Naisen ikä ja seksuaalisuus

Sydän toivoa täynnä

Olen 42 v nainen. Olen viime aikoina pohtinut melko paljon naisen seksuaalista elinkaarta. Siis lähinnä sitä, että miten seksuaalisuus jatkuu naisen elämässä. Taustalla kysymykselleni on se, että olen elänyt pitkään lähes seksittömässä liitossa ja kärsinyt siitä, koska seksittömyys johtuu mieheni haluttomuudesta. Hän ei ole koskaan ollut kovin kiinnostunut seksistä. Nyt kun suhteemme on päättymässä muiden asioiden takia, on toisaalta noussut toivon kipinä, että nythän minulla on mahdollisuus saada se seksuaalinenkin sielunkumppani elämääni.

Nyt kuitenkin pelkään että josko naiseus jotenkin "päättyy" vaihdevuosiin, niin olenko uhrannut seksuaalisuuteni turhaan kaikki nämä vuodet. Toivoisin niin, että seksuaalinen kyvykkyys säilyy naisella vielä vuosia vaihdevuosienkin jälkeen. Onko näin?

17

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linea

Hei, sydän toivoa täynnä,
      Olen likimain ikätoverisi, joten en voi puhua juurikaan vanhemman kokemuksen äänellä. Mutta kysymyksesi herätti ajatuksia.

Koen itse, ettei naiseus ja seksuaalisuus mihinkään katoa vaihdevuosissa. Saattaa kyllä muuttaa muotoaan mutta mikäpä elämässä onkaan paikoillaan pysyvää, ja onkokaan sellainen elävää mikä aina vaan samana säilyy?
      Olen kokenut aivojeni vanhemmiten virittyvän seksuaalisuuteen paljon fantastisemmalla tavalla kuin nuorempana joloin kokemus jäi enemmän fyysiselle tasolle. Sellainen käsite kuin "seksuaalienergia" kuvaa tätä. Tämä ei toki sulje pois spontaaniuden ilojakaan:)

Nyt, vaihdevuosien alkusoitoissa koen olevani nainen täyteläisemmällä tavalla kuin ennen. Kyllä joku varmaa ajattelee että joo, odotahan kun iskee täydeltä laidalta vv:t :)
      Jokaisellahan ovat omanlaisensa, sitä sun tätä voi tulla tai olla tulematta. En sure etukäteen, sillä en usko että jokin puoli putoaisi minusta sen myötä pois.

Äitini, nyt 82v. on evästänyt minua hyvin tulevaan. Tämä juttelu on ollut omiaan eheyttämään minua naisena ja lämmittänyt välejämme entisestään.
      Yhteenvetona sanoisin, että minusta tässä vaiheessa on parhaimmillaan kyse eheytyvästä, kokonaisesta naiseudesta.

• ....

Onpa ihanaa, että olet voinut puhua äitisi kanssa naisen elämänkaaresta ja siitä millaisia kokemuksia äidilläsi on. Kirjoitit muutenkin kauniisti ja myös lohduttavasti. Tämän ketjun pohjalta tulkitsen, että seksiä on vielä 10-20 vuoden kuluttuakin:)

• linea
        .... kirjoitti:

Onpa ihanaa, että olet voinut puhua äitisi kanssa naisen elämänkaaresta ja siitä millaisia kokemuksia äidilläsi on. Kirjoitit muutenkin kauniisti ja myös lohduttavasti. Tämän ketjun pohjalta tulkitsen, että seksiä on vielä 10-20 vuoden kuluttuakin:)

Kiitos, sydän toivoa täynnä, mieltäni lämmitti tämä vastauksesi.
        Nauttikaamme, kaikilla aisteillamme:)

• onnekas1

Heippa vaan!
      Olen sinua 12vuotta vanhempi ja täytyy sanoa, että elän elämäni parasta aikaa seksuaalisesti juuri nyt.
      Muutama vuosi sitten, kun vv-vaivani alkoivat, niin oli kuivuusongelma virtsa-ja emättimen limakalvoilla. Apuja on aina saatavilla, kun vaan etsii oikeasta paikasta. Haluttomuutta ei ollut silloinkaan.
      Uskon, että sullakin on paljon hyvää vielä edessäpäin=D

• ..

Voi kun ihana viesti. Tuntuu hyvältä myös se, etten ole ainut nainen maailmassa joka toivoo rikasta seksuaalista parisuhdetta.

• Lycka till!

ja sulla käyttämätöntä seksuaalienergiaa vuosikausiksi eteenpäin. Se pitää sut vireessä ja naisellisena. Itselläni on ollut hyviä intohimoisia parisuhteita riittämiin yhden elämän tarpeisiin. Ei sillä, että kyllästyttäisi, mutta ihan hyvin vois vetäytyä vaikka luostariin miettimään syntyjä syviä, eikä tuntuisi, että elämä menee hukkaan. Vitsi. En mä luostariin menisi. Mulla on parempaakin tekemistä.

• p.l.h.

Itselläni nyt 41 vuoden iässä paras aika seksuaalisuuden suhteen tuntuu menneen ohi samalla kun vaihdevuodetkin on ohi.

Olo on kuiva ja haluton 99 % ajasta ja seksiin saa patistaa itseään.
      Paras aika oli tuossa 4 - 6 vuotta sitten, eli juuri varmaan siinä varsinaisten vaihdevuosien alussa.

• Nainen 44v

Hei vaan,

Arvaa vaan kun mulla on nyt tällä viikolla ovulaatio ja mensut pitäisi alkaa viikonloppuna, niin naitattaa niin pirusti. Töissäkin katselen miehiä ihan vahingossa sinne erään kohtaan. ;D Sitten äkkiä yritän katsella muualle päin, ettei kukaan huomaa. Mielessä on kävässyt myös, että millanenhan tuo mies olisi jos sais häneltä sexiä.

Onneksi joka viikko ei käy näin.

Kuukautiskiertoni lyhenee ja lyhenee ja ovulaationi on samalla viikolla.

Onko tää kaikki ihan normaalia ?

• eräs nainen
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei vaan,

Arvaa vaan kun mulla on nyt tällä viikolla ovulaatio ja mensut pitäisi alkaa viikonloppuna, niin naitattaa niin pirusti. Töissäkin katselen miehiä ihan vahingossa sinne erään kohtaan. ;D Sitten äkkiä yritän katsella muualle päin, ettei kukaan huomaa. Mielessä on kävässyt myös, että millanenhan tuo mies olisi jos sais häneltä sexiä.

Jos naitattaa,niin se on normaalia.Minä hinkkaan itseäni sormella joka ilta,kun ei oo ukko vieressä, niin saapa hyvät yöunet.Kannataa kokeilla.

• sellaista
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei vaan,

Ihan normaalia on. Muistan itse havainneeni samaa neljänkympin jälkeen. Nuorempana en tuntenut ovulaation ajankohtaa, mutta 4kympin jälkeen aloin tuntemaan sen ja aina silloin olin kiimassa pari vko. Housut oikein kastui ja haluja oli vaikka muille jakaa. Yleensä se loppui menkkojen alkamisella. Nyt olen jo yli 5 kympin, eikä ovulaatiota ole enää muutamaan vuoteen tapahtunut. Halut ovat silti tallella, mutta ei niin hurjana..

• päällä!
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei vaan,

Minulla tuli ero seitsemän vuotta sitten ja seksipuoli oli jo ennen sitäkin jonkun vuoden olematonta, ikääkin on 60 . Kyllähän miehiä tulee katseltua vähän sillä silmällä, mutta ei välttämättä seksimielessä, vaan olisiko pariksi minulle. Olen jo oppinut ettei siihen sänkyjumppaan tarvita elävää miestä ja halunsa voi tyydyttää silloin kun itselle sopii. Eilenkin iltapäivällä alkoi pitkän tauon jälkeen todella halut hyrrätä. Kaapista apuväline käyttöön ja kyllä tuntui taas aivan pohjia myöten. Jälkeenpäin piti vaan maata raukeana sängyllä, koska en uskaltanut heti nousta ylös. Kyllähän se oma rakas olisi mukava, mutta kun ei ole löytynyt sopivaa enkä halua iskeä tansseista yhden yön sulostuttajaa.

• Nainen 44v
        eräs nainen kirjoitti:

Jos naitattaa,niin se on normaalia.Minä hinkkaan itseäni sormella joka ilta,kun ei oo ukko vieressä, niin saapa hyvät yöunet.Kannataa kokeilla.

Hei,

Juu olen minä sitäkin tehnyt, pakko, muutenhan ei tuu mitään. ;))

• Nainen 44v
        sellaista kirjoitti:

Ihan normaalia on. Muistan itse havainneeni samaa neljänkympin jälkeen. Nuorempana en tuntenut ovulaation ajankohtaa, mutta 4kympin jälkeen aloin tuntemaan sen ja aina silloin olin kiimassa pari vko. Housut oikein kastui ja haluja oli vaikka muille jakaa. Yleensä se loppui menkkojen alkamisella. Nyt olen jo yli 5 kympin, eikä ovulaatiota ole enää muutamaan vuoteen tapahtunut. Halut ovat silti tallella, mutta ei niin hurjana..

Hei,

Viikonloppuna kun alkaa mensut, niin saa nähdä loppuuko nää kiimat ollenkaan. ;))

Ennen oli 14 päivää ovulaation ja mensujen välissä, nykyään ne ovat samalla viikolla, koska kierto on lyhentynyt niin paljon.

Tulipa sanottua miehille tänään töissä. Ensin he kiusasivat minua ja annoin takaisin, niin eiköhän noi hieman loukkaantuneet ja antoivat myöhemmin palautetta. Mä vastasin vain, että se joka leikkiin ryhtyy, niin se leikin kestäköön. ;D Veetutti mua jälkein päin. ;) Tää on taas sitä aikaa, että voi tulla suusta mitä vain.

• Nainen 44v
        päällä! kirjoitti:

Minulla tuli ero seitsemän vuotta sitten ja seksipuoli oli jo ennen sitäkin jonkun vuoden olematonta, ikääkin on 60 . Kyllähän miehiä tulee katseltua vähän sillä silmällä, mutta ei välttämättä seksimielessä, vaan olisiko pariksi minulle. Olen jo oppinut ettei siihen sänkyjumppaan tarvita elävää miestä ja halunsa voi tyydyttää silloin kun itselle sopii. Eilenkin iltapäivällä alkoi pitkän tauon jälkeen todella halut hyrrätä. Kaapista apuväline käyttöön ja kyllä tuntui taas aivan pohjia myöten. Jälkeenpäin piti vaan maata raukeana sängyllä, koska en uskaltanut heti nousta ylös. Kyllähän se oma rakas olisi mukava, mutta kun ei ole löytynyt sopivaa enkä halua iskeä tansseista yhden yön sulostuttajaa.

Hei,

No juu, onhan minullakin kaapissa sellanen leikkikalu, mutta ei se kuitenkaan anna niin paljon kuin oikea. Jokaisella yksinäisellä naisella pitäisi olla sellanen leikkikalu, no miksei muillakin. Kyllä se välillä halut tyydyttää jos ei sitä oikeaa saa. ;)

• viiskolme ja puöli
        Nainen 44v kirjoitti:

Hei,

Juu olen minä sitäkin tehnyt, pakko, muutenhan ei tuu mitään. ;))

Kaikki keinot ovat sallituja.!!!!

• Käväisepä ihan mielenkiinnosta invalidiliiton sivulla Nainen ikä ja seksi, kuin myös Mies ikä ja seksi. Halukkuus säilyy elämän loppuun saakka kyky saattaa korkeammalla iällä vähän hiipua.

• tästä asiasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe