koiran synnytys kokemuksia?

lady_mimi

meidän pikkuinen prinsessa (coton de tulear) on nyt tiinenä ja synnytys olisi alle kuukauden päästä (LA arviolta 10.10.-09).
tähän asti kaikki on mennyt hyvin; massu on kasvanut, ruoka menee hyvin jne. käytin ultrassakin viikko sitten ja näkyi 4 pentua. :)
nyt olen kuitenkin synnytyksen lähestyessä alkanut mielessäni hieman panikoida entä jos synnytys ei menekään sujuvasti. mitä voin tehdä auttaakseni jne? tämä on ensimmäinen pentueeni, joten pieni panikointi ei varmasti ole pahasta, mutta olisin erittäin kiitollinen kokemuksista. =)

23

14229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justiina täti

synnytys käynnistyy 63 vrk astutuksesta, yli 65 vrk pennut eivät elä, joten ala mittaamaan läpöä koirasta kun on laskettu aika ,normaali lämpö on 38.5 kun lämpö putoaa 37.0 tai sen alle
      synnytys käynnistyy 12-24 h sisällä. Jos lämpötila sahaa jatkuvasti 37 ja 38 välillä on syytä varautua hankaluuksiin.
      Kun synnytys alkaa ole mahdollissemman rauhallinen, kannusta sitä älä surkuttele sitä.
      avautumis vaihe alkaa kun lämpö nousee jälleen yli 37.0
      syömättömyys, levottomuus, edestakaisin kävely, vapina, läähättäminen ovat tyypillisiä oireita.
      Avautumisvaihe kestää tavallisesti 6-12 h joskus jopa 24-36 h
      Ensimmäiset ponnistukset tulevat 15-20 min välein ,vähitellen välit lyhenevät ja kun koira köyristää selkänsä on pentu jo kohta syntymässä.
      Moni koira hoitaa synnytyksen ja pentujen putsauksen ihan itse, seuraa kuitenkin tapahtumaa ja auta jos jotain sattuu.
      jos pentu on juuttunut kiinni, voit vetää sitä varovasti synnytyspolttojen tahdissa, vedä vähän alaviistoon MUTTA SILLOIN VAIN KUN KOIRA PONNISTAA.
      Käytä muovikäsineitä koska pentu on hyvin liukas.
      jos pentu on syntyessään pussissa ja emo ei riko sitä , aloita pussin rikkominen kuonon päästä jotta pentu saa ilmaa ja yritä käskeä emää nuolemaan loput jos se ei nuole hiero paperilla pentua kunnes se alkaa kirkua.
      Katso että emä ei pure napanuoraa liian lyhyeksi ,leikkaa se mielummin itse 5 cm pituiseksi jos se alkaa vuotaa verta se täytyy sitoa narulla.
      Istukan pitää tulla ulos samaan aikaan kuin pentu jos ei tule, älä katkaise napanuoraa odota jos pennulla ei ole mitään hätää, mikäli istukka ei tule odottelun jälkeenkään tartu pennun napanuoraan ja vedä alaviisoon ,
      istukka voi olla melko lujassa kohdun seinämässä.
      Mikäli pentu ei hengitä, kokeile sydän äänet ja aseta pää alaspäin ja paina rinnasta että nesteet tulee ulos
      puhdista nenä ja nielu pipetillä , hiero pentua voikkaasti vastakarvaan ja pidä se lämpimänä sen ei tarvii imeä 6 tuntiin jos ei jaksa.
      Anna emän syödä 2 jälkeistä muuten se saa ripulin.
      Synnytykseen kuluu yleensä 0.5-2 tuntia pentua kohti.
      jos synnytys vaikuttaa kestävän kauan voi emälle tarjota kylmää maitoa jossa on vatkattu munankeltuinen ja vähän sokeria.
      Nartusta näkee milloin kaikki pennut on syntyneet ja selvästi rauhoittuu.
      Viellä : varaa napanuoran sitomiseen (hammaslanka,kalastajalanka, purjelanka) pyöreäkarkiset sakset, talouspaperia, kertakäyttö käsineitä,turvallinen ehjä lämpötyyny tai kuuma vesipulloja,pipetti ja Betadine-ihon puhdistusainetta, vaaka pentujen punnitukseen ja muistio
      Ota yheys lääkäriin jos:
      synnytys ei ole käynnistynyt 24 h ruumin lämmön laskusta.
      sikiövedet on tulleet eikä pentua kuulu 6 h
      sipistukset ovat lakanneet tai heikot sipistukset ovat jatkuneet yli 6h
      pentujen väli venyy yli 3h vaikka supistukset jatkuu.

• lady_mimi

todella paljon kiitoksia vastauksestasi! :)
        yksi kysymys vain jäi: millä mittaan koiran lämpötilan? yritin etsiä netistä tietoa, mutten löytänyt..

• justiinatäti
        lady_mimi kirjoitti:

yksi kysymys vain jäi: millä mittaan koiran lämpötilan? yritin etsiä netistä tietoa, mutten löytänyt..

kysy apteekista pikamittaria joka mittaa kuumeen noin 1 minuutissa, niitä on erinlaisa olemassa,
        en nyt muista merkkejä, katso jo apteekissa miten ne toimii....että kotona varmaan osaat.

• Huoh...
        lady_mimi kirjoitti:

ottaa asioista ajoissa selvää!?

Lämpötilan mittaus on hyvin oleellista, myös normaalikoiralta (ei tiineeltä)... Pitäisi nyt edes alkeet olla hallinnassa, jos alkaa pentuja teettää. Mitä teet jos pennut syntyvät kuolleina? Tai emä menehtyy? Miten silloin ruokit pennut? Oletko hoitanut madotukset, rokotukset, ym terv.asiat? Osaatko ruokkia emän (kulutus ihan eri kuin ei-tiineenä ja vielä imetyksen jälkeenkin), entä pentujen ruokinta? Jne jne.

• lady_mimi
        Huoh... kirjoitti:

Lämpötilan mittaus on hyvin oleellista, myös normaalikoiralta (ei tiineeltä)... Pitäisi nyt edes alkeet olla hallinnassa, jos alkaa pentuja teettää. Mitä teet jos pennut syntyvät kuolleina? Tai emä menehtyy? Miten silloin ruokit pennut? Oletko hoitanut madotukset, rokotukset, ym terv.asiat? Osaatko ruokkia emän (kulutus ihan eri kuin ei-tiineenä ja vielä imetyksen jälkeenkin), entä pentujen ruokinta? Jne jne.

näin siinä nyt taas kävi; tänne keskustelupalstoille ei voi laittaa mitään kysymyksiä ilman että tulee kritisoimaan.. huokaus.. eikös ole parempi että jos on vielä jotain epäselvää, siitä kysytään eikä olla sitten h-hetkellä sormi suussa?
        joka tapauksessa olen hamstrannut tietoa jo jonkin aikaa kuin alkoholisti työntää sitä viinaa suuhunsa, mutta aina jää jotain pimentoon tai voi jäädä. synnytyksistä olen lukenut todella paljon, mutta toisten omat kokemukset ja tiedot ovat mielestäni arvokkaampia kuin jotkin keskiarvotulokset kirjoissa. olen ollut yhteydessä eri eläinlääkäreihin ja kasvattajiin ja vaikka mitä. mies pitää minua jo aivan höpelönä kun mikään määrä tietoa ei kuulemma minulle riitä koirien osalta. mutta minkäs teet kun oma koira on niin rakas että haluaa vain hänen parastaan.

justiina tätille paaaaljon kiitoksia, lähdempä kohta taas apteekkiin kuumemittaria ostamaan. jostain syystä eivät eläinlääkäritkään ole ikinä puhuneet lämmön mittaamisesta ja eihän tämmöinen puupää ole itse tajunnut. :S

• plussaa 37
        lady_mimi kirjoitti:

näin siinä nyt taas kävi; tänne keskustelupalstoille ei voi laittaa mitään kysymyksiä ilman että tulee kritisoimaan.. huokaus.. eikös ole parempi että jos on vielä jotain epäselvää, siitä kysytään eikä olla sitten h-hetkellä sormi suussa?
        joka tapauksessa olen hamstrannut tietoa jo jonkin aikaa kuin alkoholisti työntää sitä viinaa suuhunsa, mutta aina jää jotain pimentoon tai voi jäädä. synnytyksistä olen lukenut todella paljon, mutta toisten omat kokemukset ja tiedot ovat mielestäni arvokkaampia kuin jotkin keskiarvotulokset kirjoissa. olen ollut yhteydessä eri eläinlääkäreihin ja kasvattajiin ja vaikka mitä. mies pitää minua jo aivan höpelönä kun mikään määrä tietoa ei kuulemma minulle riitä koirien osalta. mutta minkäs teet kun oma koira on niin rakas että haluaa vain hänen parastaan.

justiina tätille paaaaljon kiitoksia, lähdempä kohta taas apteekkiin kuumemittaria ostamaan. jostain syystä eivät eläinlääkäritkään ole ikinä puhuneet lämmön mittaamisesta ja eihän tämmöinen puupää ole itse tajunnut. :S

mittaa usein emon lämpötilaa, jos lämpö laskee n. 37 asteeseen niin pennut syntyy vuorokauden sisällä.
        Ilmoita eläinlääkärillesi synnytyksen ajankohta, jos sattuu ettei ne pentuset tule itsekseen ja joudut keisarileikkauttamaan nartun.

• Justiina täti
        Huoh... kirjoitti:

Pennut syntyy kuolleena tai Emä menehtyy on siinä nekatiivinen ihminen ei muuta voi sanoa.
        Odotin jotain tälläistä mutten sentään noin tyhmää!!!!!!!

• Dalian2009
        Justiina täti kirjoitti:

Pennut syntyy kuolleena tai Emä menehtyy on siinä nekatiivinen ihminen ei muuta voi sanoa.
        Odotin jotain tälläistä mutten sentään noin tyhmää!!!!!!!

Ymmärrän kyllä, että internet on muovannut ihmisten käyttäytymistä mutta jatkuva ällistyksen aihe minulle on tämä avuttomien paapominen, tyhmyys ja tietämättömyys.

Justiinatäti tuossa lausuu, että on tyhmää olla "nekatiivinen" puhuessaan emän menehtymisestä tai kuolleina syntyneistä pennuista. Toivottavasti alkuperäisen kysymyksen asettaja omaa edes jonkinlaista lähdekritiikkiä Justiinan kirjoituksia kohtaan, koska todellakin on mahdollista, että näitä tyhmiä asioita tapahtuu. Itse olen kasvattanut vuosien saatossa monta pentuetta ja kuinka tyhmä mahdankaan olla, kun minua on kohdannut sekä emän menehtyminen että kuolleiden pentujen syntyminen. Vieläpä niinkin on käynyt, että kaksiviikkoinen pentue on kokonaisuudessaan menehtynyt!!!
        Ja tämä kaikki HUOLIMATTA siitä, että olen Suomi24 keskustelupalstan sijaan hankkinut tietoni ja osaamiseni vuosien koulutuksen ja työkokemuksen sekä minua kokeneempien kasvattajien kautta.

Threadin aloittaja antaa ikävä kyllä itsestään melkoisen tyhmän kuvan kysymyksillään ja vastauksillaan. Minä, em. "kokemuksellani" en vain kykene käsittämään sitä, että jo tietoa kertomansa mukaan hankkinut ei sellaista perusasiaa kuin RUUMIINLÄMMÖN MITTAUS ole kaikista tiedonlähteistään saanut selville. Kyllä minullakin, huolimatta pitkästä kokemuksestani, on jokainen pennutus yhtä suuri oppimiskokemus ja jokainen meistä on ollut aikanaan aloittelija ja reilua periaatetta noudattaen pitää kokemusta jakaa eteenpäin. Nyt kuitenkin, kun tuntuu että kysyjällä ei tiedonhalustaan ja -lähteistään huolimatta tunnu olevan edes perusasiat hallussa; onnea vaan pennutukseen :(
        Kyllä tässä tapauksessa pitäisi pennutettavan nartun kasvattaja olla se ykköstiedonlähde, ei Suomi24 keskustelupalsta.

• Dalian2009
        lady_mimi kirjoitti:

tuolla alempana jo purinkin pahaa oloani ihmisten avuttomuudesta mutta tähän nimenomaiseen kommenttiin "yritin etsiä netistä tietoa, mutten löytänyt.. " on pakko vielä antaa rautalankaohje:

- kirjoita selaimesi osoiteriville (siellä ylhäällä, jossa lukee nyt tätä lukiessasi http://keskustelu.suomi..jne) seuraavanlainen osoite:
        www.google.fi

- sitten siihen avautuvalla sivulla sijaitsevaan tekstikenttään (ainoa, johon voit klikata ja kursori alkaa vilkkumaan) kirjoita (pienillä kirjaimilla) koiran ruumiinlämmön mittaus ja klikkaa HAKU

- ihan käsittämätöntä, kuinka paljon hakutuloksia noinkin vaikealla hakusanalla saa, ihan eläinlääkärin kirjoittamaa tekstiä myöden.

• lady_mimi
        Dalian2009 kirjoitti:

tuolla alempana jo purinkin pahaa oloani ihmisten avuttomuudesta mutta tähän nimenomaiseen kommenttiin "yritin etsiä netistä tietoa, mutten löytänyt.. " on pakko vielä antaa rautalankaohje:

- kirjoita selaimesi osoiteriville (siellä ylhäällä, jossa lukee nyt tätä lukiessasi http://keskustelu.suomi..jne) seuraavanlainen osoite:
        www.google.fi

- sitten siihen avautuvalla sivulla sijaitsevaan tekstikenttään (ainoa, johon voit klikata ja kursori alkaa vilkkumaan) kirjoita (pienillä kirjaimilla) koiran ruumiinlämmön mittaus ja klikkaa HAKU

- ihan käsittämätöntä, kuinka paljon hakutuloksia noinkin vaikealla hakusanalla saa, ihan eläinlääkärin kirjoittamaa tekstiä myöden.

tästä syystä tämä on ollut ensimmäinen ja varmasti viimeinen kertani kun olen suomi24:n keskusteluihin aloittanut mitään. tälläisiä pässejä kuten dalian2009, tulee joka nurkalta jotka eivätkä tajua asian pointtia.
        kiitoksia mielipiteistä, mutta KESKUSTELUN TARKOITUS OLI OIKEASTI KUULLA KOKEMUKSIA EIKÄ MORKATA MINKÄ EHTII. *huoh*

en varmaan olisi ihan näin hermostunut bellan synnytyksestä jos en olisi itsekin raskaana, hormonit jyllää mahdottomasti.. :D
        kopsaan justiina tätin vastauksen muualle, erittäin paljon vielä kiitoksia! keskustelun aloittaja häviää nyt omaan ultraansa ja sitten muille maille ja unohtaa miten inhottavia jotkut ihmiset osaavat olla.

• Dalian2009
        lady_mimi kirjoitti:

tästä syystä tämä on ollut ensimmäinen ja varmasti viimeinen kertani kun olen suomi24:n keskusteluihin aloittanut mitään. tälläisiä pässejä kuten dalian2009, tulee joka nurkalta jotka eivätkä tajua asian pointtia.
        kiitoksia mielipiteistä, mutta KESKUSTELUN TARKOITUS OLI OIKEASTI KUULLA KOKEMUKSIA EIKÄ MORKATA MINKÄ EHTII. *huoh*

en varmaan olisi ihan näin hermostunut bellan synnytyksestä jos en olisi itsekin raskaana, hormonit jyllää mahdottomasti.. :D
        kopsaan justiina tätin vastauksen muualle, erittäin paljon vielä kiitoksia! keskustelun aloittaja häviää nyt omaan ultraansa ja sitten muille maille ja unohtaa miten inhottavia jotkut ihmiset osaavat olla.

Koska aivan varmasti tulet tätä vielä katsomaan, kommentoin vielä.
        En ole "morkannut minkä ehdin" vaan annoin myös neuvoja; vaikkapa tuo koiran ruumiinlämmön mittaamiseen liittyvän ongelmasi suhteen sait melko selkeät ohjeet.
        Esitin myös pahoitteluni sen suhteen, että oma kirjoituksesi antoi sinusta melko vastuuntunnottoman kuvan -enkä ollut ainoa joka tällaisen käsityksen sai.

Justiinan neuvoihin sen verran -vain yhteen kohtaan puuttuen vaikka aihetta olisi enempäänkin-
        KOIRAN TIINEYS KESTÄÄ 63 VRK /- 5 VRK
        Justiina tuolla kertoo faktana, että pennut eivät elä 65. pvän kohdalla.
        Tästä voisi fiksumpi jo päätellä, kuinka paljon "faktaa" koko kirjoitus sinällään käsittää..

Olenkohan saanut erilaista oppia matematiikassa vai onko Justiina tehnyt jonkun oman tutkimuksen?

Kukaan asiaan vähänkään perehtynyt koiranomistaja ei voi kuin kauhistua kertomaasi, jonka mukaan et tiedä miten koiran ruumiinlämpö mitataan- sinustahan on herra jumala sentään tulossa KASVATTAJA !!!!!

Vastuuntuntoinen kasvattaja on VÄHINTÄÄN käynyt SKL kasvattajan peruskurssin -jossa, ihan vaan ystävällisenä neuvona- kerrotaan jopa se ruumiinlämmön mittaustapa KUTEN MYÖS paljon muuta mukavaa.

YSTÄVÄLLISIN terveisin

Dalian

• S@tu
        Dalian2009 kirjoitti:

En ole "morkannut minkä ehdin" vaan annoin myös neuvoja; vaikkapa tuo koiran ruumiinlämmön mittaamiseen liittyvän ongelmasi suhteen sait melko selkeät ohjeet.
        Esitin myös pahoitteluni sen suhteen, että oma kirjoituksesi antoi sinusta melko vastuuntunnottoman kuvan -enkä ollut ainoa joka tällaisen käsityksen sai.

Justiinan neuvoihin sen verran -vain yhteen kohtaan puuttuen vaikka aihetta olisi enempäänkin-
        Tästä voisi fiksumpi jo päätellä, kuinka paljon "faktaa" koko kirjoitus sinällään käsittää..

Olenkohan saanut erilaista oppia matematiikassa vai onko Justiina tehnyt jonkun oman tutkimuksen?

Kukaan asiaan vähänkään perehtynyt koiranomistaja ei voi kuin kauhistua kertomaasi, jonka mukaan et tiedä miten koiran ruumiinlämpö mitataan- sinustahan on herra jumala sentään tulossa KASVATTAJA !!!!!

Vastuuntuntoinen kasvattaja on VÄHINTÄÄN käynyt SKL kasvattajan peruskurssin -jossa, ihan vaan ystävällisenä neuvona- kerrotaan jopa se ruumiinlämmön mittaustapa KUTEN MYÖS paljon muuta mukavaa.

YSTÄVÄLLISIN terveisin

Dalian

ööö.. totaalisen sekavin tuntein luen täällä näitä synnytys/pennutus ketjuja.
        Olen käynyt kasvattajan perustutkinnon. Meillä on aina ollut koiria. Olen ollut läsnä koiran synnytyksessä, lehmän synnytyksessä, katsonut kun sika porsii, hevonen varsoo... ja nyt odottelen että oma koira synnyttää. Meidän eka oma pentue.
        Mutta pitäisköhän sittenkin perua koko juttu (jos voisi..)? Kun ei meillä ole mitattu lämpöjä, annettu B12 vitamiinia eikä saatu -hitto soikoon- syömään grammaakaan ylimääräistä ruokaa. Eikä edes ultralla tutkittu (luoja armahda!!)

Mä toivon että kaikki menee hyvin. Tiedostaen että kaikki voi mennä myös vähemmän hyvin. Eläinlääkärin numerot on kaivettu esille.

Mutta ihan aikuisten oikeasti. Ei kai asioista niin kovin yliluonnollisia kannata tehdä?

..ihmettelen että mitä mä täällä oikein teen. Nyt pitäisi mennä nukkumaan. Eiköhän meillä vuorokauden kuluessa ole pentuja.

• paikkaansa!

Synnytys voi käynnistyä myös alle 60 vrk:n kantoajan jälkeen! Oma koirani synnytti ekan pentueensa tasan 60 vrk:n kuluttua astutuksesta.

• stres
        paikkaansa! kirjoitti:

Synnytys voi käynnistyä myös alle 60 vrk:n kantoajan jälkeen! Oma koirani synnytti ekan pentueensa tasan 60 vrk:n kuluttua astutuksesta.

Alaraja syntymälle on 56 vrk, sitä ennen pentujen keuhkot eivät ole kehittyneet riittävästi ja itse leikkauttaisin pienikokoisen narttukoiran jos tiineys venyy yli 62 vuorokauden.

• Koskentalo
        stres kirjoitti:

Alaraja syntymälle on 56 vrk, sitä ennen pentujen keuhkot eivät ole kehittyneet riittävästi ja itse leikkauttaisin pienikokoisen narttukoiran jos tiineys venyy yli 62 vuorokauden.

Jokaisen koiran synnytystä odottavan olisi syytä lukea Helena Koskentalon Parempaan pentutulokseen. Siellä paljon neuvoja ja tietoa niin astutuksiin, synnytyksiin kuin erilaisista aiheeseen liittyvistä ongelmatilanteistakin. Toki voi vaan heittää lekkeriksiskin ja toivoa että koira hoitaa kaiken itse, ja jos ei hoida, niin aina voi ajatella, ettän emän tai pentujen kuolema on vaan osa elämää...

plussaa 37 kirjoitti:

mittaa usein emon lämpötilaa, jos lämpö laskee n. 37 asteeseen niin pennut syntyy vuorokauden sisällä.
        Ilmoita eläinlääkärillesi synnytyksen ajankohta, jos sattuu ettei ne pentuset tule itsekseen ja joudut keisarileikkauttamaan nartun.

Tiedätkä kuinka paljon maksaa keisarinleikkaus? Ja jos minä haluan, että eläinläkääri tulee minun kotiin koiran synnytyksen aikana?

• myös pentuetta harkitsev
        Dalian2009 kirjoitti:

YSTÄVÄLLISIN terveisin

Dalian

Dalian taitaa olla aikas onneton elämässään. Rivien välistä voi lukea katkeran ja pessimistisen elämänasenteen. Olisi tosiaan kiva lukea näitä keskustelupalstoja ja ihmisten kokemuksia ilman tällaisia ilkeitä ihmisiä.

• koiramainenkoira

kiinnostuksesta luin tätä palstaa ja mietin, että miten ne koirat ovatkaan voineet synnyttää ilman ihmistä, tai ylipäätään luomakunnassa mikään eläin pärjää synnytyksestä ilman ihmistä...;) tietenkin hyvä, että olosuhteet mahdollisimman hyvät ja varotoimet suoritettu, mutta miten on villieläimet pärjänneet, kun ei ole ollut kuumemittaria ahteriin tökätä....

• 1914

Kyllä ihmisetkin on aikanaan synnyttäneet ilman kätilöitä ja sairaaloita ja nykyään eivät osaa edes tissiä työntää jälkikasvunsa suuhun ilman apua.

• dogmaattori

Seurasin tuon viestiketjun ja todella aika pässit kirjoittaa väärälle osastolle eli tänne koirat-osastolle.... Älä heistä välitä.Mutta minua jäi kiinnostamaan miten synnytys teillä sujui? - oletan pentujen nyt sitten jo syntyneen. Meillä alkaa olla vastaava kohta ajankohtaista ja mitä todennäköisemmin iso pentue ultran perusteella. Kaikki tieto on imetty kirjoista ja kursseista mutta kuten monella muullakin se on vasta teoriaa ennekuin on oman ensimmäisen pentueen auttanut maailmaan ja hoitanut - HUOM! Jokainen kasvattajakurssin käynytkin on joskus ollut ensimmäisessä oman koiran synnytyksessä!!! Eli toistan arvostelijoille, että se on siis vain teoriaa siihen asti ja käytännössä moni asia opitaan ja siksi olisi hyvä, että näin keskustelupalstoilla voisi vapaasti jakaa tietoa/niksejä. Tuskin on kahta täsmälleen samalla tavalla mennyttä tiineyttä, synnytystä ja pentujen hoitoa....

• lady_mimi

4 pientä cottonin pentuahan sieltä syntyi täysissä voimissaan, torstaina tulee 4 viikkoa plakkariin.
        synnytys tapahtui yöllä 8.10, tiesin jo aamulla käyttäytymisestä soittaa neuvolaan ja perua seuraavan päivän aikani. :D koko yöhän siinä meni, mutta sujui kaikin puolin loistavasti. autoin kyllä hauvavauvat sikiöpusseista ulos kun bella ei tuntunut ensikertalaisena ymmärtävän mitä pitää tehdä. kolmannen pennun syntymän jälkeen äidin vaistot heräsi ja alkoi pesemään pentuja (ensin lähti karkuun jotta "mitä nuo on"). ensimmäinen pentueeni kun on, olen täällä ihmetellyt miten nopeaa kehitys on ollut: silmät avautuivat jo vähän yli viikon ikäisinä ja 3viikkoisina mentiin jo täyttä vauhtia eteenpäin ja painiskeltiin. :) mahtaa tulla tippa linssiin sitten luovutushetkellä.. sitä yrittää olla kiintymättä pentuihin liikaa, mutta se on erittäin vaikeaa. varsinkin nyt raskauteni aikana kun hormonit heittelee niin tekisi tosiaan mieli jättää kaikki itselleni, mutta sehän ei ole edes vaihtoehto kun vauvakin tulossa. joka tapauksessa olen nyt ihanaa kokemusta rikkaampi. :)

onnea kaikille samassa "tilassa" oleville! =)

• sama kuin aikaisemin
        lady_mimi kirjoitti:

4 pientä cottonin pentuahan sieltä syntyi täysissä voimissaan, torstaina tulee 4 viikkoa plakkariin.
        synnytys tapahtui yöllä 8.10, tiesin jo aamulla käyttäytymisestä soittaa neuvolaan ja perua seuraavan päivän aikani. :D koko yöhän siinä meni, mutta sujui kaikin puolin loistavasti. autoin kyllä hauvavauvat sikiöpusseista ulos kun bella ei tuntunut ensikertalaisena ymmärtävän mitä pitää tehdä. kolmannen pennun syntymän jälkeen äidin vaistot heräsi ja alkoi pesemään pentuja (ensin lähti karkuun jotta "mitä nuo on"). ensimmäinen pentueeni kun on, olen täällä ihmetellyt miten nopeaa kehitys on ollut: silmät avautuivat jo vähän yli viikon ikäisinä ja 3viikkoisina mentiin jo täyttä vauhtia eteenpäin ja painiskeltiin. :) mahtaa tulla tippa linssiin sitten luovutushetkellä.. sitä yrittää olla kiintymättä pentuihin liikaa, mutta se on erittäin vaikeaa. varsinkin nyt raskauteni aikana kun hormonit heittelee niin tekisi tosiaan mieli jättää kaikki itselleni, mutta sehän ei ole edes vaihtoehto kun vauvakin tulossa. joka tapauksessa olen nyt ihanaa kokemusta rikkaampi. :)

onnea kaikille samassa "tilassa" oleville! =)

Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin. Miten imetys lähti käyntii? Meillä nimittäin jännäsin (pennut syntyivät lokakuun lopulla n. viikko sitten) että tulee tarpeeksi maitoa kun etummaiset nisät tuntuivat olevan tyhjiä...mutta kaikki on edennyt nyt hyvin. Oliko teidän äitikkä-hauvalla jälkivuotoa kauan. Meillä väheni huomattavasti jo 1 vk jälkeen ja en ole sen jälkeen pitänyt ns. juoksupöksyjä vaan huuhdellut pepun (vaikka ei emo siitä pidä). Tuntuu, että pentuvauvojen on helpompi löytää nisälle kun ei ole noita pöksyjä tiellä vaikka niitä yritin asetella sopivasti.

• lady_mimi
        sama kuin aikaisemin kirjoitti:

Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin. Miten imetys lähti käyntii? Meillä nimittäin jännäsin (pennut syntyivät lokakuun lopulla n. viikko sitten) että tulee tarpeeksi maitoa kun etummaiset nisät tuntuivat olevan tyhjiä...mutta kaikki on edennyt nyt hyvin. Oliko teidän äitikkä-hauvalla jälkivuotoa kauan. Meillä väheni huomattavasti jo 1 vk jälkeen ja en ole sen jälkeen pitänyt ns. juoksupöksyjä vaan huuhdellut pepun (vaikka ei emo siitä pidä). Tuntuu, että pentuvauvojen on helpompi löytää nisälle kun ei ole noita pöksyjä tiellä vaikka niitä yritin asetella sopivasti.

bella imetti alusta lähtien tosi hienosti, tiesi itse milloin on vauvojen ruoka-aika jne. :)
        tuntuu että nisistä on tullut maitoa liikaakin kun pennut ovat mielestäni "valtavia". :D
        jälkivuotoa ei ollut oikein nimeksikään, pöksyjä ei tarvinnut edes käyttää. huuhtelin vaan pari kertaa päivässä.
        aloitan nyt pikkuhiljaa antamaan kiinteää ruokaa (jauhelija - piimä - pehmitetty papelo -sekoitus). hyvinhän nuo jo mutustelevat ja vettä juovat erinomaisesti. eli kupin luo kun tulevat niin tietävät kyllä mitä on tarkoitus tehdä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe