Miten vuoroviikko asuminen voi toimia näin?

murheellinen faija

Jos toinen vanhempi pistää aina ja kaikessa vastaan. Koulu alkoi lapsella, ja äiti asuu koulun vieressä, isä hieman kauempana. Isällä alkaa työt kello 8 ja lapsella koulu klo 9 kolmena aamuna viikossa. Pyysin (isä), saanko viedä lapsen ädin luokse kello ysin aamusin, jotta lapsi voisi lähteä siitä kouluun. Luotani kouluun on noin 4-5 kilometriä, mikä on ekaluokkalaisella aivan liian paljon. Äiti ei kuitenkaan suostunut siihen, että lapsi menisi hänen luokseen aamuisin. Joten mitä tehdä? Iltapäivähoidossa ei ole mahdollisuutta aamuhoitoon. Ketään tuttuja mummoja ei ole ketkä voisivat auttaa. En minä voi olla kolmena päivänä viikossa myöhässä töistä, johan siitä tulee potkut. Mitä tilanteessa voi tehdä? Luovuttaa ja antaa lapsi kokonaan äidille koska ei suostu yhteistyöhön?

44

3090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti itsekin

      Jos olette sopineet vuoroviikkoisesti, niin sun kuuluu hoitaa ja olla vastuussa omalla viikollasi.

      Ethän sinä olekaan joka viikko kolmena aamuna myöhässä vaan joka toinen viikko kolmena aamuna. Eikä siitä tule potkuja, jos sovit asian etukäteen pomosi kanssa.

      Joko pystyt huolehtimaan omalta viikoltasi lapsen hoidon kokonaan tai sitten teette uudet järjestelyt tapaamisista. Et voi olettaa, että äiti on se, joka joustaa kaikessa. Samalla lailla äiti on vastuussa omalla viikollaan, että kaikki hoituu.

      Tuntuu siltä, että sinä et halua tehdä lapsen takia mitään järjestelyitä, van olet heti vierittämässä vastuuta äidille ja syytät äiti heti hankalaksi, kun sulla ei onnistukaan omalla viikollasi lapsen hoito eikä äiti riennä paikkaamaan tilannetta.

    • kaikki keinot kokeiluun

      Tiedustele lapsesi koulukaverin vanhemmilta, josko lapsesi saisi olla jonkun heidän luonaan nuo kolmen aamun tunnit, pientä korvausta vastaan tietenkin. Koukkaat työmatkallasi heidän kauttansa ja ehkäpä vielä tarkastat puhelimella, että lapset varmasti lähtivät kouluun ajoissa.

      Tai sitten sovit opettajan kanssa, että lapsi saa tulla kouluun kahdeksaksi joka aamu joka toinen viikko. Koulussa pitäisi olla aamuhoito alakoululaisille siinä kuin iltahoitokin, aamulla pieni lapsi pärjää kotona yksin, ja saa koulumatkan tehdä yksin, mutta iltapäivähoidosta on pakko hakea koulumatkan turvattomuuden takia ja lapsen on parempi olla aikuisen valvonnassa iltapäivät. Tämä on eräs näistä koululaitoksemme kummajaisista. Kysy seurakunnaltasi, onko heillä mitään hoitopaikkaa tarjota ekaluokkalaiselle, tai sitten pyydät lapsen osoitteen luoksesi niin kunnan on pakko tarjota perhepäivähoitopaikka.

      • jotain rajaa

        asuinpaikkaa ja lähihuoltajuutta lähdetä vaihtamaan ekan luokan kolmen aaamuun/2 viikko- jakson takia. Siitä ajatuksesta on turha lähteä. Hyvässä lykyssä sama tilanne toistuu niin, että koulu vaihtuu ja äiti miettii päänsä puhki samaa järjestelyä ja jos tokalla luokalla meneekin toisin niin eiku taas vaihtamaan lähuoltajuutta, niinkö?! Ei tuo ole lapsen etu, että lapsen asuinpaikkaa eletaan vaihtamaan vähän väliä.

        Joku luokkakaveri jonne aamuksi, niin se vois olla se oikea ratkaisu, jos pomon kanssa ei millään saa sovittua 3 aamua/2 viikkoa tuntia myöhemmin tulemista.


      • Yks pph

        perhepäivähoitaja voi ratkaista ongelman?
        Jospa pph ei asukkaan koulun vieressä?
        Vai ajattelitko että pph lähtee viemään yhtä lasta kouluun yhdeksään koko muun
        ryhmänsä kanssa?
        Empä usko, ei kuulu pph:n toimenkuvaan.
        T: yks pph


      • Jönssikkä

        koululaiset eivät kuulu enään
        päivähoidon piiriin, voin olla väärässäkin.


      • kokeiluun
        jotain rajaa kirjoitti:

        asuinpaikkaa ja lähihuoltajuutta lähdetä vaihtamaan ekan luokan kolmen aaamuun/2 viikko- jakson takia. Siitä ajatuksesta on turha lähteä. Hyvässä lykyssä sama tilanne toistuu niin, että koulu vaihtuu ja äiti miettii päänsä puhki samaa järjestelyä ja jos tokalla luokalla meneekin toisin niin eiku taas vaihtamaan lähuoltajuutta, niinkö?! Ei tuo ole lapsen etu, että lapsen asuinpaikkaa eletaan vaihtamaan vähän väliä.

        Joku luokkakaveri jonne aamuksi, niin se vois olla se oikea ratkaisu, jos pomon kanssa ei millään saa sovittua 3 aamua/2 viikkoa tuntia myöhemmin tulemista.

        Jos äiti on niin välinpitämätön lapsen turvallisuudesta, ettei lapsi voi lähteä hänen luotaan parina aamuna kouluun, on parempi että isällä on lähihuoltajuus8eli lapsen osoite luonaan) jatkossakin ja suurempi mahdollisuus päättää lapsen asioista.

        Olisikin oikein että äiti joutuisi samanlaisen ongelmatilanteen eteen, että hänen silmänsä aukenisivat, mikä on lapsen etu. Vuoroviikkohuollossa lapsi ei tiedä, kumman luona hänen virallinen osoitteensa käytännössä on, joten lasta ei taida kiinnostaa, kumman luona hän on kirjoilla.

        On aloja, jossa työntekijän on oltava minuutilleen työpaikallaan eikä siihen ole mahdollista saada joustoja tai liukumia. Koeta avartaa hiukan näköalaasi, ennen kuin pyydät aloittajaa vaatimaan erityiskohtelua taholta, joka on palkanmaksaja. Todennäköisesti hän on jo miettinyt työajan siirtoa ja todennut sen mahdottomaksi. Muutenhan aloittajan ongelma on täysin absurdi.

        Mielestäni aloittajan ongelma on ex, joka ei jousta lapsen edun nimissä.


      • ongelmaan ratkaisu
        kokeiluun kirjoitti:

        Jos äiti on niin välinpitämätön lapsen turvallisuudesta, ettei lapsi voi lähteä hänen luotaan parina aamuna kouluun, on parempi että isällä on lähihuoltajuus8eli lapsen osoite luonaan) jatkossakin ja suurempi mahdollisuus päättää lapsen asioista.

        Olisikin oikein että äiti joutuisi samanlaisen ongelmatilanteen eteen, että hänen silmänsä aukenisivat, mikä on lapsen etu. Vuoroviikkohuollossa lapsi ei tiedä, kumman luona hänen virallinen osoitteensa käytännössä on, joten lasta ei taida kiinnostaa, kumman luona hän on kirjoilla.

        On aloja, jossa työntekijän on oltava minuutilleen työpaikallaan eikä siihen ole mahdollista saada joustoja tai liukumia. Koeta avartaa hiukan näköalaasi, ennen kuin pyydät aloittajaa vaatimaan erityiskohtelua taholta, joka on palkanmaksaja. Todennäköisesti hän on jo miettinyt työajan siirtoa ja todennut sen mahdottomaksi. Muutenhan aloittajan ongelma on täysin absurdi.

        Mielestäni aloittajan ongelma on ex, joka ei jousta lapsen edun nimissä.

        halutaan vuoroviikkosysteemiä, niin silloin pitää mysö sitoutua siihen. Jos ei kykene siihen, niin sitten tehdään uudet sopimukset tapaamisista, mikä tässä on niiin vaikeaa? sekö, että silloin etävanhempi eli isä joutuisi maksamaan elatusmaksuja?


      • Suomesta
        Jönssikkä kirjoitti:

        koululaiset eivät kuulu enään
        päivähoidon piiriin, voin olla väärässäkin.

        "Aamuhoito on tarkoitettu sitä tarvitseville esiluokkalaisille sekä 1. ja 2. luokan oppilaille. Toiminta alkaa kello 7.00. Oppilailla on mahdollisuus aamupalaan, joka tarjotaan noin kello 7.30."

        "...aamuhoidon tarvitsijat voivat ottaa yhteyttä ap/ip-koordinaattoriin, joka avustaa aamuhoidon järjestämisessä parhaalla mahdollisella tavalla mahdollisesti yhteistyössä päivähoidon kanssa. Xssa aamuhoito on järjestetty yhteistyössä koulun kanssa, Xssa yhteistyössä päivähoidon kanssa. Aamuhoito on ollut hyvin kysyttyä ja todellinen tarve aamuhoidolle on olemassa."


      • on elatusmaksuista
        ongelmaan ratkaisu kirjoitti:

        halutaan vuoroviikkosysteemiä, niin silloin pitää mysö sitoutua siihen. Jos ei kykene siihen, niin sitten tehdään uudet sopimukset tapaamisista, mikä tässä on niiin vaikeaa? sekö, että silloin etävanhempi eli isä joutuisi maksamaan elatusmaksuja?

        vaan siitä, että lapsi saa elää arkea molempien vanhempiensa kanssa, ja sen eteen molempien vanhempien tulisi joustaa lapsen edun nimissä.

        Kun koulutie tulee lapselle tutuksi ja hän oppii käyttämään julkisia kulkuvälineitä, koulumatka ja koulun aamuiset alkamisajankohdat eivät ole enää ongelma ja tämä voi olla todellisuutta kevätlukukaudella. Pitäisikö muuten hyvin sujuva vuoroviikkohuolto lopettaa pienen periodin takia, ja siksi että äiti saisi elarit tililleen?

        Jos koulu on äidin asunnon lähellä, olisi suotavaa vaihtaa lapsen osoite isän luokse, jolloin ongelman ratkaisu voisi olla koululaiskuljetus tähän nykyiseen kouluun.

        Ihmetellä täytyy moista joustamattomuutta. Miksi äiti ei jousta ja miksi tässä kohtaa äidin joustamattomuutta ei arvostella, kuten tapahtuisi jos aloittaja olisi äiti ja hänen exänsä toimisi kuten aloittajan ex nyt tekee.


    • ****

      Minkälaista työtä teet? Etkö saisi sovittua työnantajan kanssa niin, että tulet kolmena päivänä viikossa (joka toinen viikko) klo 9 töihin? Ja tekisit vaikka vastaavasti tunnit takaisin niinä viikkoina, kun lapsi asuu äitinsä luona.

      Ymmärrän kyllä äidinkin näkökulman. Olette kuitenkin sopineet vuoroviikkojärjestelystä ja nyt äitihän joutuisi sopeuttamaan omat aikataulunsa joka viikko sen mukaan, miten lapsen koulu alkaa. Ihan uteliaisuudesta, mitäköhän äiti mahtaa tehdä päivisin? Onko töissä? Työttömänä? Äitiysvapaalla? Opiskelija?

      Toivottavasti löydät jonkin ratkaisun.

      • huomattu on

        ei tuossa ainakaan lapsen etua ajattele tuo "äiti"


      • äitiäiti
        huomattu on kirjoitti:

        ei tuossa ainakaan lapsen etua ajattele tuo "äiti"

        ole tullut sullekaan mieleen, että ehkä se äiti joustaa jo omalla hoitoviikollaan ja on sopinut työnantajansa kanssa järjestelyitä ja tekee puuttuvat tunnit takas kenties sillä isän hoitoviikolla?

        Miksi isä sitten on halunnut vuoroviikkosysteemin, jos ei oikeasti haluakaan alkaa ottamaan lastaan huomioon? Jos isä ei kykene sovittuuun vuoroviikkoisuuteen, niin silloin siitä pitää luopua ja siirtyä toisenlaisiin tapaamisiin.


      • pöyristynyt HYVÄ isä
        äitiäiti kirjoitti:

        ole tullut sullekaan mieleen, että ehkä se äiti joustaa jo omalla hoitoviikollaan ja on sopinut työnantajansa kanssa järjestelyitä ja tekee puuttuvat tunnit takas kenties sillä isän hoitoviikolla?

        Miksi isä sitten on halunnut vuoroviikkosysteemin, jos ei oikeasti haluakaan alkaa ottamaan lastaan huomioon? Jos isä ei kykene sovittuuun vuoroviikkoisuuteen, niin silloin siitä pitää luopua ja siirtyä toisenlaisiin tapaamisiin.

        Tässähän sitä juuri yritetään ottaa lapsi huomioon kun yritetään järjestää asiat niin mikä olisi LAPSELLE kaikista parasta. Lapsen äiti ei ole ottanut vapaata aamuisin, eihän hänen tarvitsekaan koska lapsi kävelee siitä parisataa metriä kouluun itsekseen. Äiti käy siis palkkatyössä. Häntä ei paskaakaan kiinnosta, miten isä hoitaa omalla viikollaan lapsen kouluun menemisen, kunhan ÄITI saa olla sillä viikolla rauhassa. Mitä väliä missä lapsi silloin on, vaikka seisoisi pari tuntia yksin koulun pihalla, vaikka äidin koti on vieressä.

        Mikä siinä on, että isiä mollataan? Minäkin haluan saada vuoroviikkoisen huoltajuuden toimimaan sillä en halua olla vain viikonloppuisänä. Lapsella ja minulla on hyvin läheinen suhde, joten olisi sääli molemmille, jos joutuisimme tästä nyt luopumaan. Minulla on sellainen työ, missä ei paljon työaikojen suhteen jousteta, kun liike aukeaa kahdeksalta, siellä vaan on yksinkertaisesti oltava. Tokihan voin aina lopettaa työn, sitä täällä varmasti seuraavaksi ehdotatte.

        Minä olen ottanut lasta hoitooni kun on äidin viikko, minä olen katsonut läpi sormien miten äiti rällää ja olen ollut lapsen kanssa (jo avioliittomme aikana), mutta mitään joustoa ei tule äidin puolelta, jos sitä pyydän. Vaikka se olisi lapsen edun mukaista. Niin kuin tässä tapauksessakin, olisi lapsen edun mukaista, jos voisin heittää hänet kouluaamuisin äidin luokse, josta lapsi kipittäisi kouluun. Mutta se ei äidille sovi, hän ei halua omaa lastaan omaan kotiin.


      • jep jep
        pöyristynyt HYVÄ isä kirjoitti:

        Tässähän sitä juuri yritetään ottaa lapsi huomioon kun yritetään järjestää asiat niin mikä olisi LAPSELLE kaikista parasta. Lapsen äiti ei ole ottanut vapaata aamuisin, eihän hänen tarvitsekaan koska lapsi kävelee siitä parisataa metriä kouluun itsekseen. Äiti käy siis palkkatyössä. Häntä ei paskaakaan kiinnosta, miten isä hoitaa omalla viikollaan lapsen kouluun menemisen, kunhan ÄITI saa olla sillä viikolla rauhassa. Mitä väliä missä lapsi silloin on, vaikka seisoisi pari tuntia yksin koulun pihalla, vaikka äidin koti on vieressä.

        Mikä siinä on, että isiä mollataan? Minäkin haluan saada vuoroviikkoisen huoltajuuden toimimaan sillä en halua olla vain viikonloppuisänä. Lapsella ja minulla on hyvin läheinen suhde, joten olisi sääli molemmille, jos joutuisimme tästä nyt luopumaan. Minulla on sellainen työ, missä ei paljon työaikojen suhteen jousteta, kun liike aukeaa kahdeksalta, siellä vaan on yksinkertaisesti oltava. Tokihan voin aina lopettaa työn, sitä täällä varmasti seuraavaksi ehdotatte.

        Minä olen ottanut lasta hoitooni kun on äidin viikko, minä olen katsonut läpi sormien miten äiti rällää ja olen ollut lapsen kanssa (jo avioliittomme aikana), mutta mitään joustoa ei tule äidin puolelta, jos sitä pyydän. Vaikka se olisi lapsen edun mukaista. Niin kuin tässä tapauksessakin, olisi lapsen edun mukaista, jos voisin heittää hänet kouluaamuisin äidin luokse, josta lapsi kipittäisi kouluun. Mutta se ei äidille sovi, hän ei halua omaa lastaan omaan kotiin.

        kun ei sympatiaa herunut ihan normaaliin arjen järjestelyyn, niin yhtäkkiä äiti onkin juoppo, jota lapsi ei kiinnosta pätkän vertaa :)


      • aamuisin
        pöyristynyt HYVÄ isä kirjoitti:

        Tässähän sitä juuri yritetään ottaa lapsi huomioon kun yritetään järjestää asiat niin mikä olisi LAPSELLE kaikista parasta. Lapsen äiti ei ole ottanut vapaata aamuisin, eihän hänen tarvitsekaan koska lapsi kävelee siitä parisataa metriä kouluun itsekseen. Äiti käy siis palkkatyössä. Häntä ei paskaakaan kiinnosta, miten isä hoitaa omalla viikollaan lapsen kouluun menemisen, kunhan ÄITI saa olla sillä viikolla rauhassa. Mitä väliä missä lapsi silloin on, vaikka seisoisi pari tuntia yksin koulun pihalla, vaikka äidin koti on vieressä.

        Mikä siinä on, että isiä mollataan? Minäkin haluan saada vuoroviikkoisen huoltajuuden toimimaan sillä en halua olla vain viikonloppuisänä. Lapsella ja minulla on hyvin läheinen suhde, joten olisi sääli molemmille, jos joutuisimme tästä nyt luopumaan. Minulla on sellainen työ, missä ei paljon työaikojen suhteen jousteta, kun liike aukeaa kahdeksalta, siellä vaan on yksinkertaisesti oltava. Tokihan voin aina lopettaa työn, sitä täällä varmasti seuraavaksi ehdotatte.

        Minä olen ottanut lasta hoitooni kun on äidin viikko, minä olen katsonut läpi sormien miten äiti rällää ja olen ollut lapsen kanssa (jo avioliittomme aikana), mutta mitään joustoa ei tule äidin puolelta, jos sitä pyydän. Vaikka se olisi lapsen edun mukaista. Niin kuin tässä tapauksessakin, olisi lapsen edun mukaista, jos voisin heittää hänet kouluaamuisin äidin luokse, josta lapsi kipittäisi kouluun. Mutta se ei äidille sovi, hän ei halua omaa lastaan omaan kotiin.

        Olet selvästi huolehtiva isä, joustanut äidin viikoilla yms. Kannattaa kuitenkin tarjottuja ideoita alkaa panemaan toimeksi. Olkoon äiti omineen.

        Esim. kouluun opettajalle kysely voisiko tyttö tulla tunnin aikaisemmin muun luokan harrastustunnille tai kuunteluoppilaaksi ainetunnille ettei tarvitse ainakaan pihalla aikaa kuluttaa.
        Ekaluokkalainen on pieni jäämään ainakaan yksin.

        Muuten, äidin mainehan siinä menee naapuruston, opettajien ja koulukaverien vanhempien silmissä kun saavat tietää miksi tyttö on koululla kolmena päivänä klo 8 vaikka äiti asuu koulun vieressä.
        Sopuisilla erovanhemmilla kun joustetaan.


    • Selvä peli

      niihnhän äideillekin vastataan, että anna lapset isälle jos raha ei riitä.

    • 15+3=?

      Mulla samantapainen tilanne joka torstaiaamu ja joka toinen maanantaiaamu.
      Lapsen äidiltä en kysynyt, koska tiesin ettei hän voi joustaa ja muutenkin haluan hoitaa asian itse.

      Yksi vaihtoehto on, jos saat järkätyksi hoitajan kotiisi noiksi aamuiksi.
      Maksaa, mutta kotitalousvähennys helpottaa tilannetta.

      Itse sain onneksi työantajan kanssa sovittua, että tulen joinain aamuina myöhemmin töihin.
      Vien lapsen koululle jo klo 8.45 jolloin pihalle alkaa valumaan kavereita ja aikaisemmin tulleet aloittavat välitunnin.
      Odotan mielenkiinnolla, kun lukkariin ilmestyy klo 10 aamu, niin tulee työnantajan joustokyky testattua :)

    • omat lapset myös koululaisia

      jokainen lähivanhempi tai yksinhuoltaja. Asiat on vaan saatava järjestymään tavalla tai toisella. Joko sinä saat asiat järjestymään järjestelemällä töitäsi tai erillisellä hoitojärjestelmällä tai sitten ilmoitat äidille, että et pysty huolehtimaan viikko/viikko-systeemistä ja teette uudet tapaamissopimukset.

      Eihän äitikään kippaa sun huoleksi oman viikkonsa aamuja. Toki hänkin pääsisi vähemmällä, jos yrittäisi tehdä samoin kuin sinä ja päälle vielä valittaa, kun sinä olet joustamaton ja hankala.

      Et taida nyt nähdä kokonaistilannetta kovin selkeästi?

      • älä ole asenteellinen

        Juurihan tuo aloittaja sanoi, että isä on hoitanut ja joustanut äiti-viikoilla.


      • voi voi
        älä ole asenteellinen kirjoitti:

        Juurihan tuo aloittaja sanoi, että isä on hoitanut ja joustanut äiti-viikoilla.

        pitänyt kristallipallo olla, jotta olisis tiennyt isän joustavuudesta? Se viesti kirjoiteettiin vasta edellisen viestin jälkeen.


    • bvrfdbdbgfdbdgbbvgfdbgfdgfgfsdgfs

      http://www.kotisiivous.fi/lastenhoito.php

      Monet yritykset tarjoavat tämäntyyppistä palvelua.
      Ja jos sinulla on kyse suht lyhyestä jaksosta, niin ehkä tämä voisi olla taloudellisestikin toimiva ratkaisu.

      Jonain aamuna asunnon voisi siivotakin lapsen viennin jälkeen eli saisit kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

    • lapsen tekoa

      Miksi vittu ihmiset ovat noin tyhmiä? Lapsia pitää pompotella puolelta toisin kun kenenkään päässä ei ole järkeä. Lapsi pelinappulana ja joku helvetin vuoroviikko systeemi on perseestä. Hävetkää vitun keskenkasvuiset aikuiset.

      • rgthgthshdghd

        *


    • Lapset harkintaan

      jos tuntuu että ero tilanteessa ne ei aiheuta muuta kun riitaa joka asiassa.

      • erghrththtrreg

        *


    • onneksi lapseni on jo aikuinen

      Jos ekaluokkalaisen lapsen koulumatka on yli kolme kilometriä. Kysäiseppä koululta.

      Toisekseen, monissa perheissä ekaluokkalaiset lähtevät yksin kouluun, olosuhteiden pakosta.

      Tosin, en ymmärrä, miksi haluatte vuoroviikkosysteemin, jos se ei ole lapselle parhaaksi. Onko se nyt vain keino välttää elatusmaksut? Anna lapsesi asua äidillään, käydä siletä koulua ja tapaat itse häntä sitten, kun sinulla on vapaata.

      Vuoroviikkosysmeemit ovat aikuisten itsekkyyttä AINA. Lapsi tarvitsee yhden kodin. Aamen.

      • ko tapauksessa

        lapsen lähikoti voisi olla ehdotuksesi mukaan isän luona, koska äiti on joustamaton.


      • äippääippä
        ko tapauksessa kirjoitti:

        lapsen lähikoti voisi olla ehdotuksesi mukaan isän luona, koska äiti on joustamaton.

        lähihuoltajuuta ei aleta pelkän mielipiteen vuoksi vaihtamaan. Lähihuoltajuus merkitsee paljon enemmänkin kuin vain "siirretäämpäs lapsen kirjat toiseen osoitteeseen". Enkä nyt tarkoita mitään rahan liittyvää, ettei kukaan ota hernettä nenään.


      • KotKoti
        äippääippä kirjoitti:

        lähihuoltajuuta ei aleta pelkän mielipiteen vuoksi vaihtamaan. Lähihuoltajuus merkitsee paljon enemmänkin kuin vain "siirretäämpäs lapsen kirjat toiseen osoitteeseen". Enkä nyt tarkoita mitään rahan liittyvää, ettei kukaan ota hernettä nenään.

        Voitko selventää mitä ja kuinka niin paljon enemmän lähihuoltajuus merkitsee sinulle?

        Lapsella pitää lain mukaan olla yksi virallinen kotiosoite mutta olemmat vanhemmat ja heidän kotinsa merkitsevät lapselle yhtä paljon. Sen vanhemman koti, jossa on yhteistyökykyä toisen vanhemman suuntaan verrattuna hankaloittavaan vanhempaan, on sopiva lähikoti lapselle. Johan järkikin sen sanoo.


      • käsittämätön.
        KotKoti kirjoitti:

        Voitko selventää mitä ja kuinka niin paljon enemmän lähihuoltajuus merkitsee sinulle?

        Lapsella pitää lain mukaan olla yksi virallinen kotiosoite mutta olemmat vanhemmat ja heidän kotinsa merkitsevät lapselle yhtä paljon. Sen vanhemman koti, jossa on yhteistyökykyä toisen vanhemman suuntaan verrattuna hankaloittavaan vanhempaan, on sopiva lähikoti lapselle. Johan järkikin sen sanoo.

        Lapselle vuoroviikkohuollossa virallinen osoite ei merkitse mitään, ellei vanhemmat siitä tee suurta numeroa. Käytännön asioiden hoidon kannalta soisin tällle aloittajalle lähihuoltajuuden, koska ex ei taida oikein ymmärtää yhteishuoltajuuden JA vuoroviikkohuoltajuuden toimitatapoja. Jos lähihuoltajuus olisi vähemmän hankalammalla vanhemmalla, joutuisi "etävanhempi" hiukan miettimään, kuinka paljon kannattaa kepuloida.

        Mitä lapsen äidillä voi olla sitä vastaan , että lapsi on hänen asunnossaan pari aamua viikossa tunnin tai puolitoista? Tätä en käsitä!


      • meillä näin
        KotKoti kirjoitti:

        Voitko selventää mitä ja kuinka niin paljon enemmän lähihuoltajuus merkitsee sinulle?

        Lapsella pitää lain mukaan olla yksi virallinen kotiosoite mutta olemmat vanhemmat ja heidän kotinsa merkitsevät lapselle yhtä paljon. Sen vanhemman koti, jossa on yhteistyökykyä toisen vanhemman suuntaan verrattuna hankaloittavaan vanhempaan, on sopiva lähikoti lapselle. Johan järkikin sen sanoo.

        kohdalta se merkitsee kaikkea, minulla on yksinhuoltajuus (en lähde tässä niitä syitä selvittelemään, mutta tämä on ihan oikeudessa päätetty LAPSEN parasta ajatellen). SIlti lapsi tapaa isäänsä todella usein, myös viikolla. Meillä nimenomaan tämä minun yksinhuoltajuus takaa sen, että etävanhempi ei ala hankaloittamaan kaikkea mahdollista. Silti isän luota on hieman lyhyempi matka kouluun, mutta ei nyt pelkän koulumatkan (kyse tosin on ihan vajaasta 100 metristä) takia todellakaan aleta huoltajuusasioita muuttamaan!

        Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä. Äidillä voi olla oikea syykin siihen, että isän viikolla isä hoitaa lapsen. Piste. Ja jos isä hinkuu lähivanhemmuutta, niin sitten ainakin on turha kysellä aamuja äidin luokse.

        Aloittaja kun ilmoitti, että kouluun on 4-5 km. Jos se jää metrinkin elle koulukyytiin oikeuttavasta määrästä, niin ei tilanne muutu miksikään aamujen suhteen.


      • KoKoti
        meillä näin kirjoitti:

        kohdalta se merkitsee kaikkea, minulla on yksinhuoltajuus (en lähde tässä niitä syitä selvittelemään, mutta tämä on ihan oikeudessa päätetty LAPSEN parasta ajatellen). SIlti lapsi tapaa isäänsä todella usein, myös viikolla. Meillä nimenomaan tämä minun yksinhuoltajuus takaa sen, että etävanhempi ei ala hankaloittamaan kaikkea mahdollista. Silti isän luota on hieman lyhyempi matka kouluun, mutta ei nyt pelkän koulumatkan (kyse tosin on ihan vajaasta 100 metristä) takia todellakaan aleta huoltajuusasioita muuttamaan!

        Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä. Äidillä voi olla oikea syykin siihen, että isän viikolla isä hoitaa lapsen. Piste. Ja jos isä hinkuu lähivanhemmuutta, niin sitten ainakin on turha kysellä aamuja äidin luokse.

        Aloittaja kun ilmoitti, että kouluun on 4-5 km. Jos se jää metrinkin elle koulukyytiin oikeuttavasta määrästä, niin ei tilanne muutu miksikään aamujen suhteen.

        Teillähän on asiat mallillaan, hienoa, mitäs sitä selittelemään.
        Kommenttisi ”Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä jne....” osoittaa vain Sinusta jotain, ei aloittajasta.


      • meillä näin
        KoKoti kirjoitti:

        Teillähän on asiat mallillaan, hienoa, mitäs sitä selittelemään.
        Kommenttisi ”Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä jne....” osoittaa vain Sinusta jotain, ei aloittajasta.

        "Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä. Äidillä voi olla oikea syykin siihen, että isän viikolla isä hoitaa lapsen. Piste. Ja jos isä hinkuu lähivanhemmuutta, niin sitten ainakin on turha kysellä aamuja äidin luokse.

        Aloittaja kun ilmoitti, että kouluun on 4-5 km. Jos se jää metrinkin elle koulukyytiin oikeuttavasta määrästä, niin ei tilanne muutu miksikään aamujen suhteen. "

        Eli siis, äidillä voi oikeaastikin olla jokin syy, miksi tuollainen järjestely ei oikeasti sovi. Sehän vain kertoo minusta sen, että olen ymmärtänyt, että tässä on kerrottu vain etävanhemman näkemys tilanteesta. Ja jos koulumatka ei ole riittvän pitkä, niin on turha haaveillakaan koulukuljetuksesta, joten lähivanhemmuuden siirto ei ole ratkaisu tähän.


      • meillä näin kirjoitti:

        "Uskoisin, että ap.:n tapauksessa on jotain, jota ei tiedetä. Äidillä voi olla oikea syykin siihen, että isän viikolla isä hoitaa lapsen. Piste. Ja jos isä hinkuu lähivanhemmuutta, niin sitten ainakin on turha kysellä aamuja äidin luokse.

        Aloittaja kun ilmoitti, että kouluun on 4-5 km. Jos se jää metrinkin elle koulukyytiin oikeuttavasta määrästä, niin ei tilanne muutu miksikään aamujen suhteen. "

        Eli siis, äidillä voi oikeaastikin olla jokin syy, miksi tuollainen järjestely ei oikeasti sovi. Sehän vain kertoo minusta sen, että olen ymmärtänyt, että tässä on kerrottu vain etävanhemman näkemys tilanteesta. Ja jos koulumatka ei ole riittvän pitkä, niin on turha haaveillakaan koulukuljetuksesta, joten lähivanhemmuuden siirto ei ole ratkaisu tähän.

        koulukyydin voi saada myös matkan vaarallisuuden vuoksi. ap kuulostat vastuulliselta isältä.kyllä lapsen asioissa tarvittaisiin joustoa puolin ja toisin myös eroperheissä.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta edelleen on kyllä ajankohtainen. On käsittämätöntä, miten helposti arvostellaan rumasti toisten ihmisten tilanteita tietämättä pätkääkään todellisestq tilanteesta. Sitten kun raotetaan vain vähän tilannetta, niin taas keksitään arvosteltavaa. Perhe asiat ovat monisyisiä eikä jokainen ero onnistunu niin, että halataan kun tavataan! Ihan yhtälailla on paskoja isiä niin on kyllä paskoja ÄITEJÄKIN. Olen itse äiti ja puoliso miehelle, jolla on lapsi aikaisemmasta suhteesta. Mieheni yrittää kaikkensa pitää exää tyytyväisenä ja joustaa loputtomiim, mutta vastaukseksi tulee, että se uusi nainen ei saisi olla omassa kodissaan silloin kun lapsi on viikonlopun. Minulla on myös naispuolinen ystävä, jonka lapsen isä yrittää nähdä lasta, mutta tapaamiset eivät koskaan onnistu ja perutaan ja haukutaan, että äiti ei jousta, vaikka hänen pitää varata kolme päivää viikossa siihen, jos isä tulee katsomaan. Eli jos nyt jätettäisiin ne arvostelut ja yritettäisiin vain aidosti auttaa. Ei kukaan avaa yhden ihmisen elämää saati koko perheen, yhdessä hetkessä!

      • Anonyymi

        Yhdestä hetkestä ei kysymys- lasten vieraannuttaminen, aivopesu pois isästään - ja suvustaan jatkunut jo 14 vuotta Raision "lastensuojelun, lastenvalvojan" menettelyssä- perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008


      • Anonyymi

        Ei lapsen isän pidä mennä exänsä kotiin tapaamaan lasta, vaan lapsi menee isän kotiin.


      • Anonyymi

        Lapsienn ei taravi nähdä sutturoita, vaan oman isän sutturat mebköö vaikka hoteliin sillon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lapsen isän pidä mennä exänsä kotiin tapaamaan lasta, vaan lapsi menee isän kotiin.

        Koska menee- ei ole lapsia isän- ja isovanhempien elämässä yli 13 vuoteen näkynyt??? - lapsen vieraannuttaminen, manipulaatio, aivopesu pois isästään- ja suvustaan Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä; perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008 Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska menee- ei ole lapsia isän- ja isovanhempien elämässä yli 13 vuoteen näkynyt??? - lapsen vieraannuttaminen, manipulaatio, aivopesu pois isästään- ja suvustaan Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä; perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008 Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru

        Sun pentusi on jo aikuisia, eikä ne halua nähdä sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun pentusi on jo aikuisia, eikä ne halua nähdä sinua.

        Mistäs tiedät - nimi ja yhteystiedot: [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun pentusi on jo aikuisia, eikä ne halua nähdä sinua.

        Koska menee- ei ole lapsia isän- ja isovanhempien elämässä yli 13 vuoteen näkynyt??? - lapsen vieraannuttaminen, manipulaatio, aivopesu pois isästään- ja suvustaan Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä; perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008 Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska menee- ei ole lapsia isän- ja isovanhempien elämässä yli 13 vuoteen näkynyt??? - lapsen vieraannuttaminen, manipulaatio, aivopesu pois isästään- ja suvustaan Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä; perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008 Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru

        No, onhan sun pennut ainakin osa ja nuoremmatkin jo melkeen täysi-ikäisiä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, onhan sun pennut ainakin osa ja nuoremmatkin jo melkeen täysi-ikäisiä .

        Koska menee- ei ole lapsia isän- ja isovanhempien elämässä yli 13 vuoteen näkynyt??? - lapsen vieraannuttaminen, manipulaatio, aivopesu pois isästään- ja suvustaan Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä; perätön lausuma lapsen olosuhteista tuomioistuimessa annettu 27.5.2008 Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe