raidetankolla pieni ackermann.

        Kiitos


      • Tarute
        Prost kirjoitti:

        eli lyhyellä raidetangolla iso ackermann. Pitkällä raidetankolla pieni ackermann.

        Kiitos

        Proffa selitti mulle tämän näin.

        Kuvittele että raidetangot on 90 asteen kulmassa rattitangossa.
        Kun vasen raidetanko on suoraan alaspäin, niin oikea on suoraan sivulla.
        Nyt kun pikkuisen käännät rattia, niin vasen pyörän kääntyminen on suurimmillaan ja oikean puoleinen ei käänny melkein ollenkaan, jolloin ackerman on suurimmillaan.
        Sama koskee olka-akselia, mitä suuremmassa kulmassa raidetangon kiinnitys on kuningaspulttiin nähden sisäänpäin, sitä suurempi on ackerman.
        Eli vastaus kysymykseen: kun siirrät kiinnityspistettä sisäänpäin, niin kulma kasvaa, jolloin myös ackerman kasvaa. Sama koskee rattiakselin kiinnitystä. Siirrät raidetankojen kiinnityspistettä sisäänpäin, niin ackerman kasvaa, koska kiinnityspisteiden kulma kasvaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      444
      3019
    2. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

      Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2245
    3. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      132
      2073
    4. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1325
    5. Kaninkolojen vaikutus?

      Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1314
    6. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1253
    7. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1218
    8. Kuka opettaja, mikä koulu

      Minkä koulun opettaja saanut potkut
      Nivala
      8
      1056
    9. Millaiset hiukset kaivatullasi on?

      Hiusten pituus, väri, suorat vai kiharat?
      Ikävä
      56
      1031
    10. Ootko miettiny koskaan

      Et oot jonkun mielestä ihanista ihanin ❤️
      Ikävä
      37
      785
    Aihe