Pöydän jalat

nikkarinainen

Miten onnistuu suorat pöydän jalat. Olen tehnyt pari pikkuista apupöytää, eli ei mitään paksuja pukkijalkoja voi laittaa. Ostin rautakaupasta hieman pienempää kuin 2x2 ja kyllä on kieroa tavaraa. Miten ennen saatiin ohuistakin puista suorat pöydänjalat ilman mitään tukia jalkojen välissä? Pitäisikö puu jotenkin käsitellä tms. jottei se ala kampeamaan?

9

5318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanurin soittaja

      voisiko ajatella että sahaat sopivat jalat sirkkelillä? käsisahallakin tietysti onnistuu jos on kärsivällinen ja tarkka (ja vähän höylää ja hioo) Esim kakkoskakkosesta tai -nelosesta. Tai mieleen tuli myös 18mm liimapuulevystä.(paksumpiakin löytyy). Jos et omista sirkkeliä niin ainakin meidän rautakaupassa sahaavat tuollaiset pienet jutut ihan ilmaiseksi jos tavaran ostaa sieltä.

      • nikkarinainen

        Sahatessa siis tulee suora, mutta kun puu itsessään vääntää, niin se on ongelma. Puu elää ja kampeaa jalat vinoon. Miten sen puu saa sellaiseksi, että se on tikkusuora?


      • Puuseppä-57
        nikkarinainen kirjoitti:

        Sahatessa siis tulee suora, mutta kun puu itsessään vääntää, niin se on ongelma. Puu elää ja kampeaa jalat vinoon. Miten sen puu saa sellaiseksi, että se on tikkusuora?

        terve puu mihinkään vääntele, voisin mitällistaa oikotasohöylällä sulle vaikka millaiset jalat, ja tiedän että pysyvät suorina, jos, ja kun kuivauksen jälkeen puutavara on taasaannutettu, eli höyrytetty jännitysten pois saamiseksi. Toki on olemassa lylyjä puita, joista saa ehkä sukset, vaan ei muuta.


      • nikkarinainen
        Puuseppä-57 kirjoitti:

        terve puu mihinkään vääntele, voisin mitällistaa oikotasohöylällä sulle vaikka millaiset jalat, ja tiedän että pysyvät suorina, jos, ja kun kuivauksen jälkeen puutavara on taasaannutettu, eli höyrytetty jännitysten pois saamiseksi. Toki on olemassa lylyjä puita, joista saa ehkä sukset, vaan ei muuta.

        Rautakaupasta kun hakee puuta, niin aina tuntuu olevan kieroa... Ei vissiin ole tarpeeksi kuivaa, kun säilyttävät ulkovarastoissa. Miten tuo höyrytys tehdään jos kuivaan puun sisällä, vai voiko sitä tehdä kotioloissa... ja onnistuuko se rautakaupan valmiin kokoisesta puusta?


      • seppä-57
        nikkarinainen kirjoitti:

        Rautakaupasta kun hakee puuta, niin aina tuntuu olevan kieroa... Ei vissiin ole tarpeeksi kuivaa, kun säilyttävät ulkovarastoissa. Miten tuo höyrytys tehdään jos kuivaan puun sisällä, vai voiko sitä tehdä kotioloissa... ja onnistuuko se rautakaupan valmiin kokoisesta puusta?

        2x2 on sahattu mistä kohtaa puusta sattuu, yleensä kakkosnelosen reunasta, näin ollen puolet on pintapuuta, ja puolet sydänpuuta, suurinpiirtein. Siinä syy vääntyilemiseen. Itse sahaan sydämen pois, jos se muuten jäisi kappaleen reunaan, esim siis siihen pöydänjalkaan. Höylään sulle terveestä kuivasta männystä tarvitsemasi jalat, lähetän vaikka postipakettina. laita mitat tulemaan, sovitaan hinta myös:) [email protected]


      • Anonyymi
        nikkarinainen kirjoitti:

        Rautakaupasta kun hakee puuta, niin aina tuntuu olevan kieroa... Ei vissiin ole tarpeeksi kuivaa, kun säilyttävät ulkovarastoissa. Miten tuo höyrytys tehdään jos kuivaan puun sisällä, vai voiko sitä tehdä kotioloissa... ja onnistuuko se rautakaupan valmiin kokoisesta puusta?

        Märkää se on rautakaupan höylättykin puu muovin sisällä. Kun kuivuu, niin vetelee vaikka mihin suuntaan, yleensä potkuriksi. Eli puu pitää ensin kuivata kunnolla ja vasta sitten höylätä sellaiseksi, kuin sen haluaa.


    • Puulastu

      Juu kyllä tässä ongelmassa kyse on nimenomaan kosteudesta ja raaka-aineen laadusta.

      Värkki pitää olla kuivattu käyttöolosuhteiden kosteuteen ennen työstöä, ja sen pitää olla laadultaan hyvää, ettei jännityksiä isommassa määrin tule vastaan.

      Luulisin, että tarkoitit 2x2 mitoituksella ns. kakkoskakkosta, eli 50 x 50 mm. Huonompilaatuisestakin saa hyvää liimaamalla se aihio useammasta kappaleesta. Näin yhden kappaleen jännitykset "katoaa", kun seurassa on vähän joka suuntiin vääntäviä soiroja. Mitä useammasta soirosta aihio koostuu, sitä paremmin se pitää muotonsa jatkossa.

      • amatööri vastaa

        No siinähän se on. Rautakaupan puu on ihan ok siihen tarkoitukseen mihin ihmiset sitä yleensä ostavat. Se säilytetään ulkona koska sitä tod.näk. tullaan käyttämään ulkona. Pieni kiertyminen ei haittaa kun raksalla kuitenkin naulataan ja ruuvataan kiinni kummastakin päästä. Ja käytännössä kaikki mitä myydään on kuusta tai mäntyä, talouslaatua, koska rakentajat eivät halua maksaa ylimääräisestä laadusta.

        Käytännössä pitäisi ostaa puut esim. 2x4 koossa, tai isommassa, ja itse kuivata niitä vuosi pari vaikkapa pannuhuoneessa. Sitten vasta sahata ja höylätä. Ja mahdollisimman tiheäsyistä tavaraa (mitä ei rautakaupoista edes saa). Ja jos tarkkoja ollaan niin tiputtaa männyt ym. pehmeät puut suoraan pois ja käyttää koivua tai kovempaa. Höttöisempää raksalankkua ei saa edes sahattua kunnolla kun puu antaa periksi.


    • Anonyymi

      Tölli asunto ja Verisure selvity ei ruokapöytään voi mennä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1469
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      335
      1092
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      904
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      169
      779
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe