Must in Berlin ?

Kein Berliner

Olen lähdössä muutamaksi päiväksi Berliiniin ja toivon teidän kertovan, mitä siellä pitäisi välttämättä nähdä tai tehdä? Etten missaisi mitään tärkeää. Kiitos etukäteen vastaajille.

36

5887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

      Ei kannata ottaaa koiraa mukaan Berliiniin.

      • nebukad

        En oikein minäkään ymmärrä miksi pitäisi ottaa koira mukaan kaupunkimatkalle. Olisi sen kanssa ehkä vähän hankalaa. Kai Mustia joku kotomaassakin hoitaa voisi?


    • ChC

      Älä jätä käymättä Berliinin muurista kertovaa Haus am Checkpoint Charlie -museota. Sen uskon kiinnostavan lähes kaikkia. Jos olet historiafriikki, mene esim. museosaaren Pergamon-museoon. Upeita kirkkoja löytyy myös monia.

      Manner-Euroopan suurin tavaratalo KaDeWe kannattaa katsastaa, vaikka ei shoppailumielellä olisikaan liikenteessä. Herkkuosasto on valtava.

      • vähän jää

        aika köyhäksi noilla eväillä Berliini jä'ä, vaikka eivät kohteet huonoja olekaan. Mustia ei todellakaan kannata ottaa mukaan Berliiniin, ei siitä ole kuin haittaaa.


      • ChC
        vähän jää kirjoitti:

        aika köyhäksi noilla eväillä Berliini jä'ä, vaikka eivät kohteet huonoja olekaan. Mustia ei todellakaan kannata ottaa mukaan Berliiniin, ei siitä ole kuin haittaaa.

        No en ajatellut, että täällä kaikkea tarvitsisi rautalangasta vääntää. En kai sanonut, että koko ohjelma olisi tuo ehdottamani. Minusta Checkpoint Charlien museo on kyllä sellainen, että esim. taidefriikkienkään ei sitä kannata missata. Siellä käyminen ei sulje pois muita kohteita. Jotakin tekemistä kai osaa etsiä itsekin, jos matkalle lähtee.

        Aiheetta enempään.


      • asukas123
        ChC kirjoitti:

        No en ajatellut, että täällä kaikkea tarvitsisi rautalangasta vääntää. En kai sanonut, että koko ohjelma olisi tuo ehdottamani. Minusta Checkpoint Charlien museo on kyllä sellainen, että esim. taidefriikkienkään ei sitä kannata missata. Siellä käyminen ei sulje pois muita kohteita. Jotakin tekemistä kai osaa etsiä itsekin, jos matkalle lähtee.

        Aiheetta enempään.

        Bussi 100 :lla näkee kätevästi kiertoajelulla. Sitten katsastaisin Kudamm, Potsdamer Plats, Friedrich-Aleksander Plats väli, Reichstad, Berliini on suuri kaupunki joten joudut palaamaan jotta näkisit mahd. paljon. Ihana kaupunki


      • Erich H
        ChC kirjoitti:

        No en ajatellut, että täällä kaikkea tarvitsisi rautalangasta vääntää. En kai sanonut, että koko ohjelma olisi tuo ehdottamani. Minusta Checkpoint Charlien museo on kyllä sellainen, että esim. taidefriikkienkään ei sitä kannata missata. Siellä käyminen ei sulje pois muita kohteita. Jotakin tekemistä kai osaa etsiä itsekin, jos matkalle lähtee.

        Aiheetta enempään.

        Check Point Charlien "museo" on kyllä aikamoinen turistirysä johon ei kannata mennä. Jos muurista ja sen historista on kiinnostunut niin löytyy tällainen paikka
        http://www.berliner-mauer-dokumentationszentrum.de
        - ja ihan ilmainen vielä!
        Enemmän Saksan - ja Berliin - historiaa löydät täältä
        http://www.dhm.de/


      • Pläts
        asukas123 kirjoitti:

        Bussi 100 :lla näkee kätevästi kiertoajelulla. Sitten katsastaisin Kudamm, Potsdamer Plats, Friedrich-Aleksander Plats väli, Reichstad, Berliini on suuri kaupunki joten joudut palaamaan jotta näkisit mahd. paljon. Ihana kaupunki

        Litiseee ja lätisee, mutta ei ole mitään saksankieltä. Älä kirjoiittele kun et osaa.


      • ehtottomasti
        Erich H kirjoitti:

        Check Point Charlien "museo" on kyllä aikamoinen turistirysä johon ei kannata mennä. Jos muurista ja sen historista on kiinnostunut niin löytyy tällainen paikka
        http://www.berliner-mauer-dokumentationszentrum.de
        - ja ihan ilmainen vielä!
        Enemmän Saksan - ja Berliin - historiaa löydät täältä
        http://www.dhm.de/

        Vaikka Checkpoint Charlien museo on ahdas´ja useammassa kerrpoksessa, niin se antaa hyvän kuvan erilaisista pakokeinoista Itä-Berliiniistä. Kannattaa ehdottomasti poiketa.


      • Kirjoiittaja
        Pläts kirjoitti:

        Litiseee ja lätisee, mutta ei ole mitään saksankieltä. Älä kirjoiittele kun et osaa.

        Pläts-niminen valopää sitten kirjoiitteli itse, vaikka ei tiennyt että saksan kieli on kaksi eri sanaa. Heh!


      • Pläts
        Kirjoiittaja kirjoitti:

        Pläts-niminen valopää sitten kirjoiitteli itse, vaikka ei tiennyt että saksan kieli on kaksi eri sanaa. Heh!

        Minun suomen kielen taitoni ei tosiaan ole kovin hyvä. Mutta saksan kieltä sentään osaan. Plats on siis joka tapauksessa väärin.
        Anteeksi virheeni. Muuten olen minäkin sitä mieltä, ettei Mustia oikein kannata ottaa mukaan matkalle Berliiniin. Monet hotellit eivät edes halua ottaa koiraa huoneisiinsa.


      • Onpa noloa
        Pläts kirjoitti:

        Minun suomen kielen taitoni ei tosiaan ole kovin hyvä. Mutta saksan kieltä sentään osaan. Plats on siis joka tapauksessa väärin.
        Anteeksi virheeni. Muuten olen minäkin sitä mieltä, ettei Mustia oikein kannata ottaa mukaan matkalle Berliiniin. Monet hotellit eivät edes halua ottaa koiraa huoneisiinsa.

        Minusta on aika typerää alkaa huomautella kirjoitusvirheistä niin kauan kuin asia tulee kuitenkin ymmärretyksi. Sinun kannaltasi tämän tekikin sitten tosi noloksi se, että et itsekään osannut. Tiedoksi vielä, että 'must' on englantia ja tarkoittaa tässä pakollista nähtävyyttä tms. Jos saksan kieltä osaat, tiedätkin mitä 'in' tarkoittaa. ;)


      • Pläts
        Onpa noloa kirjoitti:

        Minusta on aika typerää alkaa huomautella kirjoitusvirheistä niin kauan kuin asia tulee kuitenkin ymmärretyksi. Sinun kannaltasi tämän tekikin sitten tosi noloksi se, että et itsekään osannut. Tiedoksi vielä, että 'must' on englantia ja tarkoittaa tässä pakollista nähtävyyttä tms. Jos saksan kieltä osaat, tiedätkin mitä 'in' tarkoittaa. ;)

        Plats on sana, jota me saksalaiset emme ymmärrä. Suomssa asuvana kielitaitoni ei ole kovin hyvä, mutta ymmärrän kyllä, että Must tai Musti on Suomessa tavallinen koiran nimi ja Berliinin matkalla koira olisi kyllä aika hankala mukana. Nähtävyys ei ole englanniksikaan must. Kiitos.


      • Ein Platz an der Sonne
        Pläts kirjoitti:

        Plats on sana, jota me saksalaiset emme ymmärrä. Suomssa asuvana kielitaitoni ei ole kovin hyvä, mutta ymmärrän kyllä, että Must tai Musti on Suomessa tavallinen koiran nimi ja Berliinin matkalla koira olisi kyllä aika hankala mukana. Nähtävyys ei ole englanniksikaan must. Kiitos.

        Nolommaksi vain menee, ja vielä puurot ja vellit autuaasti sekaisin. Tämän palstan käyttäjistä valtaosa on suomenkielisiä ja peinet krijoitusvihreet :) eivät ymmärrettävyyttä haittaa. Tunnen paljon saksalaisia ja he ovat aivan älykästä väkeä. Väite siitä, että Plats-sanaa ei ymmärrettäisi, on todella alentava heitä kohtaan. Äännettynähän tuossa ei juuri ole eroa ja kyllä sen luettunakin ymmärtää. 'Must' on englannista kulkeutunut suomeen ja tarkoittaa vapaassa tyylissä juuri jotakin pakollista (näkemistä, tekemistä jne.). Se mitä 'must' EI todellakaan ole, on "tavallinen koiran nimi". Musti sitä kyllä on.

        Aiheetta enempään.


      • Musti!
        Ein Platz an der Sonne kirjoitti:

        Nolommaksi vain menee, ja vielä puurot ja vellit autuaasti sekaisin. Tämän palstan käyttäjistä valtaosa on suomenkielisiä ja peinet krijoitusvihreet :) eivät ymmärrettävyyttä haittaa. Tunnen paljon saksalaisia ja he ovat aivan älykästä väkeä. Väite siitä, että Plats-sanaa ei ymmärrettäisi, on todella alentava heitä kohtaan. Äännettynähän tuossa ei juuri ole eroa ja kyllä sen luettunakin ymmärtää. 'Must' on englannista kulkeutunut suomeen ja tarkoittaa vapaassa tyylissä juuri jotakin pakollista (näkemistä, tekemistä jne.). Se mitä 'must' EI todellakaan ole, on "tavallinen koiran nimi". Musti sitä kyllä on.

        Aiheetta enempään.

        Se koiran nimi kirjoitetaan Must, mutta äännetään usein Musti. Kumpikaan ei tarkoita mitään näkemistä. En minä pienistä kirjoitusvirheistä välitä, mutta siihen alkuperäiseen kysymykseen koiran ottamisesta mukaan Berliiniin ei oikein ole tullut selvyyttä, itse en kyllä ottaisi.


      • Möhkönä
        ehtottomasti kirjoitti:

        Vaikka Checkpoint Charlien museo on ahdas´ja useammassa kerrpoksessa, niin se antaa hyvän kuvan erilaisista pakokeinoista Itä-Berliiniistä. Kannattaa ehdottomasti poiketa.

        Kannattaa käydä hakemassa Itä-Saksan virallinen leima passiin. Itseäni harmittaa, kun ei tullut kannettua Passia mukana.
        Onhan siellä nähtävää: mm. Olympiastadion on todellakin valtava sisältä, vaatimaton ulkoakatsottuna. Lisäksi maisemia voi mennä ihailemaan Alexander Platzin radiotornista. Ja tietysti Brandenburghin portti ja sen lähettyvillä on holikaustin muistomerkiksi pystytetyt kivipaasit... Onhan siellä vaikka mitä nähtävää, mukava kaupunki. Itse tykästyin, vaikka ensin vähän erästä huoraa peljästyinkin. Niitä siellä liikuskelee iltapimeällä.


