Ackermann kulma?

Ackermann

Kysymys johon toivoisin asiallisen vastauksen. Jos haluan suurentaa ackerman kulmaa, siirränkö tukivarren ulointa kiinnitystä olka-akselissa runkoon päin vain ulospäin (poispäin rungosta) ?

(säädät siis olka-akselissa eikä rattitangossa)

8

3610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo jo man

      tietoutta tässä ja Googlaamalla lisää.
      Tässä Vihua:n sivuilta Ackermanista tietoa.
      Ackerman

      Ackermaniksi kutsutaan etupyörien kääntymisen erotusta. Lisäämällä raidetankojen etäisyyttä ohjaustangon kiinnityksessä
      kasvaa pyörien kääntymisen ero, toisin sanoen sisärengas kääntyy enemmän kuin ulkorengas, mikä vaikuttaa myös painon
      siirtoon. Sisäpyörä nousee enemmän kuin ulkorengas laskee. Kääntymiskulmien erotus kasvaa kun tankojen väliä kasvattaa,
      ääriasennossa ulkopyörä jopa kääntyy takaspäin, joka vaikuttaa vahvasti mutkan ulosajovaiheessa.. Jos raidetangot
      kiinnitetään samalle linjalle, on ackerman nolla ohjaustangon kohdalta. Olka-akseleiden varret ovat myös kulmassa, jolloin se
      määrää minimi määrän ackermania jonka voit säätää autoon. Joissakin olka-akseleissa raidetangon kiinnitys ja kuningaspultti
      ovat samassa linjassa, jolloin olka-akselista ei saada ackerman kulmaa ollenkaan. Kun Ackermankulma on nollassa, etupyörät
      kääntyvät tasatahtia. Kun ackerman pidetään ”normaali”-asennossa, niin ulkopyörä suoristuu kun pyöriä käännetään
      ääriasentoon. Tämä auttaa mutkan ulosajovaiheessa. Mutkaisella radalla ackerman-kulmaa pitää lisätä ja suoralla radalla
      vähentää. Siirtämällä raidetankoja lähemmäs ohjausakselia ackerman lisääntyy. Esimerkiksi VM-Karting Centerin sisäradalla
      kellosta saatiin pois yli 0.3 sekuntia siirtämällä raidetangot lähemmäs ohjaustankoa.

      • Tarute

        Nuo löytyvät kerättynä kartingforum.netistä Kimin pikasäätöohjeesta.


      • Hifattu long time ago

      • räikkösfani
        Tarute kirjoitti:

        Nuo löytyvät kerättynä kartingforum.netistä Kimin pikasäätöohjeesta.

        kuka kimi? kimi räikkönen?


      • Ackermann
        räikkösfani kirjoitti:

        kuka kimi? kimi räikkönen?

        joo - kysymykseni oli yksinkertainen. Proffan ja sena kautta kopsatut jutu on luettu 10 kertaa. Kukaa ei vain osaa vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseen...


      • 313
        Ackermann kirjoitti:

        joo - kysymykseni oli yksinkertainen. Proffan ja sena kautta kopsatut jutu on luettu 10 kertaa. Kukaa ei vain osaa vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseen...

        sun tukivarsi = raidetanko, jos on, niin noi tekstit ja kuvat kertois sen, että Ackerman kulma lisääntyy kun siirryt sisempiin reikiin (joudut lyhentämään samalla raidetankoa) Onko toi sun suurentaminen = lisätä kulmaa? Tuolla myös jotain opastusta asiasta.
        http://www.rc-truckncar-tuning.com/ackerman.html


      • Prost
        313 kirjoitti:

        sun tukivarsi = raidetanko, jos on, niin noi tekstit ja kuvat kertois sen, että Ackerman kulma lisääntyy kun siirryt sisempiin reikiin (joudut lyhentämään samalla raidetankoa) Onko toi sun suurentaminen = lisätä kulmaa? Tuolla myös jotain opastusta asiasta.
        http://www.rc-truckncar-tuning.com/ackerman.html

        eli lyhyellä raidetangolla iso ackermann. Pitkällä raidetankolla pieni ackermann.

        Kiitos


      • Tarute
        Prost kirjoitti:

        eli lyhyellä raidetangolla iso ackermann. Pitkällä raidetankolla pieni ackermann.

        Kiitos

        Proffa selitti mulle tämän näin.

        Kuvittele että raidetangot on 90 asteen kulmassa rattitangossa.
        Kun vasen raidetanko on suoraan alaspäin, niin oikea on suoraan sivulla.
        Nyt kun pikkuisen käännät rattia, niin vasen pyörän kääntyminen on suurimmillaan ja oikean puoleinen ei käänny melkein ollenkaan, jolloin ackerman on suurimmillaan.
        Sama koskee olka-akselia, mitä suuremmassa kulmassa raidetangon kiinnitys on kuningaspulttiin nähden sisäänpäin, sitä suurempi on ackerman.
        Eli vastaus kysymykseen: kun siirrät kiinnityspistettä sisäänpäin, niin kulma kasvaa, jolloin myös ackerman kasvaa. Sama koskee rattiakselin kiinnitystä. Siirrät raidetankojen kiinnityspistettä sisäänpäin, niin ackerman kasvaa, koska kiinnityspisteiden kulma kasvaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1701
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1546
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1260
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe