Liimapuulevy ...

myty

... ulkokäyttöön

Hei

"Istuin/säilytys/kaasupulloarkku" olisi tarkoitus uusia terassille.
Olisiko kenelläkään kokemusta mites liimapuulevy soveltuis ulkokäyttöön?
Kysessä rivarin kostea, ulkotila, katto, "ritiläseinää" yms. on, "arkku" EI siis olisi vesi-/lumisateessa.

Minkälaiset lie liimat ko levyissä??

Laidat ja kansi olis tarkoitus tekasta JOS vain ... ...


kysyy
"muumipappa"

11

13278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanurin soittaja

      Moro!
      Itsellä ei ole asiasta kokemusta, mutta valmiista liimalevyistä (25 mm) olen sahaillut leikkuulautoja, öljykäsittely ja hyvin on kestänyt. Tietysti ulkona levy joutuisi jatkuvasti olemaan kosteudelle alttiina. Kunnon ulkokestävä maali pintaan ja lievä kaato jotta vesi ei jää seisomaan niin luulisin että kestää muutaman vuoden tai ainakin siihen että kyllästyt ja teet jotain uutta.

      • myty

        Moikka

        Kiistos kommentista.
        "Jotain pikkusta" tullut rakenneltua liimapuulevystä, ohuesta/paksusta mutta toisaan vain sisäkäyttöön.
        Hyvää, helppoa, "mukavaa" työstää ja komiaa tulloo ...
        ;-)

        Sen vuoksi tekis mieli uusia uloskin.
        Katokseen kun se tulis, niin ei pelkoa veden tai lumen "seisomisesta" ja suht tasaisen tekisin, jotta voisi käyttää samalla istuimena, niin ei valu penkiltä/arkulta, "rillatesa".
        ;-)
        Valttia tai "ulko-osmoa" tms. pintaan?!?!?

        Eihän tuo kyllä paljon maksais mutta jos heti eka talven jälkeen liimat irti, irvistää tms., niin ... ...
        Sen vuoksi kyselen kokemuksia.


      • puusepponen
        myty kirjoitti:

        Moikka

        Kiistos kommentista.
        "Jotain pikkusta" tullut rakenneltua liimapuulevystä, ohuesta/paksusta mutta toisaan vain sisäkäyttöön.
        Hyvää, helppoa, "mukavaa" työstää ja komiaa tulloo ...
        ;-)

        Sen vuoksi tekis mieli uusia uloskin.
        Katokseen kun se tulis, niin ei pelkoa veden tai lumen "seisomisesta" ja suht tasaisen tekisin, jotta voisi käyttää samalla istuimena, niin ei valu penkiltä/arkulta, "rillatesa".
        ;-)
        Valttia tai "ulko-osmoa" tms. pintaan?!?!?

        Eihän tuo kyllä paljon maksais mutta jos heti eka talven jälkeen liimat irti, irvistää tms., niin ... ...
        Sen vuoksi kyselen kokemuksia.

        Liimapuulevy ei kannata laittaa ulos, koska liima siinä ei ole kosteuden kestävää ja levy tulee ajankanssa halkeamaan saumoista. Enkä kyllä tekisi niistä leikkuulautojakaan kun ne liimat eivät myöskään ole varmasti mitään ekokukka liimoja..


      • Puualan opiskelija..
        puusepponen kirjoitti:

        Liimapuulevy ei kannata laittaa ulos, koska liima siinä ei ole kosteuden kestävää ja levy tulee ajankanssa halkeamaan saumoista. Enkä kyllä tekisi niistä leikkuulautojakaan kun ne liimat eivät myöskään ole varmasti mitään ekokukka liimoja..

        Jos tekee levyn kunnon kosteudenkestävällä liimalla ja lyö pintaan kunnon ulkomaalin niin hyvä tuloo... Mutta helpoin kaiketi on kun käy ostamassa ite kunnollisen liiman, puut ja puristimet... Ja kun levy valmis ottaa höylällä pinnan tasaseksi ja hioo... Puristimille löytyy aina tarvetta ja jos ei välttämättä halua ostaa tarvittavia vehkeitä niin soittaa vaan ammattikouluun ja pyytää niitä tekemään sen levyn, tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa kaupasta valmis liimalevy mikä luultavasti vielä on huonolaatuista...


    • paneeliwuman

      mä tekisin paneelista, sallii sen elämisen. eikä tietenkään liimaa sinne paneelin saumoihin, mekaaninen kiinnitys nurjan puolen juoksuihin. kyllä se liimalevy aikansa kestää mutta viiden vuoden sisään irvistää. ja sit sille ei oikeen voi tehdä isompia.

    • Anonyymi

      Ei tule liimapuu ulkona kestämään sadetta, lunta yms, ellet huolellisesti maalaa tai muulla tapaa käsittele sitä. Tee kaikki ulos tulevat "projektisi" filmivanerista. Se on sään ja "naapurin" kestävää.

      • Anonyymi

        Varmaan alkuperäisellä kysyjällä on selvinnyt 12v aikana kestääkö se liimapuulevy ulkona. Siis jos on laittanut sitä sinne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan alkuperäisellä kysyjällä on selvinnyt 12v aikana kestääkö se liimapuulevy ulkona. Siis jos on laittanut sitä sinne...

        Mistä voit olla varma?


      • Anonyymi

        Kyllä vaan kannattaa maalata ympäriinsä lateksilla tms. Tulee hyvä. Imee kosteutta, mutta ei kuivu ikinä. Hajoaa 2-4 vuodessa, vaikkei siihen satas.
        Sitten saat tehdä taas uuden.
        Minä tein parvekelaatinkon 18mm. liimalevystä. Vetäsin ulkopintoihin petsin ja 3x kiinanpuuöljyn. Sisäpinnat on ihan vaan puulla. Saa nähä kestääkö. Nyt on yheksäs vuosi menossa.


    • Anonyymi

      Eihän liimalevyt ulos sovellu. Vaikkei olisi suorassa sateessa niin ilman kosteus vääntää levyn liimasaunat auki. Filmivaneri on ainut mikä toimii.

      • Anonyymi

        Ja höpöhöpö. Ei se ilman kosteusvaihtelu niitä liimauksia avaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe