mopokasteesta

ope syksyllä

Haluaisin kokemuksia ja mielipiteitä tällä hetkellä ajankohtaisesta mopokasteesta, joka järjestetään 7. luokkalaisille näin lukuvuoden alussa. Monet koulut ovat lopettaneet tuon rituaalin fyysiseen ja henkiseen koskemattomuuteen perustuen. Tulisiko mopokaste palauttaa kouluun, josta se on yleensä opettajien vaatimuksesta lopetettu? Onko mopokaste omiaan lisäämään yhteenkuuluvuutta vai onko se vanhempien oppilaiden alistamisrituaali?

24

3948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeellinen

      Mopokaste voi olla hauska idea ja joku siitä ehkä nauttiikin. Kaikki toiminta, jossa ylitetään tavallisia asemia esim. vallankäytön, hyvien tapojen yms. suhteen, johtaa kuitenkin hyvin usein, ellei aina, jonkinlaisiin väärinkäytöksiin. Eli hieman villiintyneet nuoret käsittelevät HIEMAN kovakätisemmin nuorempaa oppilasta, jolle on jo aiemminkin isoteltu ja jota on ehkä jo kiusattu tai ainakin yritetty. Näihin hienovaraisiin kiusauksen muotoihin on uusien opettajien erittäin vaikea puuttua, eikä kiusattu itse useinkaan halua tulla esille ongelmansa kanssa heti yläasteen aluksi.

      Mopokasteen kaltaiset toiminnot eivät kuulu kaikille yhteiseen peruskouluun. Myöhemmissä opiskelupaikoissa ne ehkä ovat hauskoja ohjelmanumeroita, mutta silloinhan ne eivät enää ole pakollisia ja aikuisemmat nuoret eivät ehkä syyllisty kaltoinkohteluun. Ammattiin tähtäävässä koulutuksessa sitä paitsi ikäluokalla ei ole yhteistä (kiusaamis)historiaa, joten pelipöytä on siltä osin puhdas.

      • mopotettu ja mopottaja

        "Myöhemmissä opiskelupaikoissa ne ehkä ovat hauskoja ohjelmanumeroita, mutta silloinhan ne eivät enää ole pakollisia ja aikuisemmat nuoret eivät ehkä syyllisty kaltoinkohteluun" tähän vielä sanoisin että onko se mopotus joissain paikoissa pakollinen??? itse kun olin seiskalla niin se ei ollut pakollinen, jos joku ei halunnut osallistua siihen niin sitten ei ollut pakko, ja muistaakseni se meni niin että jos ei osallistu mopotukseen niin sitten ei saa osallistua mopottamiseen seuraavana vuonna, mutta eipä tuo nyt kauhee menetys ole jos ei sitten siihen saa osallistua.

        on kyllä outoa jos mopotukseen on joissain paikoissa pakko osallistua, mutta joka koululla on eri tyylit tehdä asioita.


      • op ruskassa
        mopotettu ja mopottaja kirjoitti:

        "Myöhemmissä opiskelupaikoissa ne ehkä ovat hauskoja ohjelmanumeroita, mutta silloinhan ne eivät enää ole pakollisia ja aikuisemmat nuoret eivät ehkä syyllisty kaltoinkohteluun" tähän vielä sanoisin että onko se mopotus joissain paikoissa pakollinen??? itse kun olin seiskalla niin se ei ollut pakollinen, jos joku ei halunnut osallistua siihen niin sitten ei ollut pakko, ja muistaakseni se meni niin että jos ei osallistu mopotukseen niin sitten ei saa osallistua mopottamiseen seuraavana vuonna, mutta eipä tuo nyt kauhee menetys ole jos ei sitten siihen saa osallistua.

        on kyllä outoa jos mopotukseen on joissain paikoissa pakko osallistua, mutta joka koululla on eri tyylit tehdä asioita.

        >>>>itse kun olin seiskalla niin se ei ollut pakollinen, jos joku ei halunnut osallistua siihen niin sitten ei ollut pakko,>>>>

        Tämänkään vapaaehtoisuus ei kuitenkaan ole ongelmaton. Jos olet poissa, niin tuleeko siitä sitten jälkimopotus ja kokevatko muut sen pelkuruudeksi. Luokanvalvojan tarkistaminen etukäteen ei myöskään ole vedenpitävä. Itse kyllä sanoisin, että ei pidä mennä liiallisuuksiin, mutta ei pitäisi olla myöskään liian herkkähipiäinen. Toisaalta koulukiusaaminen on vakava asia ja sitä saattaa ruokkia myös mopokaste. Mutta ovatko koulukiusaajat sittenkään aktiivisia, kun mopokastetta suunnitellaan?


      • mopotettu ja mopottaja
        op ruskassa kirjoitti:

        >>>>itse kun olin seiskalla niin se ei ollut pakollinen, jos joku ei halunnut osallistua siihen niin sitten ei ollut pakko,>>>>

        Tämänkään vapaaehtoisuus ei kuitenkaan ole ongelmaton. Jos olet poissa, niin tuleeko siitä sitten jälkimopotus ja kokevatko muut sen pelkuruudeksi. Luokanvalvojan tarkistaminen etukäteen ei myöskään ole vedenpitävä. Itse kyllä sanoisin, että ei pidä mennä liiallisuuksiin, mutta ei pitäisi olla myöskään liian herkkähipiäinen. Toisaalta koulukiusaaminen on vakava asia ja sitä saattaa ruokkia myös mopokaste. Mutta ovatko koulukiusaajat sittenkään aktiivisia, kun mopokastetta suunnitellaan?

        "Tämänkään vapaaehtoisuus ei kuitenkaan ole ongelmaton. Jos olet poissa, niin tuleeko siitä sitten jälkimopotus ja kokevatko muut sen pelkuruudeksi" kyllä se on ihan ongelmaton. ei siitä seurannut mitään jälkimopotuksia eikä kukaan ollut sitä mieltä että eräs henkilö olisi ollut pelkuri.
        tottakai se on erilaista joka koulussa ja olen myös huomannut että maalla asuvat ihmiset ovat hyväksyvämpiä ja ymmärtäväisempiä, lapsuuteni ja nuoruuteni asuin maalla ja kun muutin kaupunkiin, kyllä oli suvaitsemattomia ihmisiä vastassa.

        se on ihan ihmisistä kiinni miten he haluavat ajatella tapauksessa jossa yksi tai kaksi ei halua osallistua mopotukseen.

        pienessä kylässä jossa on alle 3000asukasta ja koulussa alle 1000oppilasta(ala-aste,yläaste ja lukio)niin kyllä siinä on oppinut jokaisen tuntemaan jo sen verran hyvin että huomaa mitä mieltä kukakin asiasta on. ja tuosta mopotukseen osallistujistahan ei tiennyt kukaan muu mitään kuin itse seiskaluokkalaiset ja ne mopottajat eli kasiluokkalaiset.

        "Luokanvalvojan tarkistaminen etukäteen ei myöskään ole vedenpitävä." no sekin riippuu ihmisestä mutta siellä missä itse olin koulussa, niin kyllä se oli vedenpitävä se tarkistus. siellä kun opettajat oikeesti ajattelee asioita oppilaitten kannalta.

        ja ennenkuin kukaan valittaa mitään, niin kirjoitan vain omista kokemuksistani en muitten, enkä tiedä miten muissa kouluissa mopotus järjestetään vaan tiedän vain sen miten se tehdään omassa koulussani.


    • mopottaja ja mopotettu

      jos mopotuksesta ei oppilaat osaa tehdä sellaista jossa mopotettavat eivät joudu ns.alistetuiksi niin sitten on parempi ettei mopotusta edes tehdä. kun itse olin seiskalla ja tuli mopotus, meillä oli hyvin huvittavat vaatteet, mutta muuta ns. noloa ei sitten ollutkaan ja noi vaatteetki oli päällä vain mopotuksen ajan eli kukaan ylimääräinen ei nähnyt meitä noissa vaatteissa. meille oli tehty tehtäviä joita piti suorittaa, siis ihan perusleikkejä. joku esterata joka piti suorittaa silmät sidottuina. kaikkia tehtäviä en muista mutta ne eivät olleet mitään nöyryyttäviä vaan hauskoja.

      mopotuksesta voi tehdä hauskan ilman nöyryytystä, mutta kaikki eivät sitä osaa näköjään sillä tavalla tehdä(kun miettii mitä on uutisista luettu). meillä muistaakseni kun me tehtiin seiskoille mopotus, meidän piti vielä hyväksyttää tehtävät luokanvalvojalla.

    • Taavi Metsäharju

      Muutama vuosi sitten kun aloitin yläasteen, järjestettiin koulussamme mopokaste.
      Tämä tarkoitti lähinnä vaatteiden sotkemista ja nolottavia ohjelmanumeroita. Jouduin itse pitämään sylissäni erästä autistista erityisopetuksessa olevaa tyttöä(itse olen siis poika). Lopuksi meille juotettiin suolavettä (itse nakkasin sen lavuaariin kun ei koko touhu kiinnostanut).
      Mielestäni tilaisuus ei ollut millään tavalla hauska ja lisäksi täysin hyödytön.

      • mopotettu ja mopottaja

        ikävää että teillä se tehtiin noin. ketkä kaikki sen mopotuksen näki, oliko se siis ns.julkinen juttu jonka näki koko koulu?

        meillä ei sotkettu vaatteita vaan saatiin joitain hyvin hauskoja ja omituisia vaateyhdistelmiä päällemme(omat vaatteet oli siis niiden alla) ja jotain vettä suihkutetttiin meijän päälle suihkupullosta. muistaakseni meidän piti myös suullamme kerätä hedelmiä vadista jossa oli vettä. siis enemmänki meillä oli leikkejä ja suuri osa niistä suoritettiin silmät sidottuina. ja meidän mopotuksen näki vain ja ainoastaan pari valvovaa opettajaa ja ne kasiluokkalaiset jotka mopotuksen järjesti.


      • Mokkerin kaste
        mopotettu ja mopottaja kirjoitti:

        ikävää että teillä se tehtiin noin. ketkä kaikki sen mopotuksen näki, oliko se siis ns.julkinen juttu jonka näki koko koulu?

        meillä ei sotkettu vaatteita vaan saatiin joitain hyvin hauskoja ja omituisia vaateyhdistelmiä päällemme(omat vaatteet oli siis niiden alla) ja jotain vettä suihkutetttiin meijän päälle suihkupullosta. muistaakseni meidän piti myös suullamme kerätä hedelmiä vadista jossa oli vettä. siis enemmänki meillä oli leikkejä ja suuri osa niistä suoritettiin silmät sidottuina. ja meidän mopotuksen näki vain ja ainoastaan pari valvovaa opettajaa ja ne kasiluokkalaiset jotka mopotuksen järjesti.

        Meillä on sellanen mokkerinkaste. Siinä 9 tai 8 tai mksei 7 luokkalainen vie seiskan WC:seen vie pöntölle, tunkee pään pönttöön, ja huuhtelee pöntön. Mä olin tarpeeksi vahva, että mä en saanut mokkerin kastetta, mutta usea mun kaveri sai mokkerin kasteen. Yks mun kavereista itki siellä. En ole koskaan nähnyt sen itkevän. Kaikki ysit tietyst nauroi tapahtumalle. Ehkä mäkin teen jollekkin seiskalle mokkerin kasteen kun oon kasilla.


      • 9. luokkalainen
        Mokkerin kaste kirjoitti:

        Meillä on sellanen mokkerinkaste. Siinä 9 tai 8 tai mksei 7 luokkalainen vie seiskan WC:seen vie pöntölle, tunkee pään pönttöön, ja huuhtelee pöntön. Mä olin tarpeeksi vahva, että mä en saanut mokkerin kastetta, mutta usea mun kaveri sai mokkerin kasteen. Yks mun kavereista itki siellä. En ole koskaan nähnyt sen itkevän. Kaikki ysit tietyst nauroi tapahtumalle. Ehkä mäkin teen jollekkin seiskalle mokkerin kasteen kun oon kasilla.

        ..tukioppilaat( 8-9. luokilta) hakevat seiskaluokat kesken jonkun oppitunnin (hakkaavat täysillä oveen) ja piirtävät huulipunalla naamaan "Mokkeri 7D". Sitten mokut pistetään jonoon, toinen käsi edessä olevan haarojen välistä kiinni toisen käteen, ja toinen käsi sitten omien haarojen välistä takana olevan käteen. Ja sitten jonossa pihalle laulamaan elefanttilaulua. Samaan aikaan muut 8-9. luokkalaiset kuulutetaan saliin, jonne seiskatkin sitten viedään. Sitten seiskat luokka kerrallaan kutsutaan lavalle, jossa he juovat "mokujuoman", jossa viime vuona oli kahvia, leivinjauhetta, vettä, ja olisiko ollut oreganoa. Jos oksentaa tai ei suostu juomaan, joutuu juomaan sen sitten kasilla (tai ysillä jos ei kasillakaan juo). Myös jos siirtyy kouluun myöhemmin seiskalla, kasilla tai ysillä joutuu juomaan juoman seuraavissa mokubileissä. Sen jälkeen vapaaehtoiset seiskat tekevät erilaisia tehtäviä (esim. pojista valitaan Miss moku) Tämä kaikki siis tapahtuu koko koulun nähden. Mitään liian ikävää ei voi tapahtua, koska opettajat valvovat tapahtumaa.


    • isä67

      Mopokaste ei kuulu koulun viralliseen ohjelmaan. Jos sellainen kuitenkin halutaan järjestää niin parasta järjestää kouluaikana opettajien valvonnassa ja vain niille oppilaille jotka siihen haluavat osallistua. Eli siis vapaaehtoisuuspohjalta. Ko. kaste kun voi sisältää myös piilokiusaamista jne.

      • Rgoomp

        Pohjois-Pohjanmaalta tämäkin kokemus. Isolla yläasteella rehtori on yksiselitteisesti kieltänyt mopokasteen oppilaitoksessaan. Yläasteelle siirtyminen tapahtuu erittäin mukavissa tunnelmissa. Kaikki nuoret ovat koulussa turvallisin mielin. Hyvä alku vahvistaa ja tukee itsetuntoa murrosiän lähestyessä.

        Mopokastetta ei tarvita mihinkään. Suosittelen sen lakkauttamista kaikissa Suomen kouluissa.


    • huolestunut ope

      Täällä meidän koulussa sattui sellainen tapaus, että yksi oppilas, joka ei tykännyt "mopokasteesta", tuli seuraavana päivän kouluun puukon kanssa ja puukotti niitä oppilaita, jotka olivat antaneet hänelle "mopokasteen". Yksi oppilas kuoli heti, kaksi kuoli sairaalassa vielä samana päivänä ja kaksi oppilasta on kriittisessä tilassa teholla.
      Olemme kertoneet asiasta poliisille kaikessa hiljaisuudessa. Emme antaneet tapausta julkisuuteen, koska siitä olisi tullut koulullemme kielteistä julkisuutta ja kaikki häiriintyneet ihmiset olisivat soittaneet puhelimella joka paikkaan.
      Mutta ajattelin kysyä teiltä muilta, miten menettelemme ensi vuonna mopokasteen suhteen. Pitäisikö meidän kieltää se?

      • /(/)(%)&¤=

        Ensinnäkin tämä ei ole sellainen juttu, jota vain ei anneta julkisuuteen. Se olisi siellä, jos se olisi tapahtunut.

        Toiseksi, ei tässä tapauksessa ongelma ole ollut se mopokaste, vaan tuo puukottanut poika tai tyttö, joka ei hallitse itseään. Pitäisi keskittyä väkivaltaisen ihmisen omaan käyttäytymiseen eikä ympäristönsä suojelemiseen.


      • ope kirjoittaa
        /(/)(%)&¤= kirjoitti:

        Ensinnäkin tämä ei ole sellainen juttu, jota vain ei anneta julkisuuteen. Se olisi siellä, jos se olisi tapahtunut.

        Toiseksi, ei tässä tapauksessa ongelma ole ollut se mopokaste, vaan tuo puukottanut poika tai tyttö, joka ei hallitse itseään. Pitäisi keskittyä väkivaltaisen ihmisen omaan käyttäytymiseen eikä ympäristönsä suojelemiseen.

        Totta kai kertomani asia on tapahtunut koulussamme. Mutta koska ihmiset ovat nykyään niin hysteerisiä kaikista asioista, emme ole antaneet tapausta julkisuuteen. Me opettajat olemme pyytäneet lapsia, etteivät kerro tapahtuneesta vanhemmilleen, koska vanhemmat eivät ymmärrä mitään nykypäivän koulusta ja koulun käytännöistä.
        Sitäpaitsi puukottaja oli oikeassa, ei kenenkään lapsen ole pakko alistua sadistiseen "mopokasteeseen", joka on pennalismia pahimmillaan. Viimekertaisessa opetajien kokouksessa päätimme antaa hänelle stipendin.


      • Todellinen ope

        Lopeta ajoissa tällainen saastan levittäminen. Uskooko joku tähän?


    • sanon totuuden

      Jos ei mopotettaisi, niin ei tulisi koskaan uusia Jokeloita ja Kauhajokia, ja eivät saisi iltapäivälehdet isoja otsikoita ja uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa ei olisi muuta kuin mattivanhasta ja kiviniemenakkaa.
      Niin että jatketaan vaan hyväksi havaittua käytäntöä, kiusataan lapsia, kunnes kiusatut tarttuvat aseeseen ja tekevät selvää jälkeä!
      Ja taas saadaan isoja otsikoita ja työllistetään kaikenmaailman terapeutteja.

      • kapinallinenjaylpeä

        Mopotus on sairasta ja sadistista käytöstä, joka heikentää seitsemäsluokkalaisen itsetuntoa.
        Kaikki mopotus tulisi kieltää lailla ja nostan hattua jokaiselle joka vastustaa urheasti jokaista sairasta mopottajaa. Itse vastustin, kun koittivat meikata ja tunkea päätä vessanpönttöön. Tein vanhempien kanssa rikosilmoituksen tapahtuneesta ja rahan tuloa ei voi estää.

        ELI MIETTIKÄÄ ENNENKUIN ALATTE MOPOTTAA, SAATTAA AUTO JÄÄDÄ HAAVEEKSI.


      • 23743u743
        kapinallinenjaylpeä kirjoitti:

        Mopotus on sairasta ja sadistista käytöstä, joka heikentää seitsemäsluokkalaisen itsetuntoa.
        Kaikki mopotus tulisi kieltää lailla ja nostan hattua jokaiselle joka vastustaa urheasti jokaista sairasta mopottajaa. Itse vastustin, kun koittivat meikata ja tunkea päätä vessanpönttöön. Tein vanhempien kanssa rikosilmoituksen tapahtuneesta ja rahan tuloa ei voi estää.

        ELI MIETTIKÄÄ ENNENKUIN ALATTE MOPOTTAA, SAATTAA AUTO JÄÄDÄ HAAVEEKSI.

        Muistan kuulleeni tällasesta tapauksesta... Mopotuksessa joku kuoli


      • nnghffgff
        23743u743 kirjoitti:

        Muistan kuulleeni tällasesta tapauksesta... Mopotuksessa joku kuoli

        80 luvun loppu, Oulussa, seiskaluokkalaisen tytön pitkät hiukset juuttuivat vessanpönttöön kun pönttö vedettiin, pönttö tukkeutui hiuksista ja tyttö hukkui pönttöveteen.

        Oulussa mopottelu lopetettiin siihen, mutta koska silloin ei ollut nykyisenlaista mediaa jossa kansa reagoi heti, niin muualla mopottelu on saanut jatkua ihan näihin päiviin saakka.

        Tosin täytyy muistaa se että tuossahan ei ollut kyse mopokasteesta joka kouluissa on yleensä ysiluokkalaisten suorittama yhden iltapäivän (asiaton) rituaali kaikille seiskaluokkalaisille opettajien valvonnassa, vaan tuohan oli mopottelua, eli täysimittaista kiusaamista joka päättyi traagisesti.

        Meidän koulussa 90 luvun alussa ei mopokasteesta voinut kieltäytyä ellei ollut sairas, ja mopokasteesta ei tiedoitettu lainkaan etukäteen, vaan se tuli joka syksy seiskoille täytenä yllätyksenä. En tiedä mikä on koulujen tilanne siltäosin nykyään.


    • Tukioppilas

      Meidän koulussa, Keski-Pohjanmaalla, on tapana, että koko koulu kokoontuu liikuntasaliin seiskojen tervetuliaisjuhlaan. Tukioppilaat järjestävät koko homman ja siihen liittyy, että seiskat haetaan silmät sidottuna kesken tunnin juhlaan. Ovella juodaan pieni " drinkki" (viime vuonna tomaattimehua). Seiskojen poskeen painetaan perunaleimasimella "7". Sen jälkeen huivit otetaan pois. Ohjelmassa seiskaluokkien välisiä kilpailuja, Miss (paikkakunnan nimi), jossa kolme 8 tai 9 luokkalaista vapaaehtoista poikaa pukeutuu naisiksi. Juhla on kaikkien mielestä mukava, eikä siinä nolata ketään. Myöskään ylimääräisiä "vessamopokasteita" ei minun tietooni ole tullut ainuttakaan. Juhla tiivistää luokkahenkeä ja on mielestäni vallan hyödyllinen. Juhlaa kutsuttiin muinoin Mopokasteeksi, mutta nimi muutettiin tervelulojuhlaksi.

    • tosi noloo oikeest

      Joo meillä oli sellanen ns mopokaste. Kun oli tutustuminen yläkouluun noh oli erilaisia ratoja yks oli sellanen jossa oli kaikkia kysymyksiä kouluu liittyen toinen oli aivan kamala...piti mennä riviin ja niinkuin kiertää joku tötsä sillein ns letkajenkka tavalla muta oikee käsi oli jalkojenvälistä ja piti edessä olevan kädestä pitää kii jne ja tuo äsköinen ja toinen ja kolmas piti olla sillein et ei saanu olla takkia päällä oli 3 astetta vaan sitte yks oli siel ulkona et oli ämpäri jossa oli kylmää vettä likasta ellasta ni sitä piti ottaa käsillä ja kaataa pulloon kolmas oli sellanen että oli piiri ja toisella kädeplä piti tehä kuppi ja sormi piti työntää toisen kamun kuppiin ja vetää ulos joo very funny

    • Mokkerikaste

      Mulle ollaan tekemässä mokkeri kastetta ja en tiedä mitä tehdä

    • muistoja

      "mopokaste" tai millä nimellä se missäkin on on takoitus antaa tutustus ja luokkakenkeä kohentaa leikkimielistä toimintaa 1 päivän. Usein tämän päivän järjestää tukioppilaat jotka ovat myös luokan kummeja ja ovat saaneet saman kaltaisen jutun itse tai järjestäjinä voi olla nuorisotoimi. Oli asia miten oli opettajat valvovat toimintaa ja pysyy "hallussa" itse 2000-luvun alussa juhlassa kaikilla meidän luokalla oli naisten uimapuku ja huivi päässä... ja leikkimielisiä leikkejä. Myös itse olen ollut juhlia järjestämässä ja valvomassa. Muistakaa ettei ole mikään pakko johonkin juttuun osallistua.

    • Anonyymi

      Oma 'kasteeni' oli ihan hirveä vaikka mitään todella noloa ei ollutkaan ja alussa kysyttiin muutama kysymys. Niin nuorena en jotenkin älynnyt sitä kuinka hirvittävää oisi tehdä asioita koko koulun nauraessa. Se riippuu aivan ihmisestä mitä kukakin sietää ja lapsena sitä ei tajua, siksi voisi olla hyvä jos koko käytäntö loppuisi tyystin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe