Kaari Utrio tiedotti "hätähuutona" Suomen valtion huonoon vanhustenhoitoon, että jospa terveyskeskukset jakaisivat 70-vuotiaille ja sitä vanhemmille näiden halutessa kuolonpillereitä. Näin he voisivat omasta halustaan siististi poistua aiheuttamasta vaivaa valtiolle olemasaolollaan. Vitsi tai ei, 60 prosenttia suomalaisista olisi kuitenkin valmis tarvittaessa ottamaan kuolonavun vastaan eli käytännössä avun itsemurhaan.
Synkkä aihe, mutta ellei mitään tehdä, sairaan ja/tai sellaisen iäkkään, joka ei kykene itsestään huolehtimaan terveen lailla on turhaa kuvitelal elävänsä nyky-Suomessa kovinkaan hyvää vanhuutta - jos rahaa ei ole hyvin suuren lottovoiton verran. Monellakaan ei sitä niin suuressa määrin ole eikä avuliaita lähiomaisia. Ottaisitko vapaaehtoisen kuolonavun vai sinnittelisitkö mieluummin, kunnes Kohtalo tai muu voima päivät päättää?
Ottaisitko kuolemanpillerin?
70
867
Vastaukset
....
- ??!!!!
vaan antaisin ne yksineläjille..
- Pirre*
??!!!! kirjoitti:
vaan antaisin ne yksineläjille..
Minä en.
- Pirre*
Pirrejuupas kirjoitti:
sitten piipun ja ruppeen tupakoimmaan. :)
Tupakka tappaa
- ?!?
Pirre* kirjoitti:
Tupakka tappaa
Elämästähän ei selviä hengissä ;DD
Jos vasta siinä vaiheessa aloitat, ei taida apua olla. Kämppä kyllä voi palaa, ja sitten siinä mukana.
Harjoitellut tuota pahetta, jo 47v ?!? kirjoitti:
Elämästähän ei selviä hengissä ;DD
Jos vasta siinä vaiheessa aloitat, ei taida apua olla. Kämppä kyllä voi palaa, ja sitten siinä mukana.
Harjoitellut tuota pahetta, jo 47vkährätessä kämppä syttyä, ja sitä kautta kuolo korjata..
Piippu tuoksuu hyvälle.
- terveiltä
asiaa kysyttäessä tuo 60% on ihan ymmärrettävää. Luullaan, ettei elämää voi elää onnellisena, muuten kuin terveenä. Nuorena koko kuolema tuntuu niin kaukaiselta, sitten joskus.
Ihmisyys ja inhimillisyys ei lisäänny keinotekoisten kuolemien kautta.
Takaisinpaluuta kivikauteen, että eutanasia tekisi yhteiskunnasta rikkaamman, sehän selän takana monilla on kuitenkin mielessä.
Pois, pois kannattamaton väestönosa.
.- Eutanasia +
pillerin. En halua elää sairaana. Olen kärsinyt aivan tarpeeksi. Ei elämä ole elämisen arvoista jos jatkuvasti sairastelee ja tuntee kipua.
Utria puhuu vapaaehtoisesta kuolemasta. - terveiltä
Eutanasia + kirjoitti:
pillerin. En halua elää sairaana. Olen kärsinyt aivan tarpeeksi. Ei elämä ole elämisen arvoista jos jatkuvasti sairastelee ja tuntee kipua.
Utria puhuu vapaaehtoisesta kuolemasta.tämä kysymys on niin syvä ja kipeä, etten edes halua siitä puhua.
On varmaan niin monta totuutta.
Moni meistä kärsii, on kärsinyt, senkään määrää ei toiset aina voi edes aavistaa, eikä sitä voi toiset mitata.
Minusta oloja pitää parantaa, ei odottaa, että avun tarvitsijat katoavat, noin vain, huomaamatta.
. Eutanasia + kirjoitti:
Utria puhuu vapaaehtoisesta kuolemasta."Kirjailija Kaari Utrio tarjoaa rajua ratkaisua suurien ikäluokkien ikääntymisestä seuraavaan hoitaja- ja laitospaikkapulaan.
- Terveyskeskuksissa voitaisiin jakaa vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille, ystävällisiä "unipillereitä". Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle, kirjailija sanoo maanantain Ilta-Sanomissa."
Ei tämä nyt ihan vapaaehtoiseltakaan näytä -
pilleri kitusiin vain kaikille yli 70-vuotiaille,
siinä ratkaisu vanhusten hoitopulmiin!Eutanasia + kirjoitti:
Utria puhuu vapaaehtoisesta kuolemasta.Hitler sai aikoinaan ensimmäisenä puollelleen oppineet,lääkärit,tuomarit,opettajat,mutta että kirjailijatkin...Ihminen on luomakunnassa ainoa jonka elämään osana kuuluu myös vainajat,jopa haudat hoidetaan hyvin..
- Tase pappa
Tellastiina kirjoitti:
"Kirjailija Kaari Utrio tarjoaa rajua ratkaisua suurien ikäluokkien ikääntymisestä seuraavaan hoitaja- ja laitospaikkapulaan.
- Terveyskeskuksissa voitaisiin jakaa vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille, ystävällisiä "unipillereitä". Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle, kirjailija sanoo maanantain Ilta-Sanomissa."
Ei tämä nyt ihan vapaaehtoiseltakaan näytä -
pilleri kitusiin vain kaikille yli 70-vuotiaille,
siinä ratkaisu vanhusten hoitopulmiin!Utrio tiesi olevansa sen verran tunnettu Kirjailija että tällainen mielipide,hänen lausumanaan, saa mielipidepalstat täyttymään. Hieno veto. Jos tavallinen kadun tallaaja olisi moisen lausunnon sanonut, olisi kuulijan reaktio ollut käsky mennä mielenterveysasemalle hoitoon. Vanhusten ala-arvoinen ja kohtelu on ollut päättäjien tiedossa jo pitkään. Kukaan vaan ei ole ollut halukas puuttumaan asiaan muutoin kun juhlapuheissa ja vaalitilaisuuksissa. Kaikki puolueet lupaavat hallitusohjelmassaan tehdä kaikkensa vanhusten aseman parantamiseksi. Katti kassa. Nyt asiasta puhutaan. Paljon. Päättäjätkään eivät uskalla enää luistella vastuustaan,pitämällä asiasta visusti turpansa kiinni. Nyt kun kansa tiedostaa asian,vertaamalla kuoleman pilleriä itseensä kohdistuvana varsin varteen otettavana vaihtoehtona. Aihe liippaa itseä liian läheltä. Asia saakin aivan toiset mittasuhteet. Asiasta puhutaan toreilla ja turuilla. Puolesta ja vastaan. Siispä,annetaan mennä Eduskuntaan "lunta tupaan ja jäitä peräkamariin". Hyvä Utrio.
- Pohjoisen lintu
terveiltä kirjoitti:
tämä kysymys on niin syvä ja kipeä, etten edes halua siitä puhua.
On varmaan niin monta totuutta.
Moni meistä kärsii, on kärsinyt, senkään määrää ei toiset aina voi edes aavistaa, eikä sitä voi toiset mitata.
Minusta oloja pitää parantaa, ei odottaa, että avun tarvitsijat katoavat, noin vain, huomaamatta.
.OLen samaa mieltä kanssasi, oloja pitää parantaa mutta kun ne "rahakirstun vartijat" ovat ahneita niin ei taida niin tapahtua. Olisitko itse halukas makaamaan sairaalassa tms.paikassa jossa olisit täysin toisten armoilla,hoito olisi se välttämättömin ei muuta, makaisit sängyssä liikkumattomana, onko se enää ihmisen arvoista elämää. Kannatan kuolonpilleriä vapaa ehtoisena ennen siihen tilaan joutumista.
- elää hyvää
Pohjoisen lintu kirjoitti:
OLen samaa mieltä kanssasi, oloja pitää parantaa mutta kun ne "rahakirstun vartijat" ovat ahneita niin ei taida niin tapahtua. Olisitko itse halukas makaamaan sairaalassa tms.paikassa jossa olisit täysin toisten armoilla,hoito olisi se välttämättömin ei muuta, makaisit sängyssä liikkumattomana, onko se enää ihmisen arvoista elämää. Kannatan kuolonpilleriä vapaa ehtoisena ennen siihen tilaan joutumista.
elämää koko ikänsä toisten auttamana.
Jorma Palo sanoi aikoinaan, jotain sinne päin, että 'elääkseen ei tarvitse täyttä terveyttä'.
Terveys ja elämän onni on kovin suhteellinen käsite.
. - beessi
Pohjoisen lintu kirjoitti:
OLen samaa mieltä kanssasi, oloja pitää parantaa mutta kun ne "rahakirstun vartijat" ovat ahneita niin ei taida niin tapahtua. Olisitko itse halukas makaamaan sairaalassa tms.paikassa jossa olisit täysin toisten armoilla,hoito olisi se välttämättömin ei muuta, makaisit sängyssä liikkumattomana, onko se enää ihmisen arvoista elämää. Kannatan kuolonpilleriä vapaa ehtoisena ennen siihen tilaan joutumista.
terveenä tai suht kunnossa olevana lähteä, niin miksi siihen pillereitä (ja muiden apua) perätään?
Luulen myös, että nuo ihmeelliset pillerit ja niiden aiheuttamat enemmän tai vähemmän onnistuneet lähtöyritykset tulisivat aika tavalla kuormittamaan terveydenhuoltoa, ehkä oikeusistuimiakin. Olettaen siis, että niitä yleisemmin käytettäisiin, mikä kyllä on aika epätodennäköistä. Lopulta aika harva haluaa jouduttaa lähtöään.
Suurista tuskista kärsivien, parantumattomasti sairaiden osaa tulisi kyllä kaikin käytettävissä olevin keinoin helpottaa. Jopa silläkin riskillä, että kivunlievitys tappaa. - kertoi ..
beessi kirjoitti:
terveenä tai suht kunnossa olevana lähteä, niin miksi siihen pillereitä (ja muiden apua) perätään?
Luulen myös, että nuo ihmeelliset pillerit ja niiden aiheuttamat enemmän tai vähemmän onnistuneet lähtöyritykset tulisivat aika tavalla kuormittamaan terveydenhuoltoa, ehkä oikeusistuimiakin. Olettaen siis, että niitä yleisemmin käytettäisiin, mikä kyllä on aika epätodennäköistä. Lopulta aika harva haluaa jouduttaa lähtöään.
Suurista tuskista kärsivien, parantumattomasti sairaiden osaa tulisi kyllä kaikin käytettävissä olevin keinoin helpottaa. Jopa silläkin riskillä, että kivunlievitys tappaa.telkkarissa, ettei ainakaan vielä, ole olemassakaan mitään ihme kuolitablettia, jonka nielaisemalla pääsee pois.
Toimenpide vaatii tiputuksen.
Ihme, että ihmisille luodaan mielikuvaa, että naps, nyt jätän tämän leikin, kun en enää tykkää.
Näihin päiviin olen luullut, että ihmisen suurimpia viettejä on elämänhalu. Sen on sanottu kantaneen ihmiskuntaa kaikessa nälässä ja muussakin pahassa.
Nyt, kun kaikki on paremmin kuin ennen, aletaankin kai kehittämään ihmisille kuolemanhalua? Ei voi kuin päivitellä.
.
- väsynyt,,
muuttua. Ensin se olisi vapaaehtoista, kun edelleen tarvitsisitkin hoivaa, kyseltäisiin eikö pilleri olisi jo hyvä niellä. ;D
Hyvin äkkiä siitä voisi tullakin "pakko". Vietäisiin itsearvo, ja saisi tuntea olevansa jätettä.
Niinhän kaikki tuntuu muuttuvan, menevän päälaelleen. Miksi ei sitten tuokin. - Kestomurkku
Jäädessäni 52vuotiaana sairaseläkkeelle, maksimi ikätoiveeni oli 60v. Sen ohitus nosti tavoitteen 70v, mutta en aio kitua missään laitoksessa laitojen sisälle vangittuna, mömmöillä hiljaiseksi ja kiltiksi tainnutettuna.
Ihmisellä itsellään pitää olla oikeus laillisesti oikean sorttisen pillerin ottoon ja kieltäytyä tutkimuksista ja hoidoista. Takaako minkäänlainen hoitotestamentti ihmisen oman tahdon toteutumista?
Nyt on laittomat huumeet ja yliannostuksen mahdollisuus, kellä nyt mahdollisuutta siihenkään.- beessi
itseään koskevia päätöksiä, ja heidän tahtoaan noudatetaankin. Hyvin tärkeää on, että omaiset varmasti tietävät, miten vanhus haluaisi meneteltävän. Pitää vain toimia ajoissa ja yleensäkin ottaa vähän itsekin vastuuta tulevasta vanhuudestaan. Siis niiden, jotka siihen pystyvät. Kaikista on tietenkin huolehdittava hyvin, luonnolliseen loppuun saakka. Eiköhän olisi syytä varmistaa jokaiselle oikeus hyvään vanhuuteen eikä ruveta tappamaan ihmisiä.
Kummallista muuten, että meillä on vanhusten(kin) asiat niin huonosti. Naisia kuitenkin on niin paljon hoitolaitosten johdossa ja työntekijöissä, valtuustoissa, hallituksessa jne.... - 1947
Tiedoksi; siinä vaiheessa, kun on sidottuna sänkyyn ( ei pääse omin avuin pois ) alkaa luonnollinen kuolema olla lähellä. Silloin elintoiminnot hiljalleen hiipuvat. Ei sitä kauan kestä, joten hankkikaa ensin tietoa.
Voi myös antaa ohjeet hoidon suhteen, ettei pitkitetä. Kipulääkettä saa nykyään ainakin ammattitaitoiselta henkilökunnalta. Vahvemmat on lääkärin määrääminä.
Vanhallakin voi olla tehtävää, vaikkakin erilaista entiseen nähden. Monikohan enää rukoilee omaistensa ja tämän maan puolesta? Siinä olisi tärkeä tehtävä. Jumala kuulee rukoukset. Voisi elää siinä toivossa, että kansa kokisi kääntymyksen huonolta tieltään. Tarkoittaa sitä, ettei Raamattua kunnioiteta Jumalan sanana.
Pyhäpäivää eikä vanhempia kunnioiteta. Naiset on miesten hommissa yms.
Uskovan elämä ei ole kuivaa tai ilotonta. Lupauksen mukaan silloin aukeaa elämän veden virrat. Se on sisäistä iloa. Eikä ole mitenkään riippuvainen olosuhteista. - oma ratkaisu
1947 kirjoitti:
Tiedoksi; siinä vaiheessa, kun on sidottuna sänkyyn ( ei pääse omin avuin pois ) alkaa luonnollinen kuolema olla lähellä. Silloin elintoiminnot hiljalleen hiipuvat. Ei sitä kauan kestä, joten hankkikaa ensin tietoa.
Voi myös antaa ohjeet hoidon suhteen, ettei pitkitetä. Kipulääkettä saa nykyään ainakin ammattitaitoiselta henkilökunnalta. Vahvemmat on lääkärin määrääminä.
Vanhallakin voi olla tehtävää, vaikkakin erilaista entiseen nähden. Monikohan enää rukoilee omaistensa ja tämän maan puolesta? Siinä olisi tärkeä tehtävä. Jumala kuulee rukoukset. Voisi elää siinä toivossa, että kansa kokisi kääntymyksen huonolta tieltään. Tarkoittaa sitä, ettei Raamattua kunnioiteta Jumalan sanana.
Pyhäpäivää eikä vanhempia kunnioiteta. Naiset on miesten hommissa yms.
Uskovan elämä ei ole kuivaa tai ilotonta. Lupauksen mukaan silloin aukeaa elämän veden virrat. Se on sisäistä iloa. Eikä ole mitenkään riippuvainen olosuhteista.vaihe voi kestää vaikka viisitoista vuotta! Olen ateisti, mutta kyllä varmaan jo rukoilisinkin poispääsyä pitkän makaamisen jälkeen. Ilman muuta ottaisin pillerin. Olen kyllä ilmoittanut omaisilleni jo ennakkoon, että pyöriteltäväksi en jää.
oma ratkaisu kirjoitti:
vaihe voi kestää vaikka viisitoista vuotta! Olen ateisti, mutta kyllä varmaan jo rukoilisinkin poispääsyä pitkän makaamisen jälkeen. Ilman muuta ottaisin pillerin. Olen kyllä ilmoittanut omaisilleni jo ennakkoon, että pyöriteltäväksi en jää.
Osastolla, jossa hoidettiin dementiaa sairastavia ja muita pitkäaikaissairaita. Ja voin sanoa ettei se elämä ole elämisen arvoista! Monella pää on ainoa joka pelaa ja se onkin se huono puoli. Jos elät 24/7 sänkyssäsi, sinut syötetään, vaipatetaan ja vatsa tyhjennetään ilman että itse voit tehdä mitään. Olet vaan ja kuuntelet. Olen nähnyt näiden ihmisten elämisen tuskan.
Kyllä, itse voisin ottaa tuollaisen pillerin. Jossain vaiheessa jokatapauksessa aijon tehdä hoitotestamentin jossa kiellä itseltäni elvytyksen ja sellaisen hoidon jossa suoli tyhjennetään hoitajan toimesta. Siihen on nimittäin hellempikin vaihtoehto.
Mitä taas tulee omiin rakkaisiin vanhuksiin, kuka antaisi pois sitä ensimmäistäkään kultaista mummoa tai pappaa. Sanoisi että heippa vaan mummo, tää on meille kaikille parempi.
Asialla on niin monta puolat.piive kirjoitti:
Osastolla, jossa hoidettiin dementiaa sairastavia ja muita pitkäaikaissairaita. Ja voin sanoa ettei se elämä ole elämisen arvoista! Monella pää on ainoa joka pelaa ja se onkin se huono puoli. Jos elät 24/7 sänkyssäsi, sinut syötetään, vaipatetaan ja vatsa tyhjennetään ilman että itse voit tehdä mitään. Olet vaan ja kuuntelet. Olen nähnyt näiden ihmisten elämisen tuskan.
Kyllä, itse voisin ottaa tuollaisen pillerin. Jossain vaiheessa jokatapauksessa aijon tehdä hoitotestamentin jossa kiellä itseltäni elvytyksen ja sellaisen hoidon jossa suoli tyhjennetään hoitajan toimesta. Siihen on nimittäin hellempikin vaihtoehto.
Mitä taas tulee omiin rakkaisiin vanhuksiin, kuka antaisi pois sitä ensimmäistäkään kultaista mummoa tai pappaa. Sanoisi että heippa vaan mummo, tää on meille kaikille parempi.
Asialla on niin monta puolat.asian tuntija suorittavasta portaasta, niin oletko ajatellut koskaan kuinka vanhusten hoitoa yleensä pitäisi muuttaa, - riittääkö hoitavien käsien lisääminen?
Pirrejuupas kirjoitti:
asian tuntija suorittavasta portaasta, niin oletko ajatellut koskaan kuinka vanhusten hoitoa yleensä pitäisi muuttaa, - riittääkö hoitavien käsien lisääminen?
Kaiken aa ja oo olisi asenteen muutos. Että kaikki tajuaisivat sen kuinka isosta ja tärkeästä asiasta on kysymys. Ja kun laiminlyöntejä havaitaan niin niihin puututtaisiin oikeasti ja asialle tehtäisi jotain. Että nämä vanhat ja sairaat nähtäisiin arvokkaina yksilöinä. Ettei ketään kohdeltaisi kaltoin vain siksi että hän on niin sairas.
Luulen että jos jokainen ottaisi hoitotyönsä sydämen asiaksi moni vanhus saisi inhimillesemmän kohtelun. Mutta siinä on se vaara että työt tulee kotiin mukaan ja hoitaja väsyy ja palaa loppuun. Itseltäni pääsi monesti itku kun katselin näitä ihania kultaisia vanhoja ihmisiä. Jotka olivat tehneet ikänsä raskasta työtä, nyt kaikki nivelet koukussa, kippurassa, iho joka oli jo paperiakin ohuempaa, hiukset hopean harmaat. Jokainen kosketus saattoi olla vanhukselle tuskallinen. Silti monia nosteltiin ja käänneltiin kuin he olisivat olleet jotain paketteja.
Kyllä kaikki on asenteesta kiinni, loppujen lopuksi. Myös päättäjillä. Jos asiaa ei haluta tajuta ei saada niitä lisäkäsiä, helliä käsiä.- oma-hoitaja ?
piive kirjoitti:
Kaiken aa ja oo olisi asenteen muutos. Että kaikki tajuaisivat sen kuinka isosta ja tärkeästä asiasta on kysymys. Ja kun laiminlyöntejä havaitaan niin niihin puututtaisiin oikeasti ja asialle tehtäisi jotain. Että nämä vanhat ja sairaat nähtäisiin arvokkaina yksilöinä. Ettei ketään kohdeltaisi kaltoin vain siksi että hän on niin sairas.
Luulen että jos jokainen ottaisi hoitotyönsä sydämen asiaksi moni vanhus saisi inhimillesemmän kohtelun. Mutta siinä on se vaara että työt tulee kotiin mukaan ja hoitaja väsyy ja palaa loppuun. Itseltäni pääsi monesti itku kun katselin näitä ihania kultaisia vanhoja ihmisiä. Jotka olivat tehneet ikänsä raskasta työtä, nyt kaikki nivelet koukussa, kippurassa, iho joka oli jo paperiakin ohuempaa, hiukset hopean harmaat. Jokainen kosketus saattoi olla vanhukselle tuskallinen. Silti monia nosteltiin ja käänneltiin kuin he olisivat olleet jotain paketteja.
Kyllä kaikki on asenteesta kiinni, loppujen lopuksi. Myös päättäjillä. Jos asiaa ei haluta tajuta ei saada niitä lisäkäsiä, helliä käsiä.alkaa puolisonsa omahoitajaksi, kuoleekin itse, väsyy, uupuu, sairatuu itse vakavasti,
ja usein tämä dementikko elää vielä yhteiskunnan hoidossa kymmenen jopa toistakymmentä vuotta, panee hieman ajattelemaan. - vähän on kokeiltu vaatia ja saatu
Pirrejuupas kirjoitti:
asian tuntija suorittavasta portaasta, niin oletko ajatellut koskaan kuinka vanhusten hoitoa yleensä pitäisi muuttaa, - riittääkö hoitavien käsien lisääminen?
"riittääkö hoitavien käsien lisääminen? "
ei kai missään asiassa yhden asian muuttaminen ole ratkaisu, eikä kahdenkaan,
mutta suurimman avun saisi 10 % käsien lisääminen,
mutta vanhusten hinta/arvo on määrätty eikä vanhukselle anneta edes niin paljoa arvoa,
kuin Saimaan Norpalle, liito-oravalle tai susille.
tietysti on yksi asia kun saa parempaa hoitoa,
jos on vaativia ja taitavia nuoremman sukupolven edustajia,
kun lastenlapset vaativat, kyllä tapahtuu, mutta vain nimetyn vanhuksen kohdalla. - tule koskaan
vähän on kokeiltu vaatia ja saatu kirjoitti:
mutta vanhusten hinta/arvo on määrätty eikä vanhukselle anneta edes niin paljoa arvoa,
kun lastenlapset vaativat, kyllä tapahtuu, mutta vain nimetyn vanhuksen kohdalla.hyväksymään, vaikka tiedän, että näin se on käytännössä, vaikka joku voi vastaan väittääkin.
Siis ne kroonikot, joita eniten käydään katsomassa, hoidetaan parhaiten, koska kävijät osaavat ja pystyvät vaatimaan hoitoa.
Hekö, joita ei käydä edes katsomassa, saavat jäädä Mopen osalle?
Pitäisi järjestää joku virallinen tarkastajasysteemi, joka tarkkailisi heidän hoitoa. Eikä tarkastajan käynnistä ilmotettaisi etukäteen, kuten nykyisin ilmoitetaan, jos laitosta tullaan tarkkaamaan.
- Tuo nyt ei koskaan toteudu, kuten ei moni muukaan utopia tämän ongelman kanssa.
Mutta ei mikään parane hurskastelemassa jollain kuolemanpillerillä. Se vie vain huomion harhaan varsinaisesta ongelmasta, yhteiskunnan nyreästä suhtautumisesta kroonikkoihin.
. - beessi
vähän on kokeiltu vaatia ja saatu kirjoitti:
kun lastenlapset vaativat, kyllä tapahtuu, mutta vain nimetyn vanhuksen kohdalla.siis itse toimit työssäsi? Parempaa hoitoa vain nimetyille vanhuksille?
- näin se valitettavasti on, kenen kohdalla, sitä ei kukaan ti
beessi kirjoitti:
siis itse toimit työssäsi? Parempaa hoitoa vain nimetyille vanhuksille?
meidän äitimmekin kaatui huimauksen sekunnin huimauksen vuoksi,
kokeita ja kokeita vaan otettiin, eikä parempikin tutkimuksiin määrätty.
kun pyysi, vaati pääsi heti alle kuukauden kuluttua oli lääkkeet verenkiertoon ja siitä jatkui onnellinen 14 vuoden jakso.
onneksi kaatuessaan loukkasi vain olkapään, kun hänen ystävänsä lonkkansa, se leikattiin ja naulattiin kahdesti, ei onnistunut,
ystävä joutui makaaman palvelukeskukseen, vanhainkotiin, on maannut jo 12 vuotta, ei paljon muta suusta tule kun ai ai, kun nostellaan pesuille.
Tietysti kaikille ei käy niin tai näin,
mutta 1000 todennäköisempää on olla vaivainen vanhus kuin lottomiljonääri. - beessi
näin se valitettavasti on, kenen kohdalla, sitä ei kukaan ti kirjoitti:
meidän äitimmekin kaatui huimauksen sekunnin huimauksen vuoksi,
kokeita ja kokeita vaan otettiin, eikä parempikin tutkimuksiin määrätty.
kun pyysi, vaati pääsi heti alle kuukauden kuluttua oli lääkkeet verenkiertoon ja siitä jatkui onnellinen 14 vuoden jakso.
onneksi kaatuessaan loukkasi vain olkapään, kun hänen ystävänsä lonkkansa, se leikattiin ja naulattiin kahdesti, ei onnistunut,
ystävä joutui makaaman palvelukeskukseen, vanhainkotiin, on maannut jo 12 vuotta, ei paljon muta suusta tule kun ai ai, kun nostellaan pesuille.
Tietysti kaikille ei käy niin tai näin,
mutta 1000 todennäköisempää on olla vaivainen vanhus kuin lottomiljonääri.minut mielessäsi sijoittanut ja miksi?
Pääsen kyllä työterveyslääkärille tarvittaessa ihan heti. Kerran vuodessa on oikeus mennä erikoislääkärille.
Ei johtuisi mieleenikään vaatia mitään erityiskohtelua koskaan missään. Oma äitinikään ei olisi sellaista ikinä tehnyt, vaikka täysissä järjissään olevana ja esim. voimakkaista hajuista pahoinvoivana kärsi ja joskus vähän pelkäsikin terveyskeskuksen vuodeosastolle kaatuilun takia tavan takaa jouduttuaan. Omien sairauksiensa aiheuttamien kärsimysten lisäksi.
Luulen, että tuo todennäköisyyslaskelmasi ei ole lähellekään oikein. Itse teen ja olen jotain jo tehnytkin sen eteen, että saisin (itselleni riittävän hyvän) hyvän vanhuuden, mutta en sitä muuten koskaan ajattele, pelkäämisestä puhumattakaan, se on vielä niin kaukanakin. - näin se valitettavasti ........moni ei osaa ajatellakaan sit
beessi kirjoitti:
minut mielessäsi sijoittanut ja miksi?
Pääsen kyllä työterveyslääkärille tarvittaessa ihan heti. Kerran vuodessa on oikeus mennä erikoislääkärille.
Ei johtuisi mieleenikään vaatia mitään erityiskohtelua koskaan missään. Oma äitinikään ei olisi sellaista ikinä tehnyt, vaikka täysissä järjissään olevana ja esim. voimakkaista hajuista pahoinvoivana kärsi ja joskus vähän pelkäsikin terveyskeskuksen vuodeosastolle kaatuilun takia tavan takaa jouduttuaan. Omien sairauksiensa aiheuttamien kärsimysten lisäksi.
Luulen, että tuo todennäköisyyslaskelmasi ei ole lähellekään oikein. Itse teen ja olen jotain jo tehnytkin sen eteen, että saisin (itselleni riittävän hyvän) hyvän vanhuuden, mutta en sitä muuten koskaan ajattele, pelkäämisestä puhumattakaan, se on vielä niin kaukanakin."Oma äitinikään ........ja joskus vähän pelkäsikin terveyskeskuksen vuodeosastolle kaatuilun takia tavan takaa jouduttuaan"
Jos kaatuilee, kyllä pitäisi pyytää/VAATIA, kai neurologille keskussairaalaan, usein on jokin verenkiertohäiriö päässä,
äitinikin kun kaatuisi, ei tiennyt siitä 15 sekunnista yhtään mitään, onneksi vain kerran olkapää vaurioitui.
Kun sai lääkkeet eli pitkän ja terveen elämän, kuoli 89 v, silloin antoi vielä aamuyöstä rannehälyttimellä hälytyksen.
Naapurin mammalla lonkka, leikattiin ja naulattiin, kaatui taasen, eikä enää luutunut, makaa joi kai 15 vuottaan, aina on "suu väärässä" kun nostetaan pesuille, syömään, ei ole kivaa katseltavaa.
[puhuttiin Kai juuri em. jotka ehkä tarvitsivat sen pilerin]
---------------------------
Niin, ei kai nyt puhuta aivan meidän ikäisistä, minä ja puoliso jäätiin kun 55-v tuli mittariin,
siihen sakkaa saatiin aivan kaikki lääkärit, hoidot ja lääkkeet ilmaiseksi viimeiset 8 vuotta.
Mikäli olisi tuskallinen kuolema edessä eikä mitään toivoa paremmasta, miksi kärsimystä pitkittämään.
Toinen mahdollinen olisi vaikea dementoituminen, silloin vain valitettavasti ei enää ymmärrä ottaa pilleriä, sen antaminen pitäisi jättää muille.- kat-tila
ihmeellistä, että rikkaalla Suomella ei ole varaa hoitaa loppuaan lähestyviä ihmisiä, muuta kuin tarjoamalla nopeutettua lähtöä, kuten ehdotetaan?
Jo on maailma mallillaan. Oloja pitää parantaa, luin juuri, että muualla asia tuottaa suurta ihmetystä maamme oloja kohtaan.
Varoja on otettava, ja paljon, sieltä, missä niitä vähemmän tarvitaan.
Koko ajatus on täysin makaaberi.
Eutanasia, jos on paikallaan, on se vihonviimeinen toimenpide. Ei siitä pidä tulla maan tapaa.
Haloo asian ympärillä kertoo tästä kammottavasta itsekkyyden ajasta.
Se kertoo, kuinka kauas olemme ahneuksissamme vajoamassa. Sairaat, vanhukset luokitellaan väestönosaksi, josta halutaan erilleen. Tehdään jopa heille itselleen huono omatunto siitä, kuinka he vievät elintilaa, muilta, tuottavilta.
Voi aikoja, voi tapoja.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1730451
. - Iloton vanhuusko?
-95 minulta murtui 2 niskanikamaa ja leikannut lääkäri piti jonkinmoisena ihmeenä, etten 4-raajahalvaantunut.
Silloin oli varsinainen totuuden hetki elämässäni ja ajattelin, etten olisi voinut itse lopettaa elämääni, kun ei kaulasta alaspäin mikään toimisi.
Mikään muukaan ei-parannettavissa oleva ja kivulloiseen kuolemaan johtava sairaus ei saa elämisenhaluani niin riittäväksi, ettenkö ottaisi lähtöpilleriä tai ruisketta. - kuhistunut
ja tälläisia ei pidä edes ääneen ajatella.
- mieltä.
Ei tämä kysymys ole mikään lööppien-ota-kantaa-asia.
.
- oskari olematon
miten meihin vanheneviin suhtaudutaan. He eivät halua maksaa muumioiden eläkkeitä, kuten sanovat.
Kokevat, etteivät ole teiltä mitään saaneet! Kaupunkilaisen nuoret ovat tylympiä luki pikkusurkeassa, joku otos heilläkin. Eivät tee muiden eteen töitä, sanoi 1000/ 867 nuorta. Joten toivottavasti on jotain omaa mitä myydä elääkseen. Oli myös, et vanhukset ovat tiellä, haisevat, ja tuulipukuisena tukkivat kaupan sisään/ulostulon , ovat röyhkeitä ym. Ovatko?
Lehdessä kirjoitellaan, miksi hitaat, huonojalkaiset tai puolisokeat tulevat yleiseen bussiin, kun on sote mahdollillisuus? Soita tuntia ennen ja odota kaksi, miten ehdit esim. lääkärin vastaanotolle?
Tänään luin, miten moni oli ajanut naiskuljettajan ohitse moottoritiellä, vaikka auto savusi kovasti.
Ketä tälläiset ihmiset on? Niin makaa kuin petaa, tulee mieleen! Ja sen eestään löytää, mitä taakseen jättää!meidän eteen, pitää ottaa työttömyyskorvaukset pois, ja kaikki etuisuudet jotka on meidän veromarkoilla pykätty, ..silleenhän ne puntit on sitten tasan.
- pikkuinen ajattelija
Pirrejuupas kirjoitti:
meidän eteen, pitää ottaa työttömyyskorvaukset pois, ja kaikki etuisuudet jotka on meidän veromarkoilla pykätty, ..silleenhän ne puntit on sitten tasan.
arvaathan ettei mene. Onhan todella nuoria jotka asuvat kimppaa, opiskelevat ja tekevät muutamia tunteja viikossa töitä, maksaakseen elämisensä. Usein on syynä Äidin avomies/kihlattu jonka kanssa murrosiän myllerryksessä ei vain natsaa. Toki useimmista näistä tulee selviintyjiä, vaan yksikin ; Ei jaksa on haaskausta.
On perheitä jossa vanhemmat tienaavat sen rajan, nippanappa. Se on, et nuoren on parempi muuttaa soluasuntoon ja saada tukea. Kotona ei voi asua, opintotukea ei saa, - ei kyllä rahaakaaan!
Kunnioitan näitä nuoria, vaan tiedämme myös nämä ikuiset yliopiston paikan pitäjät. Isä tai mami betalaa, onhan se niin hienoa sanoa, poikani/ tyttäreni ....3 -4 vuotta, sitten unohdetaan vuodet, valmistusta ei tule.....kunhan roikutaan kirjoilla.
Ihanaa on se , et siihen ollaan laittamassa ov/v, ellei ...ulos! Eikös nekin ole veronmaksajien tiennesteistä otettu? - Tilja
pikkuinen ajattelija kirjoitti:
arvaathan ettei mene. Onhan todella nuoria jotka asuvat kimppaa, opiskelevat ja tekevät muutamia tunteja viikossa töitä, maksaakseen elämisensä. Usein on syynä Äidin avomies/kihlattu jonka kanssa murrosiän myllerryksessä ei vain natsaa. Toki useimmista näistä tulee selviintyjiä, vaan yksikin ; Ei jaksa on haaskausta.
On perheitä jossa vanhemmat tienaavat sen rajan, nippanappa. Se on, et nuoren on parempi muuttaa soluasuntoon ja saada tukea. Kotona ei voi asua, opintotukea ei saa, - ei kyllä rahaakaaan!
Kunnioitan näitä nuoria, vaan tiedämme myös nämä ikuiset yliopiston paikan pitäjät. Isä tai mami betalaa, onhan se niin hienoa sanoa, poikani/ tyttäreni ....3 -4 vuotta, sitten unohdetaan vuodet, valmistusta ei tule.....kunhan roikutaan kirjoilla.
Ihanaa on se , et siihen ollaan laittamassa ov/v, ellei ...ulos! Eikös nekin ole veronmaksajien tiennesteistä otettu?Silloin ottaisin pillerin.
- olen ollut
Tilja kirjoitti:
Silloin ottaisin pillerin.
eri mieltä sinun kanssasi, nyt en.
Sanot nappiin sen, mistä on kysymys. Hyvä Sinä!
.
- 1947
En tietenkään! Elämä on elettäväksi annettu. Kunpa ihmiset löytäisivät uskon avukseen. Sen eli Jeesuksen kautta saa rauhan sisimpään.
Mieluummin odottelen taivaspaikkaa.- Kyynikko ajattelee
On tässä nyt, sinun ja minun elämässä. Siitä kuoleman jälkeisestä emme tiedä mitään todellista. Itse uskon jonkinlaiseen elämän kiertokulkuun, niinkuin porosta löytyy muutama karvatuppo ja runsas vihreä mätäs jänkän laidalla.
- Turhas
Lopeta tuo mainostaminen uskostasi. Se on turhaa.
- en ottas
Turhas kirjoitti:
Lopeta tuo mainostaminen uskostasi. Se on turhaa.
ole nykyisin vanhus,minuakin on "riiannut" 80v mies ja ei mitään merkkejä vanhuudesta.
- taiteilia mummi -
en ottas kirjoitti:
ole nykyisin vanhus,minuakin on "riiannut" 80v mies ja ei mitään merkkejä vanhuudesta.
tulee harkita pitkään ja hartaasti KUKA on VANHUS ja missä on VANHUUDEN RAJA.
Mielestäni vanhuuden raja on LIUKUVA , on siis yksilö kohtainen.
RAJAA EI TULE TEHDÄ MIHINKÄÄN IKÄÄN.
Jotkut yksilöt ovat jo 60v avun tarpeessa, toiset vasta 90v JOTEN HARKINTAA HYVÄT PÄÄTTÄJÄT.
- Itsemurha on pakanallista
Minä kannatan eutanaasiaa. Olen ateisti. En pelkää Jumalaa. Yhteiskunta missä elämme on mielestäni ihmisten rakentama yhteisö. Toiset on kasvatettu välittämään enemmän lähellä olevista ihmisistään. Tämä välittäminen ei todellakaan ole mielestäni uskovaisten joukossa oikeaa välittämistä. Siihen tarvitaan omaa sydäntä, järkeä ja vastuunottoa. Eutanasian päätös tulee tietenkin olla vapaaehtoista. Siksi en ymmärrä miksi sitä vastustetaan niin paljon. Kyse on todennäköisesti uskonnosta. Meitä on kuitenkin ihmisiä jotka emme harrasta mitään uskontoa. Uskomme siihen mikä on tässä ja nyt. Emme tarvitse palkintoa (taivasta) siitä että välitämme kanssaihmisistä. Minulle palkinto hyvästä teosta on se, että voin tuottaa jollekin iloa. Jos elämääni pidetään yllä letkujen avulla en koe sitä enään elämäksi. Olen aina sanonut, että en halua nähdä sitä päivää kun minulle vaihdetaan vaippoja. Siinä vaiheessa päätös ottaa kuolinpilleri pitäisi olla minun päätöseni.
- ajattelia -
silti pidän oikeutettuna ihmisen itse päättää elämästään silloin kun katsoo kaiken jo olevan takanaan, on sairas, väsynyt, korkea ikä, osaa vielä itse ajatella.
Mielestäni niinsanotut "itsemurhat" - kin on jumalan säätämiä, sillä kaiken on jumala säätänyt, ja kainen jumala tietää jo ETUKÄTEEN, siis kaikki on jumalasta. - Pirre*
ajattelia - kirjoitti:
silti pidän oikeutettuna ihmisen itse päättää elämästään silloin kun katsoo kaiken jo olevan takanaan, on sairas, väsynyt, korkea ikä, osaa vielä itse ajatella.
Mielestäni niinsanotut "itsemurhat" - kin on jumalan säätämiä, sillä kaiken on jumala säätänyt, ja kainen jumala tietää jo ETUKÄTEEN, siis kaikki on jumalasta.ja Jumalasta kai ne "kuolin avutkin" taannoin siellä vanhusten- ja vammaisten hoitolaitoksessa, niinkö?
- beessi
No, joka tapauksessa se on lähes aina vapaaehtoista. Mitenkähän tulisi olemaan eutanasian kanssa, jos se olisi laillinen ja yleisesti hyväksytty?
En ymmärrä, miksi niin monille pahin mahdollinen tulevaisuuden näkymä tuntuu olevan se, että joutuisi mahdollisesti käyttämään vaippoja? Minulle ei ole jäänyt alkutaipaleeni vaippavaiheesta mitään traumoja. En minä ainakaan haluaisi ulostamisongelmien takia lähtöäni nopeuttaa, sen verran sentään on kanttia... (Nuoruuteni aikaiset terveyssiteet muuten olivat epämukavia, mutta siinä se meni sekin).
Voin ihan hyvin hyväksyä ajatuksen, että elämäni viimeisimmät vaiheet olen mahdollisesti täysin muista riippuvainen. Yritän tietenkin itse jo nyt tehdä valintoja, joiden johdosta tuo vaihe jää mahdollisimman lyhyeksi, josko tuleekaan. - ajattelia
Pirre* kirjoitti:
ja Jumalasta kai ne "kuolin avutkin" taannoin siellä vanhusten- ja vammaisten hoitolaitoksessa, niinkö?
mutta siinä olikin kysymyksessä toisen ihmisen aiheuttama kuolema avuttomalle, ------ EI OMA TAHTO, -------- joten se oli tuomittava teko, -- mielestäni--
- löytyy varmaan areenalta ohjelma
mitään kuolettavaa pilleriä, niin kuin eilen illalla asia todettiin lääkärin taholta ykkösen ohjelmassa, kuolettava aine pitäisi saada suoraan suoneen.
Ei kukaan sellaista pysty antamaan toiselle ihmiselle. - 60män
Kun puhutaan ikä- ihmisistä kohderymänä, niin suunta on väärä. Monet yli 80v ovat vielä elämänsä kunnossa. Pitäisi puhua parantumattomista sairaista iästä riippumatta.
Eutanasia on armomurha ja rangaistava teko, mutta jos ottaa itse pillerin, niin se on itsemurha ja kunkin oma asia.
Sukupuolilla on eroja. Useat tuntemani, kuolevaa tekevät miehet, ovat sanoneet: "voi kun pääsisi jo pois". Yhdenkään tuntemani, kuolemaa tekevän, naisen en ole sitä kuullut sanoman, eli naiset ovat elämänhaluisempia, kuin miehet. Siksi kai naiset elävätkin kauemmin. - O tempora, o mores.
eutanasiasta on alkuun verraten ihan mennyt pois raiteiltaa.
Alkuaan oli kyse siitä, jos ihmisellä on niin pahoja tuskia, joita ei voida helpotaa, hän valitsee kuoleman. Muistan, kuinka Suomessakin haastateltiin fiksua rouvaa, kotonaan, joka asiasta kertoi hyvin ymmärrettävästi.
Nyt yht'äkkiä puhutaankin knoonikkovanhusten huonosta hoidosta. Kuin koko kansa olisi paniikissa, ettei vain tule vanhaksi ja sairaaksi. Kai vanhuus on normaali ajanjakso normaalissa elinkaaressa?
Eivät kaikki sairasta vuosikausia sairaalassa.
Siis ihmisen pitäisi terveenä, ennen sairautta ja vanhuutta määrätä, että hänelle annetaan "kuolemanpilleri"?
Eilenhän lääkärin valisti, ettei sellaista pilleriä ole olemassakaan. Kuoleman saavuttaakseen, on oltava tiputuksessa. Kukaan ei siis noin vain ketään häiritsemättä, pillerin nielemällä, pääse täältä pois.
Ei voi kuin päivitellä, mihin ollaan menty. Ei kai vanhuksen kuolema tätä yhteiskuntaa paranna?
Minkä väestönosan seuraavaksi halutaan olevan likvidoitavissa?
. - kohta 63v
en ihan vielä koska liikuntakyky on tallella,elämä tuntuu kuitenkin jo nyt niin tyhjältä että lähivuosina harkitsisin ihan vakavasti,onko tässä elämässä enää mitään mistä haluaisin pitää kiinni.Enkä missään nimessä halua jäädä sängyn pohjalle toisten käänneltäväksi.En kuitenkaan elä yksin mutta olen silti yksin.
Olen kokenut läheisten,sisarusteni,nuorten kuolemaa niin monta kertaa,myös vanhempien sukulaisten, etten todellakaan ole ihminen joka ei ole nähnyt kuollutta koskaan.Eikä siinä ole mitään pelättävää.Uskon näin ja toivon kun omalla kohdalla hetki lyö,se olisi helppo ja hyvä lähtö.- jakaa joskus
Valinta helpottuu kun valtiovarainministeriö suosittelee verohallintoa postittamaan veroilmoituksen
välissä PILLERIN jokaiselle . Annosteluohjeena lienee maksuunpantavan veron määrä , jos et
ole nettomaksaja niin paripilleriä ja kela maksaa kuoppauksen . Turhakkeet karsitaan pois yhteiskuntaa
kuluttamasta ja näin tehdään tilaa Afrikasta tuleville marjanpoimioille ja muille mamuille joita tarvitaan
porvareiden kodinhoitajiksi ja rouvien viihdykkeiksi . - beessi
jakaa joskus kirjoitti:
Valinta helpottuu kun valtiovarainministeriö suosittelee verohallintoa postittamaan veroilmoituksen
välissä PILLERIN jokaiselle . Annosteluohjeena lienee maksuunpantavan veron määrä , jos et
ole nettomaksaja niin paripilleriä ja kela maksaa kuoppauksen . Turhakkeet karsitaan pois yhteiskuntaa
kuluttamasta ja näin tehdään tilaa Afrikasta tuleville marjanpoimioille ja muille mamuille joita tarvitaan
porvareiden kodinhoitajiksi ja rouvien viihdykkeiksi .tyytyväinen. Sinähän et tietenkään kuulu turhakkeisiin, et voi, noin briljantilla ajattelulla. "Mamut" todennäköisesti voivat - jos heillä oikein hyvä tuuri käy - päästä sinuakin palvelemaan. Eihän me kai niitä heti suoraan sinne turhakkeilta vapautuville vuodepaikoille päästetä? Hoitakoot ensin aikansa näitä turhakkeita, siitäpähän saavat!
- kuolema kuuluu elämään
jakaa joskus kirjoitti:
porvareiden kodinhoitajiksi ja rouvien viihdykkeiksi .Jos lopetettaisiin kaikenlainen turha sairauksien lääkehoito. Ihmiset kuolisivat normaalisti, eivätkä makaisi vuosia hoitolaitoksissa. Itse aion vaikuttaa elämääni niin, että lähden luonnollisesti kun aika tulee. En juokse lääkärin luona tutkittavana, enkä syö lääkkeitä. Minulla on useampikin ystävä, joka on kuollut syöpään. Hoitoa he ovat hakeneet vasta viimeisten hetkien koviin kipuihin. Omaakaan elämääni ei pitkitetä keinotekoisesti hetkeäkään.
- Kärsimätön
pitemmän aikaa asiaa mietiskellyt, vaan en uskaltanut lääkäriltä pyytää kuolemanpilleri reseptiä.
Onko sellaisia olemassa ylipäätänsä?
Haluaisin ehdottomasti vanhanakin määrätä itse, milloin on aikani lähteä autuaammille metsästysmaille.
Mutta haluaisin myös että joku toinen voi antaa sen minulle, mikäli en pysty siihen itse. Valitettavasti sellaista testamenttia ei voi vielä tehdä. - niin kyllä
kun peli olisi selvä eikä sängystä enää noustaisi.
- Jämpti on nii.
Onko parempi rukoilla pitkää ikää, pirullisin tuskin, kuin ottaa armolähtö?? Itse tiedän koska on parempi päästä pois. Se on viimeistään silloin, kun en pysty itse takapuoltani pyyhkimään!!
- beessi
Jämpti on nii. kirjoitti:
Onko parempi rukoilla pitkää ikää, pirullisin tuskin, kuin ottaa armolähtö?? Itse tiedän koska on parempi päästä pois. Se on viimeistään silloin, kun en pysty itse takapuoltani pyyhkimään!!
armolähdön "ottamiselle" ? olla se, että joku pyyhkisi takapuolesi? Vai meinaatko, että pitäisi ihan verorahoilla ylläpitää murhayksiköitä?
- isoäiti*
Jotkut matkustavat ulkomailla oleville eutanasiaklinikoille kuolemaan.
Sveitsissä ainakin on tunnettu sellainen.
Kirja *Final exit* antaa muita tee-se-itse-menetelmiä kuin pilleri.- pakollisexi
Mikseivät ihmiset tekisi hoitotestamennttia , siinähän selviäisi mitenpaljon hoitoja käytettäisi.
Joten päätös olisi henkilökohtaisen halun mukainen ja hyvin simppeli jutska.
- soilike
Jos sitä ei saa nykyisestä terveydenhuollosta , niin itse varaudun parhaan kykyni mukaan
Toivoisin kuitenkin modernimpaa järjestelmää , joka jo nyt olisi mahdollista
Kaikille meille, jotka itse sitä haluavat, jotka pelkäämme kauhistuttavaan vaippahoitoon joutumista, pitäisi saada mickrosiru, johon olisi asennettu mahdollisuus itse lopettaa arvoton ja tuskallinen elämänsä.
Siis sen jälkeen, kun emme ole enää toimivia ja tarpeellisia täällä yhteiskunnassa.- Niin se
on helppoa sanoa suht'koht terveenä, kaikki aistit tallella.
Entäs kun sen tabun tarve tulee, kuka meistä osaa sanoa omia mielihalujaan?
Kuka sen pillerin, jota muuten ei ole olemassakaan, suuhun työntää? Kuka alkaa valtakunnan pyöveliksi?
Makaaberiä on koko keskustelu. Hyvinvointiyhteiskunta haluaa ilmeisesti vielä rikkaammaksi panemalla kroonikot kippaamaan kuolemaa suuhunsa?
Ei voi uskoa, että tämä on tätä päivää. Ikävä, etten ole jo poistunut muonavahvuudesta, kun tämäkin piti nähdä.
.
- soilike
Jos vielä järjissäni olisin ja joka päivä pois pääsemistä toivoisin, kuten eräät läheiseni.
Hoitotahtooni olen lisännyt luvan käyttää, mikäli tällainen mahdollisuus annettaisiin
Kyllä tällainen laki vielä laaditaan, on pakko, kun puolet kansasta on eläkkeellä, työttömänä , lapsia ja opiskelijoita.
Mistä niitä hoitovaroja enää tulisi kaikkien laitoshoitoa tarvitsevien hoitamiseksi.Tupakka on parhain ja nopeimmin vaikuttava spyykelääke.
- Sitten kun tuskaa lykkää, eikä terveyttä luvata sitten otan oikein ystävien keskellä.
- En minä kuolemaa pelkää kipua minä pelkään, sitä olen sanut tuntea ihan tarpeeksi.
- mihin ne elämän aikana maksetut verovarat ovat huvenneet ?- helppo ..
maagikko kirjoitti:
Tupakka on parhain ja nopeimmin vaikuttava spyykelääke.
- Sitten kun tuskaa lykkää, eikä terveyttä luvata sitten otan oikein ystävien keskellä.
- En minä kuolemaa pelkää kipua minä pelkään, sitä olen sanut tuntea ihan tarpeeksi.
- mihin ne elämän aikana maksetut verovarat ovat huvenneet ?puhua sitkukieltä, ihan eri asia, jos se olisi nyt ja tässä.
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1205699- 292080
- 1771912
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.651080Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101063Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73957
Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24882Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12745