"Hutsut"

tiu

Ihmetyttikö ketään muuta että ne yhdet oliot oli suomennettu hutsuiksi? Nauratti kun siinä alkupuolella oli jotain tyyliin "Harry sulki oven ja liittyi hutsuporukkaan." Eikö nyt järkevämpää nimee ois voitu keksiä...

13

2748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hih...

Juu, oon aivan samaa mieltä!!!
      Tsih.. Hutsut onki jtn verhoissa roikkuvii ötököitä... :)

• Wendie

niimpä. hutsuista tulee jotenki huorat mieleen, ja omat iahnat isosiskoniki katto aika pitkää ku lukiessani sanoin ääneen "hutsut?" oli sillei että mitä sä ny solkkaat siinä.. :)

• marjtu

pitää nyt ottaa huomioon, että Kapari oli suomentanut "Ihmeotukset ja niiden olinpaikat", ensin, eikä tuskin tiennyt, että hutsuja tulee olemaan seuraavissa kirjoissa. Minusta tuo suomennos oli aika osuva :D

• adventuregirl

En tiennytkään, että suomenkielisessä versiossa on tuollainen sanavalinta.

Ehkä lievästi epäpottermainen....:-P

• Milla

Aika paha moka ku miettii.. Siis oletetaan, että
      8 vuotias Tiina lukee ensimmäistä kertaa Harry Potter kirjaa.. Sitten Tiina menee äidin luo ja kysyy: Mitä HUTSU tarkoittaa....? JA siinä on aikuisella miettimistä... ;)

• Cho....

"Aika" kummallista... ?

• Straw

Kannattaa pyrkiä ajattelemaan "hutsu"-sanaa niin, että se voi tarkoittaa kahta täysin eri asiaa, ja ettei näillä kahdella asialla ole yhteyttä toisiinsa (sikäli mikäli niillä ei oikeasti ole). Onhan suomenkielessä muitakin sanoja, joilla on kaksi tai useampikin merkitys, esimerkiksi laskea=laskea mäkeä, laskea laskuja, alentua, jne. Ja toinen on riippumaton= riippumatto, se jossa loikoillaan kesällä, ja toisaalta riippumaton, eli itsenäinen, ei mistään riippuvainen!! Eivät tietenkään ole ihan sama asia, mutta kuitenkin, ne voi ymmärtää monella tavalla....hmm...eksyinkö asiasta?=)

• Cho....
        Straw kirjoitti:

Kannattaa pyrkiä ajattelemaan "hutsu"-sanaa niin, että se voi tarkoittaa kahta täysin eri asiaa, ja ettei näillä kahdella asialla ole yhteyttä toisiinsa (sikäli mikäli niillä ei oikeasti ole). Onhan suomenkielessä muitakin sanoja, joilla on kaksi tai useampikin merkitys, esimerkiksi laskea=laskea mäkeä, laskea laskuja, alentua, jne. Ja toinen on riippumaton= riippumatto, se jossa loikoillaan kesällä, ja toisaalta riippumaton, eli itsenäinen, ei mistään riippuvainen!! Eivät tietenkään ole ihan sama asia, mutta kuitenkin, ne voi ymmärtää monella tavalla....hmm...eksyinkö asiasta?=)

...ajatellut, vaan silleen että miksi se Jaana suomensi sen juuri "hutsuksi" eikä vaikka "juhtuksi". ;D

• ääliöt

Kyllä on epäpotterimaista jos ei omista "ihmeotukset ja niiden olinpaikat" kirjaa, joka on ilmestynyt satavuotta sitten. Jos olisitte lukenut kyseisen opuksen ette olisi yllättyneet suomennoksesta.
      Ja sitä paitsi, suomennos on mitä osuvin juuri kyseisiin otuksiin. Lukekaapa vaan sielta "ihmeootukset ja niiden olinpaikat" läpyskästänne niitten kuvaus.
      T:Tietäväinen

• marjut

Näin on, selitinki sitä jo minun edellisessä viestissä :)

• Straw
        marjut kirjoitti:

Näin on, selitinki sitä jo minun edellisessä viestissä :)

..sen kohdan Feeniksin killasta (sain kirjan tänään!), jossa hutsut mainitaan ensimmäisen kerran. En ole lukenut sitä Ihmeotus-kirjaa, joten voisitko kertoa, millaisia ne hutsut sitten ovat?

• Cho....

...kyseistä kirjaa.
        So can you tell us about these... "hutsus"???
        plzzz...

• marjut

(Doxy, tunnetaan myös harvinaisemmalla nimellä pureva keiju)

Hutsua erehdytään usein luulemaan keijuksi, vaikka laji on aivan eri. Kuten keiju, hutsu on muodoltaan kuten pikkuinen ihminen, mutta hutsu on tuuhean mustan karvan peitossa ja sillä on kaksi paria käsiä ja jalkoja. Hutsun siivet ovat paksut, kaarevat ja kiiltävät, paljolti samaan tapaan kuin koppakuoriaisen. Hutsuja tavataan kautta pohjoisen Euroopan ja Amerikan, sillä se viihtyy kylmässä ilmastossa. Se laskee kerrallaan viisi sataa munaa ja hautaa ne. Munat kuoriutuvat kahden, kolmen viikon kuluttua. Hutsuilla on kaksinkertaiset rivistöt teräviä myrkkyhampaita. Hutsun puremaan tarvitaan vastalääkettä.

*lähde: Lisco Scamander, Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Olkaapa hyvä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6136
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      24
      3586
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      167
      2833
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2750
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82