      • Luulette vaan
        Erich H kirjoitti:

        Check Point Charlien "museo" on kyllä aikamoinen turistirysä johon ei kannata mennä. Jos muurista ja sen historista on kiinnostunut niin löytyy tällainen paikka
        http://www.berliner-mauer-dokumentationszentrum.de
        - ja ihan ilmainen vielä!
        Enemmän Saksan - ja Berliin - historiaa löydät täältä
        http://www.dhm.de/

        Mitä te täällä lässytätte ja luulette jotain tietävänne. Yksikään teistä ei ole ollut Berliinistä kuullutkaan siihen aikaan kun muuri vielä oli pystyssä. Minä olen siellä siihen aikaan asunut ja käynyt myös muurin toisella puolella. Kyllä sitä nyt ollaan niin Berliinin-kävijää ja ollaan tietävinään vaikka mitä. Paras kun menette vain grillaamaan vetelää taikinamahaanne Kanarialle tai Thaimaahan, ne on teille just oikeita paikkoja.


      • Erich Honecker
        Luulette vaan kirjoitti:

        Mitä te täällä lässytätte ja luulette jotain tietävänne. Yksikään teistä ei ole ollut Berliinistä kuullutkaan siihen aikaan kun muuri vielä oli pystyssä. Minä olen siellä siihen aikaan asunut ja käynyt myös muurin toisella puolella. Kyllä sitä nyt ollaan niin Berliinin-kävijää ja ollaan tietävinään vaikka mitä. Paras kun menette vain grillaamaan vetelää taikinamahaanne Kanarialle tai Thaimaahan, ne on teille just oikeita paikkoja.

        Mene itse räpläämään pientä pilisiä Pattayalle tai laulamaan karaokea Las Palmasiin. Ai niin ja sattumoisin olen asunut Berliinissä ja vieraillut useasti 1980-luvulla Itä-Berliinissä ja muualla Derkkulassa joten ime mutteria!


      • ihme mustit
        Musti! kirjoitti:

        Se koiran nimi kirjoitetaan Must, mutta äännetään usein Musti. Kumpikaan ei tarkoita mitään näkemistä. En minä pienistä kirjoitusvirheistä välitä, mutta siihen alkuperäiseen kysymykseen koiran ottamisesta mukaan Berliiniin ei oikein ole tullut selvyyttä, itse en kyllä ottaisi.

        Tässä ei ole kukaan puhunut mistään koirasta mitään alunperin.. lukekaa ensin mitä tänne kirjotetaan ennen kuin lässytätte jostain mustista..


      • Berlin fan
        Möhkönä kirjoitti:

        Kannattaa käydä hakemassa Itä-Saksan virallinen leima passiin. Itseäni harmittaa, kun ei tullut kannettua Passia mukana.
        Onhan siellä nähtävää: mm. Olympiastadion on todellakin valtava sisältä, vaatimaton ulkoakatsottuna. Lisäksi maisemia voi mennä ihailemaan Alexander Platzin radiotornista. Ja tietysti Brandenburghin portti ja sen lähettyvillä on holikaustin muistomerkiksi pystytetyt kivipaasit... Onhan siellä vaikka mitä nähtävää, mukava kaupunki. Itse tykästyin, vaikka ensin vähän erästä huoraa peljästyinkin. Niitä siellä liikuskelee iltapimeällä.

        Alexanderplatzilla sijaitsee TV-torni, ei radiotorni.


      • agorafobi
        Pläts kirjoitti:

        Litiseee ja lätisee, mutta ei ole mitään saksankieltä. Älä kirjoiittele kun et osaa.

        Saa kirjoittaa virheellisesti! Toiset lukevat kiinnostavia viestejä vaikka niissä olisi kielioppi- tai kirjoitusvirheitä. Siirry viisastelemaan tiedepalstalle. On oma asiasi, annatko toisten epätäydellisyyden häiritä elämääsi, mutta ahdasmielisyytesi haittaa matkailusta keskustelua.


      • rulpo stasi
        Luulette vaan kirjoitti:

        Mitä te täällä lässytätte ja luulette jotain tietävänne. Yksikään teistä ei ole ollut Berliinistä kuullutkaan siihen aikaan kun muuri vielä oli pystyssä. Minä olen siellä siihen aikaan asunut ja käynyt myös muurin toisella puolella. Kyllä sitä nyt ollaan niin Berliinin-kävijää ja ollaan tietävinään vaikka mitä. Paras kun menette vain grillaamaan vetelää taikinamahaanne Kanarialle tai Thaimaahan, ne on teille just oikeita paikkoja.

        no on teitä stasin ilmiantajia eduskuntakin täynnään joten älä elvistele. ole vain tyytyväinen että kansiosi ehdittiin polttaa.


    • netissä
      • anterokekko

        Berliinissä on aika paljon viheralueita, joten kyllä koiran mukaan ottaminen voi tulla kyseeseen. Metroissa se kulkee kyllä (tarvitsee tosin oman lipun, ainakin länsipuolella. Itäpuolella ovat liberaalimpia) ja makkararuoka kelpaa. Mutta jos ihan puhtaasti koiran ehdoilla mennään, niin suuntaisin ehkä itse matkani mielummin vaikka Geneveen tai Gardalle, missä ulkoilumahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa.


      • Jaakkobbi
        anterokekko kirjoitti:

        Berliinissä on aika paljon viheralueita, joten kyllä koiran mukaan ottaminen voi tulla kyseeseen. Metroissa se kulkee kyllä (tarvitsee tosin oman lipun, ainakin länsipuolella. Itäpuolella ovat liberaalimpia) ja makkararuoka kelpaa. Mutta jos ihan puhtaasti koiran ehdoilla mennään, niin suuntaisin ehkä itse matkani mielummin vaikka Geneveen tai Gardalle, missä ulkoilumahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa.

        Itse jätän mustin aivan suosiolla kotiin. Kertoisiko joku ystävällinen kuitenkin vielä tarkemmin, että mistä sen itä-Saksan virallisen leiman pystyy saamaan passiinsa?


      • berliiniä tallannyt
        Jaakkobbi kirjoitti:

        Itse jätän mustin aivan suosiolla kotiin. Kertoisiko joku ystävällinen kuitenkin vielä tarkemmin, että mistä sen itä-Saksan virallisen leiman pystyy saamaan passiinsa?

        mm. East Side Gallerysta


    • tai fillarilla

      Trabant ajelua kannattaisi kokeilla. Itse saa ajaa, on vain pikkuisen hintava 90 euroa/hlö jos on kaksi ja 75 euroa jos on neljän porukka.

    • Berlin fan
    • Mike59

      Käy Euroopan korkeimmassa TV-Radio -tornissa, mutta mene aamupäivällä; tolkuttomat jonot!

    • eivoiollatotta...

      Voi helvetti. Onneks saksassa ollaan sentään vähän fiksumpia kun suomessa. Mustit ja mustit, voihan saatana.. Ettekö te lue yhtään mitä tänne kirjotetaan? Huh, menkää sinne thaikkulaan löllyämään ihrataikinat!!!

    • kudbjkdbcdcw

      musti mukaan! totta kai! koiran mukaanhan tässä eletään, myös reissut! suomalaiset koiranomistajat = euroopan typerin porukka.

      • Berliini...

        terkut Berliinistä!


    • sagaweiss

      Tiergarten, Weissensee.
      Jokiristeily Spreellä.

      Zoologischer Garten illalla, mut yksin ei kannata mennä!

      Siinä mun suosikit :)

    • Mustiko

      HAHAHA mahtava viestiketju :D

    • Mustin kakkaa varo

      En ole koskaan kuullut, että Must olisi koiran nimi, Musti sensijaan on aika tunnettu koiran nimenä.

      Onko Berliinissä yhtä paljon koirien kakkaa kulkuväylillä kuin täällä Helsingissä? Tänä keväänä sitä on ollut mielestäni enemmän kuin ikinä, onko omistajat tyhmempiä kuin ennen, vai mistä johtunee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